Jump to content

Fra 6,5*55 til kanon...?


Huggern

Recommended Posts

36 minutes ago, msteiro said:

Det er to løsninger på å kombinere kalibervalget, enten Blaser, eller kjøpe seg to stk Remington eller Winchester, en med std sluttstykke og en med magnum.

Kast ene låskassen, og bygg rifle med to piper (evt bruk de pipene som følger med til å starte med).

Blaser r8 er hvertfall noe av det sikreste du kan skaffe deg. 

338lm og 6,5x55 er ganske dust å ha i samme låsekasse, lm er lenger enn standard la kasse og sluttsykker med standard støtbunn er vanskelig å finne. Og har man lyst på 300 win mag i tillegg trenger man enda en bolt.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Huggern said:

#som sagt prat meg gjerne bort fra domskapet, hehe. Ellers så blir det fort ei ny børste i grov sats for langhold og jakt... 

Ikke gjør det! Jeg tror du kommer til å angre dersom en 338LM er din eneste rifle til elgjakt. Hvis du allikevel kjøper 338LM, husk at du ble forsøkt pratet fra dumskapet når kikkerten banker inn i pannebrasken pga elgen som dukket litt brått opp og du fikk litt dårlig tid.. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Huggern said:

Hvordan vil du si at 338 er i kjøttødeleggelse kontra 6,5 og 30 kaliber?

 

Det har nesten bare med kulevalget å gjøre, og litt fart naturligvis... Med 338LM kan du lade til den farten du ønsker, med den kulen du ønsker, og skyte på den avstand du ønsker.

Med A-frame får du inngang på 1cm og utgang på 2cm og slush i mellom hullene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Vaquero said:

Jeg har sett elg løpe ca.200 meter etter perfekt hjerteskudd, terrenget var meget kuppert. Kaliberet var 30-06, husker ikke hvilken kule, men en rimelig Federal. Uansett er et dårlig plassert skudd dårlig uansett kaliber. 

Selvsagt. Poenget er at selv om man treffer der man skal, så får de nok adrenalin til å stikke av.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Huggern said:

Hvordan vil du si at 338 er i kjøttødeleggelse kontra 6,5 og 30 kaliber?

Styggeste slaktet jeg har "laget" var med Norma Forbedret Elite i 308W. Fineste slaktet er med 375H&H ladet mef Swift A-Frame. Tror kula er det som gjør forskjellen skal jeg være helt ærlig. 375H&H er jo greit på elgen hvis du vil ha noe som når vitale deler fra 360°. Men 6,5×55, 308W, 30-06 osv funker utmerket, er jo skjeldent vi på død og liv må legge elgen i bakken og ikke kan vente til bredsiden er klar.

Jeg hadde en Afrikansk romanse som førte til at jeg fikk 375H&H på hjernen og jakter elg med den nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sør-jeger said:

En ren Elg børse... 9,3x62 med 250grain kuler og en god demper.

Ikke noe dumt valg det. Jeg brukte den komboen for noen år siden. 250 gr Woodleigh RN, medium lang pipe og demper. Håndterbar rekyl, kulebane som andre normalkalibre, sikker ekspansjon, bra tilgang på komponenter. Skøyt både elg og rådyr med den. Jaktfelt også.

 

Har brukt 6,5 en god del også. Med 140 gr Partition, 156 gr Oryx, 140 gr Woodleigh PP, m.fl. Likte særlig Woodleigh bra. Grei hastighet og derav kulebane. Sikker ekspansjon, uten å gå i filler.

 

Kulevalg har mye å si. Jeg har vært med og slaktet 100+ elg. Patroner fra 6,5x55 til 9,3x62. Mest problemer syns jeg vi så med Vulcan i .308W. De tømte seg ofte, med dårlig inntrengning som resultat. Ble mye bedre da Oryx ble tatt i bruk. 12 gram Mega i .308W var også litt krampaktig. De hadde en tendens til velte og gå baklengs. Men holdt bra sammen. Tror de burde ha høyere hastighet, lavere vekt eller krappere riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

Dersom 338 er favoritten ville jeg nok gått for 338-06. Standard støtbunn slik at du evt kunne ha ei pipe til i evt 6,5x55 / 30-06 eller så i tillegg. Med ei 225 grs Swift A-Frame har du tilstrekkelig hastighet/kulebane og effekt til alle fornuftige skuddavstander. Det er også noen knallgode homogene kuler i 185 grs og 200 grs om det er ønskelig.
Selv er jeg veldig glad i 338, men etter en god del elg med 338-06 har jeg endt opp med 338 Federal på mine eldre dager? Hvorfor? Artig å prøve. Sånn sett må du gjerne prøve 338 LM, for det er alltid artig å teste noe annet enn det mest standardiserte.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jegermeistern said:

Men "elgpatron spesial", 9,3x62, duger. Jeg skjøt en okse skrått forfra, med 18,5 g Norma Alaska. Kula gikk diamentralt gjennom elgen, og endte mot skinnsida bak i motsatt lår!

 

Det har hendt meg også. Med 6,5x55 og 140 gr Accubond. Riktignok ikke en okse, men ei 2,5 års ku. Skuddavstand ca 80 mtr. Kula gikk skrått inn i bryst/framkant bog, på baksiden av bogbladet, tok toppen av den ene lungen, gjennom mellomgulv, over vom (tett oppunder ryggrad) og inn i motsatt lår. Så lenge kula ikke møter motstand, så går de langt i store dyr, selv med en "puslete 6,5".

 

Har skutt god del storvilt med 9,3x62, men opplevd noen "uforklarlige" lange fluktstrekninger med den også. Fordelen med grovkaliber på elg, er at en oftere får en mer tydelig skuddreaksjon. Bruker man i tillegg demper, kan man ikke unngå å høre klasket når 9,3 kula treffer elgen, og man ser innslaget i pelsen veldig godt. Du er sjelden i tvil på om du traff, for å si det sånn. Det gjelder vel generelt for grovkaliber.

 

Om du takler rekyl og gidder å bære ei over gjennomsnittet tung rifle, så kjøp deg en 338wtf eller noe annet grovt. Det er jo morro å prøve annet enn std-kaliber før man dauer. Selv har jeg i de siste åra gått motsatt. Jeg er tilbake til std-kaliber igjen. Mest 6,5x55. Dette fordi jeg skyter veldig godt med dette kaliberet og jeg jakter mest hjort. En 6,5x55 går igjennom en hjort fra de fleste vinkler på de fleste hold, så lenge man bruker riktig kule. Blir det mest langhold, bruker man en bløt, lettekspanderende kule, blir det korte hold 0-100 mtr velger man en solid og mer tregekspanderende.

 

Når jeg hører om kuler som "går i oppløsning og stopper" på bogbladet/ribbena, så har man valgt feil kule, ikke nødvendigvis feil kaliber. Det kan faktisk skje med en 300winmag og konvensjonell blykule på kort hold også. 

 

Kjøp deg grovkaliber, men ikke forvent at alt detter i smellen. 😃

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Huggern said:

30-06 med tung kule og max ladninger vil vel slite ett løp på kort tid

300 win mag vil vel slite løpet hakket fortere en 30-06 med samme kule 

338 lapua, hei her har man fort dobbla levetiden på løpet?..

 

det som vel først og fremst "sliter" løp er kruttmengde i forhold til kaliber/kulevekt.  Med store doser saktebrennende krutt så blir det en form for utbrenning i riflingen nærmest løpet.   Slik at da vil jeg tro 338LM vil ha kortest løpslevetid av disse 3..? 

 

Jeg tenker her at hvorfor ikke gå for 2 rifler , en i 6.5 til mengdetrening og langhold.    Og noe med tyngre kule som elgvelter.  Feks en 300 magnum eller 338.  Eller gode gamle 9.3x62  

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, msteiro said:

Hvis du ikke skal strekke holdene, ønsker 338, og vil ha en mer dedikert jaktrifle, ville jeg vurdert 338wm.

Skulle jeg kjøpe en 338, ville det blitt en Norma Magnum. Langt bedre presisjon, og pipa tåler dobbelt så mange skudd som LM.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeger'n said:

Dersom 338 er favoritten ville jeg nok gått for 338-06. Standard støtbunn slik at du evt kunne ha ei pipe til i evt 6,5x55 / 30-06 eller så i tillegg. Med ei 225 grs Swift A-Frame har du tilstrekkelig hastighet/kulebane og effekt til alle fornuftige skuddavstander. Det er også noen knallgode homogene kuler i 185 grs og 200 grs om det er ønskelig.
Selv er jeg veldig glad i 338, men etter en god del elg med 338-06 har jeg endt opp med 338 Federal på mine eldre dager? Hvorfor? Artig å prøve. Sånn sett må du gjerne prøve 338 LM, for det er alltid artig å teste noe annet enn det mest standardiserte.

338-06 A-Square er ett bra valg. 

Norma har hylser, og har ladet 

338-06 for weatherby, desverre umulig å få tak i ? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, nhd said:

Skulle jeg kjøpe en 338, ville det blitt en Norma Magnum. Langt bedre presisjon, og pipa tåler dobbelt så mange skudd som LM.

Eeeh? Og det bygger du på? Jeg tror nok at pipa varer noe lenger, men så mye mindre krutt brenner ikke en NM. Og hvordan du kan få "langt" bedre presisjon, enn en patron som er superenkel å tune til å gå hull i hull omtrent - det ser jeg bare ikke.

NMen har selvsagt fordeler, den er kortere, og den har nok "futt", og kan være et godt valg, for all del.

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, nhd said:

Lesing av litteratur. Bl.a. hvorfor konstruktøren fikk oppdraget med å forbedre ytelsene til LM, hva han gjorde og testresultatene som gjorde at en meget stor oppdragsgiver valgte den.

Kildekritikk ;) Tubb sier nok at 6XC er det mest presise som fins også...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Kildekritikk ;) Tubb sier nok at 6XC er det mest presise som fins også...

 

 

 

K

Nå tenkte ikke jeg på konstruktøren som kilde, men kjøperen. De vil vel ha mest/best for pengene sine, og om en velger bort LM, bør en vel ha en god grunn?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, nhd said:

Nå tenkte ikke jeg på konstruktøren som kilde, men kjøperen. De vil vel ha mest/best for pengene sine, og om en velger bort LM, bør en vel ha en god grunn?

Og denne kjøperen har "rett", og ikke de andre som valgte 338LM?

 

Sannheten er vel at det er fordeler og ulemper med begge patronene, og noen vektlegger det ene, og noen det andre. Militær og sivil bruk er også forskjellig, og vil gi forskjellig vekt på ulikhetene.
Hovedpoenget med NM er vel å ha mindre kule inni hylsa, men det gjelder uansett bare når man bruker std. "magnum" magasiner - lager du egne, eller har enkeltskuddsrifle (poenget med magasin på ei sivil langholdsrifle til det man bruker en 338LM til går forbi meg...) så har du ikke denne begrensingen, kan sette kulene ut i LMen også, og henter betydelig med ytelser som ikke er i den korte CIP-standardiserte 338LM. Det samme gjør jo sivile med 223. Militær er patronen 57mm, men sivilt kan man fint ha den 65 = helt andre ytelser.

 

Uansett så er det en dramatisk, og trolig direkte feil påstand at NM er "lang mer" presis. Så lenge LM er så presis som den er, så kan det nesten bare bli en tullepåstand. Det er derfor jeg svarer, det er i beste fall misvisende.

At NM har noe bedre presisjonspotensial, kanskje, teoretisk, på moderate hold. På lengre spiller den økte farten til LM for stor rolle. Dobbelt pipeliv er også en tjaaah.. Da varer 338NM piper 10-12 000 skudd? Men lenger, OK. 

 

Grunnen til at jeg, personlig ville valgt 338LM (igjen, jeg har hatt) og ikke NM er rett og slett at den har plass til mer krutt. En godt bygd 338LM er uten videre like, eller mer, presis som en god Sauer eller ei god matchrifle , og man skal skyte langt - lenger enn man kan med andre kalibere, ellers er det ingen vits i å ha den. Skal jeg skyte på 1000m velger jeg en 6.5mm. 1500m så 338 - og da begynner det å telle at kula starter i god fart. Jeg skal skyte få skudd, i rolig tempo, og rifla koster kanskje 50 000, kikkert til 30 000. Kulene koster 12-15,- alene - Så om jeg brenner løp for ei halv eller ei krone er totalt og revnende likegyldig. Men jeg skal ha fart. Vil jeg ha pipeliv i en 338, så kjøper jeg en 338 Federal ;), og vil jeg ha ultimat presisjon, så kjøper jeg en 6PPC - og selv det er ikke så mye bedre - vi er på et punkt hvor det ikke er mye mer å forbedre.

 

K

 

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sakoen75 said:

8x68S med 200gr Nosler Partition

Og 6.5x55 med 140gr Nosler Partition følger hverandre ganske likt.

Hos meg stemmer knepptabellen for 220 grs Sierra Gameking i den ene med 130 grs DL i den andre. 😉

 

10 hours ago, hewi said:

Når jeg hører om kuler som "går i oppløsning og stopper" på bogbladet/ribbena, så har man valgt feil kule, ikke nødvendigvis feil kaliber. Det kan faktisk skje med en 300winmag og konvensjonell blykule på kort hold også. 

 

Det kan du ha helt rett i. For å strekke det videre kan man kanskje si at fordi 6,5x55 har så lette kuler må de ha mye fart for å holde kravet til anslagsenergi - og i sin tur krever det mer av kula. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

En godt bygd 338LM er uten videre like, eller mer, presis som en god Sauer eller ei god matchrifle , og man skal skyte langt - lenger enn man kan med andre kalibere, ellers er det ingen vits i å ha den.

@HuggernHåper trådstarter får med seg de viktige presiseringene angående 338LM som dukker opp i tråden.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/15/2020 at 2:15 PM, Huggern said:

Men få vekk trestokken :/ heheh, elsker trestokker utseenedmessig. Men man kan ikke "herje med de" uten at man angrer dyrt og helli på alle ripene. 

Patina kalles det!

Min trestokk ser ut som om den har vært i krigen, og det kommenteres stadig vekk hvor "velbrukt" den er.

Jeg får liksom aldri spørsmål om jeg er nybegynner... 🙄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...