Jump to content

Skyteprøve storviltjakt


C.E.A.

Recommended Posts

  • 1 month later...

Har jaktet hjort i 22 år nå, og sett mye rart (og bra!!!) både på skytebana og på jakt. Det jeg har inntrykk av,er at prøven ikke trenger å bli strengere. Heller at holdningen rundt å løse skudd under jakt trenger litt endring hos noen. (merk noen,ikke alle!!! :D ) Har vært jaktleder en del år,så jeg har dessverre vært nødt til å irettesette noen jegere her hos oss. Flere er "konger" på skytebana,men når dyret kommer fremfor børsepipa, er det en annen sak. Spesielt når det gjelder store bukker..... Når jeg ser tilbake,er bukker sterkt representert i ettersøks-statistikken.

Så jeg tror prøven er grei nok,det får bli opp til hver enkel hvor mange skudd man vil ta i løpet av året. Men kansje man kan sette en grense på 5 forsøk..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier meg enig med de som ønsker flere treningsskudd.

Fjern det hersens kravet til treningsskudd - det er da for svingende ingen som står over deg og ser på at du leser til eksamen? Bort med krav om treningsskud, og skjerp kravet til prøven, så reguleres nødvendig treningsmengde helt av seg selv. Eksempelvis:

 

Samme skive som i dag, men;

- 2 skudd stående

- 2 skudd knestående eller sittende (fritt valg)

- 2 skudd liggende

 

Alle 6 skal inn i serveringsfatet på reinskiva. Fri tid. Alle øvelser skytes uten reim/støtte.

 

En skikkelig god bonuseffekt av dette er at folk sammen med treningen også får (for mange; sårt tiltrengt) øvelse i generell våpenhåndtering - ettersom de faktisk må bruke børsa innimellom. Skytterlagene og jegerforeningene bør selvfølgelig arrangere trening, men da frivillig - så kan de som har behov eller ønske om det, stille opp på trening med veiledning.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere andre - i og med at det er tillatt å ta skyteprøven liggende med begge albuene plantet i bakken, må det vel være tillatt å ta den stående, med bare den ene albuen støttet mot veggen?

 

Nei. Det er lov å bruke valgfri stilling, men ikke fast anlegg. Å støtte den ene albuen mot en vegg vil ihvertfall jeg definere som fast anlegg.

 

Fra denne siden finner du instruks for skyteprøven. Her står dette benevnt under stillinger

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022802

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jaja, Morten. Her er vi nok uenige (igjen).

 

Hvor mange jegere et pokka nødt til å skyte stående, lang arm på et reinsdyr, en elgkalv eller ei lita hjortekolle på 100m hold? Relativt få, og ihvertfall ikke jeg. Jeg regner meg sjøl som en noenlunde middels kompetent skytter, og nylig knalla jeg til på banen med en serie jeg kommer til å leve mange år på. Jeg trener noenlunde målrettet, dog uregelmessig, på alle stillinger. Liggende, sittende og stående. Sist gang på banen klarte jeg å sette alle ståendeskuddene innenfor halvmetersskiva, men bare omkring 40% satt i svarten. Jeg ville derfor aldri finne på å skyte stående, lang arm mot et friskt dyr som sto hundre meter unna. Jeg veit også at jeg skyter aldri så dårlig som når jeg skal skyte opp. Jeg er mer enn kompetent nok til å rutinemessig oppfylle dagens storviltkrav, men like forbanna har jeg vært nødt til å skyte om etpar ganger. Nerver, nerver, nerver. Standplass- og prøvenerver. I skauen er det nema problema, ditto når jeg får pusle på banen aleine. Det hadde vært interessant å visst hvor mange omskytinger jeg måtte til med for å klare en slik prøve som du skisserer. Og hvordan tror du det ville gått med han bæssfar som har vært med siden femtitallet og som hvert år får en bajonettpost der æljen aldri kommer? Ville han kunnet jakte mer i sitt liv? Jeg tviler.

 

Derfor er en sånn prøve ganske meningsløs i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at denne debatten dukker opp med jevne mellomrom og har egentlig holdt meg utenfor den selv stort sett....

 

Likevel leser jeg den, og det er et stadig tilbakevendende spørsmål som surrer rundt i hodet mitt;

Hvilke motiver har dere som ønsker en vanskeligere storviltprøve for å ønske dette?

 

Er det et ønske om å begrense antallet storviltjegere?

 

Er det for å gjøre storviltjakten til en mer eksklusiv aktivitet?

 

Er det et ønske om å fremstå som gode skyttere selv?

 

Jeg tror endel kunne ha godt av å reflektere over de noe spissformulerte spørsmålene der før man fyrer løs det NJFF-kanoniserte standardsvaret : For å redusere skadeskytingen...

 

Ikke det at jeg har noe imot redusert skadeskyting, tvert imot, men jeg regner med at de fleste her vet at det er ganske mange flere faktorer en rene baneferdigheter som spiller inn her.

 

For ordens skyld; Jeg skyter noen tusen skudd i året, skyter prøva på første hvert år og er fornøyd hvis alle 5 sitter i hjerteregionen på simleskiva...

Link to comment
Share on other sites

Min motivasjon er å fjerne De Obligatoriske 30™. Jeg mener fremdeles at det var et stunt for at noen skulle generere mer inntekter, og det er helt feil grunnlag å tre noe nedover ørene på folk. Trening bør være en selvfølge og personlig greie (det er ingen som tvinger noen ut på glattkjøringsbanen før vinteren, er det vel?) - og det er den enkelte jegers ansvar å sørge for at våpenet er innskutt og at han klarer å treffe det han sikter på. Jeg har sett så mye hårreisende skyting på banen, at jeg har lurt på hva som skjer den dagen de er i terrenget og skal skyte på dyr. Når de endelig - etter 5 forsøk så vidt klarer å fumle 5 skudd inn i serveringsfatet på 100 meter, med all verdens tid, er det også bare flaks om første skuddet på jakta går der det skal, og ikke i vomma.

 

Ja, man må faktisk ha et minimum skyteferdigheter for å kunne jakte humant, og må man trene for å kunne det, så må man bare pelle seg på banen og sørge for å få disse ferdighetene i stedet for å produsere 30 lovpålagte tomhylser uten krav til noe som helst, for så å flakse inn 5 skudd i serveringsfatet. Sorry; er man ikke mer interessert i jakta enn at man ikke gidder å sørge for å ha ferdighetene på et minimum, har man pokker heller ingen ting på jakt å gjøre.

 

Og bare så det er sagt; jeg kjøper ikke teroien om at det er noe helt annet å skyte jaktskudd enn på skive. Med det argumentet kan man også si at konkurranseskyttere ikke behøver å trene, eller trene minimalt, for når det virkelig gjelder, treffer de. Jeg er også særedeles skeptisk til argumentet om at folk holder igjen skudd om de er usikre når jeg tenker på hvordan enkelte skyter på banen under trening. Når man er over hele skiva selv under kontrollerte forhold med minimalt stressnivå, blir det i hvert fall ikke bedre når adrenalinet pumper og finmotorikken er på vei bortover alle blåner. Siden de gidder ta med seg børsa ut i skauen, regner jeg også med at de har såpass tillit til egne ferdigheter at det faktisk har en hensikt. Når da jegerens egenspredning ligger godt utenfor serveringsfatet (under rolige forhold...) mens selvtilliten er på topp, ser jeg desverre behovet for en mekanisme som i det minste får de det måtte gjelde til å ta seg selv i nakken og lære seg å bruke verktøyet. Som tidligere nevnt, er det skremmende mange som samtidig vil få seg en høyst nødvendig repetisjon i sikker våpenhåndtering.

 

Hva er så farlig med å stille krav som gjør det samme, bare bedre, som å tvinge folk på banen til faste tider da?

 

Og Sako30Lang; 2 skudd stående i et serveringsfat på 100 meter klarer en hvilken som helst rakkerunge med litt luftegeværerfaring uten vanskeligheter. Jeg har forresten til nå avfyrt de fleste av mine jaktskudd stående (selv om desverre ikke er så mange som jeg skulle ønske...)

 

Men det er nå min høyst personlige mening!

Link to comment
Share on other sites

hva er best? en utrolig god baneskytter som overvurderer seg selv og skyter på marginale sjanser på alle tenkelige hold eller en utrolig god jeger som sliter med prestasjonsangst på banen å skyter sikre jaktskudd på under 50 m. begge deler finnes. hvorfor fyre oppunder en gryte som kansje hindrer 30 forsiktige jegere å få jakte med rifle? jakt er for alle. ikke bare lidenskaplige skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene, men mi meining er at innføring av skyteprøve mot "villrein" var ei tabbe! Vet om mange som skyter inn børsa med f.ex siktepunkt på frambeinet for å ha et mer definert siktepunkt. Enkelte av disse glemmer/gidder ikke skyte inn på nytt etter avlagt prøve.(Patroner er jo så dyrt).

Nå er ikke disse "erfarne jegernes" misbruk av opplegget grunn nok til å være motstander av reinsfiguren. Men for meg har ikke denne figuren noen oppdragende eller opplysende effekt. Det viktigste med prøva burde være at børsa (og jegeren) er innskutt til jakta. Det hadde en oppnådd bedre ved prøve mot ringskive slik det var før. Diskusjonen om eventuelt poengkrav der er en annen sak.

Og: Obligatoriske treningsskudd er en GOD ting! Men det burde vært 300 istedet for 30!

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøve en gang, ferdig med det!

 

Du trenger da ikke å kjøre opp hvert år heller for å kunne kjøre bil eller MC osv. (selv om endel kunne hatt godt av det) Det samme gjelder også for fagbrev og de fleste andre sertifikater.

 

Dette handler bare egentlig om å ta ansvar for egne handlinger så hver enkelt må kunne bedømme behovet for innskyting og trening. Jeg veit i hvert fall at på vårt jaktlag så vil bom eller skadeskyting som følge av skjødesløshet nok så snart straffes med utestengelse.

 

Fordelen med pålagte treningsskudd og oppskyting hvert år er at vi som skyter mye og virkelig bruker baneanleggene slipper å betale all moroa selv.

Link to comment
Share on other sites

synes vi skulle ha prøve hvert år men kansje dreie inn på ett jaktfelt stevne me alle 30 på en kveld så prøva. dette for å "sette" utrente jegere på plass ang jegermessige skytestillinger. dessuten vil e påstå at jaktfelt er den beste treninga

Link to comment
Share on other sites

synes vi skulle ha prøve hvert år men kansje dreie inn på ett jaktfelt stevne me alle 30 på en kveld så prøva. dette for å "sette" utrente jegere på plass ang jegermessige skytestillinger. dessuten vil e påstå at jaktfelt er den beste treninga

 

Jeg synes dette er en god idé, men det vil selvsagt koste en del penger og frivillig innsats å gjennomføre noe sånt.

Dette er et tiltak som kanskje ville hatt et par sideeffekter. Noen ville kanskje synes at dette ville vært dråpen som får dem til å kutte ut jakta, fordi jakt er en marginal del av tilværelsen for dem. Samtidig ville kanskje et slikt tiltak være det som skulle til for å få større aksept for jaktutøvelsen. Det ville kanskje vist at Norges jegerstand tar jaktutøvelsen på alvor, og at det er vilje til å møte en mulig økende opinion mot jakt. Dermed ville trolig enda flere ønske å ta jegerprøven, både fordi det blir mer sosialt akseptert og fordi det ville bli muligheter for flere sosiale møtepunkter ETTER at jegerprøven er tatt.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt skyteprøven på samme skytebane i over 20 år er det en ting som forundrer meg, det er stort sett de samme personene som roter hvert år med å klare skyteprøven.

De er rett og slett dårlig å skyte og lider av rekylskrekk, i tillegg har de liten kunnskap om våpen og kikkertsikter, disse personene har i mine øyne ikke blitt noe flinkere selv om de må skyte 30 øvingsskudd.

Den mest vanlige feilen jeg ser er at etter noen serier med dårlig skyting begynner de å skru på kikkerten, dette medfører at de roter seg helt bort og ikke vet om de er rett innskutt eller ikke, men etter x antall forsøk klarer de ommsider og "spre" 5 skudd innenfor sirkelen, stakars hjort sier bare jeg.

Vi må bare innse at det er stor forskjell på skyteferdigheter hos jegere, og ikke minst innteresse for å ha godt utstyr og være godt forberet til jakta, noen stiller krav til seg selv om en samling under 50mm mens andre er storfornøyd med å klare skyteprøven.

Med dagens regler om at du kan få et ubegrenset anntall forsøk på skyteprøven får en ikke bukt med disse jegerene, og jeg synes det skulle vært innført max to forsøk for å klare prøven.

At disse personene kommer når det er mest folk og liten mulighet til å få litt veiledning av skytebane leder forundrer meg også like mye vært år.

Link to comment
Share on other sites

Dedt kan også forklares med at det er forsakjell på folk når det gjelder å bli preget av å ha andre stående over seg under skytingen. Jeg våger å påstå at den del gode skyttere faktisk kan komme til å rote det til p.g.a. eksamensnerver. Mens de i en jaktsituasjon er rolige som stein og is.

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring er stress på standplass under prøven og "stress" i skauen to veldig forskjellige ting. På standplass tror jeg at det er prestasjonsangsten som dominerer. Man vet at man få avgårde skuddene. I skauen er det spenningen som dominerer. Der skal man vite at hvis ting ikke stemmer, er det 100% legitimt å holde igjen skuddet. Den vissheten fjerner fort en del av det vonde stresset, og den psykiske situasjonen er ganske annerledes.

 

Derfor mener jeg at man ikke kan sette likhetstegn mellom stress på standplass og "stress" i jaktsituasjonen.

Link to comment
Share on other sites

mye fornuftig i denne tråden men også sinnsykt mye tull.. i alle fall i mine øyne..

for det første skjønner jeg ikke hvorfor de som er så "sinnsykt" gode til å skyte skal gjøre prøven vanskeligere.. de vil jo sikkert greie den uansett, så hvorfor gjøre det værre for den gjennomsnittlige skytteren?? :?: hva tjener de gode på det??

mindre skadeskyting sier dere... har ikke noe som helst tro på at vanskeligere prøve vil føre til mindre skadeskyting..

så vidt jeg vet er det nylig gjennomført undersøkelser som avdekker at de aller fleste skadeskytinger skjer mot vilt i fart eller på for lange hold... hvem skyter i slike situasjoner :?: jeg vil tørre å påstå at det er de som er gode til å skyte eller i alle fall tror de er det :| .... den personen som må skyte 10 ganger før man greier prøven vil sannsynligvis ikke skyte i slike situsjoner... :)

 

tror forresten ikke at en regel om kun 3 forsøk vil føre til bedre skyting... jeg hadde i alle fall slitt med nervene hvis jeg visste at jeg måtte greie det på 3 forsøk... ikke fordi jeg skyter så sinnsykt dårlig til vanlig, men fordi jeg hadde visst at hvis jeg ikee hadde greid det på 3 forsøk så hadde det vært kroken på døra for årets jakt.. :wink: og næi jeg tror ikke det hadde hjulpet med mer trening i denne sammenhengen..

 

så da koker det kanskje ned til at man heller bør bruke energien på å oppnå bedre holdninger blandt jegerne istedet for enda flere regler... tror forresten en vanskeligere prøve også vil bidra til en dårligere rekrutering :? ... men det er kanskje det noen er ute etter....

enig med deg fra bartebyen når du sier at det er forskell på å skyte på papp med mye mennesker omkring som følger med deg og å skyte på dyr i skogen 8) ...

bare for å gjøre det klart... klarer stort sett prøven på første forsøk.. er også kun 20 år og har kun lagt ned 14 storvilt.. så jeg er langt fra erfaren men når det er sakt så har jeg heller ikke skadeskutt dyr på grunn av fingerkløe... har derimot vært med på flere ettersøk på grunn av at mye mer erfarne jegere (og absolutt habile skyttere) har skutt i situasjoner der jeg overhodet ikke ville slått av sikringen en gang :shock: .... har kanskje ikke erfaring nok til å uttale meg men tror nok at dette kan være en forskjell i holdninger :o

Link to comment
Share on other sites

for det første skjønner jeg ikke hvorfor de som er så "sinnsykt" gode til å skyte skal gjøre prøven vanskeligere.. de vil jo sikkert greie den uansett, så hvorfor gjøre det værre for den gjennomsnittlige skytteren?? :?: hva tjener de gode på det??

Har jeg gått glipp av noe? Har noen indikert at De Gode™ skal "tjene" noe som helst på skjerpede prøvekrav? Hva mener du med gjennomsnittlig skytter? En som akkurat klarer å vimse inn 5 skudd innenfor 30cm på 100 meter på fri tid? Hvis dét er målestokken på en gjennomsnittlig skytter, står det særdeles dårlig til med oss.

mindre skadeskyting sier dere... har ikke noe som helst tro på at vanskeligere prøve vil føre til mindre skadeskyting..

så vidt jeg vet er det nylig gjennomført undersøkelser som avdekker at de aller fleste skadeskytinger skjer mot vilt i fart eller på for lange hold... hvem skyter i slike situasjoner :?: jeg vil tørre å påstå at det er de som er gode til å skyte eller i alle fall tror de er det :| .... den personen som må skyte 10 ganger før man greier prøven vil sannsynligvis ikke skyte i slike situsjoner... :)

Problemet tror jeg nettopp er de som tror de er så rutinerte og gode at de ikke trenger å trene - på tross av at ethvert besøk på banen indikerer det helt motsatte. Å kunne vurdere avgivelse av skudd eller holde tilbake krever at man kjenner sine ferdigheter og begrensninger med skytevåpen. Dess dårligere man er trent desto dårligere blir evnen til å vurdere dette realistisk.

så da koker det kanskje ned til at man heller bør bruke energien på å oppnå bedre holdninger blandt jegerne istedet for enda flere regler...

HELT enig! Bort med KRAV til trening, og legg lista til storvilprøven litt opp i stedet, slik at de som ikke gidder holde et minimum skyteferdigheter og våpenhåndtering MÅ trene for å klare prøven! I stedet for å rase avsted til banen på tidspunkt utenfor min kontroll, mellom tusen gjøremål, for å produsere 30 tomhylser ingen setter så mye som et eneste krav til utover at de skal være avfyrt, tror jeg mye mer på en løsning der jeg, når jeg har tid og anledning, drar på banen for å konsentrere meg om å bli en bedre skytter.

tror forresten en vanskeligere prøve også vil bidra til en dårligere rekrutering :? ... men det er kanskje det noen er ute etter....

For det første betyr ikke det at noen er uenige med deg nødvendigvis at de dermed er ute etter at flere ikke skal klare prøven - det finnes andre beveggrunner for å mene at det å skjerpe kravet en smule er en god ting. For det andre tror jeg ikke at et såpass enkelt prøvekrav som jeg foreslo tidligere i denne tråden vil avskrekke nye potensielle jegere.

 

Er det virkelig å stille for høye krav til jegere at de skal klare å sette 6 skudd innenfor 30cm på 100 meters avstand fra 3 forskjellige skytestillinger på fri tid? Hvor mye trening skal til for å klare dette? Eller for å snu på flisa; bør det ikke stilles noe som helst krav til skyteferdigheter og våpenhåndtering for jegere? Jeg vil endatil gå så langt å påstå at dagens prøvekrav langt på vei er et hån mot seriøse jegere, og dét kan fort bli brukt som argument mot oss ettersom skadeskytingsstatistikken i økende grad får oppmersksomhet fra jaktmotstandere. Det finnes én måte å få ned skadeskyting på, og det er at alle jegere i større grad vet hva de holder på med. Det vil si at kunnskaper og trening er det eneste saliggjørende - å være bevisst ens egne ferdigheter og begrensninger og i størst mulig grad hvilke faktorer som påvirker skuddet - først da har man gode forutsetninger for å vite når man holder tilbake skuddet eller ikke. Er man på banen to ganger i året, fordi det mulig å slippe unna med det slik regelverket er nå, er jeg rimelig sikker på at det gir vesentlig dårligere skyttere, med dertil hørende dårligere vurderingsevne enn de som trener med det for øyet å bli en bedre skytter. Og jeger. For de som ikke gidder dette fordi de ikke stilles krav til, er eneste mulighet å gjøre nettop dét; stille krav. Det har vi praktisk talt ikke i dag.

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring er stress på standplass under prøven og "stress" i skauen to veldig forskjellige ting. På standplass tror jeg at det er prestasjonsangsten som dominerer. Man vet at man få avgårde skuddene. I skauen er det spenningen som dominerer. Der skal man vite at hvis ting ikke stemmer, er det 100% legitimt å holde igjen skuddet. Den vissheten fjerner fort en del av det vonde stresset, og den psykiske situasjonen er ganske annerledes.

 

Derfor mener jeg at man ikke kan sette likhetstegn mellom stress på standplass og "stress" i jaktsituasjonen.

Jeg er enig at dette er to forskjellige stressformer, men jeg tror slett ikke effekten av dem er så forskjellige. Det har sikkert vært forsket på dette, men jeg kan bare uttale meg på egne og noen få andres vegne at mange, eller kanskje de fleste, jaktskudd avfyres under stress. Med stress mener jeg nå en fysisk tilstand der visse hormoner (herunder adrenalin) har et (tildels mye) høyere nivå enn normalt. Spesielt andrenalin gir fysiske effekter som påvirker skytterens egenpresisjon, blant annet fordi pulsen øker og finmotorikken blir borte - avhengig av stressnivået. Jeg for min del kan ikke forestille meg en jaktsituasjon der jeg ved skuddsjansen er upåvirket av disse faktorene - derfor vet jeg også at jeg må trene for å kunne håndtere dem. Derfor har bane- og jaktstress akkurat samme funksjon på meg; kan jeg håndtere de fysiske virkningene av stress på bannen (ved trening...), kan jeg i tilsvarende grad håndtere dem i skauen. Ved å trene og dermed bli bedre bevisst mine fysiske funksjoner i ulike situasjoner, blir jeg også tryggere på hva som påvirker skuddet og de komponentene av dette jeg selv bedre kan håndtere.

 

Derfor synes jeg det er meningsløst å stille krav til treningsskyting. Det blir det samme som å innkalle til eksamensforberedelse der eneste kravet er at man er til stede, enten man bruker tiden til å pelle seg i nesa, lese Pondus eller kanskje gjøre noen forberedelser. Det må være opp til enhver; noen trenger å forberede seg, andre ikke. De som føler behovet for forberedelse gjør selvfølgelig det, ellers blir resultatet der etter. De som allerede har arbeidet over tid trenger det neppe - de er trygge på hva de kan. Fordi de har løftet egne ferdigheter etter et overordnet krav, og ikke fordi noen har tvunget dem til å sitte ved pulten.

Link to comment
Share on other sites

mye fornuftig i denne tråden men også sinnsykt mye tull.. jeg er langt fra erfaren men når det er sakt så har jeg heller ikke skadeskutt dyr på grunn av fingerkløe... har derimot vært med på flere ettersøk på grunn av at mye mer erfarne jegere (og absolutt habile skyttere) har skutt i situasjoner der jeg overhodet ikke ville slått av sikringen en gang :shock: .... har kanskje ikke erfaring nok til å uttale meg men tror nok at dette kan være en forskjell i holdninger :o

 

Du må ikke tro at det er bare de som er god og skyte som løsner skudd mot vilt i situasjoner som er uforsvarlige, her er et eksempel fra virkligheten, en jeg kjenner begynnte med jakt i voksen alder for ca 5 år siden, han tilhører den gruppen som sliter med å klare skyteprøven.

Første året felte han en hjortekolle i terrenget han leier sammen med fire andre jegere, men sent i jakta samme året endte det også med en skadeskyting og et resultatløst ettersøk.

Andre året skjøt samme person 4 hjorter før han igjen skadeskjøt og resten av helgen gikk med til resultatløst ettersøk. Tredje året startet han med en skadeskyting og jeg tok mot til meg og spurte hva som hadde skjedd.

Jo den første kunne han ikke forstå for han følte at han hadde full ro og kontroll i skuddet på kolla som sto 40 m unna, men de to andre hadde han skutt på stående og det var nokk skytingen som var for dårlig.

Jeg fortalte at jeg etter over 20 år på hjortejakt turde jeg ikke skyte på hjort stående med mindre hjorten står i ro 10-15 meter unna, og jeg er mye tryggere på skytingen en hva han er.

I år ble det skadeskyting igjen på samme vedkommende og jeg har hørt rykter om at han har ommsider fått en skrape av jaktkammeratene sine.

 

Det jeg vil formidle med denne historien er at det er en myte at det er bare gode skyttere og erfarene jegere som tar sjangser på jakt, dette har like mye med holdningene og moralen til jegerene å gjøre.

Jegeren jeg skrev om er flink til å komme i kontakt med viltet, og han skyter også flere hjorter en mangen av de andre på jaktlaget han er med på men overvurderer sine skyteferdigheter, deverre lykkes han i en del situasjoner.

 

En god skytter "kan" være en god jeger, en dårlig skytter kan aldri bli en god jeger.

Link to comment
Share on other sites

morten vinje..

ingen som har sakt at de gode skal tjene på det.. var kanskje en dårlig måte å ordlegge seg på.. det jeg egentlig funderer på er hvorfor de som klarer prøven med god margin absolutt skal gjøre om den.. jeg greier som regel prøven med ganske god margin men har ikke noe ønske om å forandre den :| ...

også helt eller i alle fall delvis enig med deg når du sier at de som tror de er gode til å skyte ofte kan ta unødige sjanser på jakt, men jeg tror derimot ikke at trening vil luke bort alt dette... :!: mye på grunn av at dette går på holdninger og personlighet..

selv trener jeg ikke veldig mye men kjenner allikevell mine begrensninger :) ikke missforstå!! jeg er absolutt for trening med rifle før man drar på jakt, men jeg mener ofte at dette handler om holdninger og ikke trening..

ser også at du skisserer en type prøve her som etter MITT syn vil være litt mot sin egen mening... 2 skudd i 3 forskellige stillinger.. greit nokk.. for min egen del vil denne prøven være litt uinteressant fordi jeg egentlig ikke kan tenke meg å skyte stående på vilt på 100 meter fri hånd.. hvorfor?? fordi jeg er klar over mine egne begrensninger... trening kan helt sikkert hjelpe på dette men fremdeles menner jeg at dette kan gi enda flere grunner til at mange kan komme til å ta sjanser med stående skyting på jakt fordi de kanskje har vært heldige å greie å presse inn skuddene på prøven :shock: men jeg vet jo ikke.. tror du at enda flere krav kommer til å gi bedre skyting blandt jegere??... spør du eg er frivillig og lystbetont trening mye bedre enn tvang :!:

 

202 outback...

ser egentli ut til at vi er MEGET enige.. godt mulig jeg ikke har uttalt meg godt nok.. er fullstendig klar over at også uerfarne jegere kan ta sjanser.. men som du også kommer inn på så handler dette om holdninger og verdier hos hver enkelt jeger.. når det er sakt vil jeg tro at de aller fleste nye jegere vil være litt mer forsiktig enn de som har mange års erfaring, selv om skytterferdighetene kan være like :) ...men det er godt mulig jeg tar feil på akkurat dette punktet... er i alle fall selv livredd for å begynne å tro at jeg er en god skytter og dytig jeger, fordi jeg er redd for at det kan føre til at jeg tar større sjanser... prøvde vell egentlig å komme frem til at man sannsynligvis kan minske skadeskytinger ved å legge fokus på jaktetikk og moral;).. selv om trening selvfølgelig er viktig..

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg 100% bak Morten Vinjes innlegg i denne saken. Man kan ikke forvente at folk trener, dersom det ikke stilles krav om det. Og siden Folk har en lei tendens, til surmuling rundt obligatoriske ting, får man heller sette kravet som Morten har beskrevet, i form av et x antall forsøk. Dersom man har brukt opp alle forsøk, og ikke har klart det, så,................. :oops:

Link to comment
Share on other sites

forstår ikke at folk klager på å måtte skyte mer!? hva er galt med å ta 5 turer ekstra på banen? det er jo bare kos å få ver på banen å treffe folk, dele erfaringer, ta en kopp med kaffe, skyte litt, en kaffekopp til, mer skyting........... hva er egentli galt med dette?

Link to comment
Share on other sites

Det som er galt med det er at det er tvang. Det er ikke alle det passer for å bruke kveldene på sommeren (eller våren) til skytetrening. Så lenge man klarer storviltprøven burde det vel komme på det samme om man har vært på banen og trent, har skutt hjemme, eller innehar nok skyteferdigheter til å klare prøven uten trening?

 

Nå bruker jeg som regel å være betydelig mer på banen enn de to påkrevde gangene, og skyter som regel betydelig mer enn 15 skudd når jeg først er der - som regel gir vi oss på løperen når løpet er så varmt at det bare flimrer i kikkerten. Men jeg ser at det er muligheter for at man faktisk får det så travelt om sommeren at det rett og slett ikke blir tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det bør være max to forsøk på å ta skyteprøven, om folk vil trene på hytta eller i egen utmark er helt greit for meg, men når det stilles til prøve bør alle være forberedt slik at det ikke byr på noe problem å treffe 5 skudd inne i sirkelen,

slik er det ikke i dag selv med 30 obligatoriske prøveskudd. :!:

 

Noen bruker veldig mangen forsøk på å klare prøven, og det må være lov og stille spørsmål om det er så mye lettere og treffe en hjort/rein på første forsøk en det er å treffe pappskiven. :?:

 

De jegerene som ofte bruker mangen forsøk på prøven, hadde garantert forberet seg bedre med å innføre et max anntall forsøk, hvis de ikke klarer det er det altid brukt for drivere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen er i utgangspunktet uvesentlig, i det øyeblikk man begynner å snakke om å endre skyteprøven.

 

Hvorfor? Jo fordi enhver som har en misjon med å forandre skyteprøven, enten det nå være seg den ene eller den andre veien. Tydligvis ikke har så klart for seg som de burde, hvorfor vi har skyteprøven (eneste jeg kan være med på, er at man skulle kunne gjøre unna alt på en dag om man så ønsker, men da må man legge inn at våpenet må være "kaldt" før prøveskyting, og der er det etter mitt syn en feil i systemet i dag).

 

I den forbindelse, vil jeg minne om at skyteprøven, først og fremst er en våpen/sikte test. Dog med en liten (forsvinnende liten) test av sjåføren.

 

Tør jeg minne om at man kan få skyte opp sittende/liggende med anlegg (skytebenk) om man har godkjente helsemessige problemer?

 

Jeg gjentar meg selv til det kjedsomlige, når jeg sier at skyteprøven i utgangspunktet ikke er der for å teste skyteferdigheter.

 

Til dere som tenker holdninger og holdningskapende arbeide, vil jeg si bravo. Dere er på rett spor.

 

Men ett er jeg enig i, og det er at jegre som skyter dårligt år etter år, og som trøbler med børse og sikte. på en eller annen måte burde fanges opp.

 

Jeg ville (om man nå absolutt skulle ha hatt ett "ris" bak speilet) heller ha funnet en måte å registrere antal ekstra forsøk på oppskyting. Slik at man kunne pålegge de som overskred en eller annen form for grense, å delta i ett våpen og skytter kurs. Da selvfølgelig med en fet holdningskapende del. Og dette før de fikk skyte opp flere ganger før dette var oppfylt.

 

Egentlig så synes jeg alle jegre skull ha vært innom en eller annen form av ett slikt kurs med noen års mellomrom. Dette uavhengigt av hvordan man gjør det på skyteprøva.

Link to comment
Share on other sites

I den forbindelse, vil jeg minne om at skyteprøven, først og fremst er en våpen/sikte test. Dog med en liten (forsvinnende liten) test av sjåføren.

Jeg gjentar meg selv til det kjedsomlige, når jeg sier at skyteprøven i utgangspunktet ikke er der for å teste skyteferdigheter.

 

Det er i alle fall bare skyteferdighetene som blir konntrolert her hvor jeg tar prøven.

Jeg har sett Noen av gamlekara med mausere som ikke får sikret mer en i halv stilling grunnet sikringsarmen tar borti kikkertmontasjen, men jeg har aldri sett de er blitt sjekket på skytebanen,

Noen skyter til og med med 7.62x51 Nato i 7.62x63 mausere for å spare penger, sprer over hele skiva og en kan lure på hvor stor effekt de prøveskuddene har.

Link to comment
Share on other sites

Litt om hvordan jeg opplever forskjellen på å skyte på elg og skive.

 

På skive vil det skytetekniske som pusting og avtrekk være i fokus og dersom jeg er tilstrekkelig konsentrert vil dagens skyteprøve være helt uproblematisk. Det har imidlertid også hendt at det har vært dager da det har vært fullstendig umulig å oppnå en tilstrekkelig konsentrasjon. Da er det ingen vits i å skyte for min del.

 

På jakt derimot vil er det skyteteknisk ikke med i det hele tatt, jeg aner faktisk ikke noe om hvordan jeg puster. Og ofte vet ikke jeg selv når jeg skyter (det har hendt at jeg har blitt overrasket av at det smeller), selvsagt skjer det etter at jeg har har vurdert det dithen at viltet kan skytes og at forholdene i all hovedsak ligger til rette, men det kan hende dyret må flytte litt på seg før jeg kan skyte.

 

På skive er det for min del bevisstheten som styrer skytingen, på jakt er det underbevisstheten som skyter.

 

Å skyte stående på frihånd vil for min del være ganske lite relevant i normal jakt sammenheng. Jeg har gjort det en gang og det var på skadeskutt elg (ikke mitt "verk"), til alt overmål var det nesten mørkt, rett bakfra og på kort hold (hvor i all verden sikter man da???). Det gikk bra. Min erfaring er at det skal mye trening til for jeg klarer å luke vekk det ene av 10 eller 20 eller 30 osv. skudd som kommer litt for langt ut når jeg skyter stående (trener litt stående med luftgevær) og da tror jeg heller jeg lar elgen gå. Hva andre føler seg kapable til lar jeg være deres vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at dagens skyteprøve er for lett. Jeg synes Morten Vinjes forslag med to skudd i hver stilling er bra, men kunne kanskje tenke meg en ordning der ringen var todelt, 30cm på stående som i dag, men 20cm på sittende og liggende. Maks antall forsøk kunne jeg tenke meg var tre stk, men med ett ekstra forsøk for hver børse man skulle skyte opp med utover første rifle. (Dvs at man har totalt to forsøk man kan bomme på uavhengig av hvor mange rifler man ønsker å benytte). Dette burde enhver skytter med respekt for seg selv klare.

 

Om man fjerner ordningen med 30 prøveskudd har jeg ikke så streke meninger om, det er et påbud som ikke tjener noe som helst hensikt uansett.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal ha skyteprøven så enkel som mulig. Jegerstanden er tjent med at de som ikke er så veldig interessert blir luket ut. Min påstand er at om man tar sitt ansvar som jeger seriøst så trener man jevnt og trutt med rifla. De som sliter med prøven år etter år er ikke seriøse jegere i mine øyne, de gambler med skytingen og resultatet vil kunne være unødige lidelser for dyrene. Og de gambler med jaktas anseelse blandt folk flest! Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte her inne har så mye i mot å luke disse folka bort fra jakta?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

ok. men da vil e at dødt annlegg skal kunne brukes under skyte prøven.? veldig mange som aldri løsner skudd i skogen uten annlegg. er folk så egoistiske at vi vil ha skauen for oss selv? meg bekjent blir ikke villmannsskyting ikke tolerert noen vei. vi er få nok jegere i landet om vi ikke skal nekte mange eldre,uerfarene jegere retten te å jakte. vi får regler tredd ned over ørene i eninga.om en del år e det kansje me som sliter me prøva?eller kansje dere som vil ha prøven vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøva er grei nok, men hvis noe skal forandres, så bør det bli flere obligatoriske treningsskudd. F.eks. det dobbelte, hvis kapasiteten på skytebanene er stor nok. Det tviler jeg på, for de fleste skyter etter sommeren.........

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor to skudd stående på frihånd er mitt store spørsmål?!?

 

På jegerprøvekurs terper vi hele tiden på å søke anlegg når vi skal skyte med rifle. Det være seg liggende, sittende med albuene på knærne, skytestokk, tre, kvist, whatever.

 

At noe kan hovere over at de glatt tar dagens skyteprøve på frihånd for de stå for. Dette passer overhodet ikke med dagens jegerstand og er vel ikke ønskelig heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at mange sliter litt med prestasjonsangst på skytebanen og ikke liker seg noe særlig med folk rundt omkring seg når de skyter. Og ofte er dette folk som er dønn rolig når hjorteviltet kommer på posten, og nedlegger viltet med gode treff. Har sett flere eksempler på dette. Og skal man da utelukke slike folk på jakt? Syns enkelte begynner å dra denne tråden vel langt for å tynne ut jegerbestanden. En ting er å skyte gode serier på papp, noe helt annet er å skyte på en spill levende elg eller hjort. Prøven er grei nok som den er.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, blussar ikkje denne debatten opp med 2-3 gongar i året, som eit teikn på at ei eller anna jakt er ferdig...?

 

Er so ufatteleg mange nyansar her. Gidde ikkje ramse opp alle no, det meste er nevnt. Men vi finne ikkje eit system som passa alle sine ønsker uansett.

Summa summarum syns eg dagens ordning er eit greit kompromiss. Vi får eit system som sikrar at jeger og våpen oppfyller eit minimumskrav kva presisjon angår. Og det med sopass lite krav og byråkrati at det er overkommeleg for dei aller fleste. So får ein heller prøve å legge til rette for og oppmode til trening, og ikkje minst drive holdningsarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt forvirret når jeg leser tråden her, skal jeg le eller la meg provosere av dette?

 

Skyteprøven som den er idag er igrunnen kun x antall obligatoriske skudd (99%) klarer denne, men det kan da heller ikke være hensiken å begynne å utraddere skyttere på grunnlag av stående skyting på 100m frihånd! Her må dere pinadø gå litt i dere selv, hvor mange skyter elg stående på 100m frihånd? Nå er ikke jeg verdens mest erfarne storvilt jeger, men har da rundet 10 elg/hjort! lengste holdet har kanskje vært 60-70m og de fleste plassene en sitter i skogen, finner man støtte!

 

Er også villig til å vedde børsa mi på at den som skyter best på papp, gjerne 100m stående frihånd, ikke vill være den som skyter best på levende vilt!

 

Skulle skyteprøven endres, burde den gjøres mer virkelighetsprov - forskjellige hold og litt forskjellige vinkler! Det ville gjort prøven mer reel, men likevel ville du manglet det viktigste aspektet, nemmlig det å skyte på levende vilt, ta en avgjørelse i løpet av noen sekunder og vurdere situasjonen! Det trenger erfaring og ikke tusen vis av skudd på bane, på ei pappskive som står bom stille med bredsiden til på 100m!

 

Alt i alt føler jeg prøven vi har idag er grei, folk må skyte noen skudd å blir kjent med våpenet sitt! Forskjellen på 50 og 1000 skudd merker en på banen, men ikke når skogslufta trekker i nesa, kvistene knekker og stor oksen kommer stormende mot deg! Selv sitter jeg da glad å blid på stolsekken, har støtte på begge knæra og skyter når jeg vurdere situasjonen som riktig! Jeg kunne jo selvsagt spurt skogens konge om han vill løpt ut og stilt seg urørlig på ca 100m, så jeg kunne reise meg opp for å viste jakt kompisene hvor god jeg er til å skyte, men jeg tror ikke han ville hørt på meg!:)

Link to comment
Share on other sites

Det koker vel ned til at brorparten her inne ikke nødvendigvis er representative for en gjennomsnittlig norsk storviltjeger.

Personlig vet jeg ikke om jeg i et normalår ville klart prøven etter de kravene enkelte her ønsker å innføre - som f.eks. en prøve med to skudd stående og kun to forsøk.

Likevel våger jeg å påstå at jeg er godt over gjennomsnittlig erfaren med et bra kunnskapsnivå når det gjelder jaktutøvelse. Jeg tror til og med at jeg blant brukerne her inne ikke ligger under gjennomsnittet om vi snakker om jakterfaring og kunnskapen om utøvelse av praktisk jakt. Og i det ligger det blant annnet at jeg kjenner min begrensning, og ikke avfyrer skudd om jeg tviler på utfallet.

Men om jeg hadde røket ut på frihåndsskyting, ville jeg altså etter enkelte ønsker her inne, ha blitt "luket ut til jegerstandens fordel".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at mange sliter litt med prestasjonsangst på skytebanen og ikke liker seg noe særlig med folk rundt omkring seg når de skyter. Og ofte er dette folk som er dønn rolig når hjorteviltet kommer på posten, og nedlegger viltet med gode treff. Har sett flere eksempler på dette. Og skal man da utelukke slike folk på jakt? Syns enkelte begynner å dra denne tråden vel langt for å tynne ut jegerbestanden. En ting er å skyte gode serier på papp, noe helt annet er å skyte på en spill levende elg eller hjort. Prøven er grei nok som den er.

 

Her er jeg helt enig med deg. Det handler i grunnen ikke hvor god du er til å skyte. Det handler om å kjenne sine egne ferdigheter og begrensinger, og ha moral til å holde igjen skuddet, når viltet befinner seg utenfor DIN "radius".

Altså er det etter min mening holdningskapende tiltak som hjelper, ikke å luke bort gode jegere, med god moral, fordi de sliter litt på banen. Jeg VET at en av norges beste skyttere gjennom tidene har hatt sine skadeskytinger opp igjennom, og det er ikke fordi han er dårlig til å skyte, men kanskje det svikter litt på moralen.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...