Jump to content

Skyteprøve storviltjakt


C.E.A.

Recommended Posts

Litt OT kanskje men jeg "fyrer" løs. Det skal sies at jeg har aldri skutt elg eller vært med på elg jakt før. :mrgreen:

 

Men det mange sier her og andre steder er at "all" elg blir skutt på mellom 15 og 50 meter(Litt på kanten kanskje) Hvorfor kan vi da ikke gjøre jeger prøva om til 1 skudd på 50 meter fra valgfri stilling og ha det som storviltprøva?

 

Ser mange har denne holdningen blandt de som skriver her, så kan vi ikke gjøre det da, mase på Dn eller hvem som styrer og gjøre om prøva hvis det istedet for og skyte 30 skudd pluss 5 skudd innenfor en ring på 30cm på 100meter?

 

Jeg satte dette litt på kanten nå men det var bare for og få øyna opp til de som sier det er så mange gode jegere som ikke kan skyte 5 skudd innen 30cm :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden det var jeg som starteet denne tråden så vil jeg prøve igjen å få svar på problemstillingene/løsningene jeg dengang la fram. Jeg har lest få av innleggene over, er dessverre sjelden på Kammeret nå, for mye fjortiser for meg, men her er det jeg skrev og som jeg ville ha en diskusjon om, ikke om han som er flink i skogen men dårlig på banene men altså en forenkling av skyteprøven :

 

En annen tråd har sporet over på dette temaet. Jeg foreslo der at man heller bare burde få 3 forsøk hvert år på å klare prøven, da må de fleste trene endel for å være sikker.

 

En annen ting jeg har tenkt på i mange år. Vi som har flere rifler, bør det ikke være nok å skyte opp med den rifla som antatt er verst å skyte med = har mest rekyl ? Slik at hvis man her en .375H&H som man vil jakte med, så nytter det ikke å skyte opp med en 6,5x55. At hvis man blir kontrollert så kan man ikke ha noe "verre" rifle enn den man har skutt opp med. De som har flere rifler, de vil bruke, er ofte ivrige skyttere og det er overflødig å måtte skyte opp med 4 rifler.

 

 

Denne ideen synest eg er veldig dumm. Mener det er helt rett å måtte skyte opp med alle våpenene vi skal bruke på storvilt jakt. På denne måten får de som skyter lite i det minste testet våpenene før de reiser på jakt med det. (Eg skyter flere hundre skudd i året med hvert av de våpenene eg bruker på jakt) Vet at det er mange som ikke er så nøye med å teste ut nye våpen, osv. Det vill da evt si at skyter du opp med en 416rigby, så kan du etterpå reise å kjøpe deg en 300win mag å reise på jakt uten å teste det. Det er nokk mange som ikke tenker så langt.

 

Espen

 

 

 

Jeg ser hva du skriver og at du har et stort behov for å fortelle hvor fantastisk flink du er til å komme deg på skytebanen. Hvis du løfter blikket litt fra din egen navle og ser ting i den store sammenhengen, så vet vel du også at den som har en .416 og kjøper en .300winmag. så er denne personen 99% sikkert såpass interessert at han også tester den nye børsa grundig før eventuell bruk på jakt, slik du legger det fra så er skyter han ikke inn engang.

Føler det er regelen mer enn unntaket her på forumet at folk kun ser sin egen situasjon og ikke klarer å se den store sammenhengen, man blander f.eks.inn enkeltpersoner som er veldig flinke i skogen men svake på banen o.s.v. Derfor blir det sjeldnere og sjeldnere at jeg gidder å kikke innom forumet, det blir mer og mer ei hengemyr.

Link to comment
Share on other sites

Føler det er regelen mer enn unntaket her på forumet at folk kun ser sin egen situasjon og ikke klarer å se den store sammenhengen, man blander f.eks.inn enkeltpersoner som er veldig flinke i skogen men svake på banen o.s.v. Derfor blir det sjeldnere og sjeldnere at jeg gidder å kikke innom forumet, det blir mer og mer ei hengemyr.

 

Når du legger fram et forslag til endring av storviltprøven, som etter manges øyne er urettferdig ekskluderende, bør du vel også være åpen for disse argumentene. Nettopp fordi det ER en del av den store sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hva du skriver og at du har et stort behov for å fortelle hvor fantastisk flink du er til å komme deg på skytebanen. Hvis du løfter blikket litt fra din egen navle og ser ting i den store sammenhengen, så vet vel du også at den som har en .416 og kjøper en .300winmag. så er denne personen 99% sikkert såpass interessert at han også tester den nye børsa grundig før eventuell bruk på jakt, slik du legger det fra så er skyter han ikke inn engang.

Føler det er regelen mer enn unntaket her på forumet at folk kun ser sin egen situasjon og ikke klarer å se den store sammenhengen, man blander f.eks.inn enkeltpersoner som er veldig flinke i skogen men svake på banen o.s.v. Derfor blir det sjeldnere og sjeldnere at jeg gidder å kikke innom forumet, det blir mer og mer ei hengemyr.

 

 

Det er ditt syn. Ja mest sansynligvis, så vill en slik person teste våpenet sitt, men det er ikke noe mer sikkert det enn om han ikke hadde skutt opp med et større kaliber på førehand.

Skal et våpen brukest på jakt, så mener eg det også skal tas prøven med det våpenet. Og det har ikke noe med at eg er flink til å komme meg på skytebanen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Bare la prøva være som den er i dag, Kan heller ha flere plikt skudd, 30 skudd er ikke mye.Er vel egentlig mye forskjellige jegere rundt.alt fra dem som skyter hull i gamle treskere til dem som NESTEN alderi gjør bommerter.

Dette er først og fremst jegern som ser -bedømmer-avgjør-handler-og så er det resultat .

Den som heller alderi avgir skudd har vel heller ikke noe ettersøk. Men så ligger det vel alderi noe dyr heller ,vet ikke hva som er best, Men det er vel sikkert noen her som har fasit på det og.

Jakt er noe av en utfordring,ting kan skje og du må ofte handle raskt,Og når ting er gjort så får en bare stå for det.

Jeg skyter ca 3-4000 skudd på jaktfelt i året, Men det er så klat forskjeld på papp og levene vilt det skjønner vel di fleste.

Men det er ingen garanti for at elgen detter rett ned for meg heller så det er sagt. Men en som skjelden tar i rifla og kommer på bana seint på sesongen for han kom på at elgjakt byne dette året og,han er defentift ikke den beste jegern ,selv om disse virke mer som en bygdeorginal etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig mye forskjellige jegere rundt.alt fra dem som skyter hull i gamle treskere til dem som NESTEN alderi gjør bommerter.

 

Ja, du får ikke bort de som skyter hull i treskere med flere treningsskudd eller vanskeligere storviltprøve. Det eneste en kanskje oppnår er at de skyter et godt plassert skudd førerhytta, istedet for et i motorrommet... :lol:

Link to comment
Share on other sites

... så vet vel du også at den som har en .416 og kjøper en .300winmag. så er denne personen 99% sikkert såpass interessert at han også tester den nye børsa grundig før eventuell bruk på jakt, slik du legger det fra så er skyter han ikke inn engang.

For ein jeger som er sopass interressert som du skissera her, so burde det no vel ikkje vere noko stress å spandere 5 av skota på ein reinsfigur?

Dersom det skulle vere ei slik ordning, so vil jo det bety at viss ein berre skyter opp på nok rekylproduserande kaliber, so kan ein slepe med seg kva ein vil i skogen.

Eg ser og diverse praktiske vanskelegheiter med denne ordninga. Kven skal bestemme kva børse i kaliberjungelen som har verst rekyl? Det kjem jo an på meir enn berre kaliberet. I tillegg kan ein justere dette i stor grad sjølv med heimelading.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noe av poenget med dagens ordning er at det nummeret som står på jegeravgiftskortet ditt og det som står på børsa du bærer i skogen skal stemme overens!!

 

Har også registrert at når skyteferdighetene går ned, blir dette kompensert med "grøvre kaliber". Trur ikke det er mange som er tjent med å ha kraftigere kaliber enn det du tørr å skyte med.

 

Jeg trur kanskje ikke det er noe poeng å gjøre selve oppskytingen vanskeligere. Mener å ha lest tidligere i tråden at ett forslag om flere obligatoriske treningsskudd har blitt avvist?? Kan ikke helt skjønne hvorfor ikke det skulle være kapasitet til det men.... Jeg mener det burde vært satt et minste krav til disse treningsskuddene. Nå kan du skyte 15 skudd i grusvolden og få de godkjent, er det noe poeng??

Link to comment
Share on other sites

 

Har også registrert at når skyteferdighetene går ned, blir dette kompensert med "grøvre kaliber". Trur ikke det er mange som er tjent med å ha kraftigere kaliber enn det du tørr å skyte med.

 

Veeeel, nå har vel jeg skrevet i en annen tråd at jeg skyter med 375 så det er ikke fordi jeg føler meg truffet :lol: , men dette er jeg ikke enig i. Kjenner vel ingen som har anskaffet seg grøvere kaliber fordi de er dårlige til å skyte. Det går vel mer på interesse og flisespikkeri enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Alle med "grove kalibre" behøver vel ikke føle seg truffet av det som skogens-konge sier. Men min erfaring er den samme, nemlig at personer med svært lite trening og som skyter generelt dårlig ofte kompenserer med grove kalibre. I den tro at da detter det bare man er borti dyret. Mange gode og rutinerte skytter bruker grove kalibre, det soleklart. Men i min bekjentskapskrets ett absolutt overtall av de rutinerte skytterne som bruker 6,5x55. Av de jeg ser på banen som har grove kalibre, er ett absolutt overtall jegere som kun skyter obligatoriske skudd. Hva som er grovt, kan sikkert diskuteres. Jeg mener her over 30-06.

 

Min erfaring og oppfatning er altså samstemt med den skogens-konge har

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skryter og veldig av kikkertsiktet. "Helveta bra sikte, har ikkje skrudd på 20 år!" :D

Edit: og ikkje minst; "Da går altso heilt likt, uansett kass skot eg putta i børsa. Jaggu solid børse, ja!"

 

Av og til er det sannheita som kjem fram når nokon fortel at dei ikkje har skrudd på siktet på "20år".

 

Er så heldig at rifla mi går likt med dei ammotypane eg har prøvd i den! Eg skyt ivertfall ikkje så godt att eg merkar forskjel, ca 50mm spredning med likt treffpunkt. Siktet eg har i dag har stått på rifla i 9-10år, merke uintresangt i denne samanheng.

 

Er det skryt å fortelja at rifla og kikkerten er stabile med tanke på treffpunkt fra år til år?

 

Skyt sjølvsagt prøveskot med ny ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest glad i kara som først bruker 5-6 serier på å skru seg sånn noenlunde inn på skiva, klarer prøven på 3. forsøk, for deretter å kjøpe en pakke "blyspiss" på banen til årets jakt. Det spiller ingen rolle hva slags ammo eller hvilken kulevekt, for "børsa går likt med blyspiss og mantel". :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det spiller ingen rolle hva slags ammo eller hvilken kulevekt, for "børsa går likt med blyspiss og mantel". :roll:

 

Ut til ca. 100m er det svært ofte riktig. (om det ikke er alt for stor vektforskjell) Vet du at de ikke prøveskyter på papp før de går i skogen? Jeg vet om de veldig erfarne og flinke jegrene, som skyter opp på elektronikk, og deretter går rett i skogen!!!!

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg nok ikke helt enig med deg. På tynnpipede rifler har jeg opplevd 15-20 cm treffpunktsforskjell med ulike ammotyper. Dette skyldes ikke først og fremst kulenes vekt eller ytreballistiske egenskaper, men ulike pipesvingninger. Det er en viss forskjell på å skyte inn med 5 cm overslag og 5 cm "underslag".

Link to comment
Share on other sites

Mens mange gir uttrykk for at de er drittlei av ulvehatere og denslags, må jeg nesten si at jeg føler noe lignende for folk som hevder de vet alt så mye bedre og er så mye bedre enn andre. Jeg har jaktet mange sesonger uten at jeg på forhånd har ligget og banket inn hundrevis av skudd på skytebanen. Det har skjedd flere ganger at jeg har trengt to forsøk på å klare prøven - til og med tre - før jeg deretter har gått "rett i skogen".

Det som kanskje vil overraske en del besserwissere, er at jeg likevel ikke har skadeskutt mer. Forskjellen er kanskje at en jeger som ikke nødvendigvis er kvalifisert til landsskytterstevnet, holder tilbake skudd i marginale situasjoner. Han feller kanskje færre vilt, men det betyr ikke at han har dårligere jaktopplevelse. Kanskje tvert i mot.

Av personlig erfaringer, har en av mine flotteste jaktdager vært en dag da jeg IKKE felte. For meg er jakt nemlig det som skjer FØR jeg avfyrer skuddet.

Den dagen jeg tenker på, kom jeg meg helt innpå en reinsflokk som beitet innerst i fjellmassivet, langt unna de andre jegerne som løp i beina på hverandre nede i dalsidene. Dyrene merket meg ikke før de plutselig oppdaget meg inni selve flokken. Flokken slo ut, slik de vanligvis gjør, men roet seg raskt. Jeg satte meg ytterst forsiktig opp på rumpa på en stein og klarte å fiske frem kameraet og filmet dyrene mens de beitet rundt meg. Det ble etterhvert litt for mye for dem, og de trakk seg unna, men det gikkk relativt rolig for seg. Seansen varte bortimot 10 minutter.

Uansett - børsa fikk ligge i ro den dagen, selv om jeg uten vanskelighet kunne ha felt et dyr med et trygt skudd.

Link to comment
Share on other sites

så om jeg sier børsa mi går så å si likt med alle de 4 typene ammo jeg har i sekken, så tror noen her i utgangspunktet at jeg enten lyger, ikke har peiling på hva jeg snakker om, eller har flaks om det er tilfelle?

 

JA!

 

For går det ikkje i " mi børse" så går det ikkje i nokon annan si børse heller. Opplest og vedteke.

 

Sjølv så trur eg du da har skote og prøvd korleis børsa reagerer med dei 4 typane du har med. At ein er heldig som har slike våpen er rett. Men med ein annan ammotype så veit me at det ikkje er sikkert at det stemmer.

Så lenge ein brukar samme ammo som ein har skote inn børsa med skal det vere unødvendig å skru på siktet. Må du skru fordi treffpunktet forandrer seg så undersøk kva som er grunnen til det, ikkje godta at slik er det berre.

Link to comment
Share on other sites

Prøva er noe alle må bestå hvis en skal jakte storvilt,men om den er lett eller ikke skal ikke jeg si.En kommer vel lenger med og komme seg på bana i god tid og få prøvd seg,Og hvise det seg at en ikke klare den så får en legge seg i trening.Kjenner mange som ikke er toppskyttere men dem er gode på for eks hunder osv.Jakta er den viktigste biten, ikke gjør det til noe værre en det er. Det er den som holder i børsa som har ansvar for av fyrt skudd. :P

Link to comment
Share on other sites

så om jeg sier børsa mi går så å si likt med alle de 4 typene ammo jeg har i sekken, så tror noen her i utgangspunktet at jeg enten lyger, ikke har peiling på hva jeg snakker om, eller har flaks om det er tilfelle?

Nei. Men hvis du sier at børsa di sikkert går "midt i" med 200 grs Oryx bare fordi den gikk "midt i" i fjor med 150 grs Barnes X og "midt i" året før med ett eller annet som du ikke husker navnet på, og at du velger å ikke teste denne antagelsen før du drar på jakt, da tenker jeg at du har et og annet å lære om holdninger og etikk.

 

Nå vet jeg heldigvis at du ikke sier eller mener noe slikt, så dette er kun et direkte svar på ditt noe spissformulerte spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt uenig med det C.E.A skriver her, delvis fordi han egentlig underkjenner hva som er den nåværende storviltprøvens formål.

Delvis fordi jeg etterhvert sitter med det inntrykket av at en god del eiere av grovkalibrede rifler, skyr som pesten å skyte med de. Og de 5 skuddene på prøva, er ofte de eneste utenom eventuelle jaktskudd.

 

Jeg skyter 20 + 5 skudd med min 223r (20 + prøva), og så skyter jeg 5 + 5 med en i 308w og 5 + 5 med 6.5x55. Dette utenom annen trening.

Poenget mitt er at jeg da har verifisert at rifla og amoen går dit jeg sikter der og da, og eventuelle feil er mine.

 

Dette er hele meningen med storviltprøven, hverken mer eller mindre.

 

Så allt annet vi diskuterer er om moral/umoral, og hvordan man skal hanskes med denne.

 

Tenk om der heller kom vetuge forslag til hvordan man skal kunne gjøre noen med moralen,og det uten å røre ved dagens storviltprøve (som forøvrig fungerer glimrende etter de intensjoner som ligger bak denne).

Link to comment
Share on other sites

Skal man bli god til å skyte med aktuelt våpen, må man faktisk skyte en del med de, enten de er grovkaliber eller ikke. Selv så skyter jeg ca 250 - 300 skudd med min 375 H&H Mag med fulladet 300 grs kule (Hornady) ladd med 81 grs N-160 (full hylse) nettopp for å bli vant til rekyl og våpen.

 

458WIn Mag Aclei Imp. som Fosdal bygger kommer til å bli brukt på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har nå sett det motsatte også. Rifle i 30.06, skyter prøveskudda, prøva. Og mye av hjortene de har på kvota, og alt dette uten noe videre dikkedarier.

 

Det er nesten forstemmende å se noen skyte så bra, og som attpåtill knapt skyter 50 skudd i året. Siktet blir kun stilt ved bytte av amo. Og børsa er til for å hente kjøtt til fryseren. ikke for å ligge på bana og leke.

 

Så dette med hvor mye en må/bør skyte, er i høyeste grad individuelt.

 

P.s Det er jo klart at han faktisk har lært å skyte engang da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er trist å lese at mange her ikke ønsker meg ut i skogen på jakt til høsten. Etter en arbeidsulykke i 2003, 60% av skulderkapselen revnet, har jeg hatt problemer på stående skyting strak arm. Jeg håper nå etter opperasjonen at ihvertfall smertene og skulderluksasjonene blir skjeldnere eller helt borte. Jeg håper også at jeg igjenn kan klare å holde jaktrifla såpas lenge på strak arm at 5 skudd kommer ut av kammeret og treffer. Jeg klarer nå å få ut de 5 skuddene, men bruker da ca 30sek og treffer hele figuren. (jaktfelt) Sittende og liggende er heldigvis ingen problem. Synes storviltprøva vi har i dag er grei. Det er sikkert flere enn meg med fysiske problemer, som på jakt har mindre betydning for resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe du er uønsket i skogen i høst :wink: En nabo brakk armen og han måtte ha tre forsøk for å bestå prøva. Etter tre skudd ble det jævlig vondt... :( Kunne ikke test av våpen og skytter bli unnagjort ved "pliktskuddene"? Og så la prøven bli en eksamen, med 2-3 skudd og valgfritt anlegg? Og 20 cm på ringen i dyret 8) Jeg bare spør :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sendero, jeg har en svoger som sliter med en muskelsykdom. på grunn av stirrighet, så vill han ikke søke om unntak fra DN (han er kvalifisert så det rekker). Slik at han kan skyte prøva sittende i skytebenk med anlegg. istedenfor, blir det å håpe at han har en dag som er såpass bra at han kan klare å skyte prøva, som passer med alt annet (merk at gubben slettes ikke var noen dårlig skytter før sykdommen).

 

I tillegg er det kone og barn + gård som gjerne ødelegger hele suppedassen, og med tanke på ham som ikke går på jakt på en dårlig dag, og ikke skyter uten anlegg. Så synes jeg det er litt synd at man skal være så etter de som ikke lenger har forutsettninger for å skyte godt på komando.

 

Man burde kansje vite noe om hva som ligger bak, før en henger de med problemer (selv om jeg skal inrømme at mange av de med problemer, gjerne blir sta og uvillige til å lytte, da de så gjerne vil klare seg selv).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...