Jump to content

Skyteprøve storviltjakt


C.E.A.

Recommended Posts

Har drevet endel år nå med å arrangere storvilt prøve i skytterlags regi. Og en ser veldig mye rart i løpet av en sesong. Men hva skal en egentlig gjøre for å få "værstingene" vekk. Vi har også de som skyter opp mot 2 sifret antall forsøk på prøve. Dette er av forskjellige grunner. Han ene er som ei stålfjær som ligger å skal skyte prøva, men på treningskudda sitter de innen for 8 ern. Mens andre har rett og slett for dårlig utstyr. Dette er av den kategorien som jakter kun elg 1-2 helger i året og kommer aldri til å jakte mer eller mindre. Og begyner å grine på nesa over hvorfor en må bruke så mye penger på å skyte opp. De handler i hvertfall ikke nytt våpen til flere tusen kroner.

 

Har ett skrekk eksempel. En kar som har skutt flere prøver hvor samlingen ligger på ca 50 cm. Og han begynner å lure på hva som er galt han holder jo egentlig stille. Så jeg spør om jeg kan se på rifla, i det jeg kikker inn i kikkerten så ser jeg nesten ikke reinen på 100 metern :shock: Så jeg lurte på hvor lenge den har vært slik, jo den hadde vært slik i flere år. Så han får klar beskjed om at den er ødelagt og bør kjøpe ny. Neste gang han kommer så er han så fryktelig fornøyd. Han hadde aldri hatt eller sett i en så god kikkert som han hadde fått kjøpt. Den kosta jo litt, men det var det verdt. Han viste meg den og det var en Bushnell 3-9*40 till 995 kroner som var satt på, så det er ikke alle som ser poenget med å bruke mange tusen på jakta. For de skal jo "bare" på elgjakt 1 gang i året.

 

Hva skal en gjøre for å bedre situasjonen for slike, skal en gjøre det så vanskelig at alle disse forsvinner eller må en heller prøve å øke tilgjengeligheten og informasjonen. Jeg tror at vi ikke er tjent med å fjerne alle di som kun jakter 3-4 dager i året. Eller ta fra de mange som gleden av å komme seg ut i skogen med børsa. Er ikke egentlig ikke redd for den kategorien.

 

Far til svogern min tilhører den. En eldre kar som fikk hjerte innfarkt for noe når siden, har problemer med å gå i terrenget pga pusten. Han stor trives de 2-3 helgene i året det er elg jakt. Da kommer han seg ut og fyrt bål (han er bål sjef) og han kjører rundt jagere og skyttere i volvo felten sin :D . Han trekker ikke post, han får tildelt post 1 eller 2 som er nokså nærme vei. Der det sjelden kommer elg, men han er stor fornøyd med dette. Og som han sier skulle det komme en elg så får den nok gå allikevel :D. Enkelte kan jo si at han hadde hatt det like bra selv om han ikke hadde med børsa, men jeg er ikke helt sikker på det.

 

Jeg er heller skeptisk til den kategorien som ikke ser sine begrensninger eller overvurderer egne evner. Det er heller de en må prøve å få "tak" i. Men hvordan?

 

Hos oss så har vi de siste 2-3 årene prøvd å legge ting litt mer tilrette for trening og konkuranse over en lengre periode. Men vi er kanskje heldig som har muligheten, vi har faktisk ingen aktive dfs skyttere i laget nå, derfor driver vi utrangerte dfs skyttere banen som vi vil :wink:

 

Det har medført at mange av jegerne kommer tilbake flere ganger i løpet av året og dermed får skutt mer skudd. Og enkelte dager har vi trening på viltfigurer, og da får mange seg en aha opplevelse. Hvor feks, lite ett rådyr blir på 100 meter. I fjor arrangeret vi ett åpent jegerfelt stevne med lokke middelet at stevnet telte som 30 treningskudd.(noe som er praksis, men ikke alle vet :wink:) Jeg er jo i den formening at det er bedre trening en slik felt runde enn å skyte 30 skudd på banen. Det ble veldig bra. det kom 50 stk mange "vanlige" jegere også. Og der var det mange som fikk en overraskelse i forhold til egne ferdigheter.

 

Spesielt med tanke på skudd på litt lenger hold på litt mindre figurer. Det kom mange kommentarer etter rådyr holdet sittende på 120 meter.:D. Enkelte fikk rett og slett sjokk i forhold til hva de presterte. Fordelen med dette var jo at flere av de ble sett gjentatte ganger på banen i løpet av sommer og høst :D.

 

Har egentlig ikke kommet frem til noen bastant forslag til endring, men ser helt klart behov for en saklig diskusjon rundt det. For å gjøre den spesielt mye vanskligere ser jeg ikke poenget med, men noe mer spennde figurer som er anatomisk riktige kan jo være en plass og begynne. Den løpende papp elg figuren ser jo mye mer "tiltalende" og riktig ut.

 

(Den har vi satt på 300 metern på jegerfelt stevne vårt. og den var det stas å skyte "etter", der er det også en relativt stor aha oplevelses faktor ute å går.)

 

Vi prøver samme opplegget i år :D. Og jeg jobber i herdig med å få i gang en plan med tanke på løpende elgbane.

 

Vi som frekveneterer her inne med kommentarer og innspil som til tider er både nyttige og unyttige. Reprensentere nok ikke alle i den norske jegerstanden. "Vi" skyter nok mer og flesteparten av oss skyter ikke så mange "unødvendige" prøver i året. Annet er hvis det kommer noen uforutsette hendelser :shock:. Som en dag jeg lå å holdt på med prøven å skulle klemme avgårde siste skuddet på prøven med 6.5 en. Hvor da side mannen smeller avgårde ett skudd med 375 sin med rekylbrems på :shock:. Siste skuddet mitt havna helt bak i ræva på reinen :mrgreen:. Kompis gjengen lå nærmest på gulvet å gapskratta. :lol:. Men det er slike ting som gjør at "hvermansen" får problemer med å takle skyteprøven. I skogen sitter en tross alt som oftest aleine.

 

Vi som sitter her inne skal være forsiktige med å være for kjepp høye og for bastante i våre meninger i forhold til andres ferdigheter og evner. Årsaken til at enkelte bruker mange prøver kan være så mange. Har endret noe syn på dette med tiden, var også av de som mente at prøven var altfor lett og den måtte gjøres vanskligere.

 

Men en blir eldre med tiden og forhåpentligvis litt klokere også, kanskje :wink:

 

Det jeg tror er det viktigste er å kunne få informert og tilrettelagt det bedre, men jeg vet at mange sliter med tilgang på baner o.l. Her er det langt igjen til at ting er tilfredstillende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjempe godt innlegg jamt.

 

Mere spennende/realistiske blinker til prøveskudda, er jo en måte å forbedre treningsskudda på. Å ligge å knalle i vei mot en ullen svart ring, som knapt duger til innskyting, er noe jeg har iritert meg over.

 

 

P.s Til deg som foreslo å skyte kun med kraftigste rifle:

Poenget med hele prøven, er jo nettopp at alle riflene som skal brukes er skutt med før jakten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

Ja, dette er vel det såkalte sølvmerket til NJFF. Litt ironisk at man kan bom/skadeskyte fire av femten ganger, og likevel vurderes til å være skikket til å gå på jakt, synes du ikke...?

 

det stiller ihvertfall større krav enn om du skyter liggende...

sa kke det var perfekt.. men.. større krav

 

Tja, er det en relevant prøve da? I skogen er kravet at du treffer godt med førsteskuddet - hver gang. Kanskje førerprøven skulle avtas i 120 km/t i tettbygd strøk, og stryk oppnås når femte fotgjengeren passerer mellom hjulgangene? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvem skyter best av en som skyter 29/29 eller 30 /15 på ei jegerfelt løype. Han som treffer med alle, men har endel marginale treff som kan resultere i ettersøk. eller han som treffer blink nesten alle ganger men har ett arbeiduhell i ny og ned?

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel alle sett mye rart og skremmende på skytebanan opp gjennom åra,folk med slarkete mausere med løse kikkerter pga manglende skruer som de ikke engang har sett mangla!Noen jegere er så gamle at de må ha hjelp for å komme seg opp fra liggend..Vi hadde engang en våpenhandler som på død og liv alltid skulle lokke nybegynnere til å kjøpe 300win mag,det var det beste det!Og en periode ville han at alle sku kjøpe m94 i 356win.Dæven hva disse folka slet med å klare prøva!Husker en som klarte det på 7ende forsøk!Selv tok jeg bestandig prøva på løpende elg,men har ikke mulighet til det nå.Vanlig prøve blir for mange for lett,mens noen synes den er altfor vanskelig!Disse skyter for lite!Selvsagt må en ta prøva med alle riflan en skal jakte med,de fleste har vel under 3?Men jeg synes at 3 oppskytinger er nok!Det vil luke ut de værste og tvinge de middelmådige skyttere til å trene mer!Klarer en ikke prøva med en 308 på 3 forsøk,da har en ikke no på jakt å gjøre hell!Men selv den beste skytter kan skadeskyte under en stresset situasjon,men det er en annen diskusjon..

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, er det en relevant prøve da? I skogen er kravet at du treffer godt med førsteskuddet - hver gang. Kanskje førerprøven skulle avtas i 120 km/t i tettbygd strøk, og stryk oppnås når femte fotgjengeren passerer mellom hjulgangene? :mrgreen:

 

Om prøven er mer relevant ja..

det du snakker om er kravet....

 

viktigste som skjer er at en er bevist på sine ferdigheter og da kan begrense seg...

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, er det en relevant prøve da? I skogen er kravet at du treffer godt med førsteskuddet - hver gang. Kanskje førerprøven skulle avtas i 120 km/t i tettbygd strøk, og stryk oppnås når femte fotgjengeren passerer mellom hjulgangene? :mrgreen:

 

Om prøven er mer relevant ja..

det du snakker om er kravet....

 

viktigste som skjer er at en er bevist på sine ferdigheter og da kan begrense seg...

 

Tja, jeg ser det i allefall som logisk at prøven er relevant i forhold til kravene som stilles under praktisk jakt. Og såvidt jeg har fått med meg skytes det gjennomsnittlige hjortevilt når det står i ro på et sted mellom 60-80 meters avstand. Hundremeteren er jo valgt fordi det er der skivestativene står på de aller fleste norske skytebaner. Og hvorfor er det en villreinfigur? Hvorfor ikke en stor elgokse med sirkel på 60 cm istedet for 30cm? Jo, fordi det er sånn omtrentligen et gjennomsnittlig hjortevilt, midt i mellom rådyr og elg.

 

Hvis man skal stille større krav til bevissthet om egne begrensninger, må en vel heller kreve variasjon i de obligatoriske prøveskuddene (stående, løper osv), så får hver enkelt vurdere hvor langt en vil dra det i skogen med et våpen som minimum er i stand til å sette 5 skudd innenfor en 30cm ring på 100m.

 

Synes nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen er oppe med jamne mellomrom. Litt snodig at den dukka opp no... bruka å vere klassisk sommer-sak :wink:

 

Personleg er eg av den sjanselause, inkonsekvente, uforsvarlege og fullstendig uopplyste formeining at dagens storviltprøve og heile systemet rundt er ganske ok. God have mercy on my soul!!! :shock:

 

Praktisk gjennomførbar sak som sikrar eit minimum av ferdigheter og presisjon. Luker ut dei aller verste tilfella. Samtidig som den ikkje hindrar seriøse jegerar å komme seg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

I fjor arrangeret vi ett åpent jegerfelt stevne med lokke middelet at stevnet telte som 30 treningskudd.(noe som er praksis, men ikke alle vet :wink:) Jeg er jo i den formening at det er bedre trening en slik felt runde enn å skyte 30 skudd på banen. Det ble veldig bra. det kom 50 stk mange "vanlige" jegere også. Og der var det mange som fikk en overraskelse i forhold til egne ferdigheter.

 

Dette er en GLIMRENDE måte å gjøre det på. I tillegg til at man får noen "aha" opplevelser, så er det så mye gøyere å skyte jegerfelt enn det er å skyte liggende mot 100m skive.

 

Og når det er gøy å skyte (som det jo er), så trener man mer, og når man trener mer så blir man en bedre skytter. :)

Link to comment
Share on other sites

er det så vanskelig og få di surrete 30 skuddene av gårde?

 

Unødvendig ! Du er nok tydeligvis en som er veldig redd for å stryke på prøven og vil heller gjemme deg bak avfyrte treningsskudd som der ikke knyttes noen kriterier til, smell er jo nok.

Link to comment
Share on other sites

er det så vanskelig og få di surrete 30 skuddene av gårde?

 

Unødvendig ! Du er nok tydeligvis en som er veldig redd for å stryke på prøven og vil heller gjemme deg bak avfyrte treningsskudd som der ikke knyttes noen kriterier til, smell er jo nok.

 

 

Kan ikke helt se at man skal være redd for å stryke på prøven selv om man forsvarer trenings skuddene. Jeg er for de 30 skuddene og for min del kunne de gjerne økt antall skudd også. Selv om jeg tidligere sesonger skøt en 3-5000 skudd ila vinteren og våren, ble det helt naturlig å skyte 30 skudd med jaktbørsene mine før jaktsesongen. Jeg synes heller folk skal begynne å skyte prøven i den skyte stillingen de bruker på jakt...

 

Ligger du å skyter prøven bør du ligge å skyte på jakt.

Sitter du på prøven kan du sitte å skyte på jakt.

Står du på prøven kan du stå å skyte på jakt.

Skal du skyte på elg i bevegelse bør du kunne klare kravet til prøven på løpende elg.

 

Dette trenger ikke å bli en regel,

men som seriøs jeger, bør en klare prøven på banen i den stilen man velger å bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

er det så vanskelig og få di surrete 30 skuddene av gårde?

 

Unødvendig ! Du er nok tydeligvis en som er veldig redd for å stryke på prøven og vil heller gjemme deg bak avfyrte treningsskudd som der ikke knyttes noen kriterier til, smell er jo nok.

 

 

Kan ikke helt se at man skal være redd for å stryke på prøven selv om man forsvarer trenings skuddene. Jeg er for de 30 skuddene og for min del kunne de gjerne økt antall skudd også. Selv om jeg tidligere sesonger skøt en 3-5000 skudd ila vinteren og våren, ble det helt naturlig å skyte 30 skudd med jaktbørsene mine før jaktsesongen. Jeg synes heller folk skal begynne å skyte prøven i den skyte stillingen de bruker på jakt...

 

Ligger du å skyter prøven bør du ligge å skyte på jakt.

Sitter du på prøven kan du sitte å skyte på jakt.

Står du på prøven kan du stå å skyte på jakt.

Skal du skyte på elg i bevegelse bør du kunne klare kravet til prøven på løpende elg.

 

Dette trenger ikke å bli en regel,

men som seriøs jeger, bør en klare prøven på banen i den stilen man velger å bruke på jakt.

 

Hva da med oss som skyter opp tidlig for så å fortsette å trene framover mot jakta?

 

Jeg pleier å skyte opp sittende i begynnelsen av mai. Deretter fortsetter jeg å trene utover sommeren. For ikke pokker om jeg føler meg parat til å jakte med den treninga jeg har gjort fram til jeg pleier å skyte opp. Jeg synes likevel det er greit å få gjort unna oppskytinga så står jeg mye friere i hvordan jeg trener og jeg slipper stress og mas og overfylte standplasser. Er normalt null problem å skyte opp stående, men jeg føler meg rett og slett ikke klar for akkurat det ennå på den tida jeg pleier å skyte opp.

Link to comment
Share on other sites

"men som seriøs jeger, bør en klare prøven på banen i den stilen man velger å bruke på jakt."

 

På jakt - får man ikke alltid velge skytestilling, men har av den grunn ikke tenkt å skyte opp både sittende, stående og liggende :wink:

 

Treningsskytingene gir meg en pekepinn på om jeg klarer å skyte den stående - og faktisk så går det stort sett greit :D , men velger å skyte den liggende eller sittende.

Hvorfor skal jeg skyte den stående?

For å vise andre at "dette klarer jeg - gjør ikke dere det da"?

Link to comment
Share on other sites

er det så vanskelig og få di surrete 30 skuddene av gårde?

 

Unødvendig ! Du er nok tydeligvis en som er veldig redd for å stryke på prøven og vil heller gjemme deg bak avfyrte treningsskudd som der ikke knyttes noen kriterier til, smell er jo nok.

 

Jeg må bare le av denne påstand.

Jeg bor i nes kommune og jakter elg flere steder i norge. Har aldri måtte skyte opp to eller flere ganger heller for og klare prøven.

Jeg trener en del ganger i året. Jeg reiser på jaktfelt til nord-norge en del ganger i året, blant annet til Kirkenes, neiden , vadsø , tana og nesseby. En del i troms og nordland også. Skyter på flere skytebaner rundt romerike.

Så jeg bruker en del gryn på reise men hva gjør vel det når får en del trening av det :D

 

Vet ikke om du kan vise til det samme som meg?

 

Men jeg mener di treningskuddene må vi alle ha som minstemål men jeg ser helst di fleste vil skyte mer en det.

Også mener jeg det er bra for dem som driver banene som får noe inntekt i kassen for det. Det er jo ikke gratis med vedlikehold på banene som vi bruker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er dette egentlig noe å gnåle om ?

 

Jeg har opplevd at jeg har bommet på skyteprøven, jeg. Hva så? Treningsmengdene varierer jo fra år til år.

 

Det er vel ikke der begrensningene ligger. Lista skal ligge på samme sted for alle: Er man ikke sikker på at skuddet vil være drepende, så skal man holde skuddet tilbake.

 

Punktum.

Link to comment
Share on other sites

er det så vanskelig og få di surrete 30 skuddene av gårde?

 

Unødvendig ! Du er nok tydeligvis en som er veldig redd for å stryke på prøven og vil heller gjemme deg bak avfyrte treningsskudd som der ikke knyttes noen kriterier til, smell er jo nok.

 

Jeg må bare le av denne påstand.

Jeg bor i nes kommune og jakter elg flere steder i norge. Har aldri måtte skyte opp to eller flere ganger heller for og klare prøven.

Jeg trener en del ganger i året. Jeg reiser på jaktfelt til nord-norge en del ganger i året, blant annet til Kirkenes, neiden , vadsø , tana og nesseby. En del i troms og nordland også. Skyter på flere skytebaner rundt romerike.

Så jeg bruker en del gryn på reise men hva gjør vel det når får en del trening av det :D

 

Vet ikke om du kan vise til det samme som meg?

 

Men jeg mener di treningskuddene må vi alle ha som minstemål men jeg ser helst di fleste vil skyte mer en det.

Også mener jeg det er bra for dem som driver banene som får noe inntekt i kassen for det. Det er jo ikke gratis med vedlikehold på banene som vi bruker.

 

Om det er min påstand du ler av så må du vel det, men om du leser hva trådens tema er, så var det jeg som startet den og vet hva den etterspør. Jeg mener alle må trene mer enn de 30 skuddene, mye mer, det måtte de hvis man kunne stryke på prøven, det er det det handre om. Jeg kunne ogå skrevet en lang historie om mine storviltprøver i en mannsalder men det er ikke tema. Temaet er en forenkling av systemet som vil komme de som skyter mye tilgode.

 

Tog du 'an?

Link to comment
Share on other sites

"men som seriøs jeger, bør en klare prøven på banen i den stilen man velger å bruke på jakt."

 

På jakt - får man ikke alltid velge skytestilling, men har av den grunn ikke tenkt å skyte opp både sittende, stående og liggende :wink:

 

Treningsskytingene gir meg en pekepinn på om jeg klarer å skyte den stående - og faktisk så går det stort sett greit :D , men velger å skyte den liggende eller sittende.

Hvorfor skal jeg skyte den stående?

For å vise andre at "dette klarer jeg - gjør ikke dere det da"?

 

 

Jeg velger også somregel å skyte de 5 blyskuddene sittende :D Kanskje nettop fordi jeg ikke vil bli sett på som en som tenker "dette klarer jeg - gjør ikke dere det da"?

Men jeg prøver alltid en femskudds serie (eller ti) mot simla stående for å forsikre meg selv om at jeg også i år kan skyte stående på jakt om det skulle bli nødvendig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg tar prøva sittande, som regel på ein kubbe eler ei kasse. Dette er den stillinga som eg syns det er behagelegast å skyte i, og fordi det er den eg brukar mest på jakt.

 

Etter at eg har tatt prøva, leikar eg meg litt ståande og andre stillingar. Bl.a. for å minne meg sjølv på at "nei, eg skal ikkje skyte på hjort på 100m ståande frihendig i år heller..."

Link to comment
Share on other sites

om jeg tog an. jepp det gjorde jeg.

Men er ikke prøven enkel som den er?

Er jo ikke så vanskelig og få avgårde 30 smell og 5 skudd i ringen på simla.

stempel og signatur så er det i boks.

enklere kan det vel ikke gjøres?

 

Kan vel høyne prisen kraftig på oppskyting så må jo jegerne trene mer for og slippe og stryke og betale ny oppskyting.

Det kan vel være en løsning?

 

Men jeg synnes den opplegget som er nå er greit nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Syns heller man skulle praktisert krav om godkjent oppskyting på to ulike dager. Og maks 3 forsøk pr dag, men med mulighet for å trene så mye man ville imellom forsøkene, og mulighet for å "trene på hjortefigur", der man sa fra til standplassleder om det er trening eller oppskyting.

For hvert våpen i tillegg trengtes kun 1 oppskyting. Sirkelen på simla burde vært minsket noe, fra en til tre cm.

 

Viss man skulle videreført de obligatoriske skuddene burde det vært krav om at 5 skulle vært tatt ligende, 5 knestående/sittende og 5 stående. De resterende 15 kunne man velge.

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden er det kommet en del forslag til endring av skyteprøven. Mange av dem er gode men de fleste har glemt at noen skal administrere prøven, og at de som har vanskeligst for å klare prøven er de som er mest kreative når det gjelder å finne lure måter å få underskriften på plass.

 

Tanken om at de som skyter opp med fllere våpen skal kunne få det litt enklere synes jeg er god. Er det noen som har kontaktet sin lokale jeger og fisk avdeling og bedt om at et slikt forslag blir fremmet slik at forbundet kan ta dette opp med DN?

 

Ønsker vi endringer så må vi foreslå dem for myndighetene, og vi må få noen til å presse på slik at det blir prioritert.

Det er derfor vi har en interesseorgasnisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal egentlig storviltprøven gjøres vanskeligere enn den er?

 

 

Fordi enkelte tror at alle problemer kan løses med regler og regulering.

I dette tilfellet skjønner jeg igrunnen ikke hvilket problem som skal løses!

Link to comment
Share on other sites

Ei oppskyting burde holde. Har du tatt ei oppskyting burde den gjelde for samtlige av dine våpen.

Ingen seriøs jeger går på jakt med ei børse som vedkommende ikkje har prøveskutt før jakta, og om noen skulle finne på å legge i vei med ei uprøvd børse så går det på den jegerens ansvar.

 

Jeg tar oppskyting så fort som råd er, og så trener jeg jevnt og trutt fram til jakta starter. Jeg skyter mer etter prøva er avlagt- enn før prøva.

Og vi har en tradisjon med at siste dagen før jakta samles laget på skytebana for siste finpuss. Både 100, og 200m

Mange glemmer at å skyte inn storviltbørsa på bana hjelper fint lite dersom man legger børsa ubeskyttet inn blant skrot i bagasjerommet. Ofte seg jeg også jegere som bærer børsa etter kikkerten etter vellykka skyteprøve, med et glis om munnen.

 

Vil tro at et sikte i øvre prisklasse og dertilhørende montasjer sikkert ikke påvirkes like mye som ett i lav/mellomklassen gjør. Jeg bruker ikke kikkertsiktet som håndtak.

 

Et annet moment er at skyting på lengre hold og bevegelige mål er fraværende på skytebaner, mange hadde hatt godt av å prøve seg på 200'en iblant, og fått se hva skudd på dyr i fart kan føre til.

En god skytter er ikke nødvendigvis en god jeger, men en god jeger er en god skytter.

Ute i naturen har man allverdens av tid, og ofte han man godt underlag eller anlegg.

Og du behøver ikke brenne avgårde 5 skudd på dyret fordi det er stor kø bak deg.

 

Jeg finner det enklere å skyte godt på vilt enn på papp, da det er mer stress og forstyrrelser på skytebana.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal egentlig storviltprøven gjøres vanskeligere enn den er?

 

Fordi enkelte tror at alle problemer kan løses med regler og regulering.

I dette tilfellet skjønner jeg igrunnen ikke hvilket problem som skal løses!

 

Formålet som ligger bak er vel å redusere skadeskyting, og det tror jeg nok de fleste jegere vil være enig i at er et godt formål, og et mål hvor en bør sette seg en nullvisjon. Selv om det er utopisk, bør det være målsettinga - både for den enkelte jeger, og jegerstanden som helhet.

 

Men det er mulig å være enig i dette målet, men samtidig være uenig om veien fram mot målet, altså hvilke midler som skal brukes for å nå målet. Enkelte mener at de problemene noen jegere har med å klare storviltprøven, er et symptom på noe som fører fram til skadeskyting, og at løsningen følgelig er å gjøre prøven så vanskelig at disse jegerne ikke klarer oppskytinga. Jeg er uenig, og mener jeg har nok selvopplevde eksempler på at dette ikke stemmer.

 

I min erfaring er det ikke de dårligste skytterne som skadeskyter. I beste fall er det disse som sitter på postene hvor det aldri smeller, eller på postene hvor det aldri kommer dyr (enten på grunn av at de får de dårligste postene eller fordi de rett og slett bråker for mye til å få dyr på post). I verste fall er det disse som alltid bommer. Helt og holdent. De som skadeskyter er heller de som havner nærmere min egen kategori, unge jyplinger som skyter godt nok men som har litt for mye sjøltillit og tar litt for mange sjanser med dyr i fart, dyr i kratt osv.

 

Jeg tror det handler mer om holdninger enn om ferdigheter, og så lenge vi stiller et minimumskrav til ferdighetene som vi gjør i dag, vil det være mer effektivt å arbeide med holdningene for å redusere antall skadeskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Og finne en god og riktig måte og gjøre dette på er vanskelig det og dagens krav er jo rimelig lett egentlig men er heller ikke tilhenger av og gjøre den vanskelig men jeg tror på og øke antall pliktskudd .I mitt distrikt er 30 skudd krav for skyteprøve. Det jo latterlig lite etter mitt syn .

Link to comment
Share on other sites

Det jo latterlig lite etter mitt syn .

 

30 skudd over to dager er kravet iflg forskrift så slik er det i hele landet, ikke bare bortpå Tynnset:-)

 

 

En skjerping av regelverket med krav om flere treningskudd er kjempelurt, la oss si 200hundre pr år, minst 50 stående og minst 50 på løpende elg/hjort. Helt topp, tipper store deler av dagens storvilt jegere rett og slett finner seg en annen hobby så kan de "seriøse" ha skogen i fred. Hiv på en teroiprøve og gjerne en prøve i avstandsbedømming også! båtførerprøven!

 

Skal Norge fortsatt ha en slik årlig, SÆRNORSK, prøve-halver sirkelen, 3 skudd pr våpen, ingen krav om "obligatoriske prøveskudd".

 

 

Deler av det ovenstående kan leses med Ironi-modusen påslått!

Link to comment
Share on other sites

Dagens prøve er mer enn grei nok, hva jeg savner er ting som får folk til å få maksimal nytte ut av prøveskudda. Og kansje mest av alt, ting som gjør det morsomt og attraktivt å ta en tur på bana for å kose seg med litt skyting.

 

Jaktfelt er en god ting, men det hele koker ned til de enkelte skytterlagenes evne til å trekke folk på bana. Ja rett ut, få folk til å ta seg en tur, enten med eller uten børse.

 

Og pisken har jeg absolutt ingen tro på, er folk som meg. Så får den bare det værste ut av meg (gjerne 15 rett i "vollen" og 5 i skiva med 223r + 5 i 308w + 5 i 6,5x55 om jeg ville være vrang). Strengt tatt trenger jeg kun tre skudd i prøve skiva så jeg ser om rifla går dit den skal, + 5 raske rett i reinen på en normal dag. Og slik mener jeg de fleste har det.

 

Poenget måtte heller være å få folk til å føle de får noe igjen for disse 30 "dyre og vekkasta" skudda sine.

 

Skikklig innskytingsblink (ikke DFS runding), ferdigt opplegg med sittende "stol" på hver standplass, en rein med elektronikk på 200m i tillegg til de vanlige skivene.

 

Kort sagt, mulighet til å prøve noe som gir en øyeblikkelig aha opplevelse. Når en likevel slenger avgårde de 30 skudda.

Gode holdningskapende oppslag/plakater som tåler å stå ute på standplass, er også av det gode.

Gjerne med utdrag av domfellelser av jegre og skyttere.

 

Poenget er ikke å øke skyteferdighetene, men å øke selbevistheten rundt hva en faktisk er i stand til, og slik bedre holdningene (folk som får seg en aha opplevelse er ofte litt mer lydhøre til gode råd og oppslag om holdninger etter å ha fått brynt seg litt). :wink:

 

Tror pina de eg skal prøve å få til noe av dette til neste sesongs oppskyting her hjemme (kasser for sittende og gong på 200m med rådyrs treffpunkt, burde gjøre litt av jobben) :lol:

Men plakat materiell er det verre med, noen med gode ideer?

Link to comment
Share on other sites

trur kansje ikke det trengs noe vanskeligre prøve,bare innfør noe mer pliktskudd.30skudd er ikke mye egentlig.trenger ikke bruke dyr jaktamo til det. 8) når en ser mange er så skvettene på bana og kaldsvetteda er det ikke rart dem sliter med prøva,mere skudd så får dem ikke så mye nerver.har og hørt jegere stå og påstå at dem treffer i skogen,men at på bana så sliter dem.men da må vel kansje jaktfelt være tingen for dem.trenger ikke være norgesmester i jaktfelt for og jakte elg.men at det hjelper og være god til og skyte er sikkert,dem som måtte påstå det motsatte må slite med argumentere :lol:

Link to comment
Share on other sites

krav om ditt og plikt til datt! Hva med dem som ikke bor slik til at det er praktisk mulig å stille opp på den godkjente banen i hytt å pine for å skyte treningsskudd?

 

- jeg kunne tenke meg en ordning hvor man møtte opp en gang og skjøt sine pålagte oppskytingsskudd, og ferdig med det! Så var det opp til hver og en å trene for å klare det, og JFF kunne brukt energien på holdningsskapende arbeid. Verdens mest presise rifle og overtrent jeger hjelper ikke mot skadeskytinger om holdningen mangler!

Link to comment
Share on other sites

krav om ditt og plikt til datt! Hva med dem som ikke bor slik til at det er praktisk mulig å stille opp på den godkjente banen i hytt å pine for å skyte treningsskudd?

 

- jeg kunne tenke meg en ordning hvor man møtte opp en gang og skjøt sine pålagte oppskytingsskudd, og ferdig med det! Så var det opp til hver og en å trene for å klare det, og JFF kunne brukt energien på holdningsskapende arbeid. Verdens mest presise rifle og overtrent jeger hjelper ikke mot skadeskytinger om holdningen mangler!

 

Dette forslaget var bra!

Hva er uansett vitsen med treningskudd hvis du kan skyte de med ei anna børse enn den du skal gå på jakt med... Litt merkelig synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

har tydeligvis for mye fritid for jeg sitter å leser gjennom hele denne tråden i dag.

 

 

hva skal målet være med å gjøre prøven vanskeligere?

hva skal målet være med å kreve flere treningsskudd? disse to tingene vil føre til at skytterlagene og de som selger ammo tjener mer penger enn i dag. skytterlagene fordi de kan ta betalt for alle treningsskudda, å de som selger ammo fordi omsetningen går opp.

 

i dag har vi en gruppe som omså hadde skutt de 30 treningsskudda med blåplast om mulig. det er ikek viktig om de treffer, bare det smeller 30 gang og de får stempel i boka. om du øker det til 100 smell....så vil det bare koste dem mer peng da de vil sannsynligvis bare måke ut de 100 skudda å få stempel....

 

jeg synes faktisk at prøva pr i dag er ok. det gjør at jegeren får sjekka børsa og innskyting sånn noenlunde. å han får også trent bittelitt(30 skudd er mer enn ingenting)

å det jeg ser etter 20 år på skytebane, bla med å arangere skyteprøver innimellom, er at skyteferdighetene generelt er blitt bedre etter at de tvungne treningsskudda ble innført.

 

har et eksempel:

en jeger som måtte ha 3-4 forsøk på prøva på 100meter, kommer som oftest inn på 10-20 meter av elgen før han skyter den med HV-mausern sin med åpne sikter.

en jeger som skyter prøva stående på første forsøk, skyter elgen på ca 500 meter med sin ubertacticalwannabesniperrifle med rails alle veger, stjernekikkert med kulebanekompensator og toføtter alleveier(er jo et vanlig hold på feltskyting det....)

hvor tror vi det er størst sjans for skadeskyting? å hvem av disse to er den beste jegeren?

 

jeg for min del går ikke på skyteprøven eller på elgjakt for å vise hvor god jeg er til å skyte. det kan jeg gjøre ved å vinne et skytestevne innimellom ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggern og Steve. Dagens prøve er tilstrekkelig. Og mer enn nok for bestefar. Han holder tilbake skuddet om han ikke er sikker. For å redusere skadeskytinger tror jeg det er viktigere å banke måteholdehet og respektfølelse inn i knollen på unge menn som plages med kriblende avtrekkerfingre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg sier meg enig med de som ønsker flere treningsskudd. 30 skudd er alt for lite trening. Selv skyter jeg gjerne 2-300 skudd, + salonggeværtrening, hvor det fort går 1000 skudd ila et år.

 

Vedr. prøven, så funker vel den stort sett greit for de fleste av oss, og trenger kanskje ikke endringer. Det sagt - jeg har hatt mine bommer jeg og, som mange andre. Det sagt - jeg finner det lite behagelig å lige på et betonggulv, og skyte jeg da. Lite av den sorten i skogen. Kanskje en god ide med annet underlag, eller tillate andre skytestillinger? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det sagt - jeg finner det lite behagelig å lige på et betonggulv, og skyte jeg da. Lite av den sorten i skogen. Kanskje en god ide med annet underlag, eller tillate andre skytestillinger? :wink:

 

Tvinger de deg til å ligge på betongen? Trudde det var fri skytestilling jeg... Jeg har iallefall stort sett sitti på en kubbe :wink:

 

Ellers sliter jeg litt med å forstå dere som ønsker mer obligatorisk trening, og vanskeligere prøve. Det virker som dere i all hovedsak ønsker skjerpinger på vegne av alle andre. Hvis dere trener så mye som dere sier, og treffer så bra, hvorfor dette engasjementet og iveren etter å gjøre det vanskeligere? Dere er jo gode nok...

 

Det er et paradoks at motstanden mot obligatorisk trening med hagle får så stor motstand i jegerkretser. Hvis endel her inne hadde fått bestemme, ville det nok gått mot minst 1000 treningsskudd + 24/25 på lerduebanen før en kunne gått på harajakt...

 

Forresten, bra innlegg Chiefen!

Link to comment
Share on other sites

Ellers sliter jeg litt med å forstå dere som ønsker mer obligatorisk trening, og vanskeligere prøve. Det virker som dere i all hovedsak ønsker skjerpinger på vegne av alle andre. Hvis dere trener så mye som dere sier, og treffer så bra, hvorfor dette engasjementet og iveren etter å gjøre det vanskeligere? Dere er jo gode nok...

 

Ein grunn kan vere lettere tillgang på jakt. Når nokon ikkje klarer prøven så vert det jo ledig plass i jaktlag eller om du er heldig ledige jaktfelt.

 

Oppskytinga er grei som den er i dag. Det vert fleire for kvart år som skyt meir enn "tvangsskota". Korleis du vil skyte trenings/prøveskota er nesten valgfritt. Prøven er ikkje lov å skyte med støtte på rifla( tofot o.l om dette ikkje har vorte forandra i løpet av dei siste åra).

Skyting på lengre hold vert foreslege av nokon. Elektronisk reinskive på 200m, fint for dei som har moglegheita til det. Her som eg skyt hadde me ein diskusjon på årsmøtet om elektronikk på 100m. Det var dei som ville nekte jegrane å skyte på elektronikken, grunna stor slitasje o.s.v.

 

Eg har den påstanden at på 9 av 10 skytebaner så får ikkje jegrane moglegheit til å skyte på anna hold en 100m.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på de som mener at skyteprøven er grei som den er. Skulle vi øket antall treningsskudd så må vi tidoble dagens, MINST.

 

Men en senkning i skadeskytingsprosenten under jakt ligger ikke i å banke flere skudd ut av løpet på banen. Det ligger vel heller på hver enkelt jegers overmot i hver enkelt jaktsituasjon. Støtter Jibrags tidligere post her flere hundre prosent. Er så enig som det går ann å få blitt.

Link to comment
Share on other sites

Det jo latterlig lite etter mitt syn .

30 skudd over to dager er kravet iflg forskrift så slik er det i hele landet, ikke bare bortpå Tynnset:-)

En skjerping av regelverket med krav om flere treningskudd er kjempelurt, la oss si 200hundre pr år, minst 50 stående og minst 50 på løpende elg/hjort. Helt topp, tipper store deler av dagens storvilt jegere rett og slett finner seg en annen hobby så kan de "seriøse" ha skogen i fred. Hiv på en teroiprøve og gjerne en prøve i avstandsbedømming også! båtførerprøven!

Skal Norge fortsatt ha en slik årlig, SÆRNORSK, prøve-halver sirkelen, 3 skudd pr våpen, ingen krav om "obligatoriske prøveskudd".

Deler av det ovenstående kan leses med Ironi-modusen påslått!

 

Dæven 'Chiefen' dat blir det mye ledige jaktterreng :lol: men jeg er også for og øke ant. treningsskudd betraktelig og da med dokumentering av. Vet om et område litt sør for meg hvor de krever 200 skudd som skal skytes over 10 kvelder .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så forferdelig viktig for enkelte å tallfeste antall treningsskudd ? Hadde det ikke vært mye greiere å kunne stryke til skyteprøven, så måtte enhver trene det han/hun trengte. Og ikke at man kan skyte opp 132 ganger for så å slumpe til med en heldig serie, under dekning av at man har et vist antall treningsskudd. Noen som er redde for å stryke her ??

Skyteprøven er helt o.k. men det bør være begrensninger på antall forsøk f.eks. 3.

 

Ser også der er stor kreativitet i å tvinge folk til å skyte i alle stillinger, men hvis folk kun skyter liggende på jakt så er vel liggende godt nok på prøven. Kanskje man også burde skutt 20 treningsskudd med ryggen mot skivene og speil, utrolig nok har jeg ikke sett det forslått, enda.

 

Hilsen

Trådstarter

Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentlig det klages på? Skyteprøven vil, uansett form, være minimumskravet. Det vil si at for skyttere godt over snittet så skal den være "lett". Har du bestått prøven er det ett bevis på at du (kombinasjonen jeger/våpen/ammo) innehar absolutt minimum, eller bedre, skyteferdigheter til å drive forsvarlig storviltjakt etter myndighetenes krav. Heves "lista" vil det fremdeles være minimum. Prøven etter dagens opplegg har som formål å dokumentere at de som er med har den nødvendige (minimums)kompetanse, mange her vil tydlighvis endre det til en prøve der poenget er at "de uduglige" ekskluderes.

 

Hva er så poenget med en "strengere" prøve? Det er da gjentatt til det kjedsommelige at en elg er like mye skadeskutt om du skyter av en fot fra 70 meters hold som om du gjør det samme fra 270 meter... Altså kommer det inn noe om holdninger også, men det er vel litt værre å få inn i en prøve. Selv om det hadde vært artig med en skyteprøve med 15-20 dyrefigurer på ulike avstander og i ulike vinkler og noen "løpende", hvor man får like mye poeng for å holde igjenn i de dårlige situasjonene som for å treffe i de gode (og like mye trekk for skudd (selv med treff) i dårlige situasjoner som for bom i gode?).

Link to comment
Share on other sites

jaja skyteprøva er et minimumskrav,som mS sier, og uansett hvor kravet legges vil det altid være noen som er akkurat så gode at de kanskje klarer kravet. Personlig er jeg ikke redd for at kravet skal økes, jeg vil nok klare meg en god stund..men ønsker det ikke da det ikke kommer til å hjelpe på antall skadeskytinger.

Det ser ut som enkelte mener det bare er skytetrening som avgjør hvor gode jegere man utdanner, jeg mener det er helt feil. DirNat med DN i spissen sammen med NJFF kunne gått mye hardere ut med informasjon og holdningsskapende kampanjer. Det sies at antall skadeskytinger er gått ned etter at det ble innført skyteprøve og treningsskudd, det jeg tror har like stor innvirkning er at i samme periode har det vært mer fokus på jaktmoral og etikk!

La skyteprøva være som den er i dag, 5 skudd med våpenet som skal brukes og ferdig med det.

Og vi har da kanaler nok til å nå jegerne i landet med en holdningskampanje, både tv og radio har plass til annet enn såpeserier, vi har nettsteder som dette, 4-5 jaktblader finnes også gjevnlig i hyllene på narvesen..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sakset ut fra finske nettsider.

 

Fr.o.m. 1.3.2006 kan älgfigur enligt de nya bestämmelserna användas vid älg- och hjortprov samt vid rådjursprov. Träffområdet som har en diameter på 23 centimeter har markerats med en vit ring.

 

Fr.o.m. 1.3.2006 kan också den nya björnfiguren användas. Träffområdet som har en diameter på 17 centimeteri har markerats med en vit ring.

 

4 skudd på 90sek målt fra første skudd. Valgfri skytestilling sitt eller høyere. Max. 5 forsøk.

Bjørneprøve gjelder også for elg. Ikke motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...