Jump to content

Skyteprøve storviltjakt


C.E.A.

Recommended Posts

Jibrag, spørsmålet er om ein skal la den jegeren få skyte berre fordi at han er ein ihuga jeger og liker det. Eg skjønner kva du meiner her, og det er ikkje så lett, men det samme er det med bilkjøring også. Det å ta sertifikatet frå ein gammel mann, fordi han ikkje ser godt nok, eller får ein sjukdom, som gjer at han ikkje lenger er skikka til det, er et forferdelig steg å gå. Men desverre så er sånt nødvendig.

Ein kan ikkje la alle som vil det, få jakte, fordi dei har fortjent det eller fordi dei elsker å jakte. Dei må eller bør ha eit visst knippe med eigenskaper, for å få lov til det. Sjølv om dei eig marka og har jakta i alle år, før kravet kom også.

 

Eg også skaut opp med ein i fjor, som blei kasta ut av et skytterlag, og begynte hos oss, for å skyte opp til prøven. Kor mange gonger han måtte prøve, for å få det til, veit eg sannelig ikkje. Men det var et tosifra antall gonger.

 

Eg synst også at 3 gonger, bør være nok til at ein skal klare det. I skauen, så er det ikkje alltid du får meir enn 1 sjanse, og at eit dyr skal gå i timevis med avskutt fot eller pungtert magesekk, fordi at ein vil jakte, blir for meg litt feil.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Og der har vi en som aldri har smakt på angst, skjønner jeg :wink::lol:

 

Jeg unner ingen i verden å ha skikkelig angst, men enkelte hadde det vært deilig å se møte seg sjøl i døra en dag.......ja, det er deg jeg mener finnlight, og flere andre rundt meg i det daglige :twisted:

 

Jeg har sett folk møte seg sjøl i døra, og dem har vært rimelig ydmyke når dem har truffet meg igjen etter at dem har rakka ned på meg og det jeg har slitt med. Og det har vært en sinnsykt deilig følelse se at dem lider litt, men etter at jeg har sett det, og dem har kjent det på kroppen, så kunne dem gjerne fått det bra igjen. Men det er dessverre ikke sånn angst fungerer. Anbefaler sterkt at du leser litt om evnet, så får vi se hvor mye klokere du ble av det :wink:

 

Hva gjør du når du får angst i skauen da? Når du har skutt etter elgen 10-11 ganger, å likevell ikke truffet??

 

 

Får jeg helt noia uti skauen, så holder jeg tilbake skuddet mitt. No problemo. Men der er jeg aleine, så der har jeg pr. idag aldri fått panikk. Hadde sikkert kunnet få det, hvis jeg var med på et jaktlag.

 

Men du sier at å få skjelven før skyteprøven er pisspreik. Da tolker jeg det som at det gjelder på 1. forsøk også. Og da blir jeg ganske provosert. Jeg sliter med å dra på banen og møte alle folka, sjøl om jeg bare skal trene. Jeg skyter de skudda jeg har bestemt meg for. Jeg prater helst ikke med noen. Jeg prater kun hvis noen spør meg om noe. Jeg klarer ikke se noen i øya. Trur jeg veit det meste om åssen angst arter seg gitt. Du burde prøve det, og kjent det på din egen kropp. Etter en tur på banen med de belastningene, så er jeg grisesliten, for jeg bruker så mye energi på å være redd.

 

Da sier kanskje du/dere andre at jeg har null i skauen bak ei børse å gjøre, men det får stå til.

Link to comment
Share on other sites

Får jeg helt noia uti skauen, så holder jeg tilbake skuddet mitt. No problemo. Men der er jeg aleine, så der har jeg pr. idag aldri fått panikk. Hadde sikkert kunnet få det, hvis jeg var med på et jaktlag.

 

Men du sier at å få skjelven før skyteprøven er pisspreik. Da tolker jeg det som at det gjelder på 1. forsøk også. Og da blir jeg ganske provosert. Jeg sliter med å dra på banen og møte alle folka, sjøl om jeg bare skal trene. Jeg skyter de skudda jeg har bestemt meg for. Jeg prater helst ikke med noen. Jeg prater kun hvis noen spør meg om noe. Jeg klarer ikke se noen i øya. Trur jeg veit det meste om åssen angst arter seg gitt. Du burde prøve det, og kjent det på din egen kropp. Etter en tur på banen med de belastningene, så er jeg grisesliten, for jeg bruker så mye energi på å være redd.

 

Da sier kanskje du/dere andre at jeg har null i skauen bak ei børse å gjøre, men det får stå til.

 

Pust rolig nå....... jeg vet hva du prater om, har selv vært dær. Men hadde du trent litt mer, brukt mere tid på banen. Kanskje dradd en tur på banen uten å skyte, evt skutt litt bare for å skyte, uten å måtte prestere noe.

Gi F.... i det rundt deg. skyt skyt skyt. Tren flere ganger i uka.

Tilslutt blir du så trygg på deg selv, at du ikke bryr deg om det rundt deg.

 

TRENING TRENING OG ATTER TRENING

 

 

Hvor mange forsøk pr dag har du feks om du skal ta førerprøven/teoriprøven?

 

TRENING TRENING OG ATTER TRENING

Link to comment
Share on other sites

Storvilt prøven og treningsskuddene er en bløff.

Eneste du finner ut med 30 trenings skudd er om at børsa funker som den skal og at du hvert eneste år skyter for lite.

Selv skyter jeg rundt 300 skud med rifla hvert år. Og synes det er et minimum.

 

Klart det vil hjelpe med innskjerpet skyteprøve og flere obligatoriske trenings skuddd. Men det hjelper fint lite om du er verdens beste skytter hvis du mister hode i skogen.

Plus at jeg synes ikke nivået på innstruktørene/skytebaneledelsen er høyt nok til å kunne inføre en sånn løsning.

Mange foreninger kunne ha hatt god efekt ved og arrangere rifleskyte kurs for sine medlemmer.

 

For å få ned skadeskytings prosenten er man nødt til å jobbe med holdningene til den gjennomsnittlige jeger.

Holdningsskapende kampanjer. Mange av de som bare skyter sin 30 tildelte skudd og prøven. Kjenner sine begrensinger og skjønner at de ikke kan drive og skyte på løpende elg eller på langehold.

Men holder seg til sikre skudd på kurante avstander.

 

Man trenger ikke å være verdens beste skarpskytter for å unngå skadeskyting. Man må bare forholde seg til de forutsettningene man har

og kjenne sine begrensninger. HOLDNINGER

 

Andre faktorer som også spiller inn er prisen på jakt og antall jakt dager

Og jakte storvilt i Norge begynner og koste. Og mange synes det er ekstra ergelig hvis de ikke får noe kjøtt igjen for de pengene. Pluss at de gjerne jakter 3-7 dager i året. Og vil veldig gjerne skyte noe på den tiden man har i skogen. Da tar man de sjansene man får.

 

La storvilt prøven være som den er. Og utvid antall treningskudd til 4*25. Så er man i hvertfall ikke skuddredd når man går i skogen.

Og heller bruke krefter på ting som er holdningsskapende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøveen i dag er for enkel og at de 30 treningsskuddene er bare tull.

 

Å sette et tak på antall oppskytinger er jeg derimot ikke med på.

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

tror det var noe slikt.... husker ikke helt da jeg ikke var god nok til løpende

så ble ikke storvilt prøve på meg i år...

 

da fant jeg ihvertfall ut at jeg var for DÅRLIG... så... mye trening må til

 

Vi praktiserer også denne formen for oppskyting, men mener bestemt att 30 treningsskudd fortsat er påbudt. Vi har også en begrensning på 3 forsøk pr kveld. Å begrense til 3 forsøk pr år tror jeg ikke er gjenomførbart, da jegeren bare kan benytte seg av flere baner, og da får flere muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Får jeg helt noia uti skauen, så holder jeg tilbake skuddet mitt. No problemo. Men der er jeg aleine, så der har jeg pr. idag aldri fått panikk. Hadde sikkert kunnet få det, hvis jeg var med på et jaktlag.

 

Men du sier at å få skjelven før skyteprøven er pisspreik. Da tolker jeg det som at det gjelder på 1. forsøk også. Og da blir jeg ganske provosert. Jeg sliter med å dra på banen og møte alle folka, sjøl om jeg bare skal trene. Jeg skyter de skudda jeg har bestemt meg for. Jeg prater helst ikke med noen. Jeg prater kun hvis noen spør meg om noe. Jeg klarer ikke se noen i øya. Trur jeg veit det meste om åssen angst arter seg gitt. Du burde prøve det, og kjent det på din egen kropp. Etter en tur på banen med de belastningene, så er jeg grisesliten, for jeg bruker så mye energi på å være redd.

 

Da sier kanskje du/dere andre at jeg har null i skauen bak ei børse å gjøre, men det får stå til.

 

Pust rolig nå....... jeg vet hva du prater om, har selv vært dær. Men hadde du trent litt mer, brukt mere tid på banen. Kanskje dradd en tur på banen uten å skyte, evt skutt litt bare for å skyte, uten å måtte prestere noe.

Gi F.... i det rundt deg. skyt skyt skyt. Tren flere ganger i uka.

Tilslutt blir du så trygg på deg selv, at du ikke bryr deg om det rundt deg.

 

TRENING TRENING OG ATTER TRENING

 

 

Hvor mange forsøk pr dag har du feks om du skal ta førerprøven/teoriprøven?

 

TRENING TRENING OG ATTER TRENING

 

Jeg puster roligere nå :wink: Skjønner at jeg overreagerte litt. Angrep er beste forsvar, men jeg får så mye pepper for angsten min av folk i det daglige liv at jeg har gått litt i vranglås da folk kommer sånne kongeuttalelser som du hadde. Jeg beklager at det bar avsted litt :oops: Sorry Finnlight 8)

 

Altså jeg kan være enig med deg at sånt kommer med trening(for noen), men det har det altså ikke gjort for meg. Da tenker jeg i andre sammenhenger som turning, kampsport, DFS, leirduer, firgursti, tusle rundt når det er tivoli, 17. mai tog osv. Det spiller ingen rolle om jeg er i fokus eller ikke, hvis det er mye folk rundt meg. Å være på et utested, et bryllup, et rally midt inni skauen for den saks skyld, hvis det er noen rundt meg, så sliter jeg. Det er jævlig. Det spiller ingen rolle for meg om det bare er trening og spiller null rolle om jeg presterer noe. Det er det som er så forbanna frustrerende. Jeg klarer ikke å styre dette. Angsten styrer meg :evil:

 

Jeg har perioder der jeg f.eks. ikke klarer å gå ut å spise middag med samboern min eller dra på bowling. Vi synes det er dritmorro å bowle, men det hender jeg må snu i døra. Det er lite flaut da. Da ønsker jeg meg et stort høl jeg kan hoppe ned i, og bli der for alltid. Jeg har faktisk dager jeg ikke kommer meg utafor huset, men jeg har lært å leve med det til en viss grad.

 

Ikke det at det ikke plager meg, men jeg har innsett at jeg bare må gå glipp av mye jeg ønsker meg. Jeg klarte faktisk å komme meg på villmarksmessa en bitteliten tur :D Var der i ca. 1 time, og fikk vel sett ca. 50-70% av det hele. Løp gjennom alt. Da måtte jeg ut, og jeg var helt skjelven. Og helt til slutt....jeg bruker medisiner mot dette, og det fjerner de værste skjevningene, så beina klarer å bære meg. Så jeg klarte å gå inn på messa, men fy faen som det kosta meg.

 

Sorry for all OT jeg lagde her nå, men på en måte så er dette en del av det aspektet som vi har tatt opp tidligere i tråden her oppe. Det er uansett alltid noen som faller utenom og mellom 2 stoler. Jeg har alltid vært en av dem....i ca. 25 år nå.

 

Når det gjelder førerprøven, så har jeg hatt mellom 2-4 forsøk. Oppkjøringa har gått bra hver gang. Og førerkortet har jeg klart å beholde også :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg puster roligere nå :wink: Skjønner at jeg overreagerte litt. Angrep er beste forsvar, men jeg får så mye pepper for angsten min av folk i det daglige liv at jeg har gått litt i vranglås da folk kommer sånne kongeuttalelser som du hadde. Jeg beklager at det bar avsted litt :oops: Sorry Finnlight 8)

 

Altså jeg kan være enig med deg at sånt kommer med trening(for noen), men det har det altså ikke gjort for meg. Da tenker jeg i andre sammenhenger som turning, kampsport, DFS, leirduer, firgursti, tusle rundt når det er tivoli, 17. mai tog osv. Det spiller ingen rolle om jeg er i fokus eller ikke, hvis det er mye folk rundt meg. Å være på et utested, et bryllup, et rally midt inni skauen for den saks skyld, hvis det er noen rundt meg, så sliter jeg. Det er jævlig. Det spiller ingen rolle for meg om det bare er trening og spiller null rolle om jeg presterer noe. Det er det som er så forbanna frustrerende. Jeg klarer ikke å styre dette. Angsten styrer meg :evil:

 

Jeg har perioder der jeg f.eks. ikke klarer å gå ut å spise middag med samboern min eller dra på bowling. Vi synes det er dritmorro å bowle, men det hender jeg må snu i døra. Det er lite flaut da. Da ønsker jeg meg et stort høl jeg kan hoppe ned i, og bli der for alltid. Jeg har faktisk dager jeg ikke kommer meg utafor huset, men jeg har lært å leve med det til en viss grad.

 

Ikke det at det ikke plager meg, men jeg har innsett at jeg bare må gå glipp av mye jeg ønsker meg. Jeg klarte faktisk å komme meg på villmarksmessa en bitteliten tur :D Var der i ca. 1 time, og fikk vel sett ca. 50-70% av det hele. Løp gjennom alt. Da måtte jeg ut, og jeg var helt skjelven. Og helt til slutt....jeg bruker medisiner mot dette, og det fjerner de værste skjevningene, så beina klarer å bære meg. Så jeg klarte å gå inn på messa, men fy faen som det kosta meg.

 

Sorry for all OT jeg lagde her nå, men på en måte så er dette en del av det aspektet som vi har tatt opp tidligere i tråden her oppe. Det er uansett alltid noen som faller utenom og mellom 2 stoler. Jeg har alltid vært en av dem....i ca. 25 år nå.

 

Når det gjelder førerprøven, så har jeg hatt mellom 2-4 forsøk. Oppkjøringa har gått bra hver gang. Og førerkortet har jeg klart å beholde også :D:lol:

 

Dette var ikke ment som et personlig angrep. Du faller kanskje litt utenfor "mengden", da du kanskje har (unnskyld uttrykket) en diagnose på problemet.

Men for de fleste andre som trenger et to sifret antall forsøk på oppskytinga, så er det mangel på trening som er problemet.

Jeg hadde ikke turt stille opp som hundefører til en gjeng med jegere som jeg viste hadde brukt hele sessongen før de klarte prøva.

Link to comment
Share on other sites

Jeg puster roligere nå :wink: Skjønner at jeg overreagerte litt. Angrep er beste forsvar, men jeg får så mye pepper for angsten min av folk i det daglige liv at jeg har gått litt i vranglås da folk kommer sånne kongeuttalelser som du hadde. Jeg beklager at det bar avsted litt :oops: Sorry Finnlight 8)

 

Altså jeg kan være enig med deg at sånt kommer med trening(for noen), men det har det altså ikke gjort for meg. Da tenker jeg i andre sammenhenger som turning, kampsport, DFS, leirduer, firgursti, tusle rundt når det er tivoli, 17. mai tog osv. Det spiller ingen rolle om jeg er i fokus eller ikke, hvis det er mye folk rundt meg. Å være på et utested, et bryllup, et rally midt inni skauen for den saks skyld, hvis det er noen rundt meg, så sliter jeg. Det er jævlig. Det spiller ingen rolle for meg om det bare er trening og spiller null rolle om jeg presterer noe. Det er det som er så forbanna frustrerende. Jeg klarer ikke å styre dette. Angsten styrer meg :evil:

 

Jeg har perioder der jeg f.eks. ikke klarer å gå ut å spise middag med samboern min eller dra på bowling. Vi synes det er dritmorro å bowle, men det hender jeg må snu i døra. Det er lite flaut da. Da ønsker jeg meg et stort høl jeg kan hoppe ned i, og bli der for alltid. Jeg har faktisk dager jeg ikke kommer meg utafor huset, men jeg har lært å leve med det til en viss grad.

 

Ikke det at det ikke plager meg, men jeg har innsett at jeg bare må gå glipp av mye jeg ønsker meg. Jeg klarte faktisk å komme meg på villmarksmessa en bitteliten tur :D Var der i ca. 1 time, og fikk vel sett ca. 50-70% av det hele. Løp gjennom alt. Da måtte jeg ut, og jeg var helt skjelven. Og helt til slutt....jeg bruker medisiner mot dette, og det fjerner de værste skjevningene, så beina klarer å bære meg. Så jeg klarte å gå inn på messa, men fy faen som det kosta meg.

 

Sorry for all OT jeg lagde her nå, men på en måte så er dette en del av det aspektet som vi har tatt opp tidligere i tråden her oppe. Det er uansett alltid noen som faller utenom og mellom 2 stoler. Jeg har alltid vært en av dem....i ca. 25 år nå.

 

Når det gjelder førerprøven, så har jeg hatt mellom 2-4 forsøk. Oppkjøringa har gått bra hver gang. Og førerkortet har jeg klart å beholde også :D:lol:

 

Dette var ikke ment som et personlig angrep. Du faller kanskje litt utenfor "mengden", da du kanskje har (unnskyld uttrykket) en diagnose på problemet.

Men for de fleste andre som trenger et to sifret antall forsøk på oppskytinga, så er det mangel på trening som er problemet.

Jeg hadde ikke turt stille opp som hundefører til en gjeng med jegere som jeg viste hadde brukt hele sessongen før de klarte prøva.

 

Her er vi 110% enige ihvertfall. Og vi er vel til en ganske stor grad enig i at 11 forsøk på oppskytning er drøyt, uansett åssen man snur og vender på det. Når til og med denne angstklumpen her klarer det, så er det håp for alle.

Link to comment
Share on other sites

Dreven eller ikke, jeg foretrekker å skyte opp med alle mine jaktrifler, og det uavhengig om de skal være med på jakt eller ikke.

 

Hvordan man eventuellt skulle klare å skyte opp med 7-8 rifler på 3 forsøk gjenstår å se... :P

 

Mitt forslag er at man får klipp i kortet hvis man ikke klarer prøven, hvis man klarer prøven med alle riflene så har man ingen klipp i kortet, så enkelt. Da kunne man fått noen klipp med 7-8 rifler, derfor mener jeg at å skyte med "verste" rifle burde holde.

 

Du verden hvor mye surr der er kommet fram på denne tråden, det virker som om størstedelen av brukerne her på Kammeret er navlebeskuere og kun ser til egen pipemunning, men der er noen få hederlige unntak.

 

--

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest litt i tråden Ikke alt denne gang), men jeg kan bare ikke se hva all denne bedrevitingen er godt for. Pass på dere selv, og la andre klare seg selv er mitt meget gode råd. Vi trenger ingen flere regler, ikke mere byråkrati. Reglene som finnes er greie de, og de er der kun for at hvermansen som aldri trener, i det minste skal gå på skogen med ei børse som går dit siktet er stilt. Storviltprøva er ikke og har aldri vært ment å være en test av noe som helst annet enn våpenet.

 

De som har en sykdom, bør søke DN om fritak fra kravet og bruke skytestøtte og benk.

 

P.s Ett par av jegrene her i området har hatt store problemer med prøva, den ene takler ikke at folk ser på (men er en drivende god skytter med endel hjort under beltet). Den andre er en dårlig skytter. Men har skutt mange hjort over åra, og er en bedre jeger enn de fleste.

 

Det er ikke skytebana som er målestokken, den er ute i terenget. og der må den enkelte ta hensyn til egne ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg storviltprøva som følgende: 2 skudd,innen 10cm sirkel,fritt anlegg/skytestilling,og tidsbegrenset til 15 sek mellom skudd en og to.De tre siste skuddene i dagens prøve,har neppe noe betydning i praktisk jakt og det er vel det prøven er myntet på :?:

 

Glemte et par ting :oops: Ukjent avstand og KUN to forsøk pr år.

 

Det finnes andre prøver man stryker på i første forsøk :wink: ,og hvis storviltprøven var en test av våpenet kunne det like gjerne vært gjort på fabrikken 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg storviltprøva som følgende: 2 skudd,innen 10cm sirkel,fritt anlegg/skytestilling,og tidsbegrenset til 15 sek mellom skudd en og to.De tre siste skuddene i dagens prøve,har neppe noe betydning i praktisk jakt og det er vel det prøven er myntet på :?:

 

Glemte et par ting :oops: Ukjent avstand og KUN to forsøk pr år.

 

Det finnes andre prøver man stryker på i første forsøk :wink: ,og hvis storviltprøven var en test av våpenet kunne det like gjerne vært gjort på fabrikken 8)

 

 

Ukjent avstand? Ser for meg diverse praktisk vansker med gjennomføringen her.

Du vill ikke vil skal skyte fra "feil" skulder stående på en fot med kroppen vridd minst 70° til motsatt side, sånn når en først skal regulere dette??

 

 

Skjønner ikke denne utrolige troen på at reguleringer og pålegg hjelper på noe vis? Snodig nok har ingen andre land funnet det nødvendig å innføre noen årlig skyteprøve-er skogene i alle andre land fulle av skadeskutt hjortevilt??

Link to comment
Share on other sites

[....]

Hadde jeg j**lig lyst til å skrive "+1", men får vel lage ett fullstendig innlegg... :roll:

 

Problemet er vel gode gamle: "Hadde bare alle vært like ufeilbarlig som jeg ... ."

Hva er problemet som skal rettes opp? Er det for mange og unødvendige skadeskytinger? Felles det for lite? Tar tullingene opp for mye kapasitet på banen i slutten av august? Må vi skynde oss å kreve hardere regler mot oss selv, for å bevise at vi er 'seriøse jegere'?

 

Vil "vi" egentlig ha vunnet noe som helst, om elgen skamskytes på 170 meter istedenfor på 57 meter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøveen i dag er for enkel og at de 30 treningsskuddene er bare tull.

 

Å sette et tak på antall oppskytinger er jeg derimot ikke med på.

 

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

 

Vi praktiserer også denne formen for oppskyting, men mener bestemt att 30 treningsskudd fortsat er påbudt. Vi har også en begrensning på 3 forsøk pr kveld. Å begrense til 3 forsøk pr år tror jeg ikke er gjenomførbart, da jegeren bare kan benytte seg av flere baner, og da får flere muligheter.

 

Riktig Blood Trail, 30 treningsskudd skal fortsatt gjenomføres hvis man tar skyteprøven på elgbanetrening. Så framt man ikke har skutt en jaktfeltstevne før det. Man skyter man 5, 3 og 3 treff som sitert over i en konkuranse er dette en godkjent prøve.

Jeg har ikke uttalt at man bør begrense prøvet til 3 forsøk. Mener det ikke bør settes tak på dette. (se tidligere innlegg)

 

Men jeg må flire litt når enkelte her på forummet sier at det bør være et tak på 3 forsøk til skyteprøven.

Skal man bruke klippekortsystemet og drar på andre baner for å skyte får man et nytt klippekort der ved å si at man ikke har skutt til prøven tidligere.

Og hvis man har et tak på 3 førsøk pr. våpen, kan man ha 5 våpen i skapet og skyte prøven opptil 15 ganger. Og jakte med rifle nr. 4 for man greide prøven innenfor 10-12 forsøket. Ser dere ironien i dette?

Link to comment
Share on other sites

Noko som iriterar meg, er at treff området på vilrein skiva ikkje er anatomisk korekt...(direktoratet ville ha treffområdet på elg,på reins skiva).

Det fører til at det er mange som trur at treff området er større, en det er i virklegheita.

Det som forbausar meg like mykkje kvart år,er dei som slit kvart år med oppskytinga,og som kjøme fyrste gongen 3 trenigar før jakta byrjar :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kastet bort flere år av mitt liv på diverse skytebaner. Hvor mange jakt kort og skyteprøver jeg har sett vet jeg ikke.

En debatt om hvordan og hvilken rammer en skal ha rundt prøven har vært et tema siden en innførte skyteprøve mot rund skive. Kravet var 48p på 6 skudd avstand 100m et krav som fjernet mange eldre jegere fra jaktmarkene.

Noe av det samme så vi da reinskiven ble innført men da var kikkertsikte på fullfart inn og hjalp på situasjonen.

Ved innføring av obligatoriske prøveskudd var der mange kreative løsninger som dukket opp. En del av løsningene gjenspeilte mer ønske om å fylle lommeboken enn å gi en realistisk prøve.

 

Hva ønsker vi av en «ny» prøve.

Skal jegeren bevise.

1.At jegeren kan skyte.

2.At våpenet og sikter har tilfredsstillende funksjonalitet.

3.At våpen og amo fungerer sammen.

4.Eller alt dette.

Erfaringen min fra skytebanen er at mange kun har ett fokus, få fem skudd innenfor ringen å så komme seg hjem.

 

Dagens prøve er god nok, men ramme betingelsene kunne vært sett på.

Om en skal legge tak på antall forsøk i året eller et system hvor en klipper et hakk i kortet for hver prøve. Begge forslagene har vært fremmet, og blitt avvist. Likeledes har forslaget om flere prøveskudd blitt avvist.

Mye av problemet med mer byråkratisering av prøven er at der ikke er kapasitet til å utvide verken prøveskudd mengden eller å vanskelig gjøre prøven.

Og takk for det.

 

Har noen gode forslag til prøve men de er så resurskrevende at det blir med den ideelle teori :shock::?:wink: .

Link to comment
Share on other sites

og hvis storviltprøven var en test av våpenet kunne det like gjerne vært gjort på fabrikken 8)

 

:roll::roll::roll:

 

Skal fabrikken da samtidig montere ønskede kikkertsikter i ønskede montasjer? Og tenk om du må bytte kikkert :arrow: inn til fabrikken for test igjen :?:

 

Nei, behold det slik det er i dag. Hilsen en som skyter 4000 rifleskudd årlig

Link to comment
Share on other sites

og hvis storviltprøven var en test av våpenet kunne det like gjerne vært gjort på fabrikken 8)

 

:roll::roll::roll:

 

Skal fabrikken da samtidig montere ønskede kikkertsikter i ønskede montasjer? Og tenk om du må bytte kikkert :arrow: inn til fabrikken for test igjen :?:

 

Nei, behold det slik det er i dag. Hilsen en som skyter 4000 rifleskudd årlig

 

Blir jo det samme som idag det da, skyter jo ikke prøven på nytt om enn setter på en ny kikkert, bytter ammo, osv osv

Link to comment
Share on other sites

Som svar til Jmonsen vil jeg vel si at jegeren kan skyte.

Da dette med 30 treningsskudd ble diskutert. Likte jeg best det forslaget en skyteprøveleder gjennom mange år sa.

Reduser ringdiameteren på reinfiguren som står på 100m som brukes til skyteprøven fra 30 til 25cm. Den er jo egentlig genial. Så tanken min nå er å redusere til 20cm. Og kutte ut de 30 treningsskuddan.

Sammenligner man med Dagfinnrud sin revefigur som brukes opptil 150m med 15cm innerring i jaktfeltskyting.

NJFF har jo ikke lagt opp jaktfelten til at en liten elite skal kunne skyte programmet.

Link to comment
Share on other sites

Kan enes i at mindre ring kan ha noe for seg.

Ser en dagens prøve opp mot jakt på rådyr og sel så blir den litt for enkel.

Men dagens prøve har ikke blitt tilpasset disse to vilt artene. Jeg vet at enkelte har ønsket å todelte prøven slik at en har en prøve for storvilt og en for bruk av rifle mot, Gaupe,Rådyr og Sel.

Link to comment
Share on other sites

Fosse: Storviltprøven er vel til for en "skjekk" av våpen og kikkert. Da mener jeg at man skal skyte opp med det utstyret en skal bruke til. Kjenner mange som jakter med Aimpoint, men skyter opp med kikkert "fordi det er så mye bedre". Dette mener jeg blir litt feil. Ikke det at jeg mener at kikkert/siktemiddel skal oppføres på oppskytingskortet, men at jegeren selv skal være ansvarlig for at dette fungerer. Klarer en ikke å sette 5 skudd innen 30cm på 100m med aimpoint, klarer man neggu ikke å skyte elg på 150 m i skogen med den heller.

Villdyret mener at våpen kunne bli testet på fabrikken om de holdt mål, og dette gjøres også. Stort sett er det i siktemidlet/montasjene problemet ligger, og det er slike feil en vil få frem ved oppskyting. Noen, spesiellt de aller eldste, skyter de 30 pliktskuddene uten å ense hvor de treffer. "Samma om skuddene sitter i myra eller i skiva, for godkjente blir de lell".

Jeg mener at utstyret skal testes personlig for å se at det funker, ikke å stole blindt på fabrikken. Prod. feil forekommer, f. eks de første T3'ene..

Link to comment
Share on other sites

Skal en først forandre på reglene så burde en ta skikkelig i:

 

1. Obligatorisk teoritest ala. jegerprøven hvert 5 år.

2. Legeattest (syn-hørsel) hvert 5 år.

3. Minimum 100 treningsskudd

4. Max 3 forsøk pr.rifle

5. Redusere diameteren på treffpunkt til 20cm

6. Utestenging av skytter i 2 år ved skadeskyting

 

 

Sånn, da har vi bare en håndfull elitejegere igjen og vi har fått redusert skadeskytingen til ett minimum.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i hvertfall hvert år, hvor vanskligt det er for enkelte å komme seg på banen til oppskyting.

Familie og gård, sykdom (gjerne kombinert med alt for mye stolthet slik at DN ikke blir søkt om spesial status). Også de som bare er rotekopper.

 

Trikset må bli å få disse som altid kommer i siste liten, til å komme så tidligt som muligt.

 

En annen ting er hvordan man skal nå frem med holdningskapende arbeid mot denne delen av jegerstanden. For jeg føler vel at det helst er der det ofte skorter med disse som alltid prioriterer "alt" annet enn oppskytinga.

Det er nok oftest disse som har problemer med sikte og løse baser (hører hele tia at rifla gikk jo som den skulle i fjor).

 

Men om jeg fikk komme med ett forslag, så var det bedre blinker til prøveskudda.

 

Skikklig innskytingsblink med markører ute i de fire aksene (ble ikke godkjent her hjemme, da de påstod at en og annen idiot ville skyte på disse merkene og slik ødelegge de elektroniske DFS skivene).

 

Test blink med Rådyr og treffpunkt noenlunde anatomisk riktigt (skader ikke å skremme folk litt).

 

Krav til at treningsskuddene skal skytes med minimum 5skudd per blink type (altså med 5 valgfrie skudd).

 

 

Og så ønsker jeg de lokale skytebanene jamt over bør bli flinkere til å ønske jegre velkommen til trening.

Link to comment
Share on other sites

"Å få den store skjelven" før skyteprøva er pisspreik.Det burde være det sikreste tegnet på at du har trent for lite.

Med all respekt: Nå er det du som farer med pisspreik.

 

Jeg regner meg sjøl som en noenlunde habil skytter og pleier å havne et sted rundt midten av resultatlista på lokale jaktfeltstevner. Hvor mange treningsskudd jeg skyter i løpet av et år veit jeg ærlig talt ikke, men de siste årene har det nok vært ganske mange hundre pr. år, om ikke over tusen. I treningssituasjoner som simulerer storvlitprøven har jeg null problemer med å sette fem av fem innafor ei snuseske på 100'meter'n, og har jeg en noenlunde god dag har jeg margin. Jeg trener både liggende, sittende og stående og har rimelig god peiling på hvilke hold og stillinger jeg behersker. I skauen har jeg til ennå gode å levere et (for) dårlig skudd. Likevel skyter jeg aldri så dårlig som på prøven. Jeg har opplevd å stå og stirre dumt på ei skive med den forb... slengeren utafor ringen. Det er noe med det forventningspresset jeg legger på meg sjøl og den situasjonen jeg er i.

 

Mulig at jeg er den eneste av ca. 400 000 registrerte jegere som har det på den måten, men jeg tviler. Det er også mulig jeg har trent for lite, men noe mer har jeg ærlig talt ikke tid til.

 

Det er ikke skytebana som er målestokken, den er ute i terenget. og der må den enkelte ta hensyn til egne ferdigheter.

Godt at det ihvertfall er noen som har skjønt litt...

Link to comment
Share on other sites

"Å få den store skjelven" før skyteprøva er pisspreik.Det burde være det sikreste tegnet på at du har trent for lite.

Med all respekt: Nå er det du som farer med pisspreik.

 

Jeg regner meg sjøl som en noenlunde habil skytter og pleier å havne et sted rundt midten av resultatlista på lokale jaktfeltstevner. Hvor mange treningsskudd jeg skyter i løpet av et år veit jeg ærlig talt ikke, men de siste årene har det nok vært ganske mange hundre pr. år, om ikke over tusen. I treningssituasjoner som simulerer storvlitprøven har jeg null problemer med å sette fem av fem innafor ei snuseske på 100'meter'n, og har jeg en noenlunde god dag har jeg margin. Jeg trener både liggende, sittende og stående og har rimelig god peiling på hvilke hold og stillinger jeg behersker. I skauen har jeg til ennå gode å levere et (for) dårlig skudd. Likevel skyter jeg aldri så dårlig som på prøven. Jeg har opplevd å stå og stirre dumt på ei skive med den forb... slengeren utafor ringen. Det er noe med det forventningspresset jeg legger på meg sjøl og den situasjonen jeg er i.

 

Mulig at jeg er den eneste av ca. 400 000 registrerte jegere som har det på den måten, men jeg tviler. Det er også mulig jeg har trent for lite, men noe mer har jeg ærlig talt ikke tid til.

 

Det er ikke skytebana som er målestokken, den er ute i terenget. og der må den enkelte ta hensyn til egne ferdigheter.

Godt at det ihvertfall er noen som har skjønt litt...

 

 

Helt rett, kan ikke de luringene som mener prøven er for lett komme seg på banen å trene så mye de vill, og ta prøven på den måten de vill, men slutte å sutre om det her inne.

 

Har ingen problemer med å ta prøven, men syns alikevell den kan vere akkuratt som den er.

Selvsagt er det folk som skulle ha trent mer, men eg trur ikke att nye krav hjelper.

Eg selv skyter nokk over 1000 skudd i året, men syns problemet her er at det er forlite organisert skyting på banene, skulle begynt før.

Om du er uheldig å har jobb tid akkuratt når skytingen er, kan du slite med å rekke prøve skudda. (Vet om et par stk som sliter med dette, men skyter enormt mye utenom de faste skytingene)

 

La prøven vere som den er. Det er heller ikke nødvendigvis de beste skytterene på banen som er de beste jegerene. De er det som vet sin begrensning, og ikke skyter på lenger hold en de vet det mestrer 100% og ikke dyr som kommer altfor fort på driv jakt. Her hvor eg jakter har eg faktisk oppservert mest skade skyting på faktisk personer som skyter konkuranse og er av de beste skytterene på banen, hvorfor det?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

En ting er jeg hellig overbevist om: Det er ikke kællen som hadde 11 forsøk på skyteprøva som skadeskyter. Det er jyplingen med tofot, kulebanekompensator, og hodet fullt av ballestikktabeller.

 

Kællen skyter kun i selvforsvar, eller på 110% sjangser. Han er med av gammel vane, mest for det sosiale. Jyplingen har skaffet seg tofot, avstandsmåler og har pugget kulebanetabeller av EN eneste grunn: Skaffe seg gevir på veggen, tall i boka, og heder og ære blandt jaktkompisene.

Hvem tror dere vi luker ut ved å stramme inn skyteprøven?

 

For å underbygge mine påstander, tar jeg meg selv som eksempel. Det året jeg gjorde det best som aktiv konkurranseskytter, var det året jeg skadeskøyt mest. Selv om jeg kunne ta skyteprøven stående på 200 meter på den tiden.

 

Selvfølgelig er alt relativt, jeg sier ikke at alle med tofot og mange timer på banen er sånn jeg var for 20 år siden, og det finnes folk som har problemer med prøven, som også skyter etter dyr på jakt. Men i det store og hele er det den selvgode konkurranseskytteren som skadeskyter mest etter min oppfattning. Hva er poenget med å luke ut "gammelkællen" som mest er med som kaffikoker?

Link to comment
Share on other sites

Støtter det som Sako 30-06 skriver.

Har skutt prøven siden den kom første gang, og fortsatt kribler det litt og pulsen øker noen hakk når sannhetens øyeblikk inntrår.

Og den jævla slengeren...den dukker av og til opp, ikke ofte, men det skjer.

 

Da jeg drev aktivt med metallsilhuettskyting, tok jeg prøven flere ganger med min 7 1/2" Super Blackhawk bare for moro. Men fortsatt banket pulsen i øret da prøven skulle tas med riflene.... go figure :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å avstå fra denne diskusjonen som er et typisk "agurktidsfenomen" i forumsammenheng :(

 

Hvis vi leser litt mellom linjene, ser vi at vi hovedsaklig har med to fraksjoner her å gjøre;

 

a: De som mener prøven er for lett og i ønsker å øke kravene

 

b: De som mener at prøven fungerer greit som et minstemål.

 

Motivene til gruppe a kan være ymse; fra hevdelse av egen fortreffelighet til et oppriktig ønske om å øke norske jegeres skyteferdigheter....

 

Problemet er at tvang aldri har ført til nevneverdig økt motivasjon.... Derimot har tilrettelegging det. Å bruke noe av Vilttrygdeavgiften til å subsidiere ammo til jegere som kommer for å skyte treningsskudd ville kunne være et slikt eksempel :)

 

Å gi prøven en utforming som begynner å ligne et konkurranseprogram kan være et eksempel på det motsatte :(

 

Når vi først er på vei ut av skapet: Jeg skyter en god del hele året. Likevel lider jeg den dag i dag av "Fjerdeskuddssyndromet" Kort forklart betyr dette at skudd nummer 1,2,og 3 sitter så tett sammen som børse,ammo og jeg klarer den dagen. Skudd 4 tar en avstikker, kort eller lang, men jeg merker feilen hos meg selv og plasserer skudd 5 sammen med de tre første...

 

Dette syndromet har jeg hatt siden DFS-tiden med Krag&Diopter.

 

Gjør dette meg til en dårlig skytter på jakt?

 

Siden det er så mange sterke meninger ute å går her overlater jeg svarbyrden til andre.

 

Jeg plasserer meg imidlertid i Gruppe b, mener prøven holder greit som den er og ønsker ikke en storviltprøve som ytterligere skal forsterke konsekvensene av prestasjonsangst.....

Gjør dette meg til en dårlig skytter på jakt ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok selv prøven på siden av en i år som prøvde for 11. gang. synes det begynner å bli nok da...

 

Han kanskje bare skyter jaktskudd på elg under 50 meter for alt vi vet. Vi KAN ikke vurdere personer som skadeskyttere ut fra resultater på en bane. Det eneste som avgjør om en jeger er mere potensiell skadeskytter enn andre, er hvor langt han strekker SIN grense. Det kan like gjerne være en eliteskytter som drister seg til å skyte på løpende elg på 150 meter som det er denne jegeren som kanskje ikke skyter før viltet er nære nok og står stille.

 

Å trene er bra. Å oppmuntre til trening er bra. Men å tro at man senker antall skadeskytinger ved å gjøre skyteprøven vanskeligere, har ikke jeg noen tro på!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle jegere som bor på skytebanen, mange av de som ikke har skyting som altoppslukende hobby er langt bedre jegere enn mange av dere som bor på banen. Selv om de ville kommet på sisteplass på elgskytingsstevner eller jaktfeltstevner og selv om de sliter litt med storviltprøven av og til.

 

Mange av dere synsere her på forumet går byråkratene en høy gang når det gjelder tåpelige påfunn og vil ha strengere regler for å drive jakt. Det er ikke nødvendigvis de med grade V stokk, hjemmeladd ammo med "super"-kuler, custombygde rifler osv osv som passer best i skogen, tvert om i mange tilfeller. Selv om de skyter tette samlinger i pappen på skytebanen, kan de være dårlige jegere og skyttere i skogen.

 

Kanskje vi skal foreslå en pålagt ettersøksordning hvor det ikke er tillatt å mislykkes også ? Og kanskje vi skal se på alle de andre materialene enn bly som benyttes i prosjektiler, kanskje de kan være litt skadelige for natur/vilt/skog osv ?

 

Nei, takke meg til byråkratene, hadde mange av dere fått regulere jakt og skyting med regler og restriksjoner, hadde jeg flyttet til Grünerløkka og kjøpt abonnement i Den norske Opera.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, spørsmålet er om ein skal la den jegeren få skyte berre fordi at han er ein ihuga jeger og liker det. Eg skjønner kva du meiner her, og det er ikkje så lett, men det samme er det med bilkjøring også. Det å ta sertifikatet frå ein gammel mann, fordi han ikkje ser godt nok, eller får ein sjukdom, som gjer at han ikkje lenger er skikka til det, er et forferdelig steg å gå. Men desverre så er sånt nødvendig.

 

Sammenligningen er fullstendig håpløs, all den tid man i trafikken må forholde seg til andre sjåfører og når man har satt seg i bilen bør man absolutt holde flyten ellers går det skeis. En jeger kan sitte på post i 100 timer og ha 50 skuddsjanser, og vurdere samtlige til å være for vanskelige - og likevel ha stor glede av jakta.

 

Hvis jeg noen gang kommer dit at jeg er såpass helselaus at jeg ikke klarer storviltprøven, dagens eller en forverret utgave, men jeg sjøl fortsatt mener at jeg klarer å komme i situasjoner der jeg er 100% sikker på å få skuddet dit det skal, kommer jeg utvilsomt til å gi blanke f og gå på jakt likevel. Rådyrkort får en da kjøpt uten storviltprøven.

 

Jeg skyter da ikke om jeg ikke er sikker nå, så hvorfor skulle jeg begynne å gjøre det om jeg av en eller annen grunn blir dårligere til å skyte?

Link to comment
Share on other sites

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

Ja, dette er vel det såkalte sølvmerket til NJFF. Litt ironisk at man kan bom/skadeskyte fire av femten ganger, og likevel vurderes til å være skikket til å gå på jakt, synes du ikke...?

Link to comment
Share on other sites

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

Ja, dette er vel det såkalte sølvmerket til NJFF. Litt ironisk at man kan bom/skadeskyte fire av femten ganger, og likevel vurderes til å være skikket til å gå på jakt, synes du ikke...?

 

det stiller ihvertfall større krav enn om du skyter liggende...

sa kke det var perfekt.. men.. større krav

Link to comment
Share on other sites

Jibrag skreiv :

Hvis jeg noen gang kommer dit at jeg er såpass helselaus at jeg ikke klarer storviltprøven, dagens eller en forverret utgave, men jeg sjøl fortsatt mener at jeg klarer å komme i situasjoner der jeg er 100% sikker på å få skuddet dit det skal, kommer jeg utvilsomt til å gi blanke f og gå på jakt likevel. Rådyrkort får en da kjøpt uten storviltprøven.

Jeg skyter da ikke om jeg ikke er sikker nå, så hvorfor skulle jeg begynne å gjøre det om jeg av en eller annen grunn blir dårligere til å skyte?

 

Joda sammenligningen var ikkje heilt på sin plass, men det var ein overdrevet illustrasjon, på at det er ein grunn til at det er krav på enkelte ting.

At du ikkje skyter før du er 100% sikker, så vil ikkje akkurat det tilseie at du treff med det skuddet, hvis du har ein sjukdom som kanskje forverrer skytinga. Sjølv om du i alle år har klart det på den 100% sjansen din, så vil ikkje den 100% sjansen være ein 100% sjanse når du er sjuk. Til sinns vil du fortsatt tru at det er ein 100% sjanse, men vist det går utover begrensningene på sjukdommen din, så trur du at du fortsatt skyt like bra, men i realiteten, så blir det ein skadeskyting. Og det meinar du er fullt forsvarlig ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe tro på å gjøre storviltprøven vanskeligere. Det er mye viktigere å motivere folk til å komme på banen for å skyte og ha det trivelig. Her begynner vi skytingen i mai, men det er ikke så mange som kommer på trening før ferien.

De fleste kommer når de oppdager at de har det travelt... :) Jeg har tenkt på om det hadde vært like bra å skyte en prøve på vanlig skive, med et poengkrav. (som i gamle dager) Feks 5 skudd, og 40poeng, slik at de som napper avgårde det ene skuddet kunne klare seg med 4 tiere, og en bom :wink:

Her er det lite relevant med reinfigur i alle fall....

Link to comment
Share on other sites

Det er meget synd at ikke flere jegere på Kammeret driver konkurranseskyting.

Harald Stenvåg og Vedbjørn Berg må tydeligvis være blant de mer talentløse. Det går rykter om at de trenger å trene for å bli gode.

Det er tydeligvis sjelden nødvendig for jegere på dette forum. Selv stående, i ulendt terreng og bevegelig mål treffer de midt i blinken - hver gang. Snakk om beskjedenhet - her går Norge glipp av utallige VM- og OL-medaljer.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget synd at ikke flere jegere på Kammeret driver konkurranseskyting.

Harald Stenvåg og Vedbjørn Berg må tydeligvis være blant de mer talentløse. Det går rykter om at de trenger å trene for å bli gode.

Det er tydeligvis sjelden nødvendig for jegere på dette forum. Selv stående, i ulendt terreng og bevegelig mål treffer de midt i blinken - hver gang. Snakk om beskjedenhet - her går Norge glipp av utallige VM- og OL-medaljer.

 

Tja, la meg heller formulere det sånn: En trenger ikke Formel1-lisens for å kjøre bil fra Oslo til Trondheim på en sikker og forsvarlig måte.... En trenger faktisk ikke å drive med konkurransekjøring engang.... Det holder faktisk med å vedlikeholde kjøreferdighetene sine i den konteksten kjøringen finner sted :wink:

 

Den "Konteksten" er faktisk ikke på Racerbanen.... :roll:

 

Jada, du har forhåpenligvis forstått meg rett; Jeg er for trening, men ikke nødvendigvis for konkurranse..... Jeg avskyr faktisk å konkurrere og vi er mange som har det sånn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med en tidligere i tråden, det finnes faktisk noen fornuftige innlegg her. Men om hovedsaken tror jeg ikke vi blir enige.

 

Jeg er forøvrig blitt fortalt at det også finnes noen som har brukt over 20 forsøk før skyteprøven ble bestått. Da tror jeg vi alle kan enes om en ting, det må være et tak på hvor mange ganger det er lov å prøve.

 

Etter 20 forsøk har vedkommende bevist tilstrekkelig godt at han IKKE kan skyte, og at det er fullstendig ansvarsløst å slippe vedkommende ut i skogen på jakt.

 

Det å bestå prøven blir da som lotto, ved å kjøpe nok ammunisjon og betale nok oppskyting på alle tilgjengelige baner i distriktet vil man før eller siden få de etterlengtede 5 skudd innenfor ringen.

 

Derfor er en begrensing på antall oppskytinger nødvendig, men om det skal være 5 eller 7 ??? Hvem vet.

 

Om prøven ellers synes jeg den er grei nok, men det hadde ikke hvert noen ulempe om ringen på reinsdyskiva ble tegnet riktig i forhold til det vitale området på et reinsdyr. Det er jo litt rart å få godkjent på et skudd som ville vært skadeskyting i virkeligheten. For nye jegere gir dette også inntrykk av at det vitale området på reinen er større enn det virkelig er.

Link to comment
Share on other sites

 

Om prøven ellers synes jeg den er grei nok, men det hadde ikke hvert noen ulempe om ringen på reinsdyskiva ble tegnet riktig i forhold til det vitale området på et reinsdyr. Det er jo litt rart å få godkjent på et skudd som ville vært skadeskyting i virkeligheten. For nye jegere gir dette også inntrykk av at det vitale området på reinen er større enn det virkelig er.

 

Tar meg friheten å klippe og sitere deg litt Per-S.

Hvorfor i huleste "lurer" man nybegynnere og uerfarne på oppskyting`s blink da? Dette er i mine øyne en graverende feil om det er riktigt. Har i bunn og grunn ikke tenkt så meget over det jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med en tidligere i tråden, det finnes faktisk noen fornuftige innlegg her. Men om hovedsaken tror jeg ikke vi blir enige.

 

Jeg er forøvrig blitt fortalt at det også finnes noen som har brukt over 20 forsøk før skyteprøven ble bestått. Da tror jeg vi alle kan enes om en ting, det må være et tak på hvor mange ganger det er lov å prøve.

 

Etter 20 forsøk har vedkommende bevist tilstrekkelig godt at han IKKE kan skyte, og at det er fullstendig ansvarsløst å slippe vedkommende ut i skogen på jakt.

 

Det å bestå prøven blir da som lotto, ved å kjøpe nok ammunisjon og betale nok oppskyting på alle tilgjengelige baner i distriktet vil man før eller siden få de etterlengtede 5 skudd innenfor ringen.

 

Derfor er en begrensing på antall oppskytinger nødvendig, men om det skal være 5 eller 7 ??? Hvem vet.

 

Om prøven ellers synes jeg den er grei nok, men det hadde ikke hvert noen ulempe om ringen på reinsdyskiva ble tegnet riktig i forhold til det vitale området på et reinsdyr. Det er jo litt rart å få godkjent på et skudd som ville vært skadeskyting i virkeligheten. For nye jegere gir dette også inntrykk av at det vitale området på reinen er større enn det virkelig er.

 

 

Det er vel ikke så mye verre enn å få godkjent med 4 bom på prøven tilsvarende sølvmerket?

Link to comment
Share on other sites

Har høyrt at DN fekk ein vetrinær til å tegne inn treff området på ei elg(?) skive,og DN fekk det kopiert inn på ei reins skive..... :roll:

Klart at det er mange som akkurat klarer prøva, som i realiteten hadde skadeskote dyret,når ringen er forstor :(

 

Er einig i at prøva er grei nokk om dette hadde vorte retta på, men det er ingen tvil i at ein skyter betre til meir ein trenar.

Eg følte meg mykje meir sikker før når skaut mykje meir, både DFS,jaktfelt og trening, før jakta. Eg tok ikkje meir tjangsar,men var meir rolig i jakt situasjonar.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det dere vil oppnå med og forandre oppskyting?

Er det så mye skadeskyting under jakta ?

Jeg mener at prøven er bra nok som den er og man må skyte opp med ALLE våpen som man skal bruke under jakt.

Jeg har skutt opp til prøven fra kirkenes i nord til løvenskjoldbane i sør og jeg synnes ikke det er så mye dårlig skyting der jeg har vært. Jeg jakter mange plasser i norges land og har en del kontakter i viltnemder i forskjellige kommuner og dem sier det ikke er så mye skadeskytinger. selvfølgelig er det ikke og komme unna skadeskyting, det er jo levende mål man skyter på. Men selvfølgelig trening hjelper men og forandre selve oppskyting har jeg ikke noe tro på.

Jeg var på en bane på østlande for noen år siden for og ta prøven. Der var det en gammel mann som skaut opp og han brukte stolpen fra taket som støtte og han klarte prøven med glans. Her vil vel di fleste i forumet si at det er ikke lov og bruke støtte under oppskyting. Jeg vil bare si hva tror dere han gjør i skogen under jakt? selvfølgelig han har en god post med god støtte og han er så erfaren han skyter ikke hvis han ikke er 100% sikker på godt treff.

 

Så hvorfor skal skyteprøven forandres?

Link to comment
Share on other sites

Da det var jeg som startet denne tråden, så gjør jeg et tappert forsøk på å få den tilbake til det som var spørsmålet. Det har jo sporet ganske mye av, masse hyptetiske problemstillinger og synd på den og synd på den.

 

Jeg var ikke ute etter å gjøre prøven vanskeligere, først og fremst så var det om det kunne vært lurt og forenklende om de som har flere rifler de vil bruke kun skyte opp med den antatt "verste" rekylmessig, men selvsagt kan de som har behov skyte opp med alle de har, gjerne to ganger for min del.

 

Det andre spørsmålet dro jeg med meg fra noe jeg skrev på en annen tråd : Hvorfor kan man ikke bruke dagens prøve men kun med f.eks. 3 forsøk og klarer man det ikke da så kommer man ikke på storviltjakt det året. Min grunn til dette forslaget er den surrete regelen om pliktige treningsskudd som man du kunne slippe. Mange måtte muligens trene mye mer men er det ikke mye trening vi vil ha, skader det? Andre skyter gjerne mye utenom dagens treninger hvorfor skal de måtte gå på bestemte baner for å skyte treningsskudd til bestemte tider?

 

Jeg kan ikke se at noen av forslagene er for å luke bort dårlige skyttere men mest å gi dem en god grunn til å trene mer. Og klarer man ikke prøven etter masse trening, ja så er det et spørsmål om vedkommende bør slippes løs i marka med rifle.

 

Skal vi prøve og holde oss til disse spørsmålene videre og slippe masse hypoteser ???

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...