Jump to content

Skyteprøve storviltjakt


C.E.A.

Recommended Posts

En annen tråd har sporet over på dette temaet. Jeg foreslo der at man helle bare burde få 3 forsøk hvert år på å klare prøven, da må de fleste trene endel for å være sikker.

 

En annen ting jeg har tenkt på i mange år. Vi som har flere rifler, bør det ikke være nok å skyte opp med den rifla som antatt er verst å skyte med = har mest rekyl ? Slik at hvis man her en .375H&H som man vil jakte med, så nytter det ikke å skyte opp med en 6,5x55. At hvis man blir kontrollert så kan man ikke ha noe "verre" rifle enn den man har skutt opp med. De som har flere rifler, de vil bruke, er ofte ivrige skytter og det er overflødig å måtte skyte opp med 4 rifler.

 

--

Link to comment
Share on other sites

En annen tråd har sporet over på dette temaet. Jeg foreslo der at man helle bare burde få 3 forsøk hvert år på å klare prøven, da må de fleste trene endel for å være sikker.

 

En annen ting jeg har tenkt på i mange år. Vi som har flere rifler, bør det ikke være nok å skyte opp med den rifla som antatt er verst å skyte med = har mest rekyl ? Slik at hvis man her en .375H&H som man vil jakte med, så nytter det ikke å skyte opp med en 6,5x55. At hvis man blir kontrollert så kan man ikke ha noe "verre" rifle enn den man har skutt opp med. De som har flere rifler, de vil bruke, er ofte ivrige skytter og det er overflødig å måtte skyte opp med 4 rifler.

 

--

 

Meget fornuftige ord igjen fra CEA :wink: Har ikke annet å si enn: Enig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med trådstarter i at det hadde vært nok å ha 1 oppskyting som dekker alle våpen. Å skille på kaliber i forhold til hva som gir mest rekyl synes for meg noe unødvendig, det kan dessuten være forhold som vekt, utforming av våpenet og montert demper som har vel så mye å si for opplevd rekyl.

 

En hver innstrammning som har til hensikt å få riflejegerne til å trene mer, må ha som forutsetning at det faktisk er mulig å komme til å trene tilstrekkelig mye, landet rundt. Etter at jeg i et par år har lest om treningsforholdene rundt om, så er jeg sterkt i tvil om den forutsetningen er tilstede pr. idag.

Link to comment
Share on other sites

For deg, C.E.A, betyr det ikke mye å spandere 5 skudd og 30 sekunder på å plassere 5 skudd innenfor ringen, ihvertfall føler ikke jeg det som noe stort offer. Hvis man derimot med denne regelen klarer å oppdage et våpen med en løs kikkert eller skjefteskrue eller lyddemper, så betyr det mye for det dyret som av den grunn kanskje hadde fått seg et skudd i vomma eller kjeven.

Link to comment
Share on other sites

For deg, C.E.A, betyr det ikke mye å spandere 5 skudd og 30 sekunder på å plassere 5 skudd innenfor ringen, ihvertfall føler ikke jeg det som noe stort offer. Hvis man derimot med denne regelen klarer å oppdage et våpen med en løs kikkert eller skjefteskrue eller lyddemper, så betyr det mye for det dyret som av den grunn kanskje hadde fått seg et skudd i vomma eller kjeven.

 

Hva med oss/de, som da har 10-15 våpen, som vi skyter 3-4000 skudd i året med. Hadde det ikke vært nok å skyte opp med det "værste" da, istedet for å bruke 100kr pr oppskyting, a`15 oppskytinger= 1500kr. Når vi skyter såpass mye i året, så kjenner vi da rifla bedre en vi kjenner de vi deler seng med.

 

Å nei, 1500kr er ikke mye, sett hobbyen under et, men er det faktisk nødvendig? Når vi da har skutt x-antall 1000 skudd det siste året, hva er det som da gjør at skjefteskruen, eller den løse kikkerten skal oppdages akkurat den dagen du skal skyte opp, å ikke den dagen du sitter på post??

Link to comment
Share on other sites

For deg, C.E.A, betyr det ikke mye å spandere 5 skudd og 30 sekunder på å plassere 5 skudd innenfor ringen, ihvertfall føler ikke jeg det som noe stort offer. Hvis man derimot med denne regelen klarer å oppdage et våpen med en løs kikkert eller skjefteskrue eller lyddemper, så betyr det mye for det dyret som av den grunn kanskje hadde fått seg et skudd i vomma eller kjeven.

 

Det går fint?? Jeg er rimelig overbevist om de den gruppen jeg skriver om her tester børsene sine langt oftere enn kun under oppskytingen som det antydes her. Det er ikke for å spare penger det er jo kun sunn fornuft.

Alle må jo holde riflene sine i orden og prøveskyte jevnlig, det å basere seg på at alle feil med våpenet vil bli avslørt den dagen man skyter opp er jo ganske enfoldig. Har man en slik oppfatning at oppskytingen er den store "EU-testen" hver sesong, ja da skyter man altfor lite.

 

--

Link to comment
Share on other sites

Kan du forteller meg litt om rasjonalet for å bruke 15 ulike rifler til storviltjakt i løpet av en sesong?

1: Bukkerifle i fint 6 mm kaliber (må ha storviltprøva for å skyte rådyr med rifle)

2: Lett hjorterifle til smygjakt

3: Tung hjorterifle til bøjakt

4: hundefører børsa (kort med rødpunkt)

5: elgpost rifla med kikkersikte

6: den rustfrie rifla til reinsjakt

7: dobbeltrifla til finværsjakt etter elg i solnedgang

8: den gamle slarkemausern til reserverifle

9: Drillingen i tilfelle en elg skulle komme dinglende og man har igjen ett dyr på kvota

10: Kanonen i 600 kaaboom i tilfelle en skulle tørre å bruke den i år

:wink:

Setter det litt på spissen her, men som du ser kan det fort bli mange rifler enkelte skal skyte opp med. Ikke bland rasjonalitet inn da :D Rasjonalitet og lidenskap går ikke alltid hånd i hånd

Link to comment
Share on other sites

Den opprinnelige årsak til at storviltprøven ble innført, var at man skulle tvinge jegere til å skyte inn våpenet med aktuell ammunisjon før man dro på jakt. I det henseende har storviltprøven fortsatt sin misjon, nettopp ved å oppdager løse skjefteskruer etc. Dersom man har behov for å skyte opp med 15 rifler hvert år, skjønner jeg det blir kostbart. Jeg skjønner imidlertid ikke vitsen med det, men det er opp til hver enkelt og jeg skal ikke blande meg i det.

Jeg er helt sikker på at de absolutt fleste her ikke har behov for storviltprøven. Kammeret frekventeres av over middels interesserte jegere/skyttere. For disse synes det å plassere de 5 skudd innenfor ringen samt å holde våpen og ammunisjon i skikk så naturlig at å måte bevise det er unødig. MEN, jegere består av mange fler enn de som er her, og mange er ikke så interesserte i våpen og jakt som oss. Hvem skal avgjøre om hr. Hvermansen har trent, og sørget for at alle hans 15 rifler er iorden? Eller at han har skutt inn med jaktammo med samtlige rifler?

 

Nei, jeg mener vi må beholde skyteprøven, med oppskyting for alle våpen. Å innføre et maks antall forsøk, kan høyne nivået på trening og skyting. Jeg tror det er bedre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kan du forteller meg litt om rasjonalet for å bruke 15 ulike rifler til storviltjakt i løpet av en sesong?

 

Vi lever i et overflodsamfunn, både i mengde og kvalitet. Derfor må vi ha så mange for å finne minst ei vi kan ha å klage over :mrgreen:

 

Åsså er det stas, synes noen, og det må de da få lov til. Så får de heller ta "straffa" med å skyte opp flere ganger.

Når jeg får spørsmålet på skytebanen om "Å ska du mæ SÅ mange a?" så pleier jeg bare svare at "Det har ikke du noe med." Da blir det stort sett stille, MEN, jeg skyter prøvene med et smil og klager ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er riktig at man må skkyte opp med alle våpen man har til hensikt å jakte med. Hvis det er slik at de som har flere våpen, er over gjennomsnittilig interessert og at de ikke trenger å avlegge prøven fordi de uansett skyter såpass mye at prøven ikke er noen utfordring, er det vel heller ikke noe i veien for at de kan avlegge fem skudd til?

 

Tre forsøk eller ut, synes jeg blir for drøyt. Det er veldig mange som synes det er vanskeligere å avlegge skyteprøven enn å prikke inn innertiere på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint?? Jeg er rimelig overbevist om de den gruppen jeg skriver om her tester børsene sine langt oftere enn kun under oppskytingen som det antydes her. Det er ikke for å spare penger det er jo kun sunn fornuft.

Alle må jo holde riflene sine i orden og prøveskyte jevnlig, det å basere seg på at alle feil med våpenet vil bli avslørt den dagen man skyter opp er jo ganske enfoldig. Har man en slik oppfatning at oppskytingen er den store "EU-testen" hver sesong, ja da skyter man altfor lite.--

Jeg er overhodet ikke bekymret for den gruppen du beskriver her og som kanskje er den typiske Kammeret-bruker, men for å dra den helt ut i den andre retningen er konsekvensen av en slik endring er at en 30+5-skytter lovlig kan ta rifla som han arva av bestefar og som har stått ubrukt i kjelleren i 20 år med seg ut på jakt. Har du et forslag som gjør at disse blir "tvinga" til å skyte med gammelrifla? Da er jeg med, hvis ikke, er jeg villig til å spandere 5 skudd pr. rifle...

Link to comment
Share on other sites

. Har du et forslag som gjør at disse blir "tvinga" til å skyte med gammelrifla? Da er jeg med, hvis ikke, er jeg villig til å spandere 5 skudd pr. rifle...

 

Jeg hadde er forslag i den andre tråden, men ble vel hentydet til at jeg, med fler, var reguleringskåte :shock:

 

Jeg mener ikke at noen skal bli tvunget til å trene!! Hvis prøven er såpass vanskelig, innenfor rimelighetens grenser, så skjønner folk at de må trene. Hvordan må de da få velge selv. Ikke tvinge folk til å delta på stevner, eller komme på en godkjent bane, bare tull!

Jeg foreslo 3 serier x 5 skudd,der alle tre seriene skytes etterhverandre, og to av seriene må være tellende for å få godkjent kravet. Da luker man bort flaks, og løse skruer.. man skyter med den ammoen man skal bruke på jakt (å hvor mange gjør egentlig det?) på samme figur som vi skyter på i dag, ingen tidspress, valgfri skytestilling.

Så får folk frivillig trene hvor de vil..

Link to comment
Share on other sites

Det går fint?? Jeg er rimelig overbevist om de den gruppen jeg skriver om her tester børsene sine langt oftere enn kun under oppskytingen som det antydes her. Det er ikke for å spare penger det er jo kun sunn fornuft.

Alle må jo holde riflene sine i orden og prøveskyte jevnlig, det å basere seg på at alle feil med våpenet vil bli avslørt den dagen man skyter opp er jo ganske enfoldig. Har man en slik oppfatning at oppskytingen er den store "EU-testen" hver sesong, ja da skyter man altfor lite.--

Jeg er overhodet ikke bekymret for den gruppen du beskriver her og som kanskje er den typiske Kammeret-bruker, men for å dra den helt ut i den andre retningen er konsekvensen av en slik endring er at en 30+5-skytter lovlig kan ta rifla som han arva av bestefar og som har stått ubrukt i kjelleren i 20 år med seg ut på jakt. Har du et forslag som gjør at disse blir "tvinga" til å skyte med gammelrifla? Da er jeg med, hvis ikke, er jeg villig til å spandere 5 skudd pr. rifle...

 

Mulig jeg er litt teit og treg men jeg forstår ikke hvor du vil hen? Jeg tror at for 99% av de som normalt skyter opp med flere rifler viser klart hva de duger til når de tar prøven med den "verste", men for meg kan de skyte prøven flere ganger med hver børse eller hva som helst. Det man skal bevise er at man har utstyret i orden og kan bruke det. De som bruker flere ulike rifler til storvilt har i de aller fleste tilfellene orden på alle riflene sine. Jeg etterspør bare en liten forenkling for de som ønsker det.

 

I tillegg til det jeg skrev under tråden "Forsøkskaniner for NJFF" at man kun har 3 forsøk hvert år da må man trene og holde utstyret i orden og ikke ligge å mekke og skru på banen oppskytingsdagen.

 

Tenk hvor raskt og glatt det ville gå rundt om på skytebanene da.

 

--

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at vi har en storviltprøve som fungerer greit nok. Slik det fungerer nå så kan flertallet av grunneiere og de middels interesserte komme seg en tur på elg/hjortejakt, og dette er noe de gleder seg til.

Ikke misforstå, selvfølgelig er det en fordel å trene noen runder før skyteprøven, men vi må ikke lage det vanskeligere enn nødvendig.

Jeg er ikke så sikker på at det er den middels interesserte jegeren som er med ei uke på elgjakt som er det største problemet når det gjelder skadeskyting. De har ofte vett til å holde igjen.

Da er jeg like skeptisk til "våpennerden" med den nye rifla i 300 rumelibum superduper som er så flattskytende at det er bare å holde midt i til 3-400 meter. Nerden skyter ofte både jaktfelt og løpende elg og føler seg uovervinnelig. (Da gjerne med et mindre kaliber).

Jeg står for avviklinga av storviltprøven i vårt skytterlag og synes vi har en positiv utvikling. Folk kommer oftere på banen og trener og de som må ha fler enn 2-3 forsøk hører til skjeldenhetene. Det har vi oppnådd ved å prøve å hjelpe dem som føler seg usikre, det være seg med innskyting eller ved å rette på skytestillinger.

 

Det er ikke alt som blir bedre med forandring!

Link to comment
Share on other sites

Har man en slik oppfatning at oppskytingen er den store "EU-testen" hver sesong, ja da skyter man altfor lite.

+1!

 

Noen tanker om oppskyting:

 

Jeg har egentlig ikke skjønt hvorfor man MÅ bruke jaktammo til oppskyting. Jaktammo er vesentlig dyrere enn treningsammo, men jeg skrur aldri noe på siktet når jeg går fra treningsskudd til oppskyting?

 

Kulebanen og rekylen til jaktammo er noe forskjellig fra kulebanen til treningsammo, og det er nok det som ligger til grunn. Men det er ingen kontroll på at man bruker den ammo'en man brutke under oppskyting til å jakte med - og det er også forskjell på f.eks. Norma Oryx og Sako Hammerhead og hva-nå-enn-de-heter.

 

Skyteferdigheten til den enkelte jeger, og skyteforholdene under jakta, betyr mye mye mer for presisjonen enn forskjellen på kulebanene til en jaktpatron og en treningspatron. Og jeg syns egentlig det er sløsing å bruke en flott premium-kule for å skyte papp. Derfor mener jeg at man bør gå bort fra kravet om jaktammo under oppskyting.

 

(Som det forsåvidt er presedens for, dersom man klarer sølvmerket på elgskyting har man bestått skytterprøven, selv om man benytter helmantlet ammo)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøveen i dag er for enkel og at de 30 treningsskuddene er bare tull.

At prøven i sin tid ble innført for å sjekke at våpnet var i orden er gått ut på dato.

Dette bør man finne ut av ved innskyting eller evt. egentrening.

I dag bør jegeren vise at man faktisk kan skyte. Samfunnet krever det.

"Treningsskuddene" kan gjøres ved f.eks. 3*5 skudd på 10-delt skive eller alternativt 15 skudds jaktfelt på 100m i div skytestillinger. Fritt antall forsøk.

Med poeng krav i hver stilling (pr. 5 skudd) eller samlet totaltetter 15 skudd.

Og evt. 2-3 godkjente runder på dette i tillegg.

Før man får skyte prøven i sittende stilling etter dagens krav til reinfigur.

Eller innsnevre ringen på rein til 20-25 cm og liggende skytestilling.

 

Å sette et tak på antall oppskytinger er jeg derimot ikke med på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøveen i dag er for enkel og at de 30 treningsskuddene er bare tull.

 

Å sette et tak på antall oppskytinger er jeg derimot ikke med på.

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

tror det var noe slikt.... husker ikke helt da jeg ikke var god nok til løpende

så ble ikke storvilt prøve på meg i år...

 

da fant jeg ihvertfall ut at jeg var for DÅRLIG... så... mye trening må til

så skal jeg klare det neste gang....

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøveen i dag er for enkel og at de 30 treningsskuddene er bare tull.

 

Å sette et tak på antall oppskytinger er jeg derimot ikke med på.

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

tror det var noe slikt.... husker ikke helt da jeg ikke var god nok til løpende

så ble ikke storvilt prøve på meg i år...

 

da fant jeg ihvertfall ut at jeg var for DÅRLIG... så... mye trening må til

så skal jeg klare det neste gang....

 

Å hvem har gitt de dispans til det? Trodde det var regler for dette??

Link to comment
Share on other sites

Å hvem har gitt de dispans til det? Trodde det var regler for dette??

 

Dette er likt opplegget til å ta storviltprøven på elgbane-programmet. Såvidt jeg husker står det ingenting om at det skal være åpent stevne, altså har vel alle lag muligheten til å arrangere slike prøver?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns skyteprøveen i dag er for enkel og at de 30 treningsskuddene er bare tull.

 

Å sette et tak på antall oppskytinger er jeg derimot ikke med på.

 

I Ås JFF så er det alternativ skyteprøve uten "treningsskuddene"

 

du skyter totalt 15 skudd...

5 stående (3 treff)

5 sittende (5 treff)

5 løpende (3 treff)

 

tror det var noe slikt.... husker ikke helt da jeg ikke var god nok til løpende

så ble ikke storvilt prøve på meg i år...

 

da fant jeg ihvertfall ut at jeg var for DÅRLIG... så... mye trening må til

så skal jeg klare det neste gang....

 

Det er riktig. Dette var vistnok det gamle kravet til sølvmerke i elgbane.

Og det er godkjent som alternativ til skyteprøven og det er valgfritt.

Ikke mange som valger denne modellen framfor 30 treningskudd og reinfig i ligg stilling.

Jeg er forøvrig ikke tilhenger av evt. krav løpende skyting til storviltprøven. Det vil ekskludere menge pga tidpress og bevegelse. Det er få som vil være komfortabel med dette.

Jeg har skutt prøven på denne måten 4 ganger. Og har greid det hver gang.

Når det gjelder de 30 treningsskuddene har jeg skutt dem på jaktfeltrunder.

Link to comment
Share on other sites

Det vil ekskludere menge pga tidpress og bevegelse. Det er få som vil være komfortabel med dette.

 

Skyteprøven er vell ikke til for at du skal ha det komfortabelt?? Den er der for å vise at du duger som skytter.

Skal vi etterhvert tillate tofot og skyting fra benk oxo da kanskje, så vi får lagt tilrette slik at jegeren har det så komfortabelt som mulig??

Tidspress har du som regel i en jaktsituasjon oxo, så hvorfor ikke på skyteprøven??

Link to comment
Share on other sites

Det vil ekskludere menge pga tidpress og bevegelse. Det er få som vil være komfortabel med dette.

 

Skyteprøven er vell ikke til for at du skal ha det komfortabelt?? Den er der for å vise at du duger som skytter.

Skal vi etterhvert tillate tofot og skyting fra benk oxo da kanskje, så vi får lagt tilrette slik at jegeren har det så komfortabelt som mulig??

Tidspress har du som regel i en jaktsituasjon oxo, så hvorfor ikke på skyteprøven??

 

Tidpress er overhodet ikke hovedregel i en jaktsituasjon. Det går vanligvis svært stille og rolig for seg om man ser bort fra munningsmellet.

Du tar sitatet mitt helt ut av konseptene ved å surre inn tofot og benk.

Og hvis du ser på et av innleggene mine lenger opp vil du se at jeg er inne på det at skyteprøven bør være slik at man viser at man kan skyte.

Jeg sa at jeg ikke syns noe om å ha løpene skyting i selve skyteprøven.

Det kan godt ligge inne i den biten man bør gå gjennom før man skyter prøven. Men jeg synes ikke det heller.

Og en ting til, du konverserer med en som kjenner godt til løpende elgbaneskyting.

Har tatt gull, sølv eller bronse i FM hvert år siden -97.

Har også medalje fra NNM-elg.

Link to comment
Share on other sites

Bare flir du. Jeg kommer med mine synspunker i en saklig diskusjon ang. skyteprøve til storviltjakt.

Ser på det som et forsøk latterliggjøre mine innspill. Men greit nok, jeg tåler det.

Jeg er i hvert fall godt over middels til å skyte og sikkert du også.

Men løpende skyting syns jeg likevel skal ikke innkluderes i skyteprøven.

Nå er denne diskusjon oss imellom bare tull for med det rabalderet som kom rundt innføringen av de 30 treningskuddene. Kommer nok verken løpende elg eller strenge krav til skyteprøve der langt under halvparten av jegerstanden vil slite til å bli innført.

Link to comment
Share on other sites

Etter som jeg har forstått så er det ikke krav at det skal brukes ekspanderende prosjektil vist du skyter den serien med stående kne og løpende elg. Mulig jeg tar feil men hvorfor er det plutselig lov å ta det som oppskyting når det ellers er krav om ekspanderende prosjektil. Er ikke inne på denne type skytig så det må ses på som et spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Bare flir du. Jeg kommer med mine synspunker i en saklig diskusjon ang. skyteprøve til storviltjakt.

Ser på det som et forsøk latterliggjøre mine innspill. Men greit nok, jeg tåler det.

Jeg er i hvert fall godt over middels til å skyte og sikkert du også.

Men løpende skyting syns jeg likevel skal ikke innkluderes i skyteprøven.

Nå er denne diskusjon oss imellom bare tull for med det rabalderet som kom rundt innføringen av de 30 treningskuddene. Kommer nok verken løpende elg eller strenge krav til skyteprøve der langt under halvparten av jegerstanden vil slite til å bli innført.

 

Enig med deg Redfox, men i en organisert treningsopplegg burde løpende elg/hjortskyting vært med,ikke med målet om at jegeren skal bli bedre til å skyte, da kreves det mere en 5 skudd i året. men først og fremst for å lære å kjenne sine begrensninger, det er bedre å vomskyte på pappelgen enn på den som lever livet sitt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Bare flir du. Jeg kommer med mine synspunker i en saklig diskusjon ang. skyteprøve til storviltjakt.

Ser på det som et forsøk latterliggjøre mine innspill. Men greit nok, jeg tåler det.

Jeg er i hvert fall godt over middels til å skyte og sikkert du også.

Men løpende skyting syns jeg likevel skal ikke innkluderes i skyteprøven.

Nå er denne diskusjon oss imellom bare tull for med det rabalderet som kom rundt innføringen av de 30 treningskuddene. Kommer nok verken løpende elg eller strenge krav til skyteprøve der langt under halvparten av jegerstanden vil slite til å bli innført.

 

Er også imot at løpende elg skal bli innført, men det er hovedsaklig pga det ikke finnes i mitt nærområde..... Er sikker mange i samme situasjon som meg. Og som du også er inne på, hvis dette skulle bli innført, så kommer ganske mange til å slite. Og falle fra. Er sikkert mange som ønsker det, men jeg tror at det kan bli et problem med å få nok jegere.

Link to comment
Share on other sites

Hva med oss/de, som da har 10-15 våpen, som vi skyter 3-4000 skudd i året med. Hadde det ikke vært nok å skyte opp med det "værste".

 

Kan du forteller meg litt om rasjonalet for å bruke 15 ulike rifler til storviltjakt i løpet av en sesong?

 

er man entusiast, så er man entusiast :D

 

Entusiast??? Til hva? Dette var ikke noe svar.

Link to comment
Share on other sites

Bare flir du. Jeg kommer med mine synspunker i en saklig diskusjon ang. skyteprøve til storviltjakt.

Ser på det som et forsøk latterliggjøre mine innspill. Men greit nok, jeg tåler det.

Jeg er i hvert fall godt over middels til å skyte og sikkert du også.

Men løpende skyting syns jeg likevel skal ikke innkluderes i skyteprøven.

Nå er denne diskusjon oss imellom bare tull for med det rabalderet som kom rundt innføringen av de 30 treningskuddene. Kommer nok verken løpende elg eller strenge krav til skyteprøve der langt under halvparten av jegerstanden vil slite til å bli innført.

 

Er også imot at løpende elg skal bli innført, men det er hovedsaklig pga det ikke finnes i mitt nærområde..... Er sikker mange i samme situasjon som meg. Og som du også er inne på, hvis dette skulle bli innført, så kommer ganske mange til å slite. Og falle fra. Er sikkert mange som ønsker det, men jeg tror at det kan bli et problem med å få nok jegere.

 

Problemer til å få nok jegere. Nettopp, det vil bli et problem

Link to comment
Share on other sites

Bare flir du. Jeg kommer med mine synspunker i en saklig diskusjon ang. skyteprøve til storviltjakt.

Ser på det som et forsøk latterliggjøre mine innspill. Men greit nok, jeg tåler det.

Jeg er i hvert fall godt over middels til å skyte og sikkert du også.

Men løpende skyting syns jeg likevel skal ikke innkluderes i skyteprøven.

Nå er denne diskusjon oss imellom bare tull for med det rabalderet som kom rundt innføringen av de 30 treningskuddene. Kommer nok verken løpende elg eller strenge krav til skyteprøve der langt under halvparten av jegerstanden vil slite til å bli innført.

 

Var ikke ment som noe flir, sorry.

 

Mener bare prøva kanskje idag er litt for enkel, iog med ubegrenset antall forsøk.

Samt at det er bare tull for en dreven skytter må skyte med alle riflene sine.

 

Vi som skyter flere 1000 skudd i året, har ikke problem med dette, men jegeren som gruer seg verre en tannlegen til dette, burde kanskje bli tvungen på banen litt oftere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til å la folk skyte på løpende elg i forbindelse med prøveskudd eller oppskyting til storviltprøven på generell basis.

 

Ikke fordi det er spesiellt vanskeligm selv gamle gubber kan lære seg det, jeg er mer bekymret over de yngre som kanskje kan slumpe til å treffe denne "trikkeskinne-elgen" på første forsøk og dermed går ut fra skytebanen med nyvunnet stolthet og tror at de plutselig er verdensmestre i å skyte på løpende elg i virkeligheten... :|

Link to comment
Share on other sites

Samt at det er bare tull for en dreven skytter må skyte med alle riflene sine.
Det jeg lurer på er hvordan man skal skille mellom en dreven skytter som bare skal behøve å skyte opp med èn rifle (den "verste" er foreslått, hva nå det betyr), og en ikke-dreven som tydeligvis må skyte opp med alle.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er synes ikke det skal være krav til treff på løpende elg på prøva. I skogen kan du la den gå dersom den kommer for fort (eller langt bort), og da synes jeg ikke det må være krav til å måtte klare å skyte den heller. Såpass vurdering må vi tillegge de som jakter.

 

Når det er sagt, så anbefaler jeg å trene på løpende, for de som har mulighet. Det er god trening, i tillegg til at man kan få se egne begrensinger bedre slik at man kanskje slipper forbi elg som kommer for fort i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Som noen har vært inne på så tror jeg at strengere krav til skyteprøven vil føre til et frafall av storviltjegere.

Er det dette dere ønsker?

Jeg tror at mange av elgjegerne som bare er med på ei ukes elgjakt ikke er villige til å ofre mye tid eller penger for å komme igjennom nåløyet. Det er tross alt et stort antall jegere som skal godkjennes for å ta ut et stort antall hjortedyr.

 

Oppgaven kan fort bli for stor hvis bare noen eliteskyttere skal stå for forvaltningen av hjorteviltet vårt.

 

Ellers så registrerer jeg stadig at folk som er oppfostret i NJFF-miljøet har stor tro på byråkratiets fortrefflighet og at alt må gjennomreguleres.

 

Hvorfor kan vi ikke bare kose oss med jakta? Det enkle er ofte det beste. (Ihvertfall bra nok :D )

Link to comment
Share on other sites

Samt at det er bare tull for en dreven skytter må skyte med alle riflene sine.
Det jeg lurer på er hvordan man skal skille mellom en dreven skytter som bare skal behøve å skyte opp med èn rifle (den "verste" er foreslått, hva nå det betyr), og en ikke-dreven som tydeligvis må skyte opp med alle.

 

Tja, for eksempel dersom man har skutt opp med tre rifler, så har man skutt opp nok? Som et slags kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Dem må gjerne gjøre prøven litt vanskeligere. Det er ikke noe minus det. F.eks. innskrenke rundingen på hjorten til rådyrstr., men å legge tak på antall oppskytninger er jeg ikke med på. Kan være greit å presse folk til å trene litt mer. Sjøl, så hadde jeg 30+5+5 ifjor. Trente ingenting utenom. I år så hadde jeg nærmere 150+5. Der jeg skøyt i år, så koster det 100,- for medlemsskap og da skyter jeg gratis hele sesongen så lenge jeg har ammo sjøl. Der jeg skøyt ifjor, og som jeg faktisk er hovedmedlem, der må jeg betale 100,- pr. gang jeg skal skyte i tillegg til ammoen jeg bruker :shock:

 

Men det er mange som får den store skjelven når det virkelig gjelder på reinsfiguren. Jepp, du gjetta riktig....jeg er en av dem :wink: I år gikk det på 1. forsøk, merkelig nok(kan jo hende det hjalp å trene litt :wink: ), men ifjor trengte jeg 2. Sånn er det bare innimellom, og jeg kjenner flere som sliter med akkurat dette. Det blir ofte altfor mye folk rundt oss. Så å legge et tak på 3 blir helt feil, mener jeg. Men kanskje på 5-6 ? Jeg aner ikke, men alle bør få en fair sjanse.

 

Videre så er jeg totalt imot å benytte løpende elg som eneste alternativ til oppskyting. Nå snakker jeg for meg sjøl....jeg værken har skutt eller kommer til å skyte etter hjortevilt i flukt på 1. skudd. Det blir bare på oppfølgingsskudd. Faktisk ikke i gangfart engang. Det får stå helt rolig før jeg klemmer på det. Hvis jeg er interessert i å trene på løpende elg, så er det ikke værre enn at jeg da oppsøker en bane som har det. Det ser veldig morro ut, og er ikke umulig at jeg prøver meg på det neste år. Men det blir bare på banen, og aldri i jaktsituasjoner. Det finnes mange som klarer å skyte på hjortevilt i flukt helt fint, men jeg er ikke en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Dem må gjerne gjøre prøven litt vanskeligere. Det er ikke noe minus det. F.eks. innskrenke rundingen på hjorten til rådyrstr., men å legge tak på antall oppskytninger er jeg ikke med på. Kan være greit å presse folk til å trene litt mer. Sjøl, så hadde jeg 30+5+5 ifjor. Trente ingenting utenom. I år så hadde jeg nærmere 150+5. Der jeg skøyt i år, så koster det 100,- for medlemsskap og da skyter jeg gratis hele sesongen så lenge jeg har ammo sjøl. Der jeg skøyt ifjor, og som jeg faktisk er hovedmedlem, der må jeg betale 100,- pr. gang jeg skal skyte i tillegg til ammoen jeg bruker :shock:

 

Men det er mange som får den store skjelven når det virkelig gjelder på reinsfiguren. Jepp, du gjetta riktig....jeg er en av dem :wink: I år gikk det på 1. forsøk, merkelig nok(kan jo hende det hjalp å trene litt :wink: ), men ifjor trengte jeg 2. Sånn er det bare innimellom, og jeg kjenner flere som sliter med akkurat dette. Det blir ofte altfor mye folk rundt oss. Så å legge et tak på 3 blir helt feil, mener jeg. Men kanskje på 5-6 ? Jeg aner ikke, men alle bør få en fair sjanse.

 

Videre så er jeg totalt imot å benytte løpende elg som eneste alternativ til oppskyting. Nå snakker jeg for meg sjøl....jeg værken har skutt eller kommer til å skyte etter hjortevilt i flukt på 1. skudd. Det blir bare på oppfølgingsskudd. Faktisk ikke i gangfart engang. Det får stå helt rolig før jeg klemmer på det. Hvis jeg er interessert i å trene på løpende elg, så er det ikke værre enn at jeg da oppsøker en bane som har det. Det ser veldig morro ut, og er ikke umulig at jeg prøver meg på det neste år. Men det blir bare på banen, og aldri i jaktsituasjoner. Det finnes mange som klarer å skyte på hjortevilt i flukt helt fint, men jeg er ikke en av dem.

 

 

Om det var "hauk" sitt innlegg med 3 oppskytinger du tenkte på, så leste i hvert fall jeg det som at: når du har skutt opp med tre våpen så har du skutt opp nok og trenger ikke skyte opp med andre rifler?

 

Tok selv prøven på siden av en i år som prøvde for 11. gang. synes det begynner å bli nok da...

Link to comment
Share on other sites

Dem må gjerne gjøre prøven litt vanskeligere. Det er ikke noe minus det. F.eks. innskrenke rundingen på hjorten til rådyrstr., men å legge tak på antall oppskytninger er jeg ikke med på. Kan være greit å presse folk til å trene litt mer. Sjøl, så hadde jeg 30+5+5 ifjor. Trente ingenting utenom. I år så hadde jeg nærmere 150+5. Der jeg skøyt i år, så koster det 100,- for medlemsskap og da skyter jeg gratis hele sesongen så lenge jeg har ammo sjøl. Der jeg skøyt ifjor, og som jeg faktisk er hovedmedlem, der må jeg betale 100,- pr. gang jeg skal skyte i tillegg til ammoen jeg bruker :shock:

 

Men det er mange som får den store skjelven når det virkelig gjelder på reinsfiguren. Jepp, du gjetta riktig....jeg er en av dem :wink: I år gikk det på 1. forsøk, merkelig nok(kan jo hende det hjalp å trene litt :wink: ), men ifjor trengte jeg 2. Sånn er det bare innimellom, og jeg kjenner flere som sliter med akkurat dette. Det blir ofte altfor mye folk rundt oss. Så å legge et tak på 3 blir helt feil, mener jeg. Men kanskje på 5-6 ? Jeg aner ikke, men alle bør få en fair sjanse.

 

Videre så er jeg totalt imot å benytte løpende elg som eneste alternativ til oppskyting. Nå snakker jeg for meg sjøl....jeg værken har skutt eller kommer til å skyte etter hjortevilt i flukt på 1. skudd. Det blir bare på oppfølgingsskudd. Faktisk ikke i gangfart engang. Det får stå helt rolig før jeg klemmer på det. Hvis jeg er interessert i å trene på løpende elg, så er det ikke værre enn at jeg da oppsøker en bane som har det. Det ser veldig morro ut, og er ikke umulig at jeg prøver meg på det neste år. Men det blir bare på banen, og aldri i jaktsituasjoner. Det finnes mange som klarer å skyte på hjortevilt i flukt helt fint, men jeg er ikke en av dem.

 

 

Om det var "hauk" sitt innlegg med 3 oppskytinger du tenkte på, så leste i hvert fall jeg det som at: når du har skutt opp med tre våpen så har du skutt opp nok og trenger ikke skyte opp med andre rifler?

 

Tok selv prøven på siden av en i år som prøvde for 11. gang. synes det begynner å bli nok da...

 

Det er det jeg mener. De som trenger 10-11 forsøk. Hva tilsier at de treffer på første forsøk i skauen. Der har de stort sett bare en sjanse. Slike skulle vært luket bort, ELLER bli tvunget til å trene mere.

"Å få den store skjelven" før skyteprøva er pisspreik.Det burde være det sikreste tegnet på at du har trent for lite.

Link to comment
Share on other sites

Dem må gjerne gjøre prøven litt vanskeligere. Det er ikke noe minus det. F.eks. innskrenke rundingen på hjorten til rådyrstr., men å legge tak på antall oppskytninger er jeg ikke med på. Kan være greit å presse folk til å trene litt mer. Sjøl, så hadde jeg 30+5+5 ifjor. Trente ingenting utenom. I år så hadde jeg nærmere 150+5. Der jeg skøyt i år, så koster det 100,- for medlemsskap og da skyter jeg gratis hele sesongen så lenge jeg har ammo sjøl. Der jeg skøyt ifjor, og som jeg faktisk er hovedmedlem, der må jeg betale 100,- pr. gang jeg skal skyte i tillegg til ammoen jeg bruker :shock:

 

Men det er mange som får den store skjelven når det virkelig gjelder på reinsfiguren. Jepp, du gjetta riktig....jeg er en av dem :wink: I år gikk det på 1. forsøk, merkelig nok(kan jo hende det hjalp å trene litt :wink: ), men ifjor trengte jeg 2. Sånn er det bare innimellom, og jeg kjenner flere som sliter med akkurat dette. Det blir ofte altfor mye folk rundt oss. Så å legge et tak på 3 blir helt feil, mener jeg. Men kanskje på 5-6 ? Jeg aner ikke, men alle bør få en fair sjanse.

 

Videre så er jeg totalt imot å benytte løpende elg som eneste alternativ til oppskyting. Nå snakker jeg for meg sjøl....jeg værken har skutt eller kommer til å skyte etter hjortevilt i flukt på 1. skudd. Det blir bare på oppfølgingsskudd. Faktisk ikke i gangfart engang. Det får stå helt rolig før jeg klemmer på det. Hvis jeg er interessert i å trene på løpende elg, så er det ikke værre enn at jeg da oppsøker en bane som har det. Det ser veldig morro ut, og er ikke umulig at jeg prøver meg på det neste år. Men det blir bare på banen, og aldri i jaktsituasjoner. Det finnes mange som klarer å skyte på hjortevilt i flukt helt fint, men jeg er ikke en av dem.

 

 

Om det var "hauk" sitt innlegg med 3 oppskytinger du tenkte på, så leste i hvert fall jeg det som at: når du har skutt opp med tre våpen så har du skutt opp nok og trenger ikke skyte opp med andre rifler?

 

Tok selv prøven på siden av en i år som prøvde for 11. gang. synes det begynner å bli nok da...

 

Jeg har lest tidligere her inne at det er ønske om kun 3 forsøk også, så det er mulig jeg blander litt, eller misforsto et innlegg i denne tråden.

Jeg mente med mitt innlegg at man burde kunne få 5-6 forsøk pr. rifle man vil skyte opp med. Jeg vil ikke ta ifra noen gleden med å skyte opp med 20 rifler. Men alt over 2-3 rifler synes jeg blir tullete. 3 rifler da.....1 med stoooor kikkert, 1 med liiiten kikkert, og 1 med åpne sikter. Kan ikke fatte at man trenger å skyte opp med så mange rifler at man kan bruke ei ny rifle hver dag gjennom hele jakta. Men det er smak og behag. Legger meg ikke oppi hva andre gjør, og håper dem lar meg få være ifred også :wink:

 

Men 11 forsøk.....det hørtes da på trynet ut. Skulle vært jaga hjemmat, og ønska velkommen uka etter til å trene, trene, trene. Så kunne han prøvd igjen etter et par sånne treningsøkter. Det føles unektelig litt skremmende å sende sånne ut i skauen. Hadde ikke trivdes helt med å vært jaktleder, og hatt han på laget mitt. Men for all del, jeg så ikke at dette skjedde, så det kunne vært omstendigheter som er formildende. Men etter så mange forsøk, så bør man vel ha luka ut feil med rifle og kikkert ihvertfall. Så da er det vel bare evt. nerver som kan ødelegge.

Link to comment
Share on other sites

Dem må gjerne gjøre prøven litt vanskeligere. Det er ikke noe minus det. F.eks. innskrenke rundingen på hjorten til rådyrstr., men å legge tak på antall oppskytninger er jeg ikke med på. Kan være greit å presse folk til å trene litt mer. Sjøl, så hadde jeg 30+5+5 ifjor. Trente ingenting utenom. I år så hadde jeg nærmere 150+5. Der jeg skøyt i år, så koster det 100,- for medlemsskap og da skyter jeg gratis hele sesongen så lenge jeg har ammo sjøl. Der jeg skøyt ifjor, og som jeg faktisk er hovedmedlem, der må jeg betale 100,- pr. gang jeg skal skyte i tillegg til ammoen jeg bruker :shock:

 

Men det er mange som får den store skjelven når det virkelig gjelder på reinsfiguren. Jepp, du gjetta riktig....jeg er en av dem :wink: I år gikk det på 1. forsøk, merkelig nok(kan jo hende det hjalp å trene litt :wink: ), men ifjor trengte jeg 2. Sånn er det bare innimellom, og jeg kjenner flere som sliter med akkurat dette. Det blir ofte altfor mye folk rundt oss. Så å legge et tak på 3 blir helt feil, mener jeg. Men kanskje på 5-6 ? Jeg aner ikke, men alle bør få en fair sjanse.

 

Videre så er jeg totalt imot å benytte løpende elg som eneste alternativ til oppskyting. Nå snakker jeg for meg sjøl....jeg værken har skutt eller kommer til å skyte etter hjortevilt i flukt på 1. skudd. Det blir bare på oppfølgingsskudd. Faktisk ikke i gangfart engang. Det får stå helt rolig før jeg klemmer på det. Hvis jeg er interessert i å trene på løpende elg, så er det ikke værre enn at jeg da oppsøker en bane som har det. Det ser veldig morro ut, og er ikke umulig at jeg prøver meg på det neste år. Men det blir bare på banen, og aldri i jaktsituasjoner. Det finnes mange som klarer å skyte på hjortevilt i flukt helt fint, men jeg er ikke en av dem.

 

 

Om det var "hauk" sitt innlegg med 3 oppskytinger du tenkte på, så leste i hvert fall jeg det som at: når du har skutt opp med tre våpen så har du skutt opp nok og trenger ikke skyte opp med andre rifler?

 

Tok selv prøven på siden av en i år som prøvde for 11. gang. synes det begynner å bli nok da...

 

Det er det jeg mener. De som trenger 10-11 forsøk. Hva tilsier at de treffer på første forsøk i skauen. Der har de stort sett bare en sjanse. Slike skulle vært luket bort, ELLER bli tvunget til å trene mere.

"Å få den store skjelven" før skyteprøva er pisspreik.Det burde være det sikreste tegnet på at du har trent for lite.

 

 

Og der har vi en som aldri har smakt på angst, skjønner jeg :wink::lol:

 

Jeg unner ingen i verden å ha skikkelig angst, men enkelte hadde det vært deilig å se møte seg sjøl i døra en dag.......ja, det er deg jeg mener finnlight, og flere andre rundt meg i det daglige :twisted:

 

Jeg har sett folk møte seg sjøl i døra, og dem har vært rimelig ydmyke når dem har truffet meg igjen etter at dem har rakka ned på meg og det jeg har slitt med. Og det har vært en sinnsykt deilig følelse se at dem lider litt, men etter at jeg har sett det, og dem har kjent det på kroppen, så kunne dem gjerne fått det bra igjen. Men det er dessverre ikke sånn angst fungerer. Anbefaler sterkt at du leser litt om evnet, så får vi se hvor mye klokere du ble av det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tok selv prøven på siden av en i år som prøvde for 11. gang. synes det begynner å bli nok da...

 

I prinsippet er jeg enig. Men likevel synes jeg det er vanskelig å være for bastant. Jeg satt også og småhumra av en gubbe som skjøt opp i høst, lurer på om han kom opp i tosifra antall forsøk. Lang sykdomsdiagnose, sterkt medisinert. Har eget elgvald på knapt 1000 dekar med et jakttårn midt i. Premium elgterreng. Stigen til jakttårnet fikk han satt på ekstra trinn i før årets jakt. Det ble for langt mellom trinnene, nå klarer han knapt å få føttene mellom hvert trinn. I fjor hadde han bokført 91 timer i tårnet, før elgkalven datt - siste dagen i jakta.

 

Skal vi ta fra han den gleden?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Og der har vi en som aldri har smakt på angst, skjønner jeg :wink::lol:

 

Jeg unner ingen i verden å ha skikkelig angst, men enkelte hadde det vært deilig å se møte seg sjøl i døra en dag.......ja, det er deg jeg mener finnlight, og flere andre rundt meg i det daglige :twisted:

 

Jeg har sett folk møte seg sjøl i døra, og dem har vært rimelig ydmyke når dem har truffet meg igjen etter at dem har rakka ned på meg og det jeg har slitt med. Og det har vært en sinnsykt deilig følelse se at dem lider litt, men etter at jeg har sett det, og dem har kjent det på kroppen, så kunne dem gjerne fått det bra igjen. Men det er dessverre ikke sånn angst fungerer. Anbefaler sterkt at du leser litt om evnet, så får vi se hvor mye klokere du ble av det :wink:

 

Hva gjør du når du får angst i skauen da? Når du har skutt etter elgen 10-11 ganger, å likevell ikke truffet??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...