Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

12 timer siden, Elgjaeger skrev:

Er dette en machete, er den virkelig kommet til Stavanger også? Eller er dette simpelthen en kokkekniv som sannsynligvis ikke blir rammet av macheteforbudet?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/KvVyne/Tre-unge-gutter-pagrepet-etter-vapnede-ran-pa-Storhaug

Hehe...nesten komisk, ta en liten titt på adressen i linken, da, gutter 😂

Skulle tro så sterke karer som bor der bruker hulemannens treklubber 😂

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir både flau og oppgitt over hva presumptivt voksne, oppegående mennesker klarer å lire av seg her. 

 

Tror dere det er en dans på roser å være utlending i dette landet? Nordmenn kan være ugjestmilde, ekskluderende og direkte fiendtlige mot innvandrere. Og en trenger ikke å være mørk i huden for å oppleve det, et rart navn kan være mer enn nok. På mindre steder holder det f*en ikke å være norsk, om ikke slekta er fra bygda vil du aldri bli helt akseptert. 

 

 

Edited by Erlend Meyer
  • Like 4
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DoctoRoy said:

Kan man rett og slett bare la være å betale en bot og så forsvinner den av seg selv?

 

Nei, den vert krevd inn av namsmannen. Men det betingar at den bøtelagde har nok midlar i "kvit" økonomi - viss det ikkje er pengar att etter at det nødvendige for livsopphald er trekt frå finns det ingen pengar å kreve inn. Går det lenge nok vert vedkommande bura inn.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Erlend Meyer said:

Jeg blir både flau og oppgitt over hva presumptivt voksne, oppegående mennesker klarer å lire av seg her. 

 

Tror dere det er en dans på roser å være utlending i dette landet? Nordmenn kan være ugjestmilde, ekskluderende og direkte fiendtlige mot innvandrere. Og en trenger ikke å være mørk i huden for å oppleve det, et rart navn kan være mer enn nok. På mindre steder holder det f*en ikke å være norsk, om ikke slekta er fra bygda vil du aldri bli helt akseptert. 

 

 

 

Om det er denne opplevelsen man har i Norge, kanskje spesielt som helnorsk (om det er lov å si noe sånn i dag?) så tror jeg man skal gå litt i seg selv. Føler meg rimelig sikker på at folk flest dømmer en person basert på oppførsel og personlighet, ikke på slektsnavn.

 

Nå vet jeg ikke hva som har blitt fjernet i tråden her, men på innlegget ditt sånn det står nå så ser det ut til at du prøver å forsvare handlingene til idiotene, med bakgrunn i at det er vanskelig å være innvandrer? Isåfall trenger du å gå enda et par runder med deg selv. Var ikke alltid så enkelt å være meg heller når jeg vokste opp, men jeg har da alltid vært hyggelig og høflig, og aldri angrepet noen med noe somhelst. Jeg kjenner folk som har havnet alvorlig på kjøret som fortsatt er hyggelige, høflige og ikke gjør skade på annet enn seg selv, som forsåvidt er trist nok det.

Jeg har sett innvandrere med nøyaktig samme utgangspunkt gå vidt forskjellige veier her i livet. Til og med brødre som ender opp på vidt forskjellig sti. Å forsvare oppførselen til disse gjengene er faktisk dødfødt, å utstyre seg tmed våpen og angripe andre er et valg de selv har tatt.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, vass skrev:

Føler meg rimelig sikker på at folk flest dømmer en person basert på oppførsel og personlighet, ikke på slektsnavn. 

Så hvis ikke du har opplevd det så skjer det ikke?

 

Og hvordan har jeg forsvart disse handlingene? Ved å ikke delta i det sedvanlige hylekoret? Ved å våge å kritisere Ola Dunk?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk, etter å ha vært litt rundt i løpet av livet, er at Ola Dunk er en av de bedre i klassen når det gjelder å være tolerant og imøtekommende overfor mennesker fra fremmede kulturer som kommer til landet.

Hva var det nå denne tråden handlet om igjen? Må bla opp og se.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Erlend Meyer said:

Så hvis ikke du har opplevd det så skjer det ikke?

 

Jeg kjenner mye folk og møter forferdelig mye folk fra alle kroker i landet, alle aldere, torpedoer til konsernsjefer, forskjellige nasjonaliteter etc. Jeg stammer selv fra noen svært små bygdesamfunn, bor selv i en bygd som rivaliserer heftig med nabobygda, min galne bestefar har vært på tv og sagt noe i form av at han heller skulle dø enn å bli kalla innbygger av nabobygda.. Det er overraskende mye kriminalitet og dritt her også som jeg gjennom jobben kommer borti. Det er utrolig sjeldent for meg å møte noe annet enn smil og latter, fordi jeg har en hyggelig, vennlig og hjelpsom fremtoning. At det finnes idioter som sikkert dømmer folket etter din standard benekter jeg ikke, men jeg garanterer at det er en veldig liten minoritet. Tror ikke det er sunt å gå rundt å tro at etternavnet ditt betyr noe, enten du heter Røkke, Muhammed eller Hansen.

 

Edit: Ja, oppvekstvilkår teller inn, men til syvende og sist er det du som går til angrep på noen, du som knivstikker og dreper, du som raner noen, det er ikke samfunnet eller oppveksten din.

Edited by vass
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Klart oppvekstvilkår er en faktor.
Og hvis slike vilkår er basert på forakt for vestlig demokrati, for et sekulært samfunn, respekt for lov, likestilling og  menneskeverd, så overtar klansamfunnet, hvor æresbegrep, vold og bruk av våpen (kniv i dette tilfellet) er en naturlig reaksjon.
Jeg har lite tro på at dette løses med "dialog", og fritidsklubber.
løfter en blikket en smule har dette skjedd og skjer i de fleste vestlige land, hvorfor skal Norge være et unntak?
Dette med voldsbruk, gjenger, bruk av våpen på gata har sakte men sikkert eskalert i takt med mengden av unge menn som kun har forakt for det samfunnet de lever i.

Edited by seawolf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

*herregud*

 

Tror dere virkelig at oppvekstvilkår ikke er en faktor? Det er ikke snakk om å forsvare, bortforklare eller legitimere slik adferd, men om man skal gjøre noe med problemet må man vel også forstå årsakene bak?

Herregud selv EM! Alle forstår at oppvekstvilkår er en faktor. Alle forstår også at det er lurt å forstå årsaken hvis man skal løses problemet. Hva er det du reagerer så sterkt på i denne tråden som gjør at du tror vi ikke forstår dette? Hva er det egentlig du mener du har forstått som ingen andre forstår? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

Løfter en blikket en smule har dette skjedd og skjer i de fleste vestlige land, hvorfor skal Norge være et unntak?
Dette med voldsbruk, gjenger, bruk av våpen på gata har sakte men sikkert eskalert i takt med mengden av unge menn som kun har forakt for det samfunnet de lever i.

Hvordan har andre land håndtert dette - og er det noe som kan overføres til oss?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Cruiser skrev:

Hva er det du reagerer så sterkt på i denne tråden som gjør at du tror vi ikke forstår dette?

Den evige fordømmelsen og hyling etter straff. Joda, det kommer man ikke unna, men det er jo også det vi allerede gjør. Desverre ser det ut til å være det eneste vi gjør, og da kjører en i bakspeilet. Seawolf nevner forakt for samfunnet de lever i, og det er nok ganske på kornet. Men å innrømme at det kanskje er samfunnet som har lært de dette er det få som vil.

 

Det største problemet er kanskje det som vass (og vavlo) representerer. Det heter seg at det er typisk norsk å være god, jeg vil si at sjølgod er langt nærere sannheten.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

Men å innrømme at det kanskje er samfunnet som har lært de dette er det få som vil.

Forklar gjerne hvorfor du mener dette Erlend Meyer, jeg ser ikke hvordan samfunnet har lært en folkegruppe til å knivstikker og rane (det er stort sett afrikanere som bedriver aktivitetene som kritiserer i denne tråden). Hvordan har samfunnet behandlet alle som ikke knivstikker og raner forskjellig fra den førstnevnte gruppen? Kanskje en god redegjørelse for ditt synspunkt vil virke som en motvekt i debatten, da oppnår du noe mer enn å bli frustrert over det som skrives her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til Oslo på tirsdag:

Jeg ankommer Oslo-S med tog kl.17.00, jeg skal gå til fots til Møllergata (ubevæpnet selvfølgelig), deretter skal jeg spasere tilbake til Oslo-S kl.23:00. Dersom dere ikke ser flere innlegg fra meg  etter 26/2 så har jeg gått føyka i en dyster statistikk. Jeg reiser aldri dit med mindre jeg ikke må. Etter det jeg ellers har lært så er de farligste ranere med våpen/kniv/skytevåpen de yngre. De yngre mangler impulskontroll og konsekvensforståelse, folk i moden alder fornekter seg ikke de heller, rus slipper også sperregrensene. 

 

Jeg har skrevet testamentet...

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg bodde i Oslo i mange år, det er mange steder jeg aldri ville dratt ubevæpnet, men det var for et par år siden. Nå er jeg ikke sikker på om jeg ville tatt T-banen på høylys dag i visse bydeler en gang, og i alle fall ikke om kvelden. Men så er det også en grunn til at jeg flyttet fra Oslo. Men lykke til i alle fall ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, slemmo skrev:

Nå er jeg ikke sikker på om jeg ville tatt T-banen på høylys dag i visse bydeler en gang, og i alle fall ikke om kvelden. Men så er det også en grunn til at jeg flyttet fra Oslo.

Jeg kjenner en franskmann som har bodd det meste av sitt voksne liv i Norge, hans norske kone foreslo at de skulle ta en lang week-end i Paris. Mannen satte seg fullstendig i vranglås, liker du slikt kan du heller dra til Marrakech fikk hun til svar. Han hadde mange gode idylliske minner fra sine yngre år i Paris hvor han stort sett var i trygge omgivelser. Han hadde for noen år siden vært innom gamle trakter å fikk se det han fryktet. Store forfall og fremmede mennesker og kultur, skyhøy kriminalitet og direkte frarådende å bevege seg inn i disse gatene å bydelene. Knivran eller å bli slått ned var en ikke usannsynlig konsekvens for en "utenforstående" som han. Han forlot området med fast beslutning om å aldri vende tilbake for å se sin hovedstad i et slikt sosialt forfall. Han ville heller bevare de gode minnene uten å bli provosert av den nye endringen. Han var veldig berørt når han tok dette opp med meg. Jeg velger vel å tro at dette ikke gjelder hele Paris, jeg har aldri vært der selv.

Jeg rotet meg bort i Londons tvilsomme østkant en gang, jeg fikk det travelt med å komme meg inn mot sentrum. En gang i Lisboa oppfattet jeg en situasjon ganske tidlig, hadde jeg ikke gjort noen veivalg der hadde jeg og kona blitt ranet. I storbyer har dessverre turister blitt særskilt jaktet på som "byttedyr" av de kriminelle. Mange av disse kriminelle er ikke opprinnelig fra det landet du besøker. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Erlend Meyer said:

Det største problemet er kanskje det som vass (og vavlo) representerer. Det heter seg at det er typisk norsk å være god, jeg vil si at sjølgod er langt nærere sannheten.

Forklar meg gjerne hvordan jeg er selvgod ved å prøve å både være og fremstå utad som en grei person? Gjelder det også da de innvandrerne jeg møter som også er svært hyggelige i fast jobb, mens store deler av slekta er innblandet i en eller annen form for kriminalitet? 🤨

 

40 minutes ago, Vaquero said:

Jeg kjenner en franskmann som har bodd det meste av sitt voksne liv i Norge, hans norske kone foreslo at de skulle ta en lang week-end i Paris. Mannen satte seg fullstendig i vranglås, liker du slikt kan du heller dra til Marrakech fikk hun til svar. Han hadde mange gode idylliske minner fra sine yngre år i Paris hvor han stort sett var i trygge omgivelser. Han hadde for noen år siden vært innom gamle trakter å fikk se det han fryktet. Store forfall og fremmede mennesker og kultur, skyhøy kriminalitet og direkte frarådende å bevege seg inn i disse gatene å bydelene. Knivran eller å bli slått ned var en ikke usannsynlig konsekvens for en "utenforstående" som han. Han forlot området med fast beslutning om å aldri vende tilbake for å se sin hovedstad i et slikt sosialt forfall. Han ville heller bevare de gode minnene uten å bli provosert av den nye endringen. Han var veldig berørt når han tok dette opp med meg. Jeg velger vel å tro at dette ikke gjelder hele Paris, jeg har aldri vært der selv.

Jeg rotet meg bort i Londons tvilsomme østkant en gang, jeg fikk det travelt med å komme meg inn mot sentrum. En gang i Lisboa oppfattet jeg en situasjon ganske tidlig, hadde jeg ikke gjort noen veivalg der hadde jeg og kona blitt ranet. I storbyer har dessverre turister blitt særskilt jaktet på som "byttedyr" av de kriminelle. Mange av disse kriminelle er ikke opprinnelig fra det landet du besøker. 

 

På et annet interesseforum er det en bruker som kommer fra Paris og tilbrakte sin ungdomstid i mindre heldige miljøer, og dette er noen tiår tilbake i tid allerede. Han har fortalt mange forskrekkende historier som skinner et litt annet lys på Paris enn hva som vanligvis gjøres. Jeg har aldri besøkt byen, så jeg ble rett sjokkert. Selv med disse tragiske terroraksjonene og mye mediadekning som har vært siste årene, så tror jeg fortsatt ikke at menig mann nødvendigvis har fått med seg at Paris etterhvert er et potensielt skummelt sted, av andre grunner enn terroraksjoner.

 

 

Mer tilbake til tema:

 

Det er godt å se motstand mot forslaget, men jeg tror fortsatt at vi må belage oss på at macheter/store kniver blir illagt en eller annen form for salgsbegrensning, men ikke nødvendigvis et rent forbud mot de. Jeg ser ikke problemet egentlig, så lenge voksne mennesker som ikke planlegger å bruke de på andre mennesker uten større bryderi fortsatt får kjøpt de. Hovedproblemet her er vel at å gjennomføre dette i praksis kan være utfordrende, og da vil et forbud være enkleste vei.

Alle kniver i et glassmonter hos de som måtte forhandle det kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er noen forskrifter som bestemmer dette, men jeg mener det allerede er etablert praksis med 18årsgrense på sverd, tveeggede kniver samt kniver med bladlengde over .. øh... en viss lengde. Husker ikke hvor mye det var, men mener det var noe rundt 25 cm, altså når ting begynner å bli litt seriøst.

Dette har jeg aldri hørt om at skal være særlig problematisk.

Link to comment
Share on other sites

Sett fra en politikers synsfelt, Machete-forbud er genialt:

Det er et tiltak som ikke griper inn i et eneste budsjett, gratis! Som andre her beskriver så berører det ikke det egentlige problemet. Det egentlige problemet er allerede tildelt en ny eller mer enn en milliard bare i Oslo. Her forers det med havre for døde hester. Denne situasjonen har eskalert i naboland og stater i Europa vi ellers vil sammenligne oss med, joda det er litt forskjell på Norge. Dette er et pengesluk som umulig kan dekkes inn, dette hullet er så dypt at du hører ikke milliardene treffe bunnen i hullet. Det er dømt til å tapes, vi har fått i Norge og Europa en ny "normalsituasjon" å forholde oss til. De som er valgt til å styre landet for seg og sine har mistet styringen, hadde de hatt det hadde ikke dette spredd seg til det vi ser i dag. Politikere elsker å promotere sine synspunkter i debatt - debatt og atter debatt. Bare ikke foreslå å gjøre noe, det er ikke bra. Mer penger skryter de ofte av når de fattet en løsning. Hverken penger eller Machete forbud vil reversere kjerneproblemet. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vaquero said:

Jeg har skrevet testamentet...

 

You only live twice 😁

 

Jeg har i stedet ordnet med forsikring som dekker alle utgifter og tapt arbeidsfortjeneste etter å ha brukt våpen i selvforsvarsøyemed. Så utrygg at jeg føler det er noe akutt behov for det har jeg imidlertid aldri vært.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Argumentasjonen er logisk og fornuftig, og gjelder interessant nok de fleste knivtypene som allerede er spesifikt forbudt også. 

Men tross alt bra at noen innen samme etat tar til motmæle,  for innlegget er en nyttig motvekt til det håpløse innlegget fra Hr. Søfting. 

Det ble kanskje i overkant mye ordspill til å oppfattes så seriøst som det burde, men får håpe det ikke forhindrer andre lesere fra å forstå hvor feilslåtte slike følelsesbaserte forbud er.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skog skrev:

 

"Kniv satt på spissen", ja! En forfatter som har sansen for ordspill! Flere eksempler fra artikkelen:

 

 - Jeg tviler vi får se kvalitative forskningsrapporter hvor - unnskyld uttrykket – kniven er kjørt i dybden for å verifisere eller falsifisere en hypotese -

 

 - Søftings hint om at et knivblad med «spesialherdet stål» skulle være ekstra farlig, stikker i alle fall ikke dypt.

 

 - Hvorvidt et knivblad har høy HRC-verdi med spesialherding som får metallurger til å sikle og gå av knivskaftet, -

 

 - men argumentet er ikke det skarpeste i knivskuffen og synes perifert i det store bildet.

 

- Eggende forbud eller forebygging -

 

 - Rune Søfting burde finslipt sine argumenter i debatten. Mitt innstikk er at hans knivtrekk mangler gode begrunnelser.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske at jeg kunne være enig Thor. Joda, den er godt og morsomt skrevet, og skjærer rett gjennom det vanlige pjattet som "forbudsbrigaden" kommer med. Men skal den være "bra" må den også ha en sjanse til å påvirke utfallet. Og så langt jeg kan se er fakta og saklig argumentasjon komplett ineffektiv mot politisk "handlekraft".

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt anpå hvilket klima det er snakk om og fornuftige mennesker forstår som regel fornuft. Det er den andre typen som er problemet.

 

For 3-4 år siden besluttet man å stryke alt som hadde hopet seg opp av blankvåpen og knivlover de siste 150 årene i Texas. Overraskende nok har det ikke blitt noen epedemi av folk som har blitt sablet ned, bestukket med stiletter eller har har falt på sitt eget sverd. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DoctoRoy said:

Det  ser faktisk ut som fyllekjøring dreper og skader flere i Texas enn at noen ramler og skader seg på sverd ja.

 

De roter litt med sannheten i den linken din, som de fleste advokater. Texas ligger i midtsjiktet i USA mtp fyllekjøring. Verstingene er de mindre folkerike statene med langt mellom folk.

 

Uber og Lyft har egentlig gjort mer for å redusere fyllekjøring enn noen politikere eller myndighetspersoner har. Det samme gjelder organisasjoner som AAA, som bl.a. tilbyr å taue deg hjem gratis på nyttårsaften hvis du er for full til å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Man regner med det er store mørketall. Det er fremdeles lov å prate i telefon her, men teksting osv. er verboten. Folk gir stort sett beng uansett, spesielt de yngre.

 

Hvis disse jævlungene hadde vært så teknologisk kompetente som de prøver å gi inntrykk av hadde de lært seg å diktere tekster i stedet for å styre med knokene med nesa nedi rattet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...