Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

4 timer siden, Bly skrev:

Øks! Ja det er farlige greier! Var det ikke en som klubba ned en Widerøepilot med en sånn i Finnmark? Kanskje best og forby finnmarkinger også, og samer.

For å rette deg der, det var en asylsøker fra Afrika som brukte øks på flyet. Flaks at det ikke gikk verre. Vi har hatt to tragiske tilfeller til i buss, en i Oslo (trikk?) og en på Vestlandet over fjella. Her også var det asylsøkere. På IKEA i Sverige hadde vi også et stygg episode med dødelig utfall med bruk av kniv fra varehylla, der var det snakk om dårlig integrering av noe slag, IKEA fjernet kniver fra sortimentet. Det var en brite som fortalte meg at der han kom fra var økser lenket fast i butikkhyllene, eller en måtte spørre pent å få en fra bakrommet. I sommer kjøpte jeg meg en ny motorsag, det ble ikke sjekket min psykiske bakgrunn eller behovsprøving, fritt salg enn så lenge. Motorsaga ble fraktet hjem i originalesken, for sikkerhets skyld.8) 

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker var det senere næringsminister for AP Odd Eriksen som avvæpnet ham, så dette har de tydeligvis jobbet med lenge innen partiet. 

 

Det er ting som går gal vei i enkelte miljøer i Oslo, og JB skal ha honnør for at han faktisk snakker høyt om det, for dét er det ikke alle i hans parti som gjør. Men her er han åpenbart på villspor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Vaquero skrev:

For å rette deg der, det var en asylsøker fra Afrika som brukte øks på flyet. Flaks at det ikke gikk verre. Vi har hatt to tragiske tilfeller til i buss, en i Oslo (trikk?) og en på Vestlandet over fjella. Her også var det asylsøkere. På IKEA i Sverige hadde vi også et stygg episode med dødelig utfall med bruk av kniv fra varehylla, der var det snakk om dårlig integrering av noe slag, IKEA fjernet kniver fra sortimentet. Det var en brite som fortalte meg at der han kom fra var økser lenket fast i butikkhyllene, eller en måtte spørre pent å få en fra bakrommet. I sommer kjøpte jeg meg en ny motorsag, det ble ikke sjekket min psykiske bakgrunn eller behovsprøving, fritt salg enn så lenge. Motorsaga ble fraktet hjem i originalesken, for sikkerhets skyld.8) 

 

Fellesnevneren er skarpe verktøy her ja.

 

 

På fergene på kysten er brannøksene som hang rundt om nå flyttet bort fra områder passasjerer har tilgang.

Vi tilpasser oss sånn litt og litt

  • Confused 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Forhåpentligvis får man nok før eller siden og ting går i motsatt retning. Det skjedde i Texas en gang på nittitallet. Etter at knivlovene ble revidert (les: fjernet) for et par år siden kan jeg putte en slik i lomma de fleste steder. Det er uansett ulovlig å stikke folk med den.

47AFFDB0-F762-42CD-AE1D-AE74EF3201EE.gif

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Med den logikken burde man være for å selge håndvåpen sammen med melk og brød, det er jo ulovlig å drepe folk.

Jeg er for å selge våpen og ammunisjon sammen med melk og brød. Tenk så fint der du klokken 8 om kvelden finner ut at du ikke har patroner til du skal ut klokken 5 om morgenen neste dag. Da kan du bare svingen innom "supern" i gata og handle deg ei pakke eller to med .308win ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Erlend Meyer said:

Er det mulig å droppe dette duste-argumentet? Med den logikken burde man være for å selge håndvåpen sammen med melk og brød, det er jo ulovlig å drepe folk.

 

Nei, det argumentet må gjentas til det uendelige så lenge det finnes duster som er villige til gi opp rettigheter for et totalt fjernt håp om at myndighetene lar dem i fred da.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Er det mulig å droppe dette duste-argumentet? Med den logikken burde man være for å selge håndvåpen sammen med melk og brød, det er jo ulovlig å drepe folk.

Det er ett kjempeargument. 

Det selges fortsatt masse potensielt farlige greier i dette landet. Vi forutsetter at dette brukes forsvarlig og lovlig. Noe det stort sett gjør.

Med kniver har noen funnet ut at dette prinsippet ikke er godt nok. Dobbel og trippel forbud som inkluderer vage definisjoner av lovlige knivtyper og bruksområder skal liksom løse underliggende problemer som egentlig ikke har noe med kniver å gjøre i det hele tatt. Politiet har sørget for å skaffe seg så stort handlingsrom ifht. kniv at forbud mot spesifikke typer bør være fullstendig bortkastet. Det finnes uansett neppe noe data som underbygger at enkelte knivtyper og åpningsmekanismer er farligere enn andre. Lover basert på føleri er en reell problematikk, Thors "dusteargument" er ikke dust, det er virkelighet uten føleri. 

 

Skytevåpen er annerledes, og bør innebære en viss kontroll.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Er jo ikke så mange år siden du kunne handle dynamitt uten noe spesielle papirer heller. Men det ble også borte rundt de tider vi startet å så ekstra befolkningO.o


Off Topic; Var dynamitt i fritt salg tidligere? Når ble det innført innstramminger rundt kjøp og salg av det?

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, MathiasH skrev:


Off Topic; Var dynamitt i fritt salg tidligere? Når ble det innført innstramminger rundt kjøp og salg av det?

Var ikke uvanlig at bønder osv fikk kjøpe det for fjerning av store steiner osv. Har hørt mange mer eller mindre vellykkede episoder av den eldre garde der de holdt på :P Husker i låven til bestefar fant vi igjen flere kasser som hadde blitt glemt. 

 

Hmm ser ut som 2010 var siste året de fikk lov til å ha dynamitt. https://www.tv2.no/a/3222644/

 

Trodde forbudet var eldre jeg?

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Jan Bøhler har kanskje ikke fått med seg at det ER ett forbud mot å bære kniv... det er klart at ett DOBBELT forbud er mye bedre enn ett enkelt forbud... samme som buksesele OG belte.. Jan Bøhler burde i stedet for å forby alle slags redskaper som potensielt kan være farlige, gå inn for å la Politiet arrestere disse Machetebrukerne stille de for retten UMIDDELBART ...Samt gå inn for å bygge flere og sikre ARBEIDSLEIRE for dette gjengpakket... la de få bruke energien sin på hardt fysisk arbeid....lenge.... så de kan tenke på noe annet enn å bli "krenka" og må forsvare "æren" innad i gangsterverden...Det er INGEN som har behov for å rydde kratt i Oslo sentrum kl. 02.15 en lørdag... vi vet hva motivet er;  la de jobbe i ett steinbrudd i 7 KALENDER år... om de bærer våpen/ machete... da hadde pipen fått en annen lyd tenker jeg.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, psAico skrev:

Skytevåpen er annerledes

Hvorfor?

For å dra Thors argument til det latterlige: Hvorfor kan vi ikke kjøpe taktiske nukes på super'n? Så lenge bruken er regulert trenger en ikke noe forbud. Det ER et dusteargument, ikke minst fordi et ikke overbeviser noen.

 

De fleste i dette landet (Thor: Dette forumet er norsk, hvilke regler som gjelder hos deg bryr jeg meg katta om) støtter dagens praksis med registreringsplikt og ren vandel for å eie våpen. Hvorfor? All misbruk er jo forbudt, holder ikke det? Jeg tror de aller fleste skjønner at man av og til må regulere midlene litt også. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg støtter forbud mot hverken machete eller kniv på offentlig sted. Men jeg kan vel kanskje se behovet for å forby bæring av macheter på offentlig sted uten skjellig grunn. Noe dagens knivforbud allerede dekker.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor det.

Kanskje en grunn kan være at kniver fortsatt finnes i ett hvert hjem og de fleste har brukt en siden de var ca. 3 år.

Ett skytevåpen i ukyndige hender utgjør en stor fare for både operatøren og alle i en viss nærhet. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Erlend Meyer said:

Hvorfor?

For å dra Thors argument til det latterlige: Hvorfor kan vi ikke kjøpe taktiske nukes på super'n? Så lenge bruken er regulert trenger en ikke noe forbud. Det ER et dusteargument, ikke minst fordi et ikke overbeviser noen.

 

In absurdium argumenter er for tapere. Det er snakk om kniv her. Fra mitt ståsted ser det ut som om «noen» stort sett bare omfatter deg selv. Ikke prøv å tillegge flertallet dine subjektive meninger. Det er ... dustete.

 

 

11 minutes ago, Erlend Meyer said:

 

De fleste i dette landet (Thor: Dette forumet er norsk, hvilke regler som gjelder hos deg bryr jeg meg katta om

 

Sukk. Du bryr deg katta om hva et prinsipp er også tydeligvis.

 

17 minutes ago, Erlend Meyer said:

 Men jeg kan vel kanskje se behovet for å forby bæring av macheter på offentlig sted uten skjellig grunn. Noe dagens knivforbud allerede dekker.

 

Så hva er poenget? Flere lover for å gi «noen» en varm og koselig følelse i magen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sprengstoff, som noen har dratt inn i diskusjonene, så har jeg ikke kontroll på alle detaljer, og det skjedde sikkert endringer(les: innstramminger) i 2010. Men, for ordens skyld, det var altså ikke i fritt salg fram til da. En måtte ha både dokumentert opplæring og et behov(for eksempel en landbrukseiendom).

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Jeffery skrev:

Når det gjelder sprengstoff, som noen har dratt inn i diskusjonene, så har jeg ikke kontroll på alle detaljer, og det skjedde sikkert endringer(les: innstramminger) i 2010. Men, for ordens skyld, det var altså ikke i fritt salg fram til da. En måtte ha både dokumentert opplæring og et behov(for eksempel en landbrukseiendom).

Det stemmer, jeg var med på den type arbeid på 90 tallet. På skogsvei til egen eiendom i familien. 

 

Alt har blitt hysterisk og mye farligere, jeg gir bort lommekniver til ungguttene i familien. Det triste er at de ikke kan ha dem i lomma som da jeg var guttunge.

DSC00107.JPG

En typisk kasse som jeg fant i en falleferdig låve, naboeiendommen. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sprengstoff har det vært underlagt restriksjoner og kjøpetillatelse så langt jeg kjenner til. Jeg tror det var regulert tilbake til 20-30 tallet.

Kniver kan man lage av en bit armeringsjern og en hagegrill, da blir det tøv å innføre restriksjoner, spesielt for fancy og eksotiske varianter som kun er farlig for innholdet i kjøperens lommebok.

Machete er et verktøy, men det er ikke nødvendig å ta det med på lørdagsfesten, selv om korde eller sabel var gallaantrekk for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

Tja, hvorfor det.

Kanskje en grunn kan være at kniver fortsatt finnes i ett hvert hjem og de fleste har brukt en siden de var ca. 3 år.

Ett skytevåpen i ukyndige hender utgjør en stor fare for både operatøren og alle i en viss nærhet. 

Her er vel hovedargumentet for at spissformuleringen til @Erlend Meyer ikke er så veldig relevant.

En viss skalering av krav i forhold til kompetanse som trengs for sikker håndtering, og evt (faen ta misbruk av det ordet:) skadepotensiale ved inkompetent sådan, virker fornuftig. Ikke hva som er mulig ved ulovlig bruk.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Thor skrev:

Så hva er poenget? Flere lover for å gi «noen» en varm og koselig følelse i magen.

Jeg tror du misforstod meg der, jeg støtter ikke forbudet. For det første dekker eksisterende lover (som jeg heller ikke liker) det viktigste, altså bæring på offentlig sted. Argumentet om at det ikke finnes tradisjon for machete er både feil og irrelevant, de kalles kanskje noe annet her og det er uansett snakk om et redskap med et helt legitimt bruksområde. Videre er det meningsløst å forby enkelte knivmodeller så lenge det finnes et utall lovlige alternativer. Ting som sverd og samekniv vil vel fremdeles være lovlig, da er man like langt. Og å forby samekniver vil vel (forhåpentligvis) være temmelig håpløst å få til?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Per-S skrev:

Vaquero - den kassen du har bilde av er fra før 1968.

Den kassa er utenfor min historie. Den illustrerer hva småbrukene drev på med etter krigen. På småbrukene der jeg holder til drev folk med sprengning, alle nære og fjernere naboer. Dynamitt var noe alle befattet seg med. De skulle komme bedre frem, hesten var fortsatt i tjeneste ut på 70 tallet. Men folk trengte bilvei og bedre veier til traktorer. Motorsagenes inntog satte fart på aktiviteten og mulighetene, bare de fikk bedre veier. Folk sprengte brønner også. Jeg var med på sprengningsarbeide så sent som på slutten av 80-tallet-starten på 90 tallet. Den gangen var dette også vanlig, men utdøende. Jeg fant dynamitt etter gamlingene en gang ute på 90-tallet. Gammel svett dritt i plastpose, jeg ble litt svett selv og fikk ryddet unna. På 40 - 50 - 60 tallet gikk det også en del i "bergkrutt" på vår gård.  Man leide boremaskin og betalte pr. meter. 

Heldigvis får ikke hvem som helst kjøpe sprengstoff i dag. Likevel savner jeg noen borehull her og der og en liten ladning der. 

 

Ting var ikke så farlig før, hva har skjedd? Har folk blitt mer skrullete? Har vi fått det for godt og for mye tid til overs og mangler spenning? 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Vaquero skrev:

Ting var ikke så farlig før, hva har skjedd? Har folk blitt mer skrullete? Har vi fått det for godt og for mye tid til overs og mangler spenning? 

 

Vel, vi er blant annet blitt velsignet med hippienes våte drøm, det fargerike felleskapet (på godt og vondt).
Så er det verdens største udemokratiske eksperiment (EU / EØS) hvor godt betalte byråkrater spyr ut lover, reguleringer og bestemmelser på overnasjonalt nivå (og hvor våre politikere, uansett farge og trosretning, lojalt følger opp).
I tillegg har vi våre lokale politikere som ser ut til å leve i troen på at forbud i alle tenkelige former er løsningen på alle problemer.
Hvorfor og hvordan "problemene" oppstår er mindre interessante, konklusjonen vil kanskje blitt ubehagelig og avslørende for de som sitter med ansvaret?

Når det gjelder privat bruk av sprengstoff, var faktisk mange av brukerne ganske flinke selv om de aldri hadde hatt kurs, men lært av andre.
Grøftedynamitt var velkjent på de gråsteinsholmene der jeg voks opp.

Edited by seawolf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, seawolf skrev:

I tillegg har vi våre lokale politikere som ser ut til å leve i troen på at forbud i alle tenkelige former er løsningen på alle problemer.

 

Troen på forbud og påbud deler politikeren med mannen i gata

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, seawolf skrev:

 

Vel, vi er blant annet blitt velsignet med hippienes våte drøm, det fargerike felleskapet (på godt og vondt).

 

Har det fargerike fellesskapet gjort de fleste av drapene med skytevåpen og sprengstoff som har skjedd i norge de siste 40 årene? Eventuelt med kniv øks eller machete? 

Eller er det ofte folk litt lengre ut på høyrekanten, gjerne etnisk norske nordmenn som har stått bak?

Bare spør siden det er 22.juli... :(

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Dagen for billige poeng ja.

22.juli er superinterressant på så mange måter å diskutere, kanskje spesiellt APs feiltolkning av folks reaksjon.  

 

For å svare mer direkte på det du spør om; ca 40% av kjente drapsmenn har vært personer med utenlandsk statsborgerskap. I tillegg kommer en del (ca 10%) hvor gjerningsmann tidligere har hatt utenlandsk statsborgerskap.

I "partnerdrap" er gjerningsmannen innvandrer i halvparten av sakene.

 

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

hippienes våte drøm

Det blir for enkelt. Poenget er vel heller at vi (og de fleste andre samfunn) har et fokus på økt sikkerhet og trygghet. Bare se på trafikken, biler som scoret bra på sikkerhet for 10 år siden faller helt gjennom i dag. Og resultatet er at antall trafikkdrepte har blitt mer enn halvert i min levetid, på tross av en stor økning i trafikken. Den samme tankegangen ser vi på de fleste andre områder i samfunnet. Men av og til går man litt langt, det er veldig lett å glemme et mindretall med ærlige og redelige hensikter.

 

Når det gjelder gjengproblematikken i Oslo er det naivt å tro at en kan løse problemet med forbud og straff. Man kommer selvfølgelig ikke utenom disse virkemidlene, men de har begrenset rekkevidde. Selv om et hvert samfunn vil ha en andel råtne egg i kurven er mange av disse skapt av samfunnet selv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mye av det som har endret seg er barnas deltakelse i forefallende arbeid. Tidligere var det vanlig at barn var med å arbeidet sammen med foreldrene når de hadde anledning. Da lærte de ulike former for arbeid, alt fra gårdsarbeid, snekkerarbeid, fiske osv. I dagens samfunn er det nær uvanlig at barn deltar i arbeid. Det gjør at den naturlige kompetanseoverføring som samfunnet tidligere var avhengig av er borte, vi spesialiserer oss og må gå på skoler for å kunne gjøre enkle håndverksjobber. Endring på godt og ondt.

Jeg var selv med på sprengingsarbeid og hjalp til med lagring og levering av sprengstoff fra jeg var 12-14 år gammel. Da lærer du litt av gangen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De siste årene har det nesten daglig vært slåsskamper med belter på Grønland, Tøyen og tilstøtende områder. Vi snakker vanlige lærbelter med litt vekt i spenna (Forøvrig de samme folka som slåss med lange kniver). Tipper vi får en maksstørrelse på beltespenner etterhvert også. Forbudet skal selvfølgelig gjelde alle og over alt, for vi snakker ikke om elefanten i rommet her i nisseland 🤨

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at straff ikke løser alle problemer, men det hjelper. Både vinnings og gjengkriminalitet er belemret med svært mange gjengangere. Låser man disse inn 10-20 år i slengen etter tredje dom lager de i alle fall ikke problemer i den perioden. Enkelte stater i USA har innført minimumsstraff rundt 10 år hvis man blir tatt med våpen under en mindre forseelse man blir dømt for (som normalt gir mindre enn f.eks. 1-2 år). Det har gitt resultater i at f.eks. vinningsforbrytere bevæpner seg i langt mindre grad. 

 

Skal man fikse rotårsaken til gjengkriminalitet må man få dem i jobb. Ingen har tid til å renne rundt i gatene for å lage trøbbel hvis de skal tidlig opp neste morgen. Det er lettere sagt enn gjort, så da er det symptomene som er enklest å ta fatt i, dvs. straff.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Thor skrev:

Det er mulig at straff ikke løser alle problemer, men det hjelper. Både vinnings og gjengkriminalitet er belemret med svært mange gjengangere. Låser man disse inn 10-20 år i slengen etter tredje dom lager de i alle fall ikke problemer i den perioden. Enkelte stater i USA har innført minimumsstraff rundt 10 år 

 

 

Ja, det er vel derfor det er så mye mindre kriminalitet i USA enn i Norge??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Dagen for billige poeng ja.

22.juli er superinterressant på så mange måter å diskutere, kanskje spesiellt APs feiltolkning av folks reaksjon.  

 

For å svare mer direkte på det du spør om; ca 40% av kjente drapsmenn har vært personer med utenlandsk statsborgerskap. I tillegg kommer en del (ca 10%) hvor gjerningsmann tidligere har hatt utenlandsk statsborgerskap.

I "partnerdrap" er gjerningsmannen innvandrer i halvparten av sakene.

 

 

Så 50% av alle drap begåes av folk med innvandrerbakgrunn?  Hvor finner man talla?

 

Billige poeng eller ikke, desverre er vel fakta at en god del drap begåes av folk som neppe kan sees på som del av et fargerikt fellesskap. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Tall fra politiet 2017:

1. Hovedfunn 1.1 Funn knyttet til drap i 2017 Det er registrert 25 drapssaker med 25 ofre og 29 gjerningspersoner. Dette er det nest laveste antallet drapssaker på ett år i løpet av de ti siste årene. 52 % av ofrene er menn, og 48 % kvinner. 83 % av gjerningspersonene er menn, og 17 % kvinner. Kniv ble benyttet som våpen i 60 % av sakene. En stor andel av drapene ble begått i gjerningspersonens eller offerets hjem. ( 72 %) Over halvparten av gjerningspersonene var arbeidsledige. (59 %) Over halvparten av gjerningspersonene var ruspåvirket. (55 %) 79 % av gjerningspersonene har norsk statsborgerskap, 17 % av disse har tidligere hatt et annet statsborgerskap. 80 % av ofrene har norsk statsborgerskap. 15 % av disse har tidligere hatt et annet statsborgerskap. Det foreligger siktelse i samtlige drapssaker fra 2017, men ingen av sakene er endelig avgjort i rettsapparatet.

 

@Chiefen.v-2 skriver 40%, ser vi på tallene som av utenlandsk opprinnelse blir det for 2017 ca.40% i underkant. Ikke helt skivebom fra Chiefen.v-2. Ser vi på andre fakta som eks. krisesentrene så er fordelingen 49% utenlandsk opprinnelse mot 43% nordmenn. Sterke tall fra minoriteter. Nå har ikke jeg tallene fra barnevernet, men har lest (finner ikke kilden) en stor forskjell på hvor en kommer i fra. Når det gjelder barnevernet så mottok de 11, milliarder ++ i 2017. De hadde fått en økning på nesten 15%. Årsaken er visstnok kjent. Selv har jeg sett og fått litt innblikk i klientellet hos barnevernet. Joda det er begge deler. Statistikk kan man også søke til det man vil, det er viktig å ikke legge inn subjektive holdninger og egne fordommer til grunn. Jeg har stor respekt for feltopplevelsen og virkeligheten fra folk i Politiet - Tollvesenet - NAV - Barnevern -  Krisesentere, de tegner oftest et bilde som ikke stemmer helt med folk som tror på et politisk evangelium. Denne skjevheten i sosiale forhold gir også utslag i mye annen kriminalitet knyttet til vold - smugling - økonomisk kriminalitet - vinningskriminalitet. osv. Dette henger fort sammen med integreringssuksess og utdanning/jobb. Innvandrerbarn og norske som henger etter p.g.a. fattigdom og utenforskap vil gjøre seg gjeldende i tiden fremover. 

 

Hva har dette å gjøre med oss:

Dette stresser politikere/byråkrater til nye forskrifter. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Thor skrev:

 

Det finnes ingen dumme spørsmål, men det finnes dumme folk. Noe du ettertrykkelig beviser.

 

Var spørsmålet mitt ikke dumt eller hører jeg til blant de dumme folkene?

 

Nok om det, men jeg tror ikke overdrevne strenge straffer er veien å gå, etter min mening mye viktigere at det reageres, at kriminelle handlinger blir slått ned på. Her på berget blir jo en stor del saker ikke behandlet av politiet, selv med kjent gjerningsmann. 

 

Tror det har mye større negativ effekt enn lengden på straffereaksjonen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, høggern skrev:

Så 50% av alle drap begåes av folk med innvandrerbakgrunn?  Hvor finner man 

 

Her finner du tall for de siste 10årene, https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/drapsoversikt/

2.generasjons innvandrere regnes som norske i statistikken, enten de offer eller gjerningsperson.

innvandrere som definert av politiet utgjør ca 13% av landets befolkning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lave drapstall har sammenheng  med akuttmottakenes innsats:

Det er opplyst (voldsforsker Bjørnebekk) om at mange potensielle drapsmenn og drapsforsøk er berget av en mer effektiv innsats fra ambulanser og sykehus/akuttmottak - korte avstander og god logistikk har hindret flere i å bli dømt for drap. Når det er nevnt så er voldstrykket og nivået noe annet enn det vi hadde tidligere. Det er tøffere nå enn før. 

 

Link to comment
Share on other sites

@Elgjaeger

 

Når noen roter sammen årsak og virkning og drar totalt gale logiske slutninger anser jeg det som dumt.

 

De virkemidlene jeg skisserte ble laget for å redusere allerede høy kriminalitet og det finnes statistikk på at de har virket. I motsetning til Europa har U.S. hatt nedadgående kriminalitet de siste 25 årene. Det som kjennetegner kriminalitetsbildet i USA er at i områder med homogene befolkningsgrupper ligger kriminaliteten på eller under Europeisk nivå. Ser man bort i fra 5-6 storbyer der demokratene har sydd puter under armene på visse folkegrupper i bytte mot stemmer, ligger man på Europeisk nivå nasjonalt. 

 

Som jeg sa, løser ikke lange straffer problemet, men det fjerner symptomene i større grad. For et hjemlig eksempel, kan jeg gjerne minne om hvordan det slo ut på innbrudds-statistikken når Oslopolitiet buret inne alle gjengangerene i påskeuka for et par år siden.

Edited by Thor
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Straff virker, det er det ikke tvil om. Men lovbrytere er som bikkjer, straffen må komme umiddelbart etter lovbruddet slik at det blir en direkte kobling. Blir det for lang tid i mellom lovbrudd og straff minsker effekten, som for  hunder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

 

Her finner du tall for de siste 10årene, https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/tall-og-fakta/drapsoversikt/

2.generasjons innvandrere regnes som norske i statistikken, enten de offer eller gjerningsperson.

innvandrere som definert av politiet utgjør ca 13% av landets befolkning.

 

 

 

Og den lille andelen blir dermed veldig overrepresentert hvis man er villig til å akseptere fakta.

 

Beklager plattheter, men jeg slapp opp for grønne tomler.

Edited by Thor
Skriveleif
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeger/skytteroppgave for høsten: Hva om hver av oss tar med oss et bymenneske på fjellet, fisker litt, koker kaffe, hygger oss og lar dem se hva en tollekniv faktisk kan brukes til? Gjøre opp fisk, spikke og slikt. Kanskje en aldri så liten Jegermeister ved bålet også... Kanskje de han få øya opp for noe anna enn asfalt. Hadde vært no' det. Fyrer av en salutt for Byfolkopplysning!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, BC.Airn skrev:

Jeger/skytteroppgave for høsten: Hva om hver av oss tar med oss et bymenneske på fjellet, fisker litt, koker kaffe, hygger oss og lar dem se hva en tollekniv faktisk kan brukes til? Gjøre opp fisk, spikke og slikt. Kanskje en aldri så liten Jegermeister ved bålet også... Kanskje de han få øya opp for noe anna enn asfalt. Hadde vært no' det. Fyrer av en salutt for Byfolkopplysning!

"Bare dau fisk som flyter med strømmen"

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel være litt forsiktig med å dra alle oss by- og drabantbyboere over en kam også. 

 

Café Latte drikker jeg ikke, men jeg setter pris på en god Cappuccino til XO’en etter middag.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...