Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

Bør greie seg med macheteforbud på Tøyen, Grønland og bydeler nord, syd og øst i Oslo. 

På tide å sette ned en kommisjon eller noe annet fjas som kan se på hvordan man kan ramme de man ønsker å ramme uten å tre idiotiske lover og forskrifter ned over hode på øvrig befolkning. Jeg er dritt lei politikere 😖

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Temmelig malplassert handlekraft,man skal jo allerede ha aktverdig grunn for å gå med kniv på offentlig plass. Politiet må jo ha evig nok hjemmel til å hanke inn pøblene i eksisterende lovverk. Hvilken aktverdig grunn finnes det for å kuke rundt i hovedstaden,og forsåvidt de fleste andre stader,med en machete..

Er det rart politikerforakten er stadig økende...

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, MorganKane skrev:

Den er laget for å sanke bjørkeris, men fungerer også til partytriks som sverdsluking.

 

FB_IMG_1532252981784_jpg_910b028d335c12f5c5d31b2446b64ce5.jpg.3c2d57a50e9d152a70b371f626a9cee9.jpg

Den kan bli lovlig som pryd til visse nasjonale festdrakter i visse bydeler, kultur får mye støtte. Det er sikkert vanlig redskap for de som stadig blir krenket og må gjenreise ære og respekt og  lokal kontroll.

Dersom dette ikke får gjennomslag må den øvrige befolkningen på 5 millioner underkaste seg en forordning om forbud, bare for å ramme noen få. Dette er så politisk talentløst at det er en skam. De som er i kategorien til å missbruke dette er få og godt kjent av politiet, ta det der og la resten av folket leve som før. De få som misbruker må tilpasse seg og ikke omvendt. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det har vært diskutert i forskjellige kniv tråder her tidligere, til og med en liten flott leathermann...som er på vandring med eieren sin, uten aktverdig formål, kan risikere stor streng bot for bæring av kniv på offentlig sted! Det er totalt på staur og vegg, mye, veldig mye av grunnen til det, ligger i lokale forhold i Oslo bygda! 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, psg-1 skrev:

Skjønner ikke hvorfor de kaster bort tid på å forby macheter. De som missbruker dette, får jo påtaleunlatelse uansett, og blir ikke straffet nesten uansett hvilke lover de bryter.

Du gir jo egentlig svaret på ditt eget spørsmål selv:

 

Siden «ungene» som løper rundt i Oslo med macheter er for unge til at politiet kan  gi dem noen straffereaksjon, så har de kommet frem til dette tiltaket. Det handler om å strupe TILGANGEN på macheter. Å stoppe salg fra butikker, og å stoppe import inn til landet.

 

Idoitisk løsning?...... JA.......Men å forstå den primitive (og samfunnsdestruktive) tankevirksomheten som ligger bak...... ENKELT.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel mer som knivforbudet. Jeg har til dags dato aldri blitt fratatt Leatherman-en som henger i beltet. Ikke i Oslo, Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Bergen, Trondheim eller Stavanger. Ikke når politiet har passert meg på gata, og ikke når jeg har snakket med dem om feilparkering eller om hvorfor jeg sparka den bikkja som fløy på meg på t-banen. 

 

Med et forbud mot macheter havner disse innunder den artige kategorien "voldsprodukter" og kan følgelig beslaglegges fra private hjem og biler. Det betyr neppe at noen kommer hjem til en av oss for å ta hageredskapen, men politiet har et verktøy til når de skal ta underutviklet ungdom. 

 

Men om det vitner om særlige mengder intelligens å ville forby et navn på et verktøy? Nei, det er akkurat den typen kunnskapsmangel som gjør at politikerforakten min stiger hver gang jeg leser nyheter... 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

Dette blir vel mer som knivforbudet. Jeg har til dags dato aldri blitt fratatt Leatherman-en som henger i beltet.

 

Veeel... Leatherman er jo framleis fullt lovleg, det er berre begrensa *kvar* du kan ta den med deg. Forbod mot machete blir vel heller som forbodet mot t.d. armbrøst eller "karatepinner". Går du med slikt på deg når du sparkar ei bikkje på T-banen så er sjansen stor for at det blir pisk på pungen. Og ser onkel ein proff armbrøst i bagasjerommet ditt (eller på leikerommet ved kontroll av oppbevaring) så slit du.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Olesøn skrev:

Med et forbud mot macheter havner disse innunder den artige kategorien "voldsprodukter" og kan følgelig beslaglegges fra private hjem og biler. Det betyr neppe at noen kommer hjem til en av oss for å ta hageredskapen, men politiet har et verktøy til når de skal ta underutviklet ungdom. 

 

Og når de kommer hjem til deg av en eller annen grunn og ser magneten din får de hektet på "brudd på våpenloven" på listen av fæle lovbrudd..

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Gillen skrev:

Macheteforbud er nå en ting, personlig er jeg mer bekymret over dieselprisene og pompengegaloppen til et visst parti mot skatter og avgifter 😜

 

Da kan jeg trøste deg med følgende sitat fra regjeringsplattformen,

 

Sitat

 «Ikke øke veibruksavgiften på bensin og diesel. Økte pumpepriser som følge av økte krav til omsetningspåbud for biodrivstoff og økt CO2-avgift på drivstoff ilagt veibruksavgift skal i sin helhet motsvares med reduserte avgiftssatser på drivstoff».

 

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om de bare vil slenge på "machete" sammen med batanga og springkniver og overlate til lovens lange arm å tolke hva som faller inn her, eller om de faktisk tenker å regulere utfra lengden på knivbladet.
 

Uansett må vel folk få kompensasjon om man evt blir tvunget til å levere inn kniver sånn uten videre? For (hobby) samlere vil jo dette kunne innebære langt større summer enn f.eks 1/2 auto endringene i den kommende nye våpenloven.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet så er det populært med beltespenner av en viss størrelse eller type, så kanskje man slipper unna med et forbud bare på store beltespenner. Det kommer til å bli opprør i Country & Westernmiljøet, men skal man forby noe så må man jo regne med å irritere noen.

Link to comment
Share on other sites

I kriminalitetsforebygging og -hindring er det viktig å ta årsaken. Ikke symptomene.

Jeg tror nok den enkelte polititjenestemann/-kvinne ser dette, men det er ikke enkelt når sentrale politikere jager popularitet gjennom symboleffekter; her macheteforbud. Innimellom ulvevern.

Kanskje enkelte områder i Oslo heller burde fått tett oppfølging, slik at vanlige folk kunne følt seg trygge. Og latt politiet få ressurser.

Om sentrale politikere i samme runde kunne innsett at Oslo har andre problemer enn resten av landet, så kunne det vært et håp. 

Da er det en forutsetning å løfte blikket, kaste skylappene og se de reelle problemene (gjengkriminalitet) i kvitøyet.

Men det er en altfor vanskelig øvelse, for enkelte. Undres over hvorfor...?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det kan så være - da må du som tydeligvis er ekspert på hvem som ikke er ekspert forklare sammenhengen med begrepene machete og sax slik at vi uvitende kan bli opplyste.

 

EKspert? Jeg har jo bare et skarve mellomfag i nordisk arkeologi.

 

23 timer siden, DoctoRoy skrev:

Oldsakssamlinger vil neppe omfattes av et macheteforbud. Et sverdforbud derimot.....

 

Leste du linken i innlegget mitt?

 

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

For eksempel ved å vise til belegg for at machetebegrepet var innarbeidet i vikingtidens språk. 

 

Teskjemodus på: Innlegget mitt viste hvilke våpen som var alminnelig brukt, 1000 - 1500 år før "machete" kom inn i språket. Jeg har omtalt det godt bevarte eksemplet av en "sax" fra Grimsdalsfjellene på forrige side i tråden. Det kan altså ende i kverna, når justisministeren fra partiet for "påbud, forbud og offentlige inngrep" får ut fingeren.

 

Ordet "machete" er et spansk ord, jeg leste det først ca. 1958, i ei bok fra skolebiblioteket om fangst av anakonda i Amazonas-området. Boka ble forresten senere sensurert av en kristelig lærer, fordi det skulle være bannskap i den. De andre elevene spurte meg om hva slags fy-ord som var i boka, men jeg husket bare at boa og anakonda var digre slanger, og at man hugg seg vei gjennom jungelen med noe som het machete.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Joda - jeg leste innholdet i Wikipedialenken. Men jeg ser ikke helt hvordan et macheteforbud skal ramme oldsakssamlinger. Vi har for eksempel krav til våpenskap for oppbevaring av kontrollpliktige skytevåpen mens man på museer kan se like våpen i glassmonter. Museer er ikke spesielt godt sikret - minner om innbruddet i Historisk museum i Bergen  der vikingskatter i dyre dommer forsvant.

Ellers kan jeg forsikre deg om at jeg med stor interesse leser de lenkene du legger ut - både i denne tråden og andre.

Edited by DoctoRoy
covfefe
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, BC.Airn skrev:

 

 

Om sentrale politikere i samme runde kunne innsett at Oslo har andre problemer enn resten av landet, så kunne det vært et håp. 

Da er det en forutsetning å løfte blikket, kaste skylappene og se de reelle problemene (gjengkriminalitet) i kvitøyet.

Men det er en altfor vanskelig øvelse, for enkelte. Undres over hvorfor...?

 

Kanskje fordi fokuset er rettet mot sykkelveier og forbud mot dieselbiler de dagene det er dårlig luft.
Men blir det nok fritidsklubber bemannet med batikkdamer med palestinaskjerf ordener alt seg sikkert, og macheteforbudet kan trekkes tilbake.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Ordet "machete" er et spansk ord, jeg leste det først ca. 1958, i ei bok fra skolebiblioteket om fangst av anakonda i Amazonas-området. Boka ble forresten senere sensurert av en kristelig lærer, fordi det skulle være bannskap i den.

 

"Kammeret" er en vidunderlig innretning, her får man fram minner som er over 60 år gamle! Boka het "Store Amazonas" på norsk, og hva galt den svartkristelige læreren fant i den, aner jeg ikke, den ble skrevet av en forfatter som virket flere år som metodist-predikant! "Amazon Adventure" er originaltittelen:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Adventure

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men blir det nok fritidsklubber bemannet med batikkdamer med palestinaskjerf ordener alt seg sikkert

Du lever i fortiden, akkurat som nhd med "arabere" i den andre tråden. Idag er det veganerdamer som tror 80% av jordens CO2 utslipp kommer fra kyr, og at reven har sjel. Ikke at det er noe bedre...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, FredrikW skrev:

 

Artikkelforfatteren skriver: " Faktisk kan det argumenteres for at det er bedre at gjengmedlemmer går rundt med macheter enn med kniver, - ".

 

Her er premisset feil, gjengene er ikke tvunget til en bestemt bevæpning. De har selvfølgelig med seg vanlige kniver også. Kanskje også skytevåpen.

 

Ellers har forfatteren helt rett, det er forbudt å skade/drepe folk, og det er forbudt å dra med seg farlige gjenstander "på byen". Som nevnt før i tråden, hvis man absolutt skal uttrykke enda en gang at slikt er forbudt, ved å nevne "huggert", holder det med å forby dette i visse deler av Oslo. Denne "moten" har foreløpig ikke spredd seg til resten av landet.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvem som helst blir høy og mørk når de ikler seg en machete xD Nevnte lenger oppe i tråden at politivedtektene kan brukes til å forby macheter der det er et problem. Kanskje det neste blir gjengbevæpning med øks? Løsningen ligger ikke i en rekke med forbud men i å nøytralisere gjenglederne.

Link to comment
Share on other sites

Det neste forbudet blir knallvåpen, garantert! De fleste som blir skutt i Oslo, blir skutt med modifiserte knallvåpen.

Hvis disse gjengfolkene hadde hatt litt humor, kunne de laget mye trøbbel for vanlige nordmenn. Slå hverandre ihjel med hockeykøller, tennisracketer, paraplyer, sykler, ski og staver. Det finnes jo ingen andre løsninger enn forbud, så.. da ville vi jo akseptert det også..!?

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/politiet-bekymret-over-hjemmelagde-handvapen/3423491766.html

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...