Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

På 10.2.2019 den 16.53, Thor skrev:

Begynner de å bruke golfkøller og man prøver å forby disse så skal du jaggu høre litt av et ramaskrik i pressen

 

Du kan alltids spøke med det,

men når vi utfra denne saken kan lese at noe så utbredt og allment akspetert som bil er i ferd med å bli farliggjort i rettsapparatet, da spøker det vel enda mer for smalere interesseområder som golf og baseball. For ikke å snakke om kniver og skytevåpen.

Sitat

«Bruk av bil sammenholdt med forkledning er en ikke ukjent måte å begå terrorhandlinger på i samfunnet generelt sett», heter det i dommen.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, psAico skrev:

«Bruk av bil sammenholdt med forkledning er en ikke ukjent måte å begå terrorhandlinger på i samfunnet generelt sett», heter det i dommen.

 

Kan se ut som politiet vil få mer enn nok å henge fingrene i rundt 24 desember da.....

 

 

Nisse.jpg

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det er gjort unntak for kniv på bunad - men det skal ikke forundre om det kommer et påbud om at knivbladet skal være fjernet. Forsåvidt ikke noe problem ettersom svært få tar kniven ut av sliren når bunaden er på

Jeg syntes det er et stort prinsipielt problem! Hvis dette blir en gjentagende overskrift i media: "Ennå en person knivstukket og drept av gjerningsmenn ikledd bunad", så er jeg med på at det ikke er et problem. Men... bunadskledde nordmenn driver ikke med slikt, ennå... Vi vet hvem som knivstikker. Man jakter rev for å få mer rådyr i terrenget, man teppebomber ikke skogen.

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Nå var saken oppe igjen i TV2 Nyhetene.

 

Raymond Johansen mener macheter ikke har noe bruksområde i Oslo. Kan man minne om at Ap i sin tid innførte forbud mot lakrispiper fordi de var redd for at barn skulle bli fristet til å røyke? Selv om jeg bor i Tigerstaden, ser jeg at Norge er mer enn Oslo, det ser det ikke ut som han gjør.

 

Politi og Tollvesen mener beslagstallene vil gå markant opp hvis macheter blir forbudt. Ikke noe problem å vise at man beslaglegger mer, det er bare å gjøre flere ting ulovlige.

 

Wara vil forby macheter, lurer på hvordan han samtidig unngår å forby samekniver? Han kan vel slite litt med gjenvalg som representant fra Finnmark da...

Link to comment
Share on other sites

https://kniveksperten.no/stromeng-samekniv-418.html

Prismessig utkonkurrerer  Macheten samekniven, det er nok derfor den ikke er så populær i asfalt og betongjungelen. Pluss minus en tusenlapp blir for drøyt for en som får bistand fra NAV. 

Samekniven svir i pungen når politiet beslaglegger dem på gata, bedre å rappe en som henger lett tilgjengelig i en jernvarekjede. Jeg trodde det var forbudt å bruke dem på folk i byen og på bygda, trenger vi flere lover for en gjeng som gir blaffen i alle lover uansett? 

Oslo er i ferd med å gi meg assosiasjoner til tragedien Rwanda, har vi fått "Lille-Rwanda" i Norden?

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt utrolig at ikke en eneste "journalist" kommer på å spørre om hvorfor disse nye forbudene skal hjelpe?

Det er allerede forbudt å ha med kniv uten aktverdig grunn, det er forbudt å true, skade, rane osv andre mennesker, hærverk/skadeverk er forbudt.

For oss mindre opplyste stemmekveg kan det se ut som om forbud har begrenset effekt....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

.......hvorfor disse nye forbudene skal hjelpe?

Det er allerede forbudt å ha med kniv uten aktverdig grunn,.....

Grunnen til at politi og noen politikere har presset frem dette tiltaket har fint lite med tiltak ute i gata å gjøre. Dette handler i all hovedsak om å stoppe den «private importen» av store kniver gjennom netthandel fra utlandet. Det er tollerne som gis økte handlings-mulighet med denne loven. Politiet ute på gata vil fremdeles slite like mye med drittungene i storbyen.

 

Vi vil merke mer og mer fremover - at det er nettopp tollvesenet som får større og større ansvar/myndighet til å «holde folket i ørene».

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke straffbart (eller forbudt) å være dum. Heller ikke å tenke dumme tanker. Og ikke å si dumme ting. Men dumhet synes å være smittsomt.

Tror noen virkelig at forbud mot diverse kniver (akkurat no machete) løser noe som helst?

Eller tyr noen til slike argumenter for å vise allmenheten at man gjør noe? Skal man ha «amnesti» for innlevering av macheter? Og igjen en kontroll av dette…?

 

Nei, la de gode politifolka få ressurser til å ta ondet ved rota: gå etter bakmennene, gjenglederne, medlemmene, her ligger nok mye av Osloproblemet.

Eliminèr årsakene til utryggheten, ikke symptomene. Ta dem bort fra gata, gi dem lang straff med adekvat oppfølging. Preventivt.

Man skulle ønske Regjeringa kunne utvise klokskap, på en slik måte at polititjenestemenn, ambulansepersonell og innbyggere kunne være trygge.

Har snakka med folk som har bodd i Oslo lenge, og de nevner «svensketilstander», men det er nok ikke helt stuerent enda.

Men det krever «baller» av vår Regjering å ta ondet ved roten. Og klokskap. Ikke unnfallenhet og dumskap.

 

Så kunne vi som ønsker å leve i fred og fordragelighet få nyte våre liv i samkvem med andre. Og benytte våre redskaper når vi er i fjell og mark.

Alt mens vi visste at de som jobber 24/7 for å holde samfunnet trygt også hadde tryggere kår.

Og sett at det er forskjell på Oslo øst og ei grend i Sogn. Men da må nok «baller» inn i Regjering.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Vaquero skrev:

https://kniveksperten.no/stromeng-samekniv-418.html

Prismessig utkonkurrerer  Macheten samekniven, det er nok derfor den ikke er så populær i asfalt og betongjungelen. Pluss minus en tusenlapp blir for drøyt for en som får bistand fra NAV. 

De har ikke så dårlig råd. I tillegg til NAV har de fleste har en ganske robust kontantøkonomi fra narkotikasalg. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Grunnen til at politi og noen politikere har presset frem dette tiltaket har fint lite med tiltak ute i gata å gjøre. Dette handler i all hovedsak om å stoppe den «private importen» av store kniver gjennom netthandel fra utlandet. Det er tollerne som gis økte handlings-mulighet med denne loven. Politiet ute på gata vil fremdeles slite like mye med drittungene i storbyen.

Hmm det var nytt for meg. Dette er faktisk en av de mest populære "machetene" blandt gutta. Ikke noe import, XXL leverer

 

3C39809C-F097-4CE8-8C88-3EE93D3A2268.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Cruiser skrev:

Hmm det var nytt for meg

Da har du ikke fulgt mye med på nyhetene i det siste.  XXL vil selvfølgelig også måtte stoppe salget sitt. Men du skjønner vel at det ville hjulpet lite hvis ikke posten kan stoppe den samme kniven ved sorteringsannlegget sitt?

 

Har du virkelig ikke fått med deg de siste nyhetsreportasjene der politiet står inne på post-mottaket og viser frem knivene som bestilles over nett?

Link to comment
Share on other sites

"Byrådsleder Raymond Johansen (A) er bekymret for utviklingen.

– Vi vet at kniv er ett av de mest brukte våpnene i de nye gjengmiljøene fordi det er lett å få tak i, og vanskelig å oppdage. Den mest utbredte knivtypen er machete, som også er den farligste, sier Johansen, som mener det er svært alvorlig at macheter selges uten aldergrense og til en lav pris på nett og i en rekke butikker."

 

Første setning fra Raymond her er riktig. At machete er mest utbredt er 100% feil. Vanlige kniver som lett medbringes i en lomme er mest utbredt. Vi har mange drap og alvorlige skader med vanlige kniver, har vi noen med machete i det hele tatt? Jeg kommer ikke på noen i farten..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Linken din understreker forsåvidt noe av poenget mitt. Dette er en ikke gjengrelatert hendelse med et hjemmelaget våpen. Jeg fant ingen flere drap med machete i Norge. Gjengene i Oslo truer og veiver en og annen gang med machete, men det blir sjeldent skader av det og ingen er drept så langt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Vaquero skrev:

Hvor har det blitt av vår kjære venn Petter Eide i SV:

Her om dagen holdt han takten med trommene sine hvor han var i mot lover og forbud som rammet kollektivt...........:roll:

Sitat

– Vi bagatelliserer ikke utfordringene som er i Oslo. Samtidig vil jeg ­advare mot at spesielt Frp prøver å portrettere Oslo som en farlig og utrygg by. Det er en kjent strategi fra høyrepopulister å spille på utrygghet og å blåse opp enkelthendelser for å skape frykt, sier Eide til Klassekampen.

 

35 ulike knivepisoder i Oslo i januar. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, slemmo skrev:

...kokkekniv...

Sannsynligvis et langt skumlere verktøy enn en machete.

Jeg har mange kniver. De fleste ganske alminnelige, og ganske små brukskniver i norsk tolleknivtradisjon, men jeg har da også en del litt "styggere" saker. Gjerne innkjøpt i ungdommen, fordi de var "tøffe" Jeg er likevel ikke i tvil om hvilken av knivene jeg eier jeg ville ha valgt, hvis jeg av en, eller annen besynderlig grunn, skulle utruste meg med kniv for å skade, eller true noen. Det hadde blitt en 25cm kokkekniv fra Victorinox.

Link to comment
Share on other sites

En typisk machete som du får kjøpt er jo et verktøy laget for å rydde kvist o.l. Den er hverken spiss, eller særlig skarp, da det ikke er nødvendige egenskaper for oppgaven den er tiltenkt. En kokkekniv derimot er spesiallaget for å skjære raskt og effektivt i kjøtt. 💡

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje en aldersgrense ville hjelpe? Nei forresten det var et dårlig forslag. Da får jeg holde på at et høyere bøtenivå hjelper. Det som merkes på lommeboken bruker å virke. Nå den pågrepne er mindreårig så er det foresatte som får presentert boten. Så får det bli en diskusjon mellom poden og de foresatte i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Macheteforbud blir som lakrispipeforbud. Ingen praktisk effekt. Gutta stikker, kutter og slår med det de får tak i. Forbyr de machete, stiller de med sverd, syl, stemjern, skrutrekker balltre, golfkøller, kubein, øks, hammer osv.. forbud hjelper ikke en dritt. 

Bøter hjelper ikke en dritt. Bøtene som utferdiges ifm disse sakene betales stort sett ikke. Er det ikke noe som heter å ta problemet ved roten 🤔 jeg tror uansett det er for sent å snu utviklingen. Det er helt kaos i Oslo folkens. Som chiefen sa, 35 ulike knivepisoder i januar, og fortsatt er Sophie Elise og Farmen på forsiden av avisene 🤷🏻‍♂️

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Kanskje en aldersgrense ville hjelpe? Nei forresten det var et dårlig forslag. Da får jeg holde på at et høyere bøtenivå hjelper. Det som merkes på lommeboken bruker å virke. Nå den pågrepne er mindreårig så er det foresatte som får presentert boten. Så får det bli en diskusjon mellom poden og de foresatte i etterkant.

 

Så enig.
Presenter gjerne de håpefulles foreldre med en regning på 20.000 hver for bæring av kniv på offentlig sted.
Sett i sammenheng med en kniv i hanskerommet på bil, skulle dette minst kvalifisere for samme type reaksjon?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OT, men for ordens skyld. Lakrispiper var vel strengt talt aldri forbudt. Det var bare ikke lov å markedsføre dem med "synlig oppstilling" i butikkene.

 

Mer OT. Macheter har gjerne så bredt blad at de bør kunne duge som bordtennisracketer😁 Sånn apropos mangel på fritidsklubber.

Link to comment
Share on other sites

On 2/20/2019 at 10:07 AM, Cruiser said:

Hmm det var nytt for meg. Dette er faktisk en av de mest populære "machetene" blandt gutta. Ikke noe import, XXL leverer

 

Eg har faktisk ein slik, og den er kortare enn både samekniven og kokkeknivane mine. Viss *dette* er ein type kniv regjeringa ønsker å forby så slit vi, då blir definisjonen på "machete" veldig vid.

 

Kniven er forøvrig totalt ubrukeleg til alt eg har prøvd den til. Den er for lett til å hogge med, for sløv (den kan skjerpast, men er sløv igjen omtrent før du rekk sette den tilbake i slira) til å skjære med og for stygg til å pynte med. Men må ta eit lite forbehold om at den duger til å stikke folk med, det har eg ikkje testa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, slemmo said:

Dette skyldes ene og alene en akutt mangel på fritidsklubber, dere skjønner vel at de slåss med macheter fordi de kjeder seg og mangler biljard og bordtennistilbud i nabolaget.

 

Det er mange enkle forklaringar på komplekse problem i denne tråden. Opp med handa alle som faktisk har kompetanse på dette feltet. Ver obs på at verken sunt bondevett eller utdanning frå Livets Harde Skole reknast som kompetanse utanfor diskusjonsfora og kommentarfelt.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, joska skrev:

 

Eg har faktisk ein slik, og den er kortare enn både samekniven og kokkeknivane mine. Viss *dette* er ein type kniv regjeringa ønsker å forby så slit vi, då blir definisjonen på "machete" veldig vid.

Det er det jeg sliter med å forstå, hvordan skal «machete» defineres, funksjon av lengde, bredde og vekt eller kun utseende? 

 

Blir jo interessant å se hvor mange andre nytteredskaper og verktøy som faller i «forbudt» kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...