Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

Nok en gang: Ikke tilbakevirkende kraft. Det er når du blir STRAFFET for noe som var LOVLIG da du gjorde det, men har blitt forbudt ETTERPÅ. Å gjøre det ulovlig i dag å eie gressklipper, forlange den innlevert innen midnatt og så straffe deg for å ha den i morgen er innafor. Å straffe deg for å ha eid den i går er tilbakevirkende kraft og er ikke innafor.

 

Beklager, men etter å ha forklart det der hundre og ørten ganger de siste to åra kan jeg faen ikke fatte at det skal være så vanskelig... 

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Olesøn said:

Nok en gang: Ikke tilbakevirkende kraft. Det er når du blir STRAFFET for noe som var LOVLIG da du gjorde det, men har blitt forbudt ETTERPÅ. Å gjøre det ulovlig i dag å eie gressklipper, forlange den innlevert innen midnatt og så straffe deg for å ha den i morgen er innafor. Å straffe deg for å ha eid den i går er tilbakevirkende kraft og er ikke innafor.

Begge deler er tilbakevirkning, men skilles i norsk rettspraksis som egentlig og uegentlig tilbakevirkning, der man har valgt å se på uegentlig tilbakevirkning som å ikke være i strid med grunnlovens §97

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bback skrev:

Om man har kokkekniver, brødkniver, hageredskaper, verktøy osv må da dette kompenseres økonomisk om man må levere dem inn.

 

Ja, du må så gjerne tro det, da tror du vel også at det kommer en rødkledt, korpulent person med sekk ned gjennom pipa om en måneds tid?

 

Kniver, Mini-14, biler, hus, hvasomhelst - regjeringa har lagt seg på et prinsipp om at du i beste fall får tilbake "bokført verdi". Les om pelsdyrsaken på Nationen.no. Og bruk drillen din, før regjeringa vedtar å inndra den.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Ja, du må så gjerne tro det, da tror du vel også at det kommer en rødkledt, korpulent person med sekk ned gjennom pipa om en måneds tid?

 

Kniver, Mini-14, biler, hus, hvasomhelst - regjeringa har lagt seg på et prinsipp om at du i beste fall får tilbake "bokført verdi". Les om pelsdyrsaken på Nationen.no. Og bruk drillen din, før regjeringa vedtar å inndra den.

 

Om du forstår konteksten så ser du sikkert at det er liten tiltro til politikerne her.
Har selv kniver til en verdi av 20-30 tusen som faller inn under ett evt 25 cm forbud. Er urimelig at jeg må destruere disse uten kompensasjon om det blir aktuelt (uegentlig tilbakevirkning - takk @psAico ). Og til @Olesøn - jeg har da ikke peiling (eller faen ikke peiling for å bruke dine ordlag) på hva du evt kommenterer deg om da jeg sporadisk er og snuser rundt her.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bback skrev:
Om du forstår konteksten så ser du sikkert at det er liten tiltro til politikerne her. -  -

Er urimelig at jeg må destruere disse uten kompensasjon -

 

Jo, jeg skjønte det. Men pelsdyrsaken, og Mini-14, viser at de styrende "tåler så inderlig vel" hvertfall den urett som foregår utenfor Ring 3. Det er familier som har bygd opp pelsfarm i 100 år, den kan ha en gjenskaffelsesverdi på 20 - 30 - 40 millioner, men er nedskrevet til nærmere 0 i regnskapet, og da får de ingenting igjen. Og dette er fra "de borgerlige", som lovpriser "den private eiendomsretten" i høystemte toner ved festlige anledninger. Noen erstatning for forbudte våpen, kniver etc. kan vi bare glemme (men Victorinox'en min får de f**n meg ikke!).

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Historie skrev:

Pod sier i høringsutkastet at problemet er størst i Oslo. Da må det gå an regulere dette i politivedtektene for Oslo.

 

Et meget godt poeng! Og dette må vi alle sammen sørge for at kommer "rette vedkommende" for øre/øye, ved å sende inn høringssvar. Og gjerne være "Tordenskjolds soldater". I tillegg til at hver enkelt skriver svar, kan vi også sende svar fra speidertroppen, jaktlaget, gourmet-klubben, og "vedkløyving-med-kniv"-foreninga.

 

"Machete-forbudet" er enda et bevis på at alt tenkes i Oslo-rammer. Det samme ser vi, når MDG vil legge avgift på fly, for at folk skal ta tog fra Bodø til Røst. Man mangler kunnskap om store deler av landet. Ja, til og med det "sentrale Østlandet" ser ut til å være et "hvitt felt på kartet", for folk som har sovet i geografi-timene (heter vel "O-fag" nå, en salig blanding av alt mulig), når man ikke en gang vet hvor Gjøvik og Lillehammer er:

 

https://www.nationen.no/politikk/geografibom-fra-regjeringen-plasserte-gjovik-og-lillehammer-i-hedmark/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I 1978 arbeidet jeg på Bømlo, øya med 6 kirker og 18 bedehus (kanskje ikke noe ideelt sted for en ateist?), og skjøt for Bremnes skytterlag. Krageren og M/67'en jeg brukte da, var nok ikke så bra som STR 200-ene jeg bruker i dag.

 

For øvrig gikk jeg ut av folkeskolen i 1961. I et av årene før var jeg på jobb hos en nabo i "potetferien", der jeg kuttet ku-nepe før ensileringa, med en heimelaga "machete". Barnebarna til bonden får vel leite fram denne remedien, og levere den inn til Erna & Co, så de slipper ferie på Ullersmo.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 17.7.2018 den 22.41, Geco5 skrev:

Tviler på at noen på Østlandet, har tid til å går rundt å benytte et kniv-/machete lignedne redskap for å "laue", eller tynne laukrattet. Har de tid (og vilje), så brukes nok en tynnings/ryddnings sag. Motordrevet.

 

Hmmm, det er faktisk ganske mange fluefiskere som har machete i ryggsekken. Når man kommer til ett fint fiskevann, ser at det vaker 7m fra den tetteste krattskogen, så er en machete uhyre effektiv hvis ikke man kan kast som snakeroll/snapT/circleC

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, fluefiskern skrev:

Hmmm, det er faktisk ganske mange fluefiskere som har machete i ryggsekken.

Vei ikke helt hva du definerer som machete, viker som noen har et ganske vid defelisjon på det. For meg har machter langt blad, 50 - 70 cm, selv om noen vestlige har utviklet noen korte greier de kaller for machete. :( Det er vel mest et salgstriks. :( Er vel bedre med en liten sammenleggbar sag, enn en machete. Også bedre enn en  8" - 9" samekniv.   :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Geco5 said:

Vet ikke helt hva du definerer som machete, viker som noen har et ganske vid defelisjon på det

Det er vel litt av problemet. Ikke en gang de som skal utforme loven har klart å finne en definisjon på machete. P.t. så er det ca. alt over 25cm.

 

36 minutes ago, Geco5 said:

Er vel bedre med en liten sammenleggbar sag, enn en machete. Også bedre enn en  8" - 9" samekniv

Frem til nå har det heldigvis vært opp til hver enkelt hva som er mest praktisk, eller bedre. Stort sett gidder ikke folk å drasse med seg uegnede redskap i skog og fjell, så untatt en bitteliten flekk på kartet, innerst i Oslofjorden, er aktverdig bruk av machete-lignende redskap ganske selvregulerende.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Nå har jo skarpe jurister og byråkrater definerte det til noe med 25cm langt knivblad.....

Da er det tale om norsk lovgivning. :) Har vel lite med machete  begrepet å gjøre, bare at machete også vil være for langt og forbudt. Har folk her i landet bruk for knivblad på over 25 cm (10") må de gjerne argumentere for det. Men de argumenter jeg har sett, viker ganske vage, tildels tullete. De som har noe erfaring med redaskap og bruk av redskaper i naturen, burker vel noe langt annet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Vei ikke helt hva du definerer som machete, viker som noen har et ganske vid defelisjon på det. For meg har machter langt blad, 50 - 70 cm, selv om noen vestlige har utviklet noen korte greier de kaller for machete. :( Det er vel mest et salgstriks. :( Er vel bedre med en liten sammenleggbar sag, enn en machete. Også bedre enn en  8" - 9" samekniv.   :)

Den på bilde er den lille macheta mi, den store ligger desverre i tursekken. 

 

En liten sag tar mye lengere tid og rydde med da, hvis det bare er kratt og man trenger 5x1m for fluekastinga's del 

20191125_192614.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, fluefiskern skrev:

Den på bilde er den lille macheta mi, den store ligger desverre i tursekken.

Lattelig å kalle den kniven for machete. :(  Tror faktisk jeg skulle kappe ned vanlig småkratt raskere md en liten.  sag, enn det du klarer med en stor kniv. :)  Småtrær under 3 cm, skjærer jeg gjennom direkte, med et kutt med av vanlig liten turkniv, så det tenker jeg ikke på. Men hvilke fiskere er det som rydder kratt, for å fiske? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, erikraude skrev:

Argument: Jeg vil skjære brød.

På tur klarer jeg å skjære brød, med en bladlenge på 6,5 cm. :) Men når amatører ikke vet hva de driver med, så må dem vel ha en sabel for å skjære brød. He.. he..

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Geco5 skrev:

Lattelig å kalle den kniven for machete. :( Tror faktisk jeg skulle kappe ned vanlig småkratt raskere md en liten.  sag, enn det du klarer med en stor kniv. :) Småtrær under 3 cm, skjærer jeg gjennom direkte, med et kutt med av vanlig liten turkniv, så det tenker jeg ikke på. Men hvilke fiskere er det som rydder kratt, for å fiske? 

Ja da får du le så mye du vil, men den holdt din spec på 50cm da, gerber selger den som machete 

 

Og som sagt tideligere, så er det fluefiskere som ser fisk på plasser det er "umulig" å kaste uten rydding, som tar frem en machete, svosj svosj svosj, så får man kasta effektivt 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, fluefiskern skrev:

Ja da får du le så mye du vil, men den holdt din spec på 50cm da, gerber selger den som machete

Da har du stor hand, hvis den kniven har bladlengde på 50 cm. :) Undrer på hvor du har det fra, at fiskere bruker machete på å rydde kratt? Men,hver sin smak.

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Geco5 skrev:

Men jeg diskuterer nå ikke tråden, men et begrep brukt i tråden! :(

Hvorfor det egentlig?

Mye av det problematiske med å prøve å utforme en lov mot macheter er jo at det ikke er definert. Dermed blir en masse nyttig redskap ulovlig pga et veldig lite problem i et veldig avgrenset geografisk område...

Link to comment
Share on other sites

Jeg og flere andre venner bruker det, mange av kundene mine har brukt det, har sett de bruker det på noen fiskefilmer også. Så det er igrunn ganske normalt virker det som 

 

Er ikke alle som kan snap t, circle C, snakeroll, vodoo cast. Hvis ikke man kan spesialkastene, så må man rydde litt 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Geco5 skrev:

Da har du stor hand, hvis den kniven har bladlengde på 50 cm. :)Undrer på hvor du har det fra, at fiskere bruker machete på å rydde kratt? Men,hver sin smak.

 Var vist bare 46cm blad. Men den store har vel 60-65 da, men den ligger på lageret med alt det andre jeg ikke bruker så ofte 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

På tur klarer jeg å skjære brød, med en bladlenge på 6,5 cm. :) Men når amatører ikke vet hva de driver med, så må dem vel ha en sabel for å skjære brød. He.. he..

Ha Ha

 

1 time siden, erikraude skrev:

Og det er vel ikke så reint få av oss som skjærer brød med en sånn:

https://www.cg.no/victorinox-konditorkniv-26cm-treskaft

 

Nå skal den vel funke om jeg må slipe av halvannen cm også, men...

Dette er en kniv alle burde ha på kjøkkenet. Kjempegod til svært mye. Synd at Clas Ohlson ikke lengre selger utgaven med plastskaft.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Geco5 skrev:

Har folk her i landet bruk for knivblad på over 25 cm (10") må de gjerne argumentere for det. Men de argumenter jeg har sett, viker ganske vage, tildels tullete.

Tja, for å komme med et slikt (tullete) argument Kniv under 25cm er godt egnet til å skjære med/kutte med, mens en over 25cm er best egnet til å hogge med/kviste med... ...selvfølgelig kan du jo kviste med en kortere kniv også, men, da må du bruke mer kraft for å oppnå samme "dreisen" på redskapet. ...den kan vel sikkert brukes som en alternativ og billig form for styrketrening og ikke minst tålmodighetstrening...😠

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Det som er tullete er at ofrene av lovforslaget skal argumentere for noe som helst. De som vil innføre ett forbud bør sitte på argumentasjonsbyrden, og så langt har jeg ikke hørt noen gode argument.

Det er altså snakk om å potensielt forby alt over 25cm. Tusenvis av lovlydige mennesker kan miste retten til å erverve helt ordinære nytteredskap. PODs anbefaling er full overkjøring av befolkningen, ved å gi lovendringen tilbakevirkende kraft, bare for å unngå «unødvendig» belastningen på egen etat. 

Det er nesten tragikomisk hvor langt man strekker seg for å brekke inn med skoskje, ett fullstendig uproposjonalt lovforslag. Ett forslag som så opplagt uproposjonalt at det ble nedstemt av stortinget i første runde. Som altså skal fikse ett problem som er helt vanvittig begrenset geografisk, og til alt overmål allerede forbudt. 

Besynderlig nok er det ingen som ser ut til å ha store betenkligheter med å presse dette mothårs gjennom systemet i denne ekstraomgangen.

Og vi snakker altså om de samme folkevalgte som er så bekymret over inngripen i folks frihet at de må utrede om man skal forby homoterapi.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Denne saken diskuterer vi i to forskjellige tråder, den andre ligger under "Kniver".

 

Siste innlegg i den tråden viser til en oppsummering på  Tryneboka:

 

https://www.kammeret.no/topic/85327-machete-blir-sannsynligvis-forbudt/?do=findComment&comment=1297943

 

 

3 timer siden, Geco5 skrev:

På tur klarer jeg å skjære brød, med en bladlenge på 6,5 cm. :) Men når amatører ikke vet hva de driver med, så må dem vel ha en sabel for å skjære brød. He.. he..

 

 

Argumentet "det jeg ikke liker/bruker/får til/har/gjør, skal pinadø ingen andre heller får ha/gjøre", er ganske effektivt, for å få oss alle sammen til å sitte på en stol og stirre tomt ut i lufta.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Geco5 skrev:

Har folk her i landet bruk for knivblad på over 25 cm (10") må de gjerne argumentere for det.

Laksekniven min er 30cm

 

0728412e-b2f8-4b0f-b5cb-a1b419095379.jpg

 

8 timer siden, psAico skrev:

Det som er tullete er at ofrene av lovforslaget skal argumentere for noe som helst.

Ja, det er tullete.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Geco5 skrev:

Har folk her i landet bruk for knivblad på over 25 cm (10") må de gjerne argumentere for det.

 

Jeg har en sånn: https://www.fiskars.no/produkter/hage/skogbruksverktoy-sager/woodxpert-ryddekniv-xa3-1003609  Snerten og lettvint redskap til "pussing" av ballstyrige hagekanter og enklere hobbymessig vedlikehold av reinkanter.

Bladlengden på denne er nok muligens i underkant av 25cm, og er den ikke det, så hadde det vært null problem, funksjons- og effektmessig, om den hadde vært det. Problemet, om den nå er 25,2cm, er i tilfelle, at den er akkurat det. Da hjelper det ikke at jeg hadde klart meg med 24,8cm. Det kan vel hende at internasjonale produsenter ville tilpasset seg norsk lovgiving, men jeg ville ikke satt penger på det....

Og kommer det et forbud mot kniver med over 25cm bladlengde, så vil jeg ikke bli overrasket om noen plutselig får det for seg at det skal anvendes også på arbeidsredskap o.l.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Geco5 said:

På tur klarer jeg å skjære brød, med en bladlenge på 6,5 cm. :) Men når amatører ikke vet hva de driver med, så må dem vel ha en sabel for å skjære brød. He.. he..

 

Eg skal vel klare å dele eit brød berre med nevane om det skulle vere nødvendig. Ja, til og med sukkerbrødet skulle eg klart å dele opp i mindre bitar berre med handemakt. Men rett verktøy er både meir effektivt og gir betre resultat. Difor har eg knivar med bladlengde frå 5 til 35cm på kjøkkenet mitt. Eg brukar ikkje 5cm-kniven til å dele sukkerbrød eller skjære kålrot med, på samme måte som eg ikkje smører brødskive eller kuttar agurk med "sablane".

 

Eg vil ikkje svelte i hel om eg skulle måtte destruere dei lengste knivane. Men eg kjem til å bli gretten kvar gong eg skal dele eit sukkerbrød eller skjære opp grytebrødet med ein for liten kniv berre fordi nokon i ein belasta utkant i Norge har fått for seg at verktøyet mitt er eit problem.

 

No er eg verken handverker eller sauebonde så isolasjonskniv og lauvkniv må dei gjerne forby.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 25.11.2019 den 19.20, Geco5 skrev:

Har folk her i landet bruk for knivblad på over 25 cm (10") må de gjerne argumentere for det. Men de argumenter jeg har sett, viker ganske vage, tildels tullete. 

All den tid jeg selv synes jeg har behov for et knippe lange og gode kjøkkenkniver og andre lange, tunge og skarpe redskaper synes jeg det er argument godt nok. Det er de som skal argumentere for å ta fra meg dette som bør skru opp nivået litt. For det som virker virkelig vagt er argumentene for å forby kniver over en viss bladlengde. Det er en tungvint og byråkratisk løsning på et nærmest ikke-eksisterende problem utenfor noen kvartaler i Tigerstaden.

Så skal man altså bringe til torgs en 'løsning' hvor man med tilbakevirkende kraft skal 'kriminalisere' den jevne kjøkkeneier og be de levere inn sine langbladete farligheter? Kan noen forklare meg hvordan dette vil endre noe som helst med hensyn til voldsbruk blant gjengmedlemmer i Oslo? Dette er oppfinnsomme krabater som vil finne andre farlige gjenstander å skamfere hverandre med.

Og da sitter vi igjen med et samfunn som har blitt litt mindre fritt, litt mer impotent og litt mer vanskelig å manøvrere seg i for meg og deg. Til ingen nytte. Neste gang settes kanskje 'grensen' på 20cm bladlengde. Muligens gjennom et rundskriv som dukker opp når man minst forventer det. Og hva med huggøksa som står godt planta i stabben utenfor kjellerdøra mi?  Eller de 3 håndsagene som henger på veggen i boden? De har skikkelig lange blad.

Ønsker vi et samfunn der nyttige arbeidsredskaper skal forbys for å løse et lite problem i et geografisk avgrenset område? Når løsningen ligger i dagen? For det er allerede forbudt med store bokstaver å bringe med seg kniver og lignende på offentlig sted uten aktverdig formål.

Min bønn til politikere og politi er kort og enkel. Håndhev heller dette forbudet der det trengs. Slutt så med å plage vanlige mennesker.
 

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

En artikkel fra 2017:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q5We1/politidirektoratet-eser-ut-under-frp

POD eser ut! I 2013 var det 215 ansatte der og i 2017 hadde de 320 ansatte. Noe må de pusle med, fnne på ting. Vanlige folks privilgeer blir som canapeer for de som vil regulere. Folk har hittil fått pusle med mye uten at det har vært eller er et problem, så her er det mye å ta fra. Dersom bladlengen blir 25 cm, hva blir det neste. Behov eller ikke behov for over 25cm. får bli opp til den enkelte, mange samler litt på kniver. Et storbyproblem må løses der. Synd at FRP (se artikkel) ikke fikk fjernet POD, tar jeg feil om at Senterpartiet ville det samme? Politikere er fantastiske til å gjenomføre mye vås, men å rydde i maktens korridorer er de dårlige på.

Byråkratiet skal tjene folket, ikke være det til last.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, joska skrev:

No er eg verken handverker eller sauebonde så isolasjonskniv og lauvkniv må dei gjerne forby.

Hvorfor? Det er mange her i landet som ikke trenger skytevåpen, for mange av dem kan myndighetene gjerne forby alle skytevåpnen. Vi må ikke bli likegyldige til forbud som ikke rammer en selv. 

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...