Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

3 hours ago, psg-1 said:

Kunne bare noen fortalt den forb... idioten at hvis de hadde forbudt de krimminelle gjengene og arrestert dem, så hadde kriminaliteten sunket fa..så mye mer, og folk kunne følt seg trygge. Men neida, lag heller forbud som rammer uskyldige og som uansett ikke betyr noe forskjell for de kriminelle. 

Nå har vi da visse rettsprinsipp her i landet om at skyld må bevises i en rettsal og slike ubehagelige tiltak som hindrer å gjennomføre slike fantastisk effektive tiltak på en god måte (arrestere alle "kriminelle gjenger"). 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når gjengen er definert som en kriminell gjeng, kunne vel medlemmene saksøke de som kaller gjengen kriminell hvis de ikke er kriminelle? Og det er vel bare å forby medlemmskap i kriminelle gjenger? Hva med å kreve erstattning for skader medlemmer av kriminelle gjenger påfører samfunnet? Det er jo snakk om å kreve utgifter for redningsaksjoner til fallskjermhoppere og lignende. Hvorfor kreves det ikke erstattning for utgifter i forbindelse med knivstikking og andre skader, hærverk, og tilsvarende av disse kriminelle gjengene? Da kunne de vært innesperret i årevis. Det finnes en vei dersom det er vilje, men det er det ikke, bare en masse meningsløse lovendringer som kun lovlydige må forholde seg til, og rammes av. Det er jeg mildt sagt dritlei av. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med ljå?

På låven min langt inne i svarte skauen henger det et par ljåer fra en svunnen tid, en sigd henger også der. De er ikke forsvarlig nedlåst eller tenkt destruert. Heldigvis har jeg ikke observert urbane gjenger som kommer tuslende forbi med bollekinn tyggende på khat eller dampende på hamp. Når det er nevnt så har våre fantastiske folkevalgte (de som omtales som dyktige) fjernet lensmannen fra bygda. Fjernpolitireformen er en suksess, det har de virkelig fått til. Samtidig må jeg nevne at det ikke er gitt å få tak i politiet tlf. 02800. Jeg vet om mange skrekkeksempler. Når det gjelder gjenger og slagsmål - knivbruk så er ikke dette alene et Oslo-problem, det foregår i byene på Østlandet og langs kysten til sør. Vi ser en utvikling hvor stadig yngre barn/ungdom grupperer seg på sentrale steder, som kjøpesentere og bussterminaler med mer. Grupperinger som på ingen måte gir positiv energi til nærmiljøet. Jeg kjenner til unge i min familie som unngår visse bydeler og ungdomsgrupperinger i mindre byer på Østlandet, de føler seg ikke trygge. 

Mye har blitt bedre, men mye var bedre før i tiden....

 

Skulle de innføre en lensmann på bygda igjen og han velger å ta en razzia på låven, kan jeg ligge tynt an. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vaquero said:

Mye har blitt bedre

 

Større skjermer, bærbare skjermer, alltid-tilkobla-skjermer. Større hus som er billigere og dårligere bygget. Tryggere biler som ser bedre ut og lever en brøkdel så lenge. Flere flyreiser vi ikke trenger. Vann og strøm på hytta. Far jobber borte, mor jobber borte, barna oppdras av ukjente. Hver nye læreplan i skolen fører til dårligere realfag. ADHD og autismeratene skyter i været. Skilsmisse hvis man kjeder seg. Abort opp til dagen før fosteret kan leve utenfor mors liv, om Venstre får bestemme, og i USA helt til termin om Demokratene vinner valget. Tro på spøkelser, krystaller, healing, Marx eller Allah, men ikke naboen og ikke Jesus. 

 

Bortsett fra moderne medisin kommer jeg ikke på en eneste ting som er meningsfylt bedre.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar: meningsfylt.

 

Klarer en Krag å sette mat på bordet med tilnærmet samme suksessrate? 

 

Poenget er at vi har det fryktelig mye mer komfortabelt i dag enn på 1950-tallet. Men hva med fremtidsutsiktene? Ville du sagt at det norske folks fremtid var lysest i 1950 eller i 2020?

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Jeg gjentar: meningsfylt.

 

Klarer en Krag å sette mat på bordet med tilnærmet samme suksessrate? 

 

Poenget er at vi har det fryktelig mye mer komfortabelt i dag enn på 1950-tallet. Men hva med fremtidsutsiktene? Ville du sagt at det norske folks fremtid var lysest i 1950 eller i 2020?

Hva som er «Meningsfylt» kommer jo helt an på hva du legger i det, hva er meningen med livet?

Link to comment
Share on other sites

Er jo i Storbritannia flere organisasjoner som er blitt ulovlig å bli medlem av. Politiet bruker dette som hjemmel til å arrestere, uten noe annet egentlig lovbrudd (senere viser seg at de har utstyr til bombelaging og sånt liggende hjemme).

 

Sier ikke at dette er riktig, tvert imot føles det ganske upassende for en demokratisk rettsstat, men det ser ut til å få resultater.

Link to comment
Share on other sites

Og for hver gjeng de arresterer med bombemateriell hjemme, hvor mange arrestert de som ikke har gjort noe som helst?

 

Og videre, hvor mange blir radikalisert når de ser uskyldige bekjente, naboer, venner og familiemedlemmer bli arrestert uten å ha gjort noe? 

 

Her blir jo alle forbanna når politiet vil innskrenke retten vår til våpen. Det blir jeg og. Men å bli arrestert fordi du henger med 'feil' folk , bor i feil nabolag, tilhører feil kultur er myyye verre. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg sier meg fornøyd bare folk begynner å få kjenne på konsekvenser når de først blir tatt. Ikke la de gå fri i årevis mens man legger sak på sak i bunken og til slutt ender opp med å gi en massiv strafferabatt fordi det er så mye de er dømt for når de først kommer for retten. Og ikke minst, gi de bøter og fengselsdommer først som sist. Fotlenke og hjemmesoning mener jeg kan være et godt alternativ kombinert med tiltak fra NAV for de som ikke fra før har en jobb eller skole å gå til. 

Link to comment
Share on other sites

Tror løsningen må være mye forskjellig. 

- Nok politi til å følge opp alle kriminelle handlinger

- En skikkelig straff når de blir dømt

- Gode rehabiliteringsprogrammer (Norge er god på rehabilitering i verdenssammenheng)

- Sosiale utjevning, https://www.economist.com/graphic-detail/2018/06/07/the-stark-relationship-between-income-inequality-and-crime

- Mange forskjellige fritidstilbud til barn, ungdom og unge voksene.

 

Men dette koster penger, å forby macheter er billig... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vekker denne til live igjen.

 

Prøver å holde meg oppdatert på dette, og sjekker stortingets og regjeringens sider månedlig. Det siste er at Monica Mæland har varslet at justisdepartementet vil fremme forslag om forbud i løpet av våren, før juni.

 

Dette ble nevnt i pressemelding fra justisdepartementet 18. januar, og ble bekreftet av Mæland på tirsdag. Hun sier at dette jobbes aktivt med, og at forslag vil komme fortløpende. Det betyr at vi må følge nøye med de neste ukene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Quote

Men det finnes mange unntak. Forbudet gjelder ikke for den som erverver eller innehar slik kniv i forbindelse med arbeid, næringsvirksomhet, husholdningsbruk, friluftsliv, sport, kulturelle aktiviteter eller andre aktverdige formål.

Dermed vil det fremdeles være lov å lage, importere og selge slike kniver, men altså ikke kjøpe dem hvis de ikke skal brukes til et av de aktverdige formålene.

Så...ingen egentlig forandring? Hvordan i huleste skal dette kunne håndheves?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg stusser også over det.

Betyr det at den Matcheden jeg har liggende, som ble brukt på kratt og kvisting av trær, må leveres inn eller er det under untakket?

 

Klarer ikke å finne det vedtatte skrivet, kun høringen.
Hvis noen finner den så legg gjerne en link her. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tipper han tenkte på "kulturelle aktiviteter".

 

Edit:

Og hvis kniver anskaffet til aktverdig formål er unntatt fra dette forbudet, er det faenmeg blant de mest meningsløse lovforslagene jeg noen gang har hørt om (og det skal jævlig mye til (jeg har egentlig sluttet å banne siden jeg fikk barn, men her er det nødvendig)). Hvordan i ALL VERDEN skal dette håndheves?

 

"En machete, takk"

"Hva skal du med den?"

"Friluftsliv"

"OK"

 

Alternativt:

 

"En machete, takk"

"Hva skal du med den?"

"Friluftsliv"

"Nehei, det tror jeg ikke noe på, du ser ut som en gangster"

 

?

 

Edit2:

Hvem andre enn meg ser for seg at dette havner i retten som diskrimineringssak?

 

"Jeg fikk ikke kjøpe machete fordi jævla synes jeg ser ut som gangster, ikke sant"

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Jeffery said:

Snakk om å slå inn åpne dører:wtf:

 

Det eneste en kan ta dette på, med alle de unntakene, er jo bruken, og der har vi jo allerede forbudt mot bæring av kniv:/

Nettopp det jeg kom frem til også. Det blir vel bare en ekstra tiltale de kan slenge på, i tillegg til "bære i offentlighet" da.

Link to comment
Share on other sites

Det er i tillegg ikke lov til å skade andre personer, hverken med eller uten machete. 

Men dette er jo markeringspolitikk på sitt værste. Et forbud som ikke gjør noe, men nå sitter det et dusin politikere og runker på kontorene sine "Se hva vi har gjort! Vi har tatt ansvar! Handlet!" 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hva de mener med ordningen der en gir eier frist til i 2022 på å innordne seg det nye regelverket. De som eier slike i dag, og bryr seg om, om det er lov, eller ikke, har de vel allerede til at av formålene som det er unntak for, eller...:/

 

Tror uansett jeg skal hjem å måle de største kokkeknivene, samekniven og krattkniven, så jeg i hvert fall vet om jeg har noe, som noen kan beskylde meg for, å ikke ikke ha lov til å eie.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, m00se said:

Nettopp det jeg kom frem til også. Det blir vel bare en ekstra tiltale de kan slenge på, i tillegg til "bære i offentlighet" da.

Ja, da må nok de kriminelle forberede seg på mange år ekstra i fengsel...

Eller, kanskje de får enda mer strafferabatt?!?

Jeg tror at om man bare summerte straffene for alle forbrytelsene de dømmes for, i stedet for å summere, og dele på (n+1), så ville det hatt mye større effekt enn å bare "nesten totalforby" macheter...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Elg said:

Men fortsatt dere:

Hva vil bli lov å ha og hvorfor / hvordan?

Hva må man kvitte seg med, skal vi selge dem utenlads (ha,ha) eller levere til politiet?

 

Jeg føler meg bare forvirrett.

Man må bare ta et kurs i "dynamisk sportsspikking", så får man beholde de...

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elg said:

Hva vil bli lov å ha og hvorfor / hvordan?

 

Gitt at Nettavisen har forstått riktig, vil man etter den nye forskriften kunne bære, eie og inneha lange kniver etter de samme kriteriene som man kan bære dem i dag: aktverdig formål, som sport, friluftsliv, næringsvirksomhet, kulturelle aktiviteter etc.

Link to comment
Share on other sites

Noen som skjønner hva som ligger i teksten regjeringen la ut? Skjønner de det selv mon tro? Jeg tolker det slik at om man har rent rulleblad og hugger litt kvist i skogen så kan man fortsette som før, men hvordan i all verden skal dette fungere i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig bare noe svada. Det blir litt som å skulle forby å kjøre bil etter å ha drukket brennevin, når det allerede er forbudt å kjøre i fylla.

 

Slik jeg tolker disse nye reglene, er det tut og kjør som alltid, for oss som allerede har et lovlig formål med kniver, sverd, macheter osv samt attpåtil bor langt ute i gokk. Men hvordan de i praksis har tenkt å nekte Muhammed eller Ronny Andrè som bor i Oslo å handle en stor kniv, kan bli spennende å se. Det vil garantert bli noe gnål om diskriminering (som de faktisk vil ha rett i at det er).

 

Eller vil det bli like teit som i Danmark, at du må ha blankvåpentillatelse for en "frilufts"-kniv mens en kjøkkenkniv på størrelse med et lite sverd er kosher?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel sabelbajonett til Kongsberg Kammerlader M1859 som jeg fikk av min far for en mannsalder siden.
Han fikk den igjen av en gammel kvalfanger, og den har visst vært brukt på ei småkvalskute  en gang i en fjern fortid, noe den bærer preg av.
For meg har den kun affeksjonsverdi, men ønsker å beholde den selv om den nå blir ulovlig.

Det samme med macheten som ble kjøpt i Cartagena i Columbia for mange herrens år siden som souvenir.
Den kan vel til nød gis et aktverdig bruksområde som ryddekniv.
Det blir vel å leve i uvisse med angst og skam .......😟😟😟
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 8x57IRS said:

Jeg tolker det slik at om man har rent rulleblad og hugger litt kvist i skogen så kan man fortsette som før,

Det ser jo slik ut, men i realiteten tror jeg det kommer til å bli et jæ... styr å få kjøpt noe som er over 25. Det er nok av luringer, i handel, toll, post, salgsformidling og politi som kommer til å tolke dette langt mer katolsk enn paven, er jeg redd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Jeffery said:

Jeg har en Victorinox kokkekniv på 25 cm. Hvis den, ved kontrollmåling, klokker inn på 25,1 cm, eller mer,  -  

 

Jeg har ikke giddet å lese det "ånds- (fraværende?) -verket" som er bakgrunnen for artikkelen i "Nettavisen". Derfor et høyst betimelig spørsmål, som også var oppe i høringen: HVORDAN skal "bladlengde" (eller hva de nå kaller det) måles?

 

I "Nettavisens" artikkel er det lagt inn ei uhøytidelig meningsmåling, med spørsmål om folk tror dette vedtaket får "lange kniver" bort fra gata. 89 % tror ikke det!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke koko norske regler, i framtida, har hatt spesielt sterkt fokus når Victorinox har utviklet kokkeknivene sine:mrgreen:

Jeg kjenner ikke historikken til så mange av de forskjellige bladlengdebegrensningen rundt om, men de fleste av dem er vel av nyere(alt er relativt) dato. De fleste konsrtuksjonene til Victorinox begynner jo å få noen år på baken. Så dette har neppe hatt særlig fokus. 

Men, det er klart, å kutte bladlengden 1mm, uten å endre konstruksjonen, for øvrig, hadde jo ikke vært noe hokus-pokus.

 

Edited by Jeffery
skrivefeil...
Link to comment
Share on other sites

Blankofullmakt kaller man det gjerne. En uting for å si det mildt. Forbudet mot bæring av kniv på offentlig sted var vel heller ikke ment å ramme aktverdig bruk. Likevel prøvde  påtalemyndighet å bruke den mot, for å ta er kjent eksempel, pensjonist som sittende i parken skrellet et eple med en liten Victorinox. For ikke å nevne Leatherman til praktisk bruk i det daglige. Er vel no- go så det ryker.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...