Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

36 minutes ago, Erlend Meyer said:

Finnes det andre typer? Spisehasj? Drikkehasj? 

 

Den skandinaviske butikken jeg kjøpte diverse matvarer i når jeg bodde i Portland, Oregon har gått konk og er blitt erstattet med ei hasj-sjappe, fant jeg ut sist vi besøkte svigers.

 

Basert på utvalget jeg så der tror jeg nesten du må oppdatere deg litt 😁😁😁

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, gidder ikke risikere kjedelige konsekvenser om jeg blir testa av jobben. Jeg merket meg bare at de vektla mest thc i alskens sjokolade og sukkertøy, miks til drinker, osv. Det er vel uansett mer in å vape enn å fyre ei bønne blant dagens ungdom. 

 

Jeg var egentlig mest opptatt av at det ikke ble noe kaviar eller skikkelig majones og sursild på meg 😁

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Thor skrev:

Hvem var det som delte ut røykehasj til SVerene og altervin til KrFerene?

 

Det var vel heller en-eller-annen som, i et akutt anfall av sunn fornuft, tenkte over hvordan et slikt forbud ville virke, og  hvordan det skulle gjennomføres, i praksis.

 

Ap-gruppa stemte nok for, siden det var en av deres egne som hadde fremmet tåpelighet- eh, unnskyld, forslaget. En-manns-gruppa til Rødt har vel nok å sette seg inn i, og stemte kanskje på refleks.

 

Men hvordan en representant for Sp kunne finne på å gå inn for å nedlegge distriktsbedrifta Isak Strømeng i Karasjok - 

 

https://samekniv.no/norsk/samekniver/

 

- og frata utøvere i primærnæringer alminnelige arbeidsverktøy, er litt vanskeligere å forstå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ny episode av "Late night på Løvebakken"

Stortinget stemte i vår (klokt nok) ned et macheteforbud. Men nå bringer AP-Raymond saken fram igjen, etter nok et voldelig sammenstøt i Oslo: «Machete brukes i jungelen. Det er ikke jungel i Oslo», uttaler han. Politiet har ikke påvist machetebruk denne gangen heller. Sukk...hva blir neste innslag av forbud i serien «Late night på Løvebakken": Slips? Fiskekroker? Kjevler? Mange farlige redskaper derute.  Velbekomme!.

Hva med å heller forby kjeltringstreker? Nei, det er sant, det er jo ikke lov...

😕

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XgEOwn/ap-raymond-krever-macheteforbud-det-er-ikke-jungel-i-oslo

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Dette forslaget var da etter min mening fullstendig "intetsigende..."  og slår vel egentlig bare inn åpne dører.   "Å begynne å gjøre bruk av den øvre del av strafferamma(!)...  burde vel egentlig være fullstendig unødvendig å nedfelle i et eget lovtillegg. Nei... det hadde nok vært litt mer futt i om de hadde feks foreslått:

-Senk den kriminelle lavalder til 14år som den var før.(Gjerne lavere, for å fange opp ekstremtilfellene.)

-Opphev tullet med at mindreårige kjeltringer som hovedregel ikke skal sitte i fengsel.

-Sett en minstestraff for ulovlig vifting med kniv på min 5år.

-Sett en minstestraff for knivangrep på min 10år. Ved kroppsskade min 15år.

-Sett en minstestraff for knivdrap på min 20år. Ved forsett min 25år.

Hadde noe slikt blitt innført og praktisert, tenker jeg at folk hadde tenkt seg litt om før de begynte å tøffe seg med kniv. Om ikke annet hadde man jo fått fjernet de usosialserbare individene som i dag blir gjenngangere fra samfunnet. Og det ville nok sikkert idet lange løp faktisk lønne seg økonomisk å "gi de kost og losji", med tanke på hvor mye slike ulovlige aktiviteter koster samfunnet.

Forøvrig, om noen skulle være i tvil: jeg er fullstendign imot forbud mot machete/kvistkniv og andre sorter verktøy som har en bruksfunksjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det for mye forlangt at stortingsrepresentanter kan lese hva som faktisk står i våpenforskriften før de ramser opp innhold fra den? Nå synes jeg personlig at karambit er en ubrukelig knivkonstruksjon, men den er slett ikke ramset opp som spesifikt forbudt i forskriften. Hvorfor skriver de slike lett påviselige usannheter i et offisielt dokument? 

Og hvordan har de tenkt å definere machete slik at det ikke blir forbud mot samekniver?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ikke helt forstår at det er noe grunn til å forby hageredskaper? Hva med øks? Den er farlig. Alle disse kjøkkenknivene og ikke minst kjøttøks? Skummelt altså. Nei tro de må prioritere å ta disse som vifter med slik og straffe de. Er for mange av de for unge ja da senker vi den kriminelle lavalder som svar. Vil tro mange av disse som utnytter dette neppe blir gode samfunnsborgere innen de blir gamle nok uansett sa det er bare snakk om å ta de tidligere uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir litt feil å trekke frem noe spesielt, fordi nesten alt var så hinsides all fornuft, men uansett så er det siste avsnittet ganske interessant:

Quote

Offentlige virksomheter som arbeider med barn og ungdom, som skoler og fritidsordninger og andre forebyggende tjenester, må bidra til bred mobilisering og opplysning om hvor farlig det er å gå med kniv og lignende våpen.

 

Man trur altså at fremmedgjøring og farliggjøring av ett verktøy vil bidra til å løse ett underliggende voldsproblem.

Som en representant for det som sikkert er den siste generasjonen som fikk ha med kniv på skolen på turdager og utflukter, som hadde fri tilgang på kniv i klasserommet fordi lærern vår syntes det var den beste måten å spisse blyanter, samt fri tilgang til kniver og andre skarpe og spisse verktøy på sløyden, så er jeg overbevist om at den tilnærmingen vi fikk med opplæring, tilvenning og kulturfremmende aktiviteter med kniv og andre verktøy fra ung alder er mye bedre enn den frykt og straffekulturen som AP fremmer i dette forslaget.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, rhb said:

-Senk den kriminelle lavalder til 14år som den var før.(Gjerne lavere, for å fange opp ekstremtilfellene.)

-Opphev tullet med at mindreårige kjeltringer som hovedregel ikke skal sitte i fengsel.

 

Dette høyres ut som ein utmerka måte å skape framtidige vanekriminelle på.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mens vi venter på det utmerkede (?) lovforslaget som forbyr macheter, uten å forby Glava-kniver, samekniver, greinkuttere etc, kan vi jo se på denne tragiske saken:

 

https://www.nrk.no/innlandet/reagerer-kraftig-pa-politiaksjonen-der-faren-ble-skutt-og-drept-1.14711359

 

I følge artikkelen ble to tjenestemenn angrepet med "machete". Men sønnen kjenner ikke til at faren hadde noen slike remedier:

 

" Sønnen reagerer på noen av opplysningene politiet har kommet med. Han kjenner ikke til at faren har eid noen machete, men sier det er riktig at han hadde en samekniv".

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegermeistern skrev:

Mens vi venter på det utmerkede (?) lovforslaget som forbyr macheter, uten å forby Glava-kniver, samekniver,

Glavakniver (med eller uten sagtenner), egner seg vel ikke som huggert. :) Den har nok størrelse, men har så liten vekt at den er er nok et dårlig våpen. Så hvorfor skulle den forbys? En stor samekniv enger seg nok, men den har vi i alle fall tradisjoner med her i landet, i motsettning til machete.

 

At politiet ikke vet forskjell på en samekniv og en machete forteller vel litt om politiet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har da absolutt tradisjon for machetebruk her i landet, flere århundrer faktisk! Forskjellen er at vi kaller det for ryddekniv/lauvkniv. Machete er bare det spanske navnet på en stor, tynn huggekniv, og ikke ett enkelt knivdesign. Slike kniver har blitt brukt i mange hundre år over hele verden, med lokale variasjoner på navn og utforming. De tradisjonelle nordiske "machetene" er lauvkniver og store samekniver.

 

Til den typen bruk "macheter" generelt benyttes til verden over, fungerer (helst glatteggede) Glava- og Rockwoolkniver greit nok, da har lange, tynne blader som kan svinges med god fart (macheter drives som regel av fart, og ikke tyngde slik som økser, kukrier og lignende). Vekt er heller ikke avgjørende for om slike skulle kunne brukes som våpen, det er det brukeren som er... Om noe vil slike tynne blader faktisk kutte lettere i kjøtt og muskler enn tyngre, tykkere kniver. 

 

Nettopp det at det ville være så vanskelig å definere "machete" snevert nok til å ikke ramme samekniver, Glava-kniver,  lauvkniver og store kokkekniver var forøvrig hovedgrunnen til at macheteforbudet ble nedstemt i april!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

#Molde: Forebyggende ved Molde politistasjon har fredag kveld og i kveld/natt hatt en "knivaksjon" i Molde sentrum. I ett nærmere definert område, er totalt ca 400 personer visitert/kontrollert for besittelse av kniv. Ingen personer er påtruffet med kniv på seg.

 

Tror jeg etterhvert skal vurdere å plukke den pittelille victorinoxen av nøkkelhanken min... 

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vass said:

Tror jeg etterhvert skal vurdere å plukke den pittelille victorinoxen av nøkkelhanken min... 

I sentrum, på fredag kveld/natt, er nok ikke det kjempedumt uansett.

 

Sånn ellers i livet mener jeg behovet for å skjære noe, dukker opp såpass ofte og uforutsigbart at det stort sett vil være aktverdig å ha en kniv lett tilgjengelig. Mulig jeg kan gå på en formalfeil-smell med den tankegangen, men så lenge ingen i politiet vil utdype «aktverdig» utover de utdaterte og forholdsvis opplagte eksemplene nevnt i forskriften, så får man bare slå opp det like minst like utdaterte og lite folkelige «aktverdig» i ordboken og tolke det bokstavlig. Og håpe tvilen kommer oss tilgode.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, psAico said:

I sentrum, på fredag kveld/natt, er nok ikke det kjempedumt uansett.

 

Sånn ellers i livet mener jeg behovet for å skjære noe, dukker opp såpass ofte og uforutsigbart at det stort sett vil være aktverdig å ha en kniv lett tilgjengelig. Mulig jeg kan gå på en formalfeil-smell med den tankegangen, men så lenge ingen i politiet vil utdype «aktverdig» utover de utdaterte og forholdsvis opplagte eksemplene nevnt i forskriften, så får man bare slå opp det like minst like utdaterte og lite folkelige «aktverdig» i ordboken og tolke det bokstavlig. Og håpe tvilen kommer oss tilgode.

 

Nå var akkurat denne aksjonen på kveld/natt, men andre steder i landet har de holdt lignende aksjoner på dagtid... 
Og nei, jeg tror faktisk ikke tvilen kommer oss tilgode om man tilfeldigvis blir stoppet i en slik aksjon. Det er eksempelstatuering av helt feil sort og da går det stort sett ut over 'lovlydige' mens de kriminelle toskene gjerne ikke blir berørt.
Jeg har tidligere båret både større lommekniver og foldekniver, det er et verktøy jeg finner bruk for omtrent hver eneste dag, men de lever nå i en skuff da jeg frykter både boten og eventuelt å få våpenkort inndratt. Har ikke tro på at jeg skulle få noe problemer med mindre jeg møter på en slik kontroll, men nå var denne aksjonen ikke så langt herfra og da begynner jeg å bli bekymret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Virker ikke som de vil ha det i Norge. Hver gang media prøver å få Politiet til å utdype hva som er lov og hva som menes med aktverdig i forbindelse med knivrelaterte saker saker i media, så svarer Politiet alltid svært unnvikende, og ender til slutt meg å gjenta det som står som konkrete eksempler i forskriften. Altså akkurat det ingen lurte på. 

Hva er vitsen med å ikke la folk få vite hva som er rett og galt. Poenget med lover er å lage forutsigbare vilkår for sameksistens. Det virker som de ønsker at definisjonen skal være vag, så den kan brukes som ett verktøy til å anmelde personer egentlig har fenget deres interesse av andre årsaker. 

Det bør være forskjell på lovpraktisering og Joker Nord.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til at det eksisterer noen rettspraksis fra Høyesterett vedrørende bæring av kniv på offentlig sted, men det finnes rettspraksis fra Borgarting lagmannsrett hvor en person var blitt tiltalt basert på at han hadde en mini-Leatherman med et knivblad på ca 3,5 cm som nøkkelanheng. Her ble tiltalte frifunnet og retten uttalte: Det avgjørende etter rettens syn er at (...) han faktisk benyttet gjenstanden som nøkkelanheng, og at det ikke er omstendigheter som trekker i retning av at tiltalte hadde andre bruksmåter i tankene." Bruk av lommekniven som nøkkelanheng ble således vurdert som et aktverdig formål. Forutsatt at knivbladet i lommekniven din er 3,5 cm eller kortere kan du således beholde den som nøkkelanheng og fortsatt være lovlydig. Lengden av knivbladet har nok hatt betydning ved denne vurderingen, i forarbeidene til loven ble det ikke ansett som hensiktsmessig med en avgrensning av forbudet opp mot knivbladets lengde, dette med referanse til det skadepotensialet kniver selv med en lengde på bare 3-4 cm kan ha, men det ble uttalt at kniver av beskjeden størrelse lettere ville være omfattet av unntaket for aktverdig formål m.m.

 

En annen sak er hvor mye styr og ubehageligheter det vil medføre hvis du treffer en tilstrekkelig vanskelig politibetjent. Det kan bli en lang og vond prosess å forhåpentligvis få rett til slutt, og trolig heller ingen konsekvens for politibetjenten som da handler i strid med loven.

 

 

Edited by E_Berg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt om denne saken fra Borgarting før ja. Det er jo flott at saken fikk ett positivt utfall, både for den tiltalte og for oss andre som da har noe rettspraksis å vise til. Samtidig er det jo tragisk at vi har kommet så skjevt ut at et multiverktøy med ett ikke-låsbart knivblad på 3,5 cm skal bli gjenstand for tiltale og behandling i rettsapparatet. 

 

10 hours ago, E_Berg said:

"Det avgjørende etter rettens syn er at (...) han faktisk benyttet gjenstanden som nøkkelanheng, og at det ikke er omstendigheter som trekker i retning av at tiltalte hadde andre bruksmåter i tankene."

10 hours ago, E_Berg said:

Bruk av lommekniven som nøkkelanheng ble således vurdert som et aktverdig formål.

Hvis dette er direkte sitat fra rettens kjennelse, så er jeg både forbauset og håpefull. Her må man jo ha brukt "aktverdig" i bokstavelig form, som skulle bli noe sånt som "gode hensikter" i mer moderne språk. Faktisk går de enda lenger, for man trenger strengt tatt ikke en kniv for å henge nøklene på, det finnes jo uendelig mange alternativ som er spesiallaget for akkurat det formålet, så her må det egentlig være fraværet av indikasjoner på at vedkommende har onde hensikter, som har fått retten til å konkludere med at dette er "aktverdig".

 

10 hours ago, E_Berg said:

Lengden av knivbladet har nok hatt betydning ved denne vurderingen

 

10 hours ago, E_Berg said:

i forarbeidene til loven ble det ikke ansett som hensiktsmessig med en avgrensning av forbudet opp mot knivbladets lengde, dette med referanse til det skadepotensialet kniver selv med en lengde på bare 3-4 cm kan ha, men det ble uttalt at kniver av beskjeden størrelse lettere ville være omfattet av unntaket for aktverdig formål m.m.

Bladlengde har nok betydning, men slik forskriften er utformet synes jeg argumenter om bladlengde bør brukes med varsomhet, både av politi og rettsvesen. Bladlengde er ikke omtalt i hverken forskrift eller rundskriv, og folk flest har ikke tilgang på forarbeider. Hva som er aktverdig bør bedømmes ut fra knivens egnethet, og da bør ikke bladlengde tillegges særlig vekt, all den tid det ikke foreligger føringer rundt dette. Noe kan man anta ut fra sunn fornuft, som at en kniv som kun brukes som nøkkelanheng, uten noe annet uttalt bruksområde, bør være ganske kort for å unngå at dette blir ett smutthull for noen med onde hensikter. Vi kan også anta at de store knivene; machete, samekniv, kukri osv., som denne tråden egentlig omhandler, ikke er egnet for oppgaver man normalt regner som aktverdig i ett bymiljø. I mellom disse ytterpunktene er det derimot ett hav av gråsoner. Til mitt bruk er ganske korte knivblad tilstrekkelig og faktisk det jeg foretrekker, men jeg ender ofte opp med lengre knivblad enn jeg trenger, fordi det er større utvalg av gode kniver når man kommer over 7 cm og fordi grepets størrelse ofte følger knivbladets størrelse på lommekniver, kan grepet lett blir for kort på de med kortere knivblad. Det vil sånn sett være rart å vektlegge bladlengde i det hele tatt innenfor det normale området (2,5 - 10ish cm?) for en kniv med noe som helst praktisk bruk.

Ett annet moment er at det ikke foreligger føringer for hvordan ett knivblad skal måles. Kanskje nettopp som en konsekvens av at vi ikke har regler for det.

Link to comment
Share on other sites

At det er tragisk at et multiverktøy med et knivblad på 3,5 cm skal bli måtte behandles i rettsapparatet, i to instanser!, er det nok få, på Kammeret iallefall, som er uenig i. Slik har samfunnet dessverre utviklet seg, personlig så tror jeg at denne samfunnsutviklingen har mye å gjøre med at politikerne våre i stadig økende grad består av personer uten bakgrunn fra det praktiske liv, men politiske broilere hvis eneste erfaring er hvordan de skal posisjonere seg i det politiske maktspillet. Samtidig så er det jo et høna eller egget problem knyttet til det at vi også har en velgermasse som faktisk stemmer frem disse virkelighetsfjerne politikerne. Hva kom egentlig først? Dette er forsåvidt både et veldig interessant og også et veldig viktig tema, men siden det er såpass på siden det vi diskuterer i denne tråden så dropper jeg videre diskusjon av temaet.

 

Jeg kan ikke se at det har noen betydning at det finnes andre alternative gjenstander å henge nøklene på? Hvorfor skulle dette ha betydning for vurderingen?

 

Jeg registrerer det du skriver om bladlengde. Noen av betraktningene virker også svært fornuftige, herunder blant annet spørsmålet om hvilket aktverdig formål man skulle ha med en machete sent på kvelden i Oslo sentrum. Det at folk flest ikke tar seg bryet med å lete frem forarbeider (i dette tilfellet ot.prp nr 79 fra 1992-93) kan jeg derimot ikke se at har noen betydning for rettskildeverdien til forarbeidene. Det er jo heller ikke noen uvanlig situasjonen at loven og forskriften er noe vag og at man må slå opp i rettspraksis og forarbeider for å avgjøre hva som er lov og ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Les "Høringsnotatet", spesielt kap. 6, "Departementets vurderinger".

 

Man skal være temmelig dårlig til å "lese mellom linjene", hvis man ikke får med seg et inntrykk av at Dep-et mener dette er et tulleforslag.

 

POD, derimot, er mer positive, for de er jo vant til å forby, og å regulere alt mulig gjennom rundskriv:

 

"For å gi forbudet et mer presist innhold foreslår POD at nærmere vurderingskriterier eventuelt beskrives i rundskriv. Det som gjør saken vanskelig er at det stilles strenge krav til klarhet i lovbestemmelser som medfører straffeansvar".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 cm er et innarbeidet tall på når en kniv er særlig farlig i Norge. Det er brukt i Kongelig resolusjon og i rettssaker. Det er godt mulig at dette tallet skal settes lavere, men da bør man med god grunn kunne påvise hva det nye tallet skal være.

 

Og dersom Ante i lavvoen må klare seg uten, må nok gjennomsnitts Ola Dunk klare seg uten på kjøkkenet også.....

Link to comment
Share on other sites

På 18.11.2019 den 20.35, Jegermeistern skrev:

Man skal være temmelig dårlig til å "lese mellom linjene", hvis man ikke får med seg et inntrykk av at Dep-et mener dette er et tulleforslag.

POD, derimot, er mer positive, for de er jo vant til å forby, og å regulere alt mulig gjennom rundskriv:

 

Dep'et er tydeligvis ikke særlig "happy" for å ha fått i oppgave av (uvitende) politikere å utrede et slikt forbud. De ser ut til å være svært åpne for høringsinnspill som støtter de betenkelighetene de nevner i høringsbrevet.

 

Det er alltid problemer med å finne julegaver til folk som har det aller meste fra før. For noen år siden kjøpte jeg denne til alle husstandene i familiekretsen (fikk rabatt gjennom en leverandør til Nordlang Fylkeskommune):

 

https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/kokkekniver/victorinox-kokkekniv-25-cm-rosentre/

 

Sjøl har jeg nummeret større:

 

https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/kokkekniver/victorinox-kokkekniv-31-cm-rosentre/

 

Kjempegod kniv! Og disse vil stortingspolitikere forby? Da bør man ikke bli forundret over denne nyheten:

 

https://www.nrk.no/norge/tilliten-til-norske-topp-politikere-er-pa-et-bunniva-1.14787540

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på nivået våre folkevalgte ligger på vil jeg jeg anta at tulleforslaget vil gå igjennom.

 

Når det er sagt. Om man har kokkekniver, brødkniver, hageredskaper, verktøy osv må da dette kompenseres økonomisk om man må levere dem inn. Og man bør vel kunne søke om dispensasjon fra et evt forbud om dette skal ha tilbakevirkende kraft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...