Jump to content

Forbud mot macheter


8x57IRS

Recommended Posts

Etter min mening, samekniv og machete? Jeg har ingenting i mot samer eller knivene deres, bare så det er sagt! Men, det jeg mener er, bønder, samer, friluftsfolk, rett og slett folk som er i og lever av naturen, må kunne få ha en machete, uten at det skulle være noe som helst problem! Problemet, er gjenger, jeg skal skal ikke begi meg inn på politikk, innvandring, jeg lar det ligge! Likefullt, for de fleste som er oppdatert på nyheter, så vet alle hva dette egentlig dreier seg om! Det er en nitrist utvikling, og ja, det var faktisk ikke slik før!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Så kan man spørre seg hvor mange som har blitt drept eller skadet med machete de siste årene og hvor stor positiv effekt (hvis noen i det hele tatt) dette får i fremtiden. 

 

Det eneste reelle resultatet blir at folk som følger loven har mistet enda en frihet tipper jeg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hva om det heller blir ulovlig å bruke macheten til å skade og true hverandre med, og det burde heller ikke være lovlig å dra den med på bytur eller på puben??? Det burde jo bli mye mer smidig for alle?

 

Hva er egentlig forskjellen på en machete, glavakniv eller flattjern med hyssinghåndtak og kvesset med en vinkelsliper? Jo, flattjernet er ikke brukende til noe fornuftig...

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Bare vent, det er vel kun et spørsmål om tid før samekniven henger i en tynn tråd.

Sikkert! Dersom det blir umulig å skaffe Machete vil nok markedet favorisere samekniven (Joikasabelen). Kreative politikere å jurister finner løsningen i generelle forbud som rammer alle. 

En stor bedrift i mitt fylke (hørte det her om dagen) som har flere hundre ansatte og lærlinger har nå inndratt alle kniver. Der var det vanlig for de i produksjonen å bruke typen Mora/tollekniver i arbeidet. En lærling hadde skåret seg i hånden å måtte på legevakta for å sy noen sting. HMS-banden fant løsningen med ryggen fri (avvik og fattet tiltak). Nå er det korte tapetkniv-typen som blir brukt. Spennende å se hva de gjør neste gang når noen får et kutt der. Det kjennes trygt og godt at det finnes voksne rundt oss som passer på oss alle og finner formelle tiltak, så lenge de ikke er produktive eller innovative må de ha noe å gjøre de også. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Snoppy skrev:

Det var påtide, nå som dette blir forbudt setter nok disse stakkars ungdommene seg tilbake på skolebenken og finner en bedre vei i livet..

 

"Det ble også funnet en øks, kjetting og hammer på stedet."

 

Kan jo nesten høres ut som om dette var et oppgjør mellom tømrerlinja og mekken.... 

Skal disse våpnene forbys også? Evt. registreringsplikt? 

For min del høres det ut som om dette kunne reguleres i en lokal politivedtekt for Oslo... 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et tidsspørsmål før forordningene strekker seg lenger:

Ser vi på varehandelen i dag så ser vi redskap som kniver og økser som henger tilgjengelig for hvem som helst. Jeg hørte om (ikke lagt merke til det selv) at de i England har slike ting lenket fast i butikken. Disse redskapene lå ikke fremme for selvbetjening. Vi husker også episoden med drap på IKEA i Sverige hvor de tok bort kniver fra sortimentet. At vi i Norge vil få en skjerpet vareeksponering av visse redskapstyper tror jeg kommer før eller senere. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Vaquero skrev:

 Nå er det korte tapetkniv-typen som blir brukt. Spennende å se hva de gjør neste gang når noen får et kutt der. 

Hos en tidligere arbeidsgiver klarte en av elektrikkerene å skjære en stygg flere nedover hele låret med en brytebladkniv av fabrikat Stablet. HSEQ tullet rundt og det kom inn i systemet et forbud mot innkjøp og bruk av Stanley-kniver. 

Vi samlet in av dumpet alle Stanley-kniver og bestillte Olfa. Alle fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på å se hvordan lovteksten til dette blir. "Machete" er jo en ganske vag definisjon, så det blir vel innført en makslengde på kniver. 

Håper dette går i stå når de skal skrive lovteksten og de ser at mange verktøy blir gjort ulovlig. Det blir også fort dyrt for staten om de skal laget et byråkrati hvor vi må søke om å få eie ryddekniver, isolasjonskniver eller ekstra lange kjøkkenkniver.  

Link to comment
Share on other sites

Det blir ALDRI dyrt for Staten, det blir dyrt for deg. For du må nemlig betale gebyr for å få søknad om brødkniv innvilget, og deretter betale for årlig inspeksjon. Eller enda bedre, dersom du skal ha kniv må du være medlem av en godkjent knivorganisasjon, og betale medlemsavgift til denne, i tillegg til søknadsgebyr og inspeksjonsgebyr. Kanskje du må møte opp på 2 av organisasjonens faste kniv-dager i året og vise at du er en grei kar, selv med brødkniv i hånden?

Du får de politikerne du har fortjent, det er vel det verste ;-)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig kan jeg ikke skjønne hva jeg har gjort for å fortjene disse politikerene. 😝

 

Forøvrig har jeg god nytte av denne til rydding av kvist og kvast

https://m.clasohlson.com/no/Fiskars-Wood-Xpert-XA-3-ryddekniv-/40-9070?gclid=Cj0KCQiA1sriBRD-ARIsABYdwwEtDMU0WBdnpR8xbJGvwEc2Y7CnvjG3HElxSm6Jjavjs5fTg2XvR-QaAtabEALw_wcB

Edited by 45LC
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Fysikeren skrev:

"Machete" er jo en ganske vag definisjon, så det blir vel innført en makslengde på kniver.

 

Ja, macheter har jo ein heilt normal knivfasong, berre lengre og veldig mykje tyngre.  Så makslengde og evt maksvekt (t.d. at knivar over X gram kan vere maks Y cm lange) er einaste måten å forby desse på.

 

2 minutter siden, Wintel skrev:

Du har vel stemt på dem...

 

No var det ein god del som stemte på eit visst moralsk høgverdig parti som ALDRI skulle i regjering med Frp. Så gjekk dei i regjering med Frp likevel. Har ein då som velger fortjent dette?

 

Det einaste ein kan gjere er å ikkje stemme på slike politikarar neste gong, slik at ein kan få inn nokre andre løftebrytarar.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer jo sånn at for å få stemmer lover politikere omtrent hva som helst. 1minutt etter at stemmelokalene stenger er alle løfter glemt, da handler alt om å karre til seg mest mulig makt og innflytelse.

Det er ikke bare en vits dette med "hvordan vet du at en politiker lyger? Jo, leppene beveger seg.."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er idioter i alle partier, det koker litt ned til samme problemstilling som i USA. Strengt tatt kunne vi like gjerne hatt bare to partier vi også. Sosialistisk Parti og Borgerlig Parti. Ved forrige stortingsvalg var det jo mange vestkantfolk f.eks som stemte strategisk på Venstre, jeg hørte tilogmed folk stod og pratet om det på valglokalet på Nordstrand også. Så det var tydeligvis en slags liten folkebevegelse med typiske høyrefolk som stemte venstre for å få Borgerlig regjering og statsminister fra høyre.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Hva er egentlig forskjellen på en machete og en samekniv?

 

2 timer siden, slemmo skrev:

Machete er lengre.

 

Jeg er av og til innom den danske " www.lauritz.com "-siden, og ser hva som er til salgs på de kantene. Og jeg må jo bare takke våre utmerkede politikere for at de har innført "jaktvåpengarderobe", slik at jeg ikke kan misbruke penger på slike våpen som denne:

 

https://www.lauritz.com/no/auksjon/heym-dobbeltriffel-7x57r-haglpibesaet-16-70/i5224726/

 

For ei stund siden hadde "lauritz" en annonse for et sett samekniver, produsert av Strømeng. Det var en "normal lang" kniv, og en ganske lang (litt lengre enn min "Helle"-samekniv) kniv. Den tredje var noe som ikke kan karakteriseres som annet enn "machete", bladet var minst en halv meter langt. Men den kniven var altså pent laget, og hadde en utmerket slire.

 

Forresten er vel "machete" et fremmedord i norsk. Vi har, i minst 1500 år, hatt begrepene "sverd" og "kortsverd", eller "sax". Den reinsjegeren som ble hauglagt på fjellet mellom Hjerkinn og Grimsdalen for 1200 år siden, fikk en slik "sax" med seg på reisen til Valhall.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et eventuelt forbud må nok være objektspesifikt slik at det ikke rammer de "1500 år gamle begrepene" som er vår kulturarv. Machetegreiene er et hovedstadsproblem og burde kunne håndteres greit i politiforskriftene - både der og andre steder der problemet er eksisterende.

....................

@oyvind1: Så lenge din venn ikke ikler seg sverdet for å gå en tur på by'n (offentlig rom) så der det ingen fare. Sverd er ikke forbudt å verken eie, inneha eller å selge.

Edited by DoctoRoy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, neon77 said:

Med fare for en liten avsporing; ser at jeg blir nødt å kjøpe et par macheter mens det fortsatt er mulig. 

Hvilke er bra og hvilke bør man styre unna? Cold steel, Gerber, EKA etc. Bruksområde er hugging av kvist, ikke bløtvev....

 

Kjøpte en Gerber forrige gang når hockesveisen fra AP raslet med macheteforbud. Rimelig pris og funker bra, bruker den til å rydde elgposter osv. Var egentlig overrasket over hvor tykke stammer du kan hogge deg gjennom. Så til den type bruker er den mye mer effektiv enn både ryddesag og øks.

 

Forøvrig, til sammenligning med samekniv, for de som måtte lure :P

 

 

IMG_20190131_082334.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ble litt usikker, men er det kun Gulati som har gjort helomvending eller er det FRP? 

 

Ser at forslaget lyder som så: 

"Stortinget ber regjeringen tilføye macheter i våpenlovforskriftens paragraf 9 om hvilke knivtyper det er forbudt å erverve, eie og inneha i Norge, og sørge for at legemsbeskadigelse med kniv igjen blir registrert i STRASAK-rapporten."

 

Ikke bare ønskes det forbud mot å kjøpe machete, men at innehav også vil bli forbudt. Hva med alle som eier og innehar machete (eller sannsynligvis: kniv over en viss lengde, evt med en viss tynge o.l) fra før et eventuelt forbud trer i kraft, skal de kriminaliseres? 

 

Noe sånt skulle man jo tro er umulig å gjennomføre, med tanke på at det er snakk om redskaper som svært mange har behov for, samt at jeg tviler på at  etatene stiller seg positive til å skulle behandle eventuelle søknader (eller sørge for register) over slike redskaper, hvis det skulle vise seg at det åpnes for søknadsbaserte ervervelsestillatelser av macheter og lignende. Noe slikt ville blitt svært ressurskrevende. 

 

 

 

 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, MathiasH skrev:

Ble litt usikker, men er det kun Gulati som har gjort helomvending eller er det FRP? 

 

Det er Frp, Høgre, Venstre og Krf som vil forby machete:

 

image.png.6a0b5aa9cec5833c7349c706883deb5c.png

 

Dette er frå Granavolden-erklæringa som vart offentleggjort for to veker sidan. Så då blir det forbod.

 

7 minutter siden, MathiasH skrev:

Hva med alle som eier og innehar machete (eller sannsynligvis: kniv over en viss lengde, evt med en viss tynge o.l) fra før et eventuelt forbud trer i kraft, skal de kriminaliseres? 

 

Ja, etter at forskriftsendringa er tredd i kraft blir det ulovleg å ha machete.

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

Håpet er når de begynner å skrive lovteksten og detaljene kommer frem så vil gjerne håndverkere, bønder og kokker ser at dette kan gå ut over arbeidet deres. Disse vil normalt sett bli lyttet mer til en vi som er glad i jakt og friluftsliv. Det er lettere å ignorere våre ønsker til hobby og fritid en nødvendig redskaper i arbeid. 

Link to comment
Share on other sites

No er ein machete gjerne dobbelt så lang som den typiske Glavakniv, kokkekniv eller samekniv. Lauvkniven kan vere i faresona, men den kan lett gjerast unntak for på bakgrunn av bladfasong. Betre egna til rydding er den også, så viss byråkratiet klarer å begrense forbodet til machete vil det ha minimale konsekvensar for yrkesbruk. 

 

Det største problemet med dette forslaget er etter mi meining at det demonstrerer den tafatte og kunnskapslause haldninga ein har til det reelle problemet. Dette vil ikkje løyse dei sosiale problema i dei ytterst få kvadratkm der machete utgjer eit problem. Det vil ikkje bli mindre vold av det, det har ingen annan funksjon enn å gi inntrykk av at det vert gjort noko. Og det er jo ikkje noko nytt når det gjeld Våpenloven.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Fysikeren skrev:

Håpet er når de begynner å skrive lovteksten og detaljene kommer frem så vil gjerne håndverkere, bønder og kokker ser at dette kan gå ut over arbeidet deres. Disse vil normalt sett bli lyttet mer til en vi som er glad i jakt og friluftsliv. Det er lettere å ignorere våre ønsker til hobby og fritid en nødvendig redskaper i arbeid. 

Lovteksten er både skrevet og vedtatt. Det som nå gjenstår er forskriften - så skal den på en høringsrunde og da er det om å gjøre å ha vært våken dersom man er involvert i en høringsinstans. 

 

....................

@Morgan Kane: Den flotte samesabelen din er jo en kulturgjenstand og vil bli unntatt (håper jeg) :)

Edited by DoctoRoy
under..........
Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal det gå med de som har sverdsluking som levebrød når macheter blir forbudt? Det er jo ikke akkurat sånn at det er et yrke som gir så mye relevant erfaring på andre områder, så alle disse må jo omskoleres også. Til store kostnader for samfunnet.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...