Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

Helt enig i at 3 døde ryper skutt for hund er akkurat det samme som 3 døde ryper skutt uten hund. Det er vel ingen som noensinne har sagt noe annet.
Klart at det går an å ødelegge et område. Og det er trist for de som har hatt et forhold til stedet. Men det kunne sikkert likegodt blitt ødelagt av støkkjegere også dersom ingen forvalter det, og bremser om noen blir grådige. Vi er sikkert ikke veldig uenige.

 

Det er vi sikkert ikke :)

 

Forvaltningen på den aktuelle øya har kommet seg betraktelig, og er nå på et kjempenivå, mener jeg, det var den nok ikke tidligere, så det er klart at det har noe å si. Samtidig er det underlig at så mange jegere ikke viser måtehold. Og bare for å ha det klarlagt; jeg er overhodet ikke ute etter å forby jakt med hund, jeg mener bare at, såvidt jeg har registrert ihvertfall, så kan det være veldig mye mer effektivt, spesielt i forhold til lirype, og da har mener jeg også man har et større ansvar for å ta ut en fornuftig mengde dyr. Støkkjakt på lirype begrenser seg i mange tilfeller selv. Eller kanskje det bare ikke er meg som har øynene tilstrekkelig med meg, og tillegger hunden egenskaper den ikke er i besittelse av?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk vite nå denne helga at all fugl, lirype, fjellrype samt skogsfugl er totalfredet i hele Folldal. Det var jaggu et skikkelig slag under beltestedet. Synes også at det var lovlig seint å komme med det nå da alle de andre stedene i landet som har fredet rypa i år har sagt i fra i mye bedre tid.

 

Ja da var den høsten ødelagt...

Det her stemmer faktisk ikke. Har tre kompiser som er der og jakter nå!

Vet ikke helt hvor de er , men de er i Folldal.

Link to comment
Share on other sites

Fortell, fortell, dere som har vært på fjellet i dag. Har dere sett ryper? Hvor sitter de, høyt eller lavt? Store eller små kull? Har reven tatt fjellrypene også?

Jeg har jobbet idag :evil: I går var jeg en tur ute og fant fjellrypekyllinger som knapt kunne fly oppe i snøkanten. Dessuten spor i snøen etter storflokken :)

Link to comment
Share on other sites

eg er en rimelig fersk jeger som kun har prøvd sjøjakt i 2011. I år var eg tenkt meg på fjellet for å støkke ut ryper og eventuelt hare. Bor på vestlandet så kvamskogen, voss er vell det nermeste for min del. Men i helgen var eg på langtur i fjellene på kvamskogen og saumfarte store deler av jaktterenget ved Vending (var på telt og fisketur, ikke jakt) det var ikke en eneste fugl eller hare å se, ikke noe form for dyreliv bortsett fra noen feite beitesauer, da trakkte eg rundt i totalt 17timer. Har fått med meg att eksperter sier att det ville vere dårlig rype år, og no har de stengt vertfall ett fjell for rypejakt såvidt eg vet. Så ser eg på disse tallene http://www.ssb.no/srjakt/ og i mine øyner virker det som utrolig mange felte ryper (kanskje ikke i forhold til antall jegere) og det er vell ikke rart att det blir tomt. Eg ville stemt for å totalfrede rype i 3 år, samtidig som vi holder predatorbestanden nede og ikke lar de formere seg unormalt mye siden det blir mer mat. Og så kunne heller alle hatt større glede av å gå på rypejakt i fjellet om 3 år når det faktisk vil vere mange store flokker å støkke ut eller få stand på. Mulig dette er helt feil tankegang, men eg ska vertfall ikke skyte noe form for rype i år! Gleder meg heller til skarvejakten begynner!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Joda eg er enig i det du sier, 3 år kan bestande ta seg opp, men spørs om det er nok. At enkelte steder stenger terrenget for rype i år kan eg ikkje forstå, vist de tror at bestandet eksploderer på 1 år så tar de nok feil. Eg har som regel et par dagsturer i året etter rype, og skal i år også, om det er rype å se bryr meg lite. Bare å få tråke rundt på fjellet i 8/12 timer e rett og slett herlig :) Og bare et bonus vist eg får skutt 1 eller 2.

Link to comment
Share on other sites

Første og siste tur etter fjellrypa i år hadde eg i dag.

2 enkeltfugl sett på et heilt dagsverk, ein stor og fin årskylling blei med heim, ein vaksen stegg gikk opp utenfor haglehold nokre timar seinare.

I et område med 23 solgte dagskort registrerte eg kun 2 andre skuddsmell. Prata med andre jegrar som ikkje hadde sett fjøra i det heile tatt.

På tide å sette bremsene på og gi bestanden tid til å komme seg igjen, det er til å få dårlig samvittighet av.

Link to comment
Share on other sites

Vi har som tidligere nevnt vært så heldige å få en av de mest ettertraktede hyttene i Snåsa. Tror det er ca 14-15 km å gå fra veg. Derfor hadde vi bestillt hestkløv innover nå på siste søndagen 8) . Fredag fikk jeg beskjed fra broren min om at kløvturen var avlyst pga, flomstore elver. :(

 

Så vi må bare belage oss på å bære inn alt selv. Er spent på hvordan dette går med kontorføttene. Starter vist med en stigning på 500 høydemeter. Blir alltid 35kg når jeg pakker sekk til rypejakta. I meste laget når jeg skal gå dobbelt så langt som tidligere turer andre steder. Håper det er litt ryper iallefall. Trenger ikke fylle sekken, men det er nå artigere å gå på jakt om man får prøvd det man er der for.

 

Siste offisielle treningsdag før vinteren på banen vår i morgen, og fredag morgen bærer det til fjells. Gleder meg til jakta og gruer meg til å gå inn. :)

Link to comment
Share on other sites

Hjemme fra rypejakt i vestagder. Vi må gå i 5 timer for å komme inn i jaktterrenget, noe som gjør at jaktpresset er minimalt. Fantes nesten ikke rype, skjøt en stegg, og snudde ryggen til og gikk hjem. Mye kan skrives om rypa skal fredes eller ikke, men det er vel i bunn og grunn vi jegere som bør ta et ansvar her. Når det er så lite fugl, så valgte vi å ikke jakte mer. Var kun stamfugl vi så, og ei rype i fløtesaus legger ikke egg! Vedmodig ja, men nå kommer ikke jeg til å jakte rype mer, før evt bestanden har tatt seg opp.............

Link to comment
Share on other sites

Har nå gått mange dager i fjellet her i midt-Finnmark og har sett 4 ryper. Det finnes rett og slett ikke ryper her. Det verste av alt er at det heller ikke er ryper der det ikke jaktes men en ting er sikkert. Det hjelper ikke å jakte på de få rypene som finnes så her må vi jegere ta ansvar og finne på andre arter å jakte på i mellomtiden. Kan tipse om gåsejakt som er veldig morsomt men krever en fininnskutt rifle med bra optikk og avstandsmåler på lur. Jeg har heller ikke sett noe særlig til vannfugl der jeg har gått, noe som også er litt rart. Før var det vanlig å se brunnakke og stokkand + andre gressand arter på ferskvann rundt omkring men det er det også veldig lite av. Rev derimot er det svært mye av!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder fredning og bag-limiter så er det gjort endel forskning på dette, og det kan sikkert være interessant for flere å lese litt om dette før man kommer med enkle løsninger på nyanserte problemstillinger.

 

ok med skogsfugl her (Etter min mening-ikke etter taksering)- jeg vil si "rett under medium-men ikke dårlig". - Sjelden mer enn 10 minutter mellom standene. Kull finnes, men 4 kyllinger er det største jeg har sett så langt...

 

Ikke gått spesifikt etter rypa, men flere kull på 7-10 fugler i skogen/under tregrensa.

Link to comment
Share on other sites

Skal på rypejakt i kvikne til helga, men tenkte jeg skulle ta med rifla også, tilfelle vi ser rev...

 

Sånn som jeg har skjønt det er det bare fjellområde, er det noe vits i og ta med reve-lokker og prøve å lokke på reven på fjellet?

Det er første gangen vi drar ditt, så aner ikke hvordan det ser ut der..

Link to comment
Share on other sites

Har fått to dager på jakt i høyfjellet etter skarven, og der hvor jeg jakter er det definitivt ingen krise mtp bestanden. Har sett helt greit med fugl, alt fra single til flokker på flere titalls ryper... God blanding av stamfugl og kylling, både små og store kull med grei størrelse på kyllingene. Dette gjør at jeg irriterer meg grenseløst på at man nesten skal bli fratatt muligheten til å bedrive sin mest lideskapelige hobby pga antagelser ut i fra takstering av en annen art, samt synsing i fra grunneiere som leiter sau! Det blir for vagt, rett og slett!

 

Jeg blir også provosert av de her inne som er så til de grader negative å maser om fredning av rypa over hele fjøla etter bare to dager fordi dere ikke fant noe fugl selv.. Det er store lokale variasjoner på rypebestanden, om man liker det eller ikke. Jeg slutter ikke å spise brød, selv om man mangler brød i Afrika... Støkkjakt på fjellrype er uansett i store trekk selvregulert etter bestanden, og er det dårlig med rype setter de aller fleste børsa i skapet for sesongen. Det blir gjerne noe annerledes med de som har hunder som de jobber med hele året, de har et "større" behov for å holde på. Forskjellen der er at man kan få mye ut av å trene fuglearbeid med hund uten å felle rypa, men å gå på støkkjakt med klikkpatroner derimot blir ikke helt det samme.

 

Poenget er heller ikke å skyte så forbanna mange ryper, jeg har holdt på såpass lenge at det behovet har avtatt betraktelig, men behovet for å kunne ta seg en tur med hagla opp i høyfjellet å se etter de.. Det behovet blir sterkere og sterkere!

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger man ikke å være rakettforskerfor å skjønne at døde ryper ikke legger egg. Og ja det finnes massevis av forskning på temaet, og særlig nyere forskning viser at jakt har en signifikant betydning. Jo senere rypene skytes jo mer negativt er det.

 

Synes mange bedriver børsepipeforvaltning her - det funker nok på storvilt, men er mindre egnet på småvilt.

 

Det er naivt å tro at jaktuttak ikke påvirker bestanden.

 

Nå har jeg forsåvidt tiltro til de reguleringer/begrensninger Fjellstyret bestemmer.

 

Men man kan jo ta et eget ansvar for fremtidig rypepopulasjon og ikke jakte når bestanden er på et minimum.

 

Det synes jeg er voksent.

Link to comment
Share on other sites

Halv-dag i et lite terreng på fastlands-siden av Tromsøya på mandag. Skog og rabber på vei opp, fjellrypeterreng på toppen. Så - ingenting! Litt fjær, litt mere bask, men ikke snurten av fugl. Andre som har vært ute i Tromsø-området i år? Særlig spent på rapporter fra Kval- og Ringvassøy. Skal ellers til Vesterålen i helgen, helt nytt terreng for min del, privat, men naboterrenget, hvor de selger kort, skal visstnok være bra. Noen som har info i forhold til Vesterålen? Hvordan har det vært der de senere år? Tellinger for innværende år? Det er ikke så veldig langt fra Sortland det området vi skal til - om det er store lokale variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er veldig dårlig med ryper i MidtGudbrandsdalen, rapport fra tellinger og jegere ute i felten, virker ikke som det er lokale variasjoner engang. Hva skal man forvente når man de siste 7-8 år har sett mer rovfugl enn ryper når man er i fjellet, samt hardt uttak av jegerer i utvalgte områder. Vi jegere må selv ta ansvar nå selv om de fleste lokale forvaltninger har skjønt alvoret og lagt begrensinger eller freder rypa for i år. Skal ikke jakte rype i år heller, som de 2 foregående årene.

Link to comment
Share on other sites

Er rapportert om lite ryper i Sogn og Fjordane i forkant av jakta.

 

Har imidlertid tilgang til eige jaktterreng i Sogn (grunneigar) der vi 10. september i år observerte totalt 105 ryper fordelt på ikkje så mange, men store kull. Dei fleste kulla, både fjellrype og liarype, var på 5-10 stk med store fine kyllingar. Totalt sett synest det som ein liten oppgang i vårt terreng i år.

I nærliggande områder er det imidlertid rapportert om personar som ser lite fugl, kva som gjer dette er vanskeleg å seie, men jakttrykket kan sjølvsagt ha ein effekt. I fjor skaut vi ut veldig lite av den fuglen som var og kjem til å gjere det same i år, men nokre jaktturar til blir det.

Link to comment
Share on other sites

Telemark, hendelser i terrenget:

Mandag, tåke og regn i bjerkekrattet, hunden fant 5 ryper og 5 orrfugl, skutt 2+1.

Onsdag tur opp i høyden over bjerka (1100moh), hunden fant 6 ryper, skutt 2.

Torsdag, en strak linje fra 800 via bjerka til 1100 og retur, hunden fant 10 ryper og 3 orrfugl, skutt 2+1.

Ikke noe stort resultat, men vellykket jakt etter min standard.

Denne gamle jeger med sin 11 år gamle hund har bare gått en liten flik av de 24000 mål, gode biotoper ligger urørt.

Fuglen har trykket meget hardt, og uten hund hadde jeg fått opp kun en orrhane disse dagene.

På vei hjem støkte 4 storfugl i lavere terreng + 1 stand storfugl.

 

 

VG skriver denne uken at 2 av 3 nordmenn mener rypa bør totalfredes.

Alle rypejegere bør bidra til å berolige våre engstlige medborgere og politikere med at situasjonen er normal, ingen krise, og panikktiltak er unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

noe interessant iår med fjellrypa i mitt terreng etter noen timer, var at de stakkars kyllingene visste ikke om dem skulle trøkke, fly, springe eller komme til meg. Av og til ble rypa bare stående 1 meter ifra meg og virka interessert i å slå av en prat. Desverre for rypa er neppe de andre rovdyra like snill som meg.

 

Blir interessant utti oktober når de flokker seg sammen å se hvordan forholdene egentlig er i bestanden.

Link to comment
Share on other sites

2 dager av fire. midtveis rapport.

 

igår startet det trøtt. Jeg hadde 40 i feber så ble en økt på 3 timer. løfta 2 ryper. 1 gikk ned.

idag var det en større økt. løfta først 2 etter enn 4 timer. gikk etter den ene og fant 5 stykker. 2 gikk ned.

 

mange av de som bor her oppe sier stadig at det er dårlig fugl.

 

vi fant disse relaltivt lavtsittende.

Link to comment
Share on other sites

2 dager av fire. midtveis rapport.

 

igår startet det trøtt. Jeg hadde 40 i feber så ble en økt på 3 timer. løfta 2 ryper. 1 gikk ned.

idag var det en større økt. løfta først 2 etter enn 4 timer. gikk etter den ene og fant 5 stykker. 2 gikk ned.

 

mange av de som bor her oppe sier stadig at det er dårlig fugl.

 

vi fant disse relaltivt lavtsittende.

Ja, ja ... er det så lurt å felle nesten halvparten av det man ser da.....?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja ... er det så lurt å felle nesten halvparten av det man ser da.....?

 

Det opplagte svaret her er jo selvfølgelig nei.

 

Men det er enkelt å sitte foran en PC å si at det er feil.

 

Når man går i fjellet med hagla klar, og alle sanser i jaktmodus, det er noe annet.

 

Det man kan være ut for er jo at det letter 3 ryper etter en halvtime, man er heldog og god og får plaffet ned 2, så går resten av dagen og man ser ikke flere. da har man jo nesten utradert det man så av fugl. Men det kunne man ikke vite etter en halvtime......

 

En annen situasjon er at man har gått i 3,5 time å ikke sett noe fugl enda, når man da først tar opp et kull da er man jo ivrig på å skyte, såfremt man ikke har konkludert med at bestanden er så dårlig at jeg får bare nyte synet av fuglene med hagla påm skuldra.

 

Jeg er enig i at man bør være varsom med uttaket i dårlige år, men poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er så enkelt i praktisk jakt som det høres ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt rett at man kan være "uheldig" å ta ut mer fugl enn det som er meningen. Uansett er det viktig å pålegge seg selv "bag limit" når man er i et terreng der bestanden ikke er bra. Følelsen er ikke bra (eller bør ikke være bra) hvis man skyter halvpaten av det man observerer av fugl i terrenget.

Etter 25 år som rypejeger har jeg opplevd alt fra å observere ca 1300-1400 ryper på en dag (da ble under 1% felt...) til bunnår der man nesten ikke ser noe som helst. Fellingsbehovet er ikke det det en gang var (heldigvis...) og nå er jeg vel kommet dit at jakten og naturopplevelsen absolutt ikke er avhengig av mange fugleobservasjoner eller fellinger - og bra er det både med tanke på bestand og ammunisjonspriser..

Link to comment
Share on other sites

VG skriver denne uken at 2 av 3 nordmenn mener rypa bør totalfredes.

 

det mener jeg og,og jeg er også fugljeger....la rypjegerne skyte kråker og rev evt andre predatorer i 5 år,og totalfred rypa i samme periode,da hadde det hjulpet på.....men når alle skal hive seg rundt og plaffe ned knapt nok flygedyktige rypkyllinger den 10 sep,så blir det engstelser hos folket....

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i Troms. Spent på morgendagen, om det er fugl her.

 

Det virker dødt her jeg er. Virker som rypebestanden har sunket betydelig de siste årene, enda så mye rev vi skyter. Observert 2 ryper på spasertur i Nordalen (Kitdalen i Storfjord) med 3 uker opphold. Hører det er en del ute i Lyngen Kommune uten å ha vært på tur der å sett.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er helt rett at man kan være "uheldig" å ta ut mer fugl enn det som er meningen. Uansett er det viktig å pålegge seg selv "bag limit" når man er i et terreng der bestanden ikke er bra. Følelsen er ikke bra (eller bør ikke være bra) hvis man skyter halvpaten av det man observerer av fugl i terrenget.

 

jeg er på ingen måte uenig med deg, hvis jeg ser 5 ryper på en hel dag og har skutt 2 av dem så vet jeg ikke om jeg hadde en udelt glede over de 2 felte....

men ville bare poengtere at det ikke nødvendigvis trenger å være like enkelt i praksis som i teorien.

 

Det er klart at det er i bunnår man virkelig kan påvirke bestanden negativt ved jakt.

 

det mener jeg og,og jeg er også fugljeger....la rypjegerne skyte kråker og rev evt andre predatorer i 5 år,og totalfred rypa i samme periode,da hadde det hjulpet på.....men når alle skal hive seg rundt og plaffe ned knapt nok flygedyktige rypkyllinger den 10 sep,så blir det engstelser hos folket....

 

etter hva jeg har forstått av forskere og folk som "vet det" så er det vel mye bedre å skyte ned pipkyllinger 10.sept enn de som er store. Da overlevelsen hos pipkyllingene visstnok er svært liten.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ingen som snakker om klima og vær som faktor for bestanden av ryper?

 

De siste ti årene har det vel knapt vært to skikkelige vintre etter hverandre. Og som vi vet blir rypa og haren hvit, uansett om det er snø eller ikkje. Og når eg hører fra slekt oppe i nord-troms at det knapt har vært snø i løpet av en hel vinter, hvor normalen er snø fra slutten av oktober til langt uti mai. Eller når eg hører fra Lesja området at fjellene er dekket av et islag midtvinters, så tenker eg mitt!

 

Vi hadde for to år siden, det vi kan kalle en vanlig vinter her i midt-Norge med masse snø og kaldt vær hele vinteren. Som en sannsynlig følge av dette fikk vi et oppsving i smågnagerbestanden, da også lemen og mus er avhengig av nok snø for å overleve vinteren. Det samme gjelder for rypa som må kunne gå i dokk i løssnø når det er som kaldest. Hvor viktig dette er for hvor stor del av bestanden som overlever vet jeg ikke, men at det har noe å si er eg ikke i tvil om.

 

Det nevnes også lengre oppe i tråden, at rypejegere med hund tømmer fjellet for fugl. Dette kan nok i mange tilfeller stemme, men vi må ikkje undervurdere lokalkjente støkkjegere sin effektivitet når det kommer til uttak av fugl. Har sett bilder fra Nord-Troms hvor noen få støkkjegere tok nærmere 500 ryper på 10 dager på begynnelsen av 1980 tallet.

Link to comment
Share on other sites

det blir feil å si at det er lite fugl i troms, eller i finnmark, eller andre steder forsåvidt.

at man ikke ser rype på det ene fjellet man har vært på, betyr ikke at det er lite fugl.

 

Som nevnt over her så har jeg nettopp vært 5 dager i finnmark i nærheten av kauto, og

kjenner meg overhodet ikke igjen i påstandene om at det er lite fugl.

i troms er det også flere områder som er helt suverene, og med masse fugl. Nordland også forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har labbet rundt i Sollia i to dager uten å se en eneste rype. Rett nok var det et for meg ukjent terreng, men vi har vært høyt og lavt. Jeg så seks andre jegere i terrenget, men jeg hørte ikke skudd fra dem heller.

 

Men turen -og ikke minst været- var uforglemmelig bra!

Link to comment
Share on other sites

Er hjemme etter noe som skulle være en 5 dagers jakttur, det ble bare en dag..

Vi gikk 3 mann i en hel dag, fikk kun opp 1 rype..

Møtte også 3 andre jegere med hund, di fikk også bare opp 1 rype.

snakka med lokalfolkene, di sa det var helt elendig bestand der i år, så vi bestemte oss for og ikke jakte mer, hadde fått dårlig samvittighet hvis vi hadde skutt di få fuglene som var der...

 

Helt tragisk..

Link to comment
Share on other sites

He, he. Har sett og skutt brukbart med ryper i helga. Ryktes om andre jegere i terrenget som har jaktet flere dager og sett og skutt lite. Trikset var å gå høyt. Her var det fjellryper å ta av. I området finnes det store fjellområder hvor det jaktes minimalt. Av og til finner vi fjellrypa på 5-600 meters høyde, men i går satt de alle over 1100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...