Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

Var ifjor sør for litlos og såg litt etter rjuper, det er ikkje i fleng akkuratt. Såg ein del spår, men berre eit par kull på 3 -4 stk fekk eg augo på. Men då gjekk eg ikkje så allverden långt. I forfjor hadde gjætarar på privaten vår i Valldalen telt langt øve hundre i ein dal. Og det er ikkje såå stor lengdforskjell heller. Det varierar vel, trekkjer seg te ein plass for så og reisa til ein anna. Vintersessongen ifjor i Valldalen var elendig. Då vart plutseleg alle fuglane vekke.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gjekk og traska 5 dagar med fiskestong på Hardangervidda i slutten av juli, mest i områda omkring Litlos.

Såg ikkje ei einaste rype til tross for at eg oppsøkte stader der eg ville venta å sjå fugl.

Såg heller ingenting på turen opp og ned frå Valldalen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner heller ikke greia med og lokke så mange folk oppover :shock: . Bestanden har vært relativ lav i Troms de siste åra og hvis det nå ser ut til å endre seg er det jo bedre å holde det for seg selv så lenge man kan :winke1:. I de periodene da det var ryper stort sett overalt var det også jegere overalt, og ingen ville vise måtehold på hvor mange ryper man tok ,noe som tok knekken på bestanden.

 

Ikke meningen å svare så krast, men å møte 10 jegere på samme fjell med like mange ryper i området er ikke spesielt morro! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner heller ikke greia med og lokke så mange folk oppover :shock: . Bestanden har vært relativ lav i Troms de siste åra og hvis det nå ser ut til å endre seg er det jo bedre å holde det for seg selv så lenge man kan :winke1:. I de periodene da det var ryper stort sett overalt var det også jegere overalt, og ingen ville vise måtehold på hvor mange ryper man tok ,noe som tok knekken på bestanden.

 

Ikke meningen å svare så krast, men å møte 10 jegere på samme fjell med like mange ryper i området er ikke spesielt morro! :roll:

Du har et poeng, selvfølgelig.

Jeg vil presisere at der jeg opplever ryper er det ganske hardt kontrollert og jeg tror ikke overbeskatning vil være et problem.

 

Hva angår flere jegere samtidig så kan det jo meldes at det er litt grunneieres ansvar å holde igjen.

Her hvor jeg bor lot han som er ansvarlig for salg av jaktkort på andre sida av fjorden ikke mindre enn FIRE stykker gå samtidig med hund. De støvsugde jo for faen fjellet! Der er ikke jaktbart lengre. Tviler på at bestanden tar seg opp på ihvertfall de nærmeste fem årene...

 

Bak huset her det forøvrig privat jaktområde hvor ingen andre slipper til. Mouhahhaha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikkje berre elendigheit å melde. Sett 4 kull med skogarype i kveld, alle med 6-8 rype, store fine kyllingar :D . ALDRI før sett meir enn 2 kull på dette vesle området. Merkeleg dette. Ikkje eit lemen å sjå i heile år, ikkje lemen ifjor, sein vår, mykje snø og elendig sommar med lav temperatur, knapt over 20 grade sidan pinsa. Allikevel rekordmykje ryper, forstå det og forklar det den som kan.

 

Også sett nokre fine kull med fjellryper i år. No gjeld det å lade børsa å plukke så mykje lovleg rovvilt som mogleg. ALLE som jakta rype/skogsfugl burde jakte rev og kråkefugl no, og sette ut mårfellene straks sesongen er igang. Tenk viss alle jegerar felte eit rovvilt for kvar rype/skogsfugl som dei felte - rimeleg sikker på at vi hadde hatt heilt andre bestander med mattnyttig vilt å hauste av då.

Link to comment
Share on other sites

Polardego: Generelt for finnmark, eller enkelte områder?

Skal til en plass mellom kauto og alta under åpninga, vært spennende å høre om det har vært noen observasjoner der i området.

Har vært mellom kauto og karasjok tidligere (husker ikke eksakt hva plassen heter), men det har vært så latterlig dårlig at vi må prøve en annen plass.

5 ryper på en uke, fordelt på 4 mann er ikke mye å skryte av :P

 

Vet av ansindige mengder med fjellrype i troms, send pm for mer info.

Link to comment
Share on other sites

Varierende rapporter i nord trøndelag og. Mye tyder på, som sagt tidligere, en alt for kald og sur juni. Ikke innsekt i det hele tatt når kylliger ble klekt, mye har nok sveltet ihjel...spesielt de som har lagt i nordhellingene. Lokale variasjoner, men det blir nok nedgang fra i fjor. Så får vi håpe på at vi atr litt feil, og at vi blir positivt overrasket. Takseringene er i hvertfall i full gang.

Link to comment
Share on other sites

Plukka litt molte på lørdag, i svenskfjellene øst for Verdal. Hadde opp 14 ryper på et relativt lite område, inkludert ett kull med 7 ryper hvor kyllingene absolutt var flyvedyktige. Har faktisk ikke sett så mye rype der på mange år. Det må kanskje nevnes at det er et stykke å gå, så jeg har aldri sett andre folk der heller.

Link to comment
Share on other sites

Får se om det blir en tur eller to etter rypa nord i Trysil. Var ganske bra der i fjor, fikk jeg inntrykk av, selv om jeg (selvsagt) ikke kom borti noen. Har lite trua i år egentlig. Har knapt sett fugl der jeg skal jakte, ved Østby. Når mildværet i mars og kulda i april ga et sementlokk over hele skogen, samt at mai og juni bare var sorgen, tviler jeg veldig på at det var særlig med kyllinger som overlevde. I tillegg har jeg sett fire multer og tre blåbær hittil i sommer, så mattilgangen er vel heller ikke på topp...

 

Det eneste jeg har sett av brunfugl i år, har vært et par kadavere... Mulig det er bedre med rypa, men det gjenstår å se.

 

Uansett kommer jeg ikke i gang med fuglejakt før i oktober! :?

 

Det ser nok mest ut som om jeg kommer til å la være å skyte og heller la boffen få trene litt!

Link to comment
Share on other sites

Det blir fullstendig elendig her i Finnmark!

 

Vil fraråde absolutt hver en eneste rypejeger her på forumet, og i hele landet, til å ikke sløse bort lønna (evt. trygda?) deres på å reise opp hit til oss.

 

Til dere som har bestilt tur og hytter og rød løper, hornmusikk og ordfører til å ta dere i mot; avbestill turen, så slipper dere å bli skuffet.

 

Så omtenksom som jeg er overfor mine rypejaktkolleger sørpå og i andre fylker, så tenkte jeg at jeg må bidra med nyttig info :)

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8279446

 

P.s: Ikke hør på han derre Somby, han er privat forretningsmann. Selvfølgelig kan han ikke innrømme at det blir katastrofeår for rype og rypejakt, for da taper han jo kunder - og dermed inntjening.

 

Nei, hør på SNO, de er bunnsolide kilder hva gjelder kommende katastrofale rypeår her i Finnmark.

 

Ii mihkkiige maid giitit :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir fullstendig elendig her i Finnmark!

 

Vil fraråde absolutt hver en eneste rypejeger her på forumet, og i hele landet, til å ikke sløse bort lønna (evt. trygda?) deres på å reise opp hit til oss.

 

Til dere som har bestilt tur og hytter og rød løper, hornmusikk og ordfører til å ta dere i mot; avbestill turen, så slipper dere å bli skuffet.

 

Så omtenksom som jeg er overfor mine rypejaktkolleger sørpå og i andre fylker, så tenkte jeg at jeg må bidra med nyttig info :)

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8279446

 

P.s: Ikke hør på han derre Somby, han er privat forretningsmann. Selvfølgelig kan han ikke innrømme at det blir katastrofeår for rype og rypejakt, for da taper han jo kunder - og dermed inntjening.

 

Nei, hør på SNO, de er bunnsolide kilder hva gjelder kommende katastrofale rypeår her i Finnmark.

 

Ii mihkkiige maid giitit :)

 

Ikke de mest positive ordene dette nei

Link to comment
Share on other sites

Har gått ein del i Sogn i fjellet og sett litt ryper.

Følgande kull er sett (voksne + ungar). 3 og 6 med liarype, 3, 6 og 8 med fjellrype.

Har og sett kun voksne i lag både på fjellryper og liaryper: 1 (stegg), 1 (stegg), 2 (1 stegg),2 (1 stegg) ,3 (1 stegg), 4 (3 stegga), men her er det kanskje nokre ryper som har skjult ungane sine også sidan det var klukking involvert frå hoene på nokre av plassane.

Link to comment
Share on other sites

En jaktform der urbane mennesker reiser til fjells for å høste av et overskudd de ikke er med å bidra til vil aldri være bærekraftig.

Den gamle visa med variasjon i rypebestanden igjen. Inngangsparametre er som omtalt utalige ganger før: smågnagerbestand, og værforhold under hekking.

Ja, og og så revebestanden, da, spesielt for lirype, antagelig.

 

Er rurale (bygde)jegere mer med og bidrar til bedret rypebestand?

Trolig heller tvert om: I noen almenninger får lokale jegere jakte først, og med hund før andre jegere. De har kort veg til fjellet, og jakter derfor ofte mye. I noen (mange?) kommuner kan lokale jegere kjøpe årskort til en nærmest symbolsk pris. Og leverer de jaktresultatoppgave får de noen steder refundert en vesentlig del av kostanden til årskortet.

 

Kandu fortelle meg på hvilken måte bygdejegerne er med å bidra til økt rypebestand?

Bortsett fra da de ytterst få som er med på å forsøke å redusere revebestanden (noe som har liten virkning på bestanden, har det vist seg, fordi reproduksjonsevnen til rødreven er såpass stor).

Legger til at jeg anser meg selv som mest rural, selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvordan lokale folk bidrar til bestanden, men de vil kanskje være mer oppmerksomme på svingningene og handle deretter? Tilreisende jegere kan jo alltids finne andre områder om det går skjeis ett sted.

 

Men at man kanskje bør tenke litt nytt når det gjelder forvaltning er jeg enig i, med så store svingninger i bestanden kan ikke jakttrykket beholdes konstant til en hver tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke nok til å komme med lange forklaringer; men det drives veldig aktivt stell av utmark med lyngbrenning, horving, planting av røsslyng, gjerding (for å stoppe sau) og ikke minst intens beskattning av predatorer. Finnes masse info om dette på nettet.

 

Klart det i store deler av norge er vanskelig å drive slik, men det finnes helt klart områder hvor det kan gjøres.

 

Hva med rett og slett frede rypa i noen år og bruke viltfondmiddler til skuffpremier på kråke, fjellmåser og rev?

 

 

(hummeren skulle også vært fredet..)

Link to comment
Share on other sites

Periodevis fredning er nok ikke dumt, evt å dele større områder opp i teiger hvor man veksler på fredning.

 

Når det gjelder viltstell så er det selvfølgelig gunstig, men jeg mener man bør passe seg for å gjøre heia om til "innmark" (neppe mulig de fleste steder, men dog). Gratis predatorjakt/skuddpremie er en annen løsning, skuddpremie kan jo feks betales med utvidet baglimit. Men til syvende og sist tror jeg vi må få større aksept for å regulere beskatning i tråd med bestand, og da før man får et kollaps.

 

Når Full City gikk ned her i fjorden var vi ute og så på tragedien, og vi kom øyeblikkelig til samme konklusjon: I år jakter vi ikke, dette er nok belasting på stammen. Jeg tror nok at tilhørighet til en region gjør det lettere å ta slike valg, så her må de lokale jegerne gå foran.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det bare rypejegerne som oppfordres til å vise måtehold?

Hva er vitsen i at jeg avstår fra rypejakta om det er en annen som får kortet isteden?

 

Hvorfor kan ikke fjellstyrene vise måtehold? Færre kort i tidlig periode og kanskje stenge rypejakta om grunnlaget for høsting ikke er tilstede. Og like viktig som å stenge for rypejakt, er det å selge billige predatorkort i samme område. For noe år siden stengte de småviltjakta nordom her, pga. lite rype. Dermed var det ikke mulig å jakte rev, kråke, grevling, ravn og andre predatorer heller. Og dessuten går det jo an å jakte andre fugler og hare f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan ikke fjellstyrene vise måtehold? Færre kort i tidlig periode og kanskje stenge rypejakta om grunnlaget for høsting ikke er tilstede. Og like viktig som å stenge for rypejakt, er det å selge billige predatorkort i samme område. For noe år siden stengte de småviltjakta nordom her, pga. lite rype. Dermed var det ikke mulig å jakte rev, kråke, grevling, ravn og andre predatorer heller. Og dessuten går det jo an å jakte andre fugler og hare f.eks.

 

"baglimit på 1 fugl/dag , maks 5 per sesong for innenbygdsboende" det er vel så nært de kommer stenging samtidig som de kan få inn pengene sine.

Link to comment
Share on other sites

Problemet til rypebestanden, slik jeg ser det, er at rypejakt er blitt "trendy". Mann og mus i bygd og by skal til fjells i september.

 

Aaaalt for mange jegere på små områder/de samme områdene. Grådige grunneierlag/ utleiere som selger kort i hauger på tross av liten eller ingen bestandsvekst..

 

I tillegg vet jeg noen jegere "gir katta" i alt som heter bag-limit og noen gir F i magasinbegrensning på halvauto/ pumpe og dunker ivei når kullet letter foran skotuppa... Dette tar jeg ikke utifra løse lufta, men er noe jeg har konstatert i de områdene jeg HAR frekventert i rypejakta...

 

Når jeg skriver; HAR, så mener jeg at jeg har så og si slutta med rypejakt av alle ovennevnte grunner. Det er rett og slett utrivelig å se "folkevandringa" og den klappjakta som bedrives etter rypene i september. Døde ryper legger som kjent ikke egg, og når bestanden er tynn fra før så ser jeg ikke poenget lenger. Blir bare trist som faen!

 

På den annen side så har du i tillegg det naturlige frafall til predatorer etc.. Så to pluss to er fremdeles fire!

 

En fredning hadde vært saliggjørende mange plasser, ja, men det er jo penga som rår her som ellers. Dessverre..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Drastisk forslag:

Jeg mener rypa (og kanskje skogsfugl) burde bli fredet etter et lemenår, når man uansett vet at det vil gå utover hønsefuglene når det blir krakk i smågnagerbestanden. Ett års fredning for alle, og de som dokumenterer at de er ute og skyter/fanger rovvilt det året kan søke om jaktkort året etter fredningen. De som ikke bidrar i så måte får vente et år til, for eksempel. På sikt vil det gi bedre rypebestander, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Usakelig kommentar å komme med kanskje...men mener man årene etter lemmen år, må kunne ta i bruk helikopter...gift..ja alle midler for å få ned rovviltbestandene, som rev, ravn, kråke, røyskatt, mår osv.

 

Og mener forvaltningen og forskere har prøvd ut for lite- gitt opp for lett om lyngbrenning og slike ting fungerer.

Tror slikt vil kunne fungere like bra i Norge som i England og Skottland. Men vi er så jævla sta og egne...så her fungerer det ikke.

Link to comment
Share on other sites

helikopter...gift..ja alle midler for å få ned rovviltbestandene

 

Eh, nei. Disse svingingene er naturlige, å bekjempe naturen på denne måten blir som å gjøre den om til innmark. Hvorfor ikke ta den helt ut og heller lage hegn av hele heia?

 

Å regulere rovvilt har jeg ikke noe i mot, men det må være en balanse i det. Å se på rovvilt som den store satan tror jeg ikke gir et godt resultat på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke. Her i nord virker det som om det er ekstremt mye fjellrype ihvertfall...Litt spakere med lirypa.

Det er jævlig synd når man har fuglehund, og føle at man ikke får brukt den til det formålet den er født for å gjøre

vet ikke hvordan det er med andre, men jeg vurderer ihvertfall å gi slipp på en eldgammel familietradisjon, å rett og slett

legge rypejakta på hylla. Selge hunden, og ta en helomvending, kjøpe ny hund, og jakte på det som det finnes nok av. Hare og rev!

Det er en drastisk handling, men jeg føler ikke dette er rettferdig ovenfor setteren min, eller de få lirypene som finnes.

 

Det er sikkert delte meninger om akkurat dette, men jeg ser ikke noe hensikt å bare dra på skogstur me bikkja, å skyte hull i lufta når rypa letter.

Man jakter for å få et bytte ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...