Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har en bror som er på jaktprøve med hundene nå. Det meldes om middels med ryper i det terrenget ihvertfall. Får vel høre mere i morgen etter at han har gått med sin hund.

 

Flere som påstår at alt er litt senere i år, og at det er resultatene fra de første tellingene vi hører skrekkhistorier om nå. Det er faktisk sett en del kull i det siste. Håper at det ikke er så galt som man kan få intrykk av.

Link to comment
Share on other sites

En jaktform der urbane mennesker reiser til fjells for å høste av et overskudd de ikke er med å bidra til vil aldri være bærekraftig.

 

8) vel de betaler jo jaktkortet og bidrar da vel med penger til grunneier/grunneiere.....så må de ha overnatting og mat ......... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mange faktorer som spiller inn her og noe må åpenbart gjøres. En av tingene som fremstår som bleedin obvious er jo at kortselgerne stikker fingeren i jorda og vurderer om det faktisk skal selges kort i det hele tatt. Jeg var for ikke lenge siden i Luster på jakt og der var det ingen begrensninger på kortsalget. Vi gikk mil på mil og fikk opp to ryper i løpet av de 3 første dagene, løsnet ikke skudd etter noen av dem, og leste i lokalavisa at de oppfordret jegerne til å IKKE skyte rype pga. dårlig bestand. KOMPLETT uforståelig at man da fortsetter med å selge ubegrensede mengder jaktkort. Vi hadde planlagt en ukes jakt men dro hjem på dag tre selv om vi hadde kort for en hel uke. Greit at en del av ansvaret ligger på jegerne men de som forvalter terrengene må for pokker også ta litt ansvar.

 

Ellers er jeg for det drastiske forslaget om at de som kan dokumentere at de har jaktet predatorer kan få kort neste år dersom bestanden tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Er fjellrypa utsatt for like store predatasjon som lirypa? Jeg jakter fjellrype i et område på rundt 1300meter.. nekter å tro at det er så mye rev og mår der oppe, men ravn og rovfugl er der nok.. men hvordan er dette?? Er det stort sett lirypa som får juling og fjellrypa slipper litt billigere unna?

Link to comment
Share on other sites

Er fjellrypa utsatt for like store predatasjon som lirypa? Jeg jakter fjellrype i et område på rundt 1300meter.. nekter å tro at det er så mye rev og mår der oppe, men ravn og rovfugl er der nok.. men hvordan er dette?? Er det stort sett lirypa som får juling og fjellrypa slipper litt billigere unna?

 

Her i Trøndelag ser jeg en god del fjellrype, og veldig lite lirype. Jeg har sett rødrev på over 1100 moh. Av egne erfaringer ser jeg at det blir jakta mye mere på lirypa enn fjellrypa, så det er kanskje en av grunnene.

Link to comment
Share on other sites

Nedgang av fugl, kan/bør myntes direkte på jegeren. Alle bestander svinger i form av ned og oppturer. Problemet, tror jeg er mer åpenlyst, enn vi ønsker. Det er altfor mange jegere, som hvert år bykser innover fjellet etter rypa.

Altfor mange har betalt for mye for: Hund, jaktklær, våpen jaktkort, boende osv. De har ventet altfor lenge siden forrige års tur, så når det endelig braker løs, så SKAL det høstes. Kommer man over et kull, er jeg redd bare noen få overlever.

Det vi ser, tror jeg er et resultat av utviklingen. Med det mener jeg følgende: Vi har aldrig hatt så gode hunder som nå. Et langt mer målrettet arbeid med hund blandt langt flere enn tidligere har selvfølgelig gitt resultater. Langt fler har måltilpassede våpen, og har trent mye mer med disse en det som var vanlig tidligere. Det er klart at kombinasjonen med mange flere gode hunder, samt langt bedre skyting, bidrar til et større uttak av vilt. Mange vil nå selvfølgelig påpeke, at det ble skutt mye mer vilt før. Og ja, det tror jeg nok, men fra en langt kraftigere stamme med vilt. I forhold til en totalstamme i prosent, er jeg helt sikker på at uttaket i dag er høyere enn tidligere. Biotopforandringer i forhold til klimaendringene vi har sett de siste årene, bidrar til dårligere forutsetninger for fugglen, men avhøstingen kommer til å gå sin gang.

Jeg retter ikke nødvendighvis en viftende pekefinger til oss jegerene, men påpeker årsaken til at vi nå og noen år fremover bør være forsiktige med uttaket av rype og skogsfugl. Samt bidra med predasjonsjakt.

Derimot, er jeg kritisk, til kortutstedere, som relativt ukritisk skriver ut jaktkort, tross sterke nedganger i mange jaktbare stammer.

De som tjener pengene på dette "produktet", hva gjør de for å bedre sitt produkt? Burde ikke di ha interesse i for eksempel økt jakt på predatorer, og generelt viltstell? Hva med å åte opp store åteplasser, strategiskt over de aktuelle områdene, sette opp varme buer, og selge revejakt til en hyggelig pris. Kanskje også, la det bli en fordel å ha bidratt i predatorjakten, når jaktkort for de populære viltslagene skal deles ut?

Som tidligere nevnt, vil viltstammer ha sykluser med opp og nedturer. Men det er nok desverre ikke tvil, om at grunnstammen til en hver tid har en minimumsgrense for hva som er sundt i forhold til neste års produksjon. NÅ er denne for lav, og bør være et varsko. Jeg personlig, tror vi får noen magre år i spesielt fuglestammene, fremover, som følge av netopp dette.

Så lite fugl i år. Opp til oss, hvilke forutsetninger vi ønsker å gi viltet til og formere seg til en mer ønsket størrelse på stammen.

 

NEI TIL VINTERJAKT MED RIFLE PÅ FUGL :cry:

Link to comment
Share on other sites

NEI TIL VINTERJAKT MED RIFLE PÅ FUGL :cry:

Hovedsaken må vel være å forvalte viltet etter forholdene. Ikke bestemme hvordan de skal felles. Om de som forvalter et terreng mener at de kan selge så så mange kort, og at det kan takes ut 10 ryper pr kort, så må det være opp til hver enkelt jeger å bestemme om han bruker hagle eller rifle. Vinterjakt skal jeg ikke mene så mye om, men om han skyter de samme 10 rypene i desember eller januar skal vel heller ikke spille så mye rolle. Tror ikke det er på det nivået det skal forvaltes.

 

En annen ting som har vært luftet før: Det sies at fugl som ikke er dødelig skadet kan leve videre med blyhagl i kroppen, og at disse kapsles inn og ikke gjør spesielt stor skade. Vismut(og flere typer) i kroppen skal etter hva jeg har hørt gi blodforgiftning og død. Stemmer dette? I såfall er det ganske alvorlig. Alle kan skadeskyte, og med vismut er det langt flere skadeskutte ryper for hver som detter, (og dermed er med i gjeldende dagskvote), enn hva det var med blyhagl. Hvis dette stemmer, så dreper vi langt flere enn hva som blir registrert.

 

Er det tilfeldig at den store nedgangen startet samtidig med innføringen av "miljøammo"?

Link to comment
Share on other sites

Mine meninger :

- Jakta er ikke noen større årsak til redusert rypebestand, det er mange andre elementer.

- Dersom rypejegeren fikk flerårig jaktrett i terrenget ville hun få mer "eierskap" og ansvarsfølelse for uttaket av fugl. Tilfeldig kortsalg gir mer omsetning, men ikke trofaste jegere.

- Rypebestanden for året 2012 blir "pratet ned" på sosiale mediaer, og journalistene henger seg på. Snart blir det politisk nødvendig å frede hele bestanden. Fredning ville være dumt og helt unødvendig, men sånn kan effekten bli hvis vi ikke slutter å svartmale dette offentlig. Det er typisk metode å bruke media til feks å prate ned aksjekurser av spekulanter (som deretter kjøper) og prate opp styringsrenten (banksjefer før rentemøte i Norges bank).

- Det er imidlertid bra med fugl og normale kull i flere områder i Busk-Telemark (700-1000moh). Lang vinter på Hardangervidda vest var ikke bra, men tellingen på øst er bedre enn før..

- Fuglejegere her på Kammeret går i fella dersom de kun problematiserer rypeforvaltningen, for på den måte å holde den generelle jaktinteressen nede, for selv å hygge seg på sin jakt. Kom med noen gode nyheter også.

 

29092010148_(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

God ettermiddag Vømmøl. Nei, som du sier, så tror heller ikke jeg, at det har noe og forby den ene jaktformen fremfor den andre, dersom det praktiseres bag limit. Men vinterjakt med rifle i tillegg til, har jeg derimot ikke mye til overs for. Er nok slik at jeg personlig har størst mening om dette i forhold til skogsfugl.

Vil bare få nevne, at dette temaet ikke var hovedmeningen min med det jeg skrev. Bare i tillegg til. :wink:

Les gjerne resten også,he,he....

Faktumet for den fuglebestanden vi har i dag, er at den ikke er i nærheten av en sunn bestand. Dette har slått inn som resultat av, naturlig svingning i bestanden, samt at kombinasjonen med elendig med stamfugl, elendig vær i klekkningsperioden har bydd på svært få kyllinger. Når man i tillegg, til få og små kyllinger, på minussiden, legger til at det har totalt kracket i smågnagerbestanden, da er vi på et nivå vi ikke kan neglisjere. Sorry, men jeg spår den dårligste fuglesesongen på ufattelig mange år.

Men selvfølgelig, lykke til alle sammen. Skitt Jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi burde utsette rypejakta med ca. en mnd noen år framover. Det er i den perioden det uten tvil skytes mest fugl. Kanskje også begrense jakt med hund i det mest utsatte områdene.

 

Tja ikke så opplagt dette. Vil seinere jaktstart begrense uttaket ved jakt??

Personlig ville jeg ha likt antall jaktdager (ca 10) tilgjengelig fra 10.oktober på samme vis som fra 10.september. De seint klekte rypene vil i oktober være interessante å felle, mens de ville fått fly i september..

Mht at hund burde begrenses,, så er det sagt at hundejegere i snitt skyter mindre, enn feks støkkjegere som tar hele kullet når de endelig har lokalisert det... Hundejegeren kan ta en rype hist og pist gjennom hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som har vært luftet før: Det sies at fugl som ikke er dødelig skadet kan leve videre med blyhagl i kroppen, og at disse kapsles inn og ikke gjør spesielt stor skade. Vismut(og flere typer) i kroppen skal etter hva jeg har hørt gi blodforgiftning og død. Stemmer dette? I såfall er det ganske alvorlig. Alle kan skadeskyte, og med vismut er det langt flere skadeskutte ryper for hver som detter, (og dermed er med i gjeldende dagskvote), enn hva det var med blyhagl. Hvis dette stemmer, så dreper vi langt flere enn hva som blir registrert.

 

Er det tilfeldig at den store nedgangen startet samtidig med innføringen av "miljøammo"?

 

Nei, innkapsling skjer uavhengig av stoff, og det er større fare for forgiftning med bly enn alternativene.

Det er også litt ullent å hevde at dagens bismuth skadeskyter mer enn bly, treffer du en rype på rett sted, så dør den, omtrent uansett hva du kaster på den innenfor haglehold. (Jada, mange skylder på ammo, men det gjorde de når de brukte bly også.)

Så den kjepphesten må du nesten la ligge i dette spørsmålet.

 

Skyting av predatorer burde i høyere grad belønnes med skuddpremie og evt gratis jaktkort, det er en enkel og god løsning, men grunneierene virker ikke alltid å se nytten ettersom kortene uansett blir solgt.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Så vismut og tungsten er ikke værre å ha i kroppen enn bly. Da skal jeg ikke henge meg mere opp i den myten.

Når det gjelder skadeskyting med vismut, så vil jeg ri den kjepphesten litt lengre. Både på grunn av egen erfaring og av ren fysikk. Det er ikke metallet i seg selv som er problemet, men når det lages hagl som er lettere enn bly, og lader patroner med samme utgangshastighet som de gamle blypatroner, så sier det seg selv at de blir dårligere.

 

Når det gjelder predatorjakt, så tror jeg dette vil bli mere aktuellt for den jevne jeger etterhvert som muligheten for rypejakt uteblir pga. lite ryper.

Da er det viktig at grunneierne gjør dette litt enkelt. Selv har jeg prøvd å fått predatorkort fra et lokalt fjellstyre her, men fikk til svar at de ikke hadde noe slikt. "Men jeg måtte bare skyte predatorer ja!" På spørsmål om jeg kunne få dette skriftlig på en e-post, så var svaret veldig unvikende. Jeg vil helst ha papirene i orden om jeg skal gå i fjellet med hagle/rifle, selv om jeg er ute på jakt etter rev eller kråke.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke metallet i seg selv som er problemet, men når det lages hagl som er lettere enn bly, og lader patroner med samme utgangshastighet som de gamle blypatroner, så sier det seg selv at de blir dårligere.

 

Utvilsomt, derfor er de fleste miljøpatroner med relativt lav egenvekt ladet til høyere hastighet enn hva som var normalt under "blytiden". Det gjelder forsåvidt også miljøpatronene med høyere egenvekt enn bly, som gjør de fortreffelige.

Det har vært mye tvilsom vismuth/bismuth ladet til dårligere hastighet tidligere, og det finnes sikkert noen igjen, men ved de nyeste er ikke dette lenger tilfelle, de er heller ikke lenger så sprø som de var tidligere.

Om du har hatt dårlige erfaringer, så prøv en nyere en med høyere hastighet og mindre sprøhet. Skyld på dårlige patroner, ikke dårlig materialvalg.

 

Vedr predatorer tror jeg det er lurt å få lokale NJFF avdelinger til å mase på grunneierene om predator-kort. Som du sier er det best å ha papirarbeidet i orden før man vaser rundt på annen manns grunn med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke metallet i seg selv som er problemet, men når det lages hagl som er lettere enn bly, og lader patroner med samme utgangshastighet som de gamle blypatroner, så sier det seg selv at de blir dårligere.

 

Utvilsomt, derfor er de fleste miljøpatroner med relativt lav egenvekt ladet til høyere hastighet enn hva som var normalt under "blytiden"..........................

Om du har hatt dårlige erfaringer, så prøv en nyere en med høyere hastighet og mindre sprøhet. Skyld på dårlige patroner, ikke dårlig materialvalg.

Av de testene jeg har sett, så er det bare 2 typer som innfrir nogenlunde. Den ene testen er fra 2007 http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/140836.PDF" target="_blank

og den andre er fra 2008. http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 323535.ece" target="_blank

Rio Venatum Bi og Eley Grand Prix HV Bismuth Forest ,er de eneste med over 400 m/s. Om det har kommet bedre patroner etter 2008, så kan det selvfølgelig være håp. Jeg synes alt under 420 m/s for vismut er for dårlig. En må ikke glemme at lette hagl mister farten raskere enn tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tester fra 2007 og 2008 er rett og slett utdaterte. Jakt (om jeg husker rett) har testet nye eley bismuth fra 2012, denne er visstnok markant bedre enn 2011-utgaven, både på porøsitet og hastighet. Steder hvor det selges lite ammunisjon sitter dog helt sikkert igjen med en del gammelt.

400m/s er ikke så galt, men helt klart bedre med enda raskere, vismut/bismuth har nesten samme egenvekt som bly, som er en del høyere enn stål. (Bly = 11gr/cm3, vismut = 9,8gr/cm3 og stål = 7,8gr/cm3) Tidligere problemer har nok vært mer knyttet til porøsitet (og hastighet) heller enn egenvekt.

Link to comment
Share on other sites

Vet du ikke hvor du har truffet på slike hundejegere :)

 

 

De fleste jeg har møtt har hatt har hatt holdningen å heller ta ut en rype hist og her. Min Jaktmentor hadde disse reglene for Jakt med stående fuglehund, selv i bra år:

1. Skyt kun 1 fugl av kullet.

2. Gå aldri etter kull med overlegg.

3. Er du usikker på hundens inngang og arbeid, ikke fell fugl (gjelder også støkk).

4. Andreskuddet er kun for å sikre felling, ikke for skyting av double.

5. Er du usikker på treff, bruk god tid på ettersøk av påskutt fugl (spesiellt viktig etter blyforbudet)

6. Nyt standsituasjonen, hvis du er i nærheten ved inngangen gjør alt veldig sakte.

Link to comment
Share on other sites

Rypejegere generelt har jeg meget liten sans for. De betaler i dyre dommer for å skyte ut det som måtte være av fugl og gjør lite eller ingenting for å ta ut predatorer.

 

Her har rypejegerne en jobb å gjøre.

 

Kan du dokumentere din påstand om at rypejegere generelt skyter ut det som måtte være av fugl?

Ganske drøy påstand og generalisering syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

...og på statsalmenningen der jeg har kjøpt jaktkort nekter de å refundere pengene dersom jeg ikke ønsker å jakte når bestanden er sånn tynn. Det henger ikke helt på greip! !

Det henger på greip. Du betaler for retten til å jakte, uavhengig om bestanden av vilt er god eller dårlig.

Husk at er en vare kjøpt, har man i Norge ingen lovfestet rett til å heve kjøpet/angrefrist, unntatt hvis du handler på nett. Da har man vel 14 dager angrefrist.

Men det er en annen diskusjon om hvor smart det er at det selges kort når bestanden er lav. Kanskje du kan bruke kortet til å jakte predatorer i stedet?

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som stusser over hvorfor krakket i rypebestanden kom ? I store deler av trøndelag og landet ellers ble det høsten 1987 ett stort krakk som tok knekken på rypene. Igjenom 80 tallet til og med høsten 86 var det svært godt med fugl i nesten hele landet,hos oss var det ikke uvanlig å se opp imot ca 800 ryper på en dag i fjellet og noen hevder opp imot 1000 fugl på gode dager.Jeg mener årsaken må være mer enn bare predatorer og jegere for vi hadde jo som sagt fugl år etter år og det så ikke ut til at predatorer og jegere tok knekken på rypene den gang. Jeg tror personlig at tsjernobyl er en av hovedårsaken selv om det i dag selvfølgelig er fler predatorer og flere jegere.Går man enda lengre tilbake i tid så var det jo år om annet dårligere enn normalen men nå ser det ikke ut til at rypene klarer å bygge seg opp igjen selv etter 2-3 gode år med god klekking,smågnagere,værforhold osv.Håper vi alle velger måtehold i dårlige tider, skit jakt alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har lest så kom vel de radioaktive isotopene ned sammen med regnvann,slik at gress og planter tok det opp og det spredde seg i næringskjeden. Nå er ikke jeg noen profesor og jeg nevnte vel at det var noe jeg tror kan ha skjedd. foresten så har vel ikke din rype på 800 gram så veldig mye med saken å gjøre selv om den var ett monster og døde normalt :smile: .

Link to comment
Share on other sites

Norsk institutt for naturforskning har vel grei kontroll på nivået av Cs137 i både planter og dyr siden 1986. Lavartene er vel de som tok opp mest av de radioaktive stoffene, slik at villrein er det dyret med høyest Becquerel nivå. Dyr som elg, hjort og diverse småvilt (herav rype) har forholdsvis lave nivåer, slik at dette ifra NINA sin side ikke sees på som et problem. Hovedgrunnen til at ryper er såpass lite utsatt er at de beiter på ferskere plantedeler med lite forurensing. Greier ikke å finne igjen akkurat hvor jeg leste om dette, men det var NINA som publiserte noe om nettopp dette.

Link to comment
Share on other sites

Litt interessant det med Tjernobyl... Hvordan har smågnagersyklusene vært etter den spesifikke hendelsen? Fader'n har jo jaktet siden på slutten av 60 tallet, og gnager stadig om de mer eller mindre "faste" smågnagersyklusene hvert 4 år frem til og med 1986.. Etter dette har de store gnagerårene her i midt-Norge vært mer eller mindre fraværende før vi hadde et vanvittig gnagerår i 2001. Deretter hadde vi et bra år i 2007, brukbart i 2010 og mye sist år i 2011. Kan man ane konturene av at de "normale" syklusene på 4 år er på tur tilbake? Eller var det større hull i gnagerbestanden før også?

 

Når det gjelder tellinger og taksteringer i senere tid så får jeg et inntrykk av at det er en trend å svartmale observasjonene mest mulig. Særlig har media i de senere år kastet seg over rapporter om små, få, og pipkyllingkull på en entydig negativ måte. Selvsagt har vi svingninger, og det er sannsynligvis noe mindre rype i enkelte områder enn hva det var før. Selv har jeg skrevet dagbok for jakta i over 20 år, og i de områdene hvor jeg jakter så er ikke bestanden dårligere nå enn på starten av 90 tallet! Forskjellen er at det den gang var mye mindre fokus på bestanden enn hva tilfellet er i dag. Noen år har vi også ekstraordinære værmessige omstendigheter, som for eksempel i år hvor våren og forsommeren var ekstremt kjølig. Rypa har så vidt jeg vet ikke noen fast gateadresse, og kan sikkert under enkelte omstendigheter flytte på seg for å være nærmere tilgang på nødvendig føde... Taksteringslinjene derimot, de er på de samme stedene år etter år. Fasitsvaret får vi uansett ikke før sesongen er godt i gang. Jeg har flere ganger opplevd en dårlig start på jakta, men når det gått noen uker ut i jakta har det vist seg at det likevel finnes en del..

 

Uansett så er jakta mer enn bare fugl i sekken, en høstadag i fjellet en finværsdag er ubeskrivelig vakkert uansett! Jeg "tjyvstarter" i Sverige neste helg, skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Man kan syntes så mye om dette temaet. Og mest sannsynlig, får man aldrig helt fasit. Men en ting kan man ikke komme utenom. Trykk på predatorer gjennom jakt og fellefangst, samt begrenset uttak, får ikke gjort noe galt!

Det meste av alt annet vilt, er underlagt kvoter i forhold til felling. Og da ikke bare på anntall, men også kjønn.

Hvordan ville f.eks. stammen med villsvin, som er sterkt økende i Sverige , sett ut om det var åpen jakt, med fri avskyting hele året?

Hva ville skjedd med elgestammene ved fri avskyting o.s.v.

Naturlige opp og nedturer vil det alltid være som følge av forskjellige årsaker, men uttaket, er litt som en bankkonto.Tar man ut mer, enn "renta" kan føre tilbake, er man avhengig av frisk kapital, for å holde ut. Hvem kan føre "frisk" kapital inn i naturen, om ikke "renta" gjør det?

Man kan bli litt oppgitt over folk, som tar ut 50 skogsfugl med hund på tidligjakt, for så å klage over at det er dårlig, når de skal drepe toppfugl vinterstid med rifla. Eller omvendt, Klager over dårlig med fugl under hundejakta, etter å ha bært bører på bører med fugl ut av skogen skutt med rifle under vinterjakt.

Heldigvis, har mitt terreng, gjennomgått nøye vurderinger over flere år, å ser faktisk lovende ut i år. Løftet 19 fugl fordelt på 2 kull på 6 og 8 de siste var store og svarte som bek ;-)

Link to comment
Share on other sites

Leste nyheter på NRK om rypene, det er visstnok spesielt små kyllinger i eggene i år...

 

Sitat:

Det er lite produksjon av kyllinger, og vi får meldinger om at de kyllingene som klekkes er veldig små i enkelte områder, opplyser Håkon Solvang.

De siste fem årene har han vært koordinator for det store rypeforvaltningsprosjektet ved Høgskolen i Hedmark.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8300218

 

Kanskje en god ting at det er bedre plass inni egget da .. :?:, eller er kanskje egget mindre også :?:

Link to comment
Share on other sites

La merke til en kommentar under artikkelen:

Dårlig sommer og mye rovdyr er sikkert gode indikatorer. Men hva med å telle antall måse i fjellet i tillegg til ryper.
Jeg gikk 11 km i fjellet på søndag. Jeg observerte 5 ryper, brorens hunder fant av og til litt godlukt uten fuggel, men vi observerte ca 30 ravn.
Link to comment
Share on other sites

Tja. Hver og en taper ikke stort på å redusere kjøttfangsten. Man trenger ikke ti fugl i sekken for å ha hatt en flott tur. Og oss fuglehundjegere kan ha like stor glede av perfekt fuglearbeid som av et lass med fugl. Er ikke så heldig for bikkjene heller.

Men ang Tsjernobyl: det var en artig teori. Hvordan dør rypene hvis de inneholder radioaktivitet? Av kreft?

La meg få videreformidle en annen teori. En i historien uten sidestykke stor smelting av isen i Arktis gjør noe med klimaet i Norge. Selv små endringer av luftstrømmen i høyere sfærer vil ha merkbar innvirkning på klimaet i hele landet (hele nordkalotten). Kaldere mange steder, varmere andre steder, våtere etc etc. Ingen dyr liker det. Ingen ryper liker kalde og våte vårer og sommere. Slik som i år. Mye små kyllinger i år, jeg har sett det ved selvsyn. Omlegging er en absolutt mulig forklaring. Årets første kull gikk føyken i kulda og regnet.

Link to comment
Share on other sites

Virkar lovandes her i år. Nettop komt heim i frå en fjelltur der eg gjekk 1,5 time i rypetereng såg 50 ryper fordelt på 5-10 fugl i kullet.

stort sett store og fine kyllingar og såg kun 1 rype som satt for seg sjøl. Har også snakka med ein del andre som går i fjella her og dei har samme erfaringane som meg, stort sett bra kull frå 5 og opp i 13 i kullet.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det stemt frem ett historisk vedtak ved Ålen og Haltdalen fjellstyre. Totalfredning av rype og barfugl høsten 2012. :D

http://fjellstyrene.no/alen/

 

Fint grunnlag fjellstyrets adm. baserte sine vurderinger på, men uansett kred til Fjellstyret som tar en veldig tøff og respektabel avgjørelse.

ikke sikkert jeg mente det samme om det var der jeg skulle jakte...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virkar lovandes her i år. Nettop komt heim i frå en fjelltur der eg gjekk 1,5 time i rypetereng såg 50 ryper fordelt på 5-10 fugl i kullet.

stort sett store og fine kyllingar og såg kun 1 rype som satt for seg sjøl. Har også snakka med ein del andre som går i fjella her og dei har samme erfaringane som meg, stort sett bra kull frå 5 og opp i 13 i kullet.

 

Og der, var jaktkortet for Stryn fjellstyre kjøpt og betalt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Virkar lovandes her i år. Nettop komt heim i frå en fjelltur der eg gjekk 1,5 time i rypetereng såg 50 ryper fordelt på 5-10 fugl i kullet.

stort sett store og fine kyllingar og såg kun 1 rype som satt for seg sjøl. Har også snakka med ein del andre som går i fjella her og dei har samme erfaringane som meg, stort sett bra kull frå 5 og opp i 13 i kullet.

 

Og der, var jaktkortet for Stryn fjellstyre kjøpt og betalt :wink:

 

fint at der eg jaktar er det kun inanbygds som slepper til då :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og da var kvoter og oppsummering av tellinger fra Statsskog klare:

http://www.statskog.no/jakt/Sider/Rypekvoter.aspx

http://www.statskog.no/presse/Pressemel ... kvoter.pdf

 

Det blir spennende å se om fjellrypene (som ikke telles av Statsskog) har klart seg bedre.

Det ser jo ikke helsvart ut i Indre Troms, med svak oppgang ved Altevann.

Men det er mye rev i innlandet- og kanskje har øyrypene klart seg enda bedre?

Link to comment
Share on other sites

Det ser nok ut som skogsfuglbestanden har fått skikkelig juling. Den samt lirypa på enkelte steder.

 

Blir spennende å se hvordan det har gått med fjellfuglen. Får håpe denne ikke lider av overbeskatning denne sesongen siden alle folk som egentlig skulle jakte skogsfugl og lifugl heller springer opp på taket og skyter ned alt av fjellfugl..

Link to comment
Share on other sites

Var to dager i Jämtland forrige helg. Så over 100 ryper på et relativt lite område, store og fine kull.

Det var oppløftende å se så mye når tellingene var så dårlige i forkant.

Vil nok tro at tilfelle kan være noe av det samme i Norge. Man har som regel en tendens til å se litt mer fugl utover i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...