Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

Historiens dårligste jakt for meg ble denne uke utført i Vilhelmina. En blir jaggu meg noe betenkt. Det var med godt mot en dro med unghunden på dens første jakt med håp om noen fuglearbeid, men etter endt jakt er status: en støkk på 4 ryper og ingen skudd løsnet på 5 dager i marka. Har forøvrig jaktet både ryper og skogsfugl. Sett kun 6 liryper etter mange mil på fjellet. Andre jegere sitter igjen med samme inntrykket. Dette sier meg at det er kollaps i rype bestanden og grep må tas. Selvfølgelig er det lokale forskjeller, men tror nok enda mer begrensninger må innføres i enkelte områder. Det er mye penger i omløp så degge er vel ikke bare å stenge områder, dessverre..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Forby at mer enn én jeger skyter ved oppflukt.

 

2. Forby at det brukes GPS-halsbånd med standvarsler på jakthunder.

 

3. Skul fryktelig stygt på folk som brenner av mer enn to skudd uten å lade om.

 

4. Ikke forfølg kull etter oppflukt.

 

5. Skyt, fang og drep predatorer.

 

6. Begrens den vettløse rypetakseringen som brukes til trening av hund.

 

7. Forby jaktprøver før jaktstart, og få slutt på fellingen under disse, før jakten.

Link to comment
Share on other sites

Virkar lovandes her i år. Nettop komt heim i frå en fjelltur der eg gjekk 1,5 time i rypetereng såg 50 ryper fordelt på 5-10 fugl i kullet.

stort sett store og fine kyllingar og såg kun 1 rype som satt for seg sjøl. Har også snakka med ein del andre som går i fjella her og dei har samme erfaringane som meg, stort sett bra kull frå 5 og opp i 13 i kullet.

 

Og der, var jaktkortet for Stryn fjellstyre kjøpt og betalt :wink:

 

fint at der eg jaktar er det kun inanbygds som slepper til då :wink:

 

Og du er selvfølgelig eneste fra :lol: bygda

Link to comment
Share on other sites

Joda, nå har kommunen jeg bor i bestemt endring i rypejakta.

 

Jakttider

Alle jaktbare arter følger nasjonale jakttider, med følgende unntak:

 

Rypejakt uten hund: 1. oktober - 23. desember.

 

Rypejakt med fuglehund*: 15. oktober - 23. desember.

 

* Det er begrenset salg av antall kort for rypejakt med hund.

 

Det er ikke lov å felle mer enn 3 ryper pr. jeger/døgn.

 

 

Skogsfugljakt: 1. november - 23. desember.

 

http://www.trollheimsporten.no/rindal-u ... 25.no.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg som hadde tenkt meg på rypejakt i stede for elgjakt da vi har en liten pause denne helgen. Dog, dette er bra for å prøve og få opp igjen stammen til rypene .

Link to comment
Share on other sites

1. Forby at mer enn én jeger skyter ved oppflukt.

 

2. Forby at det brukes GPS-halsbånd med standvarsler på jakthunder.

 

3. Skul fryktelig stygt på folk som brenner av mer enn to skudd uten å lade om.

 

4. Ikke forfølg kull etter oppflukt.

 

5. Skyt, fang og drep predatorer.

 

6. Begrens den vettløse rypetakseringen som brukes til trening av hund.

 

7. Forby jaktprøver før jaktstart, og få slutt på fellingen under disse, før jakten.

 

 

Kan jeg tolke det dithen at du jakter uten hund ?

Link to comment
Share on other sites

Var to dager i Jämtland forrige helg. Så over 100 ryper på et relativt lite område, store og fine kull.

Det var oppløftende å se så mye når tellingene var så dårlige i forkant.

Vil nok tro at tilfelle kan være noe av det samme i Norge. Man har som regel en tendens til å se litt mer fugl utover i jakta.

Jemtland er stort... Og det skal etter sigende være store lokale variasjoner der etter hva lokalbefolkningen kunne fortelle. Jeg var der nå i helga sammen med en kompis, vi var ute i 14 timer på lørdag å så 13 ryper.. Nå skal det sies at vi var "nye" i terrenget, men besitter tilsammen 50års erfaring med skarvjakt å har god greie på hvor fuglene pleier å befinne seg. Det skal legges til at rypene var vanvittig tamme i godværet å at man måtte gå seg dønn på de, de rørte seg ikke før man var på 5-10m hold, og man kan da anta at man har passert en del fugl pga av den grunn. Uansett ble fasit et kull på 7, 2 par og 2 sigle ryper på 14timer. Søndagen ble ikke stort bedre, men 25-30 fugl ble det å se da. Disse oppførte seg på samme måte som på lørdag, selv om været var dårlig denne dagen. Untaket her var en liten flokk på 15-20 ryper som lettet på 40m å forsvant rett opp i tåka. Vi ble betenkte etter helgas jakt i vertfall..

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rype med og uten hund og en ting jeg er sikker på er at hvis det ble forbud mot rypejakt med hund , hadde rypebestanden økt kraftig., har vært med flere ganger på rypejakt med topphund og det er rett og slett matauk hvis du er en ok hagleskytter.,. Støkkjakt etter fjellrypa derimot det er sport.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rype med og uten hund og en ting jeg er sikker på er at hvis det ble forbud mot rypejakt med hund , hadde rypebestanden økt kraftig., har vært med flere ganger på rypejakt med topphund og det er rett og slett matauk hvis du er en ok hagleskytter.,. Støkkjakt etter fjellrypa derimot det er sport.

Er vel ikke så enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Om du er støkkjeger eller hundejeger er et fett, det er like lite rype i år uansett.. Og det blir for dumt å kategorisere den ene eller den andre typen jeger, det finnes seriøse, og useriøse jeger i begge leirer så den enkelte får gå i seg selv i disse tider! Jeg er selv støkkjeger, men har jaktet litt med hund når anledningen har bydd seg, og det ene kan være mer effektivt enn det andre alt etter som er nå mine erfaringer. De jeg kjenner best som driver med hundejakt er i allefall svært seriøse, og der er rett hundeadferd mere i fokus enn selve fellingen av fugl.

Link to comment
Share on other sites

1. Forby at mer enn én jeger skyter ved oppflukt.

 

2. Forby at det brukes GPS-halsbånd med standvarsler på jakthunder.

 

3. Skul fryktelig stygt på folk som brenner av mer enn to skudd uten å lade om.

 

4. Ikke forfølg kull etter oppflukt.

 

5. Skyt, fang og drep predatorer.

 

6. Begrens den vettløse rypetakseringen som brukes til trening av hund.

 

7. Forby jaktprøver før jaktstart, og få slutt på fellingen under disse, før jakten.

 

 

Kan jeg tolke det dithen at du jakter uten hund ?

 

Nei - jeg har fuglehund, og syns det er en fantastisk jaktform. Men når rypene forsvinner?

 

Jegere har sluttet å ta ut rovdyr (og totalfredningen av rovfugl er det vel lite å gjøre med).

 

En personlig teori. GPS med standvarsler gir jeger/hund en enda større fordel i terrenget. Situasjoner som ville løst seg ut innen jegeren når frem til hunden blir nå til død fugl i større grad, fordi jegeren får øyeblikkelig varsel om stand, og vet hvor hunden er ...

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rype med og uten hund og en ting jeg er sikker på er at hvis det ble forbud mot rypejakt med hund , hadde rypebestanden økt kraftig., har vært med flere ganger på rypejakt med topphund og det er rett og slett matauk hvis du er en ok hagleskytter.,. Støkkjakt etter fjellrypa derimot det er sport.
Disse topphundene er det et stykke imellom. Ikke stor andel av av topphundene som har toppskyttere bak seg heller. Jeg får alltid mere fugl når jeg går støkk, enn når jeg er med disse hundekarene. De fleste av dem skyter ikke om ikke hunden har utført et perfekt arbeid. Og da skyter de over og bak imens de roper etter bikkja. :roll:

 

 

1. Forby at mer enn én jeger skyter ved oppflukt.

2. Forby at det brukes GPS-halsbånd med standvarsler på jakthunder. .

 

I mitt terreng så er det satt en baglimit på 3 ryper om dag. Det kan ikke falle meg inn å blande meg inn i hvilken jaktform andre bruker for å felle disse. Om jeg går støkkjakt, og broren min går med begge sine hunder(med eller uten gps), så vil jeg uansett fylle kvota først. Jeg er tradisjonelt støkkjeger, og samler på ryper. Han er hundejeger og samler på fine situasjoner og bra hundearbeid. Han er dessuten flinkere til å kose seg med bål og kaffekoking enn meg. Hvorfor skal hans jakt være værre enn min?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvorfor det er flere av kammerets medlemmer som henger ut hundejegere her som rene slaktere.

Er hundejegerens uttak så mye større enn hva støkkjegerens er?

 

Jeg er selv hundejeger og har det jeg vil kalle et svært moderat uttak i løpet av en sesong.

Det skal høstes av overskuddet og ikke av stamfugl. Her må en hver jeger være sitt ansvar bevisst.

 

Hvorvidt man velger å gå med hund eller ikke. Hvorvidt man velger å benytte seg av de mest og beste tenkologiske duppedingser faller alt ned til samme sak.

Det er til syvende og sist jegeren som har fingeren på avtrekkeren og har det hele og fulle ansvar for om skuddet blir løsnet eller ikke!!

 

Synes det er fint at flere her oppfordrer til uttak av rovvilt. Dette er en nødvendighet ettersom rypebestanden er under hardt press fra både jegere og rovdyr.

Dette vil over tid være medvirkende til at det muligens vil gi litt bedre balanse i regnskapet. Andre innvirkende faktorer slik som været blant annet er det lite vi kan gjøre med.

Variasjoner i bestanden har det alltid vært og slik kommer det til å fortsette å være.

 

Jeg har forøvrig aldri opplevd i min levetid at det har blitt varslet et godt rypeår. Hører mange varsler katastrofalt dårlig år i år, men etter en uke på fjellet og obervasjoner av mellom 2-300 ryper og store fine kull vil jeg nok tro at det vil være litt å skyte på i år også for de som ønsker det.

 

Kort nevnt. Mitt uttak i fjor var på hele 3 orrhøner og 2 ryper. Dette til tross for mange flotte situasjoner og ca 20 dager på jakt. Er det uansvarlig? Jeg er tross alt en hundejeger....

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, stemmer d! Men jeg tror ikke det skyldes rovvilt. Hvorfor var det da gjennomgående utenkelige mengder vilt før i tia, la oss si for 200 år siden? Nei, jeg tror det skyldes menneskets utrolige evne til rovdrift(herunder utviklingen av effektive våpen), sammen med endret klima, forurensing, ødelagte ynglebiotoper, veibygging, forstyrrelser i yngletidene jaktpress i dårlige år osv osv. Må nok bare ta inn over oss at vi mennesker er flinke til å ødelegge naturen.Er jo rart at statskog til stadighet reklamerer for" normal, bra bestand" på statsallmenningene på gauldalsvidda når det samtidig er strenge restriksjoner på kvoter og jaktmetoder/tider. Vet statskog hva en normal, god rypebestand er?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, stemmer d! Men jeg tror ikke det skyldes rovvilt. Hvorfor var det da gjennomgående utenkelige mengder vilt før i tia, la oss si for 200 år siden?

Har du noe data på mengden vilt i 1812?

Har du noe dokumentasjon på bestanden av rovvilt for 200 år siden? Rev, kråke og ravn f.eks.?

Link to comment
Share on other sites

Se etter bilder fra viltparader fra hine hårde ...

 

Jeg er grå i håret nå, og jaktet ivrig på 80-tallet. Gikk f.eks. i fjellene rundt Åmotsdal, bra sted for trening av unghund dengang med garanti for minst 12 gode fuglesituasjoner pr dag/hund.

En gang skjøt jeg 16 ryper på litt over en time, over en godt trent vorsteh - og det uten at jeg syns jeg tok for raust for meg av kullene, som var store.

 

Og da snakker vi altså 1980-tallet, ikke 1880. Har sett bilder av viltparadene fra tidlig 1900-tall, bl.a. fra en kjent "jaktgård" i Numedal.

 

Predatorene som hogger inn i rypebestanden er bortimot fredet i dag - men ble aktivt tatt ut før. Rovfuglsaks på toppen av en stolpe, ute på et jorde, var et kjent middel. Saksen kunne enkelt lades om med en snor, når en rovfugl eller kråke hadde landet på toppen av stolpen.

Men slikt er forbudt i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, stemmer d! Men jeg tror ikke det skyldes rovvilt. Hvorfor var det da gjennomgående utenkelige mengder vilt før i tia, la oss si for 200 år siden?

Har du noe data på mengden vilt i 1812?

Har du noe dokumentasjon på bestanden av rovvilt for 200 år siden? Rev, kråke og ravn f.eks.?

kanskje 200 år var drøyt,men jeg vil tro naturen var bare rikere og rikere (innenfor rimelighetens grenser) dess lengre vi går tilbake.men det finnes jo mye jakt bilder fra gammelt av som tydelig viser hva jeg mener. Predatorjakt har nok effekt men tror vi skyter oss selv i foten om vi tror at ved å skyte alle predatorer så vil det syde av f.eks ryper.bildet er nok mere sammensatt enn vi aner. Det gir meg en urolig følelse når jeg går i terrenget en hel dag uten å se fugl, men samtidig kanskje treffer 10-20 jegere i tidligjakta, gjerne i jaktfelt annonsert med "normalt,gode bestander" og skyhøye kortpriser..jeg unner både kråke og ulv å forsyne seg av sitt eget spiskammers, såpass ydmykhet føler jeg for den levende natur. For å snu litt på det: ville det som vi anser som matnyttig vilt ta mer skade om vi sluttet å jakte og lot alle predatorer få yngle som de ville? Jeg tror at det ganske raskt ville oppstå naturlige svingninger i viltet, slik det en gang var.jeg vet ikke om jeg har helt sansen for vår"naturforvaltning". Den gir liksom ingen gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Se etter bilder fra viltparader fra hine hårde ...

 

Jeg er grå i håret nå, og jaktet ivrig på 80-tallet. Gikk f.eks. i fjellene rundt Åmotsdal, bra sted for trening av unghund dengang med garanti for minst 12 gode fuglesituasjoner pr dag/hund.

En gang skjøt jeg 16 ryper på litt over en time, over en godt trent vorsteh - og det uten at jeg syns jeg tok for raust for meg av kullene, som var store.

 

Og da snakker vi altså 1980-tallet, ikke 1880. Har sett bilder av viltparadene fra tidlig 1900-tall, bl.a. fra en kjent "jaktgård" i Numedal.

 

Predatorene som hogger inn i rypebestanden er bortimot fredet i dag - men ble aktivt tatt ut før. Rovfuglsaks på toppen av en stolpe, ute på et jorde, var et kjent middel. Saksen kunne enkelt lades om med en snor, når en rovfugl eller kråke hadde landet på toppen av stolpen.

Men slikt er forbudt i dag.

Blir varm om hjertet når jeg hører stedet du nevner.Åmotdalen, sæterfjellet, vinstradalen, loslia. Herlige jaktområder med jevne rypebestander og naturlige svingninger helt opp i 1980 åra. Har ikke jakta der siden, men har noen av mine fineste jaktminner derfra. Tidlig på 80`tallet opplevde jeg at hele fjellsida i området sissihøa/kringsollen formelig sydet av ryper, måtte være flere hundre som hadde samlet seg,litt ut i jakta.

Jaktbilder ja, i en oversikt fra gauldalen ser man bl.a et bilde fra budalen der "halve" setervollen er dekt med ryper. Det står, (litt forkortet): i 1934, i området sandfjellet/blåorfjellet fikk tre jegere en fangst på 251 ryper i løpet av fem dager.(jakt med gevær).

En annen skjøt i 1933, 44 ryper før middag.

Et annet sted, i boka forollhogna, beskrives en eventyrlig bestand av ryper, storfugl og orrfugl. Like etter krigen gikk bestandene kraftig ned, og en forsker sier i bladet villreinen: "nedgangsåra faller sammen med en generell nedgang i bestandene i hele sør-norge. Hverken jakt, predasjon eller biotopendringer gir noen tilfredstillende forklaring på nedgangen, men den faller sammen med flere påfølgende år med høy nedbør i juni".(Olav Hjeljord, 1987).

Husker også å ha lest i det siste at nyere forskning viser at rovdyr ikke forsyner seg av jaktbare arter i den grad vi tidligere trodde. Gjelder visst bl.annet kråkefugl.

Link to comment
Share on other sites

Ser det et noen som snakker om de store rypebestandene som var før i tia. Kan jo publisere et bilde som får enhver rypejeger til å sikle da: :D

 

Bildet er tatt ved Råbua ved Hiåsjøen i Soknedal. Bildet viser 251 ryper som er skutt over en periode på 5 dager av tre jegere i 1934. Rypene er skutt i Blåorfjellet og Sandfjellet i Budal og Soknedal.

 

 

2dwht1j.png

 

Klikk på bildet for større format!

 

 

Kan også nevne at en jeger fra Singsås i 1891 skøt 106 ryper og 1 røy på en dag!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest om en kar som skjøt forferdelig masse rype rundt 1940-1960 sør i Nord-Trøndelag. Før delte vel få jegere terrenget med predatorer. I dag derimot, er det en haug med jegere, og forsatt mange predatorer som ikke blir skutt/jakta på. Etter det jeg har sett, er det lirypa som lider. Det jaktes mye på den, og man må som oftest igjennom lirypeterreng før man kommer til fjellrypeterrenget.

 

I fjor dro jeg på fjellet en tur. Gikk såpass høyt at jeg kom til fjellrypeterreng ganske fort. Jeg så jevnlig ryper som lettet. Når jeg kom på et punkt hvor jeg hadde god utsikt tilbake mot bilen, så jeg en haug med jegere. Alt for mange til dette terrenget. Når jeg samtidig så en kar som jakta lirype med tre fuglehunder begynte jeg å lure. Ja, du leste tre hunder, på en mann. Er det virkelig nødvendig? Hvis en jeger som går først i terrenget, skyter en kylling fra et kull, også kommer nestemann en halvtime senere og skyter en voksenfugl, går det feil vei. Hvis noen sparer stamfugelen, kommer det alltids noen bak som skyter den. Greit nok, folk må få jakte, men vi må også ha noe å jakte på. Vi kan ikke holde på slikt til siste rype er skutt.

 

Her stoppes jakta til 1. oktober. Mange har fått kort. Hvis de som skal jakte skyter det meste av kyllinger og en del voksenfugl, hvordan vil dette bli til neste år? Vil en del av disse kyllingene dø uansett? Nå aner jeg ikke hvordan man skal få rypestammen til å bli bedre, men det vil kreves mange år med fornuftig jakt og avskytning. Etter i fjor ble det gjort en liten tabbe egentlig. Det var greit med ryper i fjellet, og det ble solgt kort til alle som ville ha. Og i år ser vi hva som skjedde. Vi kan godt skylde på sein vår og rovdyr, men vi må skylde på oss selv også.

 

Jeg skal gjøre mitt for å skyte en del rev i fjellområdene, og jeg håper flere gjør det samme.

 

Dette var min mening om rypebestanden og avskytingen av rype. Håper flere har noen innspill. Med ett lemmenår igjen og avskytning av predatorer ville vi ha vært på riktig spor igjen.

Link to comment
Share on other sites

toreelg: Ja jeg skal faktisk være så dristig å påstå at det er oss jegere sin skyld at rypebestanden er så dårlig.

Det er lett å skylde på f.eks predatorer, men jeg får ikke det til å stemme helt, siden her jeg bor, så er det mange øyer der det ikke finnes predatorer, men fortsatt så er det latterlig lite fugl der i forhold til hvordan det var før.

 

Det er ikke godt å vite hvorfor det er slik, men frustrerende er det. Det er vel sikkert bare et spørsmål om tid før man ser det samme med harebestanden? Slik som avskytningen er på hareøyene våre her i nord, har selv sett et gjeng på 3 med folk sørfra som har reist hjem med over 100 harer etter en liten uke..dessverre er det ikke bare det ene tilfellet, det er mange som gjør det samme....

 

I morgen er det utreise, 1 uke på rypejakt. Blir spennende å se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

toreelg: Ja jeg skal faktisk være så dristig å påstå at det er oss jegere sin skyld at rypebestanden er så dårlig.

Det er lett å skylde på f.eks predatorer, men jeg får ikke det til å stemme helt, siden her jeg bor, så er det mange øyer der det ikke finnes predatorer, men fortsatt så er det latterlig lite fugl der i forhold til hvordan det var før.

 

Det er ikke godt å vite hvorfor det er slik, men frustrerende er det. Det er vel sikkert bare et spørsmål om tid før man ser det samme med harebestanden? Slik som avskytningen er på hareøyene våre her i nord, har selv sett et gjeng på 3 med folk sørfra som har reist hjem med over 100 harer etter en liten uke..dessverre er det ikke bare det ene tilfellet, det er mange som gjør det samme....

 

I morgen er det utreise, 1 uke på rypejakt. Blir spennende å se hvordan det går.

 

Tidlig på nittitallet kjøpte mine foreldre et hus på en øy 'her i nord'. Selv om plassen ligger bare noen minutters kjøring og en fergetur unna der vi bodde, var det et paradis for en ung jeger å komme ut til. Ryper var det fra fjæresteinene og opp til 1100m.o.h. På rundt 800 m.o.h var det slett ikke uvanlig å se store, store flokker med fjellrype, gjerne flere hundre. Harer i massevis. Noe storfugl var det også å se. Det som ikke var å se der, var mange jegere og rev.

 

Noen år senere ble øya vår 'oppdaget' av jegere med hund. De kom i store grupper og jaktet tungt på lirype, og sannsynligvis også fjellrype og storfugl. Dette hadde ikke vært en vanlig jaktform der ute så langt tilbake noen kunne huske. Det første som forsvant var storfuglen. Deretter lirypa.

 

Senere ble øya gjenoppdaget av harejegere. I perioder var det så mye hare i området at enkelte fastboende så på det som et problem. Det problemet eksisterer ikke lenger - jeg har ikke sett en hare på øya de siste 5-6 år.

 

For å gjøre saken enda verre oppdager vi for noen år siden at det er rev på øya. Det har aldri vært rev der før, og hvordan den har kommet dit, er det ingen som vet.

 

I dag er det knapt en sjøfugl å se, lirypa er borte, storfuglen er borte, haren er borte, og fjellrypebestanden er så dårlig at årets jakt har blitt avlyst av den største grunneieren på øya.

 

 

Jeg er klar over at en øy i nordnorge er en spesiell og svært sårbar biotop, og at det er svært mange faktorer som spiller inn, og at historien derfor muligens ikke egner seg som et godt eksempel. Men det er ingen tvil hos meg at det er vi menneskene som må bære hovedansvaret for at det meste av jaktbart vilt på øya er borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvorfor det er flere av kammerets medlemmer som henger ut hundejegere her som rene slaktere.

Er hundejegerens uttak så mye større enn hva støkkjegerens er?

 

enkelt, det er god gammel kammerånd. Man henger ut og vil forby den jakten man selv ikke driver. Det har vært rypejegere som jakter med hund tidligere som har foreslått å forby rypejakt uten hund fordi man da ikke så lett finner skadeskutte ryper. Dette dreier seg om alt av jakt, det er mange som vil forby det man selv ikke driver med.

Link to comment
Share on other sites

I dag er det knapt en sjøfugl å se, lirypa er borte, storfuglen er borte, haren er borte, og fjellrypebestanden er så dårlig at årets jakt har blitt avlyst av den største grunneieren på øya.
Og dette er selvfølgelig hundejegerne sin skyld! :think: .......... :lolno:

 

Et eksempel jeg har kommet med før:

For noe år siden i Harran. Vi var 3 støkkjegere i den ene hytta ved heimdalsvannet. I den andre hytta var det 3 jegere med 4 hunder. Det var dårlig med rype.

Vi tre støkkjegere skjøt tilsammen 10 ryper. Hundejegerne fikk tilsammen 4.

 

Jeg klarer ikke med min største godvilje å se at hundejegernes "støvsuging" av terrenget var værre for rypebestanden enn det vi støkkjegerne gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg nå.. like spennende som alltid, tiltross for veldig nedprating av bestanden.

Blir interessant å høre hvordan jakta går for folk iår, men det er nok slik at ingen vil reklamere for sine terrenger og dermed risikere konkurranse, heller svartmaler :wink:

Kanskje særlig uheldig for den yngre jeger som ikke forstår noe av spillet mellom utleiere, jegere, byråkrater og naturvernere, og mister interessen totalt.

 

Ønsker alle priviligerte god tur ut på mandag, og skitt jakt!

 

29092010148_(Small)~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag er det knapt en sjøfugl å se, lirypa er borte, storfuglen er borte, haren er borte, og fjellrypebestanden er så dårlig at årets jakt har blitt avlyst av den største grunneieren på øya.
Og dette er selvfølgelig hundejegerne sin skyld! :think: .......... :lolno:

 

Et eksempel jeg har kommet med før:

For noe år siden i Harran. Vi var 3 støkkjegere i den ene hytta ved heimdalsvannet. I den andre hytta var det 3 jegere med 4 hunder. Det var dårlig med rype.

Vi tre støkkjegere skjøt tilsammen 10 ryper. Hundejegerne fikk tilsammen 4.

 

Jeg klarer ikke med min største godvilje å se at hundejegernes "støvsuging" av terrenget var værre for rypebestanden enn det vi støkkjegerne gjorde.

 

Du syns ikke det er litt vel tåpelig å bruke en enkelt hendelse en enkelt dag som bakgrunn for konklusjonen din?

Jeg kjørte forbi en porsche med motorstopp her om dagen, så porsche må jo være helt totalt skrot, right?

 

Det er en grunn til at folk jakter med hund, fordi det funker bedre. (Selv om ikke alle klarer eller ønsker å utnytte det.)

 

(Ikke ta dette til inntekt for forbud hverken den ene eller andre veien, bag limits ser jeg på som en mye bedre løsning.)

Link to comment
Share on other sites

Du syns ikke det er litt vel tåpelig å bruke en enkelt hendelse en enkelt dag som bakgrunn for konklusjonen din?
Jo, hvis det hadde vært en jaktdag. Dette var resultatet av flere dagers jakt. Dessuten har jeg sett denne tedensen ganske klart over flere år.

 

Jeg tror dessuten ikke at de som jakter med hund gjør det for å få flere ryper, eller at det er mere effektivt.

Synes generellt at støkkjegere utnytter dagene bedre enn hundejegere. Hundejegerne har ikke bare seg selv å ta hensyn til. Hundene skal taes vare på. Det er begrenset hvor mange timer en fuglehund kan være ute i søk også. Nå er det mulig at jegerne i Nord-Trøndelag er annerledes enn de i resten av landet, men dette er ihvertfall mitt intrykk.

 

De siste 2 årene har jeg gått sammen med hundejegerne. Rett og slett fordi det er mere bedagelig. Men så har det jammen ikke blitt mange ryper heller.

 

Poenget er vel uansett at 3 døde ryper er 3 døde ryper uansett om jegeren bruker hund eller ikke. Og de fleste terreng opererer vel med baglimit nå for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med vømmøl her, har jaktet mye både på støkk og med hund.

det er klart att de dagene alt fungerer(samspill mellom bikje og jeger, vitring osv.) så er det mulig og fylle sekken, men det er slett ikke hver gang alt klaffer.

2 støkkjegere som kjenner hverandre, terrenget og viltet godt kan lett gjøre storeslem..

Link to comment
Share on other sites

Ser det et noen som snakker om de store rypebestandene som var før i tia. Kan jo publisere et bilde som får enhver rypejeger til å sikle da: :D

 

Bildet er tatt ved Råbua ved Hiåsjøen i Soknedal. Bildet viser 251 ryper som er skutt over en periode på 5 dager av tre jegere i 1934. Rypene er skutt i Blåorfjellet og Sandfjellet i Budal og Soknedal.

 

 

2dwht1j.png

 

Klikk på bildet for større format!

 

 

Kan også nevne at en jeger fra Singsås i 1891 skøt 106 ryper og 1 røy på en dag!!!

Synes det er flott med sånne bilder jeg, det illustrerer på en historisk måte hvordan det en gang har vært en del steder opp igjennom tiden. Nå er det imidlertid slik da, at uansett hvordan det har vært i gamle dager, så er det de beste åra vi husker, og det er de beste åra som blir husket! Jeg har selv vært med på å skyte 102 ryper på 2 dager, 2 mann i oktober 1999.... Jeg kjenner også om en som skjøt 117 ryper på 3 dager inne på 2000 tallet. Jeg sier ikke at det var som i gamle dager, men jeg tror bunn nivået idag er mye større enn før, av ulike årsaker, men vi har fremdeles rimelig gode år også. Jeg var på jakt her i midt Norge senest i fjor høst å så flere hundre fugl på flere turer... Ikke ble det så mange i sekken av den grunn, men de er likevel "borte" i år om man skal tro på alle rapporter. Jeg jakter i et område hvor det er svært få andre jegere, det er langt å gå, og har i de siste 20 åra ført dagbok å har derfor ganske god oversikt på bestanden i så måte. Det finnes fremdeles ryper i fjellet, men det har de siste årene blitt et svare baglimit hysteri, og en slags mer eller mindre bevisst svartmaling av årets rypebestand hver eneste år, uansett! Jeg påstår IKKE at alt er bare velstand, for det er det slett ikke i år, men enten er jeg bedre til å finne ryper en de som taksterer, eller så under-rapporteres det bevisst i snere tid av en eller flere grunner.....

Link to comment
Share on other sites

I dag er det knapt en sjøfugl å se, lirypa er borte, storfuglen er borte, haren er borte, og fjellrypebestanden er så dårlig at årets jakt har blitt avlyst av den største grunneieren på øya.
Og dette er selvfølgelig hundejegerne sin skyld! :think: .......... :lolno:

 

Et eksempel jeg har kommet med før:

For noe år siden i Harran. Vi var 3 støkkjegere i den ene hytta ved heimdalsvannet. I den andre hytta var det 3 jegere med 4 hunder. Det var dårlig med rype.

Vi tre støkkjegere skjøt tilsammen 10 ryper. Hundejegerne fikk tilsammen 4.

 

Jeg klarer ikke med min største godvilje å se at hundejegernes "støvsuging" av terrenget var værre for rypebestanden enn det vi støkkjegerne gjorde.

 

 

En stor del av skylden må taes av en stor gruppe hundejegere som i løpet av 2-3 sesonger jaktet lirypebestanden så langt ned at når reven plutselig kom var det spikeren i kista for lirypa der. Det er ikke snakk om at disse jegerne var der èn gang. De enten kjøpte eller leide et hus der ute, og drev, etter min mening, en for hard jakt på rypa.

 

Helt enig i at 3 døde ryper skutt for hund er akkurat det samme som 3 døde ryper skutt uten hund. Det er vel ingen som noensinne har sagt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at 3 døde ryper skutt for hund er akkurat det samme som 3 døde ryper skutt uten hund. Det er vel ingen som noensinne har sagt noe annet.
Klart at det går an å ødelegge et område. Og det er trist for de som har hatt et forhold til stedet. Men det kunne sikkert likegodt blitt ødelagt av støkkjegere også dersom ingen forvalter det, og bremser om noen blir grådige. Vi er sikkert ikke veldig uenige.
Link to comment
Share on other sites

Så var den store dagen endelig kommet. Frokosten er intatt og så snart sekken er ferdigpakket så drar jeg til fjells for å prøve lykken som mange andre :D Har satt av en ferieuke og den skal nytes til det fulle ute i både skog og fjell.

Håper på mange fine naturopplevelser og brukbart vær di neste dagene..

 

Skitt jakt alle kammerater! :wink:

Link to comment
Share on other sites

enkelt, det er god gammel kammerånd. Man henger ut og vil forby den jakten man selv ikke driver. Det har vært rypejegere som jakter med hund tidligere som har foreslått å forby rypejakt uten hund fordi man da ikke så lett finner skadeskutte ryper. Dette dreier seg om alt av jakt, det er mange som vil forby det man selv ikke driver med.

 

Jeg gjør det litt enklere, jeg skulle ønske at jakt var forbudt for alle dere. Dermed kunne jeg hatt alt for meg selv :winke1:

 

Skitt jakt, ikke noe før til helga på meg. Skal prøve litt alternativer i år, slik som gåsejakt, andejakt evt sjøfugl. Kommer såpass mye meldinger om stengte felt her i Sør-Trøndelag nå at jeg blir litt deprimert.

Link to comment
Share on other sites

Fikk vite nå denne helga at all fugl, lirype, fjellrype samt skogsfugl er totalfredet i hele Folldal. Det var jaggu et skikkelig slag under beltestedet. Synes også at det var lovlig seint å komme med det nå da alle de andre stedene i landet som har fredet rypa i år har sagt i fra i mye bedre tid.

 

Ja da var den høsten ødelagt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...