Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

Langhelg i Vesterålen - kartblad Øksnes. Må melde om svært dårlige forhold, dessverre. 4 mann, kun 14 fugl sett, alt fjellfugl, ikke en eneste lirype. Derimot mengder med rovfugl, både ørn, ravn og hauk. Vanskelig terreng å jakte i, men vi har vært både høyt og lavt, og det er ikke langt unna svart hav. Får rapporter fra Rinvgassøy iløpet av dagen. Noen her som vet noe derfra?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Verd og se.

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863654/

 

 

 

Ut i naturen: Hvor ble det av småviltet? 30.08.2012

 

I årevis jaktet vi på falk, hauk og ørn her i landet, og artene ble beskattet så hardt at de nesten ble utryddet. I ettertid har vi fanget og skutt rev, mår, kråker og røyskatt, og vi har betalt ut millioner av kroner i skuddpremier for disse rovdyra. Alt

Link to comment
Share on other sites

etter 3 jaktdager fordelt på 4 ryper. og bortimot sett 10 ryper hver dag. siste dag idag hadde vi en veldig fantastisk opplevelse. etter minst 8 timer med å høre fatterns historier om kull på 50 i gamle dager så fant vi det. vi hadde lunsj og hadde vel å ta 30 min på øye. plutselig ser vi oppi mot 60 (utenproblemer) til 100 ryper. det var 3 kull som samlet seg ytterst på en fjellklippe. de tok 3 runder rundt og dro vekk. så dem aldri igjen. dette var i kokelv finnmark.

 

et fint syn for en ny erfaren jeger. 3 sesonger med lite fugl. og iår fikk jg se et syn.

(fattern er ikke så glad for at jg står for 3 av rypene. og han med 1. hehe.)

 

nå er det hjemmover snart for å se på storfugl jakt. dette blir vel mine førsteturer alene. Noen steder å anbefale? :-)

Link to comment
Share on other sites

første dag etter fjellrypa i indre trønderfjellstrøk.. -Har faktisk sett forholdsvis mye fugl, enkeltfugler, noen kull, og etpar små flokker. Ikke noe verre enn de siste to årene. Det skal dog sies at det var mye vind og drittvær, så det er mulig jeg så stort sett det som er der, siden jeg holdt meg i et begrensa le-område hele dagen. Hadde ingen dårlig samvittighet etter å ha tatt med meg 2 kyllinger hjem(baglimit 2)

 

-Har vært flere rundturer på sausanking i eget lirypeterreng, og der er historien en helt annen, kun noen få barnløse observert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt dritt lei av dere som ikke finner fugl å gnåler om totalfredning av rypa i X antall år! Jeg har selv vært på jakt i 4 dager i eget terreng, og der er det slett ingen krise! Omtrent som i fjor, og bedre enn i 2010, og MYE bedre enn i 2009! Har fått inn rapporter fra folk jeg kjenner rundt om i landet, og en del steder er det slett ikke så ille som man skulle tro etter propagandaen som gikk her på berget før jakta startet.. Jeg har et forslag til dere som jakter i områder der dere ikke finner ryper; sett hagla i skapet, tapp i badekaret, fyr opp i peisen, ta frem ei flaske rødvin og spar de rypene som er igjen i ditt området! Inviter gjerne noen venner for å snakke om gamle dager om så er..! Man kan jo begynne å lure på om misunnelsen er så stor at det er bedre å prøve å ødelegge for alle når man ikke har noe selv? Jeg kan ikke forstå at jeg må sitte hjemme i X antall år å vente på å få jakte pga at "noen" ikke har ryper der de ferdes når en del av oss andre har normale tilstander..?

Link to comment
Share on other sites

+1 til beretta.

at det er lite rype på det ene fjellet, trenger ikke å bety at det er lite rype på det andre.

Rypetakseringene må man ta med en klype salt.

De går vel slik jeg har forstått den samme ruta hvert år?

Ihvertfall her oppe, og f.eks i år, så var det aaaaaltfor lavt i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat hjem fra 1 uke på Hardanger på rypejakt. Jaktet i området Bakkatjønn. Så og si fullstendig dødt der oppe med tanke på ryper.

Første uka av jakta der oppe uten hund betinger et godt rypeår. Tellingene viste en liten oppgang (Hein riktignok), men det er ikke bra.

Du skal være veldig lokalkjent for å finne fuglen i de svære områdene, det er mye tom steppe, og rypa trykker godt så du må gå direkte på den.

Ikke gi opp, men en hund i de områdene gir mye mer informasjon.

Jeg har hatt noen fantastisk fine turer til Rauhelleren-Bakketjørn!

17092010110_(Medium).jpg

Link to comment
Share on other sites

Det eneste argumentet jeg kan komme på for totalfredning er at de områdene som ikke er fredet vil oppleve et sinnsykt trykk av jegere. Som noen er inne på her, så tror jeg at en eventuell fredning må være lokaltilpasset, dvs en nasjonal totalfredning tror jeg ikke vil gjøre noen noe godt, da det forekommer meg å være områder hvor det finnes bra med rype. I alle tilfeller så tror jeg ikke en fredning gjør mye godt alene; igjen må lokale forhold og vitenskapelige metoder fortelle oss hvordan vi skal forvalte rypa i hvert enkelt lokalområde. Det er ikke nødvendigvis sånn at siden 'ingen' jakter predatorer lengre, så er det en stor årsak til at det er lite rype overalt, men det kan kanskje være en av årsakene noen steder. Jeg tror årsakene er mange og det er kanskje ikke noen som har den fulle oversikt, men jeg er ihvertfall overbevist om at en lokal, vitenskapsbasert forvaltning er det beste, og ikke synsing fra oss jegere.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tanker om hvorfor det i disse dager tilsynelatende er mye større jaktpress i enkelte områder nå enn for 20-30 år siden? Jeg legger til grunn da at vi i 1985 var ca 200000 som oppga at vi var på rypejakt, imens det i 2010 var ca 100000 som oppga at de var på rypejakt.. Antall jeger er halvert siste 25 år, likevel er jaktpresset på noen områder større enn noen gang, hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er vi altså nede i nesten 1/4 del av antall jegere i forhold til 1985... Likevel føles det som om man går i kø mer enn noen gang enkelte steder. Hovedårsaken mener jeg faktisk er en sterkt voksende andel hundejegere, samt flere og flere grådige grunneiere som skal tyne til seg mest mulig penger på å selge ut sine områder til de som kan betale mest..! Jeg skylder ikke direkte på hundejegeren, for ut i fra hans ståsted kan jeg godt forstå behovet for et området der man kan trene og jakte med sine hunder uten å tenke på at noen andre har vært igjennom terrenget først. Om noen har statistikk på hvor mange fuglehunder det er i Norge pr dags dato vs 1985, så kunne jo det vært interessant. Problemet kommer av at stadig flere i dette landet har rimelig godt med penger å rutte med, og med penger kommer man langt om man har nok av de.. Særlig i disse tider da det har blitt så økonomisk vanskelig å drive landbruk at man må jobbe ved siden av, og da ikke får særlig tid til å jakte selv. Det gjør da at man i mye større grad enn for noen år tilbake selger ut en jaktrett til noen som tilbyr et stort nok kronebeløp. Stadig flere områder rundt her jeg bor blir tatt ut i fra tidligere grunneierlag, og leid ut til rimelige pengesterke hundejegere. Dermed blir fellesarealene mindre og mindre for den "vanlige" jeger. En liten brannfakkel dette, men i mine å mange andres øyne et faktum!

Link to comment
Share on other sites

Dere som sier at det ikke ble skutt masse rev før i tida, tar helt feil. På 70-tallet ble det skutt over 60 000 rev på ett år, og i 2010/2011 sesongen ble det skutt under 30 000. Dette er sikkert ikke helt riktig, men jeg vil tro det var mange som ikke meldte ifra før i tida også.

På 90-tallet ble det skutt under 20 000 rev, og da ble det også felt nesten 800 000 ryper på et år. På 10 år har vi gått fra å skyte over 500 000 ryper, til under 200 000. Bare i fjor når det var masse lemmen ble det flere steder i landet skutt over 50% mer ryper enn bunnåret før.

 

Jeg har hørt historier om rev som har gått over 1200 moh og leita etter mat, så kommer den over ett rypekull som ikke er flyvedyktige eller ikke har klekt enda går vel alle inn i kjeften på reven. Da krymper det fort. Her har de starta ett rovdyrprosjekt. Det skytes en god del rev, men reven blir skutt i bygda og ikke fjellet/skogen, så det hjelper ikke stort på skogsfugl/ryper. Her må reven som lever i skogen og i fjellet taes. Hvem har vel ikke sett masse spor fra rev i fjellet når snøen kommer?

 

Også har jeg ett spørsmål. Kanskje ikke riktig sted å spørre, men jeg tar det her. Er det noen som har prøvd å leita opp revespor og satt seg i sporet å lokka? For meg høres det ganske lurt ut, men om det funker blir noe annet. Man skal tro at reven er i nærheten om man finner ferske spor i snøen hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som det varierer mye i år, som de fleste år......snakker med kjente og de rapporterer bra med fjellrype i vest og i lofoten.

 

Vi var tre mann med 4 bikkjer, to eldre rutinerte hunder og to unghunder på jakt i Haukeliområdet.....det er fugl men ikke mye....gikk på noen få kull med 5-6 fugl i snitt..

 

Vi skjøt ikke fugl da de fleste situasjonene var støkk av unghundene....slipper en hund av gangen..

 

En får ta det som trening for hundene.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jaktet førsteuka i det området som skal være noe av det beste i Nord-Trøndelag.

Jeg kom faktisk hjem med en del ryper, men det er kun fordi jeg traff alt jeg skjøt etter. De fleste av rypene tok jeg på støkkjakt. Hundejegerne fikk adskillig færre ryper enn meg. Tror vi må forby konkurranseskyttere å jakte. :lolno:

 

Snakket med en del jegere som hadde jaktet i området i mange år, og det hadde aldri vært så lite ryper før, sa de.

Link to comment
Share on other sites

De fleste jegere ønsker vel eget terreng? Er vel få som helst vil gå der mange andre har gått tidligere. Burde være bedre sjanser for en jeger med hund å få skuddmulighet der støkkjegere har gått tidligere enn motsatt. Sånn sett er det vel støkkjegeren som burde ha ønsket seg eget terreng. Å ønske seg eget terreng er noe annet enn å faktisk skaffe seg det. Her i Nordland er forøvrig det meste av rypeterrenget eid av staten.

Link to comment
Share on other sites

Det blir alt for drøyt å gi grunneierne skylda.

Her må vel jegerne selv ta ansvar???

Jegerne tar nok i stor grad ansvar, det er jeg rimelig trygg på. Men en grunneier som får X antall tusen kroner for å leie ut sitt terreng privat bryr seg lite om det er lite eller mye fugl, og det samme gjør tilsynelatende et fåtall jegere med store lommebøker! Og, her jeg bor er det flere grunneierlag, jeger og fiskeforeninger samt statsalmenninger som har innført fredning eller store begrensninger på jakta, men på private utleide terreng jaktes det som vanlig...

Link to comment
Share on other sites

De fleste jegere ønsker vel eget terreng? Er vel få som helst vil gå der mange andre har gått tidligere. Burde være bedre sjanser for en jeger med hund å få skuddmulighet der støkkjegere har gått tidligere enn motsatt. Sånn sett er det vel støkkjegeren som burde ha ønsket seg eget terreng. Å ønske seg eget terreng er noe annet enn å faktisk skaffe seg det. Her i Nordland er forøvrig det meste av rypeterrenget eid av staten.

Hadde man lagt allt terreng i Norge over tregrensa inn under "staten" sine vinger, og solgt kort f.ex fylkesvis ville jakttrykket bredt seg mye jevnere utover enn hva tilfellet er i dag. Det er jeg sikker på ville gitt bedre vilkår både for jegerne, og ikke minst rypa!

Link to comment
Share on other sites

Man kan jakte uten at det har virkning på bestanden selv om det ikke er noe overskudd hvis man ikke tar ut mer enn 15 % i følge NINA http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1517/Default.aspx. Personlig har jeg fått mindre tro på at jaktuttaket har så stor virkning enn det jeg hadde tidligere. Her var det et kanonår i fjor med masse fugl og begrenset uttak (mannjaktdøgn + kvoter). Likevel er det nesten ikke ryper i år. De har blitt mat til rovdyra i steden for menneskemat. Det begrenser seg også mye selv. Er det lite fugl blir lite fugl skutt og de fleste jegerne avslutter jakta tidlig. Årskvoter som det er blitt her nå er galskap synes jeg. De som bare jakter en uke eller to får jakte som før. De som legger ned mye tid og penger for å trene og forberede seg til en human jakt får i år bare skyte 6 liryper på hele jaktåret. Å trene på leirduebane og ha hund gir ingen mening lenger. Man skyter kvota på noen få dager uansett. Det er snart ingen fordel å bo her i Nordland for de som er glad i å jakte og fiske. De fleste lakseelver er stengt (mye på grunn av lus fra oppdrettsanlegg) og man får skyte noen få ryper selv om man bor her. Jeg vurderer faktisk å flytte til Oslo og heller dra hit en uke eller to på ferie. Man får fisket og jaktet like mye uansett og med utdannelsen min får jeg en bedre betalt jobb i Oslo enn her.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk informativ artikkel i media:

 

http://www.hegnar.no/kvinner/article705686.ece" target="_blank

 

Den må vi alle rypejegere få med oss så vi vet hva det vi driver med koster! Hvis du ikke allerede eier et par fjellsko, en sekk og en kniv er vel sjansen heller liten for at du plutselig bestemmer deg for å reise på rypejakt?

 

Omtrent like presist som å skrive en artikkel under tittelen "dette koster det å reise på ferie".

Link to comment
Share on other sites

med fare for å virke som en blei : kommer nettop inn fra andetrekket....3 av 4 skudd felte ender i full speed.karakterer meg som en middels skytter,men etter å ha sett filmen jakten på fjellets fugl nå nettop,føler jeg meg som en svært god hagleskytter.....DER var det mye elendig skyting!opplagte sjanser der hunder viser fugl,og jegerne er helt klare for skudd....

hvis alle hundejegere er så elendige,så skal jeg ikke si et ord om at dem med hund tar ut mye ryper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei rypejegere!

 

Skal på rypejakt (støkk) for første gang til helgen og lurte på om jeg kunne få litt råd og erfaring fra dere. Har vært på skogsfugljakt og føler at det ofte lønner seg å stå opp tidlig, gjerne samtidig som solen. Når er det rypene er mest aktive på dagen? Kom gjerne med andre tips og råd også til en førstegangsrypejeger!

 

Mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Du kan høre rypene "kakkle" om skymningene både kvell og morgen om det er ryper i nærheten. Dette er eneste tiden på døgnet du kan høre rypene eller se tegn til de før du eventuelt får støkt opp noen. Har selv vært støkk jeger i de 5 åra jeg har jaktet. I år har jeg skutt 4 ryper på to dager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktet 4 dager i Sollia, fra 15.

Generelt inntrykk: Lite med fugl, men de få som var fant vi i kull. Men tre kull på fire dager blir lite på de store arealene vi gikk over med to hunder.

Enormt mye ravn! En skadeskutt reinsbukk var gått overende første helgen, og mandag-tirsdag var det ravne-fest på den. Tror sikkert jeg så minst 50 fugler... Så ble det da også til at jeg kjøpte smårovviltkort og "jordla" to av dem etterhvert....

 

Så ett hjertesukk:

Folk som jakter på støkk klager over fuglehund jegere. Fuglehund jegere klager over støkk jegere. Men det verste er grådige jegere, enten de nå er med eller uten hund....

Opplevde ett eksempel nå. To jegere med to hunder trålte ett lite område i nær 3 timer, tydelig oppsatte på å få med seg alle fuglene i det ene kullet de fant. Det var de eneste skuddene vi hørte den dagen.....

Selvsagt kan jeg misstolke situasjonen. Men jeg så at de snudde gang på gang og gikk inn i samme område. Vi hørte skuddsmell, det ble skutt i minst 6 situasjoner. Vi fant minst en fjærdynge etter felt fugl. Jeg vet at man ikke skal dømme noen før man vet hele versjonen. Men dette virket på meg som ren grådighet.

Og ja, jeg vet at det var fuglehund jegere. Men jeg tror ikke det er flere grådige fuglehund jegere enn det er støkkjegere....

 

Til slutt noen stemningsbilder, som er det jeg fikk ut av jakta (bortsett fra det lille bidrag med to ravner).

 

dsc0314t.jpg dsc0327e.jpg

 

 

dsc0339xm.jpg dsc0344hu.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skal på rypejakt (støkk) for første gang til helgen og lurte på om jeg kunne få litt råd og erfaring fra dere. Har vært på skogsfugljakt og føler at det ofte lønner seg å stå opp tidlig, gjerne samtidig som solen. Når er det rypene er mest aktive på dagen? Kom gjerne med andre tips og råd også til en førstegangsrypejeger!

 

Hei! Alltid lurt å starte turen så tidlig som mulig. For det første får du flere valgmuligheter, det blir jo mørkt i sjutida nå. Og som nevnt kan du høre rypa tidlig på morgenen, både fordi det er da den kakler og fordi det gjerne er vindstille.

 

Viktigste råd til en nybegynner tror jeg er følgende..:

 

- Vær oppmerksom! Hold oversikt over terrenget, spesielt ift. andre folk og jegere.

- Ikke bli stressa når du støkker en rype. Du har som regel bedre tid enn du tror. Jeg mener +20 meters hold er ideelt, da rekker svermen å bli større.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Så ble det da også til at jeg kjøpte smårovviltkort og "jordla" to av dem etterhvert....

 

Hmm... måtte du kjøpe "smårovviltkort" for å skyte ravn ravn under rypejakta :?::shock:

 

Roar

 

Jeg hadde ikke kort på småvilt lenger når jeg jaktet ravn.

Jeg hadde 5-dagers kort på småvilt, og når det gikk ut så kjøpte jeg smårovviltkort. Det er symbolsk, koster 50 kroner og varer hele jaktåret da smårovvilt har jakttid.

 

Når jeg hadde småviltkort kunne jeg selvsagt skyte ravn. Men den ene gangen jeg hadde ravn i nærheten, var også bikkja i nærheten. Hadde ikke lyst til å skyte en som datt nesten i hodet på henne....

Og kjøpte altså smårovviltkort når vanlig småviltkort gikk ut.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene! Vi skal jakte på fjellet og tror det er mest fjellryper (hvis det er noe i det hele tatt da). Er det enkelte steder jeg burde oppsøke hvor rypene liker seg spesielt godt? Tenker at de heller gjemmer seg i lyngen/buskaset enn at de sitter midt på en stein, eller? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er altså lokale flekker hvor det er greit med rype. Men, det er nedgang i den totale rypebestanden. Jeg har funnet godt med fugl i år, men jeg skulle gjerne hatt tre år med nasjonal fredning. Vi har lang tradisjon for å skyte ut stammer med vilt her i landet... skal ikke så fryktelig langt tilbake i tid før man kunne selge et ferskt elgspor, så sjelden var elgen. Jeg tror ikke på lokale fredninger i små områder, blir bare til økt jakttrykk i de åpne områdene. Nasjonal fredning (så får vi som har funnet fugl tåle det) og helst høye skuddpremier på kråke, ravn, rev og røyskatt.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, EU behandlet et forslag om totalfredning av ryper for noen år siden. Mener det var britene som fikk stoppet det.

 

 

Hvor har du det fra Chiefen?

 

Ingen steder; men-Det er nå 2 tråder her inne som stort sett dreier seg om at rypa bør fredes; jeg ville ikke blitt det minste overrasket om en slik "midlertidig" fredning ble veldig langvarig. EN skal være forsiktig med hva en ønsker seg, en kan få det..

Redusert jakttid(senere start og tidligere slutt), baglimit og predatorbekjempelse-da tror jeg en er på rett vei.

Link to comment
Share on other sites

Der som eg var å jaktet rype på tirsdag hadde de lagt en flott løsning, det var en baglimit på 2 fugl per jeger per dag. Og de som felte kråke ville få et dagskort, de som felte rev ville få 500 kr. Dagskortene koster 100 kr per jeger.

No var det veldig dårlig vær på tirdag, så vi gikk ikkje så høyt som rypen var, så vi jaktet heller skogfugl, så 2 orrhaner på 4 timers tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...