Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

Hei,

Tenkte å sprite opp tråden med noe positivt :D

Mandag 24/9 var det fantastisk fint høstvær i Møre og Romsdal.

Tok en ulønnet feriedag.

Skjøt min første duble'......eh ...ok det var en uekte støkkjakt variant. (først sittende fugl og så fugl som ble reist av skuddet).

...anyway det var gøy.

En super fin dag i fjellet; lett solbrent, passe mør i bena og to kortreiste fjellryper i sekken.

 

iwrsjs.jpg

 

308d1xi.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal på en tredagers jakttur i fjellene ved Geilo til helgen. Blir min første gang på rypejakt, har kun vært på skogsfugljakt en gang tidligere og synes det var DRIT spennende! Blir full rapport og forhåpentligvis noen bilder av felt fugl på tirsdag kveld.

Skitt jakt til alle som skal på jakt i helgen! :)

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

 

Nettopp kommet hjem fra en ukes jakt i Torpa/Gausdal.

Ble ingen fugl på meg, så 4 ryper/1 kull på 5 jaktdager.....

en skuddsjanse som gikk skeis, kanskje like greit....

Hadde snø, tåke og 3 flotte solskinnsdager i et herlig terreng.

Vi var fire mann, 3 hunder og dekket bra med terreng.

Totalt ble det 5 ryper på laget, hvorav 3 på støkkjegeren.

Så totalt 4 kull og noen sigle, totalt ca 40 fugl.

Støkket 5-6 orrfugl, ingen kull.

Hadde stand og reis på rugde, ble overrasket at den holdt til på 1100 moh.....

Mange jegere (10 kort pr.dag), lite med skudd.

 

Nå blir et hvile og noen dagsturer i skauen, jaggu godt Kiwi og Rema1000 finnes :-)

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Hadde med unghunden min på jakt for første gang.

Turen gikk til Finnmark.

 

Utrolig morsomt å se den positive utviklingen.

Hadde han med inn i stand (tispa mi stod på fugl), fuglen letta og han fikk det ikke med seg.

Til å begynne å fote - støkke - rolig i oppflukt.

Senere sekunderte han tispa.

Til slutt tok han selvstendig stand, var rolig i oppflukt og jeg fikk felt fugl for han :). Rypa ble skadeskutt så han fikk lov til å "fange" den og holde den i ro. Det vekket opp en gryende jeger!

 

Snakk om pangstart!!

183282_10151202242780935_21898562_n.jpg

 

Hedda, som nå er litt mer rutinert stod for å sikre kvota.

 

615681_10151202256640935_1979400874_o.jpg

 

Ikke mye fugl, men nok til å fylle kvota og trene unghund. så jeg er godt fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i Sollia i helga igjen.

Så to kull lørdag, ingen på søndag. Uheldig (eller dårlig hundearbeid, alt ettersom...) med første kullet. Det ble støkket da hunden kom i dårlig vind (sidevind) rett inn i kullet.

Andre kullet fikk vi da en stand på. Vi gikk i medvind, og eldstebikkja begynte å jobbe med noe. Det var sen ettermiddag, og jeg trodde først at det var utslag av sliten og lei hund som skulle gjøre seg litt til.. Men det dro seg mer og mer til, og til slutt var det fast stand. Vi fikk patroner i haglene, og begynte å nærme oss. Men på 60-70 meter lettet hele kullet. De var ganske hvite, noe som sikkert var årsaken til at de var lette i rumpa. Første kull var 6-8 fugl i, det andre 6. Disse så vi i løpet av en time, og hadde dagen vært slik så hadde det vært kjempebra. Men det er altså ikke så mange kull i fjellet. Søndag så vi ingenting. Lørdag gikk vi 8 timer, søndag 6 timer. To jegere (meg og kona...), to hunder hvorav kun en i søk til enhver tid.

Får se om det blir elgjakt neste helg....

 

Jeg må si jeg blir litt misunnelig på alle som "fyller dagskvota i det minste" og som får fangst. Men så antar jeg at de som ikke får noe, ikke skriver så hyppig i tråden.... og trøster meg med det...

 

Det var imidlertid nydelig vær, og noen stemningsbilder ble hele fangsten:

dsc0364k.jpgdsc0362v.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fikk invitasjon til dataparty denne helga :crazy: , og som fornuftig ungdom fant jeg raskt ut av en unskyldning til å slippe unna.

Det var meldt strålende vær og fjella var jo tross alt bare et steinkast unna.

 

Fikk sparka meg selv bak og tok turen ut sjutiden på lørdag.

Ukjent i terrenget og dårlig til å lese rypeterreng (merk: søring :roll: ) traska jeg rundt uten å se verken mytefjær eller rypemøkk og grunnet høy vannføring kunne jeg ikke gå dit jeg egentlig ville. Etter store omveier kom jeg omsider til "kanten" på rypeterrenget hvor jeg så mætt av fjær og skit, men da var klokka så mye at det var tid på å ta turen hjem.

 

Søndagen stod jeg opp til samme tidspunkt, ut mot terrenget jeg hadde planlagt etter gårsdagens amatørskap.

Kom over en enslig fjellrypestegg etter et par timer på jakt. Ble så forskrekket over at denne løp istedenfor å fly at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre til å begynne med. Skudd ble omsider avfyrt, nyhagla fikk debutert på vilt og mi første fjellrype var et faktum.

Timen senere begynner jeg å bli øm i akillesen så jeg bestemmer meg for å ende dagen og tasle hjem.

 

Artig på jakt, tross at jeg nå går som en voltatt gås.

 

Her er forresten filmen av fjellrypa som falt. Husk å ta på HD så man iheletatt kan se rypa.

Link to comment
Share on other sites

:lol: dridungen! Konge :lol:

Gratulerer med rypefall.

 

EDIT: for øvrig, tusen takk for signaturen din. Det var en som skrev i en rådyrjakt tråd for en tid tilbake "fremdels skyter jeg da noen rådyr med hagla". Jeg ble litt nysgjerrig og kikket i signaturen, og denne jegeren med alle rådyrene på samvittigheten var 16 år..

Link to comment
Share on other sites

Har kommet hjem fra 3-dagers jakttur med første rypa i sekken! Har sett lite fugl de tre dagene vi jaktet. Fikk opp 5 ryper første dagen som vi fulgte og som jeg til slutt felte en av. Kjempekult med første rype! Ellers så vi 5 ryper andre dagen, 3 altfor langt unna og to som satt på bakken som en kompis fikk :) Siste jaktdag så vi ingen ting. Virker som det er lite rype i fjellet, men helt dødt. Skal på skogsfugljakt til helga så håper det blir en første skogsfugl også! :)

 

normal_Jakt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Er rimelig fersk jeger selv om jeg har jaktet i et område på vestlandet noen ganger. Det er greit med fjellrype der. Mitt spørsmål: er det i det hele tatt noen vits i å forsøke seg på fjellrypa når det har begynt å komme snø på toppene, eller sittter de for lett slik at det er umulig å komme på skytehold? Lurte på å dra dit i midten av oktober.

Setter stor pris på svar :D

Link to comment
Share on other sites

Tobbis, forsøk flekkjakt! Det er gull. Rypa myter nå (litt forskjellig i ulike deler av landet). Når første snøen har lagt seg skifter den til hvit ham. Når det da smelter igjen "vet" rypa at den er hvit og synlig, og setter seg på eller i kanten av snøflekkene. Det er spennende jakt! Og ekstra gøy å ha med rifle da...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar Skaubjønn :D

sikkert veldig spennende med flekkjakt, skal prøve dette og. Men: betyr det du sier at det ikke er noe særlig vits i å satse på vanlig støkkjakt på fjellrypa så sent som nå, i deres vanlige biotoper, når det har kommet snø på toppene?

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg gode erfaringer med snø på toppene her i nordnorge. Problemene kommer når rypene er hvite, og snøen smelter bort fordi høsten er våt istedenfor kald. Om det er rype i området i det hele tatt, så letter de på flere hundre meter.

 

Når det kommer til tåke, så, de få gangene jeg har jaktet i tåke, har det går bra. Rypa kakler noe alldeles forrykt i tåke, og du kan ofte snike deg nært nok til å få løsnet skudd. Bare husk på å ha oversikt over bakgrunnen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis hadde vår årlige tur på rypejakt i slutten av september, og ble veldig positivt overasket!

Vi hadde ikke så store forhåpninger med tanke på at det generellt er et dårlig rypeår og at terrenget ikke har inneholdt så alt for mye rype tidligere år. Den første dagen vi var ute hadde vi opp over 50 ryper, og dag nr 2 hvor min kompis jaktet alene en efta økt, hadde han oppe mellom 20-30, mange store og fine kull, Og noen blei med oss hjem ;D dette kan se lovende ut for neste år om ting klaffer under klekkingen

Link to comment
Share on other sites

Kom ned fra Haukeli igår, så godt med fugl, har faktisk aldri sett så mange fugl i dette området før. Men baglimiten er satt til en fugl per dag. Fikk prøvd meg med rifla og kom hjem med en fugl. Mange skuddsjanser for hagleskytteren, men det ville blitt en kort tur i fjellet med denne baglimiten he he

 

Syns forøvrig at det har vært for dårlig informasjon ut til jegerene i dette området om at baglimiten er redusert og oppfordrer alle jeger å sjekke om endringer i jakta før en legger ut på tur.

Link to comment
Share on other sites

Når man setter av en hel dag, en hel helg eller noen dager av sin høstferie for å dra langt til fjells for å jakte skarv(fjellrype) å det er satt en baglimit på 1 rype... Hva synes støkkjegeren om det? Man må gjerne gå en time eller tre for å komme inn til der man skal jakte, campe eller på hytta også.. Grytidlig om morningen skrider man til verket, opp i steinura for å se etter fjellets formel1 fugl! Kl 0700 letter et skarvkull på 7-9 fugler på 25m hold, og da.. Da må man tenke igjennom, skal jeg ta sjansen nå, eller vente til senere på dagen? Når skal man skyte den ene rypa man har fått satt baglimit på? Ok skyter man på første sjanse blir det jo en kort tur, og man sparer masse krefter. Holder man igjenn så er det ikke sikkert at man får flere muligheter selv om man kan se ganske så mange..

 

Jeg kan forstå at man setter en slik baglimit på lirype, for hundejegeren kan vente til "den perfekte situasjonen" før han feller den ene rypa, og likefullt trene hunden(e) resten av dagen å således ha fullt utbytte av dagen! Uttak av fjellrype regulerer seg selv i mye større grad etter min mening, og jeg mener at en minimums baglimit på fjellrype burde være 3 ryper pr dag. Er det lite fugl er ikke sikkert det blir de "3" uansett. Det er også etter mine erfaringer mindre svingninger på fjellrypa enn på lirypa, og fjellrypa er til dags dato aldri blitt bestandsvurdert på samme måte som lirypa. Man setter altså en begrensing på en art, ut i fra bestandsvurderingen av en annen art fordi man "antar" at tilstanden er lik! Det synes jeg er for vagt! Det er ingen som setter fellingskvote for hjort etter bestanden på elg heller..!

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg gikk i Statskog sitt terreng som har plass til maks 6 jegere per dag. Det er både lirype og fjellrype. Gikk på nordsiden av haukeliseter i det mer kuperte delene. Så både li og fjellrype.

 

I utgangspunktet var det baglimit på tre ryper hvilket er helt greit for min del, men hadde jeg på forhånd visst at denne var redusert til ei stakkars rype hadde jeg ikke kjøpt kort i det hele tatt.

 

Har gått i terrengene der oppe i flere år og som sagt aldri sett så mye fugl der før.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal forvente deg all verden. Jeg har ikke jaktet i Ringebu selv, men har snakket med folk som har både gått i fjellet og jaktet. Jeg har ikke hørt at noen sier det er bra. Heller motsatt. Det finnes nok noen, men ikke mye. Jeg er redd flere tenker som dere, og det er nok fare for at det blir mange om de få rypene som er.

Husk også at fjellrypa er fredet i Ringebu.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Noen som har jakta rype i Ringebu i år? :)

Reiser oppover for å jakte i tre dager i morgen..

Planen var egentlig Vestre Gausdal som i fjor, men der har dem stengt kortsalget for i år så da må man legge nye planer.

Var en uke på reinsjakt i ringebufjellet , så et kull på 3 stk ryper,.,., så tror ikke det er rare greiene der oppe

Link to comment
Share on other sites

I helga ble det rypejakt igjen. Kona syntes det var bedre i hytta i helga, og jeg jaktet alene med en og en hund. I perioder av helga var jeg faktisk enig med min kone, men det innrømmer man jo ikke.....

Første del av lørdagen gikk jeg med eldstebikkja, men vi fant bare beiting etter rype, ellers ikke ei fjær. Så forøvrig mengder med trost, og spor av: Røyskatt, trost, hare, rype, rein og elg.

Litt snø på bakken, men opphold og fint jaktvær.

dsc0376x.jpg

Lørdag ettermiddag gikk jeg opp med yngste bikkja fra dalen og slapp når vi kom til snaua. Etter en kort stund kom vi til ett område med vier, einer og noen bjørker midt i "reinmoseland". Her ble det en forsiktig stand. På reisningsordre gikk hunden som ei kule inn i kjerra, men ingen fugl kom opp. Blindstand! Yngstebikkja er ikke fremmed for blindstand, så jeg tok ikke det så høytidelig.... Vi trasket videre. Det lå snø på reinsmosen, som var glatt da den ikke var frosset, så det var skikkelig tungt å gå. Langs en liten bekk omkranset av kjerr og fjellbjørk markerte hunden, og jeg fulgte den oppover. Markeringer hele tiden, men ingen stand. Vi brøt av og oppsøkte noen "gryter" med einer midt ute på flatene. Her var det ingenting, og jeg vendte mot kjerrene igjen. Lenger opp denne gangen. Over en liten bakketopp markerte bikkja igjen, og dro an. Til slutt stod hun solid. Det var mot en liten myr i ei gryte i lè, med sølvvier og einer rundt en liten bekk som rant fra myra. Bikkja var mye mer sikker enn før, og jeg var rimelig sikker på at det lå fugl der. Jeg kom opptil, ventet noen sekunder og ga reisningsordre. Bikkja som ei kule inn i kjerret! Romsterte rundt to ganger, og stoppet og så seg rundt... Hvor pokker ble fuglen av? Hun var nok veldig sikker selv også, men det var altså blindstand igjen. Pokker også, der var jeg ganske sikker. Resten av turen var resultatløs, bortsett fra ett helt ferskt elgspor på snaua i snøen.... Beitspor, faktisk!

Været var som tidligere på dagen, men enda mildere og nesten vindstille. Ganske bra jaktvær altså.

dsc0377z.jpg dsc0378g.jpg

 

Søndag jaktet jeg i ett område jeg ikke har vært før, og det er jo alltid spennende. Imidlertid er det lett tilgjengelig, og trolig hardt jaktet. Så forhåpningene var ikke de største. Idag ble det bare en tur, og det ble med eldstebikkja.

Jeg var litt sent ute, men jeg var alene og da gjorde det ikke stort. Det var -3 grader, snø i lufta og 7-8 m/s vind. Det hadde nok en medvirkende årsak til få jegere.... Men man kan jo ikke gi opp....

Jeg la i veg over halv-frosne myrer, og ble fort varm. Men så ikke fugl. Bortsett fra en falk som fulgte med oss. Den fulgte oss lenge faktisk, og hadde nok vært på jakt med stående fuglehunder før...... Iblandt stupte den ned mot hunden, det så nesten litt ekkelt ut.. Jeg var inne på å bruke nødvergeparagrafen, men kom på at det ikke gjelder rovfugl... Den fulgte oss helt inn dit vi snudde, da hadde den fulgt oss i omtrent tre kilometer i luftlinje!

Om man ser godt så ser man dekkenet til hunden ett stykke unna og falken i lufta over (som en svart prikk).

dsc0382bi.jpg

Det var ganske surt, og når jeg hadde gått i en drøy time uten å se antydning til rype, så tenkte jeg at dette gir jeg blaffen i. Jammen har kona rett, dette er bare tull!

Så jeg vendte nesa mot bilen igjen. Falken sa takk for følget, og vi så den ikke igjen. På vei tilbake gikk jeg den andre siden av den lille dalen jeg fulgte innover. Her var det dverbjørk og einer, med reinmose innimellom. Plutselig bråsnudde hunden midt i søket og stod! Smøg seg som en panter et par meter, og festet stand. Noe som lignet spikerstand! Jeg fikk hagla ned av aksla, ladet og nærmet meg. Ved reisningsordre smøg hun videre, og jeg fulgte på. Til slutt stoppet hun ved rypespor.... Blindstand! Og så hun, som svært sjelden står tomt? Mønsteret gjentar seg flere ganger nedover lia. Vi finner stadig rypespor og seter. Ergelig, det kan ikke ha vært lenge siden de fløy?

Vi tar en kort pause i lè av noen steinblokker. Litt kaffe, Bixit-kjeks (med blåbær...) til meg og vann + "Energy"-tabletter til bikkja gjør at vi får noen nye krefter. Men pausa blir kort, været innbyr ikke til å slumre i lyngen akkurat.....

Kort etterpå går vi videre. Jeg innser at jeg er iferd med å gå meg fast i ett virvar av myrer.. Disse er halv frosne og veldig tunge å gå i. Så jeg står et øyeblikk og tar en oversikt før jeg går nedover mot de første myrene. Plutselig snapper bikkja opp ei stråle med godlukt, og drar an til venstre. Hun tar en forsiktig stand litt foran og tilside for meg..... Når jeg lader, tenker jeg at det hadde jo vært helt suverent med ei rype nå på slutten. Men innerst inne har jeg ikke stor tro, og forventer nok en blindstand. På reisningsordre fortsetter hun å smyge, og jeg henger på. Plutselig går tre ryper opp. Men så langt unna, da! Det er på grensen til haglehold, ihvertfall med dagens ammunisjon, men jeg må nå gjøre ett forsøk lell. Vinden gjør at jeg har øya fulle av tårer, og jeg ser rypene som i vann.... Jeg ser at de blir ikke mindre, og registrerer at de har endret kurs og flyr rett til venstre for meg. Jeg følger på, skuddet går av seg selv, og jaggu datt det ei! Jeg blir så forfjamset at jeg glemmer å skyte andreskuddet.. :oops: Men med bare tre i følge, så er det like greit. Rypa datt rett ned, ikke ett vingeslag engang. Ei enslig rype er liksom ikke stort å slå i bordet med. Men det er årets første for min del, og i ett slikt ufyselig vær, på slutten av en tung tur... Alt i alt bidrar det til at det blir en stor seier av fellinga! Samtidig tenker jeg at jeg er heldig som ikke er stor forlangende, og at en eneste lita rype gjør at jeg går med lettere steg hjemover....

Selvsagt foreviges fallet som seg hør og bør:

dsc0386uv.jpg

Den videre turen hjem er ikke stort å fortelle om. Den bestod i halvfrosne myrer, tung lyng og enda mere myrer. Ved bilen var jeg sliten i hele kroppen, etter drøyt 8 kilometer på tur. Normalt er det en halv-dags tur på denne tiden av året, men idag ble det slitsomt! Godt å komme i bilen, og i hus etterhvert.

 

Noen flere stemingsbilder:

dsc0383id.jpg dsc0384r.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I uka som gikk hadde det kommet noe mer snø, og på snaua var det i det område jeg hadde kjøpt jaktkort også blitt noe skare. Kjempetungt å gå i, og det resulterte i at jeg snudde og forsøkte litt skogsfugl jakt istedet på lørdag. Uten særlig hell det også...

 

Lørdag var det overskyet men god sikt og lite vind.

Også nå var det skare, og jeg slet en del mens bikkja mest gikk oppå skaren. Dog ikke i sprang, og hun lærte fort å gå pent for å få skaren til å holde.... :lol:

Det ble bare en tre-timers tur, men ingen ryper observert. Bare gamle spor på ett sted.

 

Stemningsbilder:

dsc0396s.jpg dsc0405w.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja da var tiden kommet for min første jaktrapport. Føler det er passende siden denne turen hadde mange artige episoder.

 

Tema for turen var rypejakt. Sted: Hardangervidda. Tid: 2dager :)

Første dagen startet med et noe spesiellt haremøte.. Jeg russlet opp mot en topp hvor det var småkuppert, og ca 1-2meter til høyre fra meg ser jeg noe som beveger seg. Hunden.. var det første jeg tenkte. Men vent litt.. Hunden min er jo ikke gråkvit?? Jovisst f... Det er en hare! Og ide jeg løfter haglen for å brenne av første skuddet så får jeg opp to dyr i siktebildet mitt. 1 hare og 1stk sofahund. Jeg roper og skriker ISSI!! stå, gå, dekk og gi labb, flytt deg pappa skal skyte!!! Men neida hun har fått los og lunter etter. Denne haren var tydeligvis ikke den skarpeste saksa til skredderen og det virker ikke som hun helt skjønner at hun har en hund og en triggerhappy jeger rett bak seg.. Ikke før hunden begynner å bjeffe og mase skjønner hun alvoret og springer avgårde... Etter en ca 5-10minutt kommer hunden min lutrygget tilbake og mottar en god porsjon kjeft og deretter litt kos og et kjekks (hehe, her skal det gis uklare signal).

 

Resten av dagen går ut på at hunden springer i forveien og støkker fugl på 60-70meter. Totalt støkker vi 8 enkeltfugler og en 3-4 par, noe jeg følte var meget urovekkende. Jeg var i dette området på samme tid forrige sesong og da såg jeg flere flokker på 6-12 fugl..

Jeg får en 3-4 skuddsjanser, men klarer som vanlig å brenne disse.. Det som burde resultert i 3 ryper og 1hare ender i en fin fjelltur med godt vær. Jeg er ikke skuffet bare mindre imponert over egen skyting..

 

 

Den andre dagen starter mye bedre.. Jeg støkker opp et par litt utenfor rekkevidde for deretter å støkke opp enda et par rett etter dette. Den ene fuglen flyr mot høyre (som er den eneste siden jeg klarer å skyte sideflygere på) og lagopus mutasen ender sine dager..

Vi russler videre og støkker en og annen enkeltfugl (jeg skyter ikke enkeltfugl). Helt til jeg på slutten får opp et "kull" på 3stk.. Denne går også til høyre, og da er jeg sikker som banken.. Nå har jeg to fugler i sekken og jeg er godt fornøyd.. men så..

 

Litt ut på ettermiddagen bestemmer jeg meg for å krysse en liten bekk som førte ned til et lite vann.. Hunden bestemte seg heller for å gå rundt vannet og gadd ikke bli med meg over bekken. Greit nok tenkte jeg og gikk videre. Når vi hadde kommet ca halveis rundt vannet ser jeg at hunden hever blikket og finner ut at den har lyst bort til pappa, og hva er da bedre enn å ta korteste veien og gå over isen?? Hun trasker stolt utpå isen og jeg ser fort at dette kommer til å gå rett til h... Bekken som gikk ned i dette vannet hadde laget en stripe ca midt på vannet som gjorde at isen var veldig tynn på midten, men tykk inne med land.. Jeg roper "STÅ!" "Issi"...... i håp om å stoppe hunden før hun kommer til partiet med tynn is. Men hørselskadet og ulydig som hun er trasker hun videre til det uungåelige skjer. Hårballen går rett gjennom isen! Det første jeg tenkte da var.. Helvete!, "dette blir kaldt" Jeg kastet fra meg haglen som forsåvidt er mer verdt enn fillebikkja, og springer uti. Hunden henger med forlabbene oppå isen, mens resten av kroppen er under vann. Foreløpig er situasjonen stabil, men kan fort bli kritisk dersom hun mister taket og forsvinner under. Jeg brøyter meg vei utover og må knuse isen med å slå i den med knyttneven. Jeg klarer ikke å brøyte meg fram bare ved hjelp av vekt og bruk av lårene mine. . Heldigvis er ikke vannet så altfor dypt og jeg klarer akkurat å holde armene og hodet over vann når jeg begynner å nærme meg midten. Jeg får tak i nakkeskinnet på fillebikkja og holder den over hodet og kaver meg inn mot land.. Hunden hadde da bare vært uti vannet en 30-40sekund.. Noe som ikke er noe problem for henne, men et desto større problem for meg som ikke har med meg skift.

Jeg får med en gang flashback fra forsvaret og tenker "pfft.. jeg har vært ute i hardere vær før".. så jeg stripper ned og begynner å vri opp klærne mine.. Solen varmer, men det er bare en 1-2 grad så det er ingen sydenfølelse jeg får der jeg står.. Etter å ha fått vridd opp det som vries kan tar jeg en liten alvorsprat med hunden. Sammen finner vi at det var all jakten for idag og springer i rolig tempo ned igjen til bilen :)

 

 

Bilder kommer etterhvert som jeg får lastet de opp :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fri i morgen, og perfekt føre på fjellet! (dvs. flekksnø) Værmeldingen sier sol og lett bris fra øst.

Men dagene er korte, så skal man få noen timers jakt blir det å begynne å gå mens det forsatt er mørkt.

Skulle egentlig hatt med meg rifla, men den er ikke innskutt med egnet ammo, så det blir vel sideliggeren som kan se frem til noen timer på fjellet.

Tror det blir vanskelig å komme på hold på fjellrypa, men det blir nokk uansett en fin dag på fjellet, og det er det viktigste :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Personlig lar jeg rypene være nå etter jul, særlig ift hvordan denne førjulsvinteren og januar mnd har vært her i midt Norge. Det har vært tidenes barfrost vinter her omkring, og det gir rypene lite gratis mtp å spare energi for å overleve vinteren! Vanligvis har rypene masse av snø å grave seg ned i på november, desember og januar, men denne sesongen har dette vært umulig her omkring. Jeg var selv på jakt i begynnelsen desember, og det er rett fantastiske forhold for oss tobeinte med alt dunderspekt under føttene. Ryper er det også helt greit med, så de som "taksterte" områdene her omkring bommet kraftig på sine sorte spådommer, og heldigvis for det!

 

Så nå har jeg bytta ut hagla med kjerringa, å drar henne med ut på fotturer rundt om på heiene her å forteller jaktskrøner over en lav sko.. :wink: Så selv om jeg har veldig lyst til å ut på jakt om dagene nå, så tar jeg fri fra rypejakt frem til september 2013. Jeg lurer meg derimot ut på harejakt med hund da, så får jeg tatt av litt av trykket med det..

Link to comment
Share on other sites

er nå jeg begynner å jakte ryper.liker ikke å gå om høsten,da jeg synes det er litt pinlig å skyte små rypekyllinger,som knapt nok kan fly.ingenting er som en skikkelig tur i bjørkeskogen en fin lys februarmorgen på skare med 5 cm nysnø oppå.dessuten er rypejakta utfordrene i den tida,da jeg synes rypene er lette.så rifla er på ryggen for å ta dem på langt hold,da det skal litt til for å komme på haglehold.ingenting er som ei rifleskutt rype :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg være noe "rypepoliti" for det har jeg liten dekning for... Men det er vel bedre for bestanden at man tar ut noen kyllinger på høsten da, fremfor å skyte ned stamfuggelen på februar, eller tar jeg feil? Så får det være så pinlig det bare vil da, å skyte noen kyllinger med en sånn hagle på høsten..

Link to comment
Share on other sites

den er såppas mye vanskeligere om vinteren,enn om høsten,at mine 2-4 turer med kanskje 4-8 fugler til sammen neppe er noe trussel mot bestanden,kontra den eldre garde her som er helt cowboy i 2-3 uker,og går etter kullene å slakter ned for fote....ellers er det deilig å være alene i fjellet,uten å måtte tenke på triggerhappye cowboyer rundt hver knaus....dem er for late til å gå i litt snø :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt så har sesongen vært under middels. Lirypa i traktene jeg jakter er nesten borte, med unntak av noen områder der bestanden var god. Fjellrypebestanden var også variabel, men totalt sett som normal. Et spesielt fjellområde hadde desverre opplevd total kollaps, så det ble med èn tur dit i høst. Uheldigvis ble ikke dette området stengt, og vet det var voldsomme mengder folk der oppå grunnet at andre naboterreng var stengt. Vi får se hvordan status blir i høst der oppe, da jeg tror det tar noen år før det blir som normalt (som er vanvittig bra).

 

Fjellrypebestanden i mitt favoritterreng holdt seg godt, men det var også litt mindre der. Men jeg har etter 15 års jakt der inne ennå ikke opplevd en skikkelig dårlig sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg hadde tidenes beste rypejakt på søndagen. Klarvær, sol og masse "gullkuler" oppe i fjellsidene, anslår ca 500 ryper observert på 5 timer. I og med at flokkene fløy ut og inn dalene etterhvært som jeg bevegde meg så jeg sikkert 1500 ryper i løpet av dagen. Det var helt vilt rett og slett 8)

Godt å se at det enda er liv i fjellet når det har vært så elendig mange andre plasser.

 

(7 stk hvite fjærballer lå plasert i sekken på tur nedover :D )

Link to comment
Share on other sites

Privat område i .... nordnorge, disponerer tre daler aleine til småviltjakt så har det egt ganske fint. Er ikke nok lirype eller hare til at det er forsvarlig å jakte på de, men til gjennjeld er det nok av topper fra 800 til 1100 meter å boltre seg på etter fjellrype :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sparket rundt i Lom i tre dager.. Russlet rundt Bøvertjønnvatnet og Høyvatnet og såg ikke en dritt..

Såg et og annet spor, men vi gikk i 8timer i tre dager, og jeg anslår at jeg såg spor fra kanskje 10ryper? Uff uff uff..

Skal ikke tilbake hit..

 

Men en fin skitur da, men fint vær og mye banning i 45graders sidehellinge! :) gode minner, hehe..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...