Jump to content

PST vil legge nettdebatter under Datalagringsdirektivet


Hedmarkingen

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 09325.html

 

 

På nettdebatter hos Aftenposten.no og andre nettaviser eller på diverse debattforum kommer det ikke sjelden både trusler og hatefulle meldinger. I forbindelse med høringen til hvordan Datalagringsdirektivet endelig skal se ut, mener PST at dette bør omfattes av direktivet.

 

Post- og teletilsynet arbeider med forskriften og har fått et høringsbrev fra PST. Der skriver sikkerhetstjenesten at norske virksomheter som tilbyr nettsteder hvor man kan komme med kommentarer og innlegg på debattsider bør ha plikt til å lagre IP-adressen og når innlegget ble postet.

 

Hva er kammeret.no sin innstilling til dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva kammerstyrets holdning er, men min er klar og enkel!

 

Dette kan være både riktig og nødvendig. Tross alt har myndighetene ikke gått til det skritt å forby hverken halvautomater generelt eller Mini-14 spesielt etter abb, og det er jo en imponerende rasjonell handling.

 

Samfunnet har beviselig behov for å fange opp ekstremister før de tipper over i handling, og da er registrering/overvåking et naturlig middel. Det er heller ikke en innskrenking av ytringsfriheten slik jeg ser det, alt vi deler på forum som dette er offentlig kommunikajson og er kopierbart allerede.

Om dette fører til at fler blir stilt til ansvar for sine meninger/oppfordronger til ulovlige handlinger i avhør hos myndighetene ser jeg faktisk ikke problemet. Det er et antall utgytelser på nett som med fordel kunne forklares litt nærmere i nærvær av øvrigheta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg bare spørsmålet; hvor skal dette ende? Det er hele tiden små, små skritt mot et totalovervåkningssamfunn. Man bruker "ditt/vårt eget beste" argumentet for å få innført nesten hva det måtte være av innskrenkninger av den personlige sfæren. Jeg liker det overhodet ikke!

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok takk for seg på forumsiden også ja...

Jeg lar meg helst ikke overvåke.

 

Staten gjør faktisk at jeg kommer til å bruke mer og mer av min fritid utendørs, uten mobil og data.

Jeg blir jo både sunn og frisk av dette stasi-sovjet-overvåke-storebror-pisspreiket de prøver å kjøre ned i halsen min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg bare spørsmålet; hvor skal dette ende? Det er hele tiden små, små skritt mot et totalovervåkningssamfunn. Man bruker "ditt/vårt eget beste" argumentet for å få innført nesten hva det måtte være av innskrenkninger av den personlige sfæren. Jeg liker det overhodet ikke!

 

+1

Er ikkje lenge sia det kom påbud om fingeravtrykk ved registrering av pass. Gjennomsnittsmåling med fotoboks, overvåking over mobiltelefon posisjoner osv.

 

Ikkje lenge før eg boikottar staten og bur som ein villmann ute i skogen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror menneskeenheten har nådd toppen når det gjelder personlig frihet for 5-20 år siden. Nå går alt dessverre bare en vei. Problemet med nettdiskusjoner på de store foraene er at alt må spissformuleres for at de skal bli lagt merke til. Folk er langt mer moderate i det virkelige livet enn på nettet. Nå kommer tankepolitiet.

Link to comment
Share on other sites

Vi husker Stasi i Øst Tyskland, det var ikke mindre en 100000 personer innvolvert i å overvåke landets innbyggere. Dei var bla annet spesialister i å åpne brev

med hjelp av damp (stiming) for å se hva folk skrev til hverandre, uten at mottaker kunne se at brevet var tuklet med.

Dette var i "gamle" dager, nå er dataverdenen her, og myndighetene vil se folk flest i kortene ved hjelp av datalagring, er det stor forskjell på dette kontra den

gamle måten eller hva ??

Link to comment
Share on other sites

Flere som virker rimelig paranoide her. Blir søkt å samenligne det vi opplever her i landet med STASI. Dessuten. Om man ikke har gjort noe galt kan det vel ikke være så farlig om man legger igjen noen elektroniske spor her og der heller. Jeg er iallefall positiv til det, om man får avverget store katastrofer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så langt unna "Minority Report" nå. ....

 

Det er ikke så altfor mange årene siden slike scenarioer var "science fiction", men etter 22juli så tør folk nesten ikke å si imot et slikt overvåkningssamfunn i frykt for å bli sett på som abb sympatisører.

 

Jeg lurer virkelig på; Hva er det som gjør at mange ser på dette som positivt og nødvendig? Ser dere virkelig ikke hvilken vei dette går?

Om 5 max 10 år så er stroppen enda strammere og de som idag var mot vil kunne si "Hva var det vi sa"! Da er toget gått for alle.

 

Det finnes allerede idag en masse "system" som skal plukke opp "avvikere", men selvsagt kan man chippe alt og alle bare sånn just in case.

Det værste av alt, det er sikkert mange som syns det også er helt greit......

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en viss person som uttalte etter 22/7

 

Vi er et lite land, men vi er et stolt folk.

 

Vi er fortsatt rystet av det som traff oss, men vi gir aldri opp våre verdier.

 

Vårt svar er mer demokrati, mer åpenhet og mer humanitet. Men aldri naivitet.................................

 

 

 

eeeeeeehhhh???????

Link to comment
Share on other sites

Med datalagrings direktivet skjer dette automatisk, trodde jeg.

 

Som andre har nevnt.... En blir allerede sporet/overvåket. Betalingskort og fotobokser/bomringer f.eks

 

Var vel en diskusjon rundt bomringer og overvåkning når dem kom. De skulle ikke brukes til overvåking. Et par år etter, skjedde nokas ranet. Noen som husker hvordan de fulgte bilene som ble brukt, fra østlandet til stavanger ?

;)

Link to comment
Share on other sites

Flere som virker rimelig paranoide her. Blir søkt å samenligne det vi opplever her i landet med STASI. Dessuten. Om man ikke har gjort noe galt kan det vel ikke være så farlig om man legger igjen noen elektroniske spor her og der heller. Jeg er iallefall positiv til det, om man får avverget store katastrofer.

 

Først kom de for kommunistene..

 

;)

 

Regner med du hadde syns det ville vært OK om en konstabel fulgte deg hele dagen resten av ditt liv for å unngå kriminelle handlinger om du selv vet at du ikke kommer til å gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det vil ikke være en konstabel som vil overvåke han 24/ men , en kollega på jobben, en nabo, postmannen, kona foreks, kanskje barna . En lang liste som har vært i bruk før og vil være i bruk igjen .

 

 

Sannheten er at i dag så er det mye utstyr og teknologi som Gestapo og Stasi , KGB ville vært misunnelig over at de ikke hadde tilgang til.

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke har gjort noe galt kan det vel ikke være så farlig

Definer "galt". Eller vent nå litt, det er ikke du som skal definere det, det er noen du aldri har møtt, i en komite et sted. Utenfor din kontroll, og gjerne uten at du får vite om det. Plutselig får den FB-kommentaren du skrev for et halvt år siden interesse utover vennekretsen...

 

Føler du for å slippe PST inn i huset ditt så de kan gå gjennom skuffer og skap? Nei? Du har da vel ikke noe å skjule, har du vel? De legger nok alt på plass igjen, og du vil ikke en gang merke at de har vært på besøk. Hvis du ikke har noe å skjule da. Har du det?

 

ALLE har noe de ønsker å skjule, noe de ønsker at ingen unntatt de selv skal vite. Bortsett fra de som aldri mener noe. Som aldri skriver om annet på nettet enn hva de skal ha til middag og når de går og legger seg.

 

For øvrig ble det sagt under kampanjen for å innføre DLD, at innholdet i internett-transaksjoner ikke skulle lagres, bare selve trafikkdataene (altså hvem som kommuniserer med hvem på hvilket tidspunkt). Det er interessant å se at man nå sier at dette ikke er nok, og at trafikkdataene må kunne kobles til detaljert meningsbærende innhold.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med DLD er at har man først innført det så er det lettere å utvide hva som skal bli lagret.

 

Personlig synes jeg det hadde vært mye bedre om vi alle hadde en person fra staten som fulgte oss rundt hele tiden og sørget for at vi ikke sa eller gjorde noe som ikke var politisk korrekt, jeg kunne jo komme for skade å si at Jens Stoltenberg er en stor fjott offentlig.

Link to comment
Share on other sites

Flere som virker rimelig paranoide her. Blir søkt å samenligne det vi opplever her i landet med STASI. Dessuten. Om man ikke har gjort noe galt kan det vel ikke være så farlig om man legger igjen noen elektroniske spor her og der heller. Jeg er iallefall positiv til det, om man får avverget store katastrofer.

 

Å lære av historien er det samme som å være paranoid?

 

Om man ikke har gjort noe galt kan det vel ikke være så farlig

For øvrig ble det sagt under kampanjen for å innføre DLD, at innholdet i internett-transaksjoner ikke skulle lagres, bare selve trafikkdataene (altså hvem som kommuniserer med hvem på hvilket tidspunkt). Det er interessant å se at man nå sier at dette ikke er nok, og at trafikkdataene må kunne kobles til detaljert meningsbærende innhold.

 

Dette er standard prosedyre. Gi dem lillefingeren og de tar hele hånden. Forøvrig viser avstemninger at 90% av befolkningen var i mot DLD.. likvel greide de å trumfe gjennom viljen sin på tross av folkets meninger.. viser hvor masse dette såkalte demokratiet er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Typisk staten å snikinnføre nye regelverk :evil:
likvel greide de å trumfe gjennom viljen sin på tross av folkets meninger.

Hvis denne nett-debatten blir overvåket, har Storebror god grunn til å le av dere!

 

Datalagringsdirektivet ble innført takket være Høyre og Arbeiderpartiet - de øvrige politiske partiene, i/på og utenfor regjering og Storting, var i mot.

 

I følge meningsmålingene har H + Ap ca 65 % oppslutning :shock:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare enda mer overvåking i tillegg til den som allerede eksisterer. Ikke noe å bry seg om for den vanlige bruker.

 

Husk at feks at all tale og datatrafikk på NetCom aboer allerede er logget i Sverige fordi all deres trafikk blir svitsjet der.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer fra (skole)massakrer i USA er at gjerningspersoner ytrer sitt hat mot samfunnet på forhånd, via media og til personer i omkretsen.

Slike signaler kan fanges opp av myndighetene, og tiltak kan iverksettes, før det eskalerer til katastrofer.

I mange andre tragiske tilfeller gis ikke slike signaler, og dermed ingen forvarsling.

Vårt samfunn er meget såbart for angrep fra skruppelløse elementer, og vi krever vel alle at myndighetene skal beskytte oss så langt det går.

Uten en evne til å sile ut og sjekke nærmere samfunnshatere og forstyrrede/truende personer føler jeg at feks PST blir vingeklippet.

På den andre siden står forsvaret av yttringsfrieheten, også anonyme på foraer.

Avveiningen mellom de to hensyn kan ikke være enten-eller, men en løsning som både tar i seg våre demokratiske rettigheter og vårt krav på beskyttelse mot ondskapsfulle handlinger.

Link to comment
Share on other sites

@Polardego ,,, det med ABB's forsiktighet.

Ja, du har rett i det, ville sikkert ligge under radaren som den var da.

 

Men, betyr dette at overvåkning ikke behøver å gjøres fordi det ikke gir resultater + er udemokratisk?

Tar vi det allerede som en selvfølge at katastrofer som 22.juli ikke kan skje igjen?

Snarere er vel kravet til sikkerhet mer i tankene til folk en noen gang før, og et stort arbeid skal gjøres for å søke å forhindre nye hendelser.

 

Her litt info som bla. viser at gjerningspersoner faktisk gir signaler forut for sine ekstreme handlinger. Nå til dags er det typisk via sosiale media.

 

In May 2002 the Secret Service published a report that examined 37 US school shootings. They had the following findings:

 

- Incidents of targeted violence at school were rarely sudden, impulsive acts.

- Prior to most incidents, other people knew about the attacker’s idea and/or plan to attack.

- Most attackers did not threaten their targets directly prior to advancing the attack.

- There is no accurate or useful profile of students who engaged in targeted school violence.

- Most attackers engaged in some behavior prior to the incident that caused others concern or indicated a need for help.

- Most attackers had difficulty coping with significant losses or personal failures. Moreover, many had considered or attempted suicide.

- Many attackers felt bullied, persecuted, or injured by others prior to the attack.

- Most attackers had access to and had used weapons prior to the attack.

- In many cases, other students were involved in some capacity.

- Despite prompt law enforcement responses, most shooting incidents were stopped by means other than law enforcement intervention

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Columbine_High_School_massacre

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er litt pussig hvordan og hvor dld diskuteres.. :winke1:

 

Ta dette forumet for eksempel:

Du må ha en gyldig epostadresse for å registrere deg, og datrafikken til/fra kammeret må gå til din IP-adresse. Både din epostadresse og din IP er knyttet opp imot ditt nick (hver gang du er logget inn).

 

Selvfølgelig logges dette, samt at loggene brukes aktivt av administratorene for å forhindre missbruk av forumet.

 

Det er disse loggene dld handler om. Dvs. hvor lenge de skal lagres.

De er ikke automatisk søkbare for øvrigheta feks.

 

Så i praksis så betyr det jo bare at man må ta vare på loggene litt lengre?

Link to comment
Share on other sites

Men, betyr dette at overvåkning ikke behøver å gjøres fordi det ikke gir resultater + er udemokratisk?

Tar vi det allerede som en selvfølge at katastrofer som 22.juli ikke kan skje igjen?

Snarere er vel kravet til sikkerhet mer i tankene til folk en noen gang før, og et stort arbeid skal gjøres for å søke å forhindre nye hendelser.

 

Jeg tror de færreste mener at innføring av DLD vil forverre, om det gir resultater er en annen sak. Statistikker fra andre land som har hatt dette i system en stund finner man på nett, ta en titt om oppklaringsprosenten har gått opp eller stått på stedet hvil.

 

Noen sier sikkerhet, andre sier mindre frihet.

Noen sier at de ikke har noe å skjule, andre sier overvåkning.

Noen stoler blindt på myndighetene/EU, andre stiller spørsmål.

 

Kanskje er jeg blind og forutinntatt, men av punktene du sakset fra wikipedia kan jeg ikke se at disse kan tolkes i en retning hvor man er for innføring av DLD.

 

- Prior to most incidents, other people knew about the attacker’s idea and/or plan to attack.

- Most attackers did not threaten their targets directly prior to advancing the attack.

- There is no accurate or useful profile of students who engaged in targeted school violence.

- Most attackers engaged in some behavior prior to the incident that caused others concern or indicated a need for help.

- Most attackers had difficulty coping with significant losses or personal failures. Moreover, many had considered or attempted suicide.

- Many attackers felt bullied, persecuted, or injured by others prior to the attack.

- Most attackers had access to and had used weapons prior to the attack.

- In many cases, other students were involved in some capacity.

- Despite prompt law enforcement responses, most shooting incidents were stopped by means other than law enforcement intervention[/i]

 

Hvor står det dette?

- Prior to the attacks, attackers left clues on the internet about their intentions that would have been picked up by a control organ, thus preventing the attacks?

Link to comment
Share on other sites

Typisk staten å snikinnføre nye regelverk :evil:
likvel greide de å trumfe gjennom viljen sin på tross av folkets meninger.

Hvis denne nett-debatten blir overvåket, har Storebror god grunn til å le av dere!

 

Datalagringsdirektivet ble innført takket være Høyre og Arbeiderpartiet - de øvrige politiske partiene, i/på og utenfor regjering og Storting, var i mot.

 

I følge meningsmålingene har H + Ap ca 65 % oppslutning :shock:

 

Husker du hvordan Høyre opprinnelig var i mot, men plutselig snudde i saken? Jeg tror til og med at de appellerte til velgerne med akkurat det at de var i mot DLD.

 

Jeg vil ikke si det er urimelig av meg å tro at noe har foregått på bakrommet og av en eller annen grunn så viste jeg at det kom til å bli trumfet gjennom på forhånd. :roll:

 

Rart det der.

Link to comment
Share on other sites

N0rdmann +1 !

 

Siden dette ble en dld-debatt, tillater jeg meg å kommer med fler synspunkter, jeg kan nok virke paranoid for mange.

 

For meg kan dette relateres til mang en diskusjon her på kammeret hvor man er redde for å stramme inn våpenloven fordi det alltid er noen få idioter som ødelegger for alle. Jeg spør, hvem vil DLD gagne?

 

Tenk litt på disse spørsmålene:

 

- Vil de "nettkriminelle", med vissheten om at DLD er aktivt, stille seg laglig til for hugg ved å drive med "nettkriminalitet"/hatfulle/ekstreme ytringer?

- Vil Ola Nordmann begrense sine ytringer på internet etter at det trår i kraft? (Jeg håper virkelig ikke det, for da er dette sensurering)

- Sikkerhet; hva skjer om data kommer på avveie? Alle husker "Kenneth fra Oslo", dette er potensielt barnemat i forhold til hva som kan skje om dld-data kommer i feil hender.

- Det er enkelt å lure DLD, VPN brukes av mange hver dag. (TorProject)

 

Dette er bare noen synspunkter fra en som jobber i "IT-bransjen".

 

Hvis man applauderer staten Norge for å ikke ha fjernet halvautomater etter 22. Juli mener jeg at man har et litt merkelig syn på de høye herrer.

Link to comment
Share on other sites

vel, herr 30-06, her slipper du et skudd i vollen. (i min ringe oppfatning :lol: )

Om "Ola Nordmann" begrenser sine verste utgytelser på nett er ikke dette sensur, men selvbeherskelse. En egenskap som er grovt undervurdert i det store og hele.

 

Nå har faktisk myndighetene, "De" du vet, latt vær å gripe til et lysende eksempel på symbolpolitikk ved å _ikke_ forby hverken Mini-14/ Glock spesielt, eller håndvåpen/halvautomater generelt etter abb.

Ref. kommentarene om "SKADEPOTENSIALE" fra enkelte fremstående polititjenestemenn med mikrofon foran fjeset.

 

Dette er både behersket, logisk og fornuftig og jeg faktisk kjenner et gry av håp for steinrøysa og styresettet vårt.

 

Ytringsfrihet medfører også ytringsansvar. Når jeg deltar i offentlig debatt her, i aviser eller på tv bør jeg være istand til å stå for innholdet, og også tåle at det blir både lest og vurdert av andre. Det har da virkelig ikke vært noen grense for hvor lenge noen har kunnet ta vare på avisartikler uten intervjuobjektets samtykke?

 

Paranoia og sunn skepsis er ikke samme sak selv om de kan ha noen fellestrekk.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en gyldig epostadresse for å registrere deg, og datrafikken til/fra kammeret må gå til din IP-adresse. Både din epostadresse og din IP er knyttet opp imot ditt nick (hver gang du er logget inn).

 

Denne informasjonen er ikke omfattet av DLD slik direktivet fremstår i dag. For internettilgang logges det bare at bruker (i realiteten ditt bredbåndsmodem, uansett hvem som bruker det) er tilknyttet tilgangsleverandør (ISP). M.a.o., hvilke nettsteder du er innom logges ikke av ISP-en, som er den lagringsansvarlige for DLD-data (såvidt jeg husker).

 

"Endestasjonen" for datatrafikk logges kun for epostutveksling (med "vanlig" epost, ikke nettbasert som for eksempel hotmail) og mobiltrafikk. Innholdet logges uansett ikke, og pr. idag ville det vel krevd helt urealistisk lagrings- og gjenfinningskapasitet i forhold til hva man er villig til å betale for.

 

Det ville være en ekstrem (og særnorsk) utvidelse av DLDs virkeområde dersom man skulle knytte IP-adresser opp mot postinger på alskens forumer og nettdebattsteder. Dette ville selvsagt også bare gjelde forum der servere og tilgangsleverandør er lokalisert i Norge.

Link to comment
Share on other sites

trombone, jeg ser poenget. Nå har jeg ikke fått med meg utsagnene fra politiet ang. skadepotensialet, men ser at dette kunne fått konsekvenser. Unødvendig (i mine øyne) symbolpolitikk føres titt og ofte, og en gal manns verk burde i denne sammenheng ikke fått konsekvenser for flertallet, derfor fravær av applaus :)

 

Selv skriver jeg ikke noe i fora som jeg ellers ikke kunne stått for "i virkeligheten", og vet at mange kunne ha godt av en ekstra dose selvbeherskelse, men spørsmålet om anonymitet på internett brenner jeg for, derav kommentarene.

 

EDIT: Leif

Link to comment
Share on other sites

 

Selv skriver jeg ikke noe i fora som jeg ellers ikke kunne stått for "i virkeligheten", og vet at mange kunne ha godt av en ekstra dose selvbeherskelse, men spørsmålet om anonymitet på internett brenner jeg for, derav kommentarene.

 

EDIT: Leif

 

Problemet melder seg vel ikke før noe du har "stått for i virkeligheten" for 3 år siden plutselig blir aktuelt..

Det er mange ting man kan stå for der og da, men som kansje forandrer seg etter noen år. Det kan være i forbindelse med skilsmisser, barnefordeling eller lignende...

Det er nok mange som har skrevet både det ene og det andre (anonymt på forum), gjerne for å få ut frustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nå tar av meg foliehatten et lite øyeblikk og later som om lagring av også data (ikke bare punkt-til-punkt) er til "vårt beste" for en tryggere hverdag. La oss også anta at de fleste terrorister (i mangel på bedre ord) legger igjen spor før angrepet skjer.

 

Hvor mange ansatte skal vi anta at PST trenger for å skille ut de reelle truslene fra sleivkjefta kommentarer?

 

Hilsen nok en IT-dude som har gravd nok i data til å skjønne at maskiner ikke fikser alt...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, vi vet alle hvor bra sarkasme og ironi bærer på nett men la oss som tankespinn si at Otto Jespersen ikke var på tv men derimot fikk utløp for sin humor i forskjellige nettfora?

 

En kan jo arumentere at det kanskje ikke ville være smart, men til nå, enn så lenge, har ikke det vært et lovbrudd i seg selv.

 

Kan noen stave overvåkning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...