Jump to content

PST vil legge nettdebatter under Datalagringsdirektivet


Hedmarkingen

Recommended Posts

som nevnt tidligere, tor-project.

 

men det er ganske forjævlig at vi skal måtte bruke software laget for land som syria, iran, kina osv for å unngå egne myndigheter. så får de pessimistiske plassere veddemål på når det blir forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet melder seg vel ikke før noe du har "stått for i virkeligheten" for 3 år siden plutselig blir aktuelt..

Det er mange ting man kan stå for der og da, men som kansje forandrer seg etter noen år. Det kan være i forbindelse med skilsmisser, barnefordeling eller lignende...

Det er nok mange som har skrevet både det ene og det andre (anonymt på forum), gjerne for å få ut frustrasjon.

 

Godt poeng. Kan kjenne meg igjen i å ha skrevet ting under frustrasjon i anonymitetens navn for senere å ha angret på fremstillingen, ikke innhold. Jeg tipper mange skriver på en helt annen måte i fora (gjerne for å få frem poeng) enn slik de ville ordlagt seg dersom de sto foran en forsamling/ansikt til ansikt/med kameraet i ansiktet.

 

spets: Godt vi er fler!

Link to comment
Share on other sites

datrafikken til/fra kammeret må gå til din IP-adresse. Både din epostadresse og din IP er knyttet opp imot ditt nick (hver gang du er logget inn).

 

Restart modemet, så har du ny ip, hvis du ikke har fast ip, da

;)

 

Nope, det holder ikke, da din internetleverandør er pliktig til å lagre hvem som har hvilken IP i hvilket som helst tidsrom. Og, ja lagringstiden er bestemt iht dld.

Link to comment
Share on other sites

ehm, legge til:

hehe, Jeg opererer faktisk med reversDNS til mitt domene som teller den komplette sum av EN hel offentlig IP-adresse.

Sålenge det er lovlig så logger jeg ikke HVEM som er NATet bak denne addressen.

Dette inkluder også meg selv..

 

uhm, ja, disclaimer: Nettverk er det jeg lever av.

Link to comment
Share on other sites

datrafikken til/fra kammeret må gå til din IP-adresse. Både din epostadresse og din IP er knyttet opp imot ditt nick (hver gang du er logget inn).

 

Restart modemet, så har du ny ip, hvis du ikke har fast ip, da

;)

 

Dei fleste DHCP-klienter vil be om den same adressa den fekk sist gong. I tillegg vil DHCP-tenarprosessen logge kvar transaksjon (dette for feilsøkingsformål - både passivt ved at me ser at loggane auker slik at me veit at ting faktisk funkar, og aktivt i form av å slå opp ein MAC-adresse for å sjå om me kan finna ut om ein maskin har fått adresse i det heile. Hjå oss roterar me ut desse loggane i løpet av ein dag eller to). Det du heller kan gjera, er å oppgje manuelt ein annan MAC-adresse ("MAC spoofing") til nettverkskortet ditt enn den som er hardkoda inn frå fabrikken, men det er Slemt og Ufint.

Link to comment
Share on other sites

ehm, legge til:

hehe, Jeg opererer faktisk med reversDNS til mitt domene som teller den komplette sum av EN hel offentlig IP-adresse.

Sålenge det er lovlig så logger jeg ikke HVEM som er NATet bak denne addressen.

Dette inkluder også meg selv..

 

uhm, ja, disclaimer: Nettverk er det jeg lever av.

 

alle burde kjøre et åpent trådløst nettverk (nat ja), QoS/shape hastigheten om du er redd for å miste kapasitet.

 

det handler ikke bare om "plausible deniability", men om å komme den idiotiske ideen om at IP=person til livs.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes få eksempler på at rettigheter som er fratatt borgerne kommer tilbake uten at det har medført store sosiale omveltninger. Dersom vi gir fra oss retten til privatliv er det usannsynlig at denne retten spontant oppstår igjen. I DDR måtte alle skrivemaskiner registreres og samtlige måtte avgi en skriftprøve så det var mulig å identifisere avsenderen. Jeg sier ikke at formålet er det samme med DLD, men metoden har endel likhetstrekk.

 

Dersom du mener det er trygt og fint at Statsapparatet har denne makten som ligger i DLD, se da for deg en worst case der ditt politiske skrekkparti har regjeringsmakt med disse lovene intakt. Er du sikker på at du vil ha det sånn?

 

Grunnloven har overraskende mye fornuftig ved seg. Det er ikke tilfeldig. Veldig mange smarte mennesker har opp i gjennom kommet frem til at det beste er om individene selv har makten over egne liv. Makt er som energi, det blir ikke borte, det bare dukker opp et annet sted. Hvis ikke du har makt over deg selv er det noen andre som har det. Er du best egnet til å styre ditt liv, eller mener du at andre er bedre egnet til det?

Link to comment
Share on other sites

I DDR måtte alle skrivemaskiner registreres og samtlige måtte avgi en skriftprøve så det var mulig å identifisere avsenderen. Jeg sier ikke at formålet er det samme med DLD, men metoden har endel likhetstrekk.

 

Ikke for å skremme deg, men slik er det allerede på printere. Riktignok ikke lovpålagt, men firmaene legger det til likevel, for å tekkes myndigheter.

 

https://www.eff.org/pages/list-printers ... cking-dots

 

DLD er en videreføring av konseptet, men ja, mange likhetstrekk.

Link to comment
Share on other sites

Mange her har peilet ut "Statsapparatet" som en potensiell fiende, eller undergraver av "friheten".

Hvis største delen av ens frihetsfølelse skapes ved selvrealisering annonymt på internet, så forstår jeg frykten for overvåkning.

Imidlertid skapes og oppleves frihetsfølelse på så mange virkelige arenaer i samfunnet og ute i verden. Ut av IT-kottet og opplev dem!

Samtidig finnes mange trusler og fiender av denne friheten, og de muligheter som gies i demokratiske samfunn. En står fritt til å lukke øynene for dette, men må tåle å bli kalt naiv.

Link to comment
Share on other sites

Som andre har nevnt, vi etterlater oss elektroniske spor hele dagen, hver dag, og dette forslaget betyr null og niks i min verden.

DRR, sovjetstat, overvåking... :shock:

 

Av og til lurer jeg på hvilken planet enkelte av dere lever på.

Vi er en integrert del av et internasjonalt samfunn som aksellerer raskere og raskere på godt og vondt.

Å tro at en kan hoppe av og leve som en gjorde for 10, 20 eller 50 år siden er bare tull. (Clausen prøvde forresten uten suksess).

Kan dette forhindre uhyrligheter, terror og kriminalitet, så skal PST gjerne få lese og lagre debattinnlegg til de blir firkanta i øynene for min del.

Link to comment
Share on other sites

...Nå ser jeg poenget med denne tråden, men antar at opptil flere er på Facebook, og Google? Der har man frivillig akseptert, at f.eks en Facebook App, gir disse private selskapene fri tilgang på dine SMS, MMS, samtaleregister osv. osv..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi tåler å bli kalt naive. ("Vi" som i motstandere av DLD)

 

Størsteparten av frihetsfølelsen skapes selvsagt ikke ved selvrealisering på internet, men som tidligere nevnt, muligheten til å ytre seg anonymt på internet har vært der siden begynnelsen. Staten Norge er god som gull, det er DLD flesteparten har et problem med. Man kommer ikke bort i fra at dette er det motsatte av åpenhet og mer demokrati.

 

Jeg, med flere, liker rett og slett ikke retningen dette går, kanskje har man satt seg for mye inn i historie og blitt påvirket..

 

Ja, kan dette forhindre uhyrligheter, terror og kriminalitet? Det er det ingen som vet, igjen, les statistikk, tallene lyver ikke. Når man i tillegg jobber med store mengder data, som i bits og bytes, hver bidige dag, har man god grunn til å tvile, hva sitter man igjen med da?

 

Foreløpig er jeg ikke det minste bekymret, for politikere som sier at "dette skal vi ha", har ikke et snugg av peiling på hva det vil si å implementere et system som DLD.

 

Man kan vel konkludere med at man er enig om å være uenige.

Link to comment
Share on other sites

Pga DLD så må mobiloperatørene lagre posisjonen til alle mobilene på deres nett. Mange smarttelefoner går på nett flere ganger i minuttet. Myndighetene vet da hvor du har vært til enhver tid. Jeg synes ikke Facebook og lignende nettsteder er et gyldig argument, siden det er et bevisst valg man tar selv. Jeg bestemmer selv hva jeg vil dele.

Link to comment
Share on other sites

Polardego: dette kan også ha noen fordeler. Søk etter savnede personer, Om du husker Baneheiasaken og Viggo Kristiansens hevdelse av uskyld, så baserte forsvaret seg blant annet på at han hadde sendt SMS i det aktuelle tidsrommet og at det ikke var dekning i området rundt åstedet.

_dersom_ han er uskyldig ville en slik teknologi bidra til å sjekke han ut av saken.

 

Nå skal jeg ikke påstå at han er uskyldig, det vet jeg ingenting om, men uskyldige mennesker har også et dokumenteringsbehov ut over det vanlige når de har havnet i øvrighetas søkelys.

 

En grunnleggende "ond" teknologi finnes vel ikke, (ref Guns dont kill people, people kill people) og muligheten for å kunne finne ut hvor vi befinner oss har åpenbare fordeler.

 

Som flere har nevnt here, så har Favner DLD dåpss mye data at vi til vanlig vil forsvinne i støynivået, og derved ha nødvendig anonymitet. I hvert fall i min unektelige naive versjon av virkligheten.

Link to comment
Share on other sites

...Nå ser jeg poenget med denne tråden, men antar at opptil flere er på Facebook, og Google? Der har man frivillig akseptert, at f.eks en Facebook App, gir disse private selskapene fri tilgang på dine SMS, MMS, samtaleregister osv. osv..... :wink:

 

Det er ein grunn til at eg ikkje har facebook :twisted:

 

Kva er ulempene med google?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påstå at han er uskyldig, det vet jeg ingenting om, men uskyldige mennesker har også et dokumenteringsbehov ut over det vanlige når de har havnet i øvrighetas søkelys.

 

For noe fordømt fjas, det er ikke slik en rettstat skal fungere.

 

"Åja, du hadde ikke med deg mobil, mistenkelig, da er du nok skyldig siden du ikke kan bevise annet."

Link to comment
Share on other sites

Polardego: dette kan også ha noen fordeler. Søk etter savnede personer, Om du husker *****saken og **** ********* hevdelse av uskyld, så baserte forsvaret seg blant annet på at han hadde sendt SMS i det aktuelle tidsrommet og at det ikke var dekning i området rundt åstedet.

_dersom_ han er uskyldig ville en slik teknologi bidra til å sjekke han ut av saken.

 

Nå skal jeg ikke påstå at han er uskyldig, det vet jeg ingenting om, men uskyldige mennesker har også et dokumenteringsbehov ut over det vanlige når de har havnet i øvrighetas søkelys.

 

Meget godt poeng!! Det må jo være et mareritt av en annen dimensjon å havne oppi noe slikt uskyldig!!

Link to comment
Share on other sites

"Åja, du hadde ikke med deg mobil, mistenkelig, da er du nok skyldig siden du ikke kan bevise annet."

 

Exactly, hva skjedde med uskyldig til det motsatte er bevist?

 

For de som gidder, støtt http://www.digitaltpersonvern.no/ , de skal prøve DLD opp mot grunnloven.

 

DLD favner mye, men dersom man først får satt dette i et system som fungerer vil ikke "vi til vanlig forsvinne i støynivået", tvert i mot. Vil man spore opp en person/Ip-adresse/telefon kan dette gjøres ved noen tastetrykk, selvsagt etter at man har fått søkelyset på seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein grunn til at eg ikkje har facebook.

Kan være flere grunner til ikke å ikke ha profil på FB, hver av en av den grunn god nok for ikke å være der.

 

Og problematikken omkring "innsamling av mobildata" som er blitt en vanlig etterforskningsmetode, med i alvorligere saker medfølgende "frivilig tvang" til å avgi DNS-prøve (som blir lagret uansett, selv uten ditt samtykke).

Bekymer meg ikke så mye om det, men den selvpålagte avhengighet av mobiltelefon jeg ser utbredt alle tenkelige og utenkelige steder, ser jeg underholdningsverdien i. Noen føler seg bortimot fortapte uten mobiltilgang, ser det ut til.

 

Min mobil ligger vanligvis igjen hjemme når jeg er på tur. Vil noen meg noe sender de en SMS, som jeg kan lese når det passer, og svare på hvis jeg finner det formålstjenlig. Eller i motsatt fall la være. Det kan være en behagelig å ikke være tilgjengelig for alle over alt til enhver tid.

 

Mistenkelig å ikke ha med seg mobil? Håper det er langt frem til et eventuelt påbud (eller forventning) om å ha med seg mobil til enhver tid.

Link to comment
Share on other sites

Kan dette forhindre uhyrligheter, terror og kriminalitet, så skal PST gjerne få lese og lagre debattinnlegg til de blir firkanta i øynene for min del.

 

Jeg tviler sterkt på at dld kan forhindre kriminalitet før det skjer.

De eneste man hadde på Breivik før Utøya, var et kjemikalie-kjøp på litt over hundre kroner.

 

Det er heller ingen personer som sitter og leser foruminnlegg før at noe ulovlig har skjedd.

 

Jeg kan prøve å spå hva som skjer fremover:

nåtid: Det lages programmvare som automatisk sjekker eksisterende databank. (En eksisterende databank kan forøvrig være offentlig tilgjengelig info, slik som feks kammeret)

Om to til fem år: Tvungen innlevering av logger/data på periode, feks hvert kvartal.

Hele tiden må det investeres i oppgraderinger av software og hardware.

Mannskapet må hele tiden økes for å holde tritt med arbeidsmengden.

Dette vil selvfølgelig måte offentlig motstand, slik at det må annsettes pressetalsfolk og advokater.

 

Jeg tviler fortsatt sterkt på at ett slikt utvidet register kan forhindre kriminalitet før det skjer.

Derimot vil det ha en ikke ubetydelig løpende kostnad som skal dekkes inn på noe vis.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at faren for missbruk av dette utvidete registrer vil øke i takt med størrelsen på registret pga. en større mengde folk som såkalt skal administrere det.

 

Paranoid? mja, si det, jeg vil heller kalle det realistisk.

Link to comment
Share on other sites

...Nå ser jeg poenget med denne tråden, men antar at opptil flere er på Facebook, og Google? Der har man frivillig akseptert, at f.eks en Facebook App, gir disse private selskapene fri tilgang på dine SMS, MMS, samtaleregister osv. osv..... :wink:

 

Det er ein grunn til at eg ikkje har facebook :twisted:

 

Kva er ulempene med google?

 

DETTE er ulempene med google

http://www.google.com/privacy.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...