Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En kjapp sjekk på Lovdata viser at departementet fortsatt skal bestemme ikrafttredelse.

 

Skikkelig dårlig journalistikk som både feilinformerer og ikke klarer å avkle ministeren på en klar forsømmelse, når han ikke grier å sette ut i livet det han beslutter.

 

På den annen side er jeg glad til at iverksettelsen drøyer. Jeg ser denne forskriften som en mulig begynnelse for slutten for mye av skytesporten i Norge :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men likefult står det "IKRAFTTREDELSE: Departementet bestemmer "[...]Ein kan kanskje si at departementet er litt "utydelig" i sin kommunikasjon rundt denne forskrifta

 

Gi de nå litt tid da 8)

 

Begynte de på jobb 0800, og det er 1437 forskrifter som trer i kraft eller oppheves i dag kan det vel fort ta helt fram til lunch før alle er oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt spørsmål til både journalisten - for å sjekke opp kor gode kilder han har - og til NJFF, for å høyre om dei har noko informasjon.

 

NJFF har forøvrig sak på førstesida si om at ålen er freda pga Naturmangfoldloven som trer i kraft i dag - den saken vart publisert i går.

 

Stoler i utgangspunktet meir på NJFF enn på Nettavisen når det gjeld faktabasert informasjon...

Link to comment
Share on other sites

– Vi vil hindre at våpen kommer på avveie og blir benyttet til kriminelle handlinger. For at folk skal kunne føle seg trygge, må vi redusere antall skytevåpen det ikke er behov for, og hindre at uegnede personer får tak i skytevåpen. Det vil den nye forskriften sørge for, sier justisminister Knut Storberget.

 

Takk for tilliten... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Justisdepartementet tar også sikte på å foreslå enkelte ytterligere endringer, blant annet hva som skal regnes som registreringspliktig våpendel. Disse forslagene skal sendes på høring.

 

Jeg ler meg fillete..... I kunngjøringen av at ny og endret forskrift trer i kraft, presiseres behovet for nok en endring, når 'de' har brukt 4-5 år på å få ferdig en forskrift kunne man vel kanskje forvente at den ikke trengte endringer allerede første uka :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Ja da var den saken avgjort.

Personlig er jeg veldig glad for at denne nå er godkjent, med tanke på at jeg desverre sokner til OPD våpenkontor, som både har tolket reglene snevert, vært vanskelige å ha med å gjøre, og jeg har blitt hetset av en av de ansatte pga min dårlige hørsel, Jeg slipper også å gjennomføre pålagt salg av sjøfugl/gås/reve hagla mi, fordi jeg ønsket en Beretta 686 i tillegg.

Jeg synes også at det er en klar fordel med den nye forskriften, at det nå er krav om våpenskap/innlåsing.

 

Det finnes helt klart negative ting her, feks at politiet har ansvar for våpenskapkontrollen, og sikkert mange andre ting også, men det blir for meg overskygget av at jeg nå slipper å bli forskjellsbehandlet bare fordi jeg bor i Oslo, og våpenkontoret er bemannet med byråkrater istedet for jegere... (og nå får jeg vel pes neste gang jeg er innom nevnte kontoret også....)

Link to comment
Share on other sites

Ja den er trådt i kraft fra 1 Juli uforandret, men i pressemeldingen er det allerede nå varslet en fremtidig endring bla på hva som er regpliktig våpendel.

 

"Pressemelding, 01.07.2009

Nr.: 101 - 2009 Ny våpenforskrift trer i kraft i dagJustisdepartementet har i dag vedtatt og satt i kraft en ny våpenforskrift. "

 

"Justisdepartementet tar også sikte på å foreslå enkelte ytterligere endringer, blant annet hva som skal regnes som registreringspliktig våpendel. Disse forslagene skal sendes på høring."

Link to comment
Share on other sites

"Alt blir en vane" sa reven da han vart flådd..... :? Synd å se alle mer eller mindre gjennomtenkte lover og forskrifter bli tredd nedover hodene på oss vanlige lovlydige borgere, enten vi er jegere eller ikke. Det virker som om at protester ikke nytter og etter som vi her oppe i kalde nord ikke har tradisjoner for å protestere slik feks. franskmennene gjør, så blir vi ett lett bytte for byråkrater og politikere med større tanke på egen profilering enn å ivareta folkets ønsker. Må kanskje bare trøste oss med at vi nok fremdeles er ett av verdens beste land å bo i, på tross av dette nederlaget :)

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk kommet med et par endringer som jeg synes virker positive. Blandt annet har de fjernet setningene "Politidirektoratet kan fastsette nærmere krav til aktivitet for å erverve og inneha skytevåpen." og "Politidirektoratet gir retningslinjer om hva som anses å være et definert og våpenhistorisk begrunnet samlerområde.".

 

Jeg er spent på det rundskrivet som snart kommer. Er litt nervøs for hvordan POD kommer til å bruke fullmakten de får i § 6. Det er nok enda makta som rår...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Jeg la merke til at de har spesifisert at oppbevaring av våpen og ammunisjon på stevner og jakt, der man ikke kan låse dem ned, skal være "under forsvarlig tilsyn". Ravntindsaken har vel altså vekket noen med et visst minimum av rettsoppfatning....

Link to comment
Share on other sites

Eg har berre scanna kjapt gjennom, men slik eg forsto det så reknast forskjefte på ei dobbeltløpa hagle som vital del, men ikkje for ei enkeltløpa hagle :?: Eg er ikkje heilt med på den... Og så fann eg ingenting om registrering av lovleg uregistrerte hagler. Står det noko om det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]så reknast forskjefte på ei dobbeltløpa hagle som vital del, men ikkje for ei enkeltløpa hagle [...]

 

Finnes en masse enkeltløpede hagler som fungerer aldeles utmerket uten forskjefe, eller hvor forskjeftet lett kan erstattes med litt tape og en dassrull....

Link to comment
Share on other sites

Kan du spesifisere § du las dette i? For enkeltløpa hagle med vanlig oppspenner mekanisme har forskjeftet som vital del, men er det ei hane hagle, så er det løpet eller stokken med løpsfestet som er vital del.

 

Bra er §79, 80, 81, 84, 85. Der spesielt §81 og 85 gjør livet lettere for mange av oss (utlån og oppbevaring + utlånsmulighet av enhåndsvåpen).

 

Ellers er det desverre ikke så mye å rope hurra for.

Link to comment
Share on other sites

Kan du spesifisere § du las dette i? For enkeltløpa hagle med vanlig oppspenner mekanisme har forskjeftet som vital del, men er det ei hane hagle, så er det løpet eller stokken med løpsfestet som er vital del.

Paragraf 79, men gjeld for brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser den nå fagerstad, dette må være enda en av de berømte feilene.

 

For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes

pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler

som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del.

Der burde ha stått:

 

For våpen som lades og spennes ved at våpenet brekkes, regnes

pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For våpen

som kun lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del.

 

T.d er en enkeltløper star Baikal, like ubruklig som en dobbeltløper om den spennes.

 

Hoderystende at slikt skal finnes i en "ferdig" foreskrift. :roll:

Link to comment
Share on other sites

[...]Hoderystende at slikt skal finnes i en "ferdig" foreskrift. :roll:

 

Nå har 'de' bare hatt 4-5 år på seg da... Men er en del dårlig formulieringer, og noe jeg antar er "trykkfeil" (?) Ser nesten ut som det ikke ble tid til korrekturlesing. F.eks i § 20

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler[...]

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt

benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

(min utheving)

 

Ikke særlig imponerende at det allerede er varslet nye endringer heller :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

God Aften!

Har nettopp lest igjennom dagens nyheter på NRK og TV2 texttv.

Jeg hoppet høyt i godstolen.

Det er neppe tilfeldig at lommemannens ulovlige våpen og redskapssamling blir nyhet på samme dato som ny forskrift med mål å redusere våpen blant kriminelle ble innført.

Jeg blir guffen av å tenke på at det er ansatt "spin doctors" på depnivå med hersketeknikk på tenåringsdronningnivå.

 

Det at en kriminell har våpen er ikke noe nytt.

Hvorfor var dette kjempenyhet i dag?

 

Det er en kjent sak at man kan begrave dårlig nytt når noe annet ubehagelig skjer, likeens kan man slå politisk mynt og sympati/forståelse på å slippe "nyheter " på riktig tidspunkt. Lommemannens saker må være gammelt nytt for alle i pod.

 

Det er det underforståtte her jeg reagerer på og denslags simpel hersketeknikk hører ikke hjemme noe sted.

 

Storbegeret var visstnok edru når han kjørte hjem fra jobb i dag.

Link to comment
Share on other sites

Forsiktig nå folkens...

 

PS: :lol:

Det eg skriv no er litt off-topic, men også litt topic.

I tidlegare tider så var Storberget "sjef" i ein avholdsorganisasjon og var veeeldig ofte i media. Denne jobben har ein annan person no må eg anta. Eg har ikkje sett denne personen i media. Da er det eit interessant spørsmål om mediadekning er styrt av person eller sak. For meg verkar Storberget glad i pressedekning. Og da kan ein spørje seg om fokuset er på eksponeringa eller innhaldet i det ein frontar. For meg er svaret på det veldig enkelt. Det har med politikk å gjere. Men uansett så er det POD+ som utformar makkverka.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke det bli mulig og inneha AR15/10 med teleskopkolbe nå i følge disse nye forskriftene, bare total lengden ikke uderstiger 84cm og løp under 16" ??? :?

 

Er det ikke spesifisert at det er forbudt med teleskopkolbe enten i lov, rundskriv eller forskrift fra før, som ikke ble avsatt av denne forskriften? Var en eldgammel, og en fra 2008 som ble utdatert nå, de andre gjelder vel forsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...