Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Må man nå søke om å kjøpe luftgevær? Jeg forsto det sånn.

Ja - hvis cal > .177. Som et tips kan du sjekke ut forumet AGW (www.airgunworld.org) - et norsk forum for luftvåpen :wink: ;

 

Sitat derfra den 1.7 (tolkning p.t. fra en seriøs forhandler av luftgevær ): "Det er vel egentlig ikke så veldig stort problem(med unntak at hele registreringsgreie er noe forb.... tull uten noen som helst virkning på kriminaliteten). Stikk innom lensmannskontoret/politikammeret og hent 10-15 søknader. Fyll dem ut med luftvåpen kaliber .22, .25, 9mm, whatever og lever til lensmann. Det koster det samme uansett om du leverer en eller 20. Siden det ikke er noen behovsprøving er det heller ikke noe tak på antall. Kjøpetillatelsene er gyldige i 12(?) (6)mnd fra godkj. dato med mulighet for forlengelse i ytterligere 6 mnd. De eneste kravene som skal oppfylles er 18år og plettfri vandel.".

 

Velkommen i luffeklubben 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes

pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler

som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del.

Hmm...

Mener de da at avtrekkermekanismen på min Beretta DT10 (DT=Detachable Trigger), eller evt. samme del på en Perazzi, ikke er en vital del av en dobbelløper?

Selv regner jeg selvsagt denne delen som meget vital. Må jeg fjerne vital del er det den jeg velger siden den er så liten og lett. Håper jeg ikke risikerer en vakker dag at en eller annen paragrafrytter påpeker at delen ikke spesifikt er listet som vital i forskriften... :?

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale alle om å ta en titt på §7 Våpentyper, tenker da spesielt på Minimum størrelse på pistol og revolver :lol:

 

 

Nå leter jeg litt etter feil her, men hva er galt med paragraf 7 :?: Ser for meg ut til at de har satt er skille på 840mm total lengde på to-håndsvåpen og 400mm løpslengde.... selvsagt med dispensasjons mulighet.

 

Over 840mm for tohånds og under 840mm for håndvåpen, over 400mm for tohånds og under 400mm for håndvåpen. Egentlig klart og greit.

 

 

J

Link to comment
Share on other sites

den ligger jo nederst på sida på pressemeldingen.

Ja der ligger "Forskrift 25. juni 2009 nr. X om skytevåpen,[...]", for meg ser det ut som ett "utkast", eller foreløpig versjon (antar den ikke skal hete "forskrift nr. X") og den er ikke med i Lovtidend for 23.06 til 01.06. Skjønner jo at ting tar tid på sommeren, men det jeg lurer på er om slike forsinkelser betyr noe som helst? Altså om den gjelder i dag eller om man må vente på neste hefte (av norsk lovtidend)?

Link to comment
Share on other sites

§ 12 Erverv av våpen til jakt

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som

er innført i Jegerregisteret.

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og

inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert

behov.

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner

foreligger.

§ 13 Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og

konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i

forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol

eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i

henhold til lovlig program utarbeidet av skytteorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede

og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de

lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun

tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til

spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer

i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett

våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og

inneha flere våpen av samme type.

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum

dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og

tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Dette var triste greier. Slik forskriften er laget med §12 så kan den godt leses at det kun er en innskjerping på maks 6 våpen. Den slår ikke fast at det ikke skal drives noen form for behovsvurdering.

 

Det blir interressant å høre hva som blir resultatet når noen søker til Oslo eller en av de andre stedene som har hatt Gestapo-policy på slikt frem til nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik forskriften er laget med §12 så kan den godt leses at det kun er en innskjerping på maks 6 våpen.slikt frem

Dette var en el av det forhandlings grunlaget som de frivillige organisasjonene kom frem til( 8stk) blir her forskjels behandling. Har vi en god sak i valg kampen :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

I og med at paragrafen ikke nevner behovsprøving for de første seks kan saksbehandler heller ikke kreve det. Dette stemmer forsåvidt også overens med pressemelding fra i fjor, samt saksbehandler i Oslos fremstilling for to uker siden.

Link to comment
Share on other sites

"Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen.

Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert

behov."

 

For >95% av norke jegere vil 6 våpen være nok.

For den lille gruppen som reiser til utlandet for å jakte på meget store dyr, gjelder unntaket "meget kvalifisert behov".

 

Personlig skulle jeg fint greid å innlemme en 375H&H i den vanlige jaktgarderoben på 6 våpen.

(22LR, 223, 308W, magnum, drilling, hagle). Våpen til konkurranse kommer utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hva praksis blir for innvilgelse av inntill 6 våpen. Lover og forskrifter kan og vil tolkes av de som skal forvalte dem, og når det et en ukultur i enkelte våpenkontorer i dag er det ikke sikkert at det vil forsvinne pga. en ny forskrift.

 

Om ikke annet så burde søknadsskjemaet endres slik at det bedre gjenspeiler forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Nå er den lagt ut på lovdata.no.

 

Det blir spennende å se hva som kommer av presiseringer videre. Det har vel vært snakk om at de som har flere jaktvåpen kan få kjøpe et nytt mot å selge et først.

 

Det er ikke bare galt dette her ser det ut til, men jeg skal i alle fal lese meg opp litt grundigere før jeg mener noe bastant.

Link to comment
Share on other sites

For >95% av norke jegere vil 6 våpen være nok.

For den lille gruppen som reiser til utlandet for å jakte på meget store dyr, gjelder unntaket "meget kvalifisert behov".

Dette er jeg ikke enig i.

 

Greit nok for en i begynnelsen av 20 årene, eller er først i 30 årene og nylig kjøpt alle sine våpen.

 

Men for eldre jegere som har etterregistrert hagler kan antallet hagler snart overskride 6 våpen...

 

Har selv 3 hagler registrerte.

 

1 stk Anschutz 9mm flobert - totalt ubrukelig til jakt.

 

1 stk Star Baikal enkeltløper kjøpt 1976 - kan brukes til jakt, men ikke noe førstevalg til rype eller skogsfugljakt.

 

1 stk Antonio Zoli O/U kjøpt 1994 brukbar til det meste.

 

I tillegg kunne jeg ha hatt:

 

1 Stk Spansk enkeltløper cal. 16 som arv etter farfar.

 

3 stk andre eldre hagler som jeg var/er blitt tilbudt fra andre nære slektinger/familiemedlemmer.

 

Hadde jeg tatt i mot disse og etterregistrerte dem så hadde jeg minst hatt 7 hagler, dermed ingen mulighet for å søke på ei rifle til storviltjakt hvis jeg ikke kvittet meg med flere av disse haglene.

 

Derfor er det ingen god politikk å kikke inn i sitt eget våpenskap og uttale seg om hva som er limit for andre, man vet rett og slett ingenting om dette.

 

Skal selv være tilbøyelig for å si at jeg ikke trenger flere storviltrifler, greier meg sikkert med ei som dekker diverse vilttyper.

Men på det grunnlaget kan jeg ikke uttale meg for andre.

Link to comment
Share on other sites

En stabel med ekstra piper vil jo ikke øke anntallet våpen. Det vil gi penere statestikk og muligheter for å steike valgflesk, så slik sett burde det vel kunne gå noen år før vi får tallfesta begrensninger der også....

Det har vel vært politikken en stund allerede at det er rimelig uproblematisk å få flere piper til et våpen. Det er i alle fall det inntrykket jeg har.

Link to comment
Share on other sites

God Aften!

Har nettopp lest igjennom dagens nyheter på NRK og TV2 texttv.

Jeg hoppet høyt i godstolen.

Det er neppe tilfeldig at lommemannens ulovlige våpen og redskapssamling blir nyhet på samme dato som ny forskrift med mål å redusere våpen blant kriminelle ble innført.

Jeg blir guffen av å tenke på at det er ansatt "spin doctors" på depnivå med hersketeknikk på tenåringsdronningnivå.

 

Jøss, 1 dag, og allerede merkbar effekt:

Færre begår selvmord

Trolig på grunn av bedre helsetilbud og strengere våpenlov.

http://www.nordlys.no/nyheter/article4440778.ece

 

Hersketeknikk er vel noe de lærer på på disse AUF leirene sine... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vel, det går et rykte om at de skal prøve å gjøre lowers på AR-15 registreringspliktige i stedet for uppers, slik at de er samkjørt med resten av verden. Det kan være det som menes.

Nå har det i mange år vært praktisert så det er loweren som har vært den registeringspliktige delen i Norge. Er bare det siste året det har vært stillt spørsmålstegn til dette

Link to comment
Share on other sites

Etter amerikansk modell er det lower som er registreringspliktig del, dette har vi også fulgt i Norge. Men det er faktisk ikke i henhold til "Norsk Standard" hvor det er låskasse/glidekasse som er den regpliktige delen, en lower har mer til felles med et underbeslag/avtrekkshus enn en låskasse.

Link to comment
Share on other sites

God Aften igjen.

Ser jeg var en smule irritert sist jeg var inne og postet men nå er ferien startet og jeg er mye roligere både oventil og nedentil.

 

Nå som den nye forskriften er vedtatt og det er gjort det som er mulig for at eiere av registrerte våpen har kontroll på sitt når det gjelder oppbevaring, samt at disse ikke har våpen liggende som det ikke er reellt behov for vil det være naturlig å spørre seg om hvor veien går videre.

 

Jeg ser at det er fornuftig ressursbruk fra samfunnets side å administrere de som er lovlydige for å oppnå mål man har satt seg mot kriminell aktivitet.

 

Dette er lavkost.

 

Men i og med at en del av argumentasjonen har gått på at de ikke lovlydige ikke skal få tilgang til våpen ved tyveri og at denne tilgangen snart blir vanskeliggjort venter jeg i spenning på statistikken som viser at de kriminelle har mindre våpen.

Det er alltid viktig å dokumentere i dagens samfunn.

 

Lurer forresten på om det noensinne er levert inn et våpen under ammenistiperiodene som ken knyttes til noe kriminelt som ran eller verre.

 

Jeg venter i på den dagen det innrømmes at fokus må rettes mot de som ikke følger loven for de ønskede måltall skal oppnås for administrasjonen.

 

3 Uker uten turnus blir KONGE!

Link to comment
Share on other sites

For >

I tillegg kunne jeg ha hatt:

 

1 Stk Spansk enkeltløper cal. 16 som arv etter farfar.

 

3 stk andre eldre hagler som jeg var/er blitt tilbudt fra andre nære slektinger/familiemedlemmer.

 

Hadde jeg tatt i mot disse og etterregistrerte dem så hadde jeg minst hatt 7 hagler, dermed ingen mulighet for å søke på ei rifle til storviltjakt hvis jeg ikke kvittet meg med flere av disse haglene.

 

Jeg har fått en kopi av departentets rudnskriv om våpenforskriften, og det ser ut til atdu bare kan ta imot alle de uregistrerte haglene du vil.

uregistrerte hagler kjøpt før 1.oktober 1990 som frivillig registreres før det kommer pålegg fra departementet om at slik registrering, blir ikke å regne som en del av "jaktgarderoben".

 

[/sitat]

Ved frivillig etterregistrering av ordinære hagler som nåværende eier lovlig har ervervet før

1. oktober 1990, vil disse ikke inngå i våpengarderoben på 6 komplette våpen når

etterregistreringen foretas før det er besluttet tvungen etterregistrering.

[sitat/]

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også verdt å merke seg at konkurransevåpen kommer i tillegg til jaktvåpengarderoben. Her åpnes det også for reservevåpen for aktive skyttere, i henhold til en nærmere beskrevet formel for aktiviteten (se rundskrivet). Ser ut til at det finnes en del åpninger for folk som har behov for å ha flere våpen. I det store og hele ser ikke resultatet ut til å være så ille som fryktet. :)

Link to comment
Share on other sites

Batangakniv, hvorfor er det farligere enn en ny Morakniv? Karatepinner? Blåserør? Kastestjerner? Sprettert? Kan dette være et stort problem i dette landet?

 

Når det gjelder sprettert gjelder det frabrikkproduserte greier man kan kjøpe på nettet, ikke hjemmespikra greier, mener jeg å ha lest før. Ellers er jeg jo selvsagt enig it at det er tåpelig å forby mye av det der, spesielt kniver. Jeg har en ni tommers samekniv liggende, men en batangakniv er ulovlig? Joda, gir mening det!

 

Ellers hadde jeg egentlig veldig lite jeg var misfornøyd med i rundskrivet, men så må det jo og sies at interessen min ikke strekker seg lengre enn rifler, og uten hagler så klarer jeg meg nok med 6 jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

ja er det ikke idiotisk?

 

resultatet er jo hvis man har/får/finner i dødsbo ett ulovlig eller uregistrert våpen, så vil nok de fleste bare beholde det uregistrert.... Og helt utenfor politiets viten.

hadde de derimot vært fornuftige og beholdt amnestiet, ville nok flere ha registrert våpna....

Link to comment
Share on other sites

Det er flere problemer med garderoben slik den trolig blir praktisert (nåløye over 6 våpen):

 

1. Systemvåpen: Dette vurderes som et fullgodt alternativ, noe jeg personlig er uenig i. Det er nok styr med ett våpen og flere ladninger (innskyting, siktemidler osv), å holde orden på et par ekstra løp frister ikke.

 

2. Eksisterende våpen: Våpen blir regnet som en vilkårlig gjenstand som bare kan skiftes ut, i praksis har mange et heller personlig forhold til sitt utstyr. De som nå har mer enn 6 våpen risikerer å måtte selge seg ned for å få noe nytt, det kan være en tung vei å gå om man har lagt mye tid og arbeid i å få våpenet akkurat som man vil ha det.

 

3. Salgsverdi: Svært mange våpen har en bruksverdi som langt overgår salgsverdien. Vi vet hvordan det er å selge brukte gjenstander, at jeg VET at børsa er i topp teknisk stand og svært pålitelig hjelper lite om den er av eldre årgang og sliten i finishen. Man kan dessuten risikere at markedet for brukte ikke-systemvåpen går rett vest når folk tvinges til å selge ut slikt.

Link to comment
Share on other sites

@Fulmen:

 

1. Etter byråkratfornuft skal dine våpen være i stand til å holde 30 cm "samlinger" (eller 29,9 da...) på 100m for å være Bra Nok TM, det går knall selv med ett lass med piper, skjefteskruer og kikkertsikter som skal synkroniseres

 

2. Bare sjuke våpenfantaster med rambotendenser (eller kanskje mer Sledge Hammer tendenser) har et personlig forhold til sine våpen.

 

3. Er ikke våpnene værdt noe kan de bare destrueres, mot ett passeilg gebyr selvsagt.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

skullerud skrev:

 

Jeg har fått en kopi av departentets rudnskriv om våpenforskriften, og det ser ut til atdu bare kan ta imot alle de uregistrerte haglene du vil.

uregistrerte hagler kjøpt før 1.oktober 1990 som frivillig registreres før det kommer pålegg fra departementet om at slik registrering, blir ikke å regne som en del av "jaktgarderoben".

 

[/sitat]

Ved frivillig etterregistrering av ordinære hagler som nåværende eier lovlig har ervervet før

1. oktober 1990, vil disse ikke inngå i våpengarderoben på 6 komplette våpen når

etterregistreringen foretas før det er besluttet tvungen etterregistrering.

[sitat/]

 

Dette var gode nyheter oppi all elendigheten.

Dermed går 2 stk hagler vekk hos meg, eller rettere sagt teller ikke når det gjelder våpengarderoben.

 

Gir meg muligheter for ytterligere 3 våpen da, enten ei hagle og 2 rifler til eller annen kombinasjon etter behov.

Slik det kunne se ut som hadde jeg bare rom for ytterligere ett våpen, og det måtte i såfall ha blitt ei storviltrifle.

 

Nå kan jeg se på kombi - løsninger også.

Link to comment
Share on other sites

mS:

 

Ja slik blir det når sjelløse byråkrater skal løse ikke-eksisterende problemer. At vi skyttere og jegere faktisk kan bry oss om jakta og redskapen vi bruker er tydeligvis over deres fatteevne. Lurer på om jeg skal bryte meg inn på kontorene deres og bytte ut alle pennene med billigste sort BIC, da hadde da kanskje forstått vår situasjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter amerikansk modell er det lower som er registreringspliktig del, dette har vi også fulgt i Norge. Men det er faktisk ikke i henhold til "Norsk Standard" hvor det er låskasse/glidekasse som er den regpliktige delen, en lower har mer til felles med et underbeslag/avtrekkshus enn en låskasse.

Det betyr jo bare at Norsk standard er kraftig i uttakt med resten av værden.

Som skrevet før i tråden er det helt opp til i år praktisert at rammestykket på AR type våpen som har vært registreringspliktig del.

Grunnen til dette er jo hva som er nummerert og praktisert ellers i værden.

 

Denne praksisendring fra POD`s side har etter hva jeg kan forstå medført at antallet Svarte våpen av denne typen har økt dramatisk i kongerike.

Dette medfører at de som besitter flere topper til sine AR type våpen har en gylden mulighet til og plusse på inntekten sin en god slant.

Det man trenger å gjøre er og få oversatt dokumentet fra POD som bekrefter at rammestykket ikke er en registreringspliktig del, og få oversettelsen bekreftet fra ambasaden i Drammensveien.

Deretter få en FFL innehaver i USA eller en klasse 3 innehaver til og søke State department om utførsel på det nødvendige antallet lowere.

Deretter er det jo bare og kontakte feks. MC miljøet og be om et tlbud på x antall AR våpen.

 

Fra spøk til alvor:

Det er mange i våpenforvaltningen som har god greie på våpen, jeg er fatisk imponert over personellet på det politikamer jeg sorterer under.

Hvorfor lar man da personell som tydligvis ikke innehar nødvendig kompetanse / interesse ha det endelige ordet i slike saker.

Det er faktisk et must at dene personen som skal være offetligetens guru og rådgiver er kompetent og interesert.

 

Foreksemel:

På Colt .45 har rammestykket vert registreringspliktig fra registrering ble innført i kongeriket.

På Glock var til og begynne med rammen fri og glidestykket reg. pliktig. Pr. i dag er vel i praksis begge deler reg. pliktig på Glock.

 

På AR. type våpen har rammestykket (underbeslaget)vært regplikt sett om mot AG / HK-91 der glidekassen har vært reg. pliktig.

Det skal kunnskap og interesse for og sette seg inn i dette mens dagens praktisering er ikke til det beste for noen i riket.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer litt hvilken del som er "våpen" i statene også. Selv om delen med avtrekksmekanismen som regel er valgt finnes det unntak, f.eks FN-FAL har øvre receiver som registrert del.

 

For NFA våpen kan det til og med variere for samme våpen, for eksempel UZI maskinpistoler kan overføres både med registrert receiver eller med registrert bolt.

Link to comment
Share on other sites

Det vil med andre ord si at det vil være tilnærmet umulig for en byrokrat uten intertesse for våpen å besitte tilstrekkeig kompetanse på dette tema.

 

Men for en våpen interesert og fornuftig person vil det være en overkommelig oppgave og mestre dett, synd bare at øvrigheta ikke bruker de de har med slik kompetanse i sitt system.

 

Ser og hører at mange med meg er opprinnelig bekymret for hvordan man legger tilrette for utnyttelse av systemet her, med de ullemper dette medfører for alle.

 

nm149

Link to comment
Share on other sites

Men for en våpen interesert og fornuftig person vil det være en overkommelig oppgave og mestre dett, synd bare at øvrigheta ikke bruker de de har med slik kompetanse i sitt system.

"Øvrigheta" tenker vel som så at dette blir å sette bukken til å passe havresekken...

"Man kan ikke ha folk som har interesse og detaljmessing kunskap om saken til å ta viktige avgjørelser! Da kan det jo hende oss byråkrater mister noe av vår makt!"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en kopi av departentets rudnskriv om våpenforskriften, og det ser ut til atdu bare kan ta imot alle de uregistrerte haglene du vil.

uregistrerte hagler kjøpt før 1.oktober 1990 som frivillig registreres før det kommer pålegg fra departementet om at slik registrering, blir ikke å regne som en del av "jaktgarderoben".

 

[/sitat]

Ved frivillig etterregistrering av ordinære hagler som nåværende eier lovlig har ervervet før

1. oktober 1990, vil disse ikke inngå i våpengarderoben på 6 komplette våpen når

etterregistreringen foretas før det er besluttet tvungen etterregistrering.

[sitat/]

 

 

På direkte spørsmål til mitt våpenkontor (som er av den fornuftige sorten) fikk jeg vite at det ikke er noe i registeret som identifiserer slike "etter-registrerte" hagler.

Link to comment
Share on other sites

Batangakniv, hvorfor er det farligere enn en ny Morakniv? Karatepinner? Blåserør? Kastestjerner? Sprettert? Kan dette være et stort problem i dette landet?

 

 

Om dette er et problem eller ikke aner jeg ikke, men jeg skjønner seriøst ikke hvorfor disse sakene er omtalt i en forskrift til "lov om skytevåpen og amunisjon", de hører hjemme i "voldsproduktforskriften" (men ble vel "flyttet" for noen år siden pga en høyere strafferamme var ønskelig).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...