Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Hei,

Det står ikke i forskriften, det har du rett i. Men en litt fårete Storberget uttalte ved juletider at det ikke var meningen at jegere med kombinasjonsvåpen og med utskiftbare løp skulle rammes av Jaktvåpen garderoben. Så kan gå utifra at det er skrev om....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det har tidligere vært hevdet at denne forskriften kommer til å føre til mange fleksible våpen hvor man har piper og sluttstykker i forskjellige kalibre, men jeg greier ikke å se at dette er støttet i forskriften. Tvert i mot skiver de at dette er greit kun ved samme kaliber?

 

§ 12. Erverv av våpen til jakt

 

(snip)

 

Søker som er innført i Jegerregisteret kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen

 

Uttrykket "komplette våpen" tolkes vanligvis til å bety våpen som er nettopp komplett med løp, låskasse, sluttstykke osv. Et systemvåpen hvor man har en låskasse med flere sluttstykker og piper er fremdeles kun ett komplett våpen, pipene er jo ikke komplette våpen hver for seg.

 

Pipene er våpendeler, ikke våpen, og det er ingen begrensning på hvor mange våpendeler man kan ha til et enkelt våpen så lenge det ikke blir mange nok til å sette sammen flere enn ett våpen om gangen. Man kan altså ikke ha to låskasser, 17 piper og 5 sluttstykker og kalle det for ett enkelt systemvåpen; dette kan jo åpenbart settes sammen til to komplette våpen samtidig. Men så lenge det bare er en låskasse er det bare ett komplett våpen uansett hvor mange "ukomplette våpen" bestående av kun pipe og eventuelt sluttstykke du måtte ha liggende.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok med linken til adressaartikkelen, men finnes det noen som helst info om dette på offisielle statlige nettsider?

Jeg var senest innom OPD Våpenkontor denne uka, og det nærmeste en dato de visste for ikraftredelse var "iløpet av sommeren en gang".

 

Kan igjen sitere ein mail eg fekk frå ein person @jd.dep.no den 18. mars (dvs 2 mnd sidan)

Departementet tar sikte på at den nye forskriften skal tre i kraft i løpet av våren/forsommeren.

 

Det som står øverst i den vedtatte forskriften er

DATO: FOR-2008-07-11-831

DEPARTEMENT: JD (Justis- og politidepartementet)

AVD/DIR: Politiavd.

PUBLISERT: I 2008 hefte 8

IKRAFTTREDELSE: Departementet bestemmer

SIST-ENDRET:

ENDRER: FOR-1963-01-25-9722

 

Dersom den skulle tre i kraft f.o.m. 1. juni, ville eg trudd at denne datoen var offentleggjort på sjølve forskrifta. Dersom det er gjort endringar, ville eg trudd at SIST-ENDRET-datoen ville vært oppdatert.

 

Ingenting av dette har skjedd, som betyr at ikrafttredelse ikkje er endelig bestemt, men kun "tar sikte på" eller "mener at" det er 1. juni, eller at det ikkje er nødvendig å publisere ikrafttredelsesdato før forskriften faktisk er trådt i kraft.

 

Uansett så er prosessen uoversiktleg og rotete - utan at det er noke nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det har tidligere vært hevdet at denne forskriften kommer til å føre til mange fleksible våpen hvor man har piper og sluttstykker i forskjellige kalibre, men jeg greier ikke å se at dette er støttet i forskriften. Tvert i mot skiver de at dette er greit kun ved samme kaliber?

 

§ 12. Erverv av våpen til jakt

 

(snip)

 

Søker som er innført i Jegerregisteret kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen

 

Uttrykket "komplette våpen" tolkes vanligvis til å bety våpen som er nettopp komplett med løp, låskasse, sluttstykke osv. Et systemvåpen hvor man har en låskasse med flere sluttstykker og piper er fremdeles kun ett komplett våpen, pipene er jo ikke komplette våpen hver for seg.

 

Pipene er våpendeler, ikke våpen, og det er ingen begrensning på hvor mange våpendeler man kan ha til et enkelt våpen så lenge det ikke blir mange nok til å sette sammen flere enn ett våpen om gangen. Man kan altså ikke ha to låskasser, 17 piper og 5 sluttstykker og kalle det for ett enkelt systemvåpen; dette kan jo åpenbart settes sammen til to komplette våpen samtidig. Men så lenge det bare er en låskasse er det bare ett komplett våpen uansett hvor mange "ukomplette våpen" bestående av kun pipe og eventuelt sluttstykke du måtte ha liggende.

Jeg håper du har rett, men denne teksten gjør meg bekymret. På den annen side forstår jeg deg slik at det er en forvnetning om at endelig tekst vil bli endret på dette punktet:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren plikter i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 41, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

 

Dette innebærer jo slik jeg leser det at erverv av en pipe og/eller sluttstykke i et annet kaliber krever tillatelse på linje med ekstra våpen.

Vi får se hvordan det utvikler seg.

Link to comment
Share on other sites

Det krever fremdeles tillatelse for å kjøpe en ekstra pipe i nytt kaliber, men disse vil altså ikke telle med i "garderoben" på 6 våpen etter det jeg har forstått. Jeg tror det er utopi å forvente total frislipp på piper, de vil nok fremdeles være registreringspliktige og en må søke på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

det forekommer meg at springer har blandet sammen litt her. dvs muligheten til å kjøpe ny pipe til et våpen man allerede har, f.eks for å skifte ut en sliten pipe i en 1911 pistol, og det å erverve et nytt løp i et annet kaliber til et systemvåpen som F.eks Blaser.

 

Er ikke gitt noen signaler på at dagens praksis skal endres i de nye forskriftene her.

Link to comment
Share on other sites

Det krever fremdeles tillatelse for å kjøpe en ekstra pipe i nytt kaliber, men disse vil altså ikke telle med i "garderoben" på 6 våpen etter det jeg har forstått. Jeg tror det er utopi å forvente total frislipp på piper, de vil nok fremdeles være registreringspliktige og en må søke på vanlig måte.

Det er denne beskrivelsen jeg håper de faller ned på. Blir spennende å se hva som blir endelig tekst og hvordan den blir praktisert.

Link to comment
Share on other sites

Rapportene i media om at forskriften skal tre i kraft 1 juni, har vist seg å være feil (big surprise...)

 

Ifølge tlf idag til JD, regnet de ikke med at den skulle være ferdig/tre i kraft så tidlig.

Men skulle ikke være å langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

tror nok ikke at de tør å vente med å sette den nye forskriften i kraft grunnet at de har brukt våpenskap påbudet som argument i de siste "desperado" sakene, og ønsker å vise handlekraft.

Og for det med flere våpen, så har jeg hørt (men kan ikke bekrefte) at de ønsker å innføre noe slik som i statene med en regpliktig låsekasse. Men må innrømme at jeg ikke kan finne tilbake der hvor jeg leste det.

Link to comment
Share on other sites

Det krever fremdeles tillatelse for å kjøpe en ekstra pipe i nytt kaliber, men disse vil altså ikke telle med i "garderoben" på 6 våpen etter det jeg har forstått. Jeg tror det er utopi å forvente total frislipp på piper, de vil nok fremdeles være registreringspliktige og en må søke på vanlig måte.

Det er denne beskrivelsen jeg håper de faller ned på. Blir spennende å se hva som blir endelig tekst og hvordan den blir praktisert.

 

Politidirektoratet sa noe om fortolkningen av §12 i fjor:

Link til artikkel på www.politi.no

 

Ekstra pipe teller ikke som våpen i garderoben, men det er selvsagt fremdeles en våpendel og man må helt sikkert søke.

 

-Knut

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ikke akkurat det lykkes enda...? Men at de siste ukenes skriverier er et desperat forsøk på å "berge" noe, kan man ikke se helt bort i fra.

 

Pokker, jeg som alltid har vært urskeptisk til og latterliggjort konspirisasjons teorier :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet noe om ikrafttredelsen for tiden? ryktene har jo florert, og 1.juni har vært en omtalt dato, Storberget sa jo noe om det i offentligheten. har vi lov å kjøpe luftgeværer i noe annet enn 4,5mm lenger? på fjortisspråk: hva skjera?

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å tro på en høst med mye regn og sur nedbør. :?

Får inderlig håpe jeg tar feil.

 

Jeg håper du tar feil, men jeg tror dessverre at du har rett. Jeg blir forundret om noen har nok baller til å iverksette noe som helst før valget.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet noe om ikrafttredelsen for tiden?
8) Tipper at NÅR det skjer noe, vil det bli ivrig kommentert her på kammeret. Blir nok ganske vanskelig å unngå å få med seg et evt vedtak og diskusjonen som følger.... Hmmmm..
Link to comment
Share on other sites

[...]jeg som alltid har vært urskeptisk til og latterliggjort konspirisasjons teorier :shock:

 

I anledning konspirasjonsteorier: i oktober blir det 4 år siden høingsbrevet ble sendt ut, om noen er midlertidig ansatt i forbindelse med denne forskriftens innføring, og at de mister jobben når den er ikrafttredd, ja da vil det vel være praktisk for de om det har gått nok tid til å kunne påberope seg 4-årsregelen i arbeidsmiljøloven.... :shock:

 

Litt mer seriøst er vel fremdeles beste svaret "den kommer når den er klar". Det som egentlig er spennende er vel hvor store endringer og tillegg det har blitt. Er egentlig lite som kan edres uten ny høringsrunde og full pakke, men de har lov til å rette opp "småting" og "skrivefeil" uten så mye videre seremoni...

Link to comment
Share on other sites

Saksbehandler på ved Oslo politikammer mumlet noe om at den nå bare "Måtte" komme. Men nevnte da 1 Juli... Jeg skjønner jo godt frustrasjonen blandt både skyttere og de som forvalter våpenloven, men at den skal komme midt i fellesferien finenr jeg høyst påfallende. :?

Link to comment
Share on other sites

Mon tro om det er kjøpetidspunktet som gjelder angående luftvåpen i cal .22

 

hvis jeg kjøper ett lass med cal .22 luftvåpen fra f.eks. USA, så har jeg mitt på det tørre angående tollen hvis jeg betalte i "rett" tid, dvs. før ny loven ble innført?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke forskriften kommer før etter valget. Tror ikke AP tar sjansen på negative følelser fra 300000 jeger + skyttere , nå noen uker før valget. De satser på å sette forskriften i drift , etter valget. Og håper at surmulingen som vil komme etter den, er borte om 4 år.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke AP tar sjansen på negative følelser fra 300000 jeger + skyttere , nå noen uker før valget. De satser på å sette forskriften i drift , etter valget.
Nå vil jeg jo håpe at AP ikke får muligheten til å sette forskriften i drift etter valget... Håper de faktisk taper jeg! Hihi! :twisted: Kanskje vi kan få en grundig gjenomgang av våpenloven og fornuftige endringer som blir basert på kunnskap og erfaring også fra våpeneiere i landet...
Link to comment
Share on other sites

Når eg var innom lensmannskontoret idag spurte eg om kortid den nye forskrifta skulle tre i kraft. Svaret var at den trådde i kraft 01.05. Dette betyr då at Hordaland politidistrikt har behandla siste månads våpensøknadar ut frå den nye forskrifta (eller utkast til sådan) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her ligger innslaget, se ca 13 minutter inn i sendingen.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/388084

 

Ikke noe mer info enn det som har kommet frem i tråden, annet enn at Storberget fokuserer på "voldsprodukter" noe jeg tolker som rent fjas. Ikke et ord om hva de egentlige endringene blir.

 

Ps.

Edward har helt rett i sin tolkning av tilbakevirkendekraft, 300 kongen gjør en helt vanlig feil og misforstår hele opplegget.

Hvis du ikke gidder å se hele bare spol til 12:30

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at det finnes ganske forskjellig sakbehandling mellom politidistrikter angående erverssøknad på skytevåpen.

Men skulle tro de gamle regler skulle gjelde til nye var på plass.

Får håpe kommende regler avklarer / er mere til hjelp, men jeg er ikke 100% sikker på det.

Link to comment
Share on other sites

da må man anskaffe seg våpenskap.

 

tror ikke jeg orker og kjøpe et stort, tungt og dyrt våpenskap, for 2-3 helger i året med småviltjakt.

storviltjakt er såpass utilgjengelig/langt unna, får heller finne meg en annen hobby.

 

dette er bare første tiltak for og avvæpne befolkningen.

siden de ikke kan forby våpen over natten, kommer de til og gjøre det så vanskelig at folk kvitter seg med dem frivillig.

innen 10 år har det nok kommet et nytt tåpelig pålegg.

Link to comment
Share on other sites

Nå må ikke hele våpenet låses inn heller. Har du en liten safe så kan du legge forskjeftet eller sluttstykket nedlåst. Resten av hagla/rifla kan stå i et skap.

 

Med tanke på potensielle ulykker med barn ol. som får tak i våpen, synes jeg kravet til våpenskap er en bra ting. Kostnaden til et våpenskap er minimalt med tanke på totalkostnaden. Prisene på våpenskap har sunket i det siste, og kommer sikkert til å synke mer når kravet kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...