Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Vel, det ser ut til at det første slaget er tapt. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men med Storbergets retur har det begynt å komme signaler fra JD som ikke er det vi hadde håpet på. Det ser ut til at JD har full tillit til POD som faginstans og våre innvendinger mot måten POD håndhever og endog skriver regelverket ser ut til å falle på døve ører. At store organisasjoner som DFS og NJFF ikke har protestert spesielt høylydt brukes som argument for at forskriften er uproblematisk for majoriteten av jegere og skyttere :shock:

 

Så alt i alt er det ingenting som tyder på at det blir noen revisjon av den vedtatte forskriften :cry:

 

Og DER kastet jeg et blikk på kalenderen :wink: !

Tja, dum som jeg er, så er det ikke usansynlig at "Guttungen" kan sabotere våre interesser...

Men, jeg velger å være optimistisk, og tar en gløtt bort på kalenderen jeg også :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror faktisk ikke dette er en aprilspøk!! Men det får vi ikke vite før til sommereren. Om det var et forsøk på aprilspøk, så var den dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det ser ut til at det første slaget er tapt. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men med Storbergets retur har det begynt å komme signaler fra JD som ikke er det vi hadde håpet på. Det ser ut til at JD har full tillit til POD som faginstans og våre innvendinger mot måten POD håndhever og endog skriver regelverket ser ut til å falle på døve ører. At store organisasjoner som DFS og NJFF ikke har protestert spesielt høylydt brukes som argument for at forskriften er uproblematisk for majoriteten av jegere og skyttere :shock:

 

Så alt i alt er det ingenting som tyder på at det blir noen revisjon av den vedtatte forskriften :cry:

 

Det er desverre slik det er, Justisdep. bruker POD som faginnstans

Miljødep. bruker DN osv osv.

 

Det er den verden vi nå må leve i desverre.

Link to comment
Share on other sites

Solheimen; jeg har indikasjoner på at vi får en tidlig sommer med mye sol
- og hele kongeriktet forøvrig
Hei jeg tror vi er ganske enige der ja , ser fram i mot helga nå !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Her er det mye mystiske uttalelser... Er det noen som vet noe? Noe hysj, hysj?

 

I såfall: fortell :D !

 

Hrrmmmpf :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitat fra artikkelen:

 

"Den nye forskriften for oppbevaring av skytevåpen ble vedtatt i fjor, og det er meningen at forskriften skal tre i kraft 1. juni i år, får NTB opplyst i Justis- og politidepartementet."

 

Har understreket en litt reservert formulering her... :lol:

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld: Ny våpenforskrift er vedtatt, i juli 2008, og den ligger her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0831.html

 

Her fremgår det at maks. antall jaktvåpen skal være seks, jf. § 12, og at det kreves våpenskap fra første våpen, jf. § 83.

 

Det som er noe uklart er når denne forskriften skal tre i kraft, jf. § 114, og det er meg bekjent ikke helt avklart.

Link to comment
Share on other sites

Jippi, da blir det 16" upper på meg :mrgreen:

Ikke vær trygg. Du har ikke sett endelig versjon av forskriftene ennå, eller rundskrivet som Ståle planlegger :twisted::twisted::twisted:

 

F... Nå kommer jeg til å gå rundt som et nervevrak fram til da.

Kunne du ikke bare la meg håpe på det beste i ett par uker? :P

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld: Ny våpenforskrift er vedtatt, i juli 2008, og den ligger her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0831.html

For ordens skyld... Les hele denne tråden . I hvertfall de første sidene.

 

Gjerne også denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=6579&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Kronikk+aftenposten

 

Det er ikke så enkelt som du gir inntrykk for, skjønner du. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld: Ny våpenforskrift er vedtatt, i juli 2008, og den ligger her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0831.html

 

Her fremgår det at maks. antall jaktvåpen skal være seks, jf. § 12, og at det kreves våpenskap fra første våpen, jf. § 83.

 

Det som er noe uklart er når denne forskriften skal tre i kraft, jf. § 114, og det er meg bekjent ikke helt avklart.

 

Ehhhh

Den HAR/BLIR endret fra den som er publisert i linken din!

 

Så hvordan den nye forskriften blir seende ut, vet vi ikke enda.

Link to comment
Share on other sites

Den HAR/BLIR endret
Hvor har du dette fra?

 

 

Fra ansvarlig sakbehandler i JD som har som jobb å ferdigstille forskriften. Han vil ikke si noe særligom formen den skulle få...

Men slik jeg har forstått det fra POD og JD, så er blant annet det å klargjøre hva som er registreringspliktig del på en AR15. Upperen eller loweren?

kan også godt være at det bare blir småting som blir lagt til og ikke så mye endringer på det som var kommet...

 

Hva ellers har de ventet på? Rundskrivet fra POD som skal følge forskriften? det sendte POD til JD for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld: Ny våpenforskrift er vedtatt, i juli 2008, og den ligger her:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0831.html

For ordens skyld... Les hele denne tråden . I hvertfall de første sidene.

 

Gjerne også denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=6579&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Kronikk+aftenposten

 

Det er ikke så enkelt som du gir inntrykk for, skjønner du. :wink:

 

Det er ca 1200 svar. Jeg tok ikke sikte på å kommentere samtlige. Jeg har leste de første sidene, men ikke alle.

Hva mener du jeg skal ha misforstått, eller forenkle?

Link to comment
Share on other sites

Det er ca 1200 svar. Jeg tok ikke sikte på å kommentere samtlige. Jeg har leste de første sidene, men ikke alle.

Hva mener du jeg skal ha misforstått, eller forenkle?

Hei.

Det er først å fremst dette du skrev her:

Her fremgår det at maks. antall jaktvåpen skal være seks, jf. § 12, og at det kreves våpenskap fra første våpen, jf. § 83.

Det er dessverre de punktene som har skapt mest debatt, men som egentlig er en helt ok lovendring som både er fornuftig og som vi fint kan leve med.

Det som sannsynlig er årsaken til at forskriften ikke er trådt i kraft enda, snart et år etter at den offentlig var vedtatt, er at store deler av denne våpenforskriften er ulovlig etter norsk lov.

Det er ikke bare med politihijab-saken, andre kriser i politiet og kriminalomsorgen samt i kampen mot prostitusjon Forbudsmininster Knut Storberget har gjort en dårlig jobb, serru.

Link to comment
Share on other sites

Hva er tanken om registreringspliktig del på AR15 da?

 

I dag er jo lower reg.pliktig. Men du fritt kan kjøpe upper.

Hvis upper blir reg.pliktig og lower fri så kan man jo i realiteten sitte med en uregistrert AR15??

 

Det er vel ingen ønskelig situasjon?

Eller er antatt forslag at begge deler blir reg.pliktig?

Link to comment
Share on other sites

Hva er tanken om registreringspliktig del på AR15 da?

 

I dag er jo lower reg.pliktig. Men du fritt kan kjøpe upper.

Hvis upper blir reg.pliktig og lower fri så kan man jo i realiteten sitte med en uregistrert AR15??

 

 

I dag er låskasse, dvs registreringspliktig del, definert som den delen løpet skrus inn i. Dvs idag på en AR15 er upperen registreringspliktig og loweren er i fritt salg da loven ser på dem som en avtrekkermekanisme. Kilde: SS @ POD

Men det er ingen forhandlere som selger deg en lower uten papirer.

Dette rotet ønsker POD å rydde opp i.

Link to comment
Share on other sites

EN tingn til som er verdt å huske.

Om man nå mot formodning skulle sitte med nok deler til å sette sammen et våpen, bryter man vel delen av våpen loven som sier at man ikke har lov til å fremstille våpen uten å ha tilatelse til det.

Link to comment
Share on other sites

Så kan du jo kjøpe løp i samme kaliber som du har fra før av uten å søke.

 

Nei.

 

Nytt løp, enten det er samme kaliber eller ei, må det alltid søkes om. Unntaket er der hvor man hos børsemaker bytter ut det eksisterende løpet i ett i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

I følge ulike nyhetskilder skal forskriften tre i kraft fra 1.juni 2009.

 

Ang kravet om våpenskap er det tidligere sagt at det skal bli en frist på ett (1) år på å skaffe det.

Men dette er sikkert presisert i den nye forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det ikke står i den "gamle" utgaven av forskriften, usikker om det kommer med i den neste.

 

Men det har blitt sagt at det sagt at det skal være ett års frist på å skaffe skap.

Leste det på regjeringens nettsider ett sted, har også stått i avisene og i ulike jaktblader.

 

Her er link til info på regjeringen.no

 

Nederst på siden står det at det vil bli gitt en frist på ett år.

Link to comment
Share on other sites

 

By the way, så slår den nye forskriften inn fra 1. Juni....så alle såkalte lovstridige punkter har de vel glattet ut nå! http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 324269.ece

 

mvh.

jULF

 

Greit nok med linken til adressaartikkelen, men finnes det noen som helst info om dette på offisielle statlige nettsider?

Jeg var senest innom OPD Våpenkontor denne uka, og det nærmeste en dato de visste for ikraftredelse var "iløpet av sommeren en gang".

Link to comment
Share on other sites

Det har tidligere vært hevdet at denne forskriften kommer til å føre til mange fleksible våpen hvor man har piper og sluttstykker i forskjellige kalibre, men jeg greier ikke å se at dette er støttet i forskriften. Tvert i mot skiver de at dette er greit kun ved samme kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...