Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

I gode, gamle dager hendte det faktisk at sentrale personer i det som nå er POD postet på no.sport.skyting, og så vidt jeg husker var det noen såvidt innom på sluttstykket også. Desverre sluttet de med dette, mest sannsynlig fordi de ikke ble tatt spesielt godt imot...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mottok i dag mail frå Justis- og politidepartementet med svar på spørsmål om når våpenforskrifta ville tre i kraft:

 

Hei,

 

Den nye våpenforskriften er ikke trådt i kraft ennå. Departementet tar sikte på at den nye forskriften skal tre i kraft i løpet av våren/forsommeren.

 

Departementet tok jo også sikte på at forskrifta skulle tre i kraft hausten 2008...

Link to comment
Share on other sites

 

For å si det på en forsiktig måte; offentlige organer jobber ikke slik. De har saksbehandlingsregler å forholde seg til, herunder hva, på hvilken måte og på hvilken form ting publiseres. Ditt ønske er derfor utopisk.

 

De(POD) jobber selvfølgelig ikke slik, de jobber jo på måten at de prøver å skremme/true forbundene til taushet, og ser ut til å lykkes med det.

Link to comment
Share on other sites

Hei har i dag snakket med en representant i regjeringen ang forskriften og her er hans uttalelse: grunnen til forskinkelsen er som følger; forskriften er forkastet politisk!!!!!og at en ny kommer uten at nå værende utkast kommer til og tre i kraft. så til dere alle skynd dere og send inspill til justisdepartemanget. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva innebærer det, at en ulobotomert politiker har innsett politistat-tendensene til POD i forskriften og farene i det?

 

 

Tror heller at en politiker syntes de nye forskriftene med en garderobe på 6 våpen uten behovsrpøving osv var altfor liberalt og at de vil ha en strengere forskrift....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har i dag snakket med en representant i regjeringen ang forskriften og her er hans uttalelse: grunnen til forskinkelsen er som følger; forskriften er forkastet politisk
Hvis såfremt ifall dette skulle vise seg å stemme, tror jeg at Man™ skal være usedvanlig forsiktig med å slå seg på brystet i høylytt skadefryd. Man™ skal ikke hovere over en seier, det kan føre til dårlig samkvem eller samrøre seinere.

 

Hvis såfremt ifall dette skulle vise seg å stemme, skal ihvertfall jeg -- rolig og uten salutter eller trampeklapp -- feire med en liten skål i sofaen, i stille glede over at fornuften vinner fram gjennom hardt politisk arbeid.

 

Hvis såfremt ifall dette skulle vise seg å stemme.

Link to comment
Share on other sites

Hei har i dag snakket med en representant i regjeringen ang forskriften og her er hans uttalelse: grunnen til forskinkelsen er som følger; forskriften er forkastet politisk!!!!!. men en ny kommer så til dere alle skynd dere og send inspill til justisdepartemanget. :D

Eg tillet meg å være litt skeptisk til det som står i denne posten... og meiner og at det ikkje er formålstenleg å mailbombe JD.

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen var at siden de ble klare over at en del folk inklusive sammlere ble meget hart og skeivt behandlet :) , og at denne forskriften virket noe streng på en del punkter så ble den forkastet. Har hatt en del samtaler med justis dep og de virker faktisk meget imøte kommende og sier at de er meget glade for inspill.

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen var at siden de ble klare over at en del folk inklusive sammlere ble meget hart og skeivt behandlet :) , og at denne forskriften virket noe streng på en del punkter så ble den forkastet. Har hatt en del samtaler med justis dep og de virker faktisk meget imøte kommende og sier at de er meget glade for inspill.

 

 

Tar en forsiktig feiring med litt cognac nederst i glasset, men innerst inne har jeg veldig vanskelig for å tro at noen i den sittende regjeringen synes forslag var for strengt.

Link to comment
Share on other sites

Hei har i dag snakket med en representant i regjeringen ang forskriften og her er hans uttalelse: grunnen til forskinkelsen er som følger; forskriften er forkastet politisk!!!!!og at en ny kommer uten at nå værende utkast kommer til og tre i kraft. så til dere alle skynd dere og send inspill til justisdepartemanget. :D

 

Hvem er din kilde i Regjeringen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

La oss våge å tenke at dette ikke er en bløff. Konklusjonen din er det jo flere som har tenkt på, siden den synes legitim og bortimot nødvendig.

 

Men la oss, i hvert fall for hypotesens skyld, si at justisministeren har støttet seg til fagmyndigheten i denne saken. At han rett og slett har stolt på dem. Og at denne myndigheten har produsert en forskrift som er politisk forkastelig og/eller at regjeringen holder forskriften tilbake fordi den forstår at i det øyeblikk forskriften settes i kraft, vil forskriften havarere. (Og ytterligere skade en allerede hardt skadet minister/regjering.)

 

Da har denne fagmyndigheten virkelig satt hele departementet, inkludert sin egen minister, i kraftig forlegenhet.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge personene som jobber med forskriften i JD, så er det ikke snakk om at forskriften er forkastet, men at det har kommet en del innspill i den senere tid som de ser på.

Så det blir nok noen endringer på forskriften og evt rundskriv.De kunne ikke si noe om hva de jobbet med på forskriften men jeg tippe at det nok kommer noe positivt og noe negativt ut av det...

Link to comment
Share on other sites

Tar en forsiktig feiring med litt cognac nederst i glasset, men innerst inne har jeg veldig vanskelig for å tro at noen i den sittende regjeringen synes forslag var for strengt.

Da kan jeg forsikre deg om at du tror feil - det finnes representanter, sentralt plassert i regjering/justiskommite, som synes mange punkter i den nye forskriften ikke henger på greip ;-)

Link to comment
Share on other sites

Da kan man jo håpe at de i samme slengen får gjort noe med problematikken i paragrafen som sier at ingen sivile skytebaner er godkjent for .500 eller større kaliber. Var vel opprinnelig ment at den skulle luke bort 12,7x99. Men POD tolker det dit hen at man ikke kan få ervervet rene jaktkaliber slik som .500NE, 505 gibs, 585 Nyatti etc.

Link to comment
Share on other sites

Tar en forsiktig feiring med litt cognac nederst i glasset, men innerst inne har jeg veldig vanskelig for å tro at noen i den sittende regjeringen synes forslag var for strengt.

Da kan jeg forsikre deg om at du tror feil - det finnes representanter, sentralt plassert i regjering/justiskommite, som synes mange punkter i den nye forskriften ikke henger på greip ;-)

 

 

Ja, da tar jeg litt større klunk av tax-free-flasken til kvelden!

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg forsikre deg om at du tror feil - det finnes representanter, sentralt plassert i regjering/justiskommite, som synes mange punkter i den nye forskriften ikke henger på greip ;-)

 

Kan du utdype den litt? Det utsagnet kan jo gå begge veier.

Ikke om du leser alt jeg skrev i sammenheng...

Link to comment
Share on other sites

det finnes representanter, sentralt plassert i regjering/justiskommite, som synes mange punkter i den nye forskriften ikke henger på greip ;-)

At Justiskomiteen har medlemmer som syns ting ikkje heng på greip, er ikkje så ulogisk, sidan den er samansatt av representantar frå H og FrP i tillegg til SV og AP. At ei trepartiregjering spriker er ikkje noko nytt, internt i regjeringen er det vel mest sannsynleg at det er den grøne delen (Sp) i staden for den raude (AP+SV) som har dette synet. Men dette er kun spekuleringar...

 

Og når "Morten Vinje, Styreleder" seier det, tillegges det meir vekt enn når ein anonym person (i dette tilfellet "pajero", men også andre anonyme som t.d. "hauk") kjem med påstanden. 8)

Link to comment
Share on other sites

La oss våge å tenke at dette ikke er en bløff. Konklusjonen din er det jo flere som har tenkt på, siden den synes legitim og bortimot nødvendig.

 

:D Det er alltid morsomt med en god konspirasjonsteori :D

 

Men i denne saken er nok h*n(pajero) som viser til "representant i Regjeringen helt ute med bløffing, noe som dessverre drar slike forum som dette ned i søla.

 

Minimum fra h*n(pajero) som kommer med slike opplysninger er en kildehenvisning :D

Jeg konstanterer at det er lite vits i og prøve og skrive noe positivt på denne siden, siden det blir raskt sablet ned av en del bedrevitere, men jeg kan forskikre deg om at det er mange gode krefter som har jobbet intenst opp i mot regjering og jd ang forskriften . Ang kilden så er det klart at jeg ikke kommer til og nevne hans navn her , hadde du gjort det???. mange på forumet spekulerer på hvorfor så mange ikke gidder og skrive inlegg her, kan du nå gjette hvorfor???? :?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt drøyt å beskylde pajero for å bløffe. Kan ikke se at du har noe grunnlag for det.

Han sier at han har snakket med noen i departementet, hvorfor er det så usannsynlig?

 

Pajero: Jeg kan forsikre deg om at mange er interessert i nyheter om denne nye forskriften, og håper du ikke

slutter å skrive innlegg her.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Ett eller annet må være grunnen til at det tar tid før den blir iverksatt, Spurte våpenkontoret på Elverum her om dagen, fikk til svar; kanskje midtsommer 2009 kanskje midtsommer 2010, den som venter får se.

 

Virker som ikrafttredelsesdato ikke har så forferdelig mye å bety - store deler av den nye forskiften er vel i ferd med å bli praktisert i flere å flere områder.

 

Alle de underliggende punktene er kommet de siste årene, og er ikke av typen "tradisjonelle forskjeller mellom våpenkontorene"

 

Kan her nevne:

 

- Max 6 våpen

- Særlig farlige våpen, uten aktverdig formål innvilges ikke:

* grovkalibrede kortholdsvåpen for storvilt, (500 Jeffery, 505 Gibbs, 500 Nitro osv)

* langholdskaliber (460 steyr, 408 cheytac, 416 Barett osv)

* Enkelte modeler av rifler i kaliber 338 Lapua Mag

 

o.s.v o.s.v

 

Så jeg ser ikke for meg det blir noe markant skille mellom før og etter ny forskrift

Link to comment
Share on other sites

Inntil vidare har fleire våpendistrikt skjerpa krava

i påventa av kva som blir vedteke.

 

 

Det er etter min mening maktmisbruk, kan ikke tenke meg at POD har sendt ut rundskriv og bedt om en skjerping, klage til POD /JD burde være en grei sak i en slik setting, tror faktisk man hadde nådd fram med en slik klage.

Link to comment
Share on other sites

For en Oslo-borger som meg vil sannsynligvis de nye reglene føre til at jeg kan ha to rifler i grovt kaliber av forskjellig type til forskjellig bruk så lenge jeg holder meg innefor 6 våpen, mens det i dag er umulig. Jeg håper allikevel som de fleste her at den blir myket opp før den blir vedtatt.

Jeg vet ikke noe om denne prosessen, men har sett enkelte andre politiske prosesser fra insiden og jeg har lært meg til å ha respekt for hva som kan skje når det blir helt stille. Så ikke vær så kritisk til de som antyder noe, kanskje de vet noe dere ikke vet og kanskje de ikke synes det tjener saken og ikke skrive om det. Husk det er jo resultatet som teller og de fleste av oss har vel nok å skyte med i mellomtiden uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje satt dato, ryktene (forholdsvis troverdige rykter) seier at forskrifta er oppe til endring. Departementet sikter til at den skal innføres ila. våren/forsommeren 2009, men dette er ein dato som fort kan skli.

 

Politiet har sagt at dei vil gi eitt års frist så folk kan anskaffe seg våpenskap.

 

Når det gjeld søknader, så skal dei behandles etter ny forskrift når denne trer i kraft. (Det er rett det Kull seier, å behandle søknader etter ei forskrift som ikkje er trådt i kraft er saksbehandlingsfeil.)

Link to comment
Share on other sites

En av parolene er: " Nei til forskrifts-diktatur!" :shock::shock::?:lol:

 

 

Du må for all del ikke sette likhetstegn mellom Politidirektoratet og Politiet.

Som en i Politiet sa, POD er en av deres største fiender.

Og tror ikke det er mange politifolk som liker POD spesielt godt...

Link to comment
Share on other sites

Sånn for øvrig, og i forbifarta: Jeg ser at politiet er ute og masjerer i dag. En av parolene er: " Nei til forskrifts-diktatur!" :shock::shock::?:lol:

 

Jeg gjentar det jeg har sagt i flere andre tråder: De aller fleste politifolk er dønn reale folk, oppegående og autonome :D . Det stort sett politikere på jakt etter en "quick fix" og vår egen manglende evne til å markere oss som skaper stadig nye innskjerpinger og hindringer. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det ser ut til at det første slaget er tapt. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men med Storbergets retur har det begynt å komme signaler fra JD som ikke er det vi hadde håpet på. Det ser ut til at JD har full tillit til POD som faginstans og våre innvendinger mot måten POD håndhever og endog skriver regelverket ser ut til å falle på døve ører. At store organisasjoner som DFS og NJFF ikke har protestert spesielt høylydt brukes som argument for at forskriften er uproblematisk for majoriteten av jegere og skyttere :shock:

 

Så alt i alt er det ingenting som tyder på at det blir noen revisjon av den vedtatte forskriften :cry:

Link to comment
Share on other sites

Vel, det ser ut til at det første slaget er tapt. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men med Storbergets retur har det begynt å komme signaler fra JD som ikke er det vi hadde håpet på. Det ser ut til at JD har full tillit til POD som faginstans og våre innvendinger mot måten POD håndhever og endog skriver regelverket ser ut til å falle på døve ører. At store organisasjoner som DFS og NJFF ikke har protestert spesielt høylydt brukes som argument for at forskriften er uproblematisk for majoriteten av jegere og skyttere :shock:

 

Så alt i alt er det ingenting som tyder på at det blir noen revisjon av den vedtatte forskriften :cry:

 

Og DER kastet jeg et blikk på kalenderen :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Vel, det ser ut til at det første slaget er tapt. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men med Storbergets retur har det begynt å komme signaler fra JD som ikke er det vi hadde håpet på. Det ser ut til at JD har full tillit til POD som faginstans og våre innvendinger mot måten POD håndhever og endog skriver regelverket ser ut til å falle på døve ører. At store organisasjoner som DFS og NJFF ikke har protestert spesielt høylydt brukes som argument for at forskriften er uproblematisk for majoriteten av jegere og skyttere :shock:

 

Så alt i alt er det ingenting som tyder på at det blir noen revisjon av den vedtatte forskriften :cry:

 

Og DER kastet jeg et blikk på kalenderen :wink: !

 

:cry: onde, onde mannen som kan skrive noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...