Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Steffen har et veldig godt poeng, hans scenario er veldig sansynlig for mange jegere og skyttere på "Lav nivå".

Og dermed er et av politikere og byråkraters mål nådd, en har redusert antallet skytevåpen i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å. sånn nå.

IMHO så er jeg vel så uenig med deg som det går an angående våpenskap.

Våpenskap er antagelig den mest fornuftige konsekvensen av den nye forskriften, sammen med "våpengarderobe".

Like fullt vil kravet om våpenskap auke terskelen for førstegangskjøpere med eit par tusen. Eg meiner våpenskap frå våpen nr 2 ville gitt mykje den same nytten.

 

Litt fleksibilitet med tanke på "kompisoppbevaring" kunne vore nyttig, det gjenstår å sjå kordan reglene for "midlertidig oppbevaring" blir brukt (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080711-0831.html#85).

 

Nå finnes det små nette våpenskap til 1998kr

Kor såg du det? Billigeste eg har sett er til 2690,- hos XXL (http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=78130)

Link to comment
Share on other sites

Steffen har et veldig godt poeng, hans scenario er veldig sansynlig for mange jegere og skyttere på "Lav nivå".

Og dermed er et av politikere og byråkraters mål nådd, en har redusert antallet skytevåpen i samfunnet.

 

Jeg var innom en jakt og friluftsbutikk på mandag. Der kostet en Härkila goretex dress i overkant av 6000 kr... Jeg vet ca hva kiloprisen er på de rypene jeg og fatter spiser, og det er ikke sikkert røkke ville betalt det vi gir for dem.

 

klart 2-3000 kroner er mye penger, men i sammenheng med hva jakta koster... er det en problematisk utgift?

 

Husk at man faktisk ikke trenger et skap med plass til hele børsa, vital del holder.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på potensielle ulykker med barn ol. som får tak i våpen, synes jeg kravet til våpenskap er en bra ting.
Barn ol. får ikke uten videre tak i våpen som oppbevares ihht. gjeldene regler. Finn et bedre argument.

 

jeg mistenker at du ikke har barn selv. For hadde du hatt det, hadde du visst at den eneste måten du hindrer unger i å få tak i det de er interessert i er å låse inn deler av våpenet.

Unger følger med på hvor ting er, og er de store nok til å ha interesser for våpnene til far og mor, er de store nok til å få sammen deler og montere også. Du må tross alt ikke være medlem av Mensa for å montere ei hagle, eller få på plass et sluttstykke.

 

Ergo, er kravet om innlåsing av våpen eller vital del helt på sin plass, også med barn som argument.

Link to comment
Share on other sites

jeg mistenker at du ikke har barn selv. For hadde du hatt det, hadde du visst at den eneste måten du hindrer unger i å få tak i det de er interessert i er å låse inn deler av våpenet.

...og det er akkurat slik kravet for å oppbevare våpen og ammo, er.

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.

(...)

Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen.

 

Barn er å rekne som uvedkommende, og dersom det er nødvendig å låse inn for å hindre at "uvedkommende" får tak på det (noke det er), så plikter du å låse det inn.

Link to comment
Share on other sites

[...]jeg mistenker at du ikke har barn selv. For hadde du hatt det, hadde du visst at den eneste måten du hindrer unger i å få tak i det de er interessert i er å låse inn deler av våpenet[...]

 

Har du lest gjeldende forskrift?

§ 22-1. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen plikter å påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

§ 22-2. Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap og FG-godkjent innbruddsalarmanlegg

1. Overstiger antallet rifler og/eller hagler fire registreringspliktige våpen i husstanden, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå jf. [....]I husstand med færre enn fem våpen må våpenet/våpnene eller en vital del av dette/disse oppbevares forsvarlig nedlåst.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er problemet. Og det er også ein stor fordel med at det blir krav om FG-godkjent skap frå første våpen - det er ikkje lenger diskutabelt kva "forsvarlig nedlåst" er.

 

Men det du skreiv

Ergo, er kravet om innlåsing av våpen eller vital del helt på sin plass, også med barn som argument.

tyder på at du ikkje visste om kravet om "forsvarlig nedlåst" i dagens forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tillegg meg meninger og kunnskap du ikke kan ha forutsetninger for å vite noe om.

OK, jeg var muligens litt lite presis, ettersom jeg burde ha skrevet "Ergo, er kravet om innlåsing av våpen eller vital del i FG-godkjent skap..." men om du ikke hadde vært mer opptatt av å lage til en konflikt, enn å lese hva jeg skrev, hadde du fått med deg at jeg i _hele_ innlegget argumenterte FOR FG-godkjente våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Dagens regeler om oppbevaring er bra nok, problemet er at noen få ikke følger de. Disse få ommer neppe til å handle noe skap heller...

De fleste her inne glemmer at de fleste jegere ikke har jakt og våpen som sin store hobby, det er som oftest bare en av mange interesser, en aktivitet de driver noen få helger om høsten og stort sett ikke betaler noe særlig for. For disse eller en ungdom som vil begyne med jakt og skyting kan en "ekstrautgift" på 3000kr være nok til at de velger å drive med noe annet disse helgene.

Link to comment
Share on other sites

3000 kroner!! Hva pokker er nå det i skytesammenheng... :? Jeg klarer ikke å fremhente den store sympatien for at noen påstår ikke har råd til dette. Er det slik, så får de heller finne seg noe annet å gjøre.

 

Utgiften til våpenskap er bortimot ubetydelig, sett i forhold til hva det koster å drive med skyting / jakt. Objektivt sett er heller kr 3000,- ikke mye penger.

 

Etter min mening er det en liten pris å betale for det privilegium det er å ha retten til å inneha våpen.

Link to comment
Share on other sites

Dagens regeler om oppbevaring er bra nok, problemet er at noen få ikke følger de. Disse få ommer neppe til å handle noe skap heller...

De fleste her inne glemmer at de fleste jegere ikke har jakt og våpen som sin store hobby, det er som oftest bare en av mange interesser, en aktivitet de driver noen få helger om høsten og stort sett ikke betaler noe særlig for. For disse eller en ungdom som vil begyne med jakt og skyting kan en "ekstrautgift" på 3000kr være nok til at de velger å drive med noe annet disse helgene.

 

Sorry, men det der har jeg absolutt ingen sympati for.

3000,- er latterlig lite, når sammenlikner det med hva det koster å kjøpe hagler, rifler med kikkert, og hva man ellers bruker på klær, sko og utstyr for å gå på jakt.

Er 3000,- til et våpenskap, som i ytterste konsekvens kan hindre mindreårige, fulle sinte folk, og psykotiske personer lett tilgang på våpen for bruk i affekthandlinger, en så stor utgift at man ikke har råd til å gå på jakt, ja da var det dumt, men ikke tårefremkallende.

Da får man kjøpe en star baikal istedet for en lanber, eller en howa med hawke-kikkert istedet for en tikka t3 med zeiss/mepotakikkert.

 

Jeg hørte omtrent den samme argumentasjonen fra motstanderne av hjelmpåbud på MC/moped også. Men jeg tviler på at det faktisk er noen som helt ærlig å oppriktig mener at hjelm er så dyrt at man bør oppheve hjelmpåbudet for å sikre at "fattig" ungdom og vanskeligstilte voksne skal ha råd til å kjøre moped. (sammenlikningen er ganske så relevant, da en brukt moped/scooter koster omtrent det samme som en god hagle, og våpenskap og hjelm ditto.)

Link to comment
Share on other sites

Når "alle" skal ha seg våpenskap vil i tillegg prisene falle en del tenker jeg. Selve det å bygge et våpenskap er en enkel prosess, og dersom man får litt volum er det nok ikke så lenge til noen får produsert godkjente skap i Kina. Det er nok også en del å gå på i pris på de skapene vi ser i handelen i dag, jeg tror nok det er gode fortjenester, iallefall i noen av salgsleddene. Men uansett om det skulle vise seg at prisene holder seg som i dag mener jeg at våpenskap fra første våpen er en svært god regel.

 

Jeg er altså en av dem som ønsker ny forskrift velkommen, dessuten representerer våpengarderobe en oppmykning av reglene for min del.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tror prisen på våpenskap vil øke når alle som har våpen må kjøpe seg skap. Økt etterspørsel vil nok gi økt pris. Kjøpte meg et Elkam våpenskap i fjor høst og nå koster det 500 kr mer.

Dette tror jeg ikke. Alt stiger i pris over tid,men det viste seg at når våpenforskriften vi allerede har, krevde våpenskap for alle med mer enn 4 (tror jeg) våpen, så ble det flere aktører som skulle selge disse. Tilogmed OBS marked hadde sitt skap å tilby. Det var mye å velge i mellom, og konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis myndighetene hadde gjort jobben sin, ikke minst innenfor psykiatritjenestene, hadde man unngått mange av de tragiske hendelsene man fra tid til annen opplever hvor våpen er involvert.

 

Det burde ellers vært bedre kommunikasjon mellom politiet og psykiatritjenesten, samt innad i politiet. Tikkende bomber burde vært fratatt våpen før ting eskalere,- i stedet for at våpnene blir gjort til syndebukk i ettertid. osv. hvor man (politiet/psykiatritjenesten) forsøker å komme seg fri ved å legge all skyll på et "for liberalt våpenlovverk o.s.v.".

 

På samme måte som det trengs en mann, en kvinne, en dose hormoner og noe fritid (4 faktorer) for å lage barn, er man nødt til å ha 1 person og 1 våpen for sende av gårde ett skudd. Våpenet er et redskap på linje med brødkniv, bil, båt o.s.v. Det er ikke våpenet som dreper, det er den som holder i det når skuddet går, subsidiært amatøren som har mekket på avtrekket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ca hva kiloprisen er på de rypene jeg og fatter spiser
Jøss, det er jaggu imponerende. Jeg for min del gjør så godt jeg kan for å ikke vite kiloprisen på de rypene jeg og familien spiser...

 

*stikker fingrene i ørene* lalalalalalalalalalalala....

 

Godt det ikke lenger er lov å skyte rypene med blyhagl lenger da... for da hadde vel den faktiske prisen pr. rype blitt enda høyere... tyngre ammo (bly) = tyngre ryper = dyrere ryper.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ca hva kiloprisen er på de rypene jeg og fatter spiser
Jøss, det er jaggu imponerende. Jeg for min del gjør så godt jeg kan for å ikke vite kiloprisen på de rypene jeg og familien spiser...

*stikker fingrene i ørene* lalalalalalalalalalalala....

Kjenner meg igjen på den ja.

 

  • Den bitre sannhets mørke står oss ei kjærere enn det opphøyde selvbedrag.
    — Aleksandr Pusjkin

Link to comment
Share on other sites

Kilopris på ryper? Har dere tørna helt, eller?

Hvis folk skal diskutere det, synes jeg de kan flytte tråden til kjøp og salg.

 

Poenget med harselarsen her er vel at utgiftene i forhold til våpenskap er minimale, og at det er andre LANGT mer bekyummringsfulle ting, med den endrede forskriften som nå vistnok skal iverksettes... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv skap, og synes for egen personlig del det er greit å ha ett låsbart skap hvor jeg kan stable inn alt rotet. Blir ryddigere i huset da. Ikke det at jeg mener sikkerheten ikke var tilstrekkelig ivaretatt før jeg fikk skapet.

 

De bakenforliggende faktorene som i praksis veide tyngst for meg ved anskaffelse av skap var at jeg hadde planer om å søke på flere våpen, og tenkte som så at et skap vitner for politiet om en ansvarsbevisst våpeninnehaver som tar sikkerhet seriøst. Samtidig var det på anskaffelsetidspunktet klart at det var ny forskrift på trappene med krav om skap. Jeg mener sikkerheten for alle praktiske forhold var like godt om ikke bedre ivaretatt før jeg fikk skapet.

 

Jeg ser et poeng i at et skap kan betraktes som en betydelig ekstra kostnad for førstegangskjøperen av våpen,- den som nettopp har tatt jegerprøven, er skoleelev/student, og vil kjøpe seg ei hagle for kanskje å starte med jakt. Samtidig mener jeg debatten ang. påbud om skap/ ikke skap blir en tanke "enkel", og i verste fall kan bli en sovepute for enkelte våpeneiere. Det er ikke sikkert at anskaffelse av skap for den enkelte våpeneier styrker allerede etablerte sikkerhetsforanstaltninger. I verste fall kan det forhold at man har skap medføre at man tar lettere på våpenoppbevaring generelt. Man installerer skapet, stabler inn greiene, låser igjen og sover godt om natta med god samvittighet overfor onkel politi og andre pådrivere for pålegget om skap. MEN;

 

Hva hvis eksempelvis nøkkelen til skapet da skulle bli litt slurvete oppbevart?? Skal ikke mer til, så kan barn, barnebarn, innbruddstyver eller andre enkelt låse opp/åpne døra til tempelet, så er det fritt frem...

 

Kunne det ikke da like gjerne vært bedre at den enkelte våpeneier, uten skap, gjennomførte en litt mer personlig sikkerhetstilpasning tilpasset den enkelte, hvor man aktivt iverksatte nødvendige tiltak for sikkerhetsmessig adekvat oppbevaring av våpen, i stedet for en enkel og "tankeløs" handling hvor man uten videre tanke og etter generelt pålegg slenger alt inn i et gitt skap??

 

Prinsippielt mener jeg at dersom man gis tillatelse til erverv av skytevåpen, ligger der implisitt i sakens natur at man også bør gis tillit til på eget initiativ å iverksette nødvendige sikkerhetsmessige tiltak både med hensynt til oppbevaring og bruk. Å pålegge alle å kjøpe skap (for å ivareta hensynet til sikker oppbevaring) blir etter mitt syn for dumt. Er man skikket til å eie våpen, burde man samtidig gis tillit/ bli ansett som skikket til å vurdere/ iverksette de nødvendige foranstaltninger m.h.t. oppbevaring og bruk.

 

Det er litt av den samme prinsippielle problemstillingen man omfattes av på andre områder, som jeg mener man skal passe seg for. Vi har hatt situasjonene med måneskinnsjakt, hvor myndighetene har "fratatt" jegere retten til å bedømme lysforhold på bøen. Man umyndiggjøres m.h.t. vurderingsevne. Det neste blir vel pålegg om kikkertsikte ved bruk av all jakt, og helst kun Zeiss, siden bare det er godt nok... o.s.v. Jeg begynner å blir seriøst lei av diverse pålegg fra myndighetene, hvor vi til sist vil ende opp som paragraflesende, ikke- tenkende robotter, som går gjennom livet uten rett til å foreta egne individuelle vurderinger.

 

At de innfører skap er for meg et spørsmål med liten praktisk betydning,- dog prinsippiell.

 

Værre er det at de innfører garderoben, i alle fall med kun 6 våpen. Jeg ser heller ikke noen praktisk logikk i dagens system, hvor man må søke/behovsprøvd søknad om hvert enkelt våpen. Er man skikket til å inneha ett våpen, burde man samtidig være skikket til å inneha 2,3 eller 20 for den del. At det blir flere våpen i samfunnet plager meg ikke. Hva da hvis noen gjør et brekk hos meg og stikker av med eksempelvis 20 våpen?? Tror ikke det hadde hatt så stor samfunnsmessig betydning. De kriminelle som ønsker våpen får tak i våpen uansett. Andre forhold i samfunnet har høyst sannsynlig mye større betydning for utfallet enn om jeg ved et innbrudd hadde blitt frastjålet 1 eller 20 våpen.

 

Til de som støtter argumentet om at våpen bør stå i det etter hvert så omtalte skapet for å forhindre selvmord, affekt handlinger o.l.; Jeg kjøper ikke dette argumentet uten ytterligere utredninger. Og om så var tilfellet er det et spørsmål som berører oppgavene til primærhelsetjenesten, psykiatritjeneste og politiet,- og ikke noe som løses ved et enkelt pålegg om skap.

 

Og til de som lurer hvor jeg oppbevarer nøkkelen til skapet: I større brannsafe med kodelås (+ nøkkel), hvor kun jeg kan koden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ca hva kiloprisen er på de rypene jeg og fatter spiser
Jøss, det er jaggu imponerende. Jeg for min del gjør så godt jeg kan for å ikke vite kiloprisen på de rypene jeg og familien spiser...

 

*stikker fingrene i ørene* lalalalalalalalalalalala....

 

Godt det ikke lenger er lov å skyte rypene med blyhagl lenger da... for da hadde vel den faktiske prisen pr. rype blitt enda høyere... tyngre ammo (bly) = tyngre ryper = dyrere ryper.... :cry:

 

Eh, nå tror jeg du tenker feil. utstyr innkjøpt for å få skutt rypene (klær, sko, ammo, våpen, reiseutgifter osvosvosv) delt på antall gram rype, blir jo det riktige regenstykket, og hvis du da legger til blyhagle på rypevekta, blir kiloprisen på rypa lavere.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne det ikke da like gjerne vært bedre at den enkelte våpeneier, uten skap, gjennomførte en litt mer personlig sikkerhetstilpasning tilpasset den enkelte, hvor man aktivt iverksatte nødvendige tiltak for sikkerhetsmessig adekvat oppbevaring av våpen, i stedet for en enkel og "tankeløs" handling hvor man uten videre tanke og etter generelt pålegg slenger alt inn i et gitt skap??

Jo, og det er vel det som er meiningen bak formuleringen "våpenet/våpnene eller en vital del av dette/disse oppbevares forsvarlig nedlåst" i eksisterende forskrift. Problemet er at dette ikkje etterleves.

 

Som eg skreiv lenger oppe, med den nye forskriften er det ikkje lenger tvil om kva som no reknes som "forsvarlig nedlåst" - det skal være eit FG-godkjent våpenskap installert ihht spesifikasjonen for det gitte skapet (t.d. "minst 4 skruer av dimensjon sånn-og-slik"). Og dette kjem fordi mange ikkje har etterlevd kravet om korrekt oppbevaring - eller; det fungerer ikkje slik du skisserer. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

 

Godt det ikke lenger er lov å skyte rypene med blyhagl lenger da... for da hadde vel den faktiske prisen pr. rype blitt enda høyere... tyngre ammo (bly) = tyngre ryper = dyrere ryper.... :cry:

 

Eh, nå tror jeg du tenker feil. utstyr innkjøpt for å få skutt rypene (klær, sko, ammo, våpen, reiseutgifter osvosvosv) delt på antall gram rype, blir jo det riktige regenstykket, og hvis du da legger til blyhagle på rypevekta, blir kiloprisen på rypa lavere.... :wink:

 

Ja, var med på den, og mitt utspill vedrørende "vekten på bly" ovenfor er ironisk. Poenget er at dagens patroner er så dyre (og dårligere - men det er en annen debatt), enn tidligere brukte blyhagl-patroner, og bare det i seg selv øker "kiloprisen" avsindig.

Link to comment
Share on other sites

For min del er løpet allerede kjørt, har godt og vel det "garderoba" vil tillate etter den nye foreskriften,

men jeg tror (håper jeg tar feil) at det er naivt å tro at man skal uten "behov" få kjøpe hva man vil inntil 6 våpen...eller hva tallet blir.

 

Jeg mener bestemt at jeg har sett en eller annen etat presisere at det er akkurat det som er meningen, da noe av argumentasjonen for en jaktvåpengarderobe er at det er så stor regional forskjell på hva som går for behov. Dvs man kan ha 5 storviltrifler i et politidistrikt, men bare få godkjent 1 i et strengere distrikt, og den slags forskjellsbehandling skal det bli slutt på. Letet litt på politiets sider, men fant det ikke akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

For min del er løpet allerede kjørt, har godt og vel det "garderoba" vil tillate etter den nye foreskriften,

men jeg tror (håper jeg tar feil) at det er naivt å tro at man skal uten "behov" få kjøpe hva man vil inntil 6 våpen...eller hva tallet blir.

 

Jeg mener bestemt at jeg har sett en eller annen etat presisere at det er akkurat det som er meningen, da noe av argumentasjonen for en jaktvåpengarderobe er at det er så stor regional forskjell på hva som går for behov. Dvs man kan ha 5 storviltrifler i et politidistrikt, men bare få godkjent 1 i et strengere distrikt, og den slags forskjellsbehandling skal det bli slutt på. Letet litt på politiets sider, men fant det ikke akkurat nå.

 

Distriktspolitikk, er vel det det heter.. :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at din kilde ikke skulle være pålitelig, men 13 dager før valget?

Ja, kvifor ikkje?

 

For det første, dersom det er 1/9 som er ikrafftredelsesdato, så blir det kunngjort litt tid i forvegen, sannsynlegvis i juli (når folk ikkje følger med).

 

For det andre, med den politiske fargen dagens justisminsiter har, så kan innføring av strengare våpenreglar rett før valget være taktisk lurt, sidan han då "viser handlekraft" og "tar våpenproblemet på alvor".

 

Og for det tredje, kor stor politisk slagkraft har innføring den nye våpenforskrifta - eigentleg? For å være litt desillusjonert, folk flest veit knapt nok om det, og har det iallefall ikkje som politisk avgjerande sak.

Link to comment
Share on other sites

[...]spenende.

 

Strengt tatt har vel noe av spenningen dødd ut, i og med at vi er på femte året hvor nye forskriften kommer "snart", "når som helst" eller "iløpet av høsten/vinteren/våren/sommeren" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om forskriften skal tre i kraft, må den først ha blitt godkjent av ESA(tror jeg det var) og det har vi ikke hørt noe om. Dersom det er gjort endringer i den som kom i fjor, burde vel også denne sendes skytterorganisasjonene til uttalselse, det ble imidlertid ikke gjort i fjor og er grunn til noe av kritikken mot den.

 

Om den trer i kraft 1. juli, lurer jeg mer på hvilket år. Uansett om den vedtatte forskrift skulle tre i kraft, slik den er, synes jeg det er svært negativt for store deler av det lovlydige våpen Norge (for de andre spiller den over hode ingen rolle)

Link to comment
Share on other sites

Spennende og spennende... tviler på det blir vesentlige endringer i vedtatt forskrift.

 

Mitt poeng med å påpeike at det fortsatt står "IKRAFTTREDELSE: Departementet bestemmer" er at eg syns det virker litt rart at det ikkje er offentliggjort dato enno, dersom den skal tre i kraft om to dager.

 

Til samanlikning, Naturmangfaldloven trer i kraft frå 1. juli, der står det "IKRAFTTREDELSE: 2009-07-01, Kongen bestemmer. " (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/all/nl-20090619-100.html).

 

Derfor trur eg at ny våpenforskrift ikkje trer i kraft 1. juli. Men samtidig - informasjonsflyt er ikkje akkurat JDs sterkeste side, og 1. juli er ein vanleg ikrafttredelsesdato, så det kan godt være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...