Jump to content

Våpen på jakttur


Ravntind

Recommended Posts

Og når vi først er inne på ammunisjon...

http://www.bt.no/innenriks/article669227.ece

 

 

Råtne egg fins det overalt, også i politiet. Fint at slike ting blir avdekket.

 

Var dette ironi, eller gikk jeg glipp av noe?

 

"Spesialenheten for politisaker oppdaget i vår at 2000 spesialskudd for politiet var på avveie"

Vi vet alle hvordan media er. Dette var sikkert noen patroner med 38 spesial. Veldig spesielle spesialskudd. Jeg fikk også ammunisjon av en politimann en gang. Dette var noe de hadde liggende som de ikke skulle bruke. Han viste at jeg hadde lovlig revolver. Kalibret var 38 spesial, superspesielle spesialskudd (for politiet) :lol:

Skuddene er oppbrukt for 10 år siden. Føler ikke at noen av oss gjorde noe uansvarlig eller kriminellt.

Link to comment
Share on other sites

Det er morsomt å lese alle tåpelige forslag som kommer inn her.

Om noen av dere tror det vil hjelpe.

 

Og dette hevet jo nivået på tråden betraktelig :shock:

 

 

En annen variant for å komme videre, vi har i Norge noe som heter Domstoladministrasjonen

 

http://www.domstol.no/DAtemplates/Secti ... anguage=NO

 

Et tilfelle der Lagmannsretten nekter å ta en sak opp til vurdering fordi det kun er snakk om en bot, og dette medfører at saken blir låst og skaper presedens kan jo være noe å ta opp med Domstoladministrasjonen. De kan ikke overprøve vurderinger i konkrete saken, men de skal arbeide for utvikling av domstolene og de behandler også spørsmål knyttet til juridisk utviklings og lovgivningsarbeid. Så hvis domstolen har gjort en feil så kan kanskje Domstoladministrasjonen være en plass å henvende seg.

 

Med hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Vi VET jo ikke at POD har kjennskap til denne saken, og vi VET ikke at de har lest denne tråden. Jeg tenkte jeg skulle sende en link til Ståle Svendsen, gjøre ham oppmerksom på denne tråden og be ham ta affære. Men, jeg finner ikke noe mailadresse på nettet. Noen som vet?

Bent

Hei Bent du kan jo prøve "politidirektoratet@politiet.no"

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, da har jeg sendt følgende mail til POD, og skrevet i overskriften at det er en mail til Ståle Svendsen:

 

Hei. Det går for tiden en tråd på jaktforumet www.kammeret.no om hvordan man lovlig kan oppbevare jaktvåpen under jakt viewtopic.php?f=59&t=4997&start=0&st=0&sk=t&sd=a. Diskusjonen går høyt, og en av deltakerne der, Ravntind, forteller om en merkelig situasjon der han ble bøtelagt for å oppbevare våpen på det jeg trodde var lovlig vis. Jeg synes POD skal se på denne tråden, og jeg ber om svar både på:

a) Hvordan man skal forstå hva som er lovlig oppbevaring av våpen under jakt, og om

b) dere vil se nærmere på den aktuelle saken.

 

Med vennlig hilsen

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en PM som påpeker at Ravnvind ble frikjent for ulovlig oppbevaring av våpen under jakt, men dømt for ulovlig oppbevaring av ammunisjon. Så da er ikke mitt spørsmål til POD helt korrekt formulert. Men om de leser denne tråden, og saken, blir det jo tydelig. Det hadde vært fint om de kunne kommentere her og vise seg på lag med oss jegere. Vi trenger jo å kunne forstå hvordan dette skal kunne gjøres på rett måte, jeg vil i hvertfall ikke være lovbryter, men samtidig kan jeg jo ikke dra på våpenskap om jeg skal ta med lavvoen og dra på jakt noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt at på at når politiet utfører oppdrag og utrykninger så blir det alltid laget statistikker på dette i etterkant, og for at de skal få positive tall i statistikken ihht retningslinjer og politisk vedtatte sannheter så jobber de alltid for at en registrert sak skal komme ut til fordel for godkjent statistisk resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg var underlig, Skaubjønn.

Men bare så det er sagt, en offentlig instans, eller etat, SKAL svare på alle hendvendelser som de får.

Så jeg ville purret.

 

 

De skal svare inne 3 (eller var det 4?)uker.

Link to comment
Share on other sites

Og hva tror vi svaret blir? Vi kan desverre ikke gå inn på enkeltsaker. Vi kan desverre ikke kommentere denne saken. Vi forholder oss til hva domstolene kommer sier.

Link to comment
Share on other sites

Og hva tror vi svaret blir? Vi kan desverre ikke gå inn på enkeltsaker. Vi kan desverre ikke kommentere denne saken. Vi forholder oss til hva domstolene kommer sier.

 

Det er jo mulig. Eller: Takk for henvendelsen, vi vil gjerne være med lag med lovlydige jegere og skyttere, og setter pris på at du gjorde oss oppmerksom på denne saken.

Vedlagt: kongens fortjenestemedalje i gull :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått et svar fra NJFF.

Anbefaler Ravnetind å ta direkte kontakt med Vidar Nilsen vidar.nilsen@njff.org! :!:

 

Vil ikke publisere svaret her og nå, men tror du skal gripe stunden Ravnetind!

 

Javel, Jeg kontaktet samme Vidar Nilsen for en stund siden i denne saken, med kopi av saksforløpet Ravntind skisserte her på kammeret. Fikk et svar men det var generelt.

Sendte denne mailn til flere. Og Kåre Vidar i Jeger, hund og våpen var den eneste som var intresert. Mulig pga den journalistiske delen. Og dem har en jurist med i slike saker. Men han var i hvertfall intresert.

 

Tror nok "sammleren" har rett, NJFF gjør ikke en dritt. Så framt dem ikke er sikker på å vinne fram.

Dem er rett for å tape annsikt offentlig. Og tør derfor ikke å ta saken.

Link to comment
Share on other sites

Som de sensasjonelt nok klarte å tape, til tross for at det på ingen måte ble bevist at det var hunden som jaget elgen opp i basenget. :shock:

Å legge skylda på NJFF for utfallet av denne saken (som jeg oppfatter at du gjør), er vel kanskje å rette baker for smed? Det er sikkert noen skarpskodde jurister her på forumet som kan gjøre rede for årsaken til at dommen ble som den ble, men 20mm cannon lurte på om det fantes saker der NJFF hadde engasjert seg gjennom rettssystemet, og det er det altså.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser forvaltningsloven skal de svare innen tre uker. Om ikke annet skal de bekrefte at de har tatt imot henvendelsen og at den ligger til behandling - og oppgi navnet på saksbehandler, hvis dette er klart.

 

De svarer NÅR det måtte passe dem

Eller ikke i det hele tatt:

Subject: Undelivered Mail Returned to Sender

 

I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below.

 

For further assistance, please send mail to

 

If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

 

The Postfix program : connect to politi.no[195.225.0.239]: Connection timed out

PS, for ordens skyld: Dette var en epost som jeg prøvde å sende til PoD, det har ingen forbindelse med den som Skaubjønn sendte

Link to comment
Share on other sites

Politet går over lik hvis de kan, spes i saker de kan få på oppklaringsstatistikken sin.De blir nemlig målt i antall oppklarte saker.Og her har de nok øynet et billig tilskudd på statistikken som Politimestren peser dem i.Han har POD i nakken som sparker dem som ikke er politisk korrekte og slikker Fru.Killergreen en viss plass.

 

 

Forøvrig ble jeg plaget av politiet 4 ganger pga ev en radio i garasjen og 30 meter til nærmeste nabo som klagde.Istedenfor å ringe meg å si at jeg måtte skru ned radioen frekventerte de eiendommen min til alle døgnets tider.Monterte viltkamera og tok bilde av mafiaen.

Sendte da brev til POD og ba om en forklaring på hva i helvete de gjorde hos meg.Da hadde politiet glatt unlatt å svare på henvendelser fra min advokat.

 

En oberhyggelig politibetjent av de svake kjønn ringte da og sa at min radio stod for høyt på og at jeg måtte skru den ned.At jeg hadde noen tullinger av naboer(familie) som har misbrukt etaten til diverse anmeldelser kan jo nevnes.

 

Politiet er farlige når de kan, og hevner seg på deg om du ikke står med lua i hånden og sier takk når du får bot.

 

Ps Har tidligere vært i systemet som politireservist og kjenner til hvorledes de dekker hverandre og tar seg tilrette med loven i hånden.

 

Mulig jeg har et svart syn på den etaten, men dog det er min erfaring! :roll::cry:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var da en voldsom salve kronhjorten 69 :shock:

Snakk om å stigmatisere hele det norske politivesenet...

 

At det også finns råtne egg i den kurven er det vel liten tvil om, men å karaktisere norsk politi som en korrupt mafia med en skjult agenda er vel i drøyeste laget :?:

Mange har nok hatt mindre hyggelige opplevelser med politiet, men enhver sak har minst to sider.

Link to comment
Share on other sites

har nå i formiddag lest de siste 7 sidene av tråden(de jeg ikke har lest før) å sitter med flere tanker i hodet. spørsmålene er generelle og har ingenting spesifikt med denne saken å gjøre:

1) hva er "edruelig og pålitelig" ?

2) er det nok at du er strafferegistrert for å få tilbakekalt våpenkorta? kan du få våpenkortet tilbakekalt pga økonomisk kriminalitet eller fartssynder feks?

3) det virker som politiet kommer med så mange påstander om kriminelle forhold som de klarer om de først rykker ut. dette sier meg at rykker de først ut, er de ute etter å få straffet noen. er ikke dette en merkelig oppførsel fra politiet? deres jobb er vel å opprettholde lov og orden, ikke å få flest mulig straffa?

4) er det sannsynlig at jeg kan få våpna mine inndratt om jeg glemmer en pakke kal 22 ammo i baksetet på bilen min og går inn i huset og koker kaffe og noen ser pakka? (uforsvarlig oppbevaring av ammunisjon er det jo i praksis, men kan og ses på som en forglemmelse)

 

 

forresten, hvis vi går tilbake til denne spesielle saka, så har vel denne saka endel likhetstrekk med den saka fra vestfold hvor en samler ble dømt for å selge ammunisjon privat.

Link to comment
Share on other sites

har nå i formiddag lest de siste 7 sidene av tråden(de jeg ikke har lest før) å sitter med flere tanker i hodet. spørsmålene er generelle og har ingenting spesifikt med denne saken å gjøre:

1) hva er "edruelig og pålitelig" ?

2) er det nok at du er strafferegistrert for å få tilbakekalt våpenkorta? kan du få våpenkortet tilbakekalt pga økonomisk kriminalitet eller fartssynder feks?

3) det virker som politiet kommer med så mange påstander om kriminelle forhold som de klarer om de først rykker ut. dette sier meg at rykker de først ut, er de ute etter å få straffet noen. er ikke dette en merkelig oppførsel fra politiet? deres jobb er vel å opprettholde lov og orden, ikke å få flest mulig straffa?

4) er det sannsynlig at jeg kan få våpna mine inndratt om jeg glemmer en pakke kal 22 ammo i baksetet på bilen min og går inn i huset og koker kaffe og noen ser pakka? (uforsvarlig oppbevaring av ammunisjon er det jo i praksis, men kan og ses på som en forglemmelse)

 

 

forresten, hvis vi går tilbake til denne spesielle saka, så har vel denne saka endel likhetstrekk med den saka fra vestfold hvor en samler ble dømt for å selge ammunisjon privat.

 

Det lovlig å oppbevare ammo i bilen, så lenge den er låst, og en ikke har et komplett våpen der samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...