Jump to content

Våpen på jakttur


Ravntind

Recommended Posts

Saken vil bli anket, og det av den enkle grunn at jeg hele tiden har hatt både våpen og ammunisjon under tilsyn på ei låst hytte som jeg aldri mottar besøk på de gangene jeg har vært der.

 

http://www.ranablad.no/nyheter/article3863287.ece

 

Viser til vedlagte avisreportasje, og kan bekrefte at da jeg på natta ble vekket av telefonen med en fremmed stemme som ikke presenterte seg, men bare spurte om jeg hadde våpen, så nektet jeg for dette ut fra en mistanke om at dette måtte være noen som tullet med meg.

 

Alkoholinntaket det videre skrives om dreier seg om ca. 2 dl. Whisky. Ikke all verden med andre ord.

 

Saken inneholder prinsippielle sider som er av betydning for både jegere og konkurranseskyttere.

Dersom denne dommen blir stående vil vel dette medføre en del praktiske dilemmaer knyttet til det å drive med jakt og konkurranseskyting.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

 

I mellomtiden hadde naboer varslet politiet om skytingen, noe som førte til at bevæpnet politi rykket ut til hytta. Der ringte de opp den sovende mannen, som ble bedt om å komme ut, noe han gjorde. Han nektet imidlertid først for både skytingen og å ha noe våpen.

 

 

Er dette snakk om telefonsamtalen, eller nektet du for skytingen etter å ha kommet ut og pratet med politiet ansikt til ansikt? Leser man artikkelen slik den står, ville jeg tro du benektet skytingen overfor tilstedeværende politi, for deretter å ha falt på dine knær og bekjent dine synder etter at de har ransaket hytta.

 

 

Våpenloven har imidlertid ingen tilsvarende unntaksbestemmelser når det gjelder oppbevaring av ammunisjonen. Derfor er mannen idømt en bot på 2.000 kroner for ikke å ha oppbevart ammunisjonen forsvarlig. Særlig påpekes det at ammunisjonen lå sammen med det våpenet.

 

 

Betyr dette at man skal ha med en jævla safe for ammoen hver gang man legger fra seg rifla? Man kan bli svett av mindre.

 

 

Dessverre har jeg sett mer idiotiske saker enn dette på nært hold, og blir like imponert over politi, rettsvesen og media hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer på den fremstillingen saken får i artikkelen.

 

Jeg hadde aldri til hensikt å skjule noe for politiet. Jeg var jo der i et lovlig ærend, med et lovlig våpen og ammunisjon som jeg mener jeg har oppbevart i tråd med lovens forskrifter.

Jeg foreviste mitt våpen og ammunisjon for politiet straks etter å ha bedt disse om å komme inn.

 

Fremstillingen i artikkelen om at politiets "dyneløfting" skulle ha avslørt meg på noe vis stemmer ikke.

 

Derimot stemmer det at jeg på telefonen benektet å ha noe våpen før vedkommende i andre enden sa at han var fra politiet, og deretter ba meg komme ut.

Dette ble belyst i retten, og jeg må vel si at man tror meg når jeg gjør rede for dette, og man videre sammenholder dette med vitneforklaringen til en av tjenestemennene som var på stedet.

 

En annen faktafeil i artikkelen er at forelegget jeg opprinnelig fikk i saken var på kr. 3000, og ikke kr. 4000 slik man kan lese i artikkelen.

 

Nå har vel artikkelen noe som kanskje er ment som et humoristisk tilsnitt, og man kan jo kanskje se underholdende sider ved saken. Men tro meg; det var ikke særlig morsomt å bli vekket av væpnet politi som var gått i stilling rundt hytta, og med meg på kornet. Trolig er det fullt mulig å faktisk bli skutt i en slik situasjon dersom man på noe vis skulle bli oppfattet som "vanskelig" der og da.

Politiet var opphisset og tydelig spente, noe som gjør at du føler et umiddelbart behov for å roe ned gemyttene.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Synes du skal ta kontakt med avisa og fremføre din versjon av saken, evt vha leserbrev. Tydeligvis en journalist-spire som laeser bare litt avrettsreferatene dette.

 

Og nok engang, til tross for restskatt :evil: , jeg bidrar med kroner om nødvendig. Denne dommen er så vanvittig feil at den kan ikke bli stående.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Du skal vite at vi støtter deg fult ut og jeg kan godt sparke inn med noen kroner for å støtte dette.

Er drit lei av mediene samt dårlig behandling av politiet(ikke at jeg selv er innblandet men)

Jeg er ingen jeger selv, men forstår stillingen din fult ut og dette er feil.

For og dra den litt langt: Lurer på hvor lenge til det kommer bevepnet politi løpene rundt etter jegere under elg-jakta f.eks :mrgreen:

Masse lykke til i saken!

Link to comment
Share on other sites

Bidrar jeg også. Maken til tiltale... Og ikke minst den presedens denne saken har for alle jegere og skyttere. Er det sånn bryter jo jeg og jeg vil tippe de fleste andre loven når vi tar børsa og ammoen ut fra skapet. Stå på, og lykke til fra meg.

Gi bare beskjed hvordan vi kan få stappet pengene i bøssa!

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for all støtte.

 

Jeg har advokat som jobber med saken. Hva dette etterhvert vil koste meg vet jeg ikke, og jeg velger heller ikke å tenke på det nå.

 

Ellers er det slik at jeg i dag har mottatt brev fra Helgeland politidistrikt.

 

Etter at dommen forelå ble det sendt en skriftlig henvendelse til politiet, der det på bakgrunn av dommen ble gitt uttrykk for ønske om at politiet utleverer de beslaglagte våpen.

 

Dette har jeg nå fått svar på i form av et vedtak om å tilbakekalle våpenkort og innlevering av våpen.

Videre pålegges jeg å innlevere den ammunisjon jeg måtte ha. Det kreves innlevering av ikke registreringspliktige skytevåpen, samt et forbud mot å eie eller inneha skytevåpen, våpendeler og ammunisjon.

 

 

Jeg er målløs....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vedtak om å tilbakekalle våpenkort og innlevering av våpen.

Videre pålegges jeg å innlevere den ammunisjon jeg måtte ha. Det kreves innlevering av ikke registreringspliktige skytevåpen, samt et forbud mot å eie eller inneha skytevåpen, våpendeler og ammunisjon.

:shock: Å, i hel....!!!

 

Med hvilken hjemmel? Dette høres da helt vilt ut!

Link to comment
Share on other sites

Her sitter noen "djupt såra og vonbrotne" politifolk, som åpenbart er svært fornærmet over å ha lidt tap i retten.

 

Dette er intet annet enn et rent maktovergrep og en VANVITTIG sløsing med ressurser!!

 

IKKE GI DEG :!::!:

 

(edit - jeg sitter med en følelse her, og den ligner mere på at dette er mere trakkasering, enn noe annet.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg nå fått svar på i form av et vedtak om å tilbakekalle våpenkort og innlevering av våpen.

Videre pålegges jeg å innlevere den ammunisjon jeg måtte ha. Det kreves innlevering av ikke registreringspliktige skytevåpen, samt et forbud mot å eie eller inneha skytevåpen, våpendeler og ammunisjon.

 

.

 

Føler sterkt med deg og oppfordrer deg derfor til å anke dommen. Håper da også påtalemyndigheten anker slik at faktisk saken vil bli behandlet. Hvis bare du anker så tror jeg i denne sak at du ikke vil få saken din behandlet på nytt.

 

Når det er sagt er det en naturlig ( og riktig) konsekvens at personer som er domfelt for brudd på "våpenloven" får vedtak fra politimesteren om tilbakekalling av våpenkort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med hvilken hjemmel? Dette høres da helt vilt ut!

 

Trenger de konkret hjemmel for sånt da? Er det ikke et "forvaltningsvedtak" mye basert på skjønn?

 

Ellers er det jo mange plasser det kan siteres for å få det til å se bedre ut. "...funnet pålitelig, edrulig og serdeles skikket... " er vel bare politimesterens (eller den det er delegert til) sin personlige mening om søkeren.

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt er det en naturlig ( og riktig) konsekvens at personer som er domfelt for brudd på "våpenloven" får vedtak fra politimesterten om tilbakekalling av våpenkort.
Trenger de konkret hjemmel for sånt da? Er det ikke et "forvaltningsvedtak" mye basert på skjønn?

Altså: Hvis jeg godtar et forelegg for å ha glemt igjen en eske patroner i en ryggsekk som ligger baki bilen ved ei hytte langt pokkerivold innpå skauen, risikerer jeg altså tilbakekallelse av alle våpenkort og konfiskasjon av alt våpenrelatert stæsj?

 

ble ihvertfall jeg paranoid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom faktisk til å glemme en haglpatron i baggen min da jeg skulle reise offshore for ett par år siden . På en eller annen måte hadde den kilt seg under plata i bunnen av baggen, slik at jeg ikke så at den lå igjen der. Etter at baggen hadde blitt brukt under en jakt tur. Denne ble selvfølgelig oppdaget i sikkerhets kontrollen på heliporten, og jeg ble ganske rød rundt ørene. Det ble ikke mye gjort av det. En rapport ble skrevet til Avinor som jeg måtte signere. Og patronen fikk jeg ikke igjen heller. Men ellers ikke noe pes. Kunne jeg altså risikert å vært våpenløs nå??

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt er det en naturlig ( og riktig) konsekvens at personer som er domfelt for brudd på "våpenloven" får vedtak fra politimesterten om tilbakekalling av våpenkort.
Trenger de konkret hjemmel for sånt da? Er det ikke et "forvaltningsvedtak" mye basert på skjønn?

Altså: Hvis jeg godtar et forelegg for å ha glemt igjen en eske patroner i en ryggsekk som ligger baki bilen ved ei hytte langt pokkerivold innpå skauen, risikerer jeg altså tilbakekallelse av alle våpenkort og konfiskasjon av alt våpenrelatert stæsj?

 

ble ihvertfall jeg paranoid...

 

 

Det er faktisk lov å oppbevare patroner i bilen så lenge de er tildekket. Men hvis du har glemt igjen patronene i hytta så kan du, i følge denne dommen og etterfølgende behandling i forvaltningsorganet, risikere å miste alle dine våpen ja.

 

Dette må våre skytterorganisasjoner gripe fatt i.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom faktisk til å glemme en haglpatron i baggen min da jeg skulle reise offshore for ett par år siden . På en eller annen måte hadde den kilt seg under plata i bunnen av baggen, slik at jeg ikke så at den lå igjen der. Etter at baggen hadde blitt brukt under en jakt tur. Denne ble selvfølgelig oppdaget i sikkerhets kontrollen på heliporten, og jeg ble ganske rød rundt ørene. Det ble ikke mye gjort av det. En rapport ble skrevet til Avinor som jeg måtte signere. Og patronen fikk jeg ikke igjen heller. Men ellers ikke noe pes. Kunne jeg altså risikert å vært våpenløs nå??

 

Jeg hadde glemt en 308 i lommen. Da jeg gikk igjennom sikkerhetskontrollen på gardermoen. Der bare lo de litt av meg da jeg ble ganske flau. Skulle til USA. Så de sa at det var bra den ble oppdaget her og ikke i USA. Jeg var ikke uenig. De tokk kulen men ikke noe skjema.

Link to comment
Share on other sites

Ting skjer. Før 9/11 ble jeg tatt i kontrollen med en stor foldekniv og en leatherman i bagasjen (rakk ikke innsjekken og måtte derfor kjøre bagasjen på flyet ved gate). Forklarte situasjonen, dama trakk litt på det før hun sendte meg gjennom.

Kom til Heathrow og ny sjekk, tømte lommene som på Gardemoen og forventet ikke mer pes før vakten plukket bilnøklene ut av skåla. For der hadde jeg jo en liten foldekniv (wæh!). Kan tro jeg ble paff da...

Stotret at den var ganske liten og ikke særlig skarp mens han tittet gjennom hullene i bladet (skikkelig "slem" skeleton-utførelse også da), til slutt kjente han litt på tuppen før han lukket den og rakk den tilbake med et erkebritisk høflig "Have a nice flight, Sir". Det nøkkelknippet gikk forøvrig rett gjennom sjekken i Madrid der den lå i ryggsekken.

 

Jeeez for en tid det var.

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt utrolig hvilke reaksjoner "makta" kan finne på for noe så bagatellmessig som det påståtte lovbruddet.

 

Skal vedde på at alle skyttere/jegere i landet på et eller annet tidspunkt har forbrutt seg mot lovverket hvis det virkelig skal tolkes så strengt som politiet/retten har gjort i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Her har nok trådstarter vært uheldig og truffet på noen med markeringsbehov. Da det for tida er et voldsomt trykk fra politikerne for å få redusert antall våpen blant lovlydige, vil jo en slik dom hjelpe på i skryteboka til aktor. Det viktigste har aldri vært å gjøre det riktige, men å gi inntrykk av det.

 

Ting skjer. Før 9/11 ble jeg tatt i kontrollen med en stor foldekniv og en leatherman i bagasjen (rakk ikke innsjekken og måtte derfor kjøre bagasjen på flyet ved gate). Forklarte situasjonen, dama trakk litt på det før hun sendte meg gjennom.

Kom til Heathrow og ny sjekk, tømte lommene som på Gardemoen og forventet ikke mer pes før vakten plukket bilnøklene ut av skåla. For der hadde jeg jo en liten foldekniv (wæh!). Kan tro jeg ble paff da...

Stotret at den var ganske liten og ikke særlig skarp mens han tittet gjennom hullene i bladet (skikkelig "slem" skeleton-utførelse også da), til slutt kjente han litt på tuppen før han lukket den og rakk den tilbake med et erkebritisk høflig "Have a nice flight, Sir". Det nøkkelknippet gikk forøvrig rett gjennom sjekken i Madrid der den lå i ryggsekken.

 

Jeeez for en tid det var.

 

Mener å huske herr Valebrokk skrev en kronikk hvor han skrev at på 70-tallet kunne han ta med seg jaktrifla inn i flyet. Da var det visst forståelse for det, siden kikkertsiktet jo er ømtålige greier man ikke vil skal få for mye juling blant bagasjen. Tidene har forandret seg gitt :x

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er paranoide her... Hvordan skal "vi" unngå at denne saken, om den havner i de store avisene, blir av typen "Våpenforum støtter kriminell - samler inn penger så Xxxx kan beholde sine DRAPSVÅPEN. Xxxx har fått sine bæretilatelse indratt og politimesteren i Yyyy utaler at ...." Gjerne illustrert med bilde av en AK47 og en panserværnrakett?

Link to comment
Share on other sites

:!: Les 20mm cannon sitt siste innlegg.

Forstå innlegget!

Og siste linje er også VIKTIG:

Så jeg vil igjen oppfordre deg til å stå på Ravntind, du har all min støtte.

Du har også min støtte Ravntind. Og jeg oppfordrer deg igjen til å kontakte forbundene.

De MÅ hjelpe i denne saken...

Link to comment
Share on other sites

Leser en denne tråden, og leser den tråden om han som skaut de to elgene.

 

Jeg håper at du ikke sammenligner disse situasjonene. Den ene (to elger på ett skudd) er i bestefall et uhell. Den andre er i bestefall en overreaksjon og en grov skivebom fra øvrigheten sin side. I verstefall...

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer på den fremstillingen saken får i artikkelen.

 

Jeg hadde aldri til hensikt å skjule noe for politiet. Jeg var jo der i et lovlig ærend, med et lovlig våpen og ammunisjon som jeg mener jeg har oppbevart i tråd med lovens forskrifter.

Jeg foreviste mitt våpen og ammunisjon for politiet straks etter å ha bedt disse om å komme inn.

 

Fremstillingen i artikkelen om at politiets "dyneløfting" skulle ha avslørt meg på noe vis stemmer ikke.

 

Derimot stemmer det at jeg på telefonen benektet å ha noe våpen før vedkommende i andre enden sa at han var fra politiet, og deretter ba meg komme ut.

Dette ble belyst i retten, og jeg må vel si at man tror meg når jeg gjør rede for dette, og man videre sammenholder dette med vitneforklaringen til en av tjenestemennene som var på stedet.

 

En annen faktafeil i artikkelen er at forelegget jeg opprinnelig fikk i saken var på kr. 3000, og ikke kr. 4000 slik man kan lese i artikkelen.

 

Nå har vel artikkelen noe som kanskje er ment som et humoristisk tilsnitt, og man kan jo kanskje se underholdende sider ved saken. Men tro meg; det var ikke særlig morsomt å bli vekket av væpnet politi som var gått i stilling rundt hytta, og med meg på kornet. Trolig er det fullt mulig å faktisk bli skutt i en slik situasjon dersom man på noe vis skulle bli oppfattet som "vanskelig" der og da.

Politiet var opphisset og tydelig spente, noe som gjør at du føler et umiddelbart behov for å roe ned gemyttene.

 

Mvh.

 

Man blir jo bare målløs av denne saken! (men må bare få ut noen tanker jeg har gjort meg..)

 

Ikke at jeg har noen formening om politiets framgangsmåter når det gjelder slike saker, men for meg virker politiets framferd helt meningsløst. De hadde tydeligvis

telefonnr. ditt, og var det ikke bare da å ringe deg opp fra politikammeret, for å høre hva som egentlig var på gang? Istedet for å kjøre en storstilt aksjon?

 

Ikke det; ressursbruken til politiet har jeg lurt på ett par ganger. Ett eksempel var når jeg kom kjørende forbi en barnehage, utenfor sto en uniformert politibil og 3 uniformerte politifolk å prøvde å "dirke" opp låsen på en bil, der en uheldig mor hadde låst inn nøklene i sin 80-talls toyota corolla. De slet tydeligvis med å få opp låsen, for det sto en uniformert politimann på hver side med hver sitt verktøy, med en uniformert politikvinne som backup. De hadde tydeligvis fått opp låsen, for dagen etter sto ikke bilen der.

Det var sikkert ett hyggelig avbrekk fra politiets vanlige jobb, men blir man ikke vanligvis henvist til Naf veitjeneste, falck eller lignende, som fikser en sånn lås på under

10 sek. Jaja, nok om det.

 

Hva ska vi som har kjøpt våpen og ammo, helt lovlig, gjøre nå? Våpenet er tydeligvis ok, men ammoen vil jo i så tilfelle være ulovlig for oss, idet vi har betalt for den og tar den ut av butikken, sålenge denne ikke er "forsvarlig oppbevart". Kanskje pappesken rundt de 25 skuddene er godt nok?

 

Hvis denne saken blir stående, så er det egentlig bare å inndra alle våpen i norge.

Sånn jeg ser det så MÅ NJFF engasjere seg i denne saken, siden saken kan skape presedens for hele jegerstanden.

Ikke at jeg tror at det vil skje, men man vet jo aldri.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått rett, så ble Ravntind anmeldt for uregelmessig oppbevaring av våpen, noe han ble frikjendt for. Hvordan kan han da , av retten , bli straffet/bøtelagt for noe han ikke er tiltalt for, nemlig feil oppbevaring av ammo? Det var vel ikke nevnt i tiltalen? Retten kan da ikke opptre både som påtalemyndighet og dommer. En annen ting, når man er på jakt, enten man sover eller ei, er man i besittelse av våpen og ammunisjon. Det er da noe helt annet enn oppbevaring. Oppbevaring å forstå slik at uvedkommende ikke lett kan få ulovlig tilgang til våpen og ammunisjon når de ikke er under oppsyn, altså nedlåst på forskriftsmessig måte.

Svært skremmende lesning.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Hjelp, jeg ligger syltynt an. Tenk om der ligger flere esker med 22lr rundt om i huset jeg ikke har funnet og fått låst ned. Eller kansje en patron eller to har trillet under sofaen på laderommet :shock:

 

Som jeg har skrevet før, vis politiet kun det de har krav på. Og sørg for at de ikke kan se noe annet på lovlig vis. For tenk om ett brett med ferdig amo står på ladebordet, eller ett magasin med patroner i, ligger oppå våpenskapet til tørk når de kommer inn.

 

Er det noe rart man får mindre og mindre tiltro til politi og påtalemyndighet, spesielt siden rettsvesenet heller ikke fungerer slik at det plukker ut tullet.

 

Nei stå på ravntind, trengs det så skal jeg nok klare noen hundrelapper jeg også. Lite penger eller ei, her kjemper man sammen eller så blir vi hengt hver for seg.

Link to comment
Share on other sites

Rart med det, hver gang jeg har behov for å bli forbannet trenger jeg bare å lese i tråden her.

 

Godt at du anker Ravntind, denne dommen setter spørsmålstegn ved om vi i det hele tatt har lov til å ta ammunisjonen ut av våre mobile våpenskap (tm sako 3006) til å bruke i skuddsjanser engang.

Link to comment
Share on other sites

Helgeland politidistrikt har dårlige minner om enslige menn med jaktrifle på familiens fritidseiendom. Men det bør ikke ramme Ravntind - uten at jeg kan gå god for det han, politiet eller avisen har sagt.

 

Her er det to forhold. Det ene er straffesaken, der Ravntind er dømt for ikke å ha oppbevart ammunisjonen på tilbørlig vis. Det kan godt tenkes at Ravntind blir frifunnet av en høyere domstol, men det kan også tenkes at straffen skjerpes. En slik rettsprosess er slitsom, og jeg må si jeg synes det er staut av Ravntind å ta opp kampen og ikke velge den enkle utgangen ved å betale 2000 kroner for å få saken ut av verden. Skjønt det godt kan tenkes at Ravntinds motiv er å bruke en frifinnelse i lagmannsretten for å å skaffe seg gode argumenter i det andre forholdet.

 

Nemlig tilbakekallingen av våpenkortet. Det er en forvaltningssak, og det er politiet som er forvaltningsmyndighet. Det er altså politiet som er ansvarlig godkjenningsmyndighet for at du og jeg skal betros et såpass stort ansvar det tross alt er å ha skarpe våpen i vårt eie. Hvis Ravntind vinner frem i lagmannsretten, betyr det at påtalemyndigheten (som ikke er en del av politiet, slik enkelte later til å tro) ikke har klart å bevise utover enhver rimelig tvil at Ravntind har vist uforsiktig omgang med våpen/aammunisjon. Men i et sivilrettslig spørsmål er det andre krav til bevisene, og en eventuell sivilrettslig sak holder det at politiet i teorien klare å sannsynliggjøre med 51 prosent sannsynlighet at Ravntind ikke oppfyller våpentillatelsens strenge krav. I en slik sak vil politiet bruke alt - alkoholinntaket, skytingen, benektelsen av at han hadde våpen, osv., osv.

 

Det er derfor neppe noen automatikk i at Ravntind får tilbake våpenkortet selv m han blir frifunnet av en lagmannsrett. Men en frifinnelse vil i det minste frata politiet en av begrunnelsens for å frata Ravntind våpenkortet. Og i denn situasjonen kan Ravntind påklage politiets eventuelle vedtak om fortsatt å holde våpentillatelsen tilbake, til sivilombudsmannen. Det er gratis.

 

Hvis Ravntind IKKE anker, blir rullebladet hans være preget av en bot for uforsiktig omgang med våpen/ammunisjon. Da er veien lengre, men fremdeles ikke umulig.

 

Dette ble langt, og kanskje ikke særlig interessant heller. Men jeg tror det meste er ganske korrekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Ja,ikke akkurat lystig lesning dette!!

Har aldri sett politiet slepende på noe våpenskap på skytebanen,eller i felt.

Jaggu vet jeg om flere fra etaten som er jegere,slik som vi andre. Lurer på om samme molbolover gjelder for disse....

Blir både forbannet og oppgitt!!!!!

Link to comment
Share on other sites

 

Mener å huske herr Valebrokk skrev en kronikk hvor han skrev at på 70-tallet kunne han ta med seg jaktrifla inn i flyet. Da var det visst forståelse for det, siden kikkertsiktet jo er ømtålige greier man ikke vil skal få for mye juling blant bagasjen. Tidene har forandret seg gitt :x

 

Du trenger ikke gå lenger enn til midten på 80-tallet, AG3en tok en med sammen med håndbagasje in på 737en, den måtte leggs i hattehylla under flyturen, det var vel eneste kravet. Ingen reagerte på det. :wink:

Flyene var vel chartret av militære, men besetning og fly var sivile og opererte på de samme rutene som sivile fly..

Link to comment
Share on other sites

[...] da jeg på natta ble vekket av telefonen med en fremmed stemme som ikke presenterte seg, men bare spurte om jeg hadde våpen, så nektet jeg for dette ut fra en mistanke om at dette måtte være noen som tullet med meg.

 

Du reagerte nøyaktig som jeg ville gjort.

 

Leste først gjennom denne tråden i dag, og er dypt sjokkert og lettere forbannet på dine vegne :x . Noe annet enn blank frifinnelse i neste rettsinstant er ikke akseptabelt.

 

Blir det kronerulling, så kommer et bidrag fra denne kanten.

Link to comment
Share on other sites

Fy faen, nå ble jeg skikkelig forbanna, paranoid og frustrert her :evil::evil:

Dagen åpna ikke bra fra før, og ble definitivt ikke bedre av å lese dette :x

 

Har jeg forstått det riktig at Ravntind ble fratatt våpenkort og måtte innlevere alt av våpen og ammo ???????

 

Dette er det værste jeg har hørt på lenge. Her er det tydeligvis noen politifolk som er vonbrotne og må redde ansikt. Tåler ikke å tape. Jeg kjenner til dem.... Dette er neimen ikke noe bra for oss jegere. Vi står jo tydeligvis totalt uten rettigheter i alt vi foretar oss. Jeg veit nesten ikke hva jeg skal si her jeg.....har du fortsatt mulighet til å anke, eller er saken kjørt så høyt opp det er mulig ??

 

Jeg blir uten tvil med på å dele regninga. Her må vi kjempe med nebb og klør. Hvis det blir mer rettsforfølgelse, så kanskje vi her på forumet skulle tatt oss en tur til nevnte rettsal og vist oss fram, og vist hvor mange av oss som står bak Ravntind i denne saken ?? Jeg har vært lovbryter i 20 år, uten å vite om det til og med jeg. Det virker det som flere andre her inne har gjort også. Det er vel pokker ingen som bærer med seg en safe i ryggsekken da man skal overnatte ute i skauen ??!!

 

Jeg vil ikke være med på å vitne, for jeg er ikke akkurat god til å prate for meg, men det hjelper vel at vi viser fram hvor mange vi er ??

Hvis dette blir anket, så vil jeg vite tid og sted, så skal jeg prøve alt jeg kan å komme dit. Jeg støtter deg Ravntind. Dette er pokker meg personforfølgelse til tusen :evil:

 

Edit: jeg hadde heller ikke opplyst fremmede pr. tlf. at jeg hadde våpen med meg. Man gir gjerne ikke folk en grunn til å komme å forsyne seg. Og jeg mente jaggu at politiet måtte presentere seg og forklare saken også jeg ??!! Og uansett så hadde vel hvem som helst sluppet dem inn, hvis dem kom til deg.... Jeg ville ihvertfall ikke bedt dem dra dit peppern gror, og sagt at dem ikke kommer inn før dem har en ransakelsesordre. I Ravntind sitt tilfelle, så hadde jeg ikke hatt noe å skjule, og hadde trudd jeg var 110% safe. Men så feil kan man faen meg ta :evil:

 

Nisselandet Norge fornekter seg ikke gitt.....

Link to comment
Share on other sites

Ikke lest tråden før i dag sjøl, men fosset gjennom alle sidene og fikk nesten vondt i magen av å lese. Her mener jeg at politiet har opptrådt på en tragisk måte. Kan hende følger de reglene til punkt og prikke, men det at firkantheten skal gå utover uskyldige og ærlige folk på denne måten er trist.

 

Hadde politiet oppført seg realt i denne saken hadde de heller gitt et muntlig pålegg om å følge reglene i stedet for nesten å halshogge. Er aldri den første til å rakke ned på politiet i og med at de gjør et viktig arbeid for å opprettholde et trygt samfunn, men i denne saken mener jeg man har gått altfor langt. Det er seriøse jegere som ikke er til noen fare for andre vi snakker om, ikke farlige kriminelle. Her oppfører man seg om det skulle være sistnevnte og overreagerer voldsomt og i tillegg bruker massevis av ressurser, som man allerede har altfor lite av til å ta de virkelige skurkene, for, etter det jeg synes, å statuere et eksempel.

 

Av og til går det faktisk an å vise storsinn.

 

Hadde politiet vært like flinke til å følge opp samtlige jegere på hytter og i telt rundt om i landet, ja da hadde det ikke vært mange jegere igjen... Blir nesten redd her jeg. Kanskje en bør reise hjem med børsa, låse den inn i skapet for deretter å reise opp til hytta igjen... Dagen etter reiser man hjem, henter ut børsa og fortsetter jakta... Da er man sikker. Huff...

 

Håper saken etter hvert løser seg til det beste!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Saken går mildt sagt i motbakke.

 

Hålogaland lagmannsrett har avvist anke på dommen med den begrunnelse at jeg bare har fått en bot.

Dermed er jeg redd denne dommen blir stående, med de følger dette vil kunne få..

 

Ellers er det slik at juristen som behandler beslaget av mine våpen har valgt å opprettholde vedtaket tross sterke protester.

Dermed går dette vedtaket nå i disse dager til Politidirektoratet for vurdering.

 

Denne juristen går langt i sitt ønske om å påføre meg straff ved å spekulere rundt omstendighetene i saken uten hensyn til de faktiske forhold som ble belyst i retten, og som ble bekreftet av polititjenestemannen som vitnet i retten.

 

Blant de beslaglagte jaktvåpen er også to ikke registreringspliktige luftgevær som man fritt kan kjøpe så mange man bare vil av, enten man er straffet eller ei.

 

 

Jeg finner i grunn ikke ord som er dekkende for den fortvilelse og frustrasjon denne saken medfører for både meg og min familie.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Saken går mildt sagt i motbakke.

 

Hålogaland lagmannsrett har avvist anke på dommen med den begrunnelse at jeg bare har fått en bot.

Dermed er jeg redd denne dommen blir stående, med de følger dette vil kunne få..

 

Ellers er det slik at juristen som behandler beslaget av mine våpen har valgt å opprettholde vedtaket tross sterke protester.

Dermed går dette vedtaket nå i disse dager til Politidirektoratet for vurdering.

 

Denne juristen går langt i sitt ønske om å påføre meg straff ved å spekulere rundt omstendighetene i saken uten hensyn til de faktiske forhold som ble belyst i retten, og som ble bekreftet av polititjenestemannen som vitnet i retten.

 

Blant de beslaglagte jaktvåpen er også to ikke registreringspliktige luftgevær som man fritt kan kjøpe så mange man bare vil av, enten man er straffet eller ei.

 

 

Jeg finner i grunn ikke ord som er dekkende for den fortvilelse og frustrasjon denne saken medfører for både meg og min familie.

 

Tror du er best tjent med å kontakte en advokat/NJFF har advokat som kan hjelpe.

tror det er svært skjeldent at POD går imot og omgjør en politijurists avgjørelse, bukken til å passe havresekken, eller kammereaderi om du vil

Link to comment
Share on other sites

Fy flate, Ravntind. Dette er da det værste jeg har hørt, noensinne :( Skjønner godt at denne saken er en belastning for dere alle sammen. Jeg kjenner den nesten er en belastning på meg også, for paranoia'n min blomstrer opp igjen.

Jeg veit da ikke helt hva jeg skal si jeg, men jeg sender masse tanker til deg og familien. Setter pris på at du informerer oss hele tida om åssen det ligger an. Jeg begynner å bli oppriktig bekymra for den vendinga dette har tatt. For dette er garantert ikke et enkeltstående tilfelle. Dette vil skje igjen 110% sikkert. Og det skremmer meg, for det kan jo være hvem som helst av oss som er nestemann dem plukker våpna fra, og når som helst.

 

Kan ikke få gjort noe annet enn å ønske deg lykke til, og jeg krysser fingra for deg hele tida. Håper du har hyra en bra advokat, så du får hjelp med å håndtere dette. For jeg synes ordensmakta burde holde seg for god til å drive med sånn personforfølgelse, og heller konsentrere seg om A gjengen og B gjengen. Men det ligger langt over huet på dem, så det tørr dem vel ikke. Forbanna paragrafryttere :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...