Jump to content

Recommended Posts

Duracoat eller ikke, den rifla der fortjener egen tråd! Jeg vil vite mer!

 

Det sekunderes. Fortell fortell...

 

Kan folk slutte å fyre oppunder havesyken min! F**n hakke!

Egen tråd på den børsa takk. 8)

 

(Går .458 socom i mauserkassa mi mon tro....?)

 

 

Tråden kommer ;)

 

Her er tråden

EDIT: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=77367

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvor slitesterkt er dette stoffet i forhold til blånering???

 

Selv bruker jeg å rengjøre , glassblåse, påføre mange tynne strøk og tilsist varmeherde ved 50 grader i 2 timer slik det er foreskrevet. Dersom jeg bærer en gjenstand i en ryggsekklomme noen km er dette imidlertid nok til å punktere finishen. Det heter at man kan behandle innvendige deler, men erfarer at duracoate bygger like meget som vanlig lakk.

 

Produktet er nok noe bedre enn spraylakk da det skal iblandes herder, og det er nok brukbart til å friske opp finishen på lyddempere, kikkertsikter, tofoter og lignende , men på våpen er det etter min mening desverrre ikke sammenlignbart med kaustikkblånering

Link to comment
Share on other sites

Synes det er vanskelig å sammenligne opp mot noe annet. Tror det er viktig å legge tykt nok lag for at det skal holde. Sprayet et tynt lag på noe verktøy på jobben bare for å teste men det ble for lite. Konklusjonen jeg dro fra det er at man må legge på tykt nok lag. Jeg har derfor justert airbrushen min til å levere maks med lakk. Tror kanskje en hvlp sprøyte er best til større flater og noe jeg kommer til å kjøpe til neste større jobb.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vurderer å kjøpe noe GunKote for å få en ny finish på smellerten. Men etter å ha studert ovnen min fra alle vinkler får jeg den bare ikke til å bli 70cm noen veier. Så hvordan baker dere løp og låsekassene deres?

Vurderer å lage noe provisorisk, men det skal jo tåle 165grader en god stund uten å smelte - ta fyr, eller noe sånt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lage meg en ovn i påsken. Man trenger egentlig ikke mer enn et stykke rør med isolasjon og et varmeelement. Varmen kan man kontrollere manuelt med en dimmer og et grillelement

 

Du dokumenterer og kommenterer hvert skritt i den prosessen ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

noen som har noen tips på lakkering av ruger mini 14`en som er på side 7 ?, det jeg har kommet fram til hittil er:

Innerste halvdel av løpet (gassblokka og bakover) skal værra gult, sånn att man skimter gulfargen imellom luftehulla i hand guarden.

 

og bolten og magasinet værra rødt (bare i gun kote anodized rødt) og resten svart.

 

noen fler/ andre ide`er?, har gult, combat black i vanlig duracoat og i gun kote har jeg anodized blå og rød og flat od green, helst innafor dem :winke1:

 

og ikke i kamofarger og mønster.

 

liten ting til: den løp avstivern er bytta ut mot en justerbar gassblokk så den er ikke der lenger

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp bestilt 1 stk.DuraCoat SAKO Green og 1 stk. DuraCoat Dark Earth som eg skal bruke på samboerens Tikka T3 som en overraskelse :mrgreen::shock:

 

Planen var å bruke den mørkeste (SAKO) og den lyseste tilslutt. Får bare jaggu håpe at fargekartene som er oppgitt på Durano.no stemmer da.

 

Blir jo artigt dette sikkert (med unntak av plukk-arbeidet med pussing,rengjøring,maskering...hehe).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at Duracote må herde i flere uker!!?? Hvem i himmelens navn har tid til å vente så lenge? Er jo et eget ervervsgrunnlag det der...

Da lurer jeg på...kan man putte ei Duracotet kasse/ løp i en hotbox for hurtigere herding? Har en slik boks som jeg baker tradbuene mine i. Tipper den klarer 75-80 grader...kanskje opp til 90 på en god dag.

Link to comment
Share on other sites

Sleng det i boksen på 55 grader i 2 timer så er de første 2-3 dagene av herdingen ferdig.

 

Forøvrig:

 

Duracoat herder som du sier i flere uker, og hvor lenge du bør la være å bruke det som er lakkert avhenger av hvilket arbeid du har gjort. Har du f.eks lakkert en pipe er du på rimelig trygg grunn hvis du tar den med på skytebanen og jakt etter 5-10 dager.

Du trenger ikke hive den ned steinura for å teste slitestyrken helt ennå, men bruk den gjerne.<

Slik er det med det meste av statiske og utvendige ting man durer (ja, jeg verbet det) slik som skjefter, løp, montasjer.

 

Er det derimot saker og ting som ikke er statiske som f.eks magasinfjører, sikring, tilbringere, sluttstykker og kulebanekompensatorer burde du la det ligge så lenge du klarer av den anbefalte herdetiden. Verden kommer ikke til å implodere om du tar ting i bruk en uke eller to før tiden, men det er som sagt smart å tilpasse bruksintensiteten til hvor langt prosessen har kommet.

F.eks ved å drøye det et par uker med å hive rifla ned i steinura.

 

Når det er sagt så er GunKote et bedre alternativ til ting som fjærer, sikringer, sluttstykker, tilbringere og kompensatorer.

Duracoat er fremdeles det beste alternativet til skjefter og piper (etter min mening), i stor grad fordi det er så enkelt å jobbe med og fordi det luftherder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvem på Sørlandet tar på seg å duracoate? Skulle gjort det med ei Tikka T3. Tenkte å få på rustfri coating på ei svart Lite børse. Interessert i å vite om firmaer, eller om noen private med erfaring kunne tenke seg å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...