Jump to content

Recommended Posts

Kunne tenkt meg eit airbrush kit etterkvart,blei anbefalt dette kitet av Chicago Airbrush Supply. http://www.chicagoairbrushsupply.com/grtrtgaiwiac.html" target="_blank

 

http://www.chicagoairbrushsupply.com/grgetrnocoki3.html

 

http://www.chicagoairbrushsupply.com/pamoacaiclse.html

 

http://www.chicagoairbrushsupply.com/craicl.html

 

Nokon som kjenner til dette merket?

Eller er det andre kit som er bedre egnet for Cerakote,Durakote og KG Gunkote?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt airbrush og kompressor fra biltema med bra resultat flere ganger. Det som er linket til over er nok enda bedre. Nå har jeg kjøpt en rimelig HVLP sprøyte med 0.8mm dyse, som jeg skal bruke på neste prosjekt. Det er en slik sprøyte som anbefales av Cerakote selv.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vurderer å pynte en CZ 452 med Cerakote.

 

Ser at Cerakote bygger mindre enn Duracoat, derfor jeg vil ha den.

 

Er det noen som har lagt på sluttstykket på sin CZ?

 

Bør en evt pusse/slipe sluttstykket? Ta på slipepasta og kjøre sluttstykket 500-1000 ganger fram og tilbake.

 

Orginalt har ikke CZ'n verdens beste sluttstykkegang.

Er det mulig at denne kan bli bedre med puss og Cerakote?

 

 

Av utstyr, er det kit'et som det lenkes til over her så mye bedre enn det fra Clas Ohlson at det er verdt 4 ganger pengene?

Kompressor kr 699,-

Sprøytesett kr 349,-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøpte såkalte sjablonger hos Durano.no og duracoat på spraybox . Rifla er duracoatbehandlet fra før så tengte å friske den opp litt... Klistermerkene ( sjablongene) til 199kr ble nøye satt sammen og mønsteret så meget bra ut før lakkingen startet... Når jeg begynte spraybehandlingen begynte di hæ,,,, klistermerkene til 199kr og krympe og løsne i kantene, resultatet ble mildt sagt for jævlig :evil: .. Sendte da mail til durano.no og lurte på hva jeg har gjort galt og om klistermerkene til 199kr tåler lakken?? Det er ca 2 uker siden jeg sendte mail og har ikke fått svar...typisk ræva kundeservice...

Link to comment
Share on other sites

Sjekk spamfilteret ditt Mr R.

 

"Hei R!

 

Har du et bilde du kunne sendt over? Det høres veldig rart ut. Det er samme sjablonger vi har hatt siden 2009 og vi har aldri hatt problemer med dem tidligere, spesielt ikke med Duracoat. Uansett må vi jo få til at Saueren din ender opp med å se bra ut!

 

Send over hva slags løsning du ser for deg for å bli fornøyd så skal vi ordne til ting så godt vi kan! :)"

 

 

Sendt for en ukes tid siden.

 

Med lite kundeorientert hilsen

Vetle

 

PS: Har du prøvd å brøle i retning Kristiansand?

Link to comment
Share on other sites

Spamfilter sjekket og der var det mail,, legger meg flat.,. Men har ikke bilder , rifla ble sendt til en kompis for oppretting da han har airbrush og flere farger., blir vel greit til slutt tenker jeg.. Jeg er ikke ute etter kompansasjon men ei vettug forklaring.. Sjablongene krympet ( som om di ble varmebehandlet) og løsnet i kantene..

Link to comment
Share on other sites

Det skjer selv den beste. Og meg, ofte!

 

Ærlig talt skjønner jeg ingenting av det her jeg sitter - det er samme sjablong fra samme leverandør som vi har hatt i mange år som sagt.

Det må være solgt minst 100 av disse uten en negativ tilbakemelding. Det hjelper jo selvfølgelig absolutt ikke for deg når du står der og ting går til helvete. Jeg kommer til å teste det imorra med samme sjablong og samme type Dura på sprayboks + Cera. Det eneste jeg kommer på er at leverandøren kan ha byttet lim-typen og at denne reagerer med virkestoffene i Dura.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kommer ikke til bunns i hva som er årsaken her må jeg bare innrømme.

 

Har sprayet med Dura fra samme aerosol over samme sjablong på treverk og plast med samme resultat som tidligere, ingenting spesielt å melde.

 

Jeg tilskriver det at sjablongen var feilvare, enkelt og greit. Du får ny eller varer for tilsvarende verdi når du ønsker det. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Halloen. Sitter og vurderer og ceracote rifla mi (blaser r8 succsess) i multicam. Så lurte litt på vanskelighetsgraden på den typen camo? Har aldri cera eller duracota ei rifle før så er litt skeptisk til å sette igang på blaseren :) hadde satt pris på innspill, hit og tips, druk av sjarblonger og alt annet som høyrer til camo lakkeringen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har gjort det før, ville jeg ikke gått rett på multicam. Det er en av de mer kompliserte camoene. Det er også en av de dyreste da den har sju forskjellige farger. Jeg ville starta med noe som ikke er camo til å starte med, slik at du ser hva det handler om. Og så fins det mange guider og videoer på nettet.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på det. Jeg ville hørt med Durano.no som forhandler Duracoat og Cerakote. Jeg går selv med planer om et Multicam prosjekt, men det er mye jobb, har derfor ikke giddet enda. Jeg har gjort flere prosjekter/rifler med en til tre farger, både Duracoat og Cerakote C serie. Det er ikke sååå vanskelig, og resultatet kan bli utrolig bra. Men det er selvsagt en liten lærekurve som med alt annet. Det er derfor jeg ikke vil anbefale å gå rett på en camojobb. Ihvertfall ikke på favorittrifla. Men en kan jo alltids teste på noe annet først. Uansett, forarbeid og prepping av emnet er det aller viktigste for et bra resultat.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lag sjablongene selv om du ikke finner de for salg.

Det du trenger er: matpapir, 3M blå maskeringstape (så bred som mulig), en tynn tusj/penn e.l. for å tegne mønsteret, en saks, fire kopper kaffe og god tid til å klippe ut sjablongene.

Legg striper av tape på matpapiret og tegn mønstre, klipp opp hele arket i små deler. Det letter klippinga og klipp i vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kanskje blitt besvart før men spør her. Hvor vanskelig vil det være å kopiere yukon mønsteret til Sauer? Vurderer å kjøpe en 202 Yukon i 9.3 for å kunne bruke 308 pipa mi på den til elgjakta men det er jo ikke noe pent å ha en sort pipe på en yukon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Kanskje blitt besvart før men spør her. Hvor vanskelig vil det være å kopiere yukon mønsteret til Sauer? Vurderer å kjøpe en 202 Yukon i 9.3 for å kunne bruke 308 pipa mi på den til elgjakta men det er jo ikke noe pent å ha en sort pipe på en yukon.

 

Ville satset på "Hydrodip" når det gjelder slike mønstre. Yukon har vel en form for Realtree-kamo

Link to comment
Share on other sites

Fikk lakket ferdig i kveld.Beklager dårlige mobilbilder,skal få tatt bedre bilder når tørkeprosessen er ferdig.

 

Rem700 i MDT HS3 chassis.Første strøk med c-240 coyote tan og striper i c-214 federal brown.

 

IMG_20160718_214535.jpg

 

Her er det ferdige produkt.Har i tillegg til tan og brown lagt på o.d green.

 

IMG_20160718_225056.jpg

 

Tikka m595

 

IMG_20160718_225759.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arbeidsmetoden er frihånd med airbrush fra biltema og svamp fra bunnpris.Null stensiler involvert,blir for mye styr å lage.Dessuten liker ville jeg ha mønster som ikke er et mønster,men mest kaos.Om du forstår. :lol: Er forøvrig også første gang jeg prøver både cerakote og airbrush. :D

Bedre bilder kommer etterhver,holdt på i lånt garasje og tenkte ikke på å ta med kameraet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her.

Her er min, stokken og kikkerten er i Magpul FDE (Cerakote C) med striper i graphite black.

Boltdetaljer og grs aludeler er i graphite black. Løpet og kassa er i burnt bronze blandet med graphite black (50/50) for å få den mørkere.

Påført med airbrush sprøyta til biltema, neste gang blir det å skaffe en bedre airbrush, i alle fall en med bedre dyse.

 

ASjWAXL.jpg

IV2Uq3h.jpg

IJo3mAO.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har vi forskjellig erfaring KydeX, jeg har to av den billigste typen og en litt dyrere (med topp mating). Og synes de billigste fungerer bedre enn den dyreste, men er dessverre fortsatt r**a.

 

Jeg leter etter airbrush der man kan skifte/justere dyse, med enten horisontal eller vertikal spredning til grei pris. Det fungerer å lakke med "sirkel" også, det tar bare lenger tid og vanskeligere å se hvor andre strøket havner. Selvom man skal se forskjell på tørr og våt cerakote, er det vanskelig synes jeg på enkelte farger. Nå skal det sies at jeg ikke har kjempe masse lys i malerbua mi :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en slik HVLP sprøyte med 0.8mm dyse som de anbefaler på Cerakote sine nettsider, men har ikke fått testet den enda. Men den vil gi ut mye mer om gangen. Fordelen med Airbrush er igrunnen at det går litt treigt, man har god kontroll på resultatet.

 

Når det gjelder lys, så ja, det er viktig med masse lys for å kunne se at det blir bra. Jeg har begynt å bruke hodelykt. Da er jeg sikker på at jeg får nok lys akkurat der jeg trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Brukte denne : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... 000031137/

Monterte utskiller og trykkregulator på kompressor for å kunne stille inn trykket.Fungerte utmerket til mitt bruk,synes nå jeg,men med den svampemetoden er det egentlig ikke så nøye om det blir perfekt.Hadde et par tilløp til renning,men tror det skyldes at jeg la på for mye evt kom for nært.Som skrevet over,lys er tingen,mye lys og gjerne hodelykt for å være helt sikker. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du får renning så sprayer du på for tykt. Det skal akkurat se vått ut, men ikke så mye at det renner. "strålen" bør være så tynn at du knapt ser den. Ihvertfall hvis du ikke har gjort det før. Jeg ville anbefalt å testet på noe annet først, men det er jo for sent nå. Det holder med et lag. Renninger tror jeg ikke du får så lett bort, dessverre. Bruksanvisningen sier at ved uhell og renninger må du gjøre hele greia på ny. Dvs. Blåse med aluminiumsoksid, avfette og spraye på ny...

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk renning da jeg testet dette. Ventet til det var tørt, eller nesten tørt, og slipte det til med våtslipepapir. Synes huske jeg brukte 600 papir. Gikk fint det. Og så et tynt lag oppå for å friske opp fargen.

Jeg har duracoatet tre rifler, og en haug med løp. Jeg har aldri klart å unngå renning...

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på Duracoat og Cerakote. Cerakote bør ihvertfall ikke være ferdig herdet før man legger på flere lag, da det hefter dårlig på seg selv etter hva jeg har forstått. Jeg har ikke prøvd det selv enda, kun lest instruksjonene. Jeg har lakkert en del med Cerakote og pleier ikke å få renninger. Men det kommer an på utstyr og teknikk som med alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for svar. Det er litt ugreit med renning, men funksjon før form er viktig på rifla mi, altså får det bare være slik.

 

Et spm til.

 

Jeg valgte c-serien framfor h-serie pga mangel på herdeovn som passer løpet, var det dumt? H-serien er nok sterkere, men er den mye sterkere?

Link to comment
Share on other sites

H-serien er noe mer slitesterk. Jeg har imidlertid lakkert en del rifler med C-serie, og den holder meget bra hvis forarbeidet er gjort skikkelig. Skarpe gjenstander i stål eller lignende lager selvsagt riper, men ellers er det veldig slitesterkt.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei. Holder på med et prosjekt som skal cerakotes all over.

Mauser M67 skal få nytt liv som min eneste rifle utenom salongen.

 

Mitt spørsmål er om det er noen som har teste klar cerakote som coating?

 

Hvordan vil overflaten evt bli? Har forstått det slik at cerakote vil gi et helt slett overflate, gitt overflaten på materialet. Blir det glatt å holde i når det er vått?

Skal bruke rifla til jakt, så da er det ugreit med følelsen av å holde et såpestykke.

Link to comment
Share on other sites

Mye fint å se på her gitt :)

 

Har en 3 år gammel T3 Lite 308 jeg vurderer å duracoate woodland camo. Samt kikkert og demper.

 

Når det gjelder grunnarbeidet, er det kun pusse/matte alt ned? Eller må delene sand eller glassblåses?

 

Dere som har hatt dette på våpnene deres noen år, hvordan er holdbarheten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...