Jump to content

Recommended Posts

  • 1 month later...

Har prøvd å søke litt rundt omkring her på kammeret uten å finne noen vettuge bilder av suksessfulle påføringer av duracoat på en standard over/under med trestokk? Noen som evt. kan dele sine erfaringer/bilder eller peke meg i rett retning? :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, handler litt om fremgangsmåte også, men kunne også gjerne tenkt meg å se litt flere bilder av trestokker som har blitt duracoatet og erfaringer rundt slitestyrke og fuktbestandighet.

 

Har forstått det slik at en må være nøye med å pusse ned stokken godt først, for så å avfette. Hvordan gjør dere det med nettskjæringen her? Er jo ikke mulig å pusse inni nettskjæringen på vettugt vis.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må si at jeg stadig blir imponert over egenskapene til Duracoat. Har klippet litt fra Finn.no her : Colt Open Top fra midten av 1870-tallet (ble laget fra 1871 til 1877) i kal. 22 long. 7-skudds tønne. Revolveren virker godt og kan skytes med (ogå med moderne krutt fordi løpet er forsterket med Duracoat). Pen svart Duracoat på løpet. Revolveringen er presis og pålitelig. Alle fjærene er gode, og avtrekket solid og godt. Den karakteristiske klikkingen på Coltrevolvere høres når tønna dreies. Løpet er vel brukt, men riflingen synes ennå. Messingramma og skjeftene er fine. Pent skinnhylster i westernstil følger med. Et fint våpen både for samling og skyting. Fritt salg grunnet alder.

Tilstand: Brukt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kjøpte en mauser som var duracoated av børsemaker, hadde gjengelås på skruene til kikkertskinna og dette rant litt ut over duracoaten under skinna.....i ettertid ha denne superfinishen kokt bort og falt av som om man bruker malingsfjærner på oljemaling. Jeg må vel sies å ikke være duracoat tilhenger etter dette, gidder ikke starte å pusse opp for ny lakk må jeg innrømme men trodde dette tålte alt.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å svare så godt en kan :wink:

 

Hvor mye 120ml Dura holder til avhenger av hva man sprayer.

For å lakkere et 200STR-skjefte bruker jeg som regel 90-100ml. Nesten hele boksen med andre ord.

Treverk sluker Dura akkurat som det sluker olje og lakk.

Er det snakk om f.eks en T3 Lite med syntstokk så har jeg som regel halve boksen i behold etter at jeg har lakkert både skjefte, løp og låskasse (altså heile driden som vi sier på Sørlandet).

Lakkerer du kun løp bør du forvente deg rundt 8-10 løp på en 120ml boks.

Låskasse og løp, ca 4stk?

 

Mye avhenger av mengden feil man gjør, antall lag man legger (jeg anbefaler 2-3) og påføringsutstyret man bruker. Mengdene over er basert på min erfaring siden jeg begynte med dette i 2009.

 

Jeg er sjeldent på Kammeret for tiden. Ved innlogging ser jeg at det ligger uleste PM'er og venter på meg.

De som kjenner meg vet at jeg har hatt mitt å stri med det siste halvannet årene og at jakt, skyting og tilhørende aktiviteter er en langt mindre del av mitt liv for tiden enn tidligere. For kontakt anbefaler jeg å maile meg på post@durano.no i stedet, den mailen sjekkes flere ganger daglig.

 

PS: Blackhawk, beklager at du har hatt dårlig opplevelse med Dura. At gjengelås kokte bort Dura høres snodig ut. Bestemmer du deg for å fikse det kan du si ifra så har jeg noe gratis Dura liggende.

 

Vetle

Link to comment
Share on other sites

takker for tilbudet Vetle, ble bare overrasket over at lakken løsnet og må jo innrømme at det kan være dårlig grunnarbeid som ligger til årsak, løpet er fortsatt like pent og ikke vist noe defekter. Skal tenke på om jeg fikser låskassen da det er litt stygt slik det er nå med kun halvparten av lakken som er tilstedeværende. Men som sagt kan dette skyldes dårlig grunnarbeid etc så er kansje feil av meg å klage på produktet. er kun sort farge så det var ikke noe mesterrifle av kreativitet :-)

Link to comment
Share on other sites

Da ryker stålet på rifla i lakkboksen neste uke.

 

Noen tips til hva som burde maskeres, og hvordan?

 

Kommer selvfølgelig til å maskere slik at det ikke kommer noe inni løpet. Tror jeg maskerer gjengene til demperen også.

Vurderer å la sluttstykke være blankt, litt usikker på hvor lurt det er å ha duracoat på det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veit ikke om dette er riktig tråd å stille spørsmål i, men da får moderator flytte den dit det hører hjemme! :)

 

Jeg skal duracoate en mauser M98 og lurer på hva man IKKE må coate på sluttstykket? Det er jo litt forskjellig nips på det sluttstykket som f.eks utdrageren og slikt ligger jo utenpå!

Tenkte å glassblåse løp og låsekasse før påføring av dura!

 

Har også en boyds tommehulls stokk til denne og den skal også coates, har hørt noe om veldig ru overflate og slikt, hva er fremgangsmåten på treverk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg duret min forrige mauser, som jeg ga bort til Tveraali her på kammeret.

Tok det som en test og duret alt på sluttstykket.

 

Det var tight i begynnelsen når jeg satt det i kassa igjen. Jeg fyrte på med en god dose olje og tok noen titalls ladegrep.

Da var ting smooth igjen (eller skranglete, vi snakker jo mauser). Det som forsvant var hovedsaklig duraen på låseklakkene.

Den lange metallbit-greia som ender opp i utdrageren (jau, her snakker vi terminologisk perfekt) sørget for en fin slitasjestripe på selve bolten. Ellers var den fin så lenge jeg hadde den.

 

Angående treverk er det mye det samme som ved syntet, fint sandpapir og avfetting. Vær forberedt på at duraen kommer til å trekke inn i treverket i starten før du faktisk ser at noen farge legger seg.

 

Edit: Jeg hadde ikke forsøkt å duracoate bolten på en Sako TRG f.eks

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra svar! Har gjort ferdig mauseren min nå de siste dagene og slik blei det til slutt

0bc33aa1495c1d2edea696ac1bc5cf83.jpg

240e1b72bb7842fd95b3074cc1d61051.jpg

 

Lurer på en ting... Jeg baker duraen min i ovnen på 50grader i 2 timer.... Regnes det da som fullherdet etter det eller bør det fortsatt stå en ukes tid før bruk?

Link to comment
Share on other sites

Okay, da får det ligge å herde en ukes tid, skal ha på mer grønn om ett par dager også når keg får pakka fra durano, så blir hardt å vente så lenge! :P

 

Jeg la grønn som grunnfarge ja og tok stripene på frihånd, blir nok litt mindre svart når jeg får kommet til med den grønne igjen, men ikke mye! Trudde det skulle bli pain å bruke airbrushen for hånd på den måten, men det gikk overraskende lett! :)

Og takk for fine komplimenter! :)

Link to comment
Share on other sites

Da har eg prøvd meg på coating også. Cerakota en baikal som skal brukes på sjøen.

La ikke så alt for mye i det men ble brukbart fornøyd med rresultatet. Sprayet litt for mye i mekanismen/beveglige deler så var vanskelig å få sammen igjen, men etter litt pussing ser dette ut til å ordne seg.

 

4sywph.jpg

Link to comment
Share on other sites

er faktisk ute etter å gjøre akkurat det samme med baikalen min:)

 

et par spørsmål(så slipper jeg å finne ut kruttet på nytt :) )

-hvordan preppet du treverket? fjernet du olje og beis før du duracotet?

-demonterte du låsekassa og lakkerte de enkelte delene eller maskerte du deler som ikke skulle ha coting?

Link to comment
Share on other sites

takker for svar, da skal baikalen få seg ei runde:)

 

kjapt spørsmål til folket her:

 

-hva anbefales av duracote og ceracote? har jeg forstått det rett nå ceracote er "kjeramisk" og dura er mer som lakk?

 

-herder begge to i romtemp? ser at noen baker disse i ovnen.

 

-vil disse to sitte like bra på treverk som på metall?

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var byssanlull ferdig dura! Jeg er fornøyd med resultatet, og det ser ut til at duraen sitter godt! :)

Jeg la på maskeringsteip på plastfolie så skjærte jeg ut striper med den formen jeg ville ha. Dro av plastfolien og klistret det på våpenet! Det fungerte godt. Når keg var ferdig så jeg at overgangene blei veldig bråe så da tok jeg airbrushen og sprayet litt lett over alle kantene! Det blei ikke javnt eller veldig pent på nært hold, men det ser mye mere naturlig ut på litt avstand og for mitt formål (som er å kamuflere våpenet) så funka dette veldig bra! :)

Takk for god hjelp her inne!

 

Når det gjelder ceracote så tror jeg det er bedre en duracoat, men du må bake ceracote slik jeg forstår det, mens duracoat trengs ikke å bake!?

7a6932d944dc423c8b6442044cfe483f.jpg

645024c25c6e90337eb0dca4976d7114.jpg

ee764213ac607bafd013e2acc88c14a5.jpg

37caf49a4d3c550881a063e1c57cbc5a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prosjekt på gang..........

Ruger padleårestokk får seg en behandling med Tactical OD Green.

 

Stokken skal brukes under reinsjakt og ellers når jeg vil ha en lett stokk. Padleåra er kraftig undervurdert. Den er stiv, ikke bevegelig som mange billige plaststokker.

Den veier kun 800 gram.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Min T3 begynner å bli moden for en Duracoat-behandling, som jeg lar de eminente gutta på XXL Sandvika ta seg av. Spørsmålet er bare hvilken farge jeg skal gå for?

 

Slik ser den ut per i dag:

 

QzBVkm9.jpg?1

 

Jeg tenker at jeg har to alternativer; gå for noe som matcher stokken sånn cirka, eller noe som gir kontrast. På førstnevnte lurer jeg litt på flat dark earth, mens jeg på sistnevnte tenker sort. Er det noen som har noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...