Jump to content

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Kan vel forsåvidt melde meg inn her jeg og nå :D .

DSC07497.jpg

 

Har et dumt spørsmål. Ser på veiledningen hos durano.no at de anbefaler minst en ukes herding før man skyter med våpenet. I tillegg står det at den kan bakes i 50grader i to timer. Bøsja mi ble lakkert på Tirsdag. Når jeg lakkerte den, brukte jeg varme lampe i 5-6 timer etter påført lakk. Går det greit å skyte med denne på lørdag? Eller anbefaler dere å vente en uke til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også planer om å duracoate en tre stokk, den er helt ny. Vil det da fortsatt treverket trekke til seg duracoaten?

 

Tenkte å rubbe med finkornet sandpapir!

 

Ellers har jeg bestilt shake an spray utgaven!! Noen ting jeg bør tenke ekstra på når jeg skal bruke dette kittet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg hatt en ny runde med Duracoat. Brushet opp på noen gamle riper og lakkerte et par kikkerter.

 

Ville se om det gikk å få fancy mønster FORT. Bestilte grå, brun og grønn. Fra før hadde jeg lysegrønn. Kjøpte avfettingsmiddel og billigste 99kr airbrush på Jula.

 

normal_Durexpress_005.JPG

 

Avfettet grundig. Lakkerte LIGHT GRAY og spettet med COYOTE BROWN, lot tørke en times tid foran halogenlampa (dette var litt snaut), la noen flektarn sjablonger og splattet på OD GREEN La grå igjen med et A4 ark som maskering. Lot tørke noen minutter og dro av alle sjablongene.

 

normal_Durexpress_sjablong_av_005.JPG

 

Dagen etter la jeg rikelig med nye sjablonger og splattet på lys grønn (CADPAT GREEN), spettet denne med OD Green like raskt som jeg kunne bytte farge. Ventet noen minutter, dro av alle sjablonger og la inn noen WHITE highlights gjennom et papirark med hull. Lot tørke over natta og dro såvidt over med 1200 sandpapir for å fjerne kanter mellom fargene.

 

normal_Durexpress_legger_cadpat_green_008.JPG

 

Skulle jeg gjort igjen:

LIGHT GRAY eller DESERT TAN

Splatte fargen såvidt med OD GREEN

Legge inn noen flekker OD GREEN gjennom et hullet papirark mens det er vått.

Tørk over natta.

Maskere store områder med blåteip, legge sjablongene langs blåteip-kanten for å bryte de rette linjene, legge ut et par øyer.

Spraye CADPAT GREEN.

Flekke denne med OD GREEN.

Ta av maskering og legge inn highlight med WHITE, LIGHT GRAY, DESERT TAN eller en okerfarge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Duracoatet STR'en min for to dager siden og var å testet den på banen i går. Demonterte låskasse og avtrekk i partikler før jeg begynte med vask og puss. Brukte Kent Soft Surface Cleaner fra Friman Dahl. Er vel egentlig bare ren nafta og må si at det fungerer helt utmerket. Vi bruker det mye på jobben og den er også trygg på plastikk. Lot Duracoaten tørke 15 timer før jeg tok alt hjem og bakte det i ovnen i en time ved 50-60 grader(brukte termometer). Ble veldig bra og må si det var morro å leke med dette. Vurderer nå å ta O/U hagla også.Er ikke noe fancy greier og med litt Duracoat vil den bli en utmerket rufsehagle som ikke trenger så mye vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en stans i tilbudet av lakkering. Kort og godt for mye å gjøre etterhvert som etterspørselen har tatt av (takk til dere alle!).

 

Det jeg kan si er at vi med 90% sannsynlighet kommer til å tilby lakkering igjen i 2013 (med egen, selvstendig lakkør), og at det blir noe annet enn Duracoat. Noe nytt og spennende er på trappene... 8)

 

Duracoating får du ellers utført hos bl.a:

 

Magne Landrø (spør etter Tommy)

Rafdal Våpen

PI Jacobsen

XXL Sandvika

Jakt og Friluft Arendal

Hans Viggo hos Jaktdepotet Fauske

Pedersen Vaabenlager

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker HVLP selv (elektronisk sak fra Bosch).

 

Fungerer brillefint og går vanvittig raskt kontra airbrush. Ulempen er at du bruker mer lakk.

På min kan jeg stille inn malingsmengden manuelt, og det er veldig kjekt.

 

Du vil ha en tynn, fin spray, ikke en hageslange som spruter Dura.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at dette gjelder for andre rifler også. Lakka en gammel mauser i påsken. Brukte kanskje litt mange lag, men det var såvidt jeg fikk bolten til å gå :lol:

 

Hvor mange lag tok du på? Jeg tenkte å lakkere sluttstykket på min mauser, men hvis du fikk problemer så stiller jeg meg litt skeptisk til det nå.. :evil:

 

Det kan kanskje funke med ett par lag, bare sånn for utseende sin skyld ratt. Har du noe tips, VeT|Us? Bare gi blaffen eller?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips, gi blaffen i det akkurat nå. Har signert distributøravtale med KG Coatings som produserer GunKote, og kommer til å ha hele utvalget på lager og tilgjengelig i løpet av senhøsten. GunKote er 1/10 så tykk som Duracoat og kommer til å passe meget bra på sluttstykker og interne deler.

Link to comment
Share on other sites

Thehunter, beklager sent svar. Her er Bosch HVLP'n jeg bruker.

 

HELVETES URL DA! Jaja, er Bosch PFS 55. Selges på Clas.

 

Fremgangsmåte for bruk:

 

1. Plugg i støpselet i veggen

2. Ha Dura eller whatever i malingboksen

3. Kjør på

 

Når du er ferdig kjører du gjennom lynol for å rengjøre den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det der så pent ut. Kunne du fortalt hvilken farge og metode du har brukt, samt tatt et og annet nærbilde som viser hvor matt overflaten er?

 

Jeg har brukt matt svart. http://durano.no/ds_product_info.php?cPath=22&products_id=32

I grepet og fremparten av stokken har jeg blandet inn DuraCoat Softsand Tekstur.

Dette er lagt på med airbrushsettet som kona bruker til kakedekorering :D

 

twf5049re.jpg

 

twf5054re.jpg

 

twf5081red.jpg

 

twf5069re.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kom på at jeg ikke har lagt ut noe bilder av mitt Duracoat prosjekt. Jeg har sprayet begge pipene mine, underbeslag, låskasse, avtrekkerhus, og bakstykke på sluttstykket. Jeg brukte den dyreste airbrushen til Biltema men har innsett at jeg lett kunne ha brukt den billigste. Har lest meg til( i etterkant av kjøpet selvsagt) at til ensfarget lakking er det greiest å bruke en airbrush med bare av/på funksjon og ikke trinnløs lakkmengdejustering. Oh well...

Jeg holdt ganske god avstand så finishen er temmelig matt og slik jeg vil ha den, men hadde jeg gjordt det igjen hadde jeg brukt en HVLP sprøyte først for å legge grunnlaget og etterpå en airbrush bare for å få den matte overflaten men likevel gikk det veldig greit.

 

IMAG0310.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...