Jump to content

Recommended Posts

Kjøpte litt duracoat for 1 år siden. Som jeg ikke har fått brukt. Tenkte å lakke noen våpen nå. Men har forstått at duracoat går ut på dato. Er det herdinga eller lakken som går ut på dato ?

 

Har ikle hatt det i fryseren eller kjøleskapet. Har vært i garasjen som følger ute temp.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir bare noe griseri, at produsenten fortsetter å skrive det som metode er jeg ikke entusiastisk for.

 

Jeg bruker disse:

 

8967871135774.jpg

 

De er merket med 5ml, 10ml, 20ml osv. Meget enkelt å få riktig forhold mellom Dura og herder.

Du finner den som regel på Ikea og diverse andre forretninger med kvinn...kjøkkenavdeling.

Link to comment
Share on other sites

Heisan...

Jeg har en Churchill marine halvauto som begynner å se litt lurvete ut spessielt på låskassen. Noen som vet hvordan man bør gå fram for å pusse ned en slik ???

Løpet er ikke så nøye med, da jeg har bestilt et nytt som er i svart.........

Tenkte også at låskassen skulle få bli svart med Duracoat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå henger ett våpen på tørk etter duracoat har satt sitt preg. De neste våpenet som skal i ilden er ei gammel side by side. nermere bestemt ei El Faisal elkobair. Den er så stygg å slitt at jeg klarer ikke tyde hva som har vært på den før ? Men side by side hagler pleier vel å være svarte på løpet og "metall" farve på låsekassen. Hva er best å gjøre på låsekassen som skal bli blank (metall) bare pusse med stålbørste for å få vekk skiten?

 

Endret skriftstørrelse til normal type. -Olesøn

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om sodablåsing er kraftig nok til å fjerne blånering og gir godt nok grunnlag for duracoat?

 

Nix, finish som er et resultat av en kjemisk reaksjon sitter for godt for og fjernes med bakepulver, er dog mulig at blåsing med et noe hardere/tyngre pulver vil fungere men har ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Har lakkert svært mange våpen med Dura og KG.

Det blir absolutt best og jevnest resultat når alt er glassblåst.

Ulempen er at jeg ikke har tilgang på slik utstyr hjemme og dermed er avhengig av kompiser med slikt utstyr.

Tenkte kanskje at soda kunne fungere til en relativt lav investeringskostnad.

Men tror det blir innkjøp av kabinett og glassblåse utstyr til våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg duracotet 3 rifler, og har kun avfettet disse særdeles nøye. Jeg har ikke pusset ned eller glassblåst delene. Og jeg kan ikke se at holbarheten er dårligere. Duracoten sitter fortsatt veldig godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen her inne fra Sørlandet som kan tenke seg å duracoate min Tikka T3 Lite i løpet av vintermånedene? Kanskje også optilockmontasjene?

Ser at mange gjør det samme med stokken også, så kanskje KKC-en også må få et lag?

 

Selvfølgelig blir vi enige om kompensasjon på en eller annen måte :D

Link to comment
Share on other sites

Nytt medlem i klubben her også!

 

Marlin 30AS, pusset og avfettet, deretter Tactical Olive Green. Harry? Kanskje litt, men er man først på Hillbillly AR-kjøret er det bare å gjennomføre med stil... ;-) Viktigst var å få den motstandsdyktig mot rust, der var den helt håpløs til tross for meget fin blånering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har rifla fått et strøk dura, valgte Shake'N Spray. Funka som nøkken det der ! Alt av metall fikk OD Green og stokken fikk Coyote brown. var nødt til å gjøre noe pga at jeg hadde et klstremerke på Meoptaen og da jeg fjerna det etter seongen var det gravrust under. Stålkikkertsikte er noe dritt! Tungt som F... og det blir defintivt siste kikkert av stål. Får vente et par dager før jeg moterer det sammen igjen. Tok i samme slengen en gammel glassiberstokk til et Mauserprosjekt jeg snart skal starte på. Har fått en gammel Mauser i 7,92 (8x57 IS) løpet har nok stått i siden Adam ble født, men håper jeg slipper å bytte det. Lite trolig at jeg unngår løpsbytte, men børsa er kun tiltenkt som reservebørse. Har liggende 600 skudd til børsa så den skal nok få kjørt seg. Fant et billig diesett på Finn så nå er det bare å vente på kuler. Siden jeg er hekta på kobber blir det Lapua Naturalis som jaktammo

Link to comment
Share on other sites

Har en boltrifle med to løp som skal duracoates nå, så vel som stokken. Er duracoat beste egnet, eller er krylon egnet til dette? LEst litt på durano.no, men fortsatt litt usikker.

 

Har også en pumpehagle som jeg tenkte å "pynte" på litt. kryon, såes det i flere farver enn hva som er på duranos nettside?

Link to comment
Share on other sites

Tiders: De rimeligere sakene pleier å fungere fint, bare sjekk at de virker i det aktuelle temperaturområdet. Jeg bruker noe rimelig opplegg jeg ikke husker hvor jeg kjøpte. Metallboksen er for å fange varmen og gi jevn temperatur ja.

 

Første prosjekt avsluttet. Det ble litt søl og klin som forventet. Resultatet ble overraskende bra selv om det ikke ble så veldig pent. Det siste skyldes operatøren som er førstereis på lakking, airbrush og generelt bruk av kompressor. Jeg regner med noen lag til før man kan si seg helt fornøyd. Formålet med dette har jo hele tiden vært funksjonelt og ikke estetisk.

 

Varmebehandlingen foregikk i komfyr og gikk også greit. Men neste runde blir når huset er tomt for det luktet ikke så veldig snadder.

 

Jeg kjøpte en egnet kompressor fra Biltema for å drive den airbrush'en som fulgte med fra deg VeT|Us. Jeg slet litt med å få nok trykk inn i sprøyten. Det lakk luft fra koblingen mellom slangene fra kompressoren og airbrush'en. Har du hørt det fra noen andre?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene, det har skjedd med en kar til (som jeg vet om) og med et av mine egne sett.

Praktiserer det slik at de som får problemer får nytt.

Mht hvor mange jeg har sendt er det lav % som ikke fungerer men det er jo mager trøst når en står der og banner.

 

Det var et bra tilbud, men jeg har allerede handlet inn et sett på Biltema så du får ev trekke fra noe på neste forsendelse :) For flere salg får du. Det er artig sløyd det her. Men jeg venter nok med neste runde til jeg kan stå oppreist og utendørs. Hva bør temperaturen være på tror du?

 

Det meste av banningen kom av jeg sto med hele hodet inne i peisen og det hele etterhvert ble litt vel krøkkete med knær og rygg som protesterte. (For tid til å vente til våren det har man jo ikke... )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lakkert utendørs i så lav temp som 6 grader pluss, men det var ikke noe særskilt hyggelig.

Da må en pent frem med ovner for å få ting til å herde mellom hvert lag!

 

Fra 10+ og ut så går jeg gjerne ut i garasjen og durer noe, er det kaldere så ender jeg opp med å gi blaffen eller finne på noe (mer eller mindre..) lurt.

Link to comment
Share on other sites

Har med godt hell brukt Dura på McMillan stokken min. Siden jeg vet at stokken min får en del juling brukte jeg litt sandpapir på stokken og avfettet 5ganger så mye som nødvendig, og så blandet jeg i litt ekstra herder.

Så etter et år med lett juling, har jeg enda ikke noe flassing på stokken. Kommer garantert å bruke det på nytt!

Link to comment
Share on other sites

går rundt med stygge planer om å legge duracoat på ei rem 870. eneste er at den har noen hakk og riper i plaststokken. hva kan man fylle disse med? Eller kan man mette riper og hakk i første strøket med duracoat for så å pusse det jevnt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisan, har en Churtsill marine halvauto som jeg tenkte å bruke Duracoat på. Den er jo i dag sølvfarget på en måte, men virker som om dette begynner å flasse av enkelte plasser.

Tenkte å spørre folk her inne som kan slikt om råd. Må vel pusses ned først, å hvordan ??

Får byttet løpet nå i vår, så dette blir svart......tenkte å fixe låskassen også så den blir svart.

Er dette gjennomførbart, å vil slikt holde ??

Link to comment
Share on other sites

Stokken min er i laminert sort stratabond(grs) men alt metall er dura sort slik at børsa kan brukes nær sagt over alt uten å bære redd for rust. Har ingenting med us army å gjøre, bare svært praktisk.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke lakke i kamo. Matt svart ser akkurat like svart ut som blånering. Har restaurert en gammel H @R enkeltskudds rifle. Løpet var temmelig flekkete utenpå. Pusset godt ned og lakka matt sort. Foreløpig ingen ny rust. Ser ikke ut som noe US Army.

Pumpehagla er i kamo, men ikke militær kamo. Fen bruker jeg til andejakt, en av de jaktformene der kamo er høyst berettiget.

Det hører også med at vi Jar pusset opp et gammelt hus. Diverse metallting i Huset har også fått seg noen strøk Dura. Ikke bare våpen dom kan lakkes! :-)

Link to comment
Share on other sites

Dumt sprøsmål fra en konservativ jeger. Hva er vitsen med denne dura coat moten,,,,, Camo farging og masse rare greier ,,, hvorfor vil folk ha en jakt rifle som ser ut som en sniper rifle fra Us Army ??. Blir børsa bedre av dura coating ???

 

Hvorfor vil noen ikke ha en rifle som ser ut som en sniperrifle fra u.s. army? Smak og behag ;) Du kan male den som et vanngevær om du vil, eller originale farger. Fordelen, som andre har skrevet er at det vil aldri ruste, du slipper å olje hele Rifla når du er ute i møkkavær.

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dumt sprøsmål fra en konservativ jeger. Hva er vitsen med denne dura coat moten,,,,, Camo farging og masse rare greier ,,, hvorfor vil folk ha en jakt rifle som ser ut som en sniper rifle fra Us Army ??. Blir børsa bedre av dura coating ???

 

For min del har jeg våpen i to kategorier. Noen er litt mer ømfintlige og brukes mer med andakt. Noen er jern og skal kunne brukes ved saltvann og med mindre omtanke. Så for mitt bruk blir børsa bedre ved å duracote for da trenger jeg ikke bekymre meg for vann/rust og merker ved røff bruk. På samme måte som jeg ikke bruker lakksko på svaberg etter ærfugl.

 

Jeg er ikke ute etter å ha noe særlig med kamuflasjemønster, men det er jo kun estetikk. Andres valg av estetisk utrykk bør man i grunnen passe seg for å mene så mye om. Selv om noen liker mauseren i originalutførelsen så bør man nok ikke mene at de ønsker å se ut som en SS soldat på østfronten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Airbrush og airbrushkompressor fra f.eks. Biltema. Den fargen du skal ha + herder. En eller annen form for avfetting. Jeg har også sprayet på K-Phos før duracoat for å være sikker på skikkelig heft.

 

Ståltråd til å henge opp med kan være greit. Malingsteip til maskering og ansiktsmaske.

 

Sent from my C6903 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Var så heldig å få testet ut Duracoat Aerosol i dag. Herder og beis i en sprayboks. Først riste 2 min. Så løse ut herderdelen som sitter inni sprayboksen og riste 2 min til. Veldig enkelt og renslig i bruk. Veldig bra sprøytetåke - som en normal sprayboks man kjøper i fargehandelen.

 

Anbefales!

 

 

DCaerosol.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke sprayet låseklakkene, men ellers er det bare å kjøre på. Jeg unnlot bare å spraye enden på løpet. Tettet ingenting. Du kan jo bare stappe noe papir i løpet hvis du vil være sikker. Du må bare spraye skikkelig tynt, så er det ingenting som renner.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, jeg har allerede bestilt en haug av dem som kommer i mai.

 

Var litt i tvil i og med at det konkurrerer direkte med Shake and Spray Kit som vi allerede selger veldig mange av, og at det i tillegg må bli dyrere enn Shake and Spray. Men det er 360ml Duracoat i et Aerosol-kit kontra 120ml i et Shake and Spray, så man får godt med valuta for pengene selv om det blir en hundrings dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Såpass... Men hvis det er like enkelt som det virker, og det at man har 48t på seg, så er det absolutt verdt det!

Som du selv sier, er man først startet å duracoat'e, så slutter man ikke med kun stokken... :mrgreen::mrgreen: Har en hel rekke ting i heimen som ikke ville ha vondt av litt dura... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg har en Tikka T3 Stainless steel med en mørk laminatstokk. Jeg lurte på om noen kan komme med forslag til farge jeg skal ha på løpet og låskassen da jeg synes rustfritt stål ikke er noe fint med stokken og svart kikkertsikte.

Gjerne skrive hva fargen på duracoat siden heter. Ønske er mørk farge men hva slags farge er jeg i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...