Jump to content

Over-moderering?


Jibrag

Recommended Posts

@LeBoost: Hvis du deltar i en tråd om buejakt, og så begynner deltakerne i tråden å snakke om hvor fett det er å jakte elg i Norge med bue, og at de kan få jaktkort her og her hvis de vil prøve. Hva hadde du sett at moderatorne skulle gjort da? Det har blitt gjentatt til det kjedsommelige at diskusjoner rundt ting som er ulovlig ikke er noe problem.

da hadde de slettet innleggene det gjaldt, IKKE hele tråden håper jeg :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Truls: Godt du har forstått problemstillingen... :roll:

 

Jeg har selvsagt tatt poenget. Prøvde bare å ironisere liltt, men det var visst ikke så enkelt.

 

Imidleritid spør jeg om moderatoren i dette tilfellet har tatt poenget når det ble avgjort at tråden skulle stenges. Om det oppfordres til lovbrudd, er det vel greit å slå ned på det. Men tråden som sådan kan vel knapt kalles en oppfordring.

 

Forøvrig tror jeg det bør være mulig å skille mellom skodde og skybrudd. Det bør være mulig å bruke skjønn. Om en kar slår på en US Astro her i landet, er det litt drøyt å sidestille det med f.eks. ulovlig ulvefelling. Det ene er kriminelt, det andre er i verste fall en forseelse.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt står det mye bra teknisk info i ASTRO-tråden som jeg har fått god hjelp av selv om jeg selv har den norske versjonen.

Nå er jo tråden ikke slettet og det er BRA, men den er jo totalt uleselig PGA. at mesteparten består av "chatting" rundt modifisering av US-versjonen.

Hadde de saklige opplysningne vært samlet i en tråd som het "tekniske svakheter- eller brukererfaringer med ASTRO" hadde jo dette vært langt bedre. Jeg mener derfor at denne tråden hadde sklid ut og regner med at det var derfor den ble stoppet.

 

Når det gjelder trenden til moderatorene i det siste er jeg enig med mange her i at de kanskje prøver å gjøre forumet for bra. Litt usaklig lesing må man regne med å støte på når man leser en tråd på nettet.

Det er jo nettop det at alle tør å si sin mening som gjør et nettforum til det det er, men jeg er også enig i at hvis alle bare svarte saklig på emner de har dyp innsikt i ville forumet "faglig" sett vært bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig detta med Astro-tråden er ganske latterlig jeg.

Hva er vits i å stenge en tråd på 70 sider?

Skal ikke si at jeg har lest ALLE 70 sidene, men alt dreier seg ikke om den amerikanke versjonen av Astro.

 

Om det er noen innlegg som så stort oppfordrer til ulovligheter, så burde vel disse blitt slettet - tråden har gått siden 15/8 - så det burde forsåvidt vært god tid til å rakke ned på dette.

Glad i lettvinne løsninger?

Om noen orker å starte opp igjen denna nye tråden, så blir jeg litt betenkt jeg.. Hva om dem med am.versjon skriver i den tråden..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

@pow: Jeg er ikke moderator, men jeg følger litt med her og der. Jeg har ikke fulgt godt nok med i astro-tråden til å kunne si noe bestemt om akkurat den tråden, men på generelt grunnlag kan jeg si at: Problemet oppstår når det er gjengs i en tråd å snakke om lovbrudd, oppfordre til det og oppføre seg om at det er greit, da må en moderere ganske mye for å få has på det. Dette er ikke teori, det er praksis - og det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at mange her inne har skapt seg erfaringene sine med Astro på norsk jord. Hvordan skal egentlig moderatorne forholde seg til dette? Til syvende og sist kan det skape bøll for moderatorne og ikke minst styret som lar enkelte ting gå, mens andre ting får bli. Det er jo ikke noen nøyaktig vitenskap moderatorne driver med, og noen ganger går det litt for hett utover innleggene, og andre ganger går ting for lett. Sånt er det å være menneske :-)

 

I buejakteksemplet så er det nok strengere strafferammer og mindre takhøyde for det enn å bruke forbudte radiofrekveser - men begge deler er forbudt like fullt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at vi må ha moderering av forumet, i en del tilfeller er det helt nødvendig - men har det gått for langt nå? Jeg tror det.

 

absolutt ikke. ganske mye av det som skrives på dette forumet er søppel(småpreik og irrelevant tull), og burde vært unngått.

 

i tillegg er jakt og skytesport i en relativt utsatt posisjon i vårt pasifiserte og urbaniserte samfunn, og det finnes idioter som ikke forstår at deres pubertale fremstilling av deres relativt snevre fritidsaktiviteter kan skade all skytesport i dette landet.

tråder og innlegg som "hvem kan sprenge et dyr på den beste mulige måten" og "burde ikke dette vært forbudt fordi jeg har funnet en måte å gå utenom loven og jeg tror jeg ikke kan tas for det"...

 

faen heller, jeg synes moderatorene burde utestenge folk fra dette forumet vanvittig mye raskere enn de gjør.

Link to comment
Share on other sites

absolutt ikke. ganske mye av det som skrives på dette forumet er søppel(småpreik og irrelevant tull), og burde vært unngått.

Akkurat det kjem vel mykje an på augene som ser. Søppel for noken er underholdning for andre.

 

Skal glatt innrømme at ikkje alle innlegga mine er like informative, faglege eller på topic. Enkelte går vel so langt at dei går under kategorien (dårleg) humor.

På det kammeret som eg ønsker, håpar eg at det fortsatt er takhøgde for det. Det er eit diskusjonsforum, ikkje eit bibliotek.

Mykje av sjarmen vil vere vekke om det ikkje er rom for litt småpreik og tull.

Dersom trådstarter derimot gjev uttrykk for at vedkommande ønsker ein beinseriøs tråd, skal sjølvsagt det respekterast!

Link to comment
Share on other sites

joda, ser den, og har gjort meg skyldig i ganske mye småpreik og intern humor selv :wink:

 

men jeg synes fortsatt at takhøyden er altfor stor på dette forumet, og hvis moderatorene har tenkt å kvesse sablene ønsker jeg det hjertelig velkommen!

Link to comment
Share on other sites

Hm, her var det mye rart.

At det er drastisk å stenge en hel tråd skal jeg være enig i. Det er innleggene/brukerne som bør modereres og vi bør moderes hardt, særlig ved gjentagelse. Dette enten tråden heter "Garmin Astro" eller omhandler Ulv, katt+++.

 

At det må ryddes og ryddes kraftig er det liten tvil om og om man ikke klarer å innse ringvirkningene av at man diskuterer bruk av noe som er forbudt å bruke i Norge, eller oppfordring til ulovlige handlinger skal jeg prøve å redgjøre for to ting jeg kan komme på i farten.

 

1: Når det gjelder Garmin Astro som benytter frekvensene i området 151.820 - 154.600, så er dette innenfor frekvensområdet som benyttes til landmobil, spesiell flytrafikk lukket nett. Under spesiell flytrafikk lukket nett sorterer bla legehelikopter ++.

Tenk dere senarioet der en eller annen hundeeier/jeger blir tatt for å ha "jammet" en frekvens som brukes av legehelikoptret, dette forkludret deres oppdrag osv. Under etterforskningen kommer det frem at det diskuteres bruk av ulovlig peiler utstyr og dette får foregå fritt på kammeret uten at "noen" har sakt fra. Overskriftene tror jeg man kan se forran seg.

 

2: Så kan man se på om noen forhandlere/produsenter vil/tør annonsere/sponse kammeret når man vet at her fåregår det brudd på norsk lov og det med styrets og moderatorenes velsingnelse :?: Nei er mitt svar, personlig vil jeg aldri kunne gjøre dette ei heller anbefale andre å gjøre dette.

 

Ps: Innen våpenbransjen er ikke all reklame god reklame :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forumet er altfor opptatt av å beskytte sitt "omdømme".

Forumet målsetning er å fremstå som alle skyteinteressertes ansikt utad. Det politisk korrekte har fått mye for fokus og vi er på veien til meningsundertrykkelse og vekk fra meningsbrytninger. Den individuelle menings yttring lider fordi omdømmet skal holdes blankpusset. NOJS arbeide for å fremme skytesporten er vel og bra, men bør ikke baseres på et forum av politisk korrekte midtstrøms debattanter.

Se på NJFF som var så opptatt av politisk korrekthet at de støttet en lov som enda ikke er tuftet på fakta. Hva har de oppnådd med det, uten å bli for en pusekatt å regne i politiske debatter?

 

Til jeger64 vil jeg si at han kommer med påstander som er rene hypoteser og overdrivelser. Intet forum er ansvarlig for legehelikoptres problemer, eller er lovbrytere fordi noen sier det er mye ulv eller at sinkhaggel er dumt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til jeger64 vil jeg si at han kommer med påstander som er rene hypoteser og overdrivelser. Intet forum er ansvarlig for legehelikoptres problemer, eller er lovbrytere fordi noen sier det er mye ulv eller sinkhaggel er dumt.

 

Nei til slutt er det brukerens problem, men det hjelper ikkje akkurat at det tilfeldigvis ligg modifiseringer og diverse på ulovlig utstyr her inne, trur du det ? Eg veit litt om sånne ting, og ulovlig importert utstyr, er ganske vanlig forårsaker ting, opp mot det alvorlige. Post & Teletilsynet scanner daglig større byer og tettsteder etter ulovlig utstyr, og det kan være alt frå garasje opnere, til babycall, som kan lage store problemer. Det er ein del utstyr som er kontrollert via radiolink ( blandt annet lyskryss ) og når lyskrysset går bananas pga ulovlig utstyr, så kan du tenke deg til at alvorlige ting kan skje. Og som Jeger64 seier her, så er det alvorlige ting som kan skje pga dette. Så kan du lene deg tilbake i godstolen og tenke " pøh, det der er rein overdrivelse " men dette er faktisk fakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktigt å tillate grensetilfellene, da objektiv diskusjon ikke er oppfordring til lovbrudd.

 

Ett eksempel er buejakt, jakt med luftgevær etc. Så lenge ingen sier ting som: "jeg skjøt nabo katta med luftgevær her hjemme i norge i dag". Så ser jeg ikke noe problem med den slags tråder. Men det er samtidigt klart at en eller to av de umodne morroklumpene, lett kan ødelegge for andre, ved å slenge om seg med kontroveriselle utsagn om klare ulovligheter o.l. Så når slike tråder dukker opp, bør og må de følges nøye av mods. Og der kommer vi andre brukere inn, ved å bruke raporteringsknappen, kan vi gjøre denne jobben så mye enklere for de som sliter med den.

 

På den annen side, å stenge en tråd fordi den ikke er politisk korrekt. Er og blir overmoderering.

Utsagnet hvordan best sprenge dyr, er ett godt eksempel på dette. Der den type utsagn kommer, bør en heller gå inn og endre det som er for drøyt, og samtidigt gi advarsel til brukerne. Ved stengning oppnar man nemlig ikke den oppdragende effekten korrigering gir.

 

Nevnte utsagn, finnes jo her på forumet, men med annet navn, nemlig Varmint effekten tråden. :wink: Og det er vel en sånn passe tamm beskrivelse som alle forstår, men som ikke kan brukes mot hverken jegre eller forumet. 8)

Link to comment
Share on other sites

re kommentarer fra mauser68 og jeger64;

 

Hypoteser og overdrivelser forklart:

 

Påstanden (1) er at Forumet er uansvarlig/lovbryter når det tillater diskusjon/informasjon om teknisk utstyr på MURS frekvensene, som dersom det benyttes i Norge kan (påstand 2) medføre at legehelikoptre kan få tjenesteavbrudd.

 

Påstanden er (3) kammeret vil tape penger fra sponsorer og annonsører fordi det påstås (4) at det på Kammeret foregår brudd på Norsk lov med styrets og moderatorers velsignelse.

 

Jeg hevder at de 4 påstandene er usanne og basert på svake hypoteser.

Link to comment
Share on other sites

 

men jeg synes fortsatt at takhøyden er altfor stor på dette forumet, og hvis moderatorene har tenkt å kvesse sablene ønsker jeg det hjertelig velkommen!

 

 

Helt enig. Og det er jo ingen tvang å være her.

 

Takk, det samme.

 

Om man ikke tåler at andre sier eller mener noe annet enn en selv, bør en vel helst holde seg for seg selv også. Takhøyden her inne er slett ikke for høy. Det bør være rom for alle.

Link to comment
Share on other sites

Med det samme vi er inne på ting!

Jeg sendte en PM til en i styret 2 januar kl 1702, den PMer ennå ikke besvart!

Er det jeg som er uglesett eller er det vanlig kotyme å ikke besvare PM fra en bruker?

Obs!

Nå var jeg rask med å sjekke innboksen min gitt! Ingen PM til meg fra deg der, så da var det vel ikke meg du sendte den til. :)

Men det er helt sikkert en forglemmelse fra den du sendte den til. I perioder kommer det mange PM'er og det er fort gjort å "rote bort" en. Ikke at det skal være noen unnskyldning, men det må være en forglemmelse. For ingen brukere er uglesett i våre øyne.

I alle fall ikke så uglesett at vi ikke besvarer PM . :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at moderering her inne ikke er, og aldri har vært, et mål, men et middel for å håndheve forumreglene. Den viktigste modereringen står imidlertid hver enkelt bruker selv for: selvmodereringen. Jeg begår flere lovbrudd hver dag, ifølge eksperter med fagbrev i kriminologi og jus. Og når jeg tenker meg om, har jeg sannelig brutt våpenloven og dens forskrift, også. Men jeg skriver ikke om det i offentligheten.

 

Som et [relativt] sivilisert menneske er jeg hele tiden pokka nødt til å legge bånd på meg selv. Jeg kan ikke alltid gi etter for alle impulsene mine, heller ikke her inne, uten at det får konsekvenser. Det er forskjell på å si det man mener og å mene det man sier. Hver dag må jeg dessverre [prøve å] velge det siste alternativet, hvis ikke ville jeg blitt fryktelig ensom, både i arbeids- og selskapslivet, her i verden. Ghandi sa det slik:

 

You must be the change you want to see in the world

Jeg er uenig med mye av det han sa, men akkurat dét var jo vel talt. (Selv om det stadig glipper for meg. :oops:)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Heller for mye en for lite moderering mener jeg. Har selv fått ”tilsnakk” der jeg var litt for frisk i uttalelsene i en Blaser tråd (gikk noe OT også). Tenkte først at dette var å overreagere – spesielt siden det var ment litt humoristisk skrevet. Men kom personlig fram til at dette var riktig – holde en streng linje ”all over”.

 

Forumreglene er klare og alle er tjent med et ryddig forum på alle måter. Har ingenting i mot streng moderering så lenge alle blir moderert like strengt (noe jeg mener det gjøres nå).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det da la seg gjøre og stenge Astro tråden men tråder om bly hagl er helt kurrant...?

Begge deler er jo tillatt i noen land så at blyhagl er tillat i eks. Sverige blir jo for dumt og bruke som argument.. :oops:

Det kan jo ikke vere mindre å oppfordring til lovbrudd å diskutere blyhagl eller hunde peilere?

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ting raskt blitt (selv)moderert de gangende det har bikket over mot ulovligheter i "Nordmenn og bly i hagla" også. Problemet, så langt jeg kan se, med diskusjoner på kanten av forumreglene er når noen tror de har funnet en helt fantastisk lur omformulering for å unngå/omgå problemet. Men hvor denne formuleringen kanskje ikke tar seg så bra ut på trykk likevel...

 

edit: knekkebrød i tastaturet

Link to comment
Share on other sites

Påstanden (1) er at Forumet er uansvarlig/lovbryter når det tillater diskusjon/informasjon om teknisk utstyr på MURS frekvensene, som dersom det benyttes i Norge kan (påstand 2) medføre at legehelikoptre kan få tjenesteavbrudd.
Men et dårlig rykte/omdømme bør man så langt som mulig unngå å få.
Påstanden er (3) kammeret vil tape penger fra sponsorer og annonsører fordi det påstås (4) at det på Kammeret foregår brudd på Norsk lov med styrets og moderatorers velsignelse.
Denne påstanden bør du utdype' date=' da du tydelig vis sitter på andre opplysninger en det jeg gjør. Kammeret har vært og vil bli diskutert og målt innen våpenbransjen og av "andre" på lik linje med at sluttstykket ble det (det ble som en konsekvens av en enkelt tråd på sluttstykket gjort lovendring).

Om du tror at vi i bransjen vil bruke penger på å skaffe oss enda flere bekymringer for at noen [u']få[/u] "overpubertale" personer skal få en "lekegrind" å boltre seg i, har du tatt styggelig feil.

Det som har vært diskutert den siste tiden er at pr i dag er det meget få som ønsker å gå inn med midler i "prosjekter" som kan gi dårlig omdømme, noen har gjort det og var betenkte over dette. Dette var et av samtaleemnene bare for noen dager siden, da mange produsenter/importører var samlet på en messe for forhandlere.

Slik situasjonen er i kongeriket i dag med nye reviderte "retningslinjer" på trappen og et politisk miljø som ikke akkurat har som agenda å "frede" våpeneiere, går de aller fleste stille i dørene og ingen ønsker å "stikke hodet frem".

Link to comment
Share on other sites

Om du tror at vi i bransjen vil bruke penger på å skaffe oss enda flere bekymringer for at noen "overpubertale" personer skal få en "lekegrind" å boltre seg i, har du tatt styggelig feil.

Det som har vært diskutert den siste tiden er at pr i dag er det meget få som ønsker å gå inn med midler i "prosjekter" som kan gi dårlig omdømme, noen har gjort det og var betenkte over dette. Dette var et av samtaleemnene bare for noen dager siden, da mange produsenter/importører var samlet på en messe for forhandlere.

Slik situasjonen er i kongeriket i dag med nye reviderte "retningslinjer" på trappen og et politisk miljø som ikke akkurat har som agenda å "frede" våpeneiere, går de aller fleste stille i dørene og ingen ønsker å "stikke hodet frem".

 

Jaha, er det det "bransjen" som taler her så er fint det kommer frem. "Bransjens" største bekymring er bunnlinjen, er det ikke? Dreier denne diskusjonen seg om maksimering av bunnlinjen, eller friheten til å yttre seg? Er det ikke utidig å legge et press på Forumet til å moderere yttringer, for å beskytte bunnlinjene deres?

Link to comment
Share on other sites

friheten til å yttre seg
Jeeez :roll: Hvis du vil ha "ytringsfrihet", opprett din egen blogg. Eller finn deg ei såpekasse å stå på. Eller skriv innleggene dine på hegnaronline. Det er mange muligeter. Her inne gjelder ytringsfrihet innenfor forumets regler, men heller ikke lenger. Forumets regler er satt på bakgrunn av hva styret mener er skadelig for jegeres og skytteres sak. Og det er styret, ved moderatorene, som går opp grensene for hva som er innenfor forumets regler og hva som er utenfor.

 

Ved å poste på dette forumet har du implisitt akseptert reglene for oppførsel på forumet. Ytringsfrihetsfanen din kan du heise et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som andre brukere har vært i kontakt med moderatorer og styret ang innlegg som jeg har reaget på/ting jeg er uenig i, da er dette altid blitt gjort som forumbruker/privatperson.

Noe har jeg fått gehør for, andre ting har jeg måttet bøye meg og godtatt avgjørelsen som er blitt tatt på lik linje med det andre brukere må. Og jeg har aldri lagt min bransjetilknytning tilgrunne for å få presset gjennom for noen av mine standpunkt, dette ville være helt utilgivelig/forkastelig, mener jeg.

Det er styret/moderatorenes oppgave å drive kammeret utifra forumreglene/medlemmenes ønske, noe de også klarer på en tilfredstillende måte. At jeg ikke alltid er enig i det som gjøres er min rett på lik linje med andres rett til dette. Mine ønsker vet jeg blir like mye vektlagt som andre som ytrer ønske om endringer og slik bør/skal det være, etter min mening.

Er det ikke utidig å legge et press på Forumet til å moderere yttringer, for å beskytte bunnlinjene deres?
Gi deg det er da ingen som presser noen til noe, der man ønsker innpass, må man tilpasse/moderere seg selv innenfor visse grenser. Kammeret har i dag regler som er helt i tråd med det samfunnet ønsker, etter min mening. Spørsmålet er om følges disse av brukerne når man åpent bla oppfordrer andre til å begå brudd på norsk lov eller beskriver hvordan man skal bryter norsk lov. Etter min mening er dette på kollisjonskurs med samfunnet.

 

I disse dager velger man heller det sikre fremfor det usikre. Denne gangen falt valget på å bruke pengene på et par ekstra annonser i jaktblader og en messe ekstra (det sikre), hva som er status ved neste korsvei ???. Man vil alltid holde mulighetene åpne for andre valg.

 

Du må gjerne rope på ytringsfriheten og ytre deg slik du føler for det, men jeg tror "noen" vil moderere deg når du tramper over retningslinjene som er trukket opp, på lik linje med det vi andre blir. Retningslinjene her inne er de du godtok da du entret forumet, om du lurer.

Samfunnet generelt har også sine regler som vi som samfunnsborgere og forumbrukere må forholde oss til, enten vi vil eller ikke.

 

NB! Noe jeg overhode ikke ønsker eller har fått i oppgave å være, er å være et talerør for bransjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Og det er jo ingen tvang å være her.

 

Det er en falitterklæring dersom ellers kunnskapsrike og ressurssterke folk blant oss vegrer seg for å bidra på Kammeret, fordi de opplever modereringen som en munnkurv, og ikke synes de kan uttale seg fritt når det drives det de kanskje opplever som meningssensur. Det er også en falitterklæring dersom de samme vegrer seg for å bidra hvis de opplever Kammeret som et useriøst "fjortis-forum".

 

Moderatorenes (noe utakknemlige oppgave) er å finne det riktige balansepunktet, så vi slipper å miste folk på grunn av trivialiteter. Eksklusjoner? Tja, kanskje i ekstreme tilfeller. Men hvis moderatorer/styre på Kammeret ekskluderer folk for "gjentatt feilsitering" - da rømmer jeg for godt :wink:

 

Som et apropos - i Gamle Dager[tm] tilbrakte jeg betydelige timer med usenet/news, der man ikke hadde moderering og heller ikke hadde muligheten til moderering. Der fikk man sakene til å fungere (med sitering, oppførsel osv.) fordi man over tid bygde opp en felles forståelse for at en viss netikette burde etterstrebes. Det var de faste brukerne som holdt en stram bue spent, og klapsa folk på fingrene hvis de ikke oppførte seg.

 

Og det fungerte oppsiktsvekkende bra. Uten at et eneste innlegg ble sletta. Min oppfordring, helt uavhengig av styre og moderatorer, er at vi alle går i oss sjøl og bruker prosessen "skriv-tenk-trykk" når vi poster et innlegg, og at man tar opp "uhumskheter" med den det gjelder - på PM. Så får man heller tåle noen sure tilbakemeldinger av og til.

Link to comment
Share on other sites

For min del kan det modereres enda hardere...

 

edit; og det finnes mange forum på nettet, man trenger ikke diskutere alt på ett å samme forum!

Kanskje forumreglene burde skjerpes yterligere slik at det ikke er noen tvil om hva forumet er tiltengt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det BØR modereres enda hardere? Dersom enkelte brukere har problemer med å forholde seg til styrets og moderatorenes retningslinjer, finnes det som Steve sier mange forum på nettet. Kanskje mister vi noen kunnskapsrike mennesker, men det får så heller være. Dersom man ser på grunntanken til Nojs, så er det ikke veldig lurt å oppfordre til lovbrudd, eller skrive om ulovligheter. Dette burde da ikke være så vanskelig å forstå. Og siden det er Nojs som skapte dette forumet og driver det, mener jeg fremdeles at det ikke er noen tvang å være her dersom man ikke kan forholde seg til de retningslinjene som blir lagt for brukerne.

Link to comment
Share on other sites

Som et apropos - i Gamle Dager[tm] tilbrakte jeg betydelige timer med usenet/news, der man ikke hadde moderering og heller ikke hadde muligheten til moderering. Der fikk man sakene til å fungere (med sitering, oppførsel osv.) fordi man over tid bygde opp en felles forståelse for at en viss netikette burde etterstrebes. Det var de faste brukerne som holdt en stram bue spent, og klapsa folk på fingrene hvis de ikke oppførte seg.

 

Og det fungerte oppsiktsvekkende bra.

Her er jeg riv, hakkende uenig med deg. Usenet fungerte etter hensikten så lenge adgangen var sterkt begrenset i begynnelsen. Men så kom September™, da alle fikk adgang bare de hadde nett, og dermed begynte forfallet. Jeg var med fra glansdagene og langt inn i dette årtusen, og verre forfall har jeg sjelden eller aldri sett. Usenet er et perfekt eksempel på at anarki faktisk ikke fungerer - der brukte vi "ytringsfriheten" til å ødelegge for oss selv og samfunnet vårt.

 

Har du sett hva usenet er i dag? Jeg installerte en klient og stakk innom for en tid siden. Det var bortkastet tid. Jeg er enig i at ideologien bak Usenet er alldeles fortreffelig, full anonymitet om man vil, men det finnes en faktor ingen kan gjøre noe med; mange mennesker velger å oppføre seg dritlig bare fordi de kan.

 

Det er et stort problem i samfunnet vårt at alt for få har begreper om hva ytringsfrihet er.

Link to comment
Share on other sites

Her slo Morten meg på målstreken, det må være en stund siden du var på njus Jibrag. Njus fungerte den tiden hvor det var en stor kjerne med gamle travere og et rolig inntog av nye brukere. På den tiden kunne man også klage til ISP og forvente at de tok det på alvor. Jeg gjorde det ved et par anledninger i begynnelsen når Internet-tilgang ikke var allemanns-eie og ISPene reagerte skarpt på overtramp.

Når September kom ble antall nye brukere for stort til at selvjustisen klarte å fungere, samtidig forsvant i praksis sanksjonsmulighetene via ISP. De som var på njus i begynnelsen av dette årtusenet husker sikkert psykopaten AK (og hans rumpe-diltende lakei AK jr) på no.alt.* og hoffkverulanten EP som nesten egenhendig drepte no.sport.skyting.

 

Jeg tror nok denne erfaringen samt utviklingen til SL den siste tiden har påvirket meg når det gjelder ønsket moderasjons-nivå. Støy avler støy, tull avler tull og krangling avler krangling. Dette er selvforsterkende fenomener som stjeler fokus fra de virkelig matnyttige diskusjonene, og det som sender de største kapasitetene på dør.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg si litt mer som forumbruker. Altså på vegne av meg, og ikke på vegne av styret.

 

Den aktuelle Astro tråden som diskuteres synes jeg var ovemoden for moderering. Den diskusjonen ble startet på et annet forum (Sluttstykket) før kammeret.no ble etablert, og fortsatt her av interesserte brukere. Denne Astro tråden ble startet før det ble Norsk importør av Astro, og før det var kjent at det var ulovlig å bruke kanalene på sideimportert Astro. Det er fremdeldes ikke ulovlig å modde en sideimportert Astro, eller eie en slik, men det er ulovlig å bruke en slik i Norge. Tråden var på over 70 sider og vanskelig å orientere seg i når den ble stengt. Denne Astro tråden er imidlertid ikke fjernet, kun stengt for nye innlegg. Det er etablert en ny tråd der interesserte brukere kan fortsette å diskutere, og de som orker lese 70 sider kan hente info i den gamle tråden. Jeg kan ikke se at det å stenge den tråden for nye innlegg er en stor inngripen, eller et stort problem, og jeg synes vi skal beholde perspektivet her.

 

Når det gjelder dette å oppfordre til ulovligheter er det, og kommer til å være, uklare grenseoppganger. Det som er sikkert er at alle vi som er brukere har et personlig ansvar for våre poster. Noen ganger blir jeg en smule hoderystende over hva folk er villig til å poste... La meg lage et tenkt eksempel. Dersom en bruker la ut bilder av hvordan han han sager av løpet av sin hagle, og forteller at han tenker å rane en bank med den. Tror dere virkelig at politiet ville hatt store problemer med å spore opp den personen? Det tror ikke jeg! Dette forumet har over 4000 medlemmer, og millioner av treff i måneden. Det vil si at om noen googler tema rundt jakt og våpen kommer innlegg i forumet her ofte opp. Anonymiteten på nettet er ikke fryktelig anonym... Det vet de drittsekkene som har lastet ned barneporno en del om (heldigvis), og de som har blitt utsatt for identitetstyveri (uheldigvis). Jeg synes vi alle skal spørre oss selv om vi er villig til å stå for det vi skriver. Vi skal ikke ha oppfordringer eller fortellinger om lovbrudd her på forumet. Det gjelder jakt- og skytesportens anseelse, men det gjelder også hver enkelts anseelse! Tenk på det før du trykker på OK knappen og legger inn et nytt innlegg.

 

Dette er ikke lett fokens. Det er ingen grenseoppganger som står fast her. Hovedinntrykket mitt etter tilbakemeldingene her i denne tråden og i andre, er at de fleste er fornøyd med hvordan det modereres. Noen vil ha strengere moderering, andre vil ha det mindre strengt. Flere vil ha små justeringer, og det skal selvfølgelig styret og mods høre på og diskutere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godta at tråden om Astro ble stengt hvis dere er konsekvente og stenger diverse tråder om jaktradio. Disse kan dirrekte sammenlignes, modifisert utstyr er ikke CE godkjent, radioer med for høy effekt osv.

 

viewtopic.php?f=35&t=5801&p=56886&hilit=409shop#p56886

 

Her er ett eksempel der styremedlemmene deltar, kanskje denne tråden burde slettes hvis dere vil fremstå som en seriøs organisasjon som kanskje kunne bli en høringsinnstans på sikt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser Morten og Fulmen har vært før meg, men får vel slenge meg på å være enig! Jeg husker hvordan no.sport.skyting ble torpodert av usakligheter og krangling, sluttstykke gikk samme veien...etter min mening pga for uklare regler og ingen som fulgte opp de som fantes §

Jeg frekventerer (mer eller mindre aktivt) enn 8-10 forum, fluefiske, trolling, offroad, friluftsliv osv.. Det som etter mitt syn kjennetegner et godt forum er et klart og tydelig regelverk, og et ganske smalt fagfelt, der det ikke er tillatt å diskutere "alt" , men kun det som er ment som forumets formål.

Link to comment
Share on other sites

S.K. ulovlige amatørradioer fremstår som et så mye bedre kjøp at det er logisk å diskutere dette i en jaktradiotråd. En Yaesu VX-170 til 2.000,- hos Permo, eller 1.000,- på internett uten CE godkjenning og norsk garanti, er etter min mening den beste radioen du kan få til jakt. Jeg har både denne og en ICOM F34 og sammenligningsvis fremstår ICOM`en som et billig plastleketøy.........viewtopic.php?f=35&t=5801&p=56886&hilit=409shop#p56886

Tron

Og det sier advokaten i styret ....... :mrgreen:

edit: (sorry, klarte ikke la være)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaubjørn!

 

Syntes fortsatt at den Astrotråden skulle stått åpen, som andre sier, dere tar de letvinte løsningen, stenger tråden! Og det er 70 sider der ja, det kan vi uansett søke på videre. Men å poste dobbeltråder er jo unødvendig som dere sier. :wink: Så poenget tar jeg desverre ikke. Ulovligheter blir uansett fjernet av moderatorer!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

S.K. ulovlige amatørradioer fremstår som et så mye bedre kjøp at det er logisk å diskutere dette i en jaktradiotråd. En Yaesu VX-170 til 2.000,- hos Permo, eller 1.000,- på internett uten CE godkjenning og norsk garanti, er etter min mening den beste radioen du kan få til jakt. Jeg har både denne og en ICOM F34 og sammenligningsvis fremstår ICOM`en som et billig plastleketøy.........viewtopic.php?f=35&t=5801&p=56886&hilit=409shop#p56886

Tron

Og det sier advokaten i styret ....... :mrgreen:

edit: (sorry, klarte ikke la være)

...Ser man det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...