Jump to content

Over-moderering?


Jibrag

Recommended Posts

Hvis man skal hoppe i et vepsebol, bør man treffe hardt nok til å klemme det flatt...

 

Registrerer at det begynner å bre seg en viss misnøye med "dommerkorpset". I en idrettssituasjon sier man at den beste dommeren er den man aldri legger merke til. I det siste har moderatorene på kammeret blitt lagt mye merke til.

 

Sletting av sitering, sletting av chatting i tråder, stengning av tråder - av ulike årsaker. Ja, det siste er jo også at moderatorene har blitt moralens voktere gjennom å "forby" prat om Astro amerikansk versjon, fordi den er ulovlig å bruke. Betyr det at det vil bli slått ned på snakk om sikrings- og sankekanaler også -disse har vel ikke noe bruksområde til jakt...

 

4500 brukere, langt fra alle som er innom jevnlig, langt fra alle som har erfaring fra lignende forum. 4500 brukere som skal "dresseres". Hvor langt er det mulig å gå? Nye kommer jo til hele tida, er det virkelig mulig å holde den strenge linja som moderator-korpset har lagt opp til fra nå og frem i evigheten?

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg blir skikkelig irritert når en eller annen har vært inne og justert på innlegg jeg har skrevet. Det har skjedd et par ganger, og jeg har ikke skjønt poenget ved noen av anledningene.

Jeg skjønner at vi må ha moderering av forumet, i en del tilfeller er det helt nødvendig - men har det gått for langt nå? Jeg tror det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er styggfornøyd med at noen gidder å bruke verdifull tid på å moderere. Jeg er medlem av en del andre fora, og når ting begynner å flyte ut, så dør forum raskt. Håper ikke moderatorene slakker grepet. Jeg aksepterer uten videre at jeg som person er ekstremt subjektiv, og at et innlegg sett med andre øyne kanskje bør modereres.

 

For de som vil "ErikP-e", så finnes det egnede fora på tabloidenes nettsider, deriblant sjefstabloiden Skytternytt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eg leser mykje på trådene som ofte blir "chatta" i, og eg har lagt merke til at enkelte moderatorer har tatt litt av (mi meining) når det gjeld å slå ned på sitering.

 

Syns det er meiningslaust å slette eit sitat på ei linje (greit nok om det er chat), men ein bør heller ta dei som siterer laaange innlegg, ofte med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også styggfornøyd med at noen gidder å moderere.

 

Når det er sagt er ingen perfekte, heller ikke moderatorer. Vi må regne med at det kommer tilfeller av både for slapp og for hard moderering, og den eneste måten mods kan få tilbakemelding på slikt er at brukerne sier fra på en saklig og høvisk måte. Jeg for min del har nok en følelse av at jibrag har et poeng, at modereringa har bikka litt over på "for hard" de siste dagene. Og dette synes jeg uten å ha blitt moderert sjøl i det siste; de gangene jeg har blitt moderert har jeg skjønt (i ettertid...) at det var en helt riktig avgjørelse :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal trå varsomt - og for ALL DEL: Moderatorer og styret gjør en bra jobb!! Dette er ikke ment som kritikk, men bare noen ord dere kan tenke over:-)

 

Men må til dels si meg enig med Jibrag sitt innlegg her.

Det er mange, det er stadig nye, det er mange som ikke er like aktive. Mye ordentlige og oppriktige folk, og mange som vil skrike litt og gjøre seg bemerket - fort og gæli.

En viss del av dette er man nødt til å godta. Det er vel stort sett voksne folk, og dem er det vanskelig å bevokte som en barnehage - og jeg tror ikke stemningen eller kvaliteten på forumet blir noe bedre av den grunn...

 

Å gjøre en glipp å sitere ett ledd for mye har jeg gjort noen ganger - og det er forholdsvis irriterende å få den PM'en. Et sted må grensa gå ja, men å bruke så mye tid og energi på å moderere innlegget mitt fordi det står ei linje for mye... Nei det skjønner jeg ikke helt. Vil moderatorene gjøre enda mer jobb så er det andre ting å ta tak i her inne enn å fjerne den linja for mye...

Eks. Iforhold til sitering: Gi heller ut oppfordringer en stund, la folk få huske på det og legge seg til vanen - FØR folk blir hakka på. De færreste blir glade for det, og det gir skjelden noen god stemning eller mer iver til å skrive de gode trådene som vi aller helst vil ha.

 

Igjen - ja dere gjør en god jobb - men jeg som de fleste her inne er bare et menneske, i farta er det fort gjort å trykke på "siter"...

Tror det blir litt vanskelig for noen moderatorer å forsvare diverse moderering i diverse tråder og emner. Men det er ytringsfrihet i landet, og folk har jo i utgangspunktet lov til å si hva de vil - og må gå på den enkeltes kappe. (for all del: innlegg som motstrider generell folkeskikk og norsk lov... Uthenging av enkeltpersoner osv: Det provoserer og bør for Kammerets ve og vel fjernes fort som flint (noe dere er flinke til ;-) )

 

Kammeret skal vel være et blidt og hyggelig miljø hvor skrivekløa på gode artikler henger løst, et sted hvor en kan ha det moro og trives. Stå på videre, og tusen takk til dere som står bak Kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at moderatorene gjør en god jobb,men å stenge denne Astro tråden basert på at den Amerikanske mod opererer på "ulovlige" frekvenser i Norge er å ta litt for tungt på denne jobben.

 

Greit at de Norske forhandlerene taper penger her og en del av forums medlemene faktisk har bransje tilknyttning,men det er opp til hver og en hva de velger.Prisen er nå kommet ned til det javne mellom disse to.

 

Denne unødige siteringen er godt å få slått hardt ned på,det er jaggu på tide,takk for det.Men hva med de utallige like trådene som dukker opp her til stadighet?? De burde vært slettet de også,hva er best,hva slags kuler osv osv osv til 223,6,5x55.308.bla bla bla.....Hva med disse? de er jo helt unødvendige,det må da finnes 100 tråder om disse emnene som gir svaret på det de trenger,ellers så kan de fortsette i den samme tråden å spørre om det de trenger der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med denne tråden gir et visst amnesti, og "freedom to speak free", og at kritikk kan tas som konstruktiv kritikk.

 

Jeg har også blitt "tatt" for chatting etter å ha svart samme person to ganger (by the way: chatgreiene virker ikke på min mac :wink: ), og følt meg litt rød i snippen av det. Har også funnet tråd med omfattende "chatting" der en av de mest aktive er medlem av det herværende interimstyre. Rapporterte dette til to moderatorer for å se om det skjedde noe/kom noe tilbakemelding på det, nope.... Ikke at jeg BER om tilbakemelding heller da.

 

Dette med unødig sitering er jeg bare glad for, det har virkelig bidratt til at trådene er blitt ryddigere! Og jeg er såpass mye her inne at jeg ser folk skjerper seg på dette. Det samme med trådtitler, det er mye blitt bedre.

 

Så moderatorene gjør alt i alt en god og viktig jobb, og det vil alltid være forskjell på hva den ene moderatoren vil moderere i forhold til den andre, noen er laidback og har glimt i øyet( :wink: ), andre opptrer med surfjes ( :evil: ). Det er jo ikke tvil om hva som mottas best blant folk... Men folk er forskjellige, moderatorer også. Men vi trenger dem.

 

Forøvrig burde moderatorene ha startet denne tråden - dersom de var ute etter konstruktiv kritikk. Håper de leser den iallfall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, det siste er jo også at moderatorene har blitt moralens voktere gjennom å "forby" prat om Astro amerikansk versjon, fordi den er ulovlig å bruke. Betyr det at det vil bli slått ned på snakk om sikrings- og sankekanaler også -disse har vel ikke noe bruksområde til jakt...
Dette er mine tanker også, pluss litt til. Men humøret mitt tilsier at jeg ikke skal skrive det jeg tenker nå, jeg skal kjøles ned først.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt delte meninger med dette. Synes generelt at det stort sett blir moderert bra, men enkelte av moderatorene overdriver etter min mening litt mye.

 

For eks det med unødvendig sitering. Bra at dette blir ryddet opp i, men å fjerne 1 linje sitering blir litt unødvendig. Men når det derimot dreier seg om siteringer på en halv side med bilder, er saken veldig annerldes- Det er slikt de bør fokusere på

 

Det samme med chatting. En ting er når det tar av, men å fjerne små kommentarer som for eks Skitt jakt, lykke til osv( i små mengder), er litt og overdrive. Hva tar seg best ut, "Skitt jakt" eller chatting henvises til chatten?

 

Men javnt over gjør dere moderatorer en god jobb, og vi trenger dere. Men som sagt, enkelte er etter min personlige mening litt for pirkete.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt delte meninger med dette. Synes generelt at det stort sett blir moderert bra, men enkelte av moderatorene overdriver etter min mening litt mye.

 

For eks det med unødvendig sitering. Bra at dette blir ryddet opp i, men å fjerne 1 linje sitering blir litt unødvendig. Men når det derimot dreier seg om siteringer på en halv side med bilder, er saken veldig annerldes- Det er slikt de bør fokusere på

 

Det samme med chatting. En ting er når det tar av, men å fjerne små kommentarer som for eks Skitt jakt, lykke til osv( i små mengder), er litt og overdrive. Hva tar seg best ut, "Skitt jakt" eller chatting henvises til chatten?

 

Men javnt over gjør dere moderatorer en god jobb, og vi trenger dere. Men som sagt, enkelte er etter min personlige mening litt for pirkete.

Enig! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, kan væra litt einig i det du skriv her, men eg trur i det lengste at hvis ein moderere litt hardt, og held ei strammere linje, så vil forumet bli betre. Det vil alltid bli syting og klaging på kvifor tråder blei steng, inlegg sletta osv, men det er iallefall mine tanker rundt dette.

 

Har ikkje sett på den Astro tråden, om kvifor den blei stengt, men kan sei følgjande om Astro US versjonen. Den eine av dei 4 kanalene på den, ligg ganske tett i ein kommersiell kanal, som blir mykje brukt. Ein av dei andre ligg også i nærområdet til ein brukt frekvens her til lands, men ikkje så kritisk. Men dette vil sei at hvis ein som har Astro US versjon og bruker den i et område der denne kanalen blir brukt, så kan dette medføre til i verste fall at veldig viktig kommunikasjon blir overstyrt og forstyrra. Husker ikkje i farten kva frekvenser det var snakk om, men sjekka opp i det, når eg høyrde ein kompis skulle kjøpe ein sånn, så eg anbefalt han å bruke dei kanalene som ikkje var til direkte ulemper for annen radiotraffikk.

Sånn, så veit enkelte kva den ulovlige Astro`en kan forårsake. Det er ikkje berre i forhandlers interesser at dette er lite artig, men den forstyrrer kommersielle radiokanaler, som folk betaler for å bruke.

 

Syns forøvrig at Moderatorer og styret gjer ein god jobb, men klart alle kan ha ein dårlig dag, så er ein ueinig i ein avgjerelse, så syns eg at ein PM til styret eller den moderatoren som ein vil klager på er rett måte å ta saken på. Fleire og fleire sutretråder om alt mulig, gjer iallefall ikkje kammeret betre vil eg sei. Har det blitt gjort ein feil, så er eg sikker på at dette blir retta opp i også.

Link to comment
Share on other sites

Har dere lest Forumreglene i det hele tatt?

Eller har enkelte bare en romsligere tolkning av hva som er lov og ikke, tro? :?

Et lite sitat fra reglene:

 

Vil vi ikke ha:

- Oppfordringer til lovbrudd.

 

Reglement for moderatorer

VEILEDNING OG REGLER FOR INNGRIPEN OVERFOR BRUKERNE

 

1. Innlegg som er i konflikt med norsk lov, skal modereres.

Dette gjelder typisk innlegg som

-oppfordrer til brudd på lover og regelverk

 

 

I lys av dette synes jeg ikke det er så ille å stoppe en tråd om Astro'en.

Den har faktisk på kanaler som ikke er godkjent her til lands! :roll:

Så kan man heller ta problemet ved roten, og klage til radio-og tv-tilsynet eller noe...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg jo sånn at den amerikanske versjonen og den nordiske versjonen er like i bruk og oppbygging. At den amerikanske går på andre kanaler/frekvenser og bruk av denne må da evn. stå på den som skriver om bruken sin kappe.

Da får vi klappe igjen alt som omhandler jaktradio, iht. sikringsradio, sankekanaler osv...

En "vanlig,normal norsk jeger med generell interesse" sliter nok litt med å holde alt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Moderering er en balansegang, synes at forumets moderatorer klarer dette fint jeg!

 

Den omtalte peileren og div "privatimportert" radioutstyr er lov å kjøpe, lov å selge, lov å eie men ulovlig å bruke. Sånn er det og da blir det feil å tillate diskusjon om bruk av dette utstyret.

Min mening er at moderatorkorpset bør ta jobben med å rydde i de trådene som inneholder frekvenslister og info om modifisering av slikt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Synes mods gjør en god jobb! Takk skal dere ha.

 

Når det gjelder tråden om Astro`en mener jeg at det var helt rett å stenge den. Den er jo ikke lov å bruke, og da er dette helt i tråd med formuregler. Sånn jeg ser det i alle fall

 

HyprJinta: Skal vi bare godta dette da? Eller skal vi gjøre noe med det? Les: Holde seg innenfor lover og regler. Svaret burde være svært enkelt......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En "vanlig,normal norsk jeger med generell interesse" sliter nok litt med å holde alt på det tørre.

Ja, så derfor minner moderatorene oss på det når vi trør feil og havner på kant med lovverket!

Kan det virkelig stilles spørsmål ved? :shock:

 

Nei, hurra for moderatorene!

Synes dere er gode, jeg.

Og utholdne, vi kan jo være som en barnehage av og til her inne... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Å diskutere en amerikansk utgave av Astro er ikke å OPPFORDRE til lovbrudd.

Kanskje ikke, men det sklir fort ut.

Slik også i dette tilfellet.

Om man hadde diskutert, 100% teoretisk, bruk av en slik var det en ting.

Men når det kommer tips, råd og hvordan kjøpe en, da er man igang...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting jeg, hvordan kunne den Garmin Astro tråden gå 70 sider før den ble stengt, hvis den er så ulovlig :?:

 

Tenkte akkurat det samme;)

 

Helt rart å stenge tråden ja!

 

Men moderatorene har gjort en bra jobb og ryddet unna mye av chattingen i trådene, som jeg irriterte meg over. flott!

Link to comment
Share on other sites

Ethvert forum kan ha sine egne regler for hva som skal være tillatt eller ei. Det er helt greit, og noe man bare må ta til etterretning.

 

Jeg oppfatter imidlertid at den modereringen som foregår her, som både vilkårlig og som stridende mot den generelle ytringsfriheten - jada, jeg mener ikke at ytringsfriheten skal gå foran forumreglene, forumet er jo privat, og da kan man selv "bestemme".

 

Imidlertid stiller jeg spørsmål ved om det er heldig.

 

En annen ting som er "veldig viktig" for modereringskorpset, er visstnok at man ikke skal debattere saker og ting som er ulovlig. HVorfor det i grunnen? jeg snakker ikke om at man skal oppfordre til lovbrudd som "skyt alle ulver du ser", men jeg mener likevel at det må være lov å mene at ulver skal utryddes fra Norge, uten at man av den grunn skal bli stemplet som kriminell her inne.

 

Det er nemlig en politisk mening, og meninger er som den klare hovedregel straffrie - hvordan skulle man f.eks. ellers forandret lover?

 

Etter min mening er derfor mye av den modereringen som foregår her inne et klart utslag av "barnehagetantementalitet", og det sier vel en god del om de som moderer..

 

Nuvel - nå er det vel ikke lenge før dette innlegget også blir moderert - så god fornøyelse om du har rukket å lest det.

Link to comment
Share on other sites

Det stilles spørsmålstegn med at en tråd blir totalt stengt, selv om det kun er noen innlegg som "oppfordrer til lovbrudd". Det har vel knapt vært en moderator inne og slettet innlegg siden tråden ble startet, nå stenges hele tråden :shock:

Link to comment
Share on other sites

Minst en av brukerne har uttalt at han vet at han snakker om ulovligheter - og like fullt er furt fordi han ikke får lov.

 

Altså. Dette er et argument for HARDERE moderering, ikke for noen oppmykning.

Vet ikke om jeg forstår deg rett, Edward, men etter mitt syn burde dette nødvendiggjøre hardere moderering mot brukere(n) som indirekte eller direkte oppfordrer til lovbrudd. Altså mer målrettet. Men absolutt ikke mot tråden som helhet.

Link to comment
Share on other sites

Som styremedlem, og jeg representerer bare meg selv nå, oppleves denne tråden veldig positivt, det er konstruktiv kritikk og det demonstreres stort engasjement for og kjærlighet til kammeret.no, det er helt supert.

 

Balansegangen mellom takhøyde på den ene siden og nødvendig respekt for samfunnets krav og forventninger for øvrig opplever jeg som veldig vanskelig. Det skal være takhøyde og vi skal ikke være mer katolske enn Paven. På den annen side kan ikke kammeret.no være tumleplass for handlinger og holdninger som er i konflikt med loven. Hva er så "i konflikt med loven"? Det vil jo i mange tilfeller bero på en konkret vurdering. Det er tillatt, så vidt jeg vet, å gi ut en bok om hjemmebrenning selv om det ikke er lov å brenne hjemme. Skryter du derimot av produktet har du demonstrert et lovbrudd. Hvordan forholde seg til det? Selv er jeg nok tilhenger av en relativt striks linje, men som sagt: Dette er en vanskelig materie.

 

Jeg synes moderatorene gjør en kjempejobb, og med overraskende lav "feilprosent", men perfekte er det ingen som er. Det kan heller ikke brukerne forvente. Den som blir utsatt for moderasjon vil vel alltid oppleve dette som strengt, en mente jo ikke å tråkke over streken. I en større sammenheng kan det være en pris som er verdt å betale for at forumet er ryddig både når det gjelder holdninger, handlinger og hvordan vi oppfører oss mot hverandre, men også når det gjelder tråders innhold, lengde og hvordan de er å finne frem i etterhvert som de vokser. Moderatorene må nødvendigvis legge noe større vekt på helheten enn på den enkeltes frihet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

...men jeg mener likevel at det må være lov å mene at ulver skal utryddes fra Norge, uten at man av den grunn skal bli stemplet som kriminell her inne.

Det er nemlig en politisk mening, og meninger er som den klare hovedregel straffrie - hvordan skulle man f.eks. ellers forandret lover?

 

Nok en gang vil jeg få henvise til reglene:

- Diskusjoner eller postinger om politikk, med mindre tema spesifikt er innenfor sportsskyting og jakt slik dette drives i Norge i regulerte former.

 

Utrydning av ulv er ikke slik vi forvalter ulvestammen i Norge! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da får man slå ned på tipsene da. Å stenge en hel tråd fordi "det kan skli ut" er jo helt på jordet.

 

Det har du lov å mene, men slik er altså reglene i forumet du har valgt å bli medlem i!

Take it, or leave it! :wink:

 

Nei, slik er ikke reglene.

Reglene sier at det skal slås ned på oppfordringer til lovbrudd. Å oppfordre betyr at man forsøker å påvirke en annen til å bryte loven. Det er hverken forbudt å eie, kjøpe, innføre eller diskutere US Astro.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er "veldig viktig" for modereringskorpset, er visstnok at man ikke skal debattere saker og ting som er ulovlig. HVorfor det i grunnen? jeg snakker ikke om at man skal oppfordre til lovbrudd som "skyt alle ulver du ser", men jeg mener likevel at det må være lov å mene at ulver skal utryddes fra Norge, uten at man av den grunn skal bli stemplet som kriminell her inne.

 

Jeg er helt enig i at man skal kunne diskutere slike saker, og vi modererer heller ikke rene meningsytringer med mindre de er irrelevante for forumets fokusområde, krenkende eller kan være til skade for jakt og skytesportens anseelse. Har du eksempler på det motsatte kan du sende meg en PM med dette så skal jeg se på det.

Det vi derimot slår hardt ned på er ytringer av typen "skyt og grav ned". For selv om det er fritt frem for å være uenig i en lov forventer vi like fullt at man viser respekt for loven. Den typen selvtekt som slike utsagn implisitt oppfordrer til kan ikke aksepteres på et forum som på mange måter fungerer som et ansikt utad for både jegere og skyttere.

 

 

Nuvel - nå er det vel ikke lenge før dette innlegget også blir moderert - så god fornøyelse om du har rukket å lest det.

Jeg ble i utgangspunktet litt provosert av dette, men ved ettertanke er det egentlig bare trist lesing. Har du virkelig ikke mer tillit til oss enn det?

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er stenginga av Astro tråden som har fått begeret til å renne litt over her. Meg selv inkludert.

 

Nå husker jeg ikke hvem det var som stengte tråden, men kunne vært interessant å få vite hvorfor man lar en tråd gå 70 sider(!!) før den brått blir stengt?? Anyone?

 

Vet det var en som nevnte at denne tråden burde stenges ettersom det ble moderert så hardt i en "ulvetråd", og at dette var like ulovlig. Var det det som gjorde det?

 

Synes uansett det kan være greit med en ny tråd for astro uansett, da den gamle begynte å bli lang. Bruksmessig er de jo like både US og nordisk.

Link to comment
Share on other sites

Vil vi ikke ha:

- Oppfordringer til lovbrudd.

 

Reglement for moderatorer

VEILEDNING OG REGLER FOR INNGRIPEN OVERFOR BRUKERNE

 

1. Innlegg som er i konflikt med norsk lov, skal modereres.

Dette gjelder typisk innlegg som

-oppfordrer til brudd på lover og regelverk

 

Ser den, og forstår intensjonen med denne regelen.

Men, vi har flere tråder som diskuterer aktiviteter som bryter Norsk lov, uten at diskusjonene blir moderert for det!

Nevner bare buejakt (riktig nok i Sverige)!

Etter Norsk lov er buejakt forbudt! Så, da bør vel også nevnte tråd stenges på dette grunnlaget også da?

Eller, er det en hvis sunn forståelse for at vi også kan diskutere ut over landegrensene?

 

Hvis noen vil diskutere fag runt et våpen/utstyr/dings som er ulovlig i Norge, men er lovlig i våre naboland (eller andre steder i verden vi "har et forhold til") ser jeg ikke den store faren det er å la en slik diskusjon få gå sin gang. Så lenge folk klarer å være fornuftige/objektive vel å merke...

 

Det er mange tiår siden Norge som demokratisk nasjon bestemte seg for at vi ikke skulle ha et lovverk som var basert på moral, men heller et lovverk som var basert på objektiv fornuft (i det siste har det kommet noen "morallover" med gode intensjoner, men dere vet hva jeg mener...).

Håper også på at dette gjeder her inne! At Kammerets regler, og håndheving av disse, ikke er tuftet på moral, men på objektiv fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke hvem det var som stengte tråden, men kunne vært interessant å få vite hvorfor man lar en tråd gå 70 sider(!!) før den brått blir stengt?? Anyone?

 

Jeg vil svare på det med et spørsmål:

Hva får folk til å tro at vi leser alt som skjer her inne? Personlig har jeg ikke lest et eneste innlegg i tråden da peilere ikke interesserer meg, og selv om jeg hadde gjort det er det ikke sikkert at jeg hadde fått med meg problemstillingen med US-modellen. At en tråd ikke modereres betyr ikke nødvendigvis at vi går god for innholdet, ofte betyr det bare at vi enten ikke følger med på tråden i noen nevneverdig grad eller at vi ikke har forstått at den kunne være et problem.

Link to comment
Share on other sites

@LeBoost: Hvis du deltar i en tråd om buejakt, og så begynner deltakerne i tråden å snakke om hvor fett det er å jakte elg i Norge med bue, og at de kan få jaktkort her og her hvis de vil prøve. Hva hadde du sett at moderatorne skulle gjort da? Det har blitt gjentatt til det kjedsommelige at diskusjoner rundt ting som er ulovlig ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Greit svar det Fulmen, skjønner at noen ikke var klar over at dette ikke var lovlig i norge, men uansett synes jeg 70 sider er ekstremt langt før noen som helst oppdager noen "ulovligheter" her.. Tviler på at det ikke har vært moderatorer inne å lest i denne tråden som har peiling på dette, men uansett er jeg glad tråden fikk gå så lenge som den gjorde. Fått mye bra tips der..

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...