Jump to content

Over-moderering?


Jibrag

Recommended Posts

http://www.kammeret.no/portal/forumregler

 

- Personforfølgelse. Vi ripper ikke opp i gamle konflikter eller andres gamle uttalelser for å ramme debattmotstandere. Slikt er å dra ting ut av sin opprinnelige sammenheng, og er frekt og ufint. Tenk over at du selv ikke nødvendigvis mener nå det du mente da, og hvor feil og utrivelig det er å få slengt dette i fjeset.

 

Kanskje noen og enhver burde lese sitatet over :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skaubjørn!

 

Syntes fortsatt at den Astrotråden skulle stått åpen, som andre sier, dere tar de letvinte løsningen, stenger tråden! Og det er 70 sider der ja, det kan vi uansett søke på videre. Men å poste dobbeltråder er jo unødvendig som dere sier. :wink: Så poenget tar jeg desverre ikke. Ulovligheter blir uansett fjernet av moderatorer!

 

Sako_35

 

Hmm, jeg heter altså ikke Skaubjørn, men Skaubjønn! :D

Joda Sako 35, det er mulig det er ulogisk. Dette kan jo sees på flere måter, og leser du denne tråden vi skriver i her så vil du se at det er sånn det er. At det sees på flere måter altså. Det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor dette er et problem. Tråden ligger der, det er bare å forsyne seg. Den er 70 (!) sider lang og helt uhåndterlig, og har vart lenge. Og det startes en ny. Jada, det er godt mulig det er andre tråder som også kunne vært stengt. Men igjen, hva er problemet? Det er ingen informasjon som er slettet, og det er en tråd å diskutere temaet videre i.

 

Er det ikke bare å ta seg en bolle og kose seg med forumet da? :wink: Jeg kan ikke forstå at dette vekker såpass engasjement.

 

Men det er nå meg da.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/portal/forumregler

 

- Personforfølgelse. Vi ripper ikke opp i gamle konflikter eller andres gamle uttalelser for å ramme debattmotstandere. Slikt er å dra ting ut av sin opprinnelige sammenheng, og er frekt og ufint. Tenk over at du selv ikke nødvendigvis mener nå det du mente da, og hvor feil og utrivelig det er å få slengt dette i fjeset.

 

Kanskje noen og enhver burde lese sitatet over :wink:

 

Forstår hva du mener, men da blir det ikke lett å drive diskusjon om vi som sitter i glasshus og kaster stein blir fredet! Synest det blir drøyt å trekke bekrepet personforfølgelse inn her nå. iht. det sitatet, så er vel alle politikere både forfulgt og forfølger. Synest vi kan stå for det vi sier, eller så må vi dementere våre utsagn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med at folk trekker frem det jeg har skrevet i tidligere tråder i denne sammenhengen, jeg regner med at poenget deres er å påpeke at at man har vært for streng med astro tråden sett i forhold til den takhøyde som har vært i den jaktradiotråden dere siterer fra. Helt realt å påpeke det, og det understreker at denne balansegangen ikke er lett.

 

Litt mindre realt er det jo at man ser ut til å godte seg over det man betrakter som et "funn", særlig når man velger å ikke sitere fra den delen av tråden der jeg understreker at jeg tar avstand fra ulovlig bruk av radioutstyr. Slike slag under beltestedet påviser strengt tatt bare hvor avsender har hang til å fokusere blikket, så jeg sier ikke mer om det.

 

Denne, etter min mening fortsatt konstruktive og reale, debatten viser mer enn noe annet hvor vanskelig det er å skulle, med kirurgisk presisjon, holde samme standard for moderering i alle tråder, til en hver tid. Den viser også hvor forskjellige brukerne er mht. dette, noen vil slutte som brukere på grunn av for lav takhøyde, andre ber om strengere moderasjon generelt.

 

Jeg er enig i mye som skrives her, og uenig i en god del. Noe mer vil ikke jeg si "på nåværende tidspunkt", men at brukernes tilbakemeldinger skal og vil bli tatt alvorlig er jeg sikker på. Dels må det hele tiden vurderes hvilken "linje" en skal legge seg på, hvor strengt det skal modereres, vi må hele tiden vurdere hvordan det gjøres og endelig er det umenneskelig å kreve at det ikke kan gjøres feil og bommerter i den daglige driften av dette nettstedet. Reglementet alene er ikke tilstrekkelig, det må daglig gjøres konkrete vurderinger (subsumpsjon) som er vanskelige og som kan kritiseres. Jo mer konstruktiv kritikken er jo bedre blir kammeret.

 

En ting jeg er sikker på er at man må ha en viss standard, og mange aktive moderatorer som gjør jobben sin. For meg avgikk SL ved døden lenge før noen dro ut kontakten av veggen, rett og slett fordi det var for få til å holde den nødvendige orden og manglende regler for hvordan det skulle gjøres. Den feilen håper jeg aldri vi begår her, og oppfatter heller ikke noen (eller i hvert fall ikke mange) dit hen at de ønsker det.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med at folk trekker frem det jeg har skrevet i tidligere

................

Slike slag under beltestedet påviser strengt tatt bare hvor avsender har hang til å fokusere blikket, så jeg sier ikke mer om det.

 

 

 

Tron

Ærlig talt. Jeg siterte det første og beste (?) relevante innlegget uten å lese hele tråden.

Føler du det som et slag under beltet, så værsågod. Er du med på leken så får du tåle steken, sa vi som barn.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å ta seg en bolle og kose seg med forumet da? :wink: Jeg kan ikke forstå at dette vekker såpass engasjement.

 

Men det er nå meg da.

 

Bent

Kanskje du burde kose deg litt med en bolle mens du tenker litt på saken hvis du ikke kan forstå engasjementet som vises. Jeg reager over at dere ikke er konsekvente, det gjør meg usikker på hva jeg har å forholde meg til.

 

@ Tron:

Jeg mente ikke å trekke frem enkelte poster/personer, linken var for å vise en annen tråd som jeg mente var relevant å sammenligne med. Beklager de postene dette førte til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det poenget John, det er helt realt. Jeg reagerer fordi styret ikke må bli forsøkt tatt som gissel for uttalelser jeg har kommet med som bruker, og som til overmål ikke er gjengitt fullt ut.

 

No hard feelings..

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

*spiser bolle*

*tenke tenke* :wink:

Skal vi se. Det som gjør det usikker Johan A er at vi ikke er konsekvente. Og det er i fohold til at en tråd stenges, og en annen ikke stenges. Forstår jeg deg rett?

 

Forutsatt at jeg har forstått problemet her: Jeg skjønner enda ikke hvordan dette kan være veldig vanskelig. Tråden er ikke borte, altså er all informasjon der tilgjengelig. Enig? Det er en ny tråd over nesten samme emnet, enig? Du kan linke til den gamle tråden alt du orker i den nye, eller klippe og lime. Enig? så hva er problemet? At en 70 siders tråd ikke fikk lov til å ese enda større?

 

Hmm, mulig jeg bidrar til å spikke fliser her. Det er ike min mening, kun forsøke å sette dette litt i perspektiv. Jeg forstår at det er ulogiske ting og mulige feil her, jeg forstår bare ikke at det skal være en stor og viktig ting.

 

Jeg vil forøvrig støtte Tron i dette. Det er umulig å lage en krystallklar strek her, det blir en tilpasning hele tiden, som styres av regler men utøves av moderatorene gjennom skjønn. Det blir litt på samme måten som dommeren i en fotballkamp: Reglene er klare, men dømmingen er det dommeren som står for. Dommeren må forsøke å anvende reglene i den situasjonen han er oppe i, å bakgrunn av sitt skjønn. Skjønn er feilbarlig, det vet alle som har sett en dommer forsøke å dømme en fotballkamp! Det vil forekomme feil her også. Det er viktig at brukere tilbakemelder på hvordan utøvelsen av skjønn oppleves, og det ser ut i denne tråden som at det er omtrent like mange som vil ha strengere moderering, som de som vil ha mindre. Godt ballansert da med andre ord :D

Link to comment
Share on other sites

Drister meg til å kaste ut en ide når det gjelder den gamle astrotråden.

Nå blir det vell litt OT :oops: og litt ekstra jobb for mod :( Kan det være en tanke å

gå inn i den tråden og plukke bort alle unødvendige innlegg og dermed sitte igjen med et lite oppslagsverk om tidlig astro :?: Mange gode tips der :)

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jeg reager over at dere ikke er konsekvente, det gjør meg usikker på hva jeg har å forholde meg til.

Vi er mennesker. Det vil alltid oppstå grensesituasjoner der det gjøres individuelle vurderinger - noen ganger slik at de aller fleste oppfatter det som riktig, andre ganger ikke. Antallet hendelser vil øke med trafikken, og den er allerede stor. Vi har ingen mulighet til å være perfekte fra dag én - vi har ingen mulighet til å være perfekte i det hele tatt. Men vi har bestandig mulighet til å bli bedre, og da synes jeg diskusjoner som dette er fruktbare, blant annet fordi jeg kan spørre deg om hva du mener skal til for at vi skal bli mer konsekvente!

 

Jeg ønsker i denne sammenhengen å påpeke dette:

Riktig adresse for kritikk er styret. Moderatorene følger sine instrukser og gjør sitt ytterste for at forumet skal være best mulig for alle - det har de også gjort denne gangen. De må gjøre en ufattelig stor mengde vurderinger daglig - tidvis så mange og kompliserte at jeg har vanskelig for å begripe at de ikke gjør flere feil enn de gjør. Når det er sagt, skyldes dette i all hovedsak at grunnlaget vurderingene må gjøres på har mangler eller sågar direkte feil - og det er styrets ansvar, ikke moderatorenes. Jeg sier ikke dermed at moderatorene er og forblir feilfrie - de er mennesker og ikke maskiner. Nettopp ved å vurdere grensetilfeller kan resultatet bli bra, ved å finne fornuftige løsninger basert på individuelle vurderinger, har mange potensielle problemer blitt løst allerede før de har oppstått. Og tro meg; de er i ekstremt flertall i forhold til situasjoner der det ikke går fullt så bra.

 

Så om vi oppfattes inkonsekvente, er selvfølgelig ikke det noe vi ønsker - vi vil ha det best mulig her inne, og jobber konstant med å finne balansen mellom 4500 (and counting) potensielt ulike meninger, og hva som er gjennomførbar praksis. Vi innser dog som sagt at det bestandig er mulig å bli bedre - selv om forumets dynamikk og voksende brukermasse helt klart byr på utfordringer ingen av oss hadde muligheter til å forutse. Derfor blir det humper i veien, småkrangling og tidvis misnøye - og akkurat da er det uendelig viktig å ha rettet blikket frem mot dit vi vil være mens vi bør jobbe hardt for ikke å bli stående på stedet hvil. Det er veldig lett å være misfornøyd, men en del verre å samtidig tenke konstruktivt og kreativt. Men det er akkurat på uværsdagene vi ser hvor taket lekker - og jeg synes det da er bedre om alle tar i et tak og får tettet lekkasjen enn å stå under den og forbanne uværet. Det hjelper lite.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en tanke å gå inn i den tråden og plukke bort alle unødvendige innlegg og dermed sitte igjen med et lite oppslagsverk om tidlig astro :?:

Jeg har lyst til å oppfordre skriveføre og erfarne Astro-brukere til å lage en Kammerartikkel basert på den tråden. Husk at styre/moderatorer antakeligvis ikke har mer tid til overs enn vi vanlige brukere har, og når det i tillegg kommer fram at langt fra alle er interessert i Astro, vil det være bortkastet å be noen av dem om å gjøre det. Som jeg har sagt før, det er vi brukerne som er forumet (og portalen), så vi bør alle bidra der vi kan noe.

 

Ett eksempel på hvordan dette kan gjøres er portalartikkelen Hva kjennetegner et godt kikkertsikte?. Der har forfatteren klippet og limt med høy sigarføring og laget en omfattende artikkel med mye god informasjon på ett sted. En annen sak er at jeg for min del synes artikkelen kunne vært litt "tightere" og ryddigere, og at de som har blitt klippet ut og limt inn nok burde blitt spurt først og gjerne fått credit for sitt bidrag, sånn for ordens skyld, men la nå det ligge. Artikkelen er bra, den.

 

Et annet eksempel er min tråd om .223Rem: Kaliberkunnskap og jaktammunisjon der jeg begynte og la inn innspill fra andre brukere underveis på veien mot en artikkel (fanken, den skulle gjøres ferdig også... :oops: )

 

Så, hvis noen skulle føle seg kallet er takhøyden her på kammeret antakeligvis høy nok tilå gi plass til et slikt inititativ. Feel free! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fulgt denne tråden en stund, humret og smilt litt – men også forundret meg en del. Uten at jeg skal gå inn i noen enkeltsak, føler jeg alikevel for å komme med noen betraktninger rundt det, særlig siden jeg sitter på lang erfaring rundt drifting av slike fora.

 

For det første virker det også på meg som om takhøyden til tider er litt liten her inne, eller la meg si det på en annen måte – det virker som om enkelte temaer er noe betente og at det følgelig skal lite til før en diskusjon raser av sted med de følger det som regel får, eventuellt at tråden drepes lenge før den reelle diskusjonen finner sted. Trist, helt sikkert, men jeg har en følelse av at dette blir litt som å plukke løvetann om sommeren – man blir ikke kvitt den helt før snøen kommer uansett hvor mange og hvor ofte man plukker. Man kan selvsagt ta de med rota, men det er vel noe drastisk i overført betydning i forhold til et forum. Poenget er alikevel at Kammeret er i sammenhengen et forholdsvis ungt forum, men det som gjør det noe mer spesiellt, og kanskje mer ”uvanlig” enn andre, er at brukerne her inne er noen hakk eldre enn hva som pleier å være normalen for slike forum, og dette gjelder kanskje spesiellt initativtagerne. Resultatet blir at vanlig nettetikette ikke nødvendigvis sammenfalder men andre forum, og det kan bli problemfyllt. At vi aldersmessig er har noe mer pondus enn andre fora er naturlig gitt hva som er tema her inne, bare så det er sagt.

 

I forhold til Astrotråden så argumenteres det blant annet med at dette er oppfordring til ulovligheter. Nå har ikke jeg lest tråden i detalj, men man skal egentlig vokte seg vel for å drepe slike tråder for tidlig, da diskusjon på prinsippielt grunnlag er viktig. Det er nettopp slike tråder som vil gi dette forumet litt ”ekstra”, og i mine øyne bør man heller da rette inn moderatorressursene på slike tråder fremfor å henge seg opp i om noen siterer litt for mye. Det er klart en begrenset ressurs blant styre og moderatorer, men for meg virker det litt som om man prøver å rekke over alt og at prioriteringen er noe tilfeldig. Og det skulle da ikke forundre meg mye dersom dette også kan være roten til at enkelte føler modereringen som noe innkonsekvent?

 

Personlig tror jeg også at Kammeret vil ha en helt annen takhøyde over tid, og antagelig høyere enn pr. i dag. Ikke fordi det nødvendigvis er et valg, men all min erfaring tilsier at Moderatorer blir litt ”slappere” med tiden, samt at det setter seg en stemning som tillater dette. Pr. i dag er forumet i sterk vekst, og det er en fase som må betraktes som midlertidig, men på sikt vil man modne og alt vil ”sette” seg litt bedre enn det kan virke som det er pr. i dag. Svært mange fora vokser opp pga. grunn av søken etter kunnskap og diskusjon, mens tilfellet også er at svært mange av de samme fora over tid vokser seg til å i større grad bli en sosial ”tumleplass” der man oftere og oftere ser diskusjoner bli mer off-topic, der dette godtas i større og større grad – så får man heller diskutere om det er ønskelig eller ikke, men denne trenden er ikke bare et nasjonalt fenomen i forumsammenheng. Faktum er at det svært ofte er sjebnen – uten at jeg utelukkende vil si at det er negativt på noen måte, kanskje heller tvært imot da hovedårsaken er at brukerene i større og større grad kjenner hverandre og tonen er med en gang litt løsere. Utfordringen da er å alikevel holde høy kvalitet på det som er av faglig gode diskusjoner, samt at de som kommer til ikke blir sablet ned fordi de tilfeldigvis forbryter seg mot en eller flere uskrevne lover.

 

Når forumet er kommet over det jeg vil karaktirisere som voksesmerter, tror jeg også det som tidvis kan virke å gnage noen vil bli bedre. Man kan aldri gjøre alle til lags uansett, og det enkle faktum at medlemsantallet stadig øker er vel bevis nok i forhold til at den gemene hop stort sett er fornøyd? Jeg vet i hvert fall at jeg stadig vender tilbake, og for meg er det ingen tilfeldighet.

 

My 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

*spiser bolle*

*tenke tenke* :wink:

Skal vi se. Det som gjør det usikker Johan A er at vi ikke er konsekvente. Og det er i fohold til at en tråd stenges, og en annen ikke stenges. Forstår jeg deg rett?

Ja. Håper bollen smakte. :wink:

 

Forutsatt at jeg har forstått problemet her: Jeg skjønner enda ikke hvordan dette kan være veldig vanskelig. Tråden er ikke borte, altså er all informasjon der tilgjengelig. Enig? Det er en ny tråd over nesten samme emnet, enig? Du kan linke til den gamle tråden alt du orker i den nye, eller klippe og lime. Enig? så hva er problemet? At en 70 siders tråd ikke fikk lov til å ese enda større?
Jeg er enig jeg, men nå diskuter du bare den ene tråden. Kan du ikke fortelle meg hvorfor dere ikke har stengt den andre som jeg nevnte som et eksempel? Begge inneholder tips om ulovligheter. Det eneste problemet er at du ikke svarer på spørsmålet som du bekrefter å ha forstått.

 

Vi er mennesker. Det vil alltid oppstå grensesituasjoner der det gjøres individuelle vurderinger - noen ganger slik at de aller fleste oppfatter det som riktig, andre ganger ikke.

Det er jeg inneforstått med. Men her er det to tråder der innholdet omhandler bruk av ulovlig utstyr som sender radiosignaler. Hvordan kan det være slik at den ene tråden stenges med begrunnelse av ulovligheter og ikke den andre? Jeg har litt problemer med å se den vanskelige grensen her, for meg er den helt klar. Det eneste spørsmålet er om man skal krysse den eller ikke.
Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg bare har lest ca. 4 innlegg i denne tråden.

Jeg er glad vi har moderatorer som gidder å trå til når det bærer gæli avsted. Jeg har ved et par anledninger vært litt for krass i mine innlegg, og har dermed blitt moderert :oops: Dette synes jeg var greit :D8) Men så er det ganske mange andre innlegg....inkl. siteringsinnlegg som har blitt moderert borti natta, og sånt irriterer meg grenseløst. Så til 7'ende og sist, så er jeg enig med Jibrag om at middelveien kanskje hadde vært på sin plass :arrow:

 

Jeg synes det til tider er ganske mye her som blir på trynet for dumt. Greit at vi har moderatorer her på forumet, men dem trenger ikke å "jobbe overtid" og henge seg opp i alt som skjer. Det er jo snart ikke en eneste tråd som en moderator ikke har vært inne på og herja. Enten tråden er 1 side eller 50 sider. Og å stenge tråder som forebyggende arbeid, blir også litt for dumt. Det blir jo som å banke unga før dem har gjort noe galt, fordi man veit at dem kommer til å gjøre noe galt :roll: Nå er jeg på andre forum også, og der er takhøyden for div. mye høyere. Dog sånne innlegg der man blir litt krass og ufornuftig, som det hender jeg kan bli :oops: ...det passerer ikke der heller, så er det sagt.

 

Men som sagt, jeg er selvføgelig glad dere moderatorer er her, og at dere gidder å gjøre dette på fritida deres, men dere kan godt tune dere ned litt, på samme måte som dere mener vi brukere kan gjøre :wink: Skal vi møtes på halvveien :idea: Dette er ihvertfall min mening om saken.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det overmoderering, selvsagt er det inkonsekvens i modereringen, selvsagt modereres det ikke hardt nok også. Jeg blir så inni hampen forbanna over at moderatorene ikke kan være 100% perfekte. Det er det jeg forventer - slik er jo vi andre.

 

Jeg er som så mange andre uenig i stenging av tråden. Ulovlig eller ei - jeg har mine sterke tvil om det er ulovlig å diskutere Astro amerikansk versjon - ikke nok med det - for om det så var et snev av sivil ulydighet i den tråden: Hvem inni gamperæva er så banalt tett at de er så brydd av den at den må stenges? Altså WHO CARES? Tråden er antagelig den tråden som har betydd mest for jakthundeiere noensinne - og hadde jeg hatt innflytelse skulle det vært pålagt fra myndighetenes side før jeg valgte å stenge den. Personlig synes jeg det er direkte flaut hvis årsaken til stenging skyldes at astro amerikansk versjon er ulovlig å bruke. Det er et personlig ansvar å følge de lover å regler som gjelder utenfor forumet - og litt anarkistisk må jeg si det irriterer meg å måtte få en slik begrensing på dette forumet at jeg ikke kan stille spørsmål ved Astro amerikansk versjon. Forumet ble da mye mindre verdt for meg. Hva er det neste vi ikke kan diskutere? JO.. jaktradioer. Det kan ikke diskuteres jaktradioer. For har du ikke lisens - har du ikke lov til å bruke det. Det blir en umulig oppgave for forumets ledelse å sjekke hver og en. Den kan sidestilles direkte med astro. Det ER nemlig mange brukere som diskuterer jaktradioer OG bruker den UTEN å ha lov til å sende på de frekvensene.

 

Kjære forumledelse, herunder styret og moderatorer. Dette er et jakt og skyteforum hvor vi diskuterer relevant utstyr. Astro amerikansk er i alle høyeste grad relevant utstyr. Ikke legg dere opp i om brukeren velger å bruke den utenfor forumet, men hiv ut den første jævelen som våger å bruke den PÅ forumet.

 

Endog tror jeg tråden ble stengt grunnet støy - og at det hele må ha vært et vikarierende motiv - ellers så er dette her totalt feil. Det er noe gæli som ikke er helt riktig oppe i det her.

 

;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser at Styret sier tråden er for laaaang!! En moderator kanskje sier pga av støy!!

Fint at dere sier forkjellige ting her styre og moderatorer, dere mister iallefall mere troverdighet her hos meg!

 

Kanskje dere burde innrømme at det var feil å stenge Garmin Astro tråden!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Under http://www.kammeret.no/portal/forumregler står det:

Vil vi ha:

- Et sted å henvende seg for svar, uttalelser og diskusjoner på alt som berører våre aktiviteter, som; tekniske spørsmål, skyteteknikk, jakt, våpen, våpenteknikk, hjemmelading osv, samt lovgivningen i den grad dette berører sportsskytingen innenfor lovverkets rammer.

(min egen utheving)

 

Så kan man diskutere om det å åpent gå ut med at man bruker/gjør noe som er ulovlig i henhold til Norsk lov, er nok til å bryte forumreglene.

Sist jeg sjekket var det ikke lov å lage egne regler som overstyrte/var i strid med Norsk lov, ergo mener jeg at vi som brukerne her på forumet må holde oss innenfor lovens rammer. Dette må gjelde enten man diskuterer jaktradio, hund/katt, ulv, Garmin Astro, våpen/våpenbruk eller andre mennesker.

 

Uansett om man ikke hadde skrevet at peileren var fra USA eller ikke når man diskuterer bruk av peileren, vet alle at den norske utgaven ikke ble typegodkjent/kom i handelen i Norge for sent 08.

Jeg kan ikke se problemet, tråden er ikke slettet, informasjonen ligger tilgjengelig for alle og holder vi oss i skinnet fremover kan man diskutere Garmin Astro i det uendelige.

At moderatorene modererer oss når vi "tøyer" strikken er på sin plass. Alle som har oppdratt et barn, en hund vet at lar man strikken strekkes for mye, har dette meget lett for å utarte seg i en negativ retning. Og ved gjentatte advarsler/modereringer som vi glatt overser må vi regne med at vi får oss en "strekk".

 

Mulig jeg er helt på jorde, det har jeg vært mange ganger før...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Astro tråden er grunnen til at jeg er medlem i Kammeret og ennå en stor årsak til at jeg besøker dette forumet jevnlig.

Jeg mistenker sterkt at en viss importør har hatt fingrene med i spillet da tråden ble stengt :roll:

..men ville være rart siden SL tråden og nå denne astro tråden nok er den største årsaken til at det faktisk eksisterer en Nordisk ASTRO modell. Moderatorer: gjennoppliv tråden og håndhev moderering av innlegg litt bedre i fremtiden. På samme måten som at blyhagl, jaktradioer, plomberinger, osv blir diskutert må vi få diskutere vår interesse for ASTRO. Når moderatorer/styre ikke engang er enige om hvorfor den ble stengt blir dette litt for dumt i mine øyne..

Link to comment
Share on other sites

@sako_35 - la ikke dette bli en tråd som bare handler om Garmin Astro-tråden. Det var aldri meningen, selv om jeg brukte den som eksempel. Tråden ligger der, informasjonen er tilgjengelig, den begynte å bli vel lang, ny tråd er startet. Grei skuring, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i at tråden skulle stenges i utgangspunktet. Det er prinsippene jeg ønsker å lufte, og jeg håper det ikke oppfattes som surmaget kritikk - fra noe hold. Men jeg forstår selvsagt at det avlaster moderatorene betraktelig å stenge "støyete" tråder, heller enn å bruke time etter time på å følge med absolutt alt som skjer der...

 

Moderering av sitering synes jeg kanskje er et vel så stort problem. Eller, tja, problem og problem. I verste fall herpes et innlegg til det ugjenkjennelige. Men jeg tror kanskje det ville være vel så enkelt for moderatorer å sende en vennlig advarsel til "overtredere", i allefall når det bare er småtterier det er snakk om. Er det virkelig så katastrofalt om det blir liggende litt for mye sitert tekst i et innlegg? Det "forsvinner" jo til foregående side etter noen innlegg, om ikke innskriver redigerer det sjøl. Ville ikke det både roe gemyttene litt, samt avlaste moderatorene?

 

Er det mulig å stenge tråder for enkeltbrukere? Er det mulig å gi grupper av brukere ekstraprivilegier, f.eks etter x antall innlegg ? Kanskje vel så skummelt å opprette et "eliteforum" men kanskje hadde de fleste hatt godt av en periode i "Kammeret Light", et generelt-forum for alle kategorier, før man fikk tilgang til alt...? Nja, tja. Jeg vet ikke om jeg er for det sjøl engang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et ganske nytt forum, med ganske ferske moderatorer. Trur De desverre, om en liker det eller ikke må få sjansen til og prøve seg litt frem. Det er liksom ikke noe fasit som sier at det skal gjøres sånn eller sånn, men må læres og prøves over en tid, med tanke på erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Æ skjønne ikke ka dokker maser om den jævla tråden for som om det va verdens undergang! Så vidt æ kan se (æ måtte selvfølgelig) så går det en tråd om emnet nu og den er ikke stengt..

Men jeg har ikke orket å lete opp den gamle,70 sider, jeg har ikke engang fått med meg at det var en slik..jakthunder interesserer meg ikke så..

 

Men hvorfor ikke diskutere over-moderering kontra for lite moderering på generelt grunnlag? Er noen så sure at de forlater forumet for en bagatell, så kom igjen! Trur ikke forumet går under av den grunn..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser at Styret sier tråden er for laaaang!! En moderator kanskje sier pga av støy!!

Fint at dere sier forkjellige ting her styre og moderatorer, dere mister iallefall mere troverdighet her hos meg!

 

Kanskje dere burde innrømme at det var feil å stenge Garmin Astro tråden!

 

Sako_35

:shock: Jeg går ut fra at det er min tråd, der jeg sier at JEG UTTALER MEG SOM BRUKER HER OG IKKE PÅ VEGNE AV STYRET du mener er styrets versjon? I tilfelle det ikke er tydelig: Styret har IKKE uttalt seg samlet i denne saken. Mine uttalelser er, som jeg har skrevet, på vegne av meg. Og det jeg saver er litt perspektiv. La gå at det er ulogiske ting her, jeg kan bare ikke fatte at det skal være viktig, langt mindre alvorlig!

 

JJeg er ikke moderator. Jeg skal ikke moderere tråder, stenge eller åpne dem. Jeg skal i styret ha en mening om hvor grensene skal gå, og styret skal innstruere mods om dette. Men jeg skal ikke moderere. Når mods sier at det er støy, ja så oppfatter de det vel slik da. Jeg synes som sagt at tråden var overmoden for moderering.

 

En ting til, er det noen som tar opp hansken til Sako 30-06? Noen som har interesse og kunnskap om Astro, og som syr sammen alt som er skrevet til en portal artikkel? Genial ide synes jeg!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo Styret påtatt seg ansvaret for modererings-regler og takhøyde, men til syvende og sist er det jo vi moderatorer som tar avgjørelsene i praksis og dermed kommer vår evne til skjønn inn i bildet. Tenkte derfor å fortelle litt om hva jeg prøver å vektlegge ved moderering av ulovligheter:

 

"Grad av ulovlighet"

Nå er ikke vi moderatorer jurister, og som vi alle vet kan selv erfarne sådanne ta grundig feil. Men de fleste av oss vet sånn cirka når man går fra en forseelse og over i grove lovbrudd. Generelle små-forseelser prøver jeg å overse, men når det går over i regelrett kriminalitet er det ingen nåde.

 

Relevans for jakt/skyting

Jeg er langt mer oppdatert på lovverket for jakt og våpen enn resten av regelverket, samtidig som vi vektlegger korrekt praksis og utførelse av slike aktiviteter her. Det betyr at takhøyden er lavere for bruk av våpen enn feks fartsgrenser.

 

Innrømmelse / oppfordring

En annen ting jeg prøver å se forskjell på er en tilfeldig innrømmelse kontra regelrette oppfordringer. Ved førstnevnte vil en påminnelse ofte være nok, mens oppfordringer modereres hardere.

 

Konsekvenser for jakt/skyting

Dette er den vanskeligste å avgjøre. Når noen kommer med en sleivete kommentar må jeg vurdere om dette kan (mis)brukes til å sverte Norske jegere og skyttere. Jeg tror ikke at radioamatørene får 1.sideoppslag i VG over jegeres bruk av ikke-godkjente radioer, men Norges Fellesforbund for Fanatikere uten Bakkekontakt kan lett ta tak i et par "skyt-og-grav-ned"-kommentar og blåse dette ut av alle proporsjoner.

Denne problemstillingen må unektelig medføre en grad av politisk korrekthet, og selv om jeg avskyr slik skinnhellighet innser jeg også at den er påkrevd i dagens politiske virkelighet.

 

 

Som dere sikkert skjønner er dette tidvis svært vanskelige avgjørelser å ta, og mulighetene for feil er mange. Jeg prøver å ta det som skrives her til etterretning, det har kommet frem en del gode poenger her.

 

 

Så til slutt litt kritikk av enkelte brukere, for det er faktisk en del som er totalt blottet for perspektiv når det gjelder kritikk og moderering. Noen ganger går folk i totalt harnisk over den minste innblanding fra moderatorene, og det har blitt fremsatt mange påstander om særbehandling, vikarierende motiver og skjulte agendaer. Ofte brukes enhver manglende moderering av småbagateller som bevis for dette, alt som har blitt postet på forumet uten moderering er da plutselig vårt personlige ansvar.

 

Slike saker er vanskelige å håndtere da det stilles spørsmål ved vår integritet samtidig som en hver motreaksjon på kritikken kan tolkes som maktmisbruk.

Link to comment
Share on other sites

Bytt navn fra styret til regimet, da kan dere gjøre akkurat som dere vil.

 

Stryk alle innlegg som OPPFORDRER til ulovlige handlinger, slutt å sensurer folk som står fram å sier at de har gjort noe ulovlig, hvis det dem har gjort er alvorlig nok kommer nok politiet å ber om IP adresse.

 

For å være ærlig klarer jeg ikke å se forskjellen på en diskusjon om å åpne alle kanaler på en jaktradio og det å bruke en ulovlig Astro. I Astrotråden sto det faktisk en rettledning for hvilke kanaler man burde holde seg unna.

 

Med andre ord: Hev lista

Link to comment
Share on other sites

Bytt navn fra styret til regimet, da kan dere gjøre akkurat som dere vil.

 

Nei ærlig talt! Vi skal være pokker så glade for de som har tatt på seg den drittjobben det er å lage et fabelaktig forum for en gjeng sutrepeiser som oss! Vil du de skal legge inn årene og så sitter vi her med skjegget fullt av postkasser?

 

PS: Håper du mente det ironisk...

Link to comment
Share on other sites

Syns vi skal ha respekt for moderatorene som holder forumet ryddig!!! De gjør en kjempejobb med å holde oss litt i ørene. Det er ikke alt som blir skrevet her som er særlig gjennomtengt :!:

Syns også at forslaget til Sako 30-06 var bra! Det er sikkert flere ting det kunne vært laget en ordentlig artikkel om ved å redigere ihop erfaringer fra forumet, det kan jo være kjempflott å slå opp i for ettertiden...

Link to comment
Share on other sites

hvis det dem har gjort er alvorlig nok kommer nok politiet å ber om IP adresse.

 

Den dagen det skjer, har kammeret blitt rekna for å være useriøs. Det er absolutt det ein vil unngå, skjønner du ikkje det ? Då har me tapt, då er kammeret på lista over mulige nettsteder/forum, der kriminelle handlinger kan forekomme, og me kjem i søkelyset. Trur du at det kjem oss jegere og skytter til gode ? I så fall, så har ikkje du heilt forstått korleis enkelte ting fungerer..

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett det var ikke det jeg mente, sagt på en annen måte:

Hvis styret og moderatorene kun gjør ting på måten de selv ønsker kommer de til å ende opp som regime.

 

Enkelte av moderatoren er oversubjektive i forhold til egne rettsoppfatning, da blir det litt vanskelig for brukerne på forumet å fatte hva som er tillatt og ikke.

Med noen unntak: sjikanering av politikere, Njff eller politiet helt OK, de siste kan gjerne kalles nazister hvis man snakker om rovdyrpolitikk, blyhagel eller våpenforskrift.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er no ein gong sånn at det er styret som bestemmer reglene på forumet, og dei har du akseptert i det du klikka deg inn som medlem. Og då har du valgt å følge retnings linjene for det, uanpokkersett om det er aldri så galt. Som andre har skreve før i tråden, så er det satt litt strenge regler, og det er gjort med vilje, fordi at på gamle Sluttstykket, så gjekk ting over styr og det førte til masse idiotiske ting.

Men det er 100% umulig å få alle til å bli einige om enkelte ting, sånn er det berre desverre. Ikkje alt ein kan rekne med blir gjort på den måten som ein vil. Sånn er det i det daglige livet også. Eg kan være aldri så piss forbanna, for at plutselig så blir et heilt stykke av veien eg kjører til arbeid, satt ned fartsgrensa på. Eg taper 5 minutter kjøring kvar dag, og synst at dette er skikkelig idiotisk. Men når ein tar lappen, så har du tatt lappen på den forutsetning at du skal følge regler/skilt som blir satt av Vegdirektoratet/Politiet, og det hjelper forbanna lite å troppe opp å klage på det hos den enkelte som ha laga dei reglene. Du er fint nødt til å følge dei. Sånn er det her inne også, reglene er satt og både du og eg må følge dei.

Link to comment
Share on other sites

Jiibrag...

 

Syntes Garmin Astortråden er et fint eksempel jeg! Det var på side 70 ting skjedde fra moderator og styrets side!! Klage på tråden fra en bruker! 2 innlegg som ble moderert, 1 komentar fra undertegnede blandt annet, tråd stengt! Om det var det hele, så kan ikke det kalles støy, ref ulvetråder og blasertråder osv....

 

Den takhøyden er nå blitt utrolig liten spør du meg....

 

Så derfor trekker jeg frem den tråden omat og omat......

 

Som tidligere sagt, jeg er fornøyd stort sett med modereringa, men noen ganger går det vel fort i svingene med stenging av tråder!! Og når ikke alle tråder som omhandler ulovligheter blir stengt, ja da er det noe rart!! Ref amatørradioer som åpne jaktradioer er et eksempel.

 

 

 

Men om noen lager et samlebilag om Garmin Astro, så er jo det fint!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Bytt navn fra styret til regimet, da kan dere gjøre akkurat som dere vil.

 

:shock:

 

De kan vel gjøre "hva de vil" per i dag også? Det er vel ikke det dette handler om?

 

Tror vi skal være sjeleglade for at vi har så aktive moderatorer jeg. Uten at jeg skal komme med noe konkret eksempel har jeg lest påstander og innlegg her inne som etter mitt syn aldri burde ha sett dagens lys!

 

Det kan selvfølgelig hende at moderatorene kan ta forhastede og overilte avgjørelser. Men med tanke på at vi her kun kommuniserer skriftlig kan det være vanskelig å tolke hva som er 100% seriøst, hva som er skrevet med en spøkefull undertone og hva som rett og slett er ironi.

 

Om man føler seg nedmoderert her inne tror jeg det meste kan løses ved å sende en PM til ansvarshavende moderator, uoverensstemmelser bør vel da kunne løses Jeg mener at det er bedre å moderere noe som vi som forum, eller enkeltpersoner, kan ta skade av, enn å la være fordi man er usikker på om man tolker budskapet feil eller ikke. Om den gjeldende skribent ikke er enig i avgjørelsen kan dette diskuteres med moderator og evt. omformuleres og igjen postes At eventuelle alvorlige konsekvenser melder seg pga. feilformulering eller rett og slett uvitenhet er vel uønsket av alle og en hver :?:

 

Jeg tror dessuten at å moderere litt strengt fra starten av er bedre enn å sette takhøyden skyhøyt fra dag èn. Som det tidligere er nevnt i tråden tror jeg at takhøyden og modereringen kan moderere seg litt selv med tiden når forumet har fått lengre tid "på baken"....

 

edit: korrektur.

Link to comment
Share on other sites

Nå bør vel jeg holde kjeft i denne tråden siden mitt innlegg antaklig var avgjørende for at tråden om Astro ble stengt :(:oops:

Er veldig uenig i den holdningen styret har i forhold til tråden om Astro og på toppen av det hele skylder på press utenfra og ikke et eget vedtak. Er mange innlegg i tråden som diskuterer frekvenser og mulig konsekvenser av bruk. Alle som har ulovelig Astro er klar over det.

Det er gråsoner for hva av ulovligheter som kan diskuteres synes jeg. Tråden om Astro er harmøs synes jeg men en tråd om feks modifisering til helauto er langt over streken. Ved å sette grensen ved Astrotråden synes jeg det blir for mye sensur.

For å teste grensen la jeg ut en link til nedlasting av kart. Var klar over at den sansynligvis ville bli slettet noe den ble. For meg er det å linke til en fil noe helt annet enn å laste opp eller ned kopibeskyttet matriale.

 

Ved denne diskusjonen har styret klargjort hvor noen av grensene går. Ved å legge lista så lavt føler jeg at styret fratar oss muligheten til å diskutere ting som opptar mange medlemmer.

 

Må gi en honnør til styre og moderatorer som gjør en god jobb her inne. Vet det ligger mye jobb bak å opprette og drive et forum som dette.

 

"Logger"av og skal ikke plage moderatorene mer.

Link to comment
Share on other sites

@Truls: Hvis du ikke kan følge reglene her inne, så blir du moderert. Det må vi tåle alle sammen, både her inne og i det virkelige liv. Gjør du ikke det så får du nesten vurdere din egen situasjon, synes du ikke det?

 

Joda, jeg er ikke uenig i det. Men det vi diskutererer her, er jo reglene man skal bli moderert etter og tolkningen av disse.

 

Jeg vil gjerne spørre kammerledelsen om noe:

 

Jeg kom på en annen tråd som en eller annen skrev enten her eller på Sluttstykket. (Jeg skjønner jo at Sluttstykkets forumregler ikke har noe med Kammeret å gjøre, men brukerne er jo stort sett de samme, etter hva jeg forstår.) Om jeg ikke tar feil, var det ingen som påpekte et innlegg fra en som fortalte resten av oss om at han/hun brukte helmantel på storvilt, og hadde gjort det lenge. Vedkommende beskrev nøye hvordan virkningen var i viltet. Det var så inngående fremlagt og med så overbevisende mengde kunnskap, at jeg som leser satt igjen med et inntrykk av at forbudet mot helmantel kanskje ikke var særlig fornuftig. Det ga meg rett og slett ny lærdom.

 

Men det er jo ulovlig.

 

Betyr dette at den tråden ikke ville blitt akseptert på Kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket var det ikke lov å lage egne regler som overstyrte/var i strid med Norsk lov, ergo mener jeg at vi som brukerne her på forumet må holde oss innenfor lovens rammer. Dette må gjelde enten man diskuterer jaktradio, hund/katt, ulv, Garmin Astro, våpen/våpenbruk eller andre mennesker.

En prinsippiell parallell til denne som kan være verdt å tygge på: Jakt med bue er forbudt i Norge, men man kan trene her, reise til utlandet og jakte lovlig der - med bue. Skal vi dermed forby diskusjoner om buejakt her?

Link to comment
Share on other sites

fulmen:

Men de fleste av oss vet sånn cirka når man går fra en forseelse og over i grove lovbrudd. Generelle små-forseelser prøver jeg å overse, men når det går over i regelrett kriminalitet er det ingen nåde.

 

Hva i all verden er det du mener med dette?

 

Mener du at det er "regelrett kriminelt" å beskrive kriminelle handlinger? Hvordan vet du forresten hva som egentlig er forskjellen på forseelse og forbrytelse? Er det din "magefølelse" du baserer deg på?

Link to comment
Share on other sites

fulmen

Nei, jeg sier bare at slike beskrivelser er uønsket her. Ikke gjør dette vanskeligere enn det er.

 

Det er det som er hele grunnlaget for min kritikk - det er såpass "vanskelig" for enkelte å moderere, og de sensurreglene som eksisterer er såpass vage at modereringen blir meget vilkårlig alt både etter den enkelte moderator og dennes "dagsform".

 

Men for all del.. som jeg tidligere har skrevet - takhøyden her er lav, og det må man bare akseptere.

Link to comment
Share on other sites

Synes i grunnen jeg har oppnådd det jeg ville med å starte denne tråden. Helt enige blir man neppe noen gang, men jeg syntes det var på tide å ta opp dette som tema.

 

Vil bare påpeke at flere moderatorer har antydet at det er vanskelig å avgjøre når en skal gripe inn, og at det foregår med et visst skjønn, eksempelvis fulmen i et godt og utfyllende innlegg på forrige side her. Det har jeg forståelse for, og det kan forsåvidt heller ikke skje på noen annen måte. Det er derimot viktig å huske at dette går begge veier. Når det ikke er selvsagt for moderatorene hvilke uttalelser som skal tillates, er det heller ikke selvsagt for andre stakkarer som sitter her og taster så svetten renner. Ting oppfattes på forskjellige måter, i ulike sammenhenger og av ulike folk.

 

Håper det har kommet nok konstruktivt ut av denne tråden til at det bidrar til at både moderatorer og brukere treffer balansepunktet enda bedre i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder garmintråden så skulle vel den egentlig vært moderert fra

første side i følge moderatorreglene:

1. Innlegg som er i konflikt med norsk lov, skal modereres.

Dette gjelder typisk innlegg som

• oppfordrer til brudd på lover og regelverk

• beskriver ulovlig omgjøring av våpen, ulovlig import eller ulovlig bruk

• oppfordrer til vold mot dyr eller mishandling av dyr etc.

så etter mitt syn så har moderatorene ikke akkurat vært så veldi strenge,

kanskje heller motsatt. Det er ikke bare positivt utad at det ser ut i en tråd som

den at alle sammen synes det er helt i orden å bryte norsk lov, noe man faktisk har gjort

og gjør med å bruke US modellen i norge.

 

PS. jeg forhandler ikke garmin...

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

En prinsippiell parallell til denne som kan være verdt å tygge på: Jakt med bue er forbudt i Norge, men man kan trene her, reise til utlandet og jakte lovlig der - med bue. Skal vi dermed forby diskusjoner om buejakt her?
Helt klart ikke, om jakten skulle foregå der det var lov, og paralellen er? At man har kjøpt seg en "Usa Astro" for å trene i norge (et lovbrudd) for å kunne bruke den i Usa?

 

Et annet tilfelle kan være å diskutere ulv der man ytrer sine meninger (meninger på tvers av norsk lov er lovlig) som er mot ulven/forvaltningen, så lenge noen ikke oppfordrer eller beskriver at man utfører det, må det være takhøyde for å få diskutere dette. At det genererer mye støy og et par personer strekker strikken lengere enn det som er tillatt skjer fra tid til annen, i en opphetet debatt. Da får man sette en moderator på den tråden som modererer disse to-tre personene (disse modereres tilbake til steinalderen) som ikke klarer å tilpasse seg regelverket/de oppfordringene/advarslene som moderatorene tidligere har kommet med.

Løsningen, slik det var i siste ulvetråd ble å stenge tråden og dermed ble alle "skåret over en kam" og tråden stengt. Alle ble moderert/fratatt muligheten til videre diskusjon og dette er jeg uenig i, så lenge som den delen av gruppen (flertallet) ikke har ytret seg mot regelverket og dermed er en "uskyldig" part. Hadde gruppen hatt muligheten utover det å varsle om overtramp, ville saken stilt seg i et annet lys. Da hadde gruppen som helhet "godtatt" de overtrampene som ble gjort om de ikke hadde reagert.

 

At ulvetråden etter min mening var utdebatert, er en sak, men da kan moderator ta kontakt for en dialog med trådstarter for å anmode om at han ber om å få stengt tråden, da emnet var uttebatert. Dette er en mere real løsning enn å ta frem sabelen og generalisere. Med list å lempe osv oppnår man ro og skaper mye mindre uro i rekkene.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, det har kommet mye konstruktivt i denne tråden. Jeg tror jeg tør påstå et det er generell enighet om det blandt styre og moderatorer. Konstruktiv kritikk, og god drøfting av problemstillinger, er gode tilbakemeldinger uavhengig om brukerene er enige i de valg vi tar eller ikke. Denne tråden viser meget godt at det slett ikke er noen enhetlig oppfatning av den generelle kursen vi holder. Vi bruker mye tid her inne på å gjøre forumet så godt som mulig. Vi vil aldri klare å gjør alle fornøyde, men vi gjør vårt beste. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fytti grisen, noen leser absolutt alt som blir skrevet av moderatorer og styre her inne som fanden leser bibelen... rexsuper: grow up!
Om du mener det som er skrevet i forumreglene av styret, håper jeg at de er skrevet for at man skal holde seg innenfor disse, ellers har vi et meeeget stort problem :wink:
Link to comment
Share on other sites

jeger64: Jada. Men det er noe som har blitt tapt i oppveksten til enkelte, og det er sunt bondevett! Reglene må en prøve å følge så godt en kan, og en kan være uenige med moderatorer når de diskuterer i tråder også. Men å spikke fliser på semantikk er ganske unødvendig og pubertalt. Husk å få med at min kommentar var ment som et svar på et slikt innlegg.

 

Edit: Fjernet noe rusk.

Link to comment
Share on other sites

så etter mitt syn så har moderatorene ikke akkurat vært så veldi strenge,

kanskje heller motsatt.

 

Det var noe slikt jeg ville fram til i en tråd her i siste halvdel av fjoråret... at det var litt slapp moderering. Konsekvensen av å tilate litt takhøyde en stund og så smelle takluka igjen slik som det nå er gjort (bra jobba) er at det blir litt kjefting og smelling.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...