Jump to content

Inndratt våpen - alle tilfeldigheters mor.


Tompengpung

Recommended Posts

PalSor skrev (1 time siden):

Politiet har en ganske vid adgang til å foreta ransakelser i private hjem, de trenger ikke bruke våpenloven som grunnlag.

Nei, men det må være skjellig grunn til mistanke om lovbrudd av en så alvorlig karakter at det kan kvalifisere for fengselsstraff, eller det må være mistanke om tyveri, underslag eller heleri. Jeg antar at politiet har plikt til å opplyse om hva mistanken gjelder før de foretar ransakelsen?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Tompengpung skrev (22 timer siden):

jeg har fått en "finger i været" av flere meget dyktige advokater. Alle sier at dette ser veldig dårlig ut. Såpass dårlig at noe advokathjelp er fånyttes og at inndragelse er nesten garantert.

Dette høres ikke bra ut. Og samtidig får det meg til å tro at det er noe her du ikke forteller oss.

En vanlig jeger/skytter som har mauseren sin ute til puss når onkel Politi ringer på døra kan muligens får våpen inndradd av ivrige konstabler, men da vil det nok ordner seg senere. Noe du antyder at ikke vil skje her. Da må det ligge noe mer bak her.

 

Har selv en nær bekjent som fikk hus ransakelse da et selskap han var daglig leder i var under etterforskning. En pistol lå i en skytterbag da han nylig var kommet hjem fra trening, og dette resulterte på tilsvarende vis med full inndragelse.

Men han fikk naturligvis våpnene tilbake igjen. Tok noe tid, men dog.

 

At du ikke vil fortelle hva som EGENTLIG har skjedd og hvordan våpnene var oppbevart på et anonymt forum med en anonym konto gjør meg ytterligere skeptisk. Og at politi som en del av etterforskning skulle tråle Kammeret for å se hva du poster?? Næææ. Tror ikke det.

 

Profilen din er halvannen dag gammel.

 

Sorry. Mitt hode sier meg at 1: enten forteller du bare brøkdeler av historien og det ligger mye mer bak her. Eller 2: trolling på høyt nivå.

 

  

Tompengpung skrev (19 timer siden):

Veldig synd at politiet skal være såpass enkle.

De er jo for dumme til å ta folk som er ordentlige kriminelle, så da skal de tøffe seg mot vanlige folk. Er jo ikke vanskelig å møte opp på døren til hyggelige skatteytere som åpner døren når de ringer på. Fint å få fanget skikkelige folk før lunch slik så de rekker ned på kammeret igjen til wienerbrød og sur kaffe.

Seriøst? "Politiet er enkle", "Politiet er dumme". Er du 14 år?

Forøvrig har vi et meget bra politivesen her i landet som jeg har høy tillit til. Joda, ingen er perfekte og politi gjør feil som andre, men listen for å bli politi i norge ligger høyt med lange og gode utvelgelsesprosesser. Kremen av norsk ungdom. Som får god og omfattende utdanning.

Edited by Bartemannen
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Tompengpung skrev (På 6.12.2023 den 10.59):

Da har det mest utrolige skjedd. Politiet har vært på døren og inndratt alt jeg har av våpen.

 

Det som gjør saken ekstra "fiffig" er at politiet var ikke på døren for å føre tilsyn til våpenholdet mitt, ei heller noen mistanke om at jeg har gjort dumme ting med våpen i hende.

De var faktisk på besøk hos meg ved en feil (det sier vel alle som er skyldig, hehe). Politiet har i ettertid sagt at jeg ble nevnt i en annen straffesak der et familiemedlem av meg hadde gjort noe dumt. Som et ledd i denne etterforskningen så måtte de ransake hjemme hos meg. Under ransakelsen så fant de jo mine, lovlig ervervede våpen, men såklart oppbevart utenfor våpenskap (idioti fra min side).

 

Så de tok med seg rubbel og bit og dro ned på stasjonen med alt. Jeg tenkte at det vanket sikkert en smekk på lanken og en bot, men nå har jeg vært i kontakt med en etterforsker og de sier de kommer til å inndra alle våpen....

 

Så det at politiet var hos meg, ved en feil, på feil grunnlag og utførte en syltynn ransakelse fordi et familiemedlem av meg har vært dum.. Gjør nå at jeg står i fare for å miste all våpentillatelse. Skulle nesten ikke tro at det var sant. At noe slik kunne skje i Norge.

Det er jo nesten et overgrep.

 

Og før jeg får dømmende pekefinger så husk at jeg er akkurat som deg. En vanlig edruelig jeger uten rulleblad som har gjort alt etter boken. Tilfeldigvis nå midt i jaktsesongen så sto våpenskapet mitt ulåst når politiet kom på døren fordi noe et familiemedlem har gjort.

 

Hva skal man si til slikt? Hvordan kan jeg beskytte meg mot noe slikt? Hva i huleste helvete skal jeg gjøre nå?

Slike innlegg bør forbigåes i stillhet, i den grad forumet skal tillate slikt. Om historien har funnet sted, så mangler de vesentligste opplysninger. Bør forbigåes i stillhet... 

Link to comment
Share on other sites

 Vi er vel flere, men seriøst...

 

Uten å kjenne saken overhodet utenom det som står i denne tråden, så høres det ut som om saken står og faller på eksakt hva de fant, i hvilken tilstand, og hvor i huset, samt hva OP egentlig har fortalt til politiet.

 

Ikke på hva hen måtte finne på å skrive her inne.

 

Men jeg kan jo referere anonymisert til en helt annen men muligens sammenlignbar sak som jeg selv har personlig kjennskap til, da jeg var med på å ransake hos en helt annen person enn @Tompengpung en gang. Kjennelse om ransaking fra tingretten forelå, mistanken gjaldt et helt urelatert forhold som ikke hadde noe med våpen å gjøre.

Under hodeputa til vedkommende fant vi en pistol, med isatt fullt magasin. Lovlig registrert våpen og alt, men hvorfor lå den ikke i våpenskapet med de andre våpnene? Og hvorfor halvladd?

 

I avhør kom hen med en forklaring om at hen holdt på med å pusse pistolen da det ringte på døra, så da stakk hen den kjapt under hodeputa for å gjemme den slik at hen raskt kunne åpne. Og der sto vi.

 

Forklaringen ble ikke trodd, fordi det ikke lå framme noen pussesaker og fordi våpenet var halvladd. Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg pusser ikke våpen med patroner i magasinet. Ikke luktet det våpenolje der heller, og om jeg husker rett var den eneste våpenolja eller solventen vi fant noe god gammel Hoppes som en ikke akkurat behøver spesialtrent hund for å lukte dersom flaska har vært åpnet.

 

Hadde pistolen vært uten patroner og lagt midt på kjøkkenbordet sammen med pusseutstyr, så tenker jeg utfallet hadde blitt et helt annet.

 

Så hvordan var egentlig @Tompengpung sine våpen oppbevart, midlertidig eller ei, i det politiet kom på døra? Jeg aner ikke, det vet bare hen og den patruljen som ransaket.

 

Var omstendighetene slik at det er troverdig med "nettopp tatt ut av skapet" forklaring, eller var de det ikke? Hadde uvedkommende tilgang til våpnene, for eksempel et mindre pålitelig familiemedlem? Var alle våpnene i lovlig tilstand? Var noen av dem ladd? Om hen får tilbake våpen eller ikke kommer helt an på disse detaljene, som hen ikke deler med oss her. Da kan vi andre ikke gjøre annet enn å synse, eventuelt holde kjeft.

  • Like 13
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Som flere andre her synes jeg det mangler endel fra trådstarter, ligner veldig mye på andre tråder om samme tema.

Hva er det "dumme" familiemedlemmet har gjort? Hva er relasjonen til familiemedlemmet er det ektefelle, datter, sønn osv. 

 

Hvis det er nøyaktig så uskyldig som trådstarter sier så er det jo ganske oppsiktvekkende at politiet mener at det å finne våpen utenfor våpenskap, når våpeneier selv er hjemme er kriminelt. At noen overivrige betjenter kan finne på det er jo ikke umulig. Men når flere jurister rister på hodet og sier det er borkastet tid å prøve å få våpnene tilbake, ja da vet jeg ikke om jeg skal bli redd "systemet" eller mistro trådstarter.

 

Hvor jeg har mine våpen innefor husets fire vegger når jeg selv er hjemme kan da ikke være noe myndighetene kan legges seg i?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du selv har kontroll på våpnene, at ikke en sønn på skråplanet eller hans enda mer upålitelige kompiser får tak i dem for eksempel.

 

Hvis hagla står i yttergangen med døra ulåst, og du selv er i en helt annen del av huset, så er det neppe helt innafor selv om du er inne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo ikke helt hva man skal med våpenet utenfor våpenskapet, om man ikke skal bruke det til noe. Er en noe merkelig problemstilling. Har selv rifla utenfor våpenskapet, uten sluttstykke. Men det er pga reveåtet. Når jeg er hjemme er sluttstykket ute av rifla, og lagt skjult hvor jeg har enkel tilgang på det, og når jeg er borte låser jeg kun inn sluttstykket. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (8 minutter siden):

Jeg ser jo ikke helt hva man skal med våpenet utenfor våpenskapet,

Jeg har veldig ofte våpen til tørk foran varmepumpa. Men med sluttstykket i våpenskapet. Sålenge jeg er hjemme og våken ligger gjerne sluttstykket også der. Det har aldri falt meg inn at det skal være ulovlig.

@Vargen har gode poenger.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Vargen Det er selvfølglig nyanser når det gjelder oppbevaring når du er hjemme, jeg ser den.

 

@Olsenm Det finnes jo endel grunner til å oppbevare våpen utenefor våpenskapet, flere av de er nevnt lenger opp i tråden, tørking, pussing (da må det lukte Hoppes nr9 i huset 😉), tørrtrening , montering av opptikk, bildetaking til Finn annonse, avtrekksjustering, generell fikkling osv. 

Det å oppbevare kun sluttstykket i våpenskapet er jo en legitim oppbevaring, bruker dette selv da jeg ikke har plass til alt i skapet. Er veldig usikker på om alle betjenter ville tatt det for lovlig oppbevaring ved ett tilfeldig besøk. Har registrert at det er noe kunskapsmangel ute og går, men kanskje er jeg for dømmende her?

Link to comment
Share on other sites

@M67, @Brukernavn:, ordla meg kanskje utydelig. Må jo selvsagt være greit å ha våpen utenfor våpenskapet om det skal pusses, tørkes eller generelt gjøres noe med det. Men å ha våpen utenfor våpenskap, bare for å ha det utenfor, fordi det er lov når man er tilstede ser jeg ikke hensikten med. Om det så måtte være innenfor lovverket. 

Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: skrev (1 time siden):

Det å oppbevare kun sluttstykket i våpenskapet er jo en legitim oppbevaring, bruker dette selv da jeg ikke har plass til alt i skapet. Er veldig usikker på om alle betjenter ville tatt det for lovlig oppbevaring ved ett tilfeldig besøk. Har registrert at det er noe kunskapsmangel ute og går, men kanskje er jeg for dømmende her?

Jobber i etaten, og du er definitivt ikke for dømmende. Er ikke mange timene om dette på Politihøgskolen, men alle vet at "våpen skal i våpenskap". Ikke like mange vet at det holder med vital del.

 

Det sagt, det er ikke betjentene som beslutter inndragning. Det gjøres av jurist og saksbehandler med peiling på temaet, som gjerne er bra klar over de reglene. Og når flere advokater uavhengig av hverandre sier at situasjonen ser dårlig ut, da sier det sitt om sannsynligheten for at politiets handlemåte var innafor.

 

Jævlig kjipt for OP, men samtidig får jeg en veldig sterk følelse av at noen kritiske puslespillbrikker mangler. Beskrivelse som gis her høres ut som noe annet enn hva advokatene har fått høre, siden de er så tydelige.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Antakelse: måten våpnene ble funnet på tyder på at de har vært oppbevert utenfor våpenskapet over tid, kanskje også sammen med ammunisjon? Typ "ligger og slenger" sammen med annet rot.

Hvis det ikke kan sannsynliggjøres at trådstarter nettopp har vært på skytebanen eller var midt i en våpenpuss ser det sannsynligvis dårlig ut ja.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (15 timer siden):

@M67, @Brukernavn:, ordla meg kanskje utydelig. Må jo selvsagt være greit å ha våpen utenfor våpenskapet om det skal pusses, tørkes eller generelt gjøres noe med det. Men å ha våpen utenfor våpenskap, bare for å ha det utenfor, fordi det er lov når man er tilstede ser jeg ikke hensikten med. Om det så måtte være innenfor lovverket. 

Nåja, noen ganger tørrtrener man jo, da må de ut av skapet.
 

Og så er det noen våpen som er så fine at man bare tar de ut for å se og ta på de før man forsiktig låser de inn igjen…

Edited by Elgjaeger
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rapport fra Hedmark :

For en tid tilbake (10 år +) sto en mann og tørrtrente med salongrifla i stua.

Voksen mann med ansvarsfull jobb, ivrig jeger uten tidligere kontakt med politiet.

Det ringte på døra, mannen la salongrifla i sofaen og åpnet døra.

Utenfor sto 2 politifolk. Ærendet var overlevering av papirer som ikke hadde noe med våpen å gjøre.

Den ene politimannen fikk se salongrifla.

Resultat: 2 års inndragning av våpenkort pga uforsvarlig oppbevaring.

Våpen ble ikke beslaglagt, men måtte selges (ble overdratt til familiemedlem, og tilbakesolgt etter 2 år)

Link to comment
Share on other sites

Gordonfan skrev (3 timer siden):

Rapport fra Hedmark :

 

Jeg må bare ærlig innrømme at når jeg leser slikt, så tenker jeg at dette bare er tøv, eller at personen som sto og tørrtrente da politiet banket på døra ikke var helt....

 

Gordonfan skrev (3 timer siden):

uten tidligere kontakt med politiet.

 

Selvsagt er det fullstendig innafor å stå i egen bolig og tørrtrene med egne våpen. Og så legge fra seg våpenet for å åpne døra, når det banker på. Hvis dette er et brudd på våpenloven, så blir det helt klin umulig å være våpeneier.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gordonfan skrev (4 timer siden):

Rapport fra Hedmark :

For en tid tilbake (10 år +) sto en mann og tørrtrente med salongrifla i stua.

Voksen mann med ansvarsfull jobb, ivrig jeger uten tidligere kontakt med politiet.

Det ringte på døra, mannen la salongrifla i sofaen og åpnet døra.

Utenfor sto 2 politifolk. Ærendet var overlevering av papirer som ikke hadde noe med våpen å gjøre.

Den ene politimannen fikk se salongrifla.

Resultat: 2 års inndragning av våpenkort pga uforsvarlig oppbevaring.

Våpen ble ikke beslaglagt, men måtte selges (ble overdratt til familiemedlem, og tilbakesolgt etter 2 år)

Den rapporten finnes den,eller er det bare noe "noen" har hørt nevnt av en kompis.. ?

Link to comment
Share on other sites

Gordonfan skrev (4 timer siden):

Rapport fra Hedmark :

For en tid tilbake (10 år +) sto en mann og tørrtrente med salongrifla i stua.

Voksen mann med ansvarsfull jobb, ivrig jeger uten tidligere kontakt med politiet.

Det ringte på døra, mannen la salongrifla i sofaen og åpnet døra.

Utenfor sto 2 politifolk. Ærendet var overlevering av papirer som ikke hadde noe med våpen å gjøre.

Den ene politimannen fikk se salongrifla.

Resultat: 2 års inndragning av våpenkort pga uforsvarlig oppbevaring.

Våpen ble ikke beslaglagt, men måtte selges (ble overdratt til familiemedlem, og tilbakesolgt etter 2 år)


Jeg har rifla ute og tørrtrener ukentlig i stua (til kona sin store begeistring..).

Om det ringer på døra, så trenger jeg selvfølgelig ikke å låse inn rifla i våpenskapet før jeg åpner.

Har du en link til episoden, eller er det hørt via-via? 

Link to comment
Share on other sites

@m67, det kommer an på om vi har lovhjemmel til og behov for å ta oss inn eller ikke.

 

Hvis politiet spør "kan vi få komme inn", så kan du si nei. Merk at vi ikke kan ransake hos en mistenkt på bare samtykke fra vedkommende; "Kan jeg se i kjelleren din om du har noe ulovlig" er ikke gyldig uansett om du svarer ja.

 

Hvis politiet derimot sier "vi har en beslutning om ransaking her", så oppnår du ingen ting ved å nekte. Som hovedregel skal det være en skriftlig beslutning om ransaking fra tingretten, men når ting haster slik de ofte gjør kan det i stedet være en skriftlig eller til og med muntlig beslutning fra påtalemyndigheten.

 

Sier patruljen at de har en muntlig beslutning så vinner du ingen ting på å forsøke å nekte adgang eller kverulere om at du vil ha den skriftlig, men du har anledning til å ettergå senere hvorvidt beslutningen faktisk var gitt. Der finnes også noen unntak der det ikke er tid til å spørre påtale, men da snakker vi bråhast type "mannen med blodig øks ble nettopp sett løpende inn denne døra".

 

I praksis sier mange nei til å slippe inn politiet i ymse ærend, og det er helt i orden. Vi er relativt ofte på døra til "gamle kjenninger" for å forkynne ulike dokumenter, når de ikke svarer på innkalling til rettsoppmøte for eksempel. Da er det flere som velger å stå ute på trappa i femten kuldegrader mens vi fyller ut papirene til dem, i stedet for å slippe oss inn i gangen. Helt greit, det er en rettighet de har. Hvis de heller vil at naboen skal kunne høre opplesning av en tiltale enn å slippe oss inn i "skjul og dekning" for en mer diskret fremgangsmåte, så er det deres valg. Sannsynligvis har de da noe å skjule, men det å stå på rettighetene sine gir ikke skjellig grunn til mistanke.

 

Tilsvarende hender det jo at vi blir sendt ut for å inndra våpen fra folk som på ulikt vis ikke anses skikket til å ha dem lenger, nesten alle slike oppdrag løses ved at vedkommende leder oss fram til våpenskapet uten at vi ser oss rundt i hele huset. Så det å slippe noen inn betyr ikke det samme som å la dem romstere rundt over alt i andre rom eller steder som er irrelevante for oppdraget. Hvis alle våpnene er i et skap i kjelleren og mitt oppdrag er å hente disse, så tar jeg meg ikke inn på kjøkkenet eller soverommet. 

 

Så er der noen settinger der vi ikke er på ransaking egentlig, men må ta oss inn på privat eiendom for å stanse pågående lovbrudd for eksempel. Hvis vi har grunn til å tro at noen nettopp har banket kona eller ungene sine, så er det ikke sånn at vedkommende kan nekte oss adgang inn for å snakke med partene eller dokumentere eventuelle spor og bevis på åstedet. Så hva som gjelder varierer etter situasjonen, i noen settinger kan du nekte oss adgang mens i andre resulterer det ikke i annet enn ødelagt dør.

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Til dere som er Politi. @Vargen, @JacArcher : har det noe for seg i det hele tatt å prøve å nekte dere adgang? Jeg klarer ikke å tro det.

 

Hvis politiet, med støtte fra en politijurist, har bestemt seg for å sjekke ut hva som skjer bak dørene i hjemmet ditt, så er det selvsagt ikke bare å si "nei takk", og så lukke døra og fortsette å se Nytt på Nytt som om ingenting har skjedd.

 

Men hvis det, når politiet kommer inn, viser seg at du bruker Bård Tufte Johansen som "treningsblink" med Glock'en hver gang han dukker opp på TV-skjermen, så er dette selvsagt HELT lovlig. Forutsatt at du til enhver tid har kontroll på pistolen, hvis det er andre til stede i boligen (ingen ammunisjon tilgjengelig, pistolen til enhver tid synlig for deg osv.). Man kan selvsagt være uheldig med tjenestepersonene (er det egentlig lovlig å si tjenestemennene lenger?) som dukket opp, men slike misforståelser vil alltid løse seg i ettertid, tenker jeg. 

 

@Vargen kom meg litt i forkjøpet...

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (8 timer siden):

Og så er det noen våpen som er så fine at man bare tar de ut for å se og ta på de før man forsiktig låser de inn igjen…

Må være en av de mest legitime grunner til å ha et våpen ute av skapet så lenge man selv befinner seg i boligen. De skal kjæles med, masseres, og oljes ;)

 

Mange av oss hadde ikke vært her inne uten den fetisjen :oops:

  • Like 6
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (5 timer siden):

 

Saken var omtalt i media, bla Jakt&Fiske.

Merkelig sak, den mannen som er omtalt kunne like gjerne vært meg.. Men hvis kilden bare kommer fra media, så er det vel ikke sikkert at alle fakta har kommet på bordet og er rett gjengitt..

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (Akkurat nå):

Men hvis kilden bare kommer fra media, så er det vel ikke sikkert at alle fakta har kommet på bordet og er rett gjengitt..

I alle saker jeg har sett i media, der jeg kjenner sakens fakta - så har alt, eller mesteparten vært feil. Essensen er som regel "i nærheten", men detaljer er både utelatt, snudd rundt, eller utelatt. Konsekvnet.

Vi hadde jo nettopp en sak, om en "Bamsegutt", hadde vi ikke 

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde innbrudd for mer enn 20 år siden, anmeldte jeg det samme dag og ufattelig nok kom politiet på døren for å etterforske. 2 stk. Jeg hadde alle våpnene inne i skapet selvfølgelig og til tross for at han/de som hadde vært inne hadde brukt en del energi på å få det opp, hadde de ikke klart det. Politiet var nede i kjelleren, kikket på den knuste døren og rot og skader ellers, men spurte meg ikke en gang om å låse opp skapet for dem. Oppå skapet lå ei pølse med 7,26 nato jeg hadde tusket til meg. Jeg kikket på pølsen, litt nervøst, de kikket på pølsen, men ikke ett ord ble sagt om den.  Jeg fikk kopi av rapport noen dager etter, ingen pølse nevnt. De er ikke alle ute for å ta oss for forglemmelser. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, for den yngre garde, så kom 7,62 nato i en avlang grønn plastpølse med håndtak i begge ender. Denne pølsen inneholdt da 10 pakker a 20 stk. patroner, og jeg lot aldri en mulighet gå fra meg for å hamstre hvis en pølse skulle slumpe til å være tilgjengelig. Jeg har fått slengt etter meg noen ganger på banen at all 7,62 ammo med farget hette i sivilt eie er tyvegods. Men jeg klarer ikke å være helt enig i det. Disse patronene ble gitt i generøse mengder til reserveoffiserer, slik at de kunne trene med dem. At noen av disse offiserene solgte noen for å tjene en krone er ikke det samme som tyveri. De ble skutt opp på trening, så slik sett ble de brukt til det var beregnet til...

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Robinson said:

At noen av disse offiserene solgte noen for å tjene en krone er ikke det samme som tyveri. At noen av disse offiserene solgte noen for å tjene en krone er ikke det samme som tyveri.

Men kanskje heleri? Mon tro om meningen var at ammoen skulle brukes til militær trening der og da, og ikke til privat videresalg? 🫡

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Militær ammunisjon er klassifisert som AVA materiell; Attraktive gjenstander, våpen og ammunisjon.

 

Det er totalt forbudt å ha i sivil eie, med mindre man kan dokumentere at man har fått det tjenestevei for å drive egentrening ifm militære skytekonkurranser.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Hva med de som kjøpte norsk NATO ammo på jaktbutikken? Har vi da kjøpt tyvegodis?

Nei ikke nødvendig vis.
Før i tiden var det faktisk lovlig å bytte ammunisjon med den lokale våpenbutikken dersom ikke 
Forsvaret ikke greide å levere riktig ammo tidsnok.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (26 minutter siden):

Militær ammunisjon er klassifisert som AVA materiell; Attraktive gjenstander, våpen og ammunisjon.

 

Det er totalt forbudt å ha i sivil eie, med mindre man kan dokumentere at man har fått det tjenestevei for å drive egentrening ifm militære skytekonkurranser.

AVA et er relativn nytt konsept.
I tidligere tider kunne personell med forskjellige tillknyttninger til Forsvare kjøpe et antall patroner pr. år.
7;62x51 var en av de ammotypene man kunne kjøpe sammen med alt fra .22 via 11.25 til 300winmag.
Flere av de kalibere man kunne kjøpe var ikke på programmet på militære skytekonkuranser.
Mange som hadde denne muligheten makset antallet hvert år da prisene var serdeles gunstige, resultatet er at enkelte sitter med vellfyllte lagere fremdeles i dag.
Husker med glede Rws r-50 til 11øre pr. stk.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (54 minutter siden):

Pølsene med båndet MG ammo hadde annerledes håndtak mener jeg, men de med 20-pakninger til AG3 har i ene enden ja.

Har sett MG "pølser" med håndtak på kortsiden og noen med håndtak på langsiden men aldig med 2 håndtak.

 

Link to comment
Share on other sites

Tidligere kunne aktive skyttere som var ansatt i forsvaret søke om å få ammo. Mener man kunne få 500 skudd pr år om man kunne dokumentere at man var aktiv skytter. Ordningen forsvant rundt 2005, kanskje noen år senere.

Så man kunne helt lovlig erverve og bruke 7.62 fra grønne pølser på lokal skytebane i et sivilt våpen. Trengte ikke å være offiser heller, ordningen gjaldt for sivilt ansatte også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når en tenker på mengden med NM60 som fløt rundt for egentlig kort tid siden og dagens situasjon hvor forsvaret ikke har ammunisjon for mer enn noen dagers kamp..

 

Når jeg kjøpte min første jaktrifle som 16åring og ble spurt av en kar på banen om hvorfor jeg skjøt så lite/få skudd måtte jeg bare svare at patroner er dyrt. Jeg dro derifra med 3 slike pølser..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som menig i slutten av -80 tallet fikk jeg utdelt endel ammo i 9mm, .45ACP og NM60 av Adm off da jeg var aktiv rifle og pistolskytter. Det var bare å hente ammo i depoet og skrive ned det jeg tok. Good times! Klarte å røske med meg noen pakker av beredskapsammoen da fikk jeg en tlf om å bytte til annen ammo- men ellers så gikk alt fint!

 

Har også sett mye NM60 til salgs hos noen store våpenforretninger opp igjennom åra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...