Jump to content

Inndratt våpen - alle tilfeldigheters mor.


Tompengpung

Recommended Posts

Da har det mest utrolige skjedd. Politiet har vært på døren og inndratt alt jeg har av våpen.

 

Det som gjør saken ekstra "fiffig" er at politiet var ikke på døren for å føre tilsyn til våpenholdet mitt, ei heller noen mistanke om at jeg har gjort dumme ting med våpen i hende.

De var faktisk på besøk hos meg ved en feil (det sier vel alle som er skyldig, hehe). Politiet har i ettertid sagt at jeg ble nevnt i en annen straffesak der et familiemedlem av meg hadde gjort noe dumt. Som et ledd i denne etterforskningen så måtte de ransake hjemme hos meg. Under ransakelsen så fant de jo mine, lovlig ervervede våpen, men såklart oppbevart utenfor våpenskap (idioti fra min side).

 

Så de tok med seg rubbel og bit og dro ned på stasjonen med alt. Jeg tenkte at det vanket sikkert en smekk på lanken og en bot, men nå har jeg vært i kontakt med en etterforsker og de sier de kommer til å inndra alle våpen....

 

Så det at politiet var hos meg, ved en feil, på feil grunnlag og utførte en syltynn ransakelse fordi et familiemedlem av meg har vært dum.. Gjør nå at jeg står i fare for å miste all våpentillatelse. Skulle nesten ikke tro at det var sant. At noe slik kunne skje i Norge.

Det er jo nesten et overgrep.

 

Og før jeg får dømmende pekefinger så husk at jeg er akkurat som deg. En vanlig edruelig jeger uten rulleblad som har gjort alt etter boken. Tilfeldigvis nå midt i jaktsesongen så sto våpenskapet mitt ulåst når politiet kom på døren fordi noe et familiemedlem har gjort.

 

Hva skal man si til slikt? Hvordan kan jeg beskytte meg mot noe slikt? Hva i huleste helvete skal jeg gjøre nå?

Link to comment
Share on other sites

Her må man vel nesten bare ta litt selvkritikk, om våpen var oppbevart utenfor våpenskap og våpenskap ulåst. Da har de det vel på sin rett å dra inn våpen på grunnlag av uriktig oppbevaring av skytevåpen. Den er nok litt kinkig å komme utav, med mindre du har en veldig god grunn til at våpen lå utenfor våpenskap (midt i våpenpuss når de ringte på?). Av nyskjerrighet, snakker vi flere våpen liggende rundt utenfor våpenskap? Med sluttstykker i?

Link to comment
Share on other sites

Tompengpung skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ihvertfall at i USA så har de noe som heter fruit of the poisonous tree, som sier at bevis som er innhentet på slikt grunnlag som dette her ikke kan brukes som bevis.. De var jo ikke hos meg for å sjekke våpenskap eller mitt våpenhold.

 

Glem det, dette er ikke USA.

 

Ring advokat. Nå.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En av-og-til jaktkamerat av meg kom i en lignende situasjon. Politiet brøt seg inn i huset hans, de skulle ransake et hus i nabolaget (en lokal narko.langer?), det er jo ikke så enkelt å lese 20 cm høye tall, må vite! Broren til vedkommende hadde vært innom, og levert tilbake et våpen, og i den forbindelsen lå nøkkelen til våpenskapet oppå skapet.

 

Han fikk visst tilbake våpena, etter mye om og men, og god innsats fra advokat /-er. Du kan få navnet hans på PM.

 

Hva med politifolka, som ikke klarte å lese et gatenummer-tall, og dermed gjorde innbrudd hos en sakesløs person? Vel, det har jeg nettopp kommentert i en annen tråd i dette underforumet:

 

https://www.kammeret.no/topic/99398-jegere-anmeldt-for-brudd-på-våpenloven/?do=findComment&comment=1429627

 

Link to comment
Share on other sites

Er nok greit få fatt i en advokat. 

 

Det er en del variabler her som vil ha litt å si vil jeg tro. Hvor mange våpen var i våpenskapet, og hvor mange var utenfor. Og hvordan var de som evt. var utenfor plassert. 

 

Jeg har rifler liggende f.eks. på stua til tørk etter jakt, når jeg selv er hjemme. Eller liggende fremme til våpenpuss, justering, montering av noe eller lignende. Det må jo være innafor. Men om du har ei rifle liggende i f.eks. futteral eller løs med ei avis fra forrige uke over å litt annet rart, så det er tydelig at den har ligget sånn ei stund kan det jo være værre å komme seg ut av. 

 

Uansett så er nok advokat tingen.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ring en god og dyr advokat med en gang.

Glem det du har sett på amerikanske tv-serier med bruk av ulovlig innhentede bevis, da i Norge er det noe som heter "fri bevisførsel" og dvs at politiet kan i utgangspunktet bruke alle slags bevis mot deg uavhengig av hvordan de innhentet dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tompengpung skrev (1 time siden):

Er våpenskapet åpent så er jo per deff alle våpen utenfor, med sluttstykke i. Så ja. 7 våpen og halleluja.

 

Men jeg var jo hjemme.

Jeg leser det slik at du hadde alle dine 7 våpen inne i våpenskapet, men ikke hadde låst.

Var skapdøra lukket? Hvor var nøkkelen?

Link to comment
Share on other sites

Det er et hav av gode grunner til at et våpenskap kan være åpent når man er hjemme. Om det skulle være et totalforbud på åpent våpenskap så kunne ingen drive med verken skyting eller lading. Man kan ikke dømmes for det sånn helt uten videre bare fordi det kommer uanmeldt politi på døra. Det er noe mere som ikke fortelles her, som i alle tråder hvor dette er et tema?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye du kan gjøre nå, og burde hele tiden fulgt de sentrale bestemmelser i våpenloven.

 

Det blir forelegg på 10k, eller dersom beløpet ikke betales 20 dagers fengsel, i tillegg med inndragelse på de våpen som var utenfor skapet etter straffelovens paragraf 69 med paragraf 75.1 ledd, og de våpen som var forsvarlig oppbevart etter straffelovens paragraf 70 forebyggende inndragning pga. den ulovlige oppbevaringen da du ikke tilregnes som skikket til å inneha registreringspliktige våpen.

 
Å anke og bruke mye ressurser til advokat på dette vil være bortkastet.

 

Da de etter den nye våpenloven har avskaffet 5 års karantenetid på sånt, så vet jeg ikke når tid du igjen regnes som skikket.

 

Vet om en jaktkompis som fikk besøk.

Edited by Trugetur
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mye du kan gjøre nå, og burde hele tiden fulgt de sentrale bestemmelser i våpenloven.

 

Det blir forelegg på 10k, eller dersom beløpet ikke betales 20 dagers fengsel, i tillegg med inndragelse på de våpen som var utenfor skapet etter straffelovens paragraf 75.1 ledd, og de våpen som var forsvarlig oppbevart etter straffelovens paragraf 70 etter forebyggende inndragning pga. den ulovlige oppbevaringen da du ikke tilregnes som skikket til å inneha registreringspliktige våpen.

 
Å anke og bruke mye ressurser til advokat på dette vil være bortkastet.

 

Da de etter den nye våpenloven har avskaffet 5 års karantenetid på sånt, så vet jeg ikke når tid du igjen regnes som skikket.

 

Vet om en jaktkompis som fikk besøk.

 

Tror du har helt rett. Løpet er nok kjørt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 minutter siden):

D'ække straff, det er forvaltningsvedtak.

Forvaltningsvedtak skal også ha en begrunnelse. Normalt må det ligge et straffbart forhold bak når våpen skal inndras eller våpenkort tilbakekalles.

 

Normalt har vi sett at våpenkort kan tilbakekalles for forseelser som å ikke ha våpnene i våpenskap, men å glemme å låse det har folk sluppet unna med. Enkelte har fått bot, men ingen tilbakekalling eller inndraging. Manglende innlåsing av ammunisjon er også "typisk" straffet med bot, uten noe mer. 3-6-8000 er tall jeg vet har vært brukt...

Inndragning av våpen er noe annet, og da må man stort sett ha brutt loven noe grundigere, eller brukt våpnene til noe annet straffbart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tompengpung skrev (5 timer siden):

.....Politiet har i ettertid sagt at jeg ble nevnt i en annen straffesak der et familiemedlem av meg hadde gjort noe dumt. Som et ledd i denne etterforskningen så måtte de ransake hjemme hos meg. Under ransakelsen så fant de jo mine, lovlig ervervede våpen, men såklart oppbevart utenfor våpenskap (idioti fra min side).

 

Så de tok med seg rubbel og bit og dro ned på stasjonen med alt.....

Tompengpung skrev (1 time siden):

Telefon til politiet ble tatt rundt lunchtider. De svarte kort og greit "De likte ikke hvordan jeg oppbevarte våpna. De kommer til å legge be om inndragelse av våpen".

Nå har jeg fulgt med hele tråden i dag (er forkjølt og holder meg inne). Hvis det er riktig at flere våpen ble permanent oppbevart utenfor våpenskapet (min uthevelse i sitatene) har du en dårlig sak. Er det derimot slik at ett eller flere våpen var midlertidig ute av skapet av en eller annen plausibel grunn (puss, stell, annet vedlikehold) bør du som flere har rådet deg til konsultere en oppegående advokat.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Normalt må det ligge [...]

Normalt har vi sett [...]

Enkelte har fått [...]

"typisk" [...]

vet har vært brukt...[...]

 

Hvis jeg husker riktig fra forarbeidene til knivparagrafen var Stortinget så samstemt i at forbudet åpenbart ikke var ment å gjelde sveitserkniver og tilsvarende at de anså det som unødvendig å spesifisere det nærmere i straffeloven. Så spoler man noen år frem og høyesterettsdommer Magnus Matningsdal mener det er like innlysende at de eneste knivene som ikke er "egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse" (og dermed unntatt) er "sløve lekekniver". Høyesterettsdommeren mener altså i fullt alvor at han kan se bort fra forarbeidene, bare fordi 25 år har gått og volden i byen har blitt enda råere.

 

Jeg er altså ikke i tvil om at du har rett, men jeg er samtidig ikke sikker på at ikke TS også kan ha det. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sølvrev said:

Hvis det er riktig at flere våpen ble permanent oppbevart utenfor våpenskapet (min uthevelse i sitatene) har du en dårlig sak. Er det derimot slik at ett eller flere våpen var midlertidig ute av skapet av en eller annen plausibel grunn (puss, stell, annet vedlikehold) bør du som flere har rådet deg til konsultere en oppegående advokat

Skulle tro at dette er litt "alfa omega" ift. om man har en god/dårlig sak ja.. 

Link to comment
Share on other sites

Er alltid vanskelig å sitte i saksa og samtidig hevde at jeg er en fin fyr. Er jo sannsynlighetsovervekt at jeg er en "luring" siden jeg klarer å få politiet på døren uanmeldt. Men nå har det seg slik da at jeg ble rett og slett besøkt på et forferdelig dårlig tidspunkt. Faktisk et så dårlig tidspunkt som overhodet mulig. Dette kombinert med at dette var et "hail mary" besøk av politiet gjør jo at de smiler fra øre til øre.

 

Dagen i dag har gått til å summe seg og samle litt tråder. Min kone er advokat (dessverre ikke strafferett) og har et bredt nettverk. I dag har hun samlet litt tjenester og trukket i litt tråder, hvor jeg har fått en "finger i været" av flere meget dyktige advokater. Alle sier at dette ser veldig dårlig ut. Såpass dårlig at noe advokathjelp er fånyttes og at inndragelse er nesten garantert.

 

Det alle derimot sier er at dette er noe av det verste overtrampet når det kommer til pågripelse og ransakelse de har hørt om. Det er så syltynt. Så mager trøst er at jeg kommer til å flekse mine økonomiske muskler og forfølge dette overgrepet juridisk.. men det skaffer meg nok ikke våpentillatelsen tilbake.

 

Jeg går fort videre i livet og det har sunket inn nå at jeg blir våpenløs, så da er det nytt emne og nytt spørsmål: Hvordan i alle dager får jeg jaktet nå? :D 

Og er det noen her som vet hvor lenge jeg må vente før jeg kan forsøke meg på en ny våpensøknad?

Og er de noen som vet hva som skjer med våpna mine? Går ut fra jeg får mulighet til å selge de?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tompengpung skrev (39 minutter siden):

Så mager trøst er at jeg kommer til å flekse mine økonomiske muskler og forfølge dette overgrepet juridisk...

 

 

 

 

 

Er det brukernavnet eller setningen som er sarkastisk?😅 Jeg ønsker deg ihvertfall lykke til, håper det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, VDH said:

Si meg, hvordan var våpnene oppbevart da polisen bikket innom?

Vil tro de må ha vært lagret på en slik måte at det var tydelig det ikke var mulig å bortforklare med "pussedag" om advokater sier han er fucked. Type hengende på vegg, inni klesskap og nattbordskuffer eller annet tegn på mer permanent lagring utenfor skap🤔 eller våpen stående med skudd i magasin og/eller kammer.. Just guessing 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (40 minutter siden):

Det er påtagelig at konkrete og avklarende spørsmål ikke blir besvart eller kommentert....

Hei, Sølvrev. 

Saken skjedde på mandag og er fortsatt under etterforskning av politiet. Dette er mye av grunnen til at jeg holder tilbake detaljer om hendelsen. Politiet er dum, men ikke så dum at de ikke kan sveipe innom kammeret sin seksjon for lover og regler. Velger derfor å si minst mulig akkurat nå.

Skjønner jo da at det blir vanskelig for folk her inne å gjøre seg opp en mening og komme med gode råd når jeg holder tilbake informasjon. 

 

Jeg er jo hverken flau eller ønsker å tilbakeholde informasjon for lesernes fornøyelse her på forumet. Utfyllende historie kommer når saken er endelog rammet. Men akkurat nå ser jeg ikke at saken min blir noe styrket om jeg legger ut i det lange og brede på et internettforum.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig synd at politiet skal være såpass enkle.

De er jo for dumme til å ta folk som er ordentlige kriminelle, så da skal de tøffe seg mot vanlige folk. Er jo ikke vanskelig å møte opp på døren til hyggelige skatteytere som åpner døren når de ringer på. Fint å få fanget skikkelige folk før lunch slik så de rekker ned på kammeret igjen til wienerbrød og sur kaffe.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Samme hensikt som de som legger ut melding på facebooksider der de klager på strømprisen.

 

Det er jo et diskusjonsforum der jeg laget en tråd for å få igang en diskusjon rundt emnet. Høre hva andre har opplevd og tidligere erfaringer med lignende saker.

 

At jeg ikke ønsker å gi deg adressen og fg-nummeret mitt får du nesten tåle.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (29 minutter siden):

Om de ikke har løyve til å ransake så slipper de ikke inn.

 

Såfremt trådstarter har våpenløyve så har man plikt til å slippe de inn, paragraf 30, siste avsnitt:

 

For å gjennomføre kontroll med om krava for oppbevaring etter § 19 andre ledd er oppfylte, kan politiet krevje tilgang til innehavar sin private bustad i samsvar med dei vilkåra som er fastsette i medhald av § 41nr. 28.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (20 minutter siden):

Såfremt trådstarter har våpenløyve så har man plikt til å slippe de inn

Bare hvis de varsler først: 

 

§ 11-6.Kontroll med oppbevaring i privat bustad

Politiet må sende førehandsvarsel før dei kan føre kontroll med oppbevaring av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon i privat bustad. Førehandsvarselet må vere motteke av vedkomande løyvehavar minst 48 timar før kontrollen kan finne stad.

Politiet sin kontroll av oppbevaring i privat bustad skal berre skje på det eller dei stadar som løyvehavar syner fram som oppbevaringsstad for skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon. Manglar det skytevåpen eller våpendelar på oppbevaringsstaden i høve til det som er registrert hos løyvehavar, skal vedkomande opplyse om kvar gjenstandane er, og gjevast ein kort frist til å syne fram dei aktuelle skytevåpen eller våpendelar for kontroll.

🔗Del paragraf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...