Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

F

Forleng kammeret en cm eller to gjerne med en borr som er hakket større en kammeret egentlig skal være å lakke opp skjønnheten i en vakker farge. Vil fortsatt funke like godt som enkelte i skyttermiljøet hevder 22 halv auto gjør originalt å du kan sove godt om natta uten å være redd for at den forsvinner ut av politiets lager å blir brukt til ugang 😛

Link to comment
Share on other sites

Nei, trur ikkje det er så mange.

Det eksisterer heller ikkje eit velsmurt mottaksapparat for å seie det slik…

Min grunn til å kaste inn håndkle er fordi skapet er fullt og plass må lages for ny Sako Quad som er kjøpt. tør ikkje vente, antar 22LR i butikkhyllene blir like vanlig som hønsetenner. 

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (3 timer siden):

Pass på at dere ikke ødelegger våpnene så mye at politiet setter seg på bakbeina mht erstatning, bare.

 

Ekstremt bra initiativ, har ledd så jeg har grått over "rosa krigsvåpen" her.

Hvorfor skal de sette seg på bakbena? Til syvende og sist er det jo bare "sinnsykt farlige" rifler med et synlig serienummer som skal rett i kverna etter deres ønsker slik at Norge og verden blir ett trygt sted å leve...

Åssen riflene ser ut kan da spille særdeles liten rolle sålenge man kan lese serienummeret....?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvordan de håndterer den destruksjonspanten overhodet. 

 

Men hvis politiet har noe rom for skjønn, og du kommer inn med en synlig griseherpa rifle? Med bøyd pipe og vinkelsliperspor gjennom låskassa, som åpenbart aldri kommer til å kunne avfyre et eneste skudd igjen, malt i griserosa med pålimte griseører og griseøyne og med tagga "All cops are bastards" på stokken? 

 

Kanskje de sparer seg for de 4000 kronene? Rifla di er jo uskadeliggjort allerede. 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 minutter siden):

Jeg aner ikke hvordan de håndterer den destruksjonspanten overhodet. 

 

Men hvis politiet har noe rom for skjønn, og du kommer inn med en synlig griseherpa rifle? Med bøyd pipe og vinkelsliperspor gjennom låskassa, som åpenbart aldri kommer til å kunne avfyre et eneste skudd igjen, malt i griserosa med pålimte griseører og griseøyne og med tagga "All cops are bastards" på stokken? 

 

Kanskje de sparer seg for de 4000 kronene? Rifla di er jo uskadeliggjort allerede. 


...

Jeg tviler på at den oppfyller kravene til plombering.

Link to comment
Share on other sites

Det tror ikke jeg heller, men hvis du allerede har ødelagt den - hvorfor skal de gi deg penger, og ikke bare le seg skakke og si at "amnestisøppelbøtta er den veien"?

 

Hvis ikke de må, altså. Jeg aner ikke hvordan de tenker eller hvilke føringer de har fått, men noen oppi en av trådene her ymtet frempå noe om "krav om originaltilstand". 

 

Jeg hadde malt den rosa og latt det være med det. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (21 timer siden):

Jeg aner ikke hvordan de håndterer den destruksjonspanten overhodet. 

 

Men hvis politiet har noe rom for skjønn, og du kommer inn med en synlig griseherpa rifle? Med bøyd pipe og vinkelsliperspor gjennom låskassa, som åpenbart aldri kommer til å kunne avfyre et eneste skudd igjen, malt i griserosa med pålimte griseører og griseøyne og med tagga "All cops are bastards" på stokken? 

 

Kanskje de sparer seg for de 4000 kronene? Rifla di er jo uskadeliggjort allerede. 

Jeg for min del har ingenting imot politet, de har egentlig en jævlig jobb vi skal være glad noen ønsker å utføre..

Ja, det finnes råtne epler i den kurven også, som i alle andre bransjer!...

 

Jeg kommer aldri til å skrive slagord om at noen som helst er bastarder på riflene mine!...

Men hvis ikke logikken/fornuften seirer i denne saken så er det ingen tvil om at rifla mi er lakkert rosa når den evnt må leveres!

Og jeg skal faktisk gå på eBay nå og bestille Hello Kitty klistremerker jeg kan putte på børsa også...

 

Screenshot_2023-01-22-19-31-58-954.jpeg

Edited by K.Olsen
Hello Kitty klistremerker bestilt... Håper jeg aldri får bruk for dem!...
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (16 minutter siden):

En sånn forsiktig norsk protest altså?

 

Bare det at folk vurderer å levere for å få 4000 sølvpenger er grunn til å se mørkt på tiden framover

Kunne ikke vært mere enig! 

Skulle egentlig bare gi deg "tommel opp" her, men jeg har visst brukt dem opp igjen....

Link to comment
Share on other sites

For de som måtte lure så fikk jeg i dag svar fra Oslo PD, 13 dager etter at jeg svarte på svaret de først sendte meg.

For de som ikke henger med, så spurte jeg Oslo PD konkret om overgangsreglene, hvorpå jeg fikk i første mail et svar som ikke hadde noe å gjøre med overgangsreglene i det hele tatt og ikke ga i nærheten av noe svar på det jeg faktisk lurte på.

 

Jeg svarte så noe sånt som "At det var jo ikke dette jeg lurte på. Jeg lurer på hva våpenkontoret i Oslo har å si om overgangsreglene." Og henviste nok en gang til aktuelle paragrafer. Så gikk det nesten to uker uten svar, før jeg endelig fikk en mail i dag. Denne gangen fra en annen konstabel, ikke forrige konstabel som titulerte seg som "Operativ Forvaltnings Spesialist" (til tross for flere skrivefeil i sin egen stillingstittel, så hadde jeg store forventninger til svaret).

 

Svaret i dag var som følger:

 

Nytt regelverk, våpenloven, våpenforskriften og rundskriv sier at det fra juni 2024 blir forbudt å eie nevnte våpen, Ruger 10/22 godkjent til jakt fra tidligere. Det er ordnet med en panteordning, tildelte midler til pant er dog veldig underdimensjonert i forhold til antallet våpen ute i privat eie. Panten som dekkes er på 4000,- som det søkes om ved innlevering av halvautomatiske rifler som blir forbudt. Dette da våpenet ikke lenger fyller vilkårene etter våpenforskriftens § 14-1

 

Noen halvautomatiske rifler vil likevel kunne være lovlige dersom de er omsøkt og blir benyttet til program for minirifler innenfor DSSN skyting.

 

Dette svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt og det er fortsatt ingen som svarer direkte og konkret på HVORFOR Ruger 10/22 ikke oppfyller villkårene til overgangsreglene når det hverken er et våpen utviklet for politi/forsvar eller produsert for helautomatisk ild. Jeg poengterte i svaret mitt at det står jo svart på hvitt i forskriften at det gis unntak! Hva er det som gjør at Ruger 10/22 ikke kan beholdes etter overgangsreglene når det er et sivilt jaktvåpen?

 

Jeg fikk da svar:

 

Hei igjen

 

Jeg kan ikke gjøre annet enn å henvise til det vi har fått knyttet til nytt regelverk. Evt synspunkter du måtte ha til regelverket anbefaler jeg at du sender til POD.

 

Les gjennom våpenforskriftens § 14-1 nr 3 jf våpenloven § 5 nr 5 – det er der slike våpen faller inn. Videre har POD kommet med en liste som sier at Ruger 10/22 ikke fyller vilkårene etter 14-1 og derfor ikke er tillatt i privat eie.

 

Politidirektoratet, Postboks 2090 Vika, 0125 Oslo

 

Mvh

 

Våpenforskriften som han selv henviser til, § 14-1 nr 3: 

Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova § 10, § 12 eller § 13, jf. våpenlova § 43.

 

Nok en gang, totalt irrelevant da våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 referer til halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet.

 

Så da sitter man egentlig igjen med våpenloven § 5 nr 5 som det henvises til:

Andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

 

Konklusjonen er vel da at en Ruger 10/22 i kaliber 22LR i trestokk og uten overtre har særskilte farlige egenskaper! En Browning Bar i .308 med 10-skudds magasin har altså ingen særskilte farlige egenskaper.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de mener de kan ta Ruger 10/22, når det bare er våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 det refereres til som forbudt egenskap for å beholde rifla videre. Det står ingenting om punkt nr. 5. 

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

For min 10/22 hvis/når den må leveres inn for destruksjon, er det enkleste å ta batteridrillen og bore ut gjengene for de to umbrakoskruene som holder løpet på plass.Det er aluminium, så det er ikke noen utfordring.  Og ta en klatt hurtiglim på løpet slik at det ikke skrangler løst inne i kolben når jeg kommer med den. Ingen andre skal ha glede av den hvis ikke jeg kan ha det.

Link to comment
Share on other sites

Folk burde avvente litt med å levere inn og ikke stresse.. Hva om det blir endringer igjen?

Her er forresten mitt "livsfarlige" 10/22 "stridsvåpen" som kanskje må males opp til plast og stålpartikler.. 😂

20230124_184924.jpg

Edited by M&P79
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (2 timer siden):

For de som måtte lure så fikk jeg i dag svar fra Oslo PD, 13 dager etter at jeg svarte på svaret de først sendte meg.

For de som ikke henger med, så spurte jeg Oslo PD konkret om overgangsreglene, hvorpå jeg fikk i første mail et svar som ikke hadde noe å gjøre med overgangsreglene i det hele tatt og ikke ga i nærheten av noe svar på det jeg faktisk lurte på.

 

Jeg svarte så noe sånt som "At det var jo ikke dette jeg lurte på. Jeg lurer på hva våpenkontoret i Oslo har å si om overgangsreglene." Og henviste nok en gang til aktuelle paragrafer. Så gikk det nesten to uker uten svar, før jeg endelig fikk en mail i dag. Denne gangen fra en annen konstabel, ikke forrige konstabel som titulerte seg som "Operativ Forvaltnings Spesialist" (til tross for flere skrivefeil i sin egen stillingstittel, så hadde jeg store forventninger til svaret).

 

Svaret i dag var som følger:

 

Nytt regelverk, våpenloven, våpenforskriften og rundskriv sier at det fra juni 2024 blir forbudt å eie nevnte våpen, Ruger 10/22 godkjent til jakt fra tidligere. Det er ordnet med en panteordning, tildelte midler til pant er dog veldig underdimensjonert i forhold til antallet våpen ute i privat eie. Panten som dekkes er på 4000,- som det søkes om ved innlevering av halvautomatiske rifler som blir forbudt. Dette da våpenet ikke lenger fyller vilkårene etter våpenforskriftens § 14-1

 

Noen halvautomatiske rifler vil likevel kunne være lovlige dersom de er omsøkt og blir benyttet til program for minirifler innenfor DSSN skyting.

 

Dette svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt og det er fortsatt ingen som svarer direkte og konkret på HVORFOR Ruger 10/22 ikke oppfyller villkårene til overgangsreglene når det hverken er et våpen utviklet for politi/forsvar eller produsert for helautomatisk ild. Jeg poengterte i svaret mitt at det står jo svart på hvitt i forskriften at det gis unntak! Hva er det som gjør at Ruger 10/22 ikke kan beholdes etter overgangsreglene når det er et sivilt jaktvåpen?

 

Jeg fikk da svar:

 

Hei igjen

 

Jeg kan ikke gjøre annet enn å henvise til det vi har fått knyttet til nytt regelverk. Evt synspunkter du måtte ha til regelverket anbefaler jeg at du sender til POD.

 

Les gjennom våpenforskriftens § 14-1 nr 3 jf våpenloven § 5 nr 5 – det er der slike våpen faller inn. Videre har POD kommet med en liste som sier at Ruger 10/22 ikke fyller vilkårene etter 14-1 og derfor ikke er tillatt i privat eie.

 

Politidirektoratet, Postboks 2090 Vika, 0125 Oslo

 

Mvh

 

Våpenforskriften som han selv henviser til, § 14-1 nr 3: 

Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova § 10, § 12 eller § 13, jf. våpenlova § 43.

 

Nok en gang, totalt irrelevant da våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 referer til halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet.

 

Så da sitter man egentlig igjen med våpenloven § 5 nr 5 som det henvises til:

Andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

 

Konklusjonen er vel da at en Ruger 10/22 i kaliber 22LR i trestokk og uten overtre har særskilte farlige egenskaper! En Browning Bar i .308 med 10-skudds magasin har altså ingen særskilte farlige egenskaper.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de mener de kan ta Ruger 10/22, når det bare er våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 det refereres til som forbudt egenskap for å beholde rifla videre. Det står ingenting om punkt nr. 5. 

Beviser vel bare at "de hodeløse hønsene" ikke helt vet hva de driver med.......og det er litt skremmende på så mange områder..!

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, K.Olsen said:

Beviser vel bare at "de hodeløse hønsene" ikke helt vet hva de driver med.......og det er litt skremmende på så mange områder..!

Våpenkontoret i Oslo har tydeligvis ingen interesse i å følge opp saken "for meg".

Har du spørsmål angående erverv av våpen? For all del, ikke spør oss; ditt lokale våpenkontor, men send et brev i posten til POD. Beregnet svartid er ca. 6 måneder.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

En mulighet er vel kanskje at de som jobber på Våpenkontoret sitter med de samme spørsmålene, og vet at hjemmelen for tilbakekallelse i beste fall er tvilsom. Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at alle ansatte ved våpenkontorene rundt om, heller forstår eller er enig i endringene, men når POD sier "jeg er sjefen", i kjent Tangerudbakken stil, så er det vel ikke mye de får gjort heller. Du kan tenke deg oppstyret hvis Våpenkontoret faktisk innrømmer at dette er det ikke hjemmel for. 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 time siden):

Alt som leveres inn nå går nok i kverna uansett, så det er lite vits i å legge noe arbeid i å ødelegge.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b56d3g/politiet-leverte-vaapen-til-destruksjon-hos-forsvaret-fant-dem-igjen-hos-kriminelle

 

Jeg er mistroisk mot alle. Det finnes kriminelle i mange miljøer, og fortiden sitter en tidligere høy rangert politimann i fengsel for å ha samarbeidet med kriminelle. At slikt sluttet for alltid med han har jeg ikke mye tro på...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

... og som konsekvens av den hendelsen der er det blitt en del strengere kontrollregime rundt nettopp destruksjon. Jeg mener å ha fått med meg at det ikke skjer hos Forsvaret lenger heller, hvor den omtalte "lekkasjen" skjedde, men jeg kan ta feil. Hadde forstått det som at alt går oppi en stor kvern hos en metallgjenvinningsbedrift mens noen fra Kripos ser på, men det er et par år siden jeg snakket med dem om dette så ting kan ha forandret seg.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Olsenm said:

En mulighet er vel kanskje at de som jobber på Våpenkontoret sitter med de samme spørsmålene, og vet at hjemmelen for tilbakekallelse i beste fall er tvilsom. Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at alle ansatte ved våpenkontorene rundt om, heller forstår eller er enig i endringene, men når POD sier "jeg er sjefen", i kjent Tangerudbakken stil, så er det vel ikke mye de får gjort heller. Du kan tenke deg oppstyret hvis Våpenkontoret faktisk innrømmer at dette er det ikke hjemmel for. 

 

Et godt poeng. Min erfaring med Oslo sitt våpenkontor er at de sjelden er unødvendig strenge, og er ikke ute etter å "ta oss". Har sett klager her inne på andre våpenkontor hvor de får avslag på ting som jeg har fått gjennom uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (3 minutter siden):

 

Et godt poeng. Min erfaring med Oslo sitt våpenkontor er at de sjelden er unødvendig strenge, og er ikke ute etter å "ta oss". Har sett klager her inne på andre våpenkontor hvor de får avslag på ting som jeg har fått gjennom uten problemer.

Ja, jeg syns vi må huske at de er ansatte de også, og som alle andre ansatte trenger de ikke nødvendigvis være enig i hva sjefen sier. Men til syvende og sist, så må de gjøre som de får beskjed om de og. Men det er jo fullt mulig med ufine folk der og, akkurat som det er mulig med ufine folk bak kassa på Narvesen. 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har følgende godkjente våpentillatelser alle fra 2022 og søknad levert på nett til jaktformål.

 

Ruger PC-9 Carabin 9mm Model 19102. Datert 14.10.22

Winchester Wildcat .22LR. Datert 14.10.22

Savage A17 Sporter .17HMR  Datert 03.11.22

 

Alle 3 står på denne omtalte listen til POD.

 

Hvis det har seg slik at disse våpnene er ulovlige hvorfor har politiet da gitt meg tillatelse til å erverve?

Jeg har ikke fått noe informasjon om at gjeldende våpen blir/er ulovlige.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skadex2 skrev (7 timer siden):

Hvis det har seg slik at disse våpnene er ulovlige hvorfor har politiet da gitt meg tillatelse til å erverve?

Jeg har ikke fått noe informasjon om at gjeldende våpen blir/er ulovlige.

 

Da søknadene ble innvilget visste ikke saksbehandleren at POD kom til å forby dem. Noen saksbehandlere hadde hørt/mistenkte at det kunne komme og innvilget slike søknader kun etter at søker forpliktet seg til å ta ansvaret ved et eventuelt forbud, men andre gjorde det ikke. Har du måttet svare på et slikt spørsmål? Ikke at det gjør noen forskjell fra eller til, rent juridisk. 

 

På den annen side hadde det vært et veldig hyggelig public service tiltak fra Politiets side, om de sendte brev til alle som har nylig innvilgede søknader slik at ikke de gikk på en helt unødvendig økonomisk smell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blant dem som har hevdet at alskens våpentillatelse-reguleringer bare påvirker de av oss som er sånn noenlunde lovlydige, og at de som tilhører den stadig voksende kategorien "yrkeskriminelle", ikke bryr seg om slike bagateller.

 

Men nå må kanskje noen av oss revurdere dette standpunktet, hvertfall kan en nylig hendelse vestpå tale for det:

 

https://www.nrk.no/vestland/tenaring-sikta-etter-ran-av-bensinstasjon-i-loddefjord-1.16273591

 

Vi må bare gratulere POD med en vellykket kampanje mot stygge og "militærlignende" skytevåpen som Ruger 10/22. Nå har de kanskje klart å overbevise framtidige ranere og terrorister om at de må komme som ridende ryttere til hest, og dra sine blanke sabler i en synkronisert bevegelse!

 

 

Edit.: Her er ei melding til, fra samme sted, som bekrefter at man legger fra seg stygge skytevåpen:

 

https://www.nrk.no/nyheter/skarpladd-vapen-funnet-pa-utested-i-bergen-1.16273476

 

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

 

Edit.: Her er ei melding til, fra samme sted, som bekrefter at man legger fra seg stygge skytevåpen:

 

https://www.nrk.no/nyheter/skarpladd-vapen-funnet-pa-utested-i-bergen-1.16273476

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Ja, skal ikkje damene i Bergen få lov å beskytte seg? Ihvertfall hvis de drar til biskopen...

Makan!

Link to comment
Share on other sites

Skadex2 skrev (På 27.1.2023 den 1.36):

Hei.

 

Jeg har følgende godkjente våpentillatelser alle fra 2022 og søknad levert på nett til jaktformål.

 

Ruger PC-9 Carabin 9mm Model 19102. Datert 14.10.22

Winchester Wildcat .22LR. Datert 14.10.22

Savage A17 Sporter .17HMR  Datert 03.11.22

 

Alle 3 står på denne omtalte listen til POD.

 

Hvis det har seg slik at disse våpnene er ulovlige hvorfor har politiet da gitt meg tillatelse til å erverve?

Jeg har ikke fått noe informasjon om at gjeldende våpen blir/er ulovlige.

 


Fordi Winchester Wildcat er laget for å ta magasiner fra 10/22 som har 10-delen av navnet sitt fra magasinene den ble laget for å ta -- og Savage er produsert fra fabrikk for å ta magasiner på inntill 10 patroner, men en tredjepart har laget større magasiner til den, Butler Creek.

---

Med andre ord, Sauer 303, Benelli Argo og Browning BAR blir forbudt om noen produserer og selger større magasiner -- og forbudet får tilbakevirkende kraft etter erverv, om POD får viljen sin.
Om Butler Creek lager et magasin på 11 patroner til Sauer 303 så ryker den.

Merk at hengslede magasiner helt fint kan produseres til å stikke ut og fremdeles være hengslet, så ikke engang modeller med hengslede magasiner er trygge.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (2 timer siden):

Med andre ord, Sauer 303, Benelli Argo og Browning BAR blir forbudt om noen produserer og selger større magasiner -- og forbudet får tilbakevirkende kraft etter erverv,

 

Red FR skrev (2 timer siden):

Merk at hengslede magasiner helt fint kan produseres til å stikke ut og fremdeles være hengslet, så ikke engang modeller med hengslede magasiner er trygge.

 

Nettopp. ALT av halvautorifler til jakt er pr. i dag forbudt i følge POD. Om rifla ikke står på lista i dag, så kommer den garantert til å stå på lista etter hvert...

 

Hvis dette forbudet mot halvautorifler blir stående, vil det på sikt garantert komme et forbud mot halvautohagler, pumpehagler, bøylerifler, pumperifler, rifler i grove og "farlige kalibre", og ikke minst alle "langholdsrifler" som er ervervet innenfor jaktgarderoben.  

 

Konkurransevåpen er nok relativt trygge inntil videre, spørsmålet er bare hvor lenge "inntil videre" vil vise seg å bli...  Jeg er ikke villig til å satse en netto månedslønn en gang på at mine konkurransevåpen, som inkluderer lang- og kortvåpen for flere hundre tusen kroner, fortsatt står trygt i safen om 10-15 år. Er dere??

 

 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
NordicHunter skrev (18 minutter siden):

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/forbud-mot-halvautomatiske-rifler-til-jakt/#s-pvPEY94kO1U0N7s8SUkQ

Så forstår jeg det slik at man kan beholde 10/22 ervervet før 2021 ? 

Flott 

Mottok rykter om at 10/22- med fleire vil bli lovlig å beholde men ikke tillat å omsette videre.

Har ikkje spredd ryktet videre ettersom eg mangla dokumentasjon, her har du bekreftet mitt rykte.

Takk

Då har altså nokon blitt dradd i øra :-D

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, xxxtaur said:

Min Ruger 10/22 ble innvilget 28.05.21 så den er trygg! 😆

Det tviler jeg på da kjøpstidspunktet er også med i miksen, med mindre du hentet og betalte søknaden på kammeret selv som i gamle dager ble det våpenet kjøpt i juni....

Håper jeg tar feil, men tilfeller som ditt er akkurat hva de forsøker å ramme.

Link to comment
Share on other sites

Det ville jeg mene kan diskuteres, men jeg  tolker det som står på politiet.no nå at dersom søknad er innvilget før 1.7 og erverv gjort etter så må de avhendes til noen med gyldig tillatelse eller leveres inn uten at en får destruksjonspant.

Og dersom søknad er innvilget etter 1.7 og handel er gjort etter 1.7 så har du rett på erstatning 

Link to comment
Share on other sites

Retsub skrev (50 minutter siden):

Det ville jeg mene kan diskuteres, men jeg  tolker det som står på politiet.no nå at dersom søknad er innvilget før 1.7 og erverv gjort etter så må de avhendes til noen med gyldig tillatelse eller leveres inn uten at en får destruksjonspant.

Og dersom søknad er innvilget etter 1.7 og handel er gjort etter 1.7 så har du rett på erstatning 

 

Nei.

 

1. juni 2021 er ikke en tilfeldig dato, men datoen den nye våpenforskriften trådte i kraft. Det betyr at en søknad som er innvilget før 1. juni 2021 er innvilget under den gamle våpenloven og den gamle våpenforskriften. Disse våpnene er fremdeles lovlige å beholde ihht. forskriftens § 14-1 nummer 2. 

 

2. Løyver eller godkjenningar som er gjeve etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon mv. er også gyldige etter ikraftsetjing av våpenlova og denne forskrifta

 

Forskriften sier ingenting om kjøpstidspunkt og det er forskriften som bestemmer, ikke internettsiden til Politiet.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Nesten så jeg syns synd på de ansatte i POD. De ønsket seg så et samfunn med færre halvautoer, men nå får stuntet deres motsatt effekt. Ingen som går lei av sin Ruger 10/22 kan selge den videre til nye skyttere, og de vil alle kjøpe seg en Savage A22.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

“Hvis du anskaffet våpenet før 1. juni 2021, kan du beholde det.“

Hva legges i anskaffet? Jeg fikk innvilget søknad høsten 2020. Pga. forsyningsproblemer fikk ikke forhandler inn 10/22 Takedownen min før mai 2021. Bestilte på nett. Jeg betalte mai 2021, og de mottok min godkjente søknad via post den 1. juni 2021. 
Jeg mottok ikke våpenet før rett etter 1. juni 2021 og Politiet fikk nok ikke sin del av den godkjente våpensøknaden før etter dette. 
 

Må jeg levere den inn, eller er jeg trygg? Jeg kjøpte jo den i mai 2021, men om «anskaffelse» betyr at politiet har utsendt våpenkort eller at jeg har våpenet fysisk i hende ligger jeg tynt an. 

Edited by VordendeJeger
Link to comment
Share on other sites

Teksten på politi.no er ikke helt lik teksten i de listene de har sendt ut, eller forskriften som faktisk gjelder. Slik jeg leser det er det tidspunkt for innvilget løyve som gjelder, altså dersom ervervstillatelsen ble innvilget før ny forskrift trådte i kraft så er rifla di trygg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...