Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

Hele denne smørja fremstår som en ufattelig parodi man ikke skulle kunne tro være mulig hvis man har den minste forventede kunnskap(av direktoratet) om våpen(uten baktanker og egne overbevisninger)...

Det er faktisk helt utrolig og lukter en "agenda"....

 

For å gjenta meg selv i tidligere innlegg her, for de som ikke har lest det før; Når jeg søkte om .22 halvauto og fikk GODKJENT søknaden Mai 2022 ble jeg oppringt av våpenkontoret som kom med "trusler" om at POD jobbet med en liste over halvauto som skulle bli forbudt ifølge dem, "den kommer til å bli veldig vanskelig å omsette siden hvis den blir forbudt", "tenk veldig nøye igjennom om du velger å kjøpe den" osv....

 

Og rosinen i pølsa var når hun sa at; "du må vite at det finnes så mange stygge våpen der ute"..!!..

(Og jeg svarte det alle med mere enn 50IQ-poeng ville svart)

 

Våpenet jeg søkte på(Winchester Wildcat) er langt innenfor den nye våpenloven(før POD sitt nye rundskriv)

 

Finner det merkelig at ansatte på våpenkontoret skal ha egne "politiske" overbevisninger/meninger ang stygge/pene/søte våpen og snakke til folk ang det når søknaden allerede var godkjent.....

Så veien til at jeg tenker at det er en eller annen agenda er kort...

 

Jeg håper så inderlig at NJFF og JD får satt POD litt på plass ang tolkningene deres ang våpenloven!

 

Og hvis det ikke skjer frykter jeg faktisk litt for fremtiden for alle våpeneiere i alle sjangre her i Norge..

 

 

Edited by K.Olsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (26 minutter siden):

Ein liten ettertanke folkens. Kunne ein som kan photoshop snekre ein 303 med AK magasin og legge ut bildet her. Så kan vi klokke tida på når svartelista oppdateres… :D 

Skjønner hva du tenker på.....

Men tenker selv at vi ikke skal gi "strikketantene" i POD flere ideer....

 

Ikke noe feil med strikking eller tanter, problemet er at de burde ikke bedrive våpenforvaltning etter egne ideer eller overbevisninger...

Edited by K.Olsen
Tja.. gjort om noe og lagt til litt...
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (11 minutter siden):

Nettopp! :D 

 

....legger du ut bilder av lovlige photoshoppede halvautoer så får de nye ideer til svartelista da......

 

Hvis poenget er å kjøre rettsak mot dem ang uvitenheten dems, så gir jeg tommel opp, men tipper det ikke var intensjonen...

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

Ja, og om vi forteller i detalj om kva våpen som ikkje er på lista fordi dei bruker det eller det magasinet osv. Slik som skjedde med  Bergara BXR så gjer me jobben for dei.

Hente seg ein kaffekopp,  gå inn på kammeret, lese litt, kvalitetssikre info og ---- oppdatere lista....

 

 

Litt usikker på den kaffien, tør nesten sette penger på at det var slik...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (4 minutter siden):

De juger jo heller ikke, skriver jo at den er egnet for småvilt jakt. Og det er den jo, bare ikke lovlig. 

 

Dersom man erverver en 10/22 eller en Mini-14 til f.eks. DSSN, kan man da bruke den på jakt? ;) (Ikke at jeg har tenkt å gjøre det..)

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (Akkurat nå):

 

Dersom man erverver en 10/22 eller en Mini-14 til f.eks. DSSN, kan man da bruke den på jakt? ;) (Ikke at jeg har tenkt å gjøre det..)

jeg har lyst til å si nei, men ble faktisk litt usikker. Er vel bare ervervs grunnlaget som er endret kanskje? Jeg hadde nok ikke tatt sjangsen

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (17 minutter siden):

De juger jo heller ikke, skriver jo at den er egnet for småvilt jakt. Og det er den jo, bare ikke lovlig. 

 

Lovlig den i henhold til forarbeider, lov og forskrift.

 

tg1 skrev (14 minutter siden):

 

Dersom man erverver en 10/22 eller en Mini-14 til f.eks. DSSN, kan man da bruke den på jakt? ;) (Ikke at jeg har tenkt å gjøre det..)

Det kjem an på om det er av militær karakter eller ikkje.

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 15.Våpen under jakt og felling

Sitat

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (27 minutter siden):

Så det vi kommer frem til her, er egentlig at den fortsatt er fullt lovlig å bruke til jakt, du kan bare ikke få lov til å kjøpe/eie den for å brukes til jakt? Men om du deltar såvidt på litt dynamisk, så lever kråka fortsatt farlig?

Lovlig å bruke på jakt? Ja, så lenge den ikkje er av militær karakter.

Kjøpe til jakt no? Vi må nok vente til departementet har snakka med POD, så får vi sjå. Eg er positiv.
Eige til jakt? Overgangsreglene er klare. 10/22 er ikkje konstruert for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet, så den kan du beholde om den er kjøpt etter gamal lov.

 

Limt inn under fra et innlegg fra 5.6×15mm

Sitat

Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenforskrifta)

§ 14-1. Overgangsreglar

[...]

2. Løyver eller godkjenningar som er gjeve etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon mv. er også gyldige etter ikraftsetjing av våpenlova og denne forskrifta, med dei unnatak som følgjer av § 14-1 nr. 3 (nedenfor), 4 (plomberte våpen)  og 14 (børsemaker). (Skrueråmuttere's kommentarer i parentes)

 

3. Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 (nedenfor) er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova § 10, § 12 eller § 13, jf. våpenlova § 43.

 

Lov om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova)

§ 5. Løyve med vidare for skytevåpen

[...]

3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet.

 

 

Edited by Undulaten
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare det er en litt"sleip" annonse.

Hadde jeg visst at våpentypen jeg skal selge til jakt, nye våpen, den kom ut igår kveld, er pr definisjon ulovlig iflg POD sin liste fra 01.06.24.Snakker ikke om gamle de som var ervervet før bla bla bla. En stakkar eller to som kanskje sitter på en innvilget søknad som ikke er brukt kan gå på en liten smell. Det er ingen som kan overprøve POD sin liste før en eventuell domstol avgjør, så pr idag er den listen spikra. Den annonsen er ikke rettet mot dynamisk med det oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde noen med litt penger og som har interesse i at vi skal få beholde våre 10/22'er, kjøpt seg litt kameratskap hos noen av Norges kjente influensere. Og så laget en demonstrasjonsvideo hvor man skjøt i et gresskar/vannmelon med en 10/22, og så etterpå skjøt i det samme med feks. en tyskmauser ladet med jaktammo. 

 

Litt for å vise skadepotensialet, eller mangelen på det.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (20 minutter siden):

Egentlig burde noen med litt penger og som har interesse i at vi skal få beholde våre 10/22'er, kjøpt seg litt kameratskap hos noen av Norges kjente influensere. Og så laget en demonstrasjonsvideo hvor man skjøt i et gresskar/vannmelon med en 10/22, og så etterpå skjøt i det samme med feks. en tyskmauser ladet med jaktammo. 

 

Litt for å vise skadepotensialet, eller mangelen på det.

Tenker du Sophie Elise i bikini, i samarbeid med Isac Dreyer? Er ikke sikker på om influencere er rette gruppen til å fremme vår sak. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (15 timer siden):

Og rosinen i pølsa var når hun sa at; "du må vite at det finnes så mange stygge våpen der ute"..!!..

 

Finner det merkelig at ansatte på våpenkontoret skal ha egne "politiske" overbevisninger/meninger ang stygge/pene/søte våpen og snakke til folk ang det når søknaden allerede var godkjent.....

 

Spesifiserte du ikke fargen på rifla? For du skulle vel kjøpe en rosa en? Da hadde saken vært helt anderledes vett.

 

Olsenm skrev (35 minutter siden):

Tenker du Sophie Elise i bikini, i samarbeid med Isac Dreyer? Er ikke sikker på om influencere er rette gruppen til å fremme vår sak. 

 

Nå er vel slike som Lars Monsen og Børge Ousland også "influensere" per definisjon.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 time siden):

Tenker du Sophie Elise i bikini, i samarbeid med Isac Dreyer? Er ikke sikker på om influencere er rette gruppen til å fremme vår sak. 

Vi lever i en tidsalder hvor jo mer publisitet og klikk en sak får, jo større sjangse er det å få sympati for saken. "Strutsetaktikken" med å stikke hodet i sanden og gå stille i gangene, og late som vi ikke eksisterer har vel ikke fremmet vår sak så veldig mye heller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (44 minutter siden):

Vi lever i en tidsalder hvor jo mer publisitet og klikk en sak får, jo større sjangse er det å få sympati for saken. "Strutsetaktikken" med å stikke hodet i sanden og gå stille i gangene, og late som vi ikke eksisterer har vel ikke fremmet vår sak så veldig mye heller...

Nei, strutsetaktikken fungerer særdeles dårlig. Men jeg er heller ikke sikker på om mest mulig oppmerksomhet ut til den generelle befolkningen er det beste. Dette landet går ikke akkurat i den retningen at folk flest er positive til våpen og jakt, og de bryr seg ihvertfall fint lite om vi er triste og lei for at vi mister halv automatiske våpen til jakt. Siden vi ikke har noe samlet forbund for skyttere, så tror jeg det mest hensiktsmessige er kronerulling for å få kjørt saken i retten. Må vel være mulig med sivilt søksmål mot POD. Om ikke NJFF faktisk får til å utrette noe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rugern said:

Vi lever i en tidsalder hvor jo mer publisitet og klikk en sak får, jo større sjangse er det å få sympati for saken.

 

Det går også andre vegen. Før ein veit ordet av det er ein blitt "VÅPENLOBBYEN!" i VG, og då er løpet køyrt. Den beste måten å påverke makthaverane på er via våre seriøse interesseorganisasjonar, men det betinger to ting:

 

1. Medlemstal. Sportsskyttarar har jo ikkje noko valg, men berre litt over halvparten av dei som betaler jegeravgift er medlem i NJFF.

2. Vi medlemmar må stille krav til våre organisasjonar. Vage formuleringar om at "det jobbes i kulissene" er ikkje nok.

Link to comment
Share on other sites

M&P79 skrev (5 minutter siden):

Har troen på NJFF.. Enn så lenge. Vi trenger et våpeneierforbund i Norge som jobber for alle uansett om de er jegere,skyttere eller samlere.

Enig. Kanskje denne situasjonen er det som trigger at det forbundet dannes? 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, M67 said:

Vi har et våpeneierforbund. Men de har ingen makt siden ingen gidder å være medlemmer...

 

Vi treng ikkje eit våpeneierforbund. Vi treng at dei eksisterande, store organisasjonane snakkar betre saman og jobbar mot felles mål.

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så trenger vi vel kun ett hovedforbund som tar seg av politikken, med underavdelinger for de forskjellige skytegrener og særinteresser som tar seg av sine eksisterende medlemmer og det konkurransemessige slik som de allerede gjør.

Problemet nå, slik jeg oppfatter det, er at de forskjellige forbund sitter på sin egen tue, og ser ikke lenger enn egen nese. Og tildels motarbeider hverandre, isteden for å oppmuntre, forstå hverandres behov/ utfordringer og samarbeide om felles politikk og plattform for sine medlemmer.

Eller er jeg helt på jordet?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Er dere helt sikre på at vi som har ervervet 10/22 etter gammel våpenlov får beholde den? Hvis ja, kan den brukes til jakt? Jeg regner med at 10/22 ervervet etter gammel våpenlov i alle fall er lovlig å bruke på skytebana? Det er lite vits å eie ei rifle som ikke kan brukes synes jeg. Jeg har lagt utrolig mye i å få ei presis og god rifle - en "teck driver", som en sier i Amerika. 4000 kr er for meg en vits, det selv om en kan beholde avtrekk og pipe.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Undulaten said:

Lovlig å bruke på jakt? Ja, så lenge den ikkje er av militær karakter.

Kjøpe til jakt no? Vi må nok vente til departementet har snakka med POD, så får vi sjå. Eg er positiv.
Eige til jakt? Overgangsreglene er klare. 10/22 er ikkje konstruert for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet, så den kan du beholde om den er kjøpt etter gamal lov.

 

Limt inn under fra et innlegg fra 5.6×15mm

 

 

1. Jeg er helt enig med deg.

2. Politiet i Oslo er ikke enig med oss:

 

"I forbindelse med at nytt våpenregelverk trådte i kraft sommeren 2021 har det blitt pant på 4000 kroner ved innlevering av en del halvautomatiske jaktrifler som det er forbudt å bruke til jakt. Dette er ikke noe nytt nå i forbindelse med amnestiet, men vi bruker likevel anledningen til å informere om dette."

 

Jeg sendte dem en høflig forespørsel om de kunne peke meg i retning av hjemmelsgrunnlaget for dette, men jeg fikk bare et søplesvar tilbake, om at "det er nå en gang slik det er, og hvis du er uenig i det, så må du ta det opp med POD, som har laget loven, forskriften og rundskrivet der det står".

 

Gratulerer.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, petrolhead said:

Litt rart at forhandlere ikke har fått rundskrivet med seg.

https://www.finn.no/288233482

Var det ikke en som nevnte her at han fikk annonsen sin nektet publisert på Finn, fordi han prøvde å selge en Mini-14, som Finn forklarte at var et ulovlig våpen? Slik gjeldende tolkning er nå, så stiller jo 10/22 i eksakt samme kategori.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (10 timer siden):

Egentlig burde noen med litt penger og som har interesse i at vi skal få beholde våre 10/22'er, kjøpt seg litt kameratskap hos noen av Norges kjente influensere. Og så laget en demonstrasjonsvideo hvor man skjøt i et gresskar/vannmelon med en 10/22, og så etterpå skjøt i det samme med feks. en tyskmauser ladet med jaktammo. 

 

Litt for å vise skadepotensialet, eller mangelen på det.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke et dumt forslag. En nøkternt laget video, gjerne med en kvinnelig hovedperson i vadmelsklær og sixpence, som forklarte til publikum hvor hjernedødt det er å forby skytevåpen for lovlydige sivile når kriminelle uansett ikke følger lover og regler 🙄

Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (24 minutter siden):

Ja, ikke et dumt forslag. En nøkternt laget video, gjerne med en kvinnelig hovedperson i vadmelsklær og sixpence, som forklarte til publikum hvor hjernedødt det er å forby skytevåpen for lovlydige sivile når kriminelle uansett ikke følger lover og regler 🙄

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker jegertvillingene jeg. Flotte damer og ganske OK jegere og skyttere. De burde ha kutta rullingsen synes jeg, men ellers topp damer. Men helt ærlig, det vi trenger er at Norges jeger og fiskeforbund hyrer en topp jurist til å skrive et brev som ber om å avklare hva departementet faktisk mener er gjeldende rett på noen vesentlige punkter. Deretter kan departementets "avklaringer" om nødvendig prøves i en domstol. Norges jeger og fiskeforbund har en egen jurist mener jeg å vite, men i dette tilfellet bør de nok hente inn tillegskompetanse for å jobbe i et team for å få forfattet et best mulig brev. Norges jeger og fiskeforbund (NJFF) har utvilsomt økonomi til dette, men har de vilje? Er det mulig de er enig med innstrammingene som har kommet, men at de ikke ønsker å gi klart utrykk for dette fordi de er redde for å miste medlemmer? De ansatte i Norges jeger og fiskeforbund har jo attraktive jobber og de har behov for medlemmene for å opprettholde kjøpekrafta for å si det slik. Jeg er skuffa og synes NJFF er passive. Det er mulig vi burde ta et opprop for å melde oss kolektivt ut? Enda bedre hadde vært om NJFF slo seg sammen med skytterorganisasjonene og forfatta et felles brev til departementet. Hva sier dere godt folk?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sivilombudet skal sørge for at offentlig forvaltning overholder de lover og regler som Stortinget fastsetter. Send en klage dit, og forklar hvordan POD går ut over lovens bokstav og intensjon i sitt rundskriv om 1/2 auto jaktrifler.

Normalt må du sende en klage på et vedtak du ikke er enig i, og du må først ha klaget til politiet, deretter POD og først når alle andre klagemuligheter er forsøkt kan du klage til Sivilombudet. Det tar jo noe tid...

Men de kan også ta opp åpenbare feil med forvaltningen uten at det foreligger en "gyldig klage" først - verdt å prøve...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, fleskebacon said:

Var det ikke en som nevnte her at han fikk annonsen sin nektet publisert på Finn, fordi han prøvde å selge en Mini-14, som Finn forklarte at var et ulovlig våpen? Slik gjeldende tolkning er nå, så stiller jo 10/22 i eksakt samme kategori.

Det var en her som prøvde å selge deler av 10/22 som ikke er reg.pliktig som fikk annonnsen sperret på finn.no

Men med litt kreativitet så gikk den igjennom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har minst nok til 3-4 til, sei bare ifrå eg deler gjerne. Fargen var så jævlig at eg får neppe leverten den på fyllinga. 

Tømte godt nedi låskasse og avtrekk men det er fortsatt mykje lakk igjen🫣😂😂

 

Nøye utvalgt farge, den vil ta seg meget godt ut på bilda når dei skal vise samfunnet at dei er blitt trygge…

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...