Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

VordendeJeger skrev (1 time siden):

Hva legges i anskaffet? 

 

Politiet behandler søknader etter den loven (og eventuelle forskrifter) som gjelder på behandlingstidspunktet. Da du søkte gjaldt den gamle loven, og den gamle forskriften. Som @Vargen sier er det tidspunkt for innvilget løyve som gjelder. 

 

(Egentlig er det tidspunktet for selve søknaden som avgjør. Sjekk overgangsreglene i forskriften:

 

§ 14-1. Overgangsreglar

1. Søknader som fremjast før ikraftsetjing av denne forskrifta, men som vert handsama etter ikraftsetjinga, skal som hovudregel handsamast etter regelverket på søknadstidspunktet. Det nye regelverket kan likevel brukast om dette er til føremon for søkar eller om vedkomande sjølv ber om det.

2. Løyver eller godkjenningar som er gjeve etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon mv. er også gyldige etter ikraftsetjing av våpenlova og denne forskrifta, med dei unnatak som følgjer av § 14-1 nr. 3, 4 og 14.

 

Men det er nok en litt lengre kamp.)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Håper ikke kampen ang å få Ruger 10/22 på lovliglista er over ifra NJFF osv??

 

I fare for å skite i mitt eget basseng (siden jeg har en Winchester Wildcat) så lurer jeg; hva gjør en Ruger 10/22 levert med tiskuddsmagasin her i Norge såppas farlig at den må forbys, mens Winchester Wildcat levert med tiskuddsmagasin nå er helt lovlig å erverve til jakt....?

Og ja, spørsmålet er både ironisk og retorisk......kun påpeking av idioti.....

Burde sikkert sendt spørsmålet til POD, men det gjør jeg ikke!.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rent teknisk sett så er det vel fordi Ruger 10/22 (kan) leveres fra fabrikk med 15-skudds magasin.

Winchester Wildcat leveres utelukkende med 10-skuddsmagasin fra fabrikk.

 

Men nå er det jo tydeligvis revnende likegyldig for POD at den ene modellen som leveres med 15-skudds magasin, blant 16 andre modeller med 10-skuddsmagasin ikke er mulig å få kjøpt i Norge da det er en ekslusiv modell for en eller annen våpenbutikk i statene.

 

Det kunne jo ha vært spennende å se hva som hadde skjedd om noen slang inn en spesifik våpensøknad på f. eks. "Ruger 10/22, modell 1103". Den konkrete modellen man søker på leveres jo fra fabrikk med 10-skudds magasin. 

Før POD satte ned foten så fungerte det for flere med Ruger PC Carbine. Altså søke spesifikt på modellen som ble levert med 10-skudds magasin (men så fant POD ut (på?) at dette var en take-down-versjon av Ruger PC-9...)

Edited by 5.6×15mm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har over litt tid hatt dialog med ein rep. frå NJFF som har jobba aktivt i denne saka mot JD. Det at det no har dukka opp fleire lister er ikkje akkurat noko som POD har funnet på heilt av seg sjølve. POD har måtta tilpasse praktiseringen slik at den samsvarer med intensjonen i lova. JD generelt og lovavdelinga spesielt, er opptatt av at lova skal følges slik den er vedtatt. Det han også kan fortelle er at A-lista i sin nåværende form er ganske sikker og blir neppe endra. Når det gjelder dei andre listene så bærer plasseringer her  meire preg av å trille terning og endringer må forventes å kunne komme.

Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2023 at 11:22 AM, PeM said:

Det tviler jeg på da kjøpstidspunktet er også med i miksen, med mindre du hentet og betalte søknaden på kammeret selv som i gamle dager ble det våpenet kjøpt i juni....

Håper jeg tar feil, men tilfeller som ditt er akkurat hva de forsøker å ramme.

Klarifisering... våpenkortet er stemplet 28.05.21. Godkjent søknad og kjøp er gjennomført før det! 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
xxxtaur skrev (På 17.2.2023 den 0.25):

Klarifisering... våpenkortet er stemplet 28.05.21. Godkjent søknad og kjøp er gjennomført før det! 🙂

Kongeriket Noregs grunnlov :  

På grunn av dei spesielle reglane om korleis føresegnene i Grunnlova vert endra, står Grunnlova
over vanlege lover. Grunnlova er den einaste lova som gjeld både på bokmål og nynorsk.

dvs: alle nye Lover som er i strid med Grunnloven må vike , så vist du nekter å levere in ditt våpen

så må det gå foran en dommer. og en Dommer  er forpliktet til å følge Grunnloven som er 'hogget i stein'

at Politikere tror de kan hoppe bukk over alt av lover og bestemmelser, så vil de få seg en stygg påminner

at de faktisk ikke står over loven,

det er brudd på flere paragrafer mht tilbakelevering og for mange en latterlig erstatning.

henviser til Grunnloven § 113 og § 92, 96,97,98. 
 den viktigste  er § 97 der det står:  Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. 

Så foran en Dommer . vil du få medhold og beholde våpenene dine med unntak av at de er ervervet ulovlig, eller med ulovlige tilegnede midler,

også i flg Grunnloven om du velger å levere in våpen frivillig, så har du rett på en erstatning som gjenspeiler våpenets egentlige verdi .

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger22 skrev (3 timer siden):

Kongeriket Noregs grunnlov :  

På grunn av dei spesielle reglane om korleis føresegnene i Grunnlova vert endra, står Grunnlova
over vanlege lover. Grunnlova er den einaste lova som gjeld både på bokmål og nynorsk.

dvs: alle nye Lover som er i strid med Grunnloven må vike , så vist du nekter å levere in ditt våpen

så må det gå foran en dommer. og en Dommer  er forpliktet til å følge Grunnloven som er 'hogget i stein'

at Politikere tror de kan hoppe bukk over alt av lover og bestemmelser, så vil de få seg en stygg påminner

at de faktisk ikke står over loven,

det er brudd på flere paragrafer mht tilbakelevering og for mange en latterlig erstatning.

henviser til Grunnloven § 113 og § 92, 96,97,98. 
 den viktigste  er § 97 der det står:  Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. 

Så foran en Dommer . vil du få medhold og beholde våpenene dine med unntak av at de er ervervet ulovlig, eller med ulovlige tilegnede midler,

også i flg Grunnloven om du velger å levere in våpen frivillig, så har du rett på en erstatning som gjenspeiler våpenets egentlige verdi .

 

På tide å våkne og slutte sulle rundt med begrepsforståelsen. 

 

Supperådvegen har fartsgrense 60 km/t.

På onsdag kjører du i 60 på vei til Rema.

Torsdag morgen annonseres det at fartsgrensa er senka til 40 av hensyn til skoleveien attmed.

Du kan ikke straffes for å ha kjørt 60 tidligere, men om du på fredag suser i 60 kan du straffes.

 

Tilbakevirkende kraft betyr veldig enkelt forklart at du ikke kan straffes for å ha gjort noe før det ble ulovlig.

Fortsetter du etter det ble ulovlig kan du åpenbart straffes.

 

Dette har jeg vel forklart rundt 30 ganger siden 2018.. Jeg skulle virkelig tro at noen som engasjerer seg m advokat vet hva de snakker om, men tydeligvis ikke.

 

Ole

  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Ruger22 skrev (På 19.3.2023 den 19.30):

det blir massesøksmål.  ikke lever in noe som er verdt mer en 4000kr, 

å bare akseptere , vil bare lede til ende flere innskrenkinger,

bare å kontakte meg for info, 

Hvilken info kan du gi, og hvilken kompetanse har du til å gi den infoen?

Link to comment
Share on other sites

On 3/22/2023 at 3:52 PM, Ei tohi varjata said:

Tilbakevirkende kraft betyr veldig enkelt forklart at du ikke kan straffes for å ha gjort noe før det ble ulovlig.

Fortsetter du etter det ble ulovlig kan du åpenbart straffes.

Dette skjønner de aller fleste, men i denne saken er det ikke så svart/hvitt. Noen rifler blir plutselig ulovlig til det formålet man har fått tillatelse for. Gir det automatisk grunn til tilbakekallelse i seg selv? Det er min eiendom (kan la være å jakte med den) og erstatningen man tilbys står ikke i forhold til utleggene man har hatt/kan dokumentere. Hvor kom tallet 4000,- fra? Mange har påkostet 4-5 ganger dette på børsa. Søksmålet bør fokusere på dette.

Link to comment
Share on other sites

On 3/23/2023 at 8:07 AM, bbdg said:

Hvilken info kan du gi, og hvilken kompetanse har du til å gi den infoen?

Så du ville levert inn din påkostede 10/22 eller PCC uten å nøle for sure 4 tusen kroner? Neste mål er kanskje halvauto hagler eller ALLE halvauto 22lr. Og så alle våpen med magasin? Hvis vi bare godtar at rundskrivet blir "lov" taper alle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

xxxtaur skrev (På 25.3.2023 den 0.30):

Så du ville levert inn din påkostede 10/22 eller PCC uten å nøle for sure 4 tusen kroner? Neste mål er kanskje halvauto hagler eller ALLE halvauto 22lr. Og så alle våpen med magasin? Hvis vi bare godtar at rundskrivet blir "lov" taper alle.

🙄 Var dette infoen du hadde å gi??

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

xxxtaur skrev (På 25.3.2023 den 0.30):

Så du ville levert inn din påkostede 10/22 eller PCC uten å nøle for sure 4 tusen kroner? Neste mål er kanskje halvauto hagler eller ALLE halvauto 22lr. Og så alle våpen med magasin? Hvis vi bare godtar at rundskrivet blir "lov" taper alle.

whatever you do, please don’t confuse the modern PC Carbine with the discontinued PC9. If I could paraphrase one of Ruger's engineer quotes, “The only thing they have in common is their shadow”. A PC Carbine is not a PC9.

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (7 timer siden):

Men det står på politiets nettside at det må avhendes om det er "anskaffet" etter 01.06.21. 

 

Det de mener - det de er nødt til å mene - er om ervervstillatelsen er innvilget etter Våpenforskriften som trådte i kraft på den datoen. 

 

Har du fått innvilget søknad før 1.6.21 er det etter gammel lov og forskrift, og ikke den nye spikerverksforskriften. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man mener noe er feil i forbudslistene, så tror jeg det er lurt å kontakte politiet (f.eks. på mail til politidirektoratet@politiet.no) med noen oppklarende fakta. Så kan man kanskje få rettet feil i listene i god tid før fristen for innlevering av våpen.

 

Det er ihvertfall ingenting å tape på å si ifra om feil.

 

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg ville skrevet at: "jeg har funnet en feil i forbudslistene på https://www.politiet.no/tjenester/vapen/forbud-mot-halvautomatiske-rifler-til-jakt/ . Browning SA22 står på liste C som forbudt, og grunnen skal være at den tar mer enn 10 patroner i magasinet. Jeg har selv en slik og den tar bare 10 patroner i magasinet. Det samme kan man se på produsentens egen webside https://www.browning.com/products/firearms/rifles/sa-22.html - man kan gå inn på alle fire modellene og det står at alle har 10-skudds magasin."

 

I utgangspunktet burde dette være en slam-dunk, men...

 

Ser på liste C at det står "22 short" i begrunnelsen for at SA22 skal være forbudt. Men dette våpenet er jo kamret for .22 long rifle. Tenker de mener at man kan bruke .22 short i våpenet og da får man stappet mer enn 10 patroner i rørmagasinet. Det samme kan vel gjøres med flere våpen med rørmagasin. F.eks. veldig korte patroner i en hagle. Tenker nok de kommer til å prøve å forby alle halvauto våpen med rørmagasin. For hagler vil det si alle halvauto hagler. For det er vel fortsatt forbud mot hagle med avtagbart magasin? Det er tydelig at de tøyer strikken så langt de kan i forsøk på å forby alle halvauto våpen til jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville skrevet til Politidirektoratet og tatt med det med brukermanualer fra Belgia. 10+1 våpen skal være innafor.

 

Det som står i våpenforskriften er at det må være slik at våpenet "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10". Det er bare magasinet som er nevnt, ikke heis eller kammer.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lolinski said:

Om jeg tipper den ned og gir den litt lirking så får en 11. Patron plass.

Kanskje fjæra er blitt litt slapp. Jeg har et pistolmagasin hvor jeg kan (med hurtiglader) presse inn 1 patron mer enn det som skal være mulig. Mener det ikke var mulig da magasinet var nytt. Jeg tenker det som må telle er hvordan magasinet er når det er nytt.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Halauto 22lr rifler med fast rørmagsin var unntatt i forarbeidene til loven mener jeg huske?

 

Ja, jeg har offisielt brev fra POD med svar på spørsmål om akkurat dette ifb med innføring av EUdirektiv for magasinkapasitet. Svaret er at kapasitetsbegrensningene gjelder kun løse magasiner. Så på et eller annet tidspunkt rundt innføring av ny forskrift har noen i JD/POD fått det for seg at man skal følge en strengere linje i Norge enn det som var krevet av EUdirektivet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (1 time siden):

Hvordan/hvorfor endret de det da?

 

Sikkerhetstyrraniet. Det er ganske mange som er av den oppfatning at om ingen eide våpen, og alle kjørte i 10kmt så hadde verden vært mye bedre. De som tilhører dette livssynet har en tendens til å tiltrekkes yrker hvor de kan tvinge dette på folk som ikke vil ha det.

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 30.3.2023 den 22.08):

Hvordan står det til med browning sin delbare salong? På liste C står det at "Mod 22./SA-22 kaliber 22 short" er ulovlig. Men på våpenkortet mitt står det "SA-22 kaliber 22 Long Rifle". Min har bare 10 skudds magasin (har aldri klart å stappe mer enn 10 i magasinet). Men igjen på liste C står det at pga. 11/16 skudds magasin er den forbudt.

 

Kort fortalt: hvor ille ute på kjøre er jeg?

 

22.lr versjonen er lovlig etter D-lista

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (50 minutter siden):

Forklar nærmere? @Knarps

 

Jeg ser den ikke på D listen. Mener du at på C listen er det kun 22 short versjonen det gjelder? Håper inderlig du har rett 

Den står på side to på D liste filen. Nesten helt øverst

E0149FE8-7E26-448E-9DB3-823CED65930F.jpeg

Edited by Knarps
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Olesøn said:

Skal sende inn en epost der jeg ber dem dokumentere at Remington model 8 ble levert med 10 og 15 skudds magasiner. (Hint; det lar seg ikke gjøre å dokumentere noe som aldri skjedde.)

Og Marlin Camp Carbine 45 ble ikke levert med 20 skudds magasin. 20 skudds magasinet var for Camp-9.

 

Link to comment
Share on other sites

Brukte ikke camp 45 1911 magasiner?

 

Jeg tror den sto på den tidligere utgaven av forbudsliste fordi man i teorien kunne bruke de lange og upålitelige ettermarkeds 15-skudds (og nå enda mer idiotiske tromler med 40 skudd). Så har de unnlatt å flytte den til tillatt-lista da de mer eller mindre forsto at det er hva fabrikken opprinnelig leverte dem med som teller.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vargen said:

Jeg tror den sto på den tidligere utgaven av forbudsliste fordi man i teorien kunne bruke de lange og upålitelige ettermarkeds 15-skudds (og nå enda mer idiotiske tromler med 40 skudd). Så har de unnlatt å flytte den til tillatt-lista da de mer eller mindre forsto at det er hva fabrikken opprinnelig leverte dem med som teller.

De bør ihvertfall ta bort at Marlin solgte Camp-45 med 20-skudds magasin som begrunnelse for forbud. For det er ikke sant. Så kan de prøve seg med "det finnes store magasiner som passer i rifla". Akkurat det som Justisdepartementet sier ikke er en grunn til forbud. Og så må de gi seg til slutt. For POD må faktisk følge norsk lov, akkurat som alle andre i Norge.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Det er skremmende. Og de gir seg neppe før de har fått viljen sin


Eg er redd det er slik det blir. POD som skal ha fagkompetanse påstår at listene er riktige, og politikarar ikkje har evne eller vilje til å sette seg inn dette. NJFF har uttalt at dei nye listene har nokre logiske bristar og ville sjå nærmare på dei. Eg har ikkje sett noko meir etter det. Eg håpar NJFF følger opp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
M67 skrev (4 minutter siden):

Du svarer jo selv. Det står ikke at man ikke kan bruke den på jakt.

 

§15 i "utøvelsesforskriften" regulerer dette, ikke våpenloven Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst - Kapittel 5. Våpen og ammunisjon - Lovdata

 

K

Da satser jeg på å ha den med i sekken til høsten. Det er jo heller ikke av militær karakter. I tillegg ser jeg det står "Tidigere gitte løyver til å ha slike våpen er også gyldig etter at ny våpenlov trådte i kraft 1. juni 2021, jf. våpenforskrifta § 14-1 nr. 2."
Ble bare litt forvirret av den D-listen som i klartekst nevner lovlige halvautomatiske rifler til jakt. 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, pewpewlife said:

Hva gjelder om man fikk godkjent erverv på gammelt regelverk før 1. juni 2021, men kjøpet skjedde litt etter at ny våpenlov trådte i kraft? Teller dette som "tidligere gitte løyver"?

Ja. Har ikke noe å si når man kjøper, bare når man fikk løyve, såvidt jeg forstår.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...