Jump to content

Hva er den ultimate patronen/kaliberet ved et kommende blyforbud, og jakt på større storvilt, på avstander opp til 300 m?


Nybegynn3r

Recommended Posts

Jeg har ei rifle i 308W som er tiltenkt skyting på bane og i første omgang jakt på rev og rådyr, i blyfritt.

Etter utallige tråder om blyfrie kuler, blyforbud, @Per-S sine uttalelser og wtf, så vet jeg med tiden, når jakt på større storvilt melder seg, at jeg ønsker å ha noe kraftigere.

 

Hva er å anbefale som den ultimate patronen/kaliberet ved et kommende blyforbud, og jakt på større storvilt, på avstander opp til 300 m?

 

9,3×62 og 8x57IS er jo ganske populære (med bly i hvertfall), men har de ikke litt lav hastighet; stor, tung kule i forhold til hastighet (kobberkuler trenger mye hastighet)?

300 WM er kanskje bedre, hastighetsmessig, men den har jo i motsetning til de to andre, mindre kulediameter.

8x68S har rævva utvalg i blyfritt, hvertfall ferdigrullet, men dette kommer kanskje med tiden? Dette kan bli en favoritt! Eller er den for lik 300 WM?

 

Andre forslag?

 

Krav:

- .30 kal eller større

 

- 150 gr eller tyngre kuler

 

- Ekspanderer tilstrekkelig (15+ mm?) ut til 300 m

 

- Løpslevetid og pris er ikke så viktig

 

- Tilgang på blyfri ammunisjon er heller ikke så viktig pr nå, det vil komme med tiden

Link to comment
Share on other sites

Dette åpner for en nokså lang og stor, og uendelig, diskusjon tror jeg - "ultimat" er forskjellige ting for forskjellige folk. Det er jo bare å begynne å liste opp patroner som er grovere, og veie rekyl og kulebane mot "grovhet" og effekt i dyret.
Riktig en tråd som har potensiale til å gå en stund og få fram mange kjepphester...

 

Jeg har gode erfaringer med 308Win, og 150gr Barnes TTSX (blyfritt fordi kona maste om det - og jeg gadd ikke diskutere). På rådyr, på hjort, og ca alt under, på 10m, og på 300m. De detter, og de detter der de er, om du treffer der du skal, og thats it and thats that.

Så for min egen del blir jeg mellom 308 og 6.5x55 - kanskje jeg bruker en 6mm på et rådyr, og kanskje jeg kjøper en 45-70 til elgjakt. Ikke fordi det er optimalt, men fordi det er kult. Og få vil argumentere mot "lette blyfrie kuler" når de er 450gr.

 

@Skaubjønn skriver i en annen tråd at han ikke tror kula har så stor betydning, bare man treffer der man skal, og det er nok sant og vel så det. Det viktige er å treffe, og å kunne skyte, så strengt tatt er treningsrifla viktigere enn den man jakter med - den skal bare kunne bæres enkelt, og smelle en sjelden gang. Har man gjort jobben på banen, så detter dyret.
 

Nybegynn3r skrev (12 minutter siden):

blyforbud, @Per-S sine uttalelser og wtf, se med tiden

Jeg har stor respekt for Per-S og hans kompetanse på mange felt, men akkurat når det gjelder blyfri kuler går hans meninger 100% på tvers med mine erfaringer. Vi har diskutert dette nesten tomt i andre tråder - uten å bli enige om annet enn at vi er uenige. Jeg er også teoretiker på mange måter, og ser argumentene, det er bare det at praksis viser noe annet. Og da tror jeg på praksis.

 

K

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tror nokk som andre her hevder at skyteferdighet er langt viktigere en patronvalg og kule.

Selv har jeg brukt blyfri i flere år nå "180gr Lapula Naturalis i 8x57 og det skal få være den mest presise og effektive patronen jeg noen sinne har brukt på elg. Og jeg har prøvd en del fra grove magnumer til 6,5x55 i løpet av 40 år med elgjakt. Kunne ikke tenke meg å gå tilbake til noen som helst blykule.

Tror nokk du kan leve lykkelig med den 308 du har og felle mye vilt med den bare du er god nokk til å skyte.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (4 timer siden):

 

9,3×62 og 8x57IS er jo ganske populære (med bly i hvertfall), men har de ikke litt lav hastighet; stor, tung kule i forhold til hastighet (kobberkuler trenger mye hastighet)?

Gammal myte, du kan få tung og treig eller lett og kjapp kule ut av 9.3x62. Når eg får kommentar om kulebane tilsvarende ein gris som hopper over eit gjerde så bruker eg å seie:  Ja den er ikkje den beste, den er ganske lik som 308`n din...😆

Forøvrig så er det ingenting som er det ultimate kaliber eller patron, alt er og blir eit kompromiss ut frå den enkelte sine subjektive behov og ønsker.

Edited by tussehaugen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 30-06 nå og skal straks anskaffe enten 9,3x62 eller 375 H&H, tiden får vise hva det blir men heller mot sistnevnte. Relativt flat kulebane, store og tunge kuler og ikke alt for heftig rekyl :) Ligger også noen videoer på tuben hvor man får se den i litt forksjellig vilt, alt fra fugl til DG i Afrika, og jeg må si det er et meget imponerende og allsidig kaliber. Ja det er faktisk 9,3 også, men med litt mer pønsj og litt mer rekkevidde så vinner 375 i mitt hode. Men som nevnt lenger opp her så er dette med kalibervalg veldig subjektivt, det skal godt gjøres å velge noe du ikke får gjort jobben med :)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Til postjakt. Så tar jeg uten og tenke meg om med 30-06 med ttsx 168gr. Men med 65cm pipe. Har AI kammer. Så vil tro denne holder til de avstander jeg føler meg trygg på.. @M67 hvordan er din erfaring med korte piper i 308 og 150gr ttsx? Fikk litt dårlige resultat i min Tikka T3x med 46-47cm pipe med kjøpe ammo. (ttsx 150gr) når skuddhold overstiger 175m++ lite til ingen ekspansjon.. myr mer fart og hente på og ladde selv? Liker den rifla. Den er lett, kort og hendig..

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (4 timer siden):

Gammal myte, du kan få tung og treig eller lett og kjapp kule ut av 9.3x62. Når eg får kommentar om kulebane tilsvarende ein gris som hopper over eit gjerde så bruker eg å seie:  Ja den er ikkje den beste, den er ganske lik som 308`n din...😆

Kommentaren gikk på om 9,3×62 hadde nok hastighet til å ekspandere på lengre hold, ikke hastighet nok for flat kulebane.

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (1 time siden):

ttsx 150gr)

 

t-trim skrev (1 time siden):

ladde selv

Temaet er jo diskutert mye denne høsten her inne. Jeg har opplevd det samme som deg med 308w og 51cm pipe. Fikk bare 815-820ms, og jeg spadde på med N550 i den tro at det var best, men mer reseach har gitt meg troen på det er verdt å prøve N540.  cfe223 er jo ikke å oppdrive lengre. Klarer jeg 850ms stoler jeg på denne kula ut til 200m

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (21 minutter siden):

Kommentaren gikk på om 9,3×62 hadde nok hastighet til å ekspandere på lengre hold, ikke hastighet nok for flat kulebane.

Kulebane er eit resultat av strekning og tid, også kjent som m/s. Har du fart så blir kulebanen flat og du sikrer ekspandering på lengre hold. Tyngde har altså ingenting å seie.

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (32 minutter siden):

Temaet er jo diskutert mye denne høsten her inne. Jeg har opplevd det samme som deg med 308w og 51cm pipe. Fikk bare 815-820ms, og jeg spadde på med N550 i den tro at det var best, men mer reseach har gitt meg troen på det er verdt å prøve N540.  cfe223 er jo ikke å oppdrive lengre. Klarer jeg 850ms stoler jeg på denne kula ut til 200m

Klarer rett over 800 med 41 cm pipe og 150 gr TSX. Meiner eg ladar med N140. Opp mot maks i Vihtavouri sin tabell. Kjem ikkje over 100 meter i det terenget eg jaktar i, så det skulle vere greti, trur eg. Skal teste litt med hastigheiter ned mot 700 m/s og sjå kva ekspansjon eg får. 

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (2 timer siden):

@M67 hvordan er din erfaring med korte piper i 308 og 150gr ttsx? 

Jeg har stort sett brukt den i to piper, 55 og 66cm, og får 850-860m/s. Har skutt flere dyr på rundt, og like over 300m. Ikke hatt noen negative erfaringer.
Jeg har jaktet en del med ei 40cm pipe også, men der har jeg brukt 110gr V-Max eller 155gr Berger VLD (dette er tidligere) 110gr i nesten 1000m/s ekspanderer på de holdene som er aktuell med den. Føler uansett ikke for langholdsskyting med ei rifle som er så kort, selv om den er svært presis om skytter gjør jobben 110%.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Synes dere ødelegger litt av stemningen her med .308 og 6,5x55 etc. Prøver så godt jeg kan å overbevise meg selv om at jeg trenger en .284 Win eller en annen heftig 7mm magnum rifle til laaaange jakthold, ser for meg en heftig lang Terminuskasse, karbonpipe og karbonstokk… Trenger absolutt en slik en, ja må bare ha.

6C3CE845-8BB9-4F1A-BE95-B850C830708F.jpeg

Edited by Elgjaeger
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

375H&H lada med Barnes TTSX 250 gr kule. Skutt 6 rådyr med det. virka veldig fint.. Du kan selvsagt gå lengre opp! 416 Weatherby??

 

Jakter mest med gode gamle 30-06. Har kun skutt 4 rådyr med bly, alt anna har vært blyfritt. Kuleplassering.. Satt en 168gr ttsx i et rådyr nå i helga, rett i maskinrommet, ramla i smellen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ein kjent herremann sa ein gang «i have a dream». Og til tross for at eg er sunnfjording og dermed opplært til at glaset er halvtomt, i beste fall! So velger eg også og håpe på at innan rimelig tid klarer dei å lage ei blyfri kule som oppfører seg i praksis som ei tradisjonell blyholdig kule som til dømes oryx - relativt blaut men holder sammen. Då kan vi som føretrekker kaliber som 9.3x62 og dertil tunge&saktegåande kuler velge kulevekt og hastighet som harmonerer med kaliberet, uten å engste oss for om kula ekspanderer skikkelig dersom holdet strekker seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva som er det "ultimate" kaliberet for jakt ut til +/- 300m bestemmes av den enkeltes preferanser.. det jeg kan si litt om er hvilke kaliber jeg bruker på nevnte hold.. 

Til nevnte hold så 160 grs ttsx i 8x57is.. ladd med CFE 223 så har denne kulen V0 850ms i 43 cm løp.. med standar 56cm løp så hadde jeg V0 905 ms.. denne kulen fungerer fint ut +/- avstanden TS nevner..

 

En av de første løpene jeg kjøpte når jeg gikk over til Blaser var 8x68S.. løpet var tiltenkt jakt på litt hold 300m ++…med 160grs ttsx så er V0 her 1030ms.. så absolutt en potent kombinasjon.. dette er uten tvil det kaliberet jeg har skutt færrest vilt med.. ikke fordi det ikke fungerer.. men fordi jeg som regel tar med 7x64 eller 300NM løpet om holdene blir lange.. det negative med 8mm er relativt lite utvalg av kuler med høy BC..  og det var også grunnen til at jeg kjøpte 300NM løpet..

 

På 300m +/- betyr ikke BC allverden.. så det er ikke noe å tenke på.. både 8x57is og «storebroren» 8x68S er lett å få til å gå godt.. de går også godt med stort sett alt jeg har matet de med av kjøpe ammunisjon.. (her må jeg understreke at erfaringsgrunnlaget hovedsaklig ligger på 8x57is)

Alt fra billig S&B til premium ammunisjon fra RWS..Norma..Barnes..Geco mm. Har gått overraskende bra..

 

Har skutt litt storvilt med 308w også med 150 grs ttsx på overnevnte avstander og viltet dør av den komboen også.. jeg regner med at neste år så er erfaringsgrunnlaget med 150grs ttsx og 308w blitt enda bedre da ny rifle med carbon løp i 308w og carbon stokk er på vei i posten..

 

Jeg styrer konsekvent unna kaliber med «magnum belte» .. hvorfor? Tja si det.. siden jeg ikke har særlig erfaring med «beltet» så har jeg ingen gode argumenter.. jeg bare styrer unna..😉

 

Skal du ha en patron med litt «futt» i er jo 300PRC et alternativ.. 300WSM tar også livet av det meste.. valgene er mange.. men 300m er ikke langt.. og 6.5x55 gjør også jobben så lenge en ikke har et skam kappet løp..

 

Er ei heller sikker på om du blir så mye klokere etter denne tråden.. mange subjektive meninger.. men tråden har om ikke annet potensialet til å leve en stund..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

Jeg føler meg helt komfortabel med min 308W og Lapua Naturalis på elg i avstander opp til 300 meter. Ser ingen grunn til å endre på det. Jeg tror fortsatt på at skuddplasseringen er avgjørende, og at indianeren er viktigere enn pila.

Bra du har trua. På 300 m har denne kula sannsynligvis under 550 ms og vil antakelig ikke ekspandere i det hele tatt. Men selvfølgelig en god skytter og helmantel dreper dyr det tar bare mye lengre tid. 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 minutter siden):

Skal du ha en patron med litt «futt» i er jo 300PRC et alternativ.. 300WSM tar også livet av det meste.. valgene er mange.. men 300m er ikke langt.. og 6.5x55 gjør også jobben så lenge en ikke har et skam kappet løp..

 

Rådyret under ble skutt på omlag 200m med 145gr LRXBT, kaliber er 7mm WSM, En fordel jeg liker når det blir over 200m iallefall er at du faktisk har litt margin på avstandsbedømmelsen, i fall dyret flytter seg, eller du har målt en busk eller noe.

878999131_IMG_7260(2).jpeg.c118bb9c50ae5083fd6fa0e2454fa344.jpeg

 

Denne lille bukken fikk et etter mitt syn nær perfekt skudd - og løp som faen. Fra det lille jeg så i siktet, kunne den like godt vært uskadd... Bildet er av hjertet.

492249066_IMG_7262(1).jpeg.a5a8efafb8aa7d2df03da8b4817cd2c4.jpeg

 

Nå var det rimelig mye blod på skuddplasssen, og noen få meter med greit blodspor, men så var det slutt. Ingen tvil om at den hadde fått det, men hvor var den. 

Jeg hadde heldigvis spotter - ny jeger, men passe dreven spotter - og bukken hadde løpt ca 50m før den vinklet inn i skogen og hoppet "noe veldig". Vi gikk til plassen og der var den en passe flomstor "bekk", eller oversvømt grøft eller hva man skal kalle det. Det var blod der og, men jeg måtte ta springfart og hoppe over (i Muckboots...) og rote rundt i siv og busk før jeg fant bukken, flytende stort sett under vann, inne i et buskas - den hadde ikke klart å hoppe over, og mer eller mindre dødd i lufta tipper jeg.

 

IMG_7265.jpeg.279d1f4689496b10666efe0f7b12abcb.jpeg

 

Poenget mitt... rekyl er en uting. 145gr-kula har nesten 950m/s på vei ut, og jeg satt som ei krøkke, siden bukken ikke stod der jakttårnet var designet for at den skulle komme, og jeg mistet oversikten totalt da skuddet gikk. Uten spotter måtte jeg ganske sikkert hentet en hund, men med 6.5x55 er jeg ganske sikker på at bukken ville vært like død - og jeg ville selv sett den løpe. Man har ikke alltid spotter - selv det er utrolig behagelig med to par øyne til å lete, og til å finne.

 

Kaliberdiskusjon er vel og bra, men rifle, pipe, sikte, alt dette er i grunnen mye viktigere. Skal du skyte rådyr på 300m, så er presisjon, egen evne til å skyte godt, og at man har ei rifle som er enkel å skyte godt med, alle viktige ting. Kaliberet er nesten "fuck all", og det gjelder vel alle dyr, bare det er lovlig så er det igrunnen nok. Rifla på bildene er jo i magnumkaliber, men den er 10 år gammel, og hadde jeg bygd den i dag, så hadde den sett likens ut - men vært kamret i 6.5x55. Jeg har skutt flere rådyr med den på >400m, og et på >500 - men jeg har i samme periode skutt 50 000 skudd på blink med 6.5x55, på mye lenger hold også, og det er INGEN grunn til å tro at 6.5x55 ikke ville virket like bra på de nevnte rådyrene.
Og jeg ville spart meg masse knød med hylser og kuler og ladedata for et ukurant kaliber, osv, osv. 

 

Men klart, nå har jeg den, og den virker, som faen, og den blir her. 7mm hadde jo også lenge fordelen over 6.5x55 at den var lovlig på elg med blyfrie kuler. Uten diskusjon, og uten "kompromisskuler" (de rene kobbersylindrene som er 9g i 6.5mm)

 

Jeg kjøpte en Sako Finnlight på et tidspunkt, fordi rifla på bildene her er nesten 6kg - og den har jeg brukt mye, og skutt flere dyr med. Men den er like lett som en dårlig plastleke, og ikke om jeg tør å sende ei kule etter et rådyr på mer enn et par hundre meter med den. Spesielt med det siktet som er på for å få den lett.

Skal man skyte >2-300m, så MÅ man etter mitt syn ha et "langholdsikte", enten det er noe "vanlig" med ASV/BT, et "ekte" langholdssikte, eller en Swaro DS eller noe sånt. Og man MÅ kunne bruke det.

Og alt dette er, igjen, svært mye viktigere enn kaliberet, det fins nesten ikke et kaliber som ikke gjør jobben. Kan noen nevne noe lovlig, som ikke gjør jobben? (jo, det du ikke får kuler, hylser, data, til. Vanlig er gull)

 

Her er det ihvertfall rom for å skyte et stykke...

IMG_7213.jpeg.1688b03be9109b37e9f382bc9de57f69.jpeg

 

Da jeg var ung, leste jeg "Guns & Ammo" regelmessig. Bakerst fant man "Coopers Corner". Obersten hadde mange meninger, og mange ekstreme etter norsk standard, men han kunne få folk til å tenke. Og kom med sine visdomsord.

 

"There aint many troubles a man cant fix, with seven hundred dollars, and a thirty ought six"

 

K

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

Kaliberet er nesten "fuck all", og det gjelder vel alle dyr, bare det er lovlig så er det igrunnen nok.

Nei! Her er jeg meget uenig. Man skal utøve human jakt, og det er ikke humant å skyte et vilt på 300 m dersom kobberkula ikke ekspanderer.

 

M67 skrev (37 minutter siden):

INGEN grunn til å tro at 6.5x55 ikke ville virket like bra på de nevnte rådyrene.

Jeg presiserer at tråden handler om patron/kaliber for større storvilt enn rådyr i blyfritt. Til rådyr og rev har jeg 308W. Disse dyrene er såpass små at jeg ikke kommer til å skyte på mer enn 200 m. Som du selv sier så er kikkertsikte og børsa også viktige faktorer. Med et standard 3-12x56 med 0,7 cm klikk (gud forby), så sier det seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (30 minutter siden):

Jeg presiserer at tråden handler om patron/kaliber for større storvilt enn rådyr i blyfritt.


Jeg vet om flere elger som er felt oppe i Troms/Finnmark med 6.5x55 på hold mellom 300 og 550 meter.. en god dose N565 gir god fart og elgen dør..

 

Nybegynn3r skrev (34 minutter siden):

Nei! Her er jeg meget uenig. Man skal utøve human jakt, og det er ikke humant å skyte et vilt på 300 m dersom kobberkula ikke ekspanderer.


kobberkulen ekspanderer bare den har nok fart.. skam kapping av pipe har mere å si for farten  enn kaliber godkjent for  storvilt..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nybegynn3r said:

Nei! Her er jeg meget uenig. Man skal utøve human jakt, og det er ikke humant å skyte et vilt på 300 m dersom kobberkula ikke ekspanderer.

Den ekspanderer, ingen prolemer med det. Slik ser en TTSX ut skutt  fra en standard 30-06 fra 450 meters hold...TTSX ekspanderer meget lett- selv om motstanderne- som skjelden har prøvd den- som regel hevder det motsatte.

TTSX.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere skrevet at det optimale patron-/kalibervalget er det du skyter best med, og som tilfredsstiller kravene til viltet du skal jakte på. For den viktigste faktoren i et human jakt-perspektiv er et godt treff! Så får man leve med om rådyret eller elgen en gang i blant løper/tusler en distanse før det/den blir liggende, det kan skje med en hver patron-/kaliberkombinasjon. Dette er påpekt i flere innlegg, både her og i andre tråder. For mange er .30-06 en øvre grense for å håndtere rekyl på en god måte (selv med lyddemper), mens andre skyter godt med betydelig kraftigere patroner. Men de aller, aller fleste skyter bedre jo lavere rekylen er. For å bli virkelig god kreves også mye trening, og om du ikke lader selv er det en kostnadsmessig stor fordel at treningsammunisjonen ikke koster skjorta. Siden TS er opptatt av sikker ekspansjon med monolittiske (blyfrie) kuler på litt lengre hold tror jeg derfor kombinasjonen .30-06 med "normal" pipelengde og 150 grs kobberkule (ev. 168/170 grs) kan være den optimale kombinasjonen. (Og i .30-06 er det også god tilgang på rimelige/gratis hylser om man skulle satse på hjemmelading).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (3 timer siden):

Bra du har trua. På 300 m har denne kula sannsynligvis under 550 ms og vil antakelig ikke ekspandere i det hele tatt. Men selvfølgelig en god skytter og helmantel dreper dyr det tar bare mye lengre tid. 

Jeg har erfaring fra i år med ei stor elgku på 260 meter. Gikk mindre enn 10 meter. Full ekspansjon og 100% restvekt. For to år siden to stk på 330 meter. Gikk 15-20 meter. Fant ikke kula. Alle tre skutt med ett skudd.

Jeg tror på det jeg ser med mine egne øyne.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (4 timer siden):

Nei! Her er jeg meget uenig. Man skal utøve human jakt, og det er ikke humant å skyte et vilt på 300 m dersom kobberkula ikke ekspanderer.

Det som er satt som krav frå myndighetene er fastsatt ut frå den vurdering at det skal vere tilstrekkelig til nettopp dette, nok anslagsenergi til human avliving. Trur du krava er satt ved ein tilfeldighet?

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

Det som er satt som krav frå myndighetene er fastsatt ut frå den vurdering at det skal vere tilstrekkelig til nettopp dette, nok anslagsenergi til human avliving.

Tilstrekkelig anslagsenergi på 100 m, ja. Hva med 200, 300 osv.? Har de tatt høyde for det i beregningen sin?

Anslagsenergi sier vel ingenting om ekspansjon/penetrasjon? Bare hastighet og vekt.

 

Olesøn skrev (3 minutter siden):

Faktisk er det ingen studier eller forskning som ligger til grunn så langt jeg har funnet.

Så kravet om 2200 joule i Norge er ubegrunnet?

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Nybegynn3r said:

Så kravet om 2200 joule i Norge er ubegrunnet?

Jeg tror ikke det er 100% inkompetente mennesker med null erfaring og manglende fagkunnskap som har satt grensa, de folka tar seg av våpenlover og slik, så det er nok kvalifisert synsing. Men inntil noen kan hoste opp studien(e) som ligger bak så er det fortsatt synsing.

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (5 timer siden):

Den ekspanderer, ingen prolemer med det. Slik ser en TTSX ut skutt  fra en standard 30-06 fra 450 meters hold...TTSX ekspanderer meget lett- selv om motstanderne- som skjelden har prøvd den- som regel hevder det motsatte.

TTSX.JPG

Hvis du ser den filmen en gang til så vil du se at det er en skrivefeil på på det bildet eller bildene på 300 og 450 byttet om husker ikke helt. Uansett er dette ladninger med V0 930-950 ms.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, moviken said:

Hvis du ser den filmen en gang til så vil du se at det er en skrivefeil på på det bildet eller bildene på 300 og 450 byttet om husker ikke helt. Uansett er dette ladninger med V0 930-950 ms.

Mulig det, men mer en nok ekspansjon på TTSXsen, 13,8mm, altså 0.3mm mindre enn på 300 meter. Vil tro elgen dør av det😉. Standard patroner var brukt. Her ser du kulene fra siden, og samme ekspansjonsdiameter oppgitt.

 

200m.JPG

300m.JPG

450m.JPG

Edited by asterix
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 timer siden):

Mulig det, men mer en nok ekspansjon på TTSXsen, 13,8mm, altså 0.3mm mindre enn på 300 meter. Vil tro elgen dør av det😉. Standard patroner var brukt. 

 

200m.JPG

300m.JPG

450m.JPG

Har sett den filmen jeg også.  30-06 er en god patron for kobberkuler jeg klarer ca 930 ms med rifla mi.  I hylsevolum er den ganske nær 7 mag (77 grs vann mot 81 grs i 7 mag ) skal du klare 700 ms på 300 m som er iallefall mitt minimum bør du ha ca 880 ms V0 noe 30-06 klarer fint men ærlig talt ekspansjonen på 450 er vel heller tvilsom. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I videoen skytes det inn i vått papir. 

Det gir en HELT annen form for motstand med påfølgende (større) ekspansjon enn i ett dyr (her er jeg faktisk enig med @Per-S).

Jeg tror ikke det er noe problem å oppnå stor ekspandert diameter på ei hard kule ved lav fart, dersom den møter tilstrekkelig motstand. I virkeligheten treffer vi jo av og til store bein, og av og til i mellom ribbein- dette bør kula takle åkke som. 

GMX'en f.eks har vi hatt tre eksempler nå på at den plystrer rett gjennom mindre hjortevilt (skudd rett bak bog, uten treff i ribbein) uten særlig ekspansjon- selv ved god V0. 

 

Etter egne erfaringer (begrenset til åtte dyr så langt) og de jeg jakter med (veldig mange dyr med blyfritt og raske kuler), så trenger mange av de blyfrie(barnes, hornady) kulene god fart for å sikre god ekspansjon. 

Når innslagshastigheten synker under 800m/s så reduseres ekspansjonsdiameter ganske drastisk dersom man ikke treffer bein. Dette har jeg sett i praksis flere ganger, og vi har flere eksempler på det her inne med kuler som har hatt v0 på +-800m/s og liten ekspansjon ved treff på 150-200m. Jeg har null erfaring med Naturalis, så denne kan selvsagt være i en annen liga. 

 

Mine "2-cents" går til @M67 sitt råd om skuddplassering og minst mulig rekyl. Med Moviken's sine ekspansjon/penetrasjonstest av ttsx/lrx friskt i minne ville jeg valgt (dersom blyfri var kriteriet) ei lett-for-kaliberet rask kule for å sikre ekspansjon. Penetrasjon er som tidligere nevnt i tråden, ikke ett problem med denne typen kuler. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (1 minutt siden):

På 300 meter burde en slik kikkert funke ganske greit. 

Det fungerer greit ut til lengre enn så.

Med en billig 3-9 og mildot i helt en ok jaktrifle så treffer man jo stort sett en fotball 500m+ også.. 

De som er mye flinkere enn meg (det er veldig mange av dem) gjør det uten å blunke med diopter..

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Nybegynn3r said:

Det var klikkene jeg tenkte på. 0,7 cm klikk er noe drit å regne med. 1 cm klikk er lett hoderegning.

Jeg lager meg klikktabell, ikke kulefall i cm tabell, så det er egentlig ikke så viktig for min del om klikkene er 0,727 cm eller 1 cm. På jakt vel å merke. Til f.eks. PRS er moa noe dritt for oss som ikke tenker i inches/feet/yard. 

 

Jeg foretrekker helt klart mil, men har et par jaktkikkerter med moa. Det funker helt greit når man har klikktabell enten teipa på tårnet eller lett tilgjengelig på rifla et sted. 

 

Men dette blir ganske off topic, så jeg gir meg med den. Beklager til TS for å i god kammerånd ha "dratt av" litt🙈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt synsing på morgenkvisten. Kravene til storviltammunisjon bærer preg av at man har ansett 6,5x55 som fornuftig minimum, lest om ytelser på fabrikkammunisjon (ofte oppgitt ved 74cm løpslengde) og rundet av litt. Tilsvarende for rådyrkravet, hvor referansepatronen antagelig har vært .222 rem. Vi kan ikke si at kravene er «ubegrunnet», men de baserer seg antagelig på et tynt kunnskapsgrunnlag.

 

Våre krav til storviltammunisjon baserer seg på forutsetningen at kinetisk energi er en meningsfylt måte å måle storviltskapasitet på. Det er forsåvidt greit, noen regler må vi ha- og de må referere til målbare størrelser. Men i virkeligheten er dette mer komplekst.

 

Når det gjelder trådstarters opprinnelige problemstilling, har det kommet mange kloke innspill om betydningen av skuddplassering, håndterlig rekyl, tilgjengelighet av komponenter og vekt/fart- betraktninger som jeg slutter meg til. Det er mange muligheter i patronfloraen. En kandidat kan være .35 Whelen (nødvendig forutsetning er at man lader selv). Hvorfor?

 

-Hylser lager du selv, av .30-06. Plukkhylser funker fint

- kobberkuler finnes i fornuftig vekt-for-kaliber, som 180grs T-TSX

- med overnevnte kule får du rekyl som en klassisk 30-06/180grs, men mer fart

- hvis ekspansjonen ikke skulle slå ut i «full blomst» får du likevel større frontareal enn med mindre «infanterikaliber»

 

I tillegg har du tilgang til billige revolverkuler til trening/mindre viltarter, hvor du også har kuler som ekspanderer i sub- fart.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...