Jump to content

Hva er den ultimate patronen/kaliberet ved et kommende blyforbud, og jakt på større storvilt, på avstander opp til 300 m?


Nybegynn3r

Recommended Posts

M67 skrev (8 timer siden):

dattra mi på 14 skyter småfugler på 300m uten å gnåle om "langt" ;)

Jeg vet IKKE hvordan vi kom hit, men nå er det nesten så jeg også får samme sykdommen fruen sliter med (barnefeberen) xD Ikke bare er det gøy at barn kanskje får samme interesse som foreldre, men jeg blir bestandig like glad av å se foreldre/ besteforeldre kommer med den yngre generasjonen på banen og på jakt. Det skader heller ikke at dattera vet hvilken ende kula kommer ut av når guttene etter hvert kommer på besøk.😅

Dagens off topic..........

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (19 minutter siden):

.300rsaum med 40cm pipe høres gøy ut, blir vel noe varmt for kråkene våre da?

Rsaum er vel ikke akkurat en høykapasitets patron passer greit med 204 N-160 N-550 egentlig laget for kompakte rifler. Gir det lille ekstra i forhold til marginer med blyfritt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommenterte vel egentlig ikke det jeg skulle det med 40cm pipe er en amerikansk måte å få mest mulig ut av minst mulig. Å ja du fyrer sikkert for kråka men vil du ha 930 ms ut av ei kort pipe er det kanskje enkleste veien å gå, men vil du ha noe som gir bittelitt mer enn 30-06 med bittelitt mer hylsevolum er dette en interessant kreasjon 

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (2 timer siden):

Rsaum er vel ikke akkurat en høykapasitets patron passer greit med 204 N-160 N-550 egentlig laget for kompakte rifler. Gir det lille ekstra i forhold til marginer med blyfritt. 

Joda, jeg synes bare at kråkene blir rimelig varme når jeg fyrer .308Win med 50grs CFE bak 150grs TTSX gjennom 45cm løp…men med demper så ser ikke kråkene flammen. Prøver å forestille meg brenneren din i .300rsaum

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (26 minutter siden):

Joda, jeg synes bare at kråkene blir rimelig varme når jeg fyrer .308Win med 50grs CFE bak 150grs TTSX gjennom 45cm løp…men med demper så ser ikke kråkene flammen. Prøver å forestille meg brenneren din i .300rsaum

Munningsflammen er godt synlig ut av min ASE Utra JetZ når jeg fyrer med 48.5gr N19 bak 190gr NCC. Men skytteren ser den ikke, da den er skjult bak demperen...
Og det er med 66cm løp - skyter jeg disse patronene i 40cm løp så ryker jo panneluggen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

.277 SIG Fury.

150gr kule gjør 900m/s i 40cm løp og med kort kasse.. Dersom du tør fire på kravene(litt ned fra 150gr), får du 129gr LRX opp i rundt 1000m/s.
Rifla som SIG lager til kaliberet er kort, lett som en Rem 700, og med innfellbar kolbe.. hylsene koster nok noe, og ingen kjente importerer hverken de eller rifla. 
Men på papiret er det tøft.. Rekylen er også hyggeligere enn .30 magnumer. 

 

(Jeg gjør alt sammen likt i 270win- eneste forskjell er lang kasse og løpet på 62cm..)


 

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (8 timer siden):

Sikkert en avsporing men fordi jeg lurer; Har lang og smal magnum "mer behov" for lang løpslengde i forhold til kort og bred magnum? Tenker i forhold til munningsflamme 

Sikkert ett fett vil tro det er hylsevolum som bestemmer.  Det som er med korte magnumer er at de er ikke så veldig magnum. Hylsevolum litt over 30-06/270 win men går i kort kasse. Dette er en amerikansk greie for å få litt mer effekt i korte lette rifler enn 308. De skyter jo på litt lenger hold enn vi gjør. Dessuten har de flere krutttyper å velge i trenden der borte er vel 7mm/270 mer enn. 30

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...