Jump to content

Årets skyteprøve for storviltjakta.


Recommended Posts

7 hours ago, 204 Ruger said:

Har tenkt en del på dette med skyteprøven og skytestillinger/hjelpemidler. Det er helt klart forskjell på treningsskyting til jakt og selve storviltprøven. Stillinger og hva som funker best er subjektivt og kan diskuteres opp og i mente. Men, hvorfor blir de som vil gardere seg på selve prøven «mobbet»? (Liggende med reim…) senest i år hevder Miljødirektoratet at skyteprøven er en test på jegers utstyr, derfor dropper de det jeg mener er det viktigste, nemlig kravet til trening. 
Mange hevder at prøven er for lett til å være en test, men er viktig for at skytter skal få testet utstyret og bli kjent med egne begrensninger. Hvorfor er det ikke da tillat med samme hjelpemidler som man finner naturlig å bruke under den jakta man bedriver? Selv tror jeg aldri at jeg har skutt et storvilt på frihånd. Så lenge det er lov å bruke reim i valgfri stilling, mener jeg det burde være lov å bruke fastmontert tofot og skytestokk. Synspunkter på det?

Ja eg er einig. Har skutt nokre hjortar i mitt liv og ein god del grågås. Ikkje eit einaste skot har vore utan ei eller anna form for støtta. Enten liggande med støtta framme og bak etter gåsa eller sittende. Kunne det vore ein ide og minska arealet av trefflata men så kunne ein bruka tofot eller liknande kanskje?

Link to comment
Share on other sites

1. Skytestilling.

Øyet er ett av de organene i kroppen som er mest avhengig av oksygentilførsel for å fungere. I liggende skytestilling med "knekk" i nakken blir ofte blodårene presset sammen slik at blodtilførselen til øyet reduseres. Da ser en ikke at siktebildet endres, oppdateringen av bildet fra øyet blir forsinket. Derfor er det mange som får uforklarlige skudd på liggende. Se på jaktfeltskyttere der svært mange av de gode veteranene kun skyter sittende. Om liggende hadde vært mye bedre så kan en være sikker på at de hadde brukt liggende skytestilling. Når en kan bruke rem ligger en så rolig at effekten av synsforstyrrelsene blir mindre merkbar, en rekker ikke å komme for langt ut før en oppdager det.

 

2. Skyteprøven.

Skyteprøven og obligatoriske prøveskudd er grei nok. Den tvinger jegere til å skyte 5 skudd med jaktvåpenet og å produsere 30 tomhylser, verken mer eller mindre. Det er mer en funksjonstest enn en ferdighetstest og om en ikke treffer innenfor en 30 cm sirkel må man ta grep. Enten med våpen eller med operatør. Om vi skal teste ferdigheter må hele systemet endres og det bør skytes flere tester for å verifisere at det ikke var flaks som gjorde at de fem første satt innenfor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, bobby said:

Jeg opplever sittende som mere tilbøyelig å "dra av" ett skudd,- i en serie,- enn ved liggende. 

 

Da sitter du ikke riktig. En korrekt sittende stilling er dønn stabil. Selvfølgelig får man litt vingling med siktekors i svarten også her, men som sagt, finner du riktig stilling så er den minst like stabil som en god liggende. Bonusen ift liggende er en helt avslappa overkropp og man slipper å stramme alle musklene i nakken. 

 

Feilen mange gjør når de skal prøve sittende, er at de sitter for høyt og må derfor lene seg for mye framover for å få anlegg på knær. Dette gjør at nakke og øvre deler av ryggmuskulaturen må jobbe uforholdsmessig mye. Dette skaper muskelspenninger som ikke akkurat hjelper på skytinga, stillingen blir slitsom å holde og man blir tilbøyelig til å nappe avgårde skudd, bare for å slippe anstrengelsen det blir å holde børsa i ro.

 

En annen feil mange gjør, er at de gir opp etter en serie sittende, og lander på vomma igjen. Vi er jo skapt slik at det som føles trygt og godt og det vi er vant med, er det vi foretrekker, selv om mange hadde hatt stor gevinst i å prøve noe annet.

 

Nå finnes det instruksjoner på en korrekt sittestilling, men det trenger ikke være helt korrekt for alle. Da gjelder det å justere etter sin egen fysikk og finne det som er mest behagelig og stødig, uten at det blir anstrengende etter 2 skudd. Blir det anstrengende, så sitter du feil. Stikkordet er sittehøyde. Finn din høyde, den er sannsynligvis lavere enn du tror.

 

Et annet generelt tips folk kan ta med seg er : Hør på instruktørene på banen. Svelg litt stolthet og lytt til hva de sier når de kommer med råd. Alt for mange folk av typen "Du-må-ikke-komme-her-og komme-her! Jeg-skjøt-med-rifle-før-du-var-påtenkt!" Så legger de seg ned og begynner og riste i hele overkroppen etter få skudd og sprer treffene over hele skiva..

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Liten rettelse: Du glemte ordet "leeeeenge"

 "Du-må-ikke-komme-her-og komme-her! Jeg-skjøt-med-rifle-før-du-var-påtenkt!" 

 

Da blir det slik:

 "Du-må-ikke-komme-her-og komme-her! Jeg-skjøt-med-rifle-leeeeenge-før-du-var-påtenkt!" 

 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hewi said:

Bonusen ift liggende er en helt avslappa overkropp og man slipper å stramme alle musklene i nakken. 

Får jeg lagt meg i riktig stilling om låst meg og har riktig høyde på kolben i forhold til siktet tror jeg at jeg kan sove i den stillingen uten mye bevegelse i våpenet. Husker vi kunne ligge "uendelig" lenge og sikte med en mynt balanserende på munningen bare vi fant riktig stilling. Måtte jeg strekke på nakken for og sikte ble det fort ubehagelig og direkte smertefullt etter kort tid.

Tror passformen på våpenet er viktigere enn enkelte vil innrømme.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hewi said:

Feilen mange gjør når de skal prøve sittende, er at de sitter for høyt og må derfor lene seg for mye framover for å få anlegg på knær.

Finnes det en god mal for dette.-God sittehøyde i forhold til kroppslengde?

 

I skogen prøver jeg plasere stolryggsekken lavere enn føttenes plasering slik at knærne utgjør en god støtte. De fleste sekkene er jo som regel for høye. Bedre er vel likevel å sitte avslappet på bakken og ryggen mot et tre.

 

På banen har jeg forsøkt forskjellige løsninger - kanskje det som passet meg best (190cm) er å sitte på snudd bruskasse i plast, den bygger knapt 30 cm,..bunnen behøver dog forsterkes mot mine 110kg😉

På banen finns flere kasser i isopor, de er forsåvidt helt greie,  men jeg liker egne løsninger, noe man blir fortrolig med - i min verden er det viktig.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Sakoen75 said:

Tror passformen på våpenet er viktigere enn enkelte vil innrømme.

Det har du sikkert helt rett i, men passformen som gir optimal liggestilling, er neppe optimal for de vanligste skytestillingene folk bruker på storviltjakt:wink:

Link to comment
Share on other sites

Altså.....da ser det ut som om konsensus er at de fleste halvtullinger som ikke vil lære, eller kan ta til seg lærdom når det gjelder skyting er oss Oldtimere?
Jeg har da faktisk sett flere unge lovende som aper etter de har sett på you tube, med venstrehånda under kolben for å klemme en imaginær bean bag med det resultat at rifla spratt opp i rekylen, og medlemskap i halvmåneklubben var et faktum.
Å foreslå at venstrehånda flyttes fram til framstokken med et fast grep, ble møtt med stor undring og hoderisting.
Det er ikke slik  "kanerne" skyter var svaret....

For ordens skyld, jeg skyter mere sittende enn liggende på bane, og sittende er for min del vesentlig mere behagelig.
Når det er sagt, ei god og bekvem liggende skytestilling opplever jeg som mere stødig, men jeg blir fortere sliten og anspent enn når jeg sitter.
Så for min del blir det litt av begge deler.
På jakt er 95 % av jaktskudda sittende da jeg er postjeger (de unge får æren av å jage :) )
Når det jaktes utaskjærs er det som oftes postjakt i skytårn eller stige.
Unntaket er vel Afrika hvor det nesten alltid ble skutt stående med støtte av skytestokk.

Utover det, så satser jeg på å få med meg maksimalt av mandagene på skytebanen ut over våren og sommeren.
Selv om "De tredve" ikke er påbudt i år,  syns jeg at det er steike trivelig å få være på skytebanen :)

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

2-fot, digre sikter med hjul og tårn og tvilsom kvalitet, plast og rustfritt.

 

Velkommen de og! Sammen med han med gammel mauser og like gammelt sikte (rekorden der er en kar som kjørte til andre enden av fylket for å få et gamelt kikkertsiket når 2,5x Weaversiktet fra 1971 ga opp livet. Gratis var billig. Bare i ferge kostet turen mer en et OK brukt Zeiss🤣)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Jeffery said:

Det har du sikkert helt rett i, men passformen som gir optimal liggestilling, er neppe optimal for de vanligste skytestillingene folk bruker på storviltjakt:wink:

Sa noen justerbar kinnstøtte? Jeg flytter ikke på min kinnstøtte så mulig det passer for flere også. Det er snakk om å treffe en sirkel på størrelse med en pizza på 100 meter og ikke benkskyting  på 1000m 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Sakoen75 said:

Det er snakk om å treffe en sirkel på størrelse med en pizza på 100 meter og ikke benkskyting  på 1000m 

 

Det var nå du som bragte "passformens" viktighet inn i diskusjonen:wink:

 

Jeg bare prøver å argumentere for at det kan være gode grunner til at noen foretrekker sittende og noen foretrekker liggende, eller stående, for den saks skyld. Generelt sett så burde storviltprøven være grei skuring, for de aller fleste, både sittende og liggende. Jeg trives altså best i sittende, og skyter godt nok(med trykk på NOK) til at det er helt kurant. Hvorfor skal jeg da ligge, når det er mindre behagelig for meg? Og, hvorfor skal ikke folk som sliter med prøva liggende, teste sittende?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, hewi said:

Bonusen ift liggende er en helt avslappa overkropp og man slipper å stramme alle musklene i nakken. 

Trodde det var tydelig at jeg kommenterte på sitatet jeg siterte.

@Jeffery

Passformen med justerbar kolbe var for å slippe å holde vekta av hodet med de muskel spenninger det fører til istedenfor å la det vile på kinnstøtta for de som sliter med stive nakker og vonde rygger. IKKE for å tyne sammlinger, det er vel bare en bonus?

Er fri stilling så skyt i den stillingen du liker 👍

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

On 5/5/2021 at 11:25 PM, lilleulv said:

Tja, med en pågående pandemi så har jeg forståelse for at man vil legge til rette en smidig gjennomføring av oppskyting, med tanke på smittevern. Sikkert mange skytebaner uti distriktene hvor gjennomføring av 30 + 5 ikke er noe problem, men det finnes vel også en del skytebaner med ganske stor pågang? Spesielt når store deler av jegerstanden har en tendens til å ta oppskytinga i siste liten.. Så et greit kompromiss. 

 

 

 

I siste liten - da snakker vi vel september og da er pandemien med stor sikkerhet bak oss.

Link to comment
Share on other sites

@Haavard Siste jegerskyting på vår bane er 26 August. Anser det meste av August til å være i siste liten når man har hatt hele sommeren på seg. Uansett pandemi eller ikke; Jegerstanden gjør det ikke lett for arrangørene når man ser hvor fullt det er mot slutten. Og for de som blir nervøse på standplass så må det være bedre å starte tidlig i ro og mak.

 

Håper du har rett i at pandemien er bak oss i september. Men er det noe jeg har lært det siste året, så er det at det er vanskelig å være skråsikker.

Link to comment
Share on other sites

Kniper det om, så kan Lørenskog skytterlag ordne oppskyting på Losby frem til og med 31. mars neste år :-)

 

Hvor vanskelig kan det være å hive opp ei reinskive når man likevel har elektronikken klar?

Har du appen klar kan du få skyte opp på mandager, torsdager og lørdager på vår, sommer og høst. På vinter kun på lørdager og kun når det ikke er mer snø enn vi gidder å måke.

Møt opp tidlig og måk, så kan du skyte opp uavhengig av snømengder :-)

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt opp med alle våpen i går. 4 våpen, med 8 løp...

* Blaser R8 6,5 x 55 og 9,3x62 (kan bruke sikter om hverandre. 15 knepp høyre og innertier)

* Merkel rifledrilling 2x8x57IRS

* Ferlach Vierling med løp i 7x65R og 22 Hornet, innstikkløp i 5,6x50R.

* Browning BAR 30-06

 

Jeg skjøt med alle 8 løpene. Det ble litt av en pussejobb da jeg kom hjem... Og, jeg klarte IGJEN å skyte på meg en rød halvmåne i panna! Kom lavt med vierlingen da jeg skulle teste samskyting, og fikk kikkertsiktet i panna... Litt mer flaks så hadde det blitt et Harry Potter arr av det. Men det blir nok bare en ny strek i panna, oppå de gamle.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 løp… men "bare" 6 oppskytinger, egentlig? Hvordan er treffpunktendringer med en Vierling ved rask skyting? 

 

Standplassleder kikket oppgitt på meg sist uke da jeg kom drassende med flere børser. 7x64, 7x65R, 338 win mag og 416 Rigby. Det gamle Zeiss-siktet på drillingen fikk seg en trøkk på jakt i fjor og gikk som forventet ut av skiva, ble oppskyting med de åpne siktene. Syns forsåvidt det er greit å vite at dette fungerer så lenge jeg stort sett bruker drillingen med åpne sikter på jakt. Foreløpig godt nok syn til å klare dette… spørs hvor lenge det varer.

 

Har registrert diskusjonen i denne tråden angående skytestilling på oppskyting. Folk får gjøre som de vil, jeg skyter sittende noenlunde likt slik jeg tar de fleste jaktskuddene mine. Det er et poeng at for mange skyter kun liggende, kanskje kun med de obligatoriske 30+5 skuddene, mens jaktskyting stort sett foregår «ikke-liggende». Oppskyting for meg er noe jeg får unnagjort så fort som mulig når skytebanen åpner for jegere på våren, fin-tuning av innskyting, eventuelt testing av nye jaktladninger, tar jeg nærmere jaktstart. 

Edited by SteinarBM
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, SteinarBM said:

Klippe:

8 løp… men "bare" 6 oppskytinger, egentlig? Hvordan er treffpunktendringer med en Vierling ved rask skyting? 

 

Jeg skjøt med alle løpene, men skjøt opp med 5 av dem. Jeg kommer ikke til å jakte med innstikkløpet i vierlingen. Jeg jakter mest rådyr, og har skutt flere dyr med 7x65R. Drar ikke på en ekstra pipe i skauen. Har den bare for gøy :-).

 

Samskyting med tre riflekalibre i et våpen er... forferdelig. Jeg har ikke skutt nok med den til å vite helt sikkert hvordan det går. Det er førsteskuddet som teller på jakt, og jeg vet hvordan den drar ut for hvert løp. Men jeg vet ikke hvordan 22Hornet pipa går etter skudd med 7x65R løpet, før den pipa blir kald, for eksempel. 

Link to comment
Share on other sites

Ferdig med 338-06 A-Square, skjøt opp i går kveld på Farvannet skytebane.
Det gikk helt greit sittende, men er ikke fornøyd med samlinga.....
Middeltreffpunkt ligger imidlertid der det skal, så jeg får si meg fornøyd tross alt.....
30-06 igjen, satser på neste mandag.
Vil nok også benytte de mulighetene jeg har til å trene ut over våren og sommeren.
Flott bane og trivelige folk :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, SteinarBM said:

Standplassleder kikket oppgitt på meg sist uke da jeg kom drassende med flere børser. 7x64, 7x65R, 338 win mag og 416 Rigby.

 

Min erfaring med de som skal skye opp med flere børser er at det som tar mest ekstra tid er skrivearbeidet etterpå .. 😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 5/6/2021 at 3:31 PM, Olesøn said:

Beveren i fjor vår ble tatt med børsa holdt i denne sittestillingen. Øvd litt på den, men for meg funker den best med rompa litt lavere enn føttene. 

Carlos_Hathcock_aiming.jpg

Det er eneste stillingen den lange tynne kroppen min finner stabil😄

Link to comment
Share on other sites

Nokon som veit om appen vert oppdatert til å ikkje krevje obligatoriske treningsskot? 

Var på bana i går og sendte fem i "pizzaen" frå bukkepipa. 

BankID var nede for telling, og kontrolløren kvitterte på papir, so eg fekk ikkje utforska appen.

Nokon som kjenne rutinene?

 

Link to comment
Share on other sites

Kontrollørappen har en funksjon hvor det er mulig å overstyre kravet om 30 registrerte treningsskudd i jegerdokumentasjonsappen. Funksjonen dukker opp etter at kontrolløren har scannet jegerens QR-kode. Jeg bruker denne funksjonen under oppskytinger nå, dersom jegeren ‘mangler’ 30 dokumenterte skudd.

 

Både dolumentasjonsappen og kontrollørappen fungerer offline. Ting synkroniseres ved første anledning. Men da må du ha lagt inn våpen ved hjelp av bankID på forhånd.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk registrert godkjent oppskyting med 338-06 den 10 mai .
Jeg hadde fått registrert 15  prøveskudd  3 mai.
Registreringen av prøveskuddene var unødvendig, men vi la de inn for å sjekke at systemet virket, noe det gjorde .
Riflene mine var lagt inn i appen på forhånd hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ved flatt batteri kan man jo ikke vise skyteprøven heller. Det står i betingelsene for MinJegerdokumentasjon at man har ansvar for å ha strøm på mobilen, slik at dokumentasjonen kan vises frem. 

 

Lurer på hvordan oppsynet kommer til å løse dette, på reinsjakt for eksempel? Ha med powerbank med diverse ledninger i fjellet? Eller si til folk at de må avslutte jakta, gå ned og lade mobilen, for å så møtes på et avtalt sted? høres ut som om det er best å ha med en papirkopi ja...

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Skaubjønn said:

Bortfaller dette kravet nå når man har digital jegerprøve?

Jeg kan ikke se at det gjør det.

At du har lagt inn børsa i appen og skutt prøva med den, beviser jo ikke at du eier den, eller har lånt den på korrekt vis.

Da kunne jo like godt det gamle jegeravgiftskortet, med påført skyteprøve, eliminert behovet for å medbringe våpenkort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Skaubjønn said:

Lurer på hvordan oppsynet kommer til å løse dette, på reinsjakt for eksempel?

Man trenger ikke ha mobilen på hele tiden. Det er nok at du starter den om du får kontroll.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Skaubjønn said:

Det står i betingelsene for MinJegerdokumentasjon at man har ansvar for å ha strøm på mobilen, slik at dokumentasjonen kan vises frem. 

Har du muligheten til å linke til det eller ta et screenshot av teksten? Kan ikke finne det selv.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Skaubjønn said:

Lurer på hvordan oppsynet kommer til å løse dette, på reinsjakt for eksempel? Ha med powerbank med diverse ledninger i fjellet? Eller si til folk at de må avslutte jakta, gå ned og lade mobilen, for å så møtes på et avtalt sted? høres ut som om det er best å ha med en papirkopi ja...


Trodde sånt ble løst med at oppsynet ser id og noterer seg navn og våpennummer. Så må vedkommende stikke innom oppsynet eller politiet med dokumentasjon innen en gitt tidsfrist.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sakoen75 said:

Jeg blir å skrive det ut og ha det liggende i år også.

 

Tiltredes!

 

Ei papirutskrift, pakket i en plastpose, er med, og er leselig under de aller fleste forhold. Hvorfor man da skal gjøre seg avhengig av nett-dekning, av batterikapasitet, og at man får til å trykke på rett plass på skjerm/knapper med blåfrosne fingre, kan bare de som tjener på å selge oss alskens dyre tekniske dippedutter svare på.

 

Når jeg betaler med "ekte penger", bruker jeg fortelle følgende:

 

For over 2.500 år siden var det en sivilisasjon som var så teknisk avansert at de fant opp en betalingsmetode som var -

 

- så avansert at den fungerte, sjøl om nettet var nede

- den fungerte til og med om strømmen var borte

- man slapp å huske koden

- brukte man denne betalingsmåten, var man helt sikker på at kontoen ikke ble overtrukket!

 

Enn om man hadde hatt noe så avansert i dag!

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått et annet inntrykk her hjemme. Men det er vell som mye annet nytt, litt innkjøring så går det fint. Ene banen skylder på dårlig dekning på mobilen men ikke vet jeg. Sikkert enklere for dere å bare skanne mobilen og slippe å vente 10 minutter på at gammle Ola skal tyde våpen nr osv med voksende kø.

Link to comment
Share on other sites

"Enheten din er ikke kompatibel med denne versjonen." 

Faktisk så er ingen av mine tlf kompatible og der har de virkelig driti på draget. Hvis man i tillegg må ha nyeste versjon av Android eller lignende så ble terskelen enda litt høyere.

Jeg kjøper ikke ny tlf til mange tusen bare for å kunne ha enda en æpp.

Link to comment
Share on other sites

@Maxwatt: Det er jo bare et tilbud til deg som du kan benytte deg av eller ikke. Du kan fortsatt få dokumentasjonen på papir.

Det er akkurat som med TV - du trenger ikke ha det om du ikke vil. Det er jo tross alt bare 70 år siden det kom på markedet.

Link to comment
Share on other sites

On 5/17/2021 at 9:56 AM, nhd said:

Det er jo bare et tilbud til deg som du kan benytte deg av eller ikke.

 

Og da kan man jo ha både-og, hvis man vil være godt og vel 100 % sikker.

 

På mange andre felter er det jo enten - eller.

 

"Det var i fjor at dødsattestene ble digitalisert".

 

Og det ga jo diverse utslag:

 

https://www.nrk.no/trondelag/jacob-_64_-satt-pa-gressklipperen-da-banken-ringte-og-fortalte-at-han-var-dod-1.15502417

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...