Jump to content

Er det en uting å ikke bruke lyddemper på skytebane?


Svein37

Recommended Posts

3 timer siden, Wintel skrev:

Kan en halv tunell med støydemping innvendig dempe smell fra brems godt nok? Bør ikke være noe problem å skyte gjennom en halv meter lang tunell om den også er en halv meter høy?

 

Fant noe omtrent som det du beskriver på nett, burde dempe en del til sidene:

 

http://taylorcountytourism.com/wp-content/uploads/2016/08/pirus-public-shooting-range-taylor-county-wi.jpg

 

Men det er vel i grunn enklere og mer praktisk å sette på en lyddemper, så en demper munningsbraket også. Her ser man en rekyl-test med div. lyddempere:

 

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/test-af-lyddaemper-hvilken-skal-jeg-kobe-i-jaeger-4-2017/

 

PDF: https://www.jaegerforbundet.dk/media/7053/lyddæmper-artiklen-0417-nypris.pdf

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en .338 Edge med smell forsterker. Et besøk på banen var nok til at det konseptet ble skrinlagt og løpet gjenget opp for demper. Etter min vurdering fjerner demperen like mye rekyl som rekylbremsen, og i tillegg ble lyden også borte for meg var det en vinn-vinn situasjon. Når det brennes så mye krutt er det ikke noe som egner seg på en skytebane der andre skal kunne være.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Wintel skrev:

Da har man to muligheter: forby brems (og dermed blir tilbudet til PRS-skyttere og andre som ønsker brems noe dårligere) eller lage en teknisk løsning som begrenser ulempene med brems...

3 muligheter du kan ha egen kveld for de som vil smelle med brems og annet som lager mye lyd 😛

Link to comment
Share on other sites

@bardp legger ikke fingrene imellom, men han har jo et poeng. Akkurat like lite som jeg kan komme og kreve å få skyte bly på leirduebanen fordi jeg vil bruke gammelhagla eller jeg kan forlange å få stabbe gjennom en dssn-stage med DFS-oppsett kan noen komme og kreve få skyte med brems på noen bane.

 

Baneeier, enten de tilhører NSF, NJFF eller DSSN (i den grad de eier baner) har da ingen plikt til å legge til rette for aktiviteter utenom eget program, selv om hagla mi ikke tåler stål eller jeg vil skyte dynamisk men ikke har kurs. 

 

Som antydet før, dette er et marginalt problem, de aller fleste forstår sin besøkelsestid, og de aller fleste DFS-lag (for det bruker å være der skoen trykker) har egne jegertreninger hvor man kan skyte med hvafaen man vil. Og om ikke, vote with your feet, jeg vet ihvertfall to baner i tøffelavstand fra @bardp sin som godtar brems. 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, bardp skrev:

Ja eller de som vil bruke brems kan lage seg egen bane.

Ja, for det er jo så lett i disse dager der alt som smeller er "farlig". Ser bare i Østre Toten der 4 skytterlag kommer til å miste banene sine fordi kommunen har latt folk bygge hus tett på de. Men tro du noen vil "gi" de ny grunn til å lage nye baner unna folk? Nope :(

Link to comment
Share on other sites

GGG meteret gir definitivt utslag. 

ref DSSN kan du skyte med full DFS whatever du vil der! DSSN er de som diskriminerer minst, absolutt alt er lov  av børser og utstyr,  eneste man bryr seg om er sikkerhet. DFS 200STR/skytter  har vunnet manuell rifle divisjonen flere ganger btw. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og velsigne DSSN for å være åpne, jeg ønsker dere alt tenkelig vel.

 

Men jeg må ha sikkerhetskurs, det er altså ikke fritt frem for å komme på en match og hive seg med? Ikke så ulikt det jeg skrev over, at det er baneeier som får styre hvem som skyter...? 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg kan ta ett kurs, og få skyte  alt jeg vil og hvor jeg vil  i hele verden!! hadde jeg lett gjort det. Sikkerhet er viktig. 

dssn/ipsc er ekstremt nøye på sikkerhet og god kursing/opplæring, skjønner ikke helt hvordan det kan spøkes bort, eller vinkles til en negativ greie som "noe man mååå ta å nei" 


Uten bestått sikkerhetskurs har man begrensede startposisjoner uten ladd våpen, og med ekstra oppsyn fra mer mannskap, så du kan få se hvordan det er med match, så er muligheter, men igjen, ja sikkerhet er en greie. 
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av skyttere over 50 år, og det er nå faktisk en god del etterhvert, skulle i 99% av tilfellene hatt et fireukers sikkerhetskurs. Vi som skriver her inne hver dag ligger nok sannsynligvis milevis over snittet når det gjelder sikkerhet, interesse, kunnskapsnivå og lysten til å skyte med alt mellom himmel og jord. Kammeret.no er ikke tverrsnittet av den norske skytter, sjøl om det er målet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem i NSF, DSSN og DFS.

 

Liker meg best hos DSSN og DFS pga konkurranseformen.

 

Det er vesentlig forskjell på formålsparagrafer.

 

DFS skal opprettholde en desentralisert skytebane infrastruktur og være bærere av god våpen kultur.

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en definisjon av god våpenkultur.

Jeg legger mitt i det.

 

Ekskludering?

Nei.

I den ene orgen er det bare veldig trygt og godt for de som ikke liker forandringer.

 

DFS skal ha ros for  ungdumsarbeidet.

 

DSSN for utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for ordens skyld, jeg har skutt DFS og har DFS børse fortsatt, ingen planer om å selge heller, men andre grener har blitt prioritert mer siste årene. 
Ja DFS vinner på ungdom, familie, rekruttering og likestilling, ingen andre er i nærheten

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Ja eller de som vil bruke brems kan lage seg egen bane.

 

Nå er det jo en gang slik at DFS er statlig, full av statlige penger å bygge baner for, og skal som organisasjon fremme skyttersporten.
Jeg mener at en av de beste måtene de fremmer skyttersporten på er å holde anleggene sine åpne for andre organisasjoner som tilbyr et videre spekter av konkurranseformer enn de selv som organisasjon gjør. Erfaringen min er svært begrenset, men etter å ha stukket en finger i været er min oppfatning at dette gjerne er tilfellet. 

At det finnes noen Ola Æresmedlem Småkonglesen rundt omkring som har drukket kaffe og spist vafler på banen siden før tippoldefaren din var påtenkt og ikke liker at det avfyres skudd hyppigere enn annenhver fullmåne, vel, det er nok dessverre tilfellet, men neppe noe voldsomt stort problem.

 

Man skal kjenne sin besøkelsestid og vise respekt for andre. Komme på DFS-trening, jegerskyting eller hva enn med 40cm pipe og grommeste bremsen penger kan kjøpe i .338SePåMeg, det er unødvendig.

Om banen her er representativ står den for det meste tom og støver nede, BURDE ikke være umulig å få disponere baner til treninger der det smeller litt ekstra, enten under DFS flagg eller annen organisasjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, vass skrev:

Om banen her er representativ står den for det meste tom og støver nede, BURDE ikke være umulig å få disponere baner til treninger der det smeller litt ekstra, enten under DFS flagg eller annen organisasjon. 

Amen og +1 osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i forbindelse med dynamisk rifle vært på flere DFSbaner rundt i landet både på trening og konkurranse, hvor det bare er god stemning mellom DFSskyttere og dynamiskskyttere. Grinete gamle gubber som ikke liker noe annet enn det de selv driver med er nok ikke så fryktelig stort problem egentlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en skal få et bra miljø på banen kan en da ikke bedrive ting som ødelegger for andre. En idiot med brems på siden av en rekrutt som skyter 22 lr blir jo idioti. Synes derfor det er helt greit at brems ikke er tillatt brukt når det er aktivitet på banen. Skal en skyte med brems må en ordne med egen standplassleder og skyte når det ikke er annen aktivitet på banen. Banen er forøvrig i bruk vær eneste ettermiddag og kveld med unntak av søndager da den da er stengt på grunn av kommunale vedtekter. Så dette med tom bane som ikke blir brukt forstår jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Største problemet når andre vil låne/leie/bruke bane er at de ikke aner om de har noe så basic som forsikring... 

DFS har, men kun for det som skjer i DFS regi (naturlig nok, du vil ikke at dinkasko på mersja skal dekke naboens Harley?) 

 

"mitt" skytterlag er igrunnen urkonservativt, eneste grunnen til at flere i styret vet om mer enn et våpen er at de tidligere hadde Krag. Allikevel er det 3x per uke med "jegertrening" som i praksis betyr alt som er registrert, ikke helauto og ikke hagle er velkommen, den lokale praktisk klubben har fått tilgang, gutta som sover i GRU mens de venter på russerne er her, en gjeng med nerder (der er vel jeg inkludert..) som trenger tilgang 24/7 for å teste siste påfunn får tilgang i bytte for dugnadsarbeid, svartkruttgutta legger tunge tåkeskyer over anlegget. Og en skokk DFS-skyttere fra 8-80 skyter der. 

 

Det utrolige er at enda er det klaging på at det ikke er mulig å komme til.... 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2020 den 21.07, Svein37 skrev:

Må nesten bare spørre hva folket her  inne synes om dette, er det er blitt slik i dag at en bør ha lyddemper på våpnene pga smellet er forstyrrende for skytter i nabobåsen?  Spør pga de er blitt noen mindre trivelige komentarer på udempet skyting den siste tid. Har ikke selv gjort meg noe ubehag av at andre skyttere har  "ikke brukt lyddemper" jeg iallefall, skvetter litt av en udempa 375, men det er vel litt individuelt.

Herre min hatt. At dette er ett problem er faktisk utenfor min forstand. Svein37 om det bare var meg og deg i hele verden som skyter uten demper på en "tross alt" skytebane. Så skulle jeg vært på din side helt til jeg ligger i det berømte penalhuset. Altså en skytebane. Unnskyld alle sammen, men det er en skytebane. 

 

Skytebane.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Største problemet når andre vil låne/leie/bruke bane er at de ikke aner om de har noe så basic som forsikring... DFS har, men kun for det som skjer i DFS regi (naturlig nok, du vil ikke at dinkasko på mersja skal dekke naboens . 

 

Jeg er enig i det meste du sier. Men dette er ikke riktig.

Jeg sjekket dette med de som steller med forsikring i DFS sentralt, da dette ble forsøkt brukt for å stoppe skyting man ikke likte. 

Svaret var at alt skytterlaget eller andre brukere av banen gjør innenfor baneinstruksen, er å regne som DFS-aktivitet. Utleie som holder seg til baneinstruksen er medregnet, og alle som får lov Av laget til å skyte der, og ikke direkte bryter instruks eller skyter utenfor de fastsatte, godkjente sektorer - er omfattet av forsikringen.

Å leie ut banen ER DFS-aktivitet

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, asterix skrev:Min mening er at om du ikke kan håndtere en lett 9,3 uten brems, så kjøp deg noe annet 😉. Les forøvrig hewi og M67 sine innlegg over- der forklares det meste på en forståelig måte. (Ps, har selv 9,3 som veier undre 3Kg, ser ingen problemer med det..)

Har då ingen problem med å håndtere 9.3 rifla mi eg.... kvar har du det ifrå?

 

Eg er meget klar over kva ein brems gjer med kruttgassen og det er absolutt greit å ta hensyn til andre. Men man behøver heller ikkje å legge seg rett på siden av ein med brems om man er litt var...

 

Nemnte at på lette rifler i friske kaliber så er brems greit å ha. Hadde feks. min kompis si R8 prof. I 300wm i tankene. Den er ikkje god å skyte mange skudd med uten brems. 
Når man får tilsnakk på banen med ei kort rifle i 9.3 med rein pipe så synast eg at det går litt langt i å sutre, det hender titt og ofte det ser du.
Skytterlaget i nabobygda har funnet løsning på problemet, dei holder banen stort sett stengt. Då blir man ikkje plaga av fæle smell🙈🙈
 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, tussehaugen skrev:

Når man får tilsnakk på banen med ei kort rifle i 9.3 med rein pipe så synast eg at det går litt langt i å sutre, det hender titt og ofte det ser du.
Skytterlaget i nabobygda har funnet løsning på problemet, dei holder banen stort sett stengt. Då blir man ikkje plaga av fæle smell🙈🙈

 

Høres ut som du er skikkelig uheldig med skytterlagene dine. Det jeg kan foreslå er å melde seg til dugnad/vise ansikt/hjelpe til ellers ved stevner, møte på årsmøter osv. Ta skytelederkurs hjelper veldig også...

 

Det er ikke så mye som skal til for å få litt goodwill, og når du først har det, så har du også mulighet til å påvirke hva som skjer i skytterlaget, ja kanskje du til og med får egen nøkkel om du viser deg tilliten verdig.

 

Det er alt for mange som bare klager over at "ting er sånn, og sånn, og vi får ikke lov til noen ting". Ingenting som kommer seilende på ei fjøl, man må ofte jobbe for å oppnå ting. Jeg sier ikke at det er lett, men det er mulig om man bare vil det nok. Man må bare våge å stikke trynet innenfor døra og bli kjent med folk.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg føler mangler i stort monn på de fleste skytebaner er lydisolerte båser for hver skytter, som blokkerer smeller til sidene. Det er jo ikke så vanskelig å bygge heller, sett opp vegger som går fra gulv til tak med 2"x4", og isoler inni med 10cm glavamatter. Deretter kler man med slik grå-hvit glassfiberduk, og stifter denne fast sammen med finmasket hønsenetting. Ikke bruk panelbord for å klemme fast/holde på plass glassfiberduken, de gir glatte harde flater som reflekterer lyd. Bruk hønsenetting i stedet. Den kan stiftes fast med solide kramper i reisverket (2"x4"), og holder fint alt på plass på hver side av veggen.

 

Det er viktig at skillevegger lages av dødt og absorberende materialer, så de ikke fungerer omtrent som en høyttalermembran som vibrerer og gir resonans og dermed overfører lyden til andre siden.

 

Kostnadsmessig bør det ikke bli de helt enorme summene heller, og så lenge veggene går helt opp til taket og et par meter ut foran munningen så vil mye av trykket ut til sidene dempes. Veggen bør jo også gå bak omtrent til der skytteren står/ligger.

 

Jeg fant et bilde, dette er fra USA. Men selv slike skillevegger som ikke går helt opp til taket vil hjelpe en del:

 

http://bristleconeshooting.com/wp-content/gallery/photo-gallery/Bristlecone-Shoot-Web-143.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Bergara-Man skrev:

Det som jeg føler mangler i stort monn på de fleste skytebaner er lydisolerte båser for hver skytter, som blokkerer smeller til sidene.

Mange skytterlag er svært trege til modifisere. Noen har flotte "båser" med vegger mellom og frambygg som demper lyd alle veier, mens andre gjerne har klager på støy og alt, men inntar "vi har rett til å bråke"-holdningen, og fortsetter med plankevegger du kan se gjennom og eternittaket sitt.


De har gjerne ikke råd til å bygge heller - for skytterene blir jo i harnisk når de må betale over 50,- i kontingent for å skyte der...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

De har gjerne ikke råd til å bygge heller - for skytterene blir jo i harnisk når de må betale over 50,- i kontingent for å skyte der...

 

Nå er jeg på full fart OT, men: Det der med penger i frivilligheten er ikke helt enkelt. Et typisk skytterlag har 200 medlemmer og inntekt fra kontingenter på 60-80.000 kroner. Man får kanskje litt grasrotandel og frifond, men budsjettet blir rundt 80-100-120.000 kroner/år. 

 

Det skal dekke vedlikehold av anlegg, hus, voller, lagsutstyr, slitasje på skiver, strøm, VA, forsikring, alarm osv. Deler for overhaling av én elektronisk skive koster 6-10.000 kroner avhengig av hvor nedkjørt den er, gjett hvorfor vi bitcher om å skyte istykker elektronikken. 

 

@Bergara-Man viser gode eksempler på hva man kan gjøre, og er det nok plass mellom skytterne og bygget er verdt å ta vare på så er det nok lurt. Men er standplass trang og kort (det er de ofte, ja) så må man bygge nytt. 

 

For en del år siden så jeg et overslag på 15.000 kr/kvm for å bygge opp nytt standplassbygg. Regn med åtte meters dybde, som er normen med båser, ganger tolv meters bredde, så blir det halvannen million for ny standplass til ti skiver. Gjør man alt på dugnad og kommer unna med trekvart million er det fremdeles sju hele årsbudsjett. Tippemidler gis såvidt jeg vet til nye anlegg, ikke oppgradering av eksisterende. 

 

Som sagt, det beste er selvfølgelig å bygge opp nytt etter TEK17 og siste retningslinjer, men det krever en lagsøkonomi som ofte ikke finnes uten å sette urealistisk høy medlemskontingent og treningsavgift. 

Edited by boble
Skriveleif
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener, @boble, er jo at lagsøkonomien burde vært mye bedre. Skytterene, som glatt betaler 15 000 for en kikkert, og 50 for ei rifle før du vet ordet av det - betaler de 80 000 du sier, fordelt på 200= 400... De burde betalt det der koster. Det det koster å gjøre det ordentlig.

Hvorfor ikke sette 1000,- eller 2000,- ? Det er fremdeles en brøkdel av prisen for å trene, som er kjøring, og ammunisjon. Så kunne de som faktisk jobber dugnad, fått godskrevet mesteparten.

Min påstand er at mye av problemet er at vi betaler for lite. Banene forfaller, og de som jobber dugnad, blir grinebitere, alle som en.

 

K

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, M67 skrev:

Banene forfaller, og de som jobber dugnad, blir grinebitere, alle som en.

 

Det er nå langt fra alle som forfaller, men jeg skal være enig i at dugnadsgjengene har gjengangere. 

 

51 minutter siden, M67 skrev:

Skytterene, som glatt betaler 15 000 for en kikkert, og 50 for ei rifle før du vet ordet av det - betaler de 80 000 du sier, fordelt på 200= 400... De burde betalt det der koster. 

 

Mener du at vi burde presse sitronen til de med taktiske bukser og taktisk skjegg? For de fleste DFS'ere skyter med rifle OG sikte til 20k. 😉 

 

Ja, betalingsviljen er helt sikkert til stede hos enkelte, samtidig som det er gull for rekruttering at inngangskosten er så lav. Men du har nok til dels rett, kostnaden for moderne bygningsmasse har løpt fra medlemskontingenten hos mange. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, boble skrev:

 

Det er nå langt fra alle som forfaller, men jeg skal være enig i at dugnadsgjengene har gjengangere. 

 

 

Mener du at vi burde presse sitronen til de med taktiske bukser og taktisk skjegg? For de fleste DFS'ere skyter med rifle OG sikte til 20k. 😉 

 

Ja, betalingsviljen er helt sikkert til stede hos enkelte, samtidig som det er gull for rekruttering at inngangskosten er så lav. Men du har nok til dels rett, kostnaden for moderne bygningsmasse har løpt fra medlemskontingenten hos mange. 

I et gjennomsnittlig skytterlag - så er under 10% av de voksne medlemmene aktive DFS-skyttere. Jeg tenkte mest på jegerene, de kunne godt betalt mer for den servicen de får - og så kunne de fått enda mer uten at det hadde "kostet" mer.
Men vi kunne godt ta penger av de med taktiske bukser... De fleste lag prøver jo å bli kvitt disse med ca alle midler (det har blitt bedre, men fremdeles skules det på "langholdsfolket" mange steder - det hadde kanskje vært bedre å ønske dem velkommen, og ta penger av dem ja.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Banene forfaller, og de som jobber dugnad, blir grinebitere, alle som en.

Jeg tror også at mange baner sliter med at grinebitere har vanskelig for å tre ut av styre, og stell. De var jo tross alt med å bygge klubbhus, og standplass i nittenpilogbue (all ære for det), men vet av egen erfaring at de har en tendens til å stemme ned, og noen ganger motarbeide initiativ, og nytenkning. Skyting skal liksom ikke være gøy. Svært ofte sitter en gjeng med "hangarounds" og avventer hva guruen stemmer, før de selv rekker opp hånda. 

Øke årsavgiften kan bare glemmes så lenge guruen(e) lever.. 

Litt på spissen, men virker kanskje kjent? ;)

Link to comment
Share on other sites

På 13.8.2020 den 23.40, tussehaugen skrev:

har då ingen problem med å håndtere 9.3 rifla mi eg.... kvar har du det ifrå?

................................................................................................
Når man får tilsnakk på banen med ei kort rifle i 9.3 med rein pipe så synast eg at det går litt langt i å sutre, det hender titt og ofte det ser du,

Siste avsnitt er jeg helt enig i, slikt hører ikke hjemme på en skytebane.

 

Det jeg kommenterte var din egen uttalelse om håndtering av lett 9,3. Der skriver du, sitat:

 Med kappa pipe  i 9.3x62, Vv150 krutt, ingen demper men iblandt brems ja då får eg ofte høyre murringa frå gjengen med dempere. Om man meiner at rekylbrems er fy fy på bane så har man neppe skutt med lette våpen i litt friske kaliber.

I tilsvaret prøver du nærmest å få det til at det er naboskytteren som er problemet🤥

Sitat: Men man behøver heller ikkje å legge seg rett på siden av ein med brems om man er litt var...

Du forstår tydeligvis ikke at det er den som skaper problemet som må vise hensyn, ikke alle andre. Mitt råd er at om en skal bruke et våpen en egentlig ikke behersker- på en innebygd bane-  så bruk lyddemper i stedet for smellforsterker. Tenk litt på de andre skytterne- og på standplasslederne- og ikke kun på deg selv. Da blir det så mye triveligere for alle. 

 

 

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...