Jump to content

Er det en uting å ikke bruke lyddemper på skytebane?


Svein37

Recommended Posts

1 time siden, Polardego skrev:

"...Jeg betaler skatt, derfor skal det tilrettelegges og ikke reageres på at jeg skyter med en kappa 338 LM med pysetut og varmintkuler på elektroniske skiver.,,"

Det er viktig å respektere andres meninger og holdninger. Men dette innlegget synes noe underlig. Vanskelig å forstå tankegangen. Å ta hensyn til andre er faktisk ganske normalt for de fleste mennesker, og noe de aller fleste gjør. Når man vet hvilke skader smell gjør med hørselen, så er det uansvarlig å være så egoistisk, etter min mening.  Det bør være en selvfølge å avklare slikt med skyteleder, og stille seg opp unna de andre, enten man har smellforsterker eller annet våpen som smeller fært. I alle fall praksis hvor jeg har vært, og er. Og slik bør det være.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Kan du ikke bare gjøre som oss andre og bare være tastatur skytter?

Næh.... Var å laget MASSE lyd på banen i dag med smellforstærker(som mange her og i den virkelige verden hater) ;) Syns det er MYE mer moro enn å sitte her. Men klart mye billigere å skyte her inne da. Men er redd jeg kommer til å bli en GGG med Sauer og hat mot alt her i livet.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2020 den 21.45, Mas-36 skrev:

Syns de en udempet rifle smeller bør de ligge ved siden av meg når jeg skyter 308 win i 46cm pipe med brems 🤣

Når du bruker smellforsterker på en slik rifle som uansett ikke har særlig rekyl er det da kun for å plage andre?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

Når du bruker smellforsterker på en slik rifle som uansett ikke har særlig rekyl er det da kun for å plage andre?

 

Ganske idiotisk utsagn.

Man skyter alltid bedre med rifle med mindre rekyl, uansett hvor stort behov noen har for å kompensere for noe ved å si rekyl ikke er noe problem.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Mas-36 skrev:

Har det også, men siden den er "rødglødende" etter 7 skudd brukes den kun på jakt og jaktfelt.

Det er bare å ha et trekk over den. Jeg skyter uproblematisk 50 skudd på "rappen" med mine dempere. 

 

1 time siden, msteiro skrev:

 

Ganske idiotisk utsagn.

Man skyter alltid bedre med rifle med mindre rekyl, uansett hvor stort behov noen har for å kompensere for noe ved å si rekyl ikke er noe problem.

Jeg tror faktisk ikke det er helt sant, bremsen gir mindre rekyl, men noen bremser gir et helt hinsides smell.

Jeg har opplevd med flere rifler - dette er nok individuelt -  at "kroppen gruer seg" til smellet, og jeg tar dårligere avtrekk på grunn av det. Det er helt åpenbart når jeg skyter med 50BMG, og jeg skjøt alltid bedre med demper enn med brems dengang jeg hadde 338LM, 6.5mm for min del er kanskje "dødt løp", men jeg tror nok et i langsom skyting så skyter jeg bedre med demper, når det kreves virkelig god presisjon. Skal det bare gå fortest mulig, så vinner kanskje bremsen, så lenge det skal flere skudd på hvert mål - skal det ett skudd og så ny blink, så skal jeg jo flytte uansett, og det spiller fuck all om rifla ligger i ro, jeg napper den opp og flytter i det det smeller uansett.

For det er det man oppnår med brems, rifla ligger i ro - den late slipper å finne stillinga på nytt, og de som ikke vet bedre får ei rifle som ligger i ro på tross av skjeve rare stillinger og feil i stillingen de heller burde rettet på. Bremsen kamuflerer en god del skytterfeil. Og det er greit, for da slipper vi som konkurrerer å få bedre konkurrenter ;) Jeg snakker ikke her om DSS-skyting, der det er uhyre viktig at rifla ikke har rekylbevegelse - eller open pistol, der det vel er enda viktigere med brems. Det er uansett ikke noe som foregår på linje med andre skyttere

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med brems på rifla styres vel mye av gass og trykk bakover og ut til sidene, så det vil nok skape et meget uheldig lydtrykk for skytteren selv, og spesielt også for de som står/ligger ved siden av.

 

Jeg finner denne som de Finnene har målt ang. lydrykket rundt rifla. Som man ser er lydtrykket veldig mye høyere i den retningen som gassen kommer ut enn for skytteren selv, men her er også overlyds-smellen fra kula med i målingen.

 

Merk: Her måler man i en sirkel på 15m avstand fra rifla.

 

Kilde: http://guns.connect.fi/rs/dirdiagr.html

 

 

Lydtrykk omni.jpg

 

Det beste for alle ved bruk på skytebaner med andre til stede er nok å benytte en solid ståldemper som demper både rekyl og ikke minst smell.

 

Er man alene på banen så for all del, skyt med brems så mye man bare orker, men husk på at hørselen får lett juling hvis man ikke benytter både skikkelige propper og digre hørselvern over (slike som Peltor Optime III e.l.).

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

"Bremsmodulen" er et genialt produkt, i og med at det får en del folk som tror at de MÅ ha brems, til å bruke demper (med "brems") Så da har de brems, og er lykkelige, og vi andre er lykkelige, for de har demper...

Så ikke prat drit om demperene med "brems" 
Ser man på dem, så er det åpenbart at bremsen på dem, demper noe rekyl (men trolig minimalt), men den viktigste funksjonen de har, i mitt hode (i tillegg til å dempe), er at de sprer gass-strålen, slik at skytteren ser mål, og gjerne kule/ kulespor. Dette blir ofte skjult når en bruker vanlige dempere.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, slemmo said:

Grunnen til at man bruker brems er fordi det reduserer rekylen mer enn demper. Primært i dynamisk rifle hvor man må skyte veldig fort, i andre skytegrener tipper jeg demper er like greit.

Det du ikke sier er hva fort er i dynamisk. Jaktfeltskyttere syns ett skudd hvert 10. sekund er fort, PRS-skyttere tror at et skudd annethvert sekund er veldig fort, og i DFS er et skudd i sekundet fort.
I dynamisk kan en 12 skudds øvelse med 6 mål være over på 4s, og tiden mellom skuddene i dobbeltskudd er kanskje 0.2s. Da ser en nytten i en god brems. 

Samtidig skyte dynamisk med "musekaliber", og det 1.5g kruttgas som båser ut, ikke 3, eller 4 som i litt større rifler. 

De som mener kruttmengden ikke betyr noe kan sette seg ved siden av munningen på en MØR og vente på smellet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

De som mener kruttmengden ikke betyr noe kan sette seg ved siden av munningen på en MØR og vente på smellet...

Ja eller legge seg ved sideren av skytteren for å observere treffpunkt nåe det skytes med 12,7 skarpskytterrifle med diger rekylbrems. Det har jeg prøvd og for å si det slik var det ikke mye annet en smellet og blåsten jeg fikk med meg. Og bak sto en instruktør og lo så tårene rant. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...