Jump to content

PST reagerer at flyktninger får skyteopplæring.


seawolf

Recommended Posts

https://resett.no/2019/02/01/ntb-pst-reagerer-pa-at-flyktning-fikk-skytetrening/?fbclid=IwAR3IbXmwycKHcTeu-9Q59WPtuFH-ewWxhU5H3VJh_MKl677cBIDIH74MS2I

Denne saken har fått en del oppmerksomhet i sosiale media med kommentarer om at pistolklubben det gjelder må bli bøtelagt og legges ned osv.
Det hevdes bla. at det er galskap at folk som flykter fra krig, terror, mord og drap skal få våpenopplæring i Norge, osv.
Pistolklubbene kan vel i utgangspunktet ikke nekte folk medlemskap, og politiet er jo ansvarlig for tildeling av kjøpetillatelse av eget våpen, så her rettes vel baker for smed?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lovverket til Norges Idrettsforbund som setter grensene her.
Mener PST at pistolklubber skal særbehandles i forhold til flykninger, må det vel en lovendring til.
Klubbene har i hvert fall ingen sanksjonsmuligheter så lenge folk oppfører seg, ivaretar sikkerheten og etterlever lover og regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi kreve 12 måneders sammenhengende opphold i Norge for å bli medlem i Ytre Bjørkestubbdajl'n Lilleputtlag?

 

En sekstenåring kan ikke akkurat løpe rundt på egenhånd med en Glock bare fordi de er medlem i en pistolklubb, det er snakk om en jentunge i konfirmasjonsalder som skyter med en haugammal GSP et par kvelder i måneden, under oppsyn av voksne som helt sikkert kan snappe opp eventuell sympati for ISIL, FrP eller NOAH før hun er 21 og i det hele tatt kan søke om å få kjøpe egne håndvåpen.. hvis hun da ikke blir lei LENGE før det, fordi enkelte snøkuker finner det for godt å mene at hun helt sikkert er en potensiell terrorist fordi hun 1. kommer fra Syria og 2. får "skyteopplæring", les: får beskjed om hvordan hun tar avtrekk, hvordan hun skal stå, og hvilken ende av pistolen som er den farlige.

 

Til opplysning for de som ikke leser aviser finnes det folk som flykter fra Syria uten å ha blitt skutt på. Folkemord i nabobyen, sult, ødelagt infrastruktur og ingen muligheter for et godt liv driver også folk på flukt, det er ikke bare de som har bodd midt inni skytefeltet til militsene som flytter..

 

Sånn forresten: Resett er en av de "kildene" jeg håper vi kan unngå å bruke på Kammeret..

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 14
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Enn så lenge har heldigvis ikke admin her på kammeret iverksatt regler for hvilke media det kan refereres til i aktuelle saker.
Resett viser i denne saken til NRK som bør være spiselig nyhetsformidler også for de som misliker FrP og Resett.
For øvrig leste jeg først om denne saken på sosiale media, og mitt første innlegg er en oppsummering av det som sto der, IKKE min personlige mening i tilfelle din kommentar til "de som ikke leser aviser" var hintet på meg.

Edited by seawolf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Skal vi kreve 12 måneders sammenhengende opphold i Norge for å bli medlem i Ytre Bjørkestubbdajl'n Lilleputtlag?

Nei, men det gjøres stor forskjell på å sparke ball og å drive med skytesport i dette landet, noe du selvsagt er godt klar over, slik som alle andre av oss her inne.

 

De fleste nordmenn synes også at det burde være slik. Personlig synes jeg våpen skulle vært tilgjengelig over disk, men sånn er det en gang ikke, og slik kommer det aldri til å bli, da slike meninger er i kraftig mindretall.

 

Så når vi har dette strenge regimet, som det er bred konsensus rundt, og hvor både det ene og det andre må oppfylles.. Er det da ikke på sin plass at man i det minste må ha en tilknytning til landet?

 

Det stilles krav til edruelighet, pålitelighet og 'skikkethet', som defineres subjektivt av myndighetene.

 

Hvordan kan man vite om noen som er nyankommet fra en krigssone er hverken edruelig, pålitelig, skikket, eller om dem har god vandel? Mange av dem har ikke engang papirer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, seawolf skrev:

Enn så lenge har heldigvis ikke admin her på kammeret iverksatt regler for hvilke media det kan refereres til i aktuelle saker.
Resett viser i denne saken til NRK som bør være spiselig nyhetsformidler også for de som misliker FrP og Resett.
For øvrig leste jeg først om denne saken på sosiale media, og mitt første innlegg er en oppsummering av det som sto der, IKKE min personlige mening i tilfelle din kommentar til "de som ikke leser aviser" var hintet på meg.

 

Jeg mente absolutt ikke deg med min kommentar, bare så det er sagt. Jeg understreker at Resett har et visst rykte og er drevet av personer med en viss holdning, som i mine øyne ikke er særlig heldig å assosieres med.

Hva jeg mente med min kommentar er at det er mange (generelt sett) som virker tro alle som kommer fra Syria har blitt skutt på av IS og er lemlestede, ustabile og fulle i PTSD, når sannheten er at mange som kommer her er aldeles oppegående mennesker, ofte minst like kristne som Ola Nordmann som er redd disse "nye muslima i bøgda".. og flyktet til Norge fordi de ville unngå forfølgelse (se yazidiene) eller hadde svært lite å returnere til når deres gamle hus, nabolag, bydeler, og byer er ødelagte.

 

23 minutter siden, klabbogbabb skrev:

[...]

Så når vi har dette strenge regimet, som det er bred konsensus rundt, og hvor både det ene og det andre må oppfylles.. Er det da ikke på sin plass at man i det minste må ha en tilknytning til landet?

[...]

Hvordan kan man vite om noen som er nyankommet fra en krigssone er hverken edruelig, pålitelig, skikket, eller om dem har god vandel? Mange av dem har ikke engang papirer.

 

Men hvordan skal dette uansett balanseres? Hvordan skal det skilles mellom f.eks. en krigsflyktning fra Syria, en økonomisk flyktning fra nord-Afrika, og en finne som var aktiv som pistolskytter før han flytta til Norge for å jobbe på det ene norske kontoret til Wärtsila? Linjen er temmelig lett å tråkke over hvis man skal bruke begreper som bakgrunn og historie.

Slik er det er nå i dag er det lite man kan gjøre selv hvis den "uønskede" er etnisk norsk, heter Ronny-André og har fortid som sprøytenarkoman. Hvis klubber selv skal filtrere ut "uromomenter" går det neppe lang tid før det blir snakk om brudd på div. diskrimineringslover.

 

Personlig ser jeg virkelig ikke skaden i at en 16 år gammel jente får trene en idrett som stiller store krav til selvdisiplin og respekt for både det man holder på med og de rundt seg, og jeg ser et MYE større skadepotensiale i hvordan PST driter på leggen med denne idiotuttalelsen sin!

 

Det er det lokale politiet som eventuelt skal gjøre en vurdering om den aktuelle jenta er skikket til å eie våpen - fem år frem i tid. Ikke klubben, PST, eller oss.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Hvordan kan man vite om noen som er nyankommet fra en krigssone er hverken edruelig, pålitelig, skikket, eller om dem har god vandel? Mange av dem har ikke engang papirer.

Dersom de ikke kan dokumentere vandel fra hjemland kreves 5 år i Norge. Står i rundskrivet. Ikke eksisterende problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Representanten fra PST kom med et par veldig generelle betraktninger basert på en forenklet versjon av problemstillingen. Jeg ser ikke at PST har kommet med noen som helst reaksjon på det som blir diskutert.

 

Som for alle andre yrkesgrupper (eksklusive politikere som lever av det) er det uansett best å holde kjeft hvis man ikke har nok fakta tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode kommentarer her. Å være aktiv i et idrettslag er nå én ting, å få tillatelse til å erverve skarpe våpen uten norsk statsborgerskap noe helt annet. Det mest betenkelige i denne saken er at NAV betaler medlemskap (og evt. andre kostnader?) for enkelte grupper, mens fattige nordmenn kan se langt etter tilsvarende hjelp. 

  • Like 1
  • Dont like 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Longshot skrev:

Mange gode kommentarer her. Å være aktiv i et idrettslag er nå én ting, å få tillatelse til å erverve skarpe våpen uten norsk statsborgerskap noe helt annet. Det mest betenkelige i denne saken er at NAV betaler medlemskap (og evt. andre kostnader?) for enkelte grupper, mens fattige nordmenn kan se langt etter tilsvarende hjelp. 

 

Javel?

 

https://tjenester.nav.no/veivisersosialhjelp/dette-kan-du-soke-om

Sitat

Økonomisk sosialhjelp

Utgifter til ... å leve

De helt grunnleggende behovene som mat, klær, bolig og oppvarming omtaler vi ofte som livsopphold når vi gjør et vedtak om sosialhjelp.

Også utgifter til fritidsaktiviteter, telefoni, tv, internett, transport og helse- og tannbehandling regner NAV som en del av livsoppholdet. Vi ser også på om du har særlige ekstrautgifter som vi bør ta hensyn til. Vi legger særlig vekt på barn og unges behov.

 

9_9

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, klabbogbabb skrev:

Synes kanskje det er litt merkelig at det ikke kreves noen form for tilknytning til landet slik som for eksempel lovlig opphold over en viss tid.

 

2 timer siden, klabbogbabb skrev:

Hvordan kan man vite om noen som er nyankommet fra en krigssone er hverken edruelig, pålitelig, skikket, eller om dem har god vandel? Mange av dem har ikke engang papirer.

 

Kanskje du burde sjekke opp hva som måtte være forskjell på en "flyktning" og en "asylsøker"?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva i alle verdens dager er problemet med at en 16-årig jentunge får lov å skyte litt med klubbens lånevåpen under oppsyn og trygge forhold?

For alt dere vet så er det ikke sikkert hun er hverken kristen,muslim eller religiøs i det hele tatt. 

 

Om ABB ikke ennå hadde gjort som han gjorde, så er det ingen av dere som hadde reagert på om han fikk litt støtte til å drive med skyting.

Men så klart, han er jo fra Norge og kunne aldri gjort noe galt sammenlignet med de som kommer utenfra. :roll:

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner delvis hvor PST kommer fra, hvis du ser på det som en prinsippdiskusjon og ikke ser på enkeltpersoner.


Det er ikke til å skyve under stolen at det har vært tilfeller av personer som trolig ikke burde hatt våpenopplæring som både har tatt jegerkurs og sikkerhetskurs for pistol. Det kan både være "kjenninger av politiet" og ustabile flyktninger som er på overvåkingslister. 

 

Men slik som reglene i NIF er så har man ikke grunnlag/lov til å nekte noen som helt medlemskap i et NIF-forbund (slik som NSF). Man kan så klart nekte dem adgang til skytebanen men ikke medlemskapet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

DFS hadde, på grunn av finansieringen over budsjettet til Forsvarsdep., og grunnregelen om " - dyktiggjøre for landets forsvar - ", en regel om at bare norske statsborgere kunne være medlemmer. Vi kunne derfor ikke registrere svensken som hadde bodd i bygda i 20 år som "medlem", sjøl om han skjøt sammen med oss.
 
Nå er heldigvis dette endret, her er gjeldende regler i DFS nå:
 
§ 1-4
Norske statsborgere og personer med permanent oppholdstillatelse som respekterer gjeldende lover og bestemmelser, kan være medlemmer av et tilsluttet skytterlag.
Ungdom under 18 år med midlertidig oppholdstillatelse kan være medlemmer i skytterlag på lik linje med norske ungdommer.
 
Kommentar
Medlemmer i skytterlag med midlertidig (under 18 år) eller permanent oppholdstillatelse (18 år og eldre), gis de samme rettigheter og betingelser i forbindelse med deltakelse i stevner og mesterskap som norske statsborgere.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, seawolf skrev:

Enn så lenge har heldigvis ikke admin her på kammeret iverksatt regler for hvilke media det kan refereres til i aktuelle saker.

 

Nei, men moderatorene fjerner av og til innlegg der det linkes til litt dubiøse kilder. For eksempel de innlegga jeg omtalte her:

https://www.kammeret.no/topic/81848-south-africa-votes-to-confiscate-white-owned-land-without-compensation/?do=findComment&comment=1245303

 

Når det gjelder nettstedet "Resett", balanserer de på en knivsegg, når det gjelder å promotere synspunkter som dere kan si at jeg oppfyller "Goodwin's Law" ved å nevne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Godwins_lov

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå diskuteres det, som vanlig, mer enn topic i en tråd. 

Topic først: At ei ungjente av asiatisk opphav får innpass i en pistolklubb uten å stikke av etter dag to med kommentarer og holdninger jeg dessverre altfor ofte ser i skyttermiljøet og alle andre steder er faktisk en god nyhet ja. Det er jaggu meg nok av gamle gubber med langt-over-kanten-og-forbi-holdninger når det gjelder stort sett alt annet enn heterofile og hvite menn. 

 

Off-topic:

https://www.tv2.no/a/10221579/

'nuff said. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Denne saken er egentlig en fjær som har blitt til en hel broilerfarm. Jeg tror nok de færreste ser det helt store problemet i at en jentunge lærer seg å skyte enhånds .22 på 25 meter med lånt våpen. 

 

Slik denne saken var vinklet på sosiale media hørtes det ut som om NAV hadde begynt å fylle pistolklubber med potensielle ISIS rekrutter og da blir jo enkelte bekymret for at minste motstands vei for reguleringskåte politikere er å begrense hobbyen deres ytterligere.

 

Jeg pleier ofte å ta med meg folk til klubbene jeg skyter i og når jeg tenkte meg om etter å ha lest dette har jeg enda ikke tatt med meg noen hvite menn som gjester. Det er plenty nok av oss der fra før. 😁

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, jeaant skrev:

Dersom de ikke kan dokumentere vandel fra hjemland kreves 5 år i Norge. Står i rundskrivet. Ikke eksisterende problem.

Dette var jeg ikke klar over. Jeg kom flyttende fra Storbritannia i fjor sommer. Burde jeg legge ved noe spesielt når jeg søker om første våpen neste måned?

Link to comment
Share on other sites

De to viktigste forholdene med skyteopplæring er å innprente sikker våpenhåndtering, og å gjøre flest mulig kjent med egenskapene til skytevåpen, og hvordan organisert skyting foregår på baner.

Hadde flere av landets innbyggere hatt denne ballasten ville vi unngått mange vådeskudd og vi hadde fått en motvekt mot det våpenhysteriet som florerer i enkelte miljøer som har sin eneste kilde til våpenkultur fra mer eller mindre tvilsomme filmer.

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Her er PST mildt sagt i konflikt med de fleste skytterorganisasjoner i Norge inkludert DFS som nylig fikk endret bestemmelsene om hvem

som kan være medlem (måtte behandles av stortinget). At de alternative mediene slår dette opp stort er ikke overraskende. Lett å slå mynt på en slik sak og spesielt når PST kommer med en slik håpløs uttalelse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg leser var det Resett som var først, men Avisen Agder som tok kontakt med PST. Men Agder har likevel slått det opp flere ganger, påfallende mange egentlig, og besøkt både pistolklubb og NAV. Det skjer nok ikke så mye i Kvinesdal nå for tida...

PSTs Martin Bernsen lirer såvidt jeg kan se av seg en standardfrase, og sier at han "ikke kan uttale seg konkret om denne saken", så å si at "PST reagerer" er faktisk temmelig drøyt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner en sak hos Resett, og den referere til Agder og NRK. Men alle nyhetsmediene kom med den samme dag sånn ca. ikke godt å si. Ellers er bare Resett en av mange nettaviser jeg leser, sammen med VG, DB, Aftenposten, NRK og Klassekampen. Greit å få med seg alle vinklinger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎03‎.‎02‎.‎2019 den 13.41, Ei tohi varjata skrev:

Sånn forresten: Resett er en av de "kildene" jeg håper vi kan unngå å bruke på Kammeret..

Er ikke dette en farlig tanke?

Radikale meninger bør mye heller motsies i den offentlige debatten enn å late som at de ikke finnes.

Denne saken bør mye heller vinkles slik at skytterlag og pistolklubber er en fornuftig motvekt mot radikalisering, og en utmerket vei til integrering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Greit å få med seg alle vinklinger

Absolutt, problemet med Resett er at enkelte leser det som om det er den eneste sannheten. Skal en lese kun EN versjon, så bør den antakelig være noe mer nøytral, eller balansert...

 

Sitat

Men skal man motsi radikale meninger må en også erkjenne at de finns på begge sider av skalaen.

 

Sant nok begge to, men hvem er på den andre siden av skalaen?  VG, DB, Aftenposten, NRK, DN, og de der oppfatter jeg som å hovre rundt sentrum, dog med noe bias forskjellig vei. Resett og "Sørlandsnyhetene" oppfatter jeg som rene påvirkningsorganer uten ambisjoner om objektiv opplysning. Klassekampen er åpenbart på andre siden politisk, men de er langt mer faktaorienterte, og nyansert enn f.eks. Resett. Hvor er evt. tilsvarende til dem på venstresiden? For meg synes det som høyresiden, ( og de er jo ikke engang "ekte" høyreside, de er nasjonalist/anti innvandringsbasert kun omtrent, og representerer svært sprikende standpunkter i andre saker) er langt sterkere representert med "strekke fakta til de passer våre behov" - media enn venstresiden?

 

K

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Der var den ja, skulle akkurat til å legge ut samme linken. 

 

Underlig at folk ikke tenker over hvor den eneste terroristen på norsk jord i moderne tid fikk "våpenopplæringen" sin. Hadde folks eventuelle skumle hensikter vært noe å gå etter ble det slutt på alt annet enn spiseskjeer i privat eie. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...