Jump to content

Nok en hund DREPT av ulv !!!!


jegeren

Recommended Posts

Ja det var Jemthunden Bureiserens Bamse til Kent Arild Moldal, som ble angrepet og skadet under 1 dag av Eidskogprøva

I tillegg til dette ble en beagle tatt noen kilometer lenger sør i helga. Eieren måtte avlive hunden da den kom krypende med tarmene hengende.

Forrige uke ble en annen beagle tatt noen kilometer lenger nord, bare halsbåndet og noen kjøttrester lå igjen.

Glomdalens papirutgave (som er lokalavisa herover) skriver i dag om ei jente på 14 år som fikk ulven etter seg hjem på gårdsplassen da hun gikk fra skolebussen. Dette blir omtrent 10-15 km nord for den andre beaglen jeg skriver om. Sannsynsligvis samme ulv eller ulveflokk.

Jeg mener at vi skal ha ulv i Norges frie natur , kan ikke avlive ulven bare for at den tar livet av noen hunder,har mista noen hunder etter på kjørsel av bil men kan ikke kreve at det sakl bli slutt på bil kjøring heller.Naturen går sin gang så vi får bare leve med det,klart det er trist å måtte miste sin gode venn og jakt kompis men slike er det bare. menesker blir jo angrebet av hund hele tiden og da kan man jo ikke avlive alle hunden fordi :forvirra: La Ulven få være i fred :)

Link to comment
Share on other sites

Det er din mening, og du får stå for den sjøl, Men i områder med dette problemet, ja det er et problem så har du ingen stor tilhengerskare, Utalelsene dine bygger på uvitenhet og generalisering, tror du vi hundeiere slipper hunden i område som beviselig har ulv, ja da tar du jævlig feil, sammenligne dette med hunder drept av bil,m blir jo litt for dumt, Vi som jakter med hund oppsøker områder så langgt ffra vei at sjansen til å forullykke er minimal, i områder som det er vedtatt ikke skal ha ulv, såkalt grønn sone, forventes det at man kan slippe hunden sin i ttrygg forvissning om at ulven ikke angriper,

Link to comment
Share on other sites

Har jakta i Lierne i 20 år og der er det både ulv og bjørn men jeg slipper hunden fordi og blir den tatt så får jeg bare leve med det,kan ikke utrydde ulven bare fordi den er en trussel mot jakt hunder. for noen år siden var det 2 damer som var på fiske tur i samme område og på veien hjem ble dem omringet av 2 ulver og det var mørkt så damene trudde først det var løse hunder men skjønte fort at det var en ulve flokk som hadde kjente lukta av mat og fisk,ulven sprang rundt dem på 2 m hold men etter en liten stund så mista dem inntressen og forsvant :forvirra: skummelt ja men repekt for menesker har dem . har kjørt hundespann rundt om Femund,s marka og sett ulve spor men dem forsvinner fort når dem kjenner lukta av menesker :smile:

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article2225816.ece

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Imponerende hund! Høres ut som en skikkelig maskin som ikke lar seg hindre av så mye det der! Artig at det går bra i blant og. :)

 

Ser ut til at piggvest og pigghalsbånd kan ha noe for seg og.

 

Tviler på at jeg noensinne kommer til å bruke slik selv, for bikkja mi liker å hoppe opp i fanget på meg når han kommer løpende... Kan bli stygt... :lol:

 

Det var forøvrig 5 hull i ytterstoffet til drakta, så liten tvil om at drakta bidro sterkt til at Kejo ikke ble skadet. Tror nok det ble værre for ulven, da denne hadde et sammenhengende smertehyl i 5 sekunder...! Synd det ikke var sporsnø, mistenker at det er hull på denne, slik at den har blødd.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta i Lierne i 20 år og der er det både ulv og bjørn men jeg slipper hunden fordi og blir den tatt så får jeg bare leve med det,kan ikke utrydde ulven bare fordi den er en trussel mot jakt hunder. for noen år siden var det 2 damer som var på fiske tur i samme område og på veien hjem ble dem omringet av 5-8 ulver og det var mørkt så damene trudde først det var løse hunder men skjønte fort at det var en ulve flokk som hadde kjente lukta av mat og fisk,ulven sprang rundt dem på 2 m hold men etter en liten stund så mista dem inntressen og forsvant :forvirra: skummelt ja men repekt for menesker har dem . har kjørt hundespann rundt om Femund,s marka og sett ulve spor men dem forsvinner fort når dem kjenner lukta av menesker :smile:

Her kan du lese litt om atferden du beskriver, det er et steg i en ikke akkurat positiv utvikling.

http://www.vargfakta.se/artikel/sa-narmar-sig-vargen-steg-for-steg/

Link to comment
Share on other sites

tror du vi hundeiere slipper hunden i område som beviselig har ulv, ja da tar du jævlig feil,

Tull og tøv, spør de som jakter elg f.eks. i Julussdalen, oppover langs Osa, og langs Ossjøen sørover igjen. Ingen liker ulv, av og til blir hunder tatt, og av og til ser de ulvene. Og står elgen for hund, nei! Men slipper gjør de - som en sa: "Hva skal vi ellers gjøre".

 

Der vi jakta i høst er det 100*% sikkert ulv, og bare mitt lag hadde 5 gråhunder i spill, de fleste lagene har rundt 4 hunder, og ingen gidder å gå med de i band.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi behøver strengt talt ikke holde på til det skjer, håpper da i tilfelle det blir deg og ikke et barn på skoleveien som blir offeret.

det handler om å være føre var, dumt å la det gå så langt.

Helt enig der men det jeg ville fram til er at man kan ikke avlive alt som kommer i veien uanset hva det måtte være og lovene er jo satt for at vi skal bevare disse ville dyra som vi har i norsk fauna.enda mere trist å høre at det er bare å avlive så er problemet løst :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Naturlig nok er det ikke mye å rapportere om i vårt område, ulven har jo vært borte det meste av de siste 100åra. At folk i berørte områder passer ekstra på seg og sine gjør nok også at ingen mennesker har blitt tatt enda. Regner med at ulvegleden tar seg skikkelig når det skjer og politikken legges om.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år og så kan du se på hunde angrep som liksom er tamme da :D

 

Skal vi se....hvis det er i Norge du tenker på så er svaret greit, omtrent like mange som har blitt angrepet av krokodille her i landet.

Noe av sammenhengen ligger kanskje i at det i de siste 100 årene omtrent ikke har vært ulv i Norge...

Hvis vi derimot beveger oss utover landegrensene så blir nok tallet et helt annet, et kjapt overslag etter hukommelsen blir at 180-200 mennesker er drept av ulv i løpet av de siste 30 årene.

 

Og til å ha jaktet i Lierne de siste 20 årene vil jeg påstå at du har sørgelig lite erfaring med terrenget du jakter i, om du ennå ikke har oppdaget det så er Lierne delt mellom Låarte og Luvlie-Nåamesjen Båatsoe reinbeitedistrikter, og ifølge avtalene som ble gjort i henhold til ILO-konvensjonen så skal det ikke forekomme ulv i reinbeiteområder.

Nå har dette blitt tynnet ut til at det ikke skal forekomme etablering av ulv i reinbeitedistriktene, men likefullt er det et faktum at reindrift og ulv går så dårlig i lag at ulven ikke oppholder seg i reinbeitedistriktene.

Link to comment
Share on other sites

Om disse dyrene nå engang ikke hadde vært utryddet, kunne jeg nok ha vært enig. Men når man har tillatt at ulven får reetablere seg i ett samfunn som nå ikke er tilpasset ulv, er jeg det ikke (i min bok var dette en av de store blemmene våre folkevalgte har stått for, og som har kostet og bare vill fortsette å koste samfunnet vårt penger som kunne ha vært benyttet på langt viktigere områder enn russe ulv i norge). Den korrekte beksrivelsen for reetablering av Ulv i norge er Trist. :(

 

Vi ser hvordan landet gror igjen, men kan ikke la husdyra gå fritt og beite lenger i områder der ulven er (og de områdene er nå ikke lenger bare der politikerne har sagt den skal være heller). Nå er tiden kommet til at registrerte jegre burde kunne få jakte fritt på Ulv utenfor de vedtatte populasjons arealene.

 

Noen hellige kuer må man kunne slakte selv i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år og så kan du se på hunde angrep som liksom er tamme da :D

 

Det siste du skriver skjønner jeg ikke, men oppfordringen i den første delen av setningen kan jeg hjelpe deg med:

 

I finske aviser fra siste del av 1800-tallet finnes det flere artikler som beskriver ulveangrep på mennesker, også der barn er drept. Men "de siste 100 år" blir vel litt mye å lete gjennom. Derfor kan det kanskje være mer aktuelt å se på den nærmeste perioden.

 

12. mars 2010 ble Candice Berner (32) drept av ulv da hun var på joggetur i Canada.

8. november 2005 ble Kenton Carnegie (22) drept av ulv i Saskatchewan, Canada.

16. februar 2000: En voksen mann ble drept av ulveflokk i Krasnojarsk, Russland.

Bihar, India, 1980-1986: 122 barn drept av ulv.

Bihar, India, 1993-1995: 78 barn drept av ulv.

Michail Pavlov ved tidl. Sovjetiske vitenskapsakademi: 26 barn drept av ulv i Russland i årene 1944-1953.

 

Etter min ringe oppfatning blir vi nok en gang utsatt for en bevisst misvisende informasjonsstrategi der mantraet er å påstå feilaktigheter og uetterretteligheter for å vinne opinionen. Vi så det samme på 1960- og 1970-tallet, da rusmiddeldirektoratet kjørte kampanjer om at hasj skaper rask avhengighet og nærmest ubønnhørlig fører enhver røykende jævel ut i en tilværelse som evig fortapte junkies.

 

Heldigvis finnes det enkelte talsmenn i verneorganisasjonene som er etterrettelige nok og fornuftige nok til å innta en holdning som tar opinionens kunnskaper på alvor og som ikke på et generelt grunnlag fornærmer meningsmotstandernes intelligens. John Linnell i WWF er en sånn mann. I et svensk naturprogram i SvT 21. juli 2011 sa han, sitat:

"Wolves kill people." Han sa også noe om at det var feil å forsøke å påstå annet.

 

Nå har vi i lang tid blitt fortalt at det er maktpåliggende å redde den gjenlevenede norske ulven. Det er først relativt nylig blitt moderert til å bli den skandinaviske ulven, og helt i det siste til å bli erkjent å være ulveindivider med russisk DNA. Jeg skulle ønske folk, selv om de er lidenskapelig opptatt av å verne eller kverke ulv, kunne lære av John Linnell. Først da vil det kunne bli noen hensikt å diskutere ulv.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg er begrunnelsen for ulv i Norge Bern-konvensjonen, men etter min mening misbrukes den grovt av ulvevennene. Ulv er ingen truet dyreart, den blomstrer og trives i de områdene den er etablert.

 

I Norge var den ikke etablert, de siste ulvene i Norge ble jaktet ned med helikopter i Finmark på 50-tallet en gang. Norge hadde etter Bern-konvensjonen ingen forpliktelser til å reetablere ulv i Norge, og de ulvene som kom hit kom fra Sverige. Det har vært en heftig diskusjon i Sverige med påstander om ulovlig utsetting av ulv i Dalarna, med påstand om at ulven var hentet fra Baltikum. DNA analyser skal etterpå ha vist at det var russiske ulver som de svenske nedstammet fra, litt merkelig, da må de ha vandret fra Nord-Russlandm, gjennom Nord-Finland, ned gjennom Nord-Sverige til Dalarna før de fant en make og et passelig revier å slå seg ned i! Tro det den som vil.

 

Nå er det jo et "problem" at det genetiske materialet i den norske ulvestammen er så svakt at det er fare for degenerering, det løser man jo elegant ved å føre inn "dyrepark-ulver".

 

Vårt kjære Storting har jo i sin visdom bestemt at det skal være noen områder der ulven får lov til å være, men at den er forbudt vest for Glomma for eksempel. Det later jo til at Stortinget forutsetter at ulver er lesekyndige og respekterer Stortingets vise (?) vedtak!!

 

Det kom mye feilinformasjon fra ulvevennene da vedtaket om reetablering av ulv kom, den skulle være så sky at den ikke krysset veier og den skydde mennesker som pesten. Noen som husker den radiomerkede ulven som ble filmet fra helikopter da den løp rundt i villa-områdene på Nesodden? Jeg mener den hadde navn sågar, Gyro hvis jeg ikke husker feil. Ulven er videre til og med filmet ikke mer enn 5 km fra Sarpsborg sentrum.

 

Ulven skulle heller ikke forsere gjerder, men den "sannheten" fikk et skudd for baugen da to kviger som gikk innenfor et "ulvesikkert" gjerde ble tatt av ulv. Så fikk vi ordningen med bygging av utmarksgjerder for å holde ulven vekk fra sauen. Ulv og sau er forresten et kapittel for seg, jeg hevder at når øvrigheta etablerer et ulveområde foretar de effektivt en ekspropriering av beiteretten fra bøndene. Sauebøndene er mer eller mindre i en tvangssituasjon, det er ukommet deres å slippe sau på beite, men de serverer ulvematen på et fat til dem, og når beitetapet blir for stort kommer Mattilsynet og nedlegger forbud mot utmarksbeiting for sauen. Akseptabel tapsprosent er visst 25%. Noen som tenker over hva det betyr? Du slipper 100 sau på beite, og 25 av disse blir ulvemat. Utmarksbeitet er en lang og tradisjonsrik utnyttelse av de store utmarksstrekningene Norge har. Det er vakre områder, men bøndene får ikke mye utkomme av å sitte og kikke på naturen.

 

Før fikk man ikke engang avlive ulv som var i ferd med å angripe bikkja di, det ble forlangt at du skulle stå og se på at det skjedde. Nå er det heldigvis myket opp, jeg vet at jeg aldri hadde kunnet stå og sett på at ulven rev i hjel bikkja mi, om det var tillatt med nødverge eller ikke.

 

Svenskene har et godt uttrykk: SGT som står for "Skjut, Gräv och Tig". Slik jeg ser det er dette selvforsvar for tradisjonelle norske verdier når det gjelder utnyttelse av utmarksrssursene, og for jegere som jakter med hund i områder ulven har funnet det for godt å slå seg ned i.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

godt sagt i tidligre trå.en kan jo byne og lure litt på væres folkevalgte med rådgivere som skriver under avtale på avtale rundt om i verden som ikke gagner det norske folk,dette har jo vist seg gang etter gang.om ulv og bjørn -jerv-gaupe skal kunne ta fritt for seg så blir det fort slutt for almindelig jakt og beitebruk blir stengt av matilsynet. og at ulven skal være på østsiden av glomma er jo reine april spøken,den går over på brur sies det,og da er det sannelig sky.og den har vel ingen problemer med og krysse glomma på vintern når den er islagt,har væres glupe forskere og politikkere uteglemt dette eller er det mangel på innsikt som det norske folk skal få smake bakdelen av...

Link to comment
Share on other sites

....Det har vært en heftig diskusjon i Sverige med påstander om ulovlig utsetting av ulv i Dalarna, med påstand om at ulven var hentet fra Baltikum. DNA analyser skal etterpå ha vist at det var russiske ulver som de svenske nedstammet fra, litt merkelig, da må de ha vandret fra Nord-Russlandm, gjennom Nord-Finland, ned gjennom Nord-Sverige til Dalarna før de fant en make og et passelig revier å slå seg ned i! Tro det den som vil....

:thumbup: +1

 

I tillegg til, etter å ha vandret såå langt før den slo seg ned, så slo den seg ned nøyaktig i det område hvor et svensk utvalg 2-3-4 år tidligere (i 1970 åra?) hadde funnet ut at var det beste området for fremtidig utsetting av ulv. Det var jammen flaks :wtf:

Link to comment
Share on other sites

godt sagt i tidligre trå.en kan jo byne og lure litt på væres folkevalgte med rådgivere som skriver under avtale på avtale rundt om i verden som ikke gagner det norske folk,dette har jo vist seg gang etter gang.

 

Mon tro om disse folkevalgtes og byråkraters iver til å underskrive unødvendige avtaler har med deres ønsker om å få en fin stilling etter hvert i EU/FN/WHO/etc. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år og så kan du se på hunde angrep som liksom er tamme da :D

Det siste du skriver skjønner jeg ikke, men oppfordringen i den første delen av setningen kan jeg hjelpe deg med: -- -- --- --

 

12. mars 2010 ble Candice Berner (32) drept av ulv da hun var på joggetur i Canada.

8. november 2005 ble Kenton Carnegie (22) drept av ulv i Saskatchewan, Canada.

16. februar 2000: En voksen mann ble drept av ulveflokk i Krasnojarsk, Russland.

Bihar, India, 1980-1986: 122 barn drept av ulv.

Bihar, India, 1993-1995: 78 barn drept av ulv.

Michail Pavlov ved tidl. Sovjetiske vitenskapsakademi: 26 barn drept av ulv i Russland i årene 1944-1953.

(Kortet ned ei heilside sitat. Jegermeistern.)

 

Det var i norge jeg tenkte på da ikke i Canada der er 1 mil ulv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var i norge jeg tenkte på da ikke i Canada der er 1 mil ulv :lol:

 

 

Antyder du at mye ulv på ett område vil gjøre at de begynner angripe mennesker? I såfall bør vi vel stoppe ulven før de blir så mange i Norge, er du ikke enig?

 

Men så, litt mindre sarkastisk, d er vel kanskje vanskelig og finne noen som er angrepet i norge siste 100 år, siden d knapt har vært ulv her.. Ergo må man se til andre land der bestanden er større..

Link to comment
Share on other sites

Antyder du at mye ulv på ett område vil gjøre at de begynner angripe mennesker? I såfall bør vi vel stoppe ulven før de blir så mange i Norge, er du ikke enig?
(Kortet ned sitatet. Jegermeistern.)

Nei det var ikke det jeg mente men uansett hva jeg mener så er det motstandere av ulv.

For 3 år siden var det ulv som gikk forbi hundegården på hytta og den holdt seg på god avstand jeg syntes det er fint at vi har slike dyr i Norges fauna :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg er begrunnelsen for ulv i Norge Bern-konvensjonen, men etter min mening misbrukes den grovt av ulvevennene. Ulv er ingen truet dyreart, den blomstrer og trives i de områdene den er etablert.

 

I Norge var den ikke etablert, de siste ulvene i Norge ble jaktet ned med helikopter i Finmark på 50-tallet en gang. Norge hadde etter Bern-konvensjonen ingen forpliktelser til å reetablere ulv i Norge, og de ulvene som kom hit kom fra Sverige. Det har vært en heftig diskusjon i Sverige med påstander om ulovlig utsetting av ulv i Dalarna, med påstand om at ulven var hentet fra Baltikum. DNA analyser skal etterpå ha vist at det var russiske ulver som de svenske nedstammet fra, litt merkelig, da må de ha vandret fra Nord-Russlandm, gjennom Nord-Finland, ned gjennom Nord-Sverige til Dalarna før de fant en make og et passelig revier å slå seg ned i! Tro det den som vil.

 

 

Istmus

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/36945/

 

Se del 2 også. Slik NRK framstiller og avslører er det kanskje ikke rart majoriteten av folk som aldri har slitt ut et par gummistøvler vil ha dette dyret i Norge.

Link to comment
Share on other sites

og ingen gidder å gå med de i band.

 

Kan være en hjernedød uttalelse!! Å gå med hund i bånd er en tragisk variant, som det er håpløst å få med noen å postere på!

Det finnes flere måter å jakte med hund på, og skal jeg ha en hund i bånd hele tiden, så kan jeg like godt grave den ned bortpå røysa. Det er løshundjakt som er skikkelig effektiv jakt, og se og nyte hvordan et sammarbeide med en "fri" hund fungerer.

Nå er forøvrig den setningen tvetydig, og jeg KAN være enig hvis du tolker den følgende; JEG gidder definitivt ikke å gå med bikkje i bånd, for det er tragisk kjedelig. Men det har lite med min fysiske form å gjøre bare så det er sagt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

(Fjernet sitatet av innlegget over. Jegermeistern.)

 

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år og så kan du se på hunde angrep som liksom er tamme da :D

 

Nå har det vel ikke akuratt vært veldig mye ulv her siden den kongelige resolusjonen om at all ulv skulle utryddes, det var vel tidlig 1800- tallet. Så mang ulveepisoder etter dette har skjedd i de senere år, etter 1995.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år :D

(Kortet ned sitatet. Jegermeistern.)

Og til å ha jaktet i Lierne de siste 20 årene vil jeg påstå at du har sørgelig lite erfaring med terrenget du jakter i, om du ennå ikke har oppdaget det så er Lierne delt mellom Låarte og Luvlie-Nåamesjen Båatsoe reinbeitedistrikter, og ifølge avtalene som ble gjort i henhold til ILO-konvensjonen så skal det ikke forekomme ulv i reinbeiteområder.

Nå har dette blitt tynnet ut til at det ikke skal forekomme etablering av ulv i reinbeitedistriktene, men likefullt er det et faktum at reindrift og ulv går så dårlig i lag at ulven ikke oppholder seg i reinbeitedistriktene.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 565525.ece" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

http://jaktbeagle.no/2011/04/17/vargar- ... dade-hund/" target="_blank

 

Ulven nærmer seg ikke folk, for det har de sagt på løvebakken.... Nemlig. Egentlig pussig at politikerne våre kan si at ulven er ufarlig og samtidig tilby skoleelver buss eller taxi helt til døra i berørte områder. :roll:

 

http://www.ostlendingen.no/nyheter/midt ... -1.4576788" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Tragisk at ikke våre toppolitikkere ikke skjønner problemet med så mye dokumentasjon . Klart nasjonen er stinn av penger når de kan betale regningen på hva disse dyra koster men når det søkes om penger til nødvendige tiltak på sykehus,sykehjem,skoler eller rettere sakt nødvendige fungsjoner i samfunnet skal det spares i alle retninger.

Ta vekk det aller meste av dem og hold bestanden på et minimum . Vi hadde klart oss med ett revir i vårt lille land. Kommunal selvråderett er tingen . Vi har og tar inn så mange kjeltringer og drapsmenn i vårt land som blir behandlet pent så det gjør vel heller ingenting om vi som stort sett lever i marka på jakt og fiske at vi tar med noen patroner ekstra ..

Det bør fortsatt være levedyktig for en bonde og en same ..

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn ut hvor mange som har blitt angrepet av ulv siste 100 år og så kan du se på hunde angrep som liksom er tamme da

Ulven var her før oss. og vil nok være her etter oss. Har vi en etisk eller utviklingsrett til å utrydde alt levende noen ikke liker?

 

Er selv mer betenkt over angrep fra løse hunder enn fra ulv.Til opplysning beveger jeg meg relativt ofte i utmark ikke langt fra områder der det rapporteres obsrvasjon av ulv nokså ofte.

Løse hunder har stått bak mange småfetragedier på beitemark gjennom årene, bør man huske.

 

Dersom alle overholdt båndtvangen ville alt bli så meget bedre.

 

Joda, har og har hatt hund i et par tiår.

Link to comment
Share on other sites

poenget er at vi som jakter med hund kunne jaktet i ulv tomme terreng. Dersom staten hadde vært greie og merka alle dyrene sine, og lagt det ut på nett.

Ikke for at vi skulle tjuvjakta på dem.

 

Norsk ulv er utryddet. Nå har dem satt ut Russisk ulv... Hvorfor? hvem har noe og tjene på dette? bortsett fra kjøttindustrien, Eu, osv...

Vi taper bare. Skattebetalerne....

Link to comment
Share on other sites

Nå er forøvrig den setningen tvetydig

Meningen var vel omtrent som du trodde, ingen gadd å gå med de i band, for det ble opplevd som relativt nyttesløst. Løshunder er ikke laget for å gå i band. Så de ble slept. Og elgen løp - som den løp...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ulven var her før oss.
Siden du bruker et så solid argument, og mener at alle mennesker må flytte fra Norge, hvis ulven var her før menneskene (det er vel det som ligger i denne "første-være-retten" som ofte proklameres? Oslo blir i tilfelle en spøkelsesby?!), bør du kanskje skaffe deg litt kunnskap om denne "før"-situasjonen!

 

Da nedsmeltingen begynte etter siste istid, var hval og sel de eneste pattedyr som kunne frekventere norskekysten. Det neste pattedyret som ankom, var ikke ulven (og reinen), slik naturromantikerne liker å framstille det, men menneskene!

 

Det er nemlig overveiende sannsynlig, ut fra arkeologisk materiale (bl.a. Blomvåg-funnet) at de første menneskene kom til de isfrie flekkene av norskekysten sommerstid, med båt (skinn- eller stokkbåter), fra det da tørre og landfaste Nordsjø-området, over det som i dag er Norskerenna! På kysten jaktet de hval og sel, sanket fugleegg og -unger, og fanget fisk. Dette var kanskje tusen år eller mer før det ble såpass isfrie områder at pattedyr som ulv og rein, og folk som jaktet på dem, kunne komme langs land.

 

Så hvis du tviholder på denne "var her først"-ideologien, så gå ut og skyt ulv!

Link to comment
Share on other sites

For eller imot ulv i Norge. Her kommer vi aldri til å bli enige. For meg er det det samme: Jeg bryr meg lite om at det er ulv i skogen, og jeg hadde heller ikke savnet den om den ble borte. Men det er en ting jeg syntes at alle burde kunne være enige om. Det er at denne avgjørelsen må tas av folket som bor i ulvesonen. Det er kun folk som lever i områder med ulv, som kan avgjøre om dette er et samspill som har leverett eller ikke.

 

Når Kurt Oddekalv, som bor i Bergen, begynner å blande seg inn i denne dabatten. Så blir det like latterlig, som om han skulle blande seg inn i trikketidene i Oslo.

 

La kommunene i ulvesonen få bestemme hvor vidt ulven skal få leve eller ikke. Så kan Vestlendinger eller Oslofolk heller konsentrere seg om sine problemer. Enten det er fiskeoppdrettsanlegg eller overfallsvoldtekter.

Link to comment
Share on other sites

Så opp igjen del 2 nå, og det slår meg at vi ofte glemmer hvor fanatisk viktigt det var å bevare ulven p.g.a. deres helt spesielle gener.

Tenkte mitt når spørsmålet om 003 sine gener kom opp, han svarte ikke, kun fastlo at dette var 003 (en baltisk eller russisk ulv som det passet vedkommende meget godt forble skandinavisk). I prinsippet satt de der og løy så det rant av de når spørsmål om genetikken dukket opp, og siden dette med genetikk var en av de tyngste grunnen for å la ulven reetablere seg i norge, er det vel nå egentlig klart at der ikke er noen vektig grunn til å beholde russe ulven i Norge.

 

Eller er det slik i norge at man aldri kan bytte mening og endre på vedtak når det er blitt klart at man er tatt ved nesen?

Link to comment
Share on other sites

For eller imot ulv i Norge. Her kommer vi aldri til å bli enige. For meg er det det samme: Jeg bryr meg lite om at det er ulv i skogen, og jeg hadde heller ikke savnet den om den ble borte. Men det er en ting jeg syntes at alle burde kunne være enige om. Det er at denne avgjørelsen må tas av folket som bor i ulvesonen. Det er kun folk som lever i områder med ulv, som kan avgjøre om dette er et samspill som har leverett eller ikke.

 

Når Kurt Oddekalv, som bor i Bergen, begynner å blande seg inn i denne dabatten. Så blir det like latterlig, som om han skulle blande seg inn i trikketidene i Oslo.

 

La kommunene i ulvesonen få bestemme hvor vidt ulven skal få leve eller ikke. Så kan Vestlendinger eller Oslofolk heller konsentrere seg om sine problemer. Enten det er fiskeoppdrettsanlegg eller overfallsvoldtekter.

 

Nemlig! Der traff du spikeren midt på hodet! :wink:

Akkurat i slike tillfeller så er bruk av demokratiet helt bak mål!

 

Demokrati er ingenting annet enn;

To ulver og èn sau, som skal stemme over hva de skal spise til middag!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...